الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   تجربة جميلة (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=21989)

Compact 12-02-01 02:16 PM

رد: تجربة جميلة
 
...............................

ahmedmh_ali 12-02-01 05:53 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Compact (المشاركة 298140)
برجاء عدم كبس البلية بكمية كبيرة من اللاصق سواء كان امير او سوبر جلو ... ده مجرد تثبيت للطلقة لو مش جاية متثبتة , كتر اللصق يكبس الطلقة و يبوظ بيت النار ... برجاء الحذر

كلام سليم ..

ahmedmh_ali 12-02-01 05:53 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 298504)
الله ينور على الرسومات التوضيحية يا أ\ أحمد

ربنا يخليك يا فندم ..

ahmedmh_ali 12-02-01 05:54 PM

رد: تجربة جميلة
 
[quote=Compact;298510]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 298191)
[size="2"]

يا فندم أسمحلى نعمل محاكاة بسيطة للموضوع للتوضيح أكتر ..


ملف مرفق 31602

بالنسبة حضرتك لبعض المسدسات اللى تم تغيير الأبرة الخاصة بيها ، أزاى حضرتك أتغلبت على تأثير الأبرة على الشاكوش ( الشاكوش و الأبرة الفابريكة بينهم عنصر تكامل تغيير الأبرة بأبرة أقوى بيسيب علامة نغزة على الشاكوش و بيسبب تأكل الشاكوش بعد كدة ) ....


بالنسبة للبرونى جاب بالنسبة للبلى حضرتك أستعملت طبة ، و لا ضربت على الماسورة الأصلية ..

- ما هو المسمار الدائرى ؟

- هل الطبات المستخدمة واجهت أى نوع من أنواع التقسية ، و نوع المسمار المستخدم فيها ؟





تم عمل تقسية لمجموعات الشاكوش و الزناد وسوست الابر (و ممكن تدق برشامة ببنطة على الشاكوش مكان ما بيضرب على الابرة بعد التقسية)

الجاب كان بطبتين فوق بعض ببلى3

تعريف المسمار الدائرى تجده بالكتب و المجلدات العلمية :)

طبعا كل الطبات سواء كانت صلب او غير صلب تم عمل تقسية لها



انا نسيت اشير لحاجة مهمة قوى فى بداية الموضوع و حكتبها هنا و فى بداية الموضوع

تم التحضير مسبقا لهذه التجربة حيث تم فك المسدسات كلها و تقسية بعض القطع الداخلية بالتسخين و التبريد فى الزيت



شكرا على الرد و التواصل يا فندم ..

sniper A 12-02-01 06:49 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

ويكفى انه تم اصطياد غراب بالفولجا من طلقة واحدة من على مسافة 15 متر تقريبا
بدون طبه ؟؟؟

Compact 12-02-02 12:20 AM

رد: تجربة جميلة
 
........................

bravo 12-02-02 02:17 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 299097)
بلى 3 بطبة مع توسعة بسيطة للماسورة


بضرب بلي 3 في الفولجـــــا بدون طبة وبدون أي توسعة، يعني زي ماهو لأن ببساطة مبعرفش أعمل فيه حاجة غير الفك والتنظيف، وبصراحة معدل التصويب رائع لمسافة 10-12متر بس كل مافي الأمر مشكلة الحشر أحيانا في حالة الضرب المتتالي، وسمعت نصايح من السادة الأفاضل بفك (نطار الفارغ) وشد السوستة لتقويتها

Compact 12-02-02 02:29 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bravo (المشاركة 299491)
بضرب بلي 3 في الفولجـــــا بدون طبة وبدون أي توسعة، يعني زي ماهو لأن ببساطة مبعرفش أعمل فيه حاجة غير الفك والتنظيف، وبصراحة معدل التصويب رائع لمسافة 10-12متر بس كل مافي الأمر مشكلة الحشر أحيانا في حالة الضرب المتتالي، وسمعت نصايح من السادة الأفاضل بفك (نطار الفارغ) وشد السوستة لتقويتها

...............

bravo 12-02-02 02:32 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 299500)
و تقسيتها بعد شدها

وده احس حل للظافر عموما


بصراحة قلقان أخوض التجربة دي بس طالما كده هعمل بنصيحة حضرتك وأجرب اشدها، هو تقسيتها يعني شدها؟ ولا بعمل حاجة تانية؟؟؟

Compact 12-02-02 05:04 PM

رد: تجربة جميلة
 
.................

Compact 12-02-07 12:49 AM

رد: تجربة جميلة
 
........................

Alex General 12-02-07 01:17 AM

رد: تجربة جميلة
 
ممكن صور للبرشام دا يا جنرال؟

Compact 12-02-07 01:51 AM

رد: تجربة جميلة
 
........................

Bill 12-02-07 07:33 PM

Re: تجربة جميلة
 
أخي كومباكت...

للأسف جربت مسدسي اللي فيه طبة طويلة أكثر من 10 سم بقطر 4.4 ملم و فشلت في ارجاع الأجزاء مع طلقات الصوت !!؟

الطبة شبه ثابتة للأسف و صعب أني أفكها كما أن القلاووظ الداخلي في الماسورة شبه تالف و الطبة الحالية مركبة بقلاووظ جديد في أول الماسورة ، يعني باختصار صعب جداً أجرب طريقتك بالطبتين فهل عندك أي اقتراحات لرجوع الأجزاء بطلقات صوت مع العلم أنه بيرجع أجزاء زي العسل مع طلقات بلي نمرة 2 ؟

ما تخيلت أنه يفشل بارجاع الأجزاء بطبة طولها حوالي 11 سم و قطرها 4.4 ملم !!؟

Compact 12-02-07 09:58 PM

رد: Re: تجربة جميلة
 
.................

elbadry30 12-02-08 09:12 PM

رد: تجربة جميلة
 
موضوع اكثر من رائع ...اول مرة اقرأة ومقدرتش اسيبه غير لما اقرأ كل التعليقات
ارجو الاستفاده منه فى الخير فقط

Egyptian_Destroyer 12-02-14 10:54 PM

رد: تجربة جميلة
 
و الله ربنا يكرمك يا جنرال بجد موضوع رائع و انا اتمني اني اقابل حضرتك

انا ان شاء الله علي قريب حجيب مسدس صوت يكون مفتوح من المصدر ... علشان اللي عندي مقفول و اتمني حضرتك تبقا تفهمني اعمل ايه علشان اخلي المسدس اللي معايا شبه الحي كده ... علشان انا معنديش خبره كبيره في المجال ده .... وشكرا لحضرتك

Compact 12-02-14 11:46 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 310242)
و الله ربنا يكرمك يا جنرال بجد موضوع رائع و انا اتمني اني اقابل حضرتك

انا ان شاء الله علي قريب حجيب مسدس صوت يكون مفتوح من المصدر ... علشان اللي عندي مقفول و اتمني حضرتك تبقا تفهمني اعمل ايه علشان اخلي المسدس اللي معايا شبه الحي كده ... علشان انا معنديش خبره كبيره في المجال ده .... وشكرا لحضرتك

يعنى ايه شبه الحى , انته اكيد بتهرج !!

Egyptian_Destroyer 12-02-15 04:43 PM

رد: تجربة جميلة
 
انا الحقيقه معنديش خبرة في الحاجات دي .... بس اعتقد ان المسدس لما يبقا بالدقه دي يبقا نوعا ما بقا شبيه الحي و كده كده حيستخدم عند اللزوم بس
علي فكره انا عمري بضربت بمسدس حي

Compact 12-02-15 09:47 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 311032)
انا الحقيقه معنديش خبرة في الحاجات دي .... بس اعتقد ان المسدس لما يبقا بالدقه دي يبقا نوعا ما بقا شبيه الحي و كده كده حيستخدم عند اللزوم بس
علي فكره انا عمري بضربت بمسدس حي

و انا مالى و مال حاجة زى كده اصلا !!!!!

حضرتك عندك كام سنة ؟

Egyptian_Destroyer 12-02-15 09:56 PM

رد: تجربة جميلة
 
انا أسف ان اني ضايقت حضرتك .. انا اعتقدت ان حضرتك ممكن تساعدني بس مفيش مشكله
و انا عندي 17 سنه و علي فكره معايا مسدس فعلا بس للأسف مش مفتوح
حصل خير ... شكراا لحضرتك

Compact 12-02-15 10:26 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 311292)
انا أسف ان اني ضايقت حضرتك .. انا اعتقدت ان حضرتك ممكن تساعدني بس مفيش مشكله
و انا عندي 17 سنه و علي فكره معايا مسدس فعلا بس للأسف مش مفتوح
حصل خير ... شكراا لحضرتك

17 سنة وعايز تشيل مسدس بيضرب خرز !!!!!!!!!!!

انا مش تاجر و مليش دعوة بتحويل مسدس ولا الكلام الفاضى ده , انا عضو عادى زييى زى اى حد

و خلى بالك ان القانون و الاعراف تمنعك من حمل مسدس صوت ماسورة مقفولة اصلا بسبب سنك

و خلى بالك من كلامك مع الناس

البرماوي 12-02-15 10:29 PM

رد: تجربة جميلة
 
ايه ياعم كومباكت انت مش عايز حد يشيل سلاح خالص في مصر كل واحد مايسال على حاجه تطلعله قانون

Egyptian_Destroyer 12-02-15 10:31 PM

رد: تجربة جميلة
 
انا ساكن في منطقه شعبيه و المشاكل فيها ملهاش حصر والناس بتدور علي المتاعب و خلاص طيب الواحد يعمل ايه ؟؟ لو حضرتك شوفت اللي كان بيحصل ايام الثوره عندنا كنت قولتلي شيل ار بي جي مش مسدس صوت ... و علي فكره انا عارف ان حضرتك مش تاجر و ربنا يعمل اني كنت عايز افهم الامور ماشيه ازاي مش اكتر ... و بكرر أسفي مره تانيه ان كنت ضايقت حضرتك

Compact 12-02-15 10:31 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرماوي (المشاركة 311320)
ايه ياعم كومباكت انت مش عايز حد يشيل سلاح خالص في مصر كل واحد مايسال على حاجه تطلعله قانون

:) :) :)

انا حسيب الاعضاء المحترمين اللى فى المنتدى ترد عليكوا انتوا الاتنين

و ايه عم دى يا حبيبى !!!!!

البرماوي 12-02-15 10:33 PM

رد: تجربة جميلة
 
يعني اقصدك اني مش محترم انا برضو ممكن ارد رد مش كويس بس كل واحد بيعمل باصله

pooforever_2010 12-02-15 10:36 PM

رد: تجربة جميلة
 
اي يا جماعه ايه يا جنرال
اهدوا وصلوا على النبى انا مش شايف غلط من الطرفين ممكن بس يكون موقف اتفهم غلط
ايه يا رجاله احنا اخوات
ويا جنرال فيه مناطق زى مخونا قال والعه نار واسالنى انا
تحياتى

Compact 12-02-15 10:37 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرماوي (المشاركة 311333)
يعني اقصدك اني مش محترم انا برضو ممكن ارد رد مش كويس بس كل واحد بيعمل باصله

رد زى ما انته عايز محدش ماسكك , ردك يعبر عنك و عن شخصيتك و مترجعش تندم بعديها

وانا ما بتهددش يا حمادة و مقصدش انك غير محترم , انته ليه واخد الكلام كده

Egyptian_Destroyer 12-02-15 10:37 PM

رد: تجربة جميلة
 
انا وضحت لحضرتك ان انا كنت عايز استفسر عن حاجه ... حضرتك مردتش تساعدني مش مشكله و قولت لحضرتك أسف و كررت اسفي ... ما اعتقدش ان الاعضاء الكرام ممكن يقولو حاجه علي طريقه كلامي المؤدبه مع حضرتك

amirsting 12-02-15 10:38 PM

رد: تجربة جميلة
 
استاذ كومباكت شكرااااا على اقامة نادى الفولجا كما وعدتنا وهل صيد الغراب بالفولجا بدون طبة خالص

pooforever_2010 12-02-15 10:39 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 311339)
انا وضحت لحضرتك ان انا كنت عايز استفسر عن حاجه ... حضرتك مردتش تساعدني مش مشكله و قولت لحضرتك أسف و كررت اسفي ... ما اعتقدش ان الاعضاء الكرام ممكن يقولو حاجه علي طريقه كلامي المؤدبه مع حضرتك

خلاص حصل خير وكومباكت باشا مش بيتاخر على حد ممكن بس يكون فهم غلط
تحياتى وتاكد انه اخ كبير وعزيز
وشكرا

Compact 12-02-15 10:41 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pooforever_2010 (المشاركة 311337)
اي يا جماعه ايه يا جنرال
اهدوا وصلوا على النبى انا مش شايف غلط من الطرفين ممكن بس يكون موقف اتفهم غلط
ايه يا رجاله احنا اخوات
ويا جنرال فيه مناطق زى مخونا قال والعه نار واسالنى انا
تحياتى

فى هذه المواقف احنا مش اخوات , لما ييجى واحد عنده 17 سنة يقوللى اقوله يعمل ايه عشان يحول مسدس :)

و هذا ليس تقليلا من شأنه و لكن انا قلت القانون و الاعراف مش القانون بس

و المحترم على دماغى من فوق

ولو الموضوع ده حيجبلى وجع الدماغ ححذف كل مشاركاتى فيه

pooforever_2010 12-02-15 10:42 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 311346)
فى هذه المواقف احنا مش اخوات , لما ييجى واحد عنده 17 سنة يقوللى اقوله يعمل ايه عشان يحول مسدس :)

و هذا ليس تقليلا من شأنه و لكن انا قلت القانون و الاعراف مش القانون بس

و المحترم على دماغى من فوق

ولو الموضوع ده حيجبلى وجع الدماغ ححذف كل مشاركاتى فيه

معلش يا باشا يمكن هو سال غلط وحضرتك بس فهمه بالراحه
وبعدين هو اتاسف والموقف خلاص وخليها عليك عشان خاطر اخواتك
يا بشا

البرماوي 12-02-15 10:42 PM

رد: تجربة جميلة
 
على فكره انا مرخص سلاح وشلت خمس انولع من افضل الطبنجات يعني الموضوع ميهمنيش بس انا صعب علي الراجل اللي عايز حد يساعده و بنقله قوانين وبس يعني ممكن نقوله البديل يكون افضل..... بعتذر للاستاذ كومباكت

amirsting 12-02-15 10:43 PM

رد: تجربة جميلة
 
يا جماعة الاستاذ كومباكت بيشرح تجربة خاصة للاستفادة فقط وغير مطالب بتفسير اكثر من ذللك فى الطرق التقنية حتى لايستخدمها اشخاص مش اهل ثقة فهى مجرد هواية ضرب النار مش تجربة خناقة بمسدسات

Compact 12-02-15 10:43 PM

رد: تجربة جميلة
 
ولو الادارة موافقة ان واحد عنده 17 سنة يمشى فى الشارع بمسدس خرز تبقى الادارة غلط

Compact 12-02-15 10:44 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amirsting (المشاركة 311349)
يا جماعة الاستاذ كومباكت بيشرح تجربة خاصة للاستفادة فقط وغير مطالب بتفسير اكثر من ذللك فى الطرق التقنية حتى لايستخدمها اشخاص مش اهل ثقة فهى مجرد هواية ضرب النار مش تجربة خناقة بمسدسات

و ادى واحد محترم اهه و ادى رده

pooforever_2010 12-02-15 10:45 PM

رد: تجربة جميلة
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 311352)
ولو الادارة موافقة ان واحد عنده 17 سنة يمشى فى الشارع بمسدس خرز تبقى الادارة غلط

يا باشا انا مش داخل اقول صح وغلط
انا داخل اهدى موقف بين اتنين اخوات مش اكتر
ومكنتش عارف انى حزعلك انا كمان كده
واقول لحضرتك حاجه
الادارة مش وصى على حد ولا بتحاسب حد كل واحد عارف الصح والغلط
الحلال بين والحرام بين
وشكرا

البرماوي 12-02-15 10:45 PM

رد: تجربة جميلة
 
--------------------------------------------------------------------------------

على فكره انا مرخص سلاح وشلت خمس انولع من افضل الطبنجات يعني الموضوع ميهمنيش بس انا صعب علي الراجل اللي عايز حد يساعده و بنقله قوانين وبس يعني ممكن نقوله البديل يكون افضل..... بعتذر للاستاذ كومباكت

Compact 12-02-15 10:45 PM

رد: تجربة جميلة
 
........................


الساعة الآن 11:06 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir