الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح ) (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=23259)

ahmedmh_ali 12-02-07 12:12 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Compact (المشاركة 303150)
مكان التسليم : فى السقف :)

برجاء ارسال السعر التقريبى على الخاص

المسمارين دول للأسف متواجدين بس على ال e bay و على ال amazon لكن عندنا صعب ، عموما ح أسأل عليهم و أشوف و أعرف لحضرتك التكلفة و أرد عليك ، بس هو حضرتك قصدك مقاس 4 و لا 4 مللى ؟

Compact 12-02-07 12:19 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 303153)
المسمارين دول للأسف متواجدين بس على ال e bay و على ال amazon لكن عندنا صعب ، عموما ح أسأل عليهم و أشوف و أعرف لحضرتك التكلفة و أرد عليك ، بس هو حضرتك قصدك مقاس 4 و لا 4 مللى ؟

شوف انضف خامة عندك و اعملها تقسية

انا اقصد بلى4 مش 4 مللى و حيتركب على طلقات 8مم المانى

Alex General 12-02-07 12:26 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
موضوع متميز ومجهود فوق الفظيع ربنا يباركلك يا رب

ahmedmh_ali 12-02-07 12:27 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 303160)
شوف انضف خامة عندك و اعملها تقسية

انا اقصد بلى4 مش 4 مللى و حيتركب على طلقات 8مم المانى

أزاى يا سينيور بلى قطرة 8 مللى يركب على طلقة 8 مللى فتحتها من 5 ل 6.5 مللى ..

ahmedmh_ali 12-02-07 12:27 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alex general (المشاركة 303165)
موضوع متميز ومجهود فوق الفظيع ربنا يباركلك يا رب

ألف شكر يا فندم ..

هاوى بس غاوى 12-02-07 01:27 AM

Re: رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 303168)
أزاى يا سينيور بلى قطرة 8 مللى يركب على طلقة 8 مللى فتحتها من 5 ل 6.5 مللى ..

للتوضيح.............!!
البلية نمرة 4 = 6.23 مللى بالظبط وهيركب بالظبط على الطلقة 8مللى

Compact 12-02-07 01:57 AM

رد: Re: رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى بس غاوى (المشاركة 303241)
للتوضيح.............!!
البلية نمرة 4 = 6.23 مللى بالظبط وهيركب بالظبط على الطلقة 8مللى

نفس الاجابة سنيورى :)

ramyhekal 12-02-07 02:58 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
ربنا يفتح عليك ياأخ احمد ويباركلك
ممكن توفرلى لو سمحت طبه طويله للتونا بطول الماسوره تضرب بليه مقاس 2
والسعر من فضلك عاوز 2

Compact 12-02-07 03:03 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
ياريت يا أ\ أحمد تهتم بطبة الفولجا والتونا عشان فعلا قليلين

ahmedmh_ali 12-02-07 06:02 AM

رد: Re: رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى بس غاوى (المشاركة 303241)
للتوضيح.............!!
البلية نمرة 4 = 6.23 مللى بالظبط وهيركب بالظبط على الطلقة 8مللى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 303252)
نفس الاجابة سنيورى :)

واضح أن دة فرق التوقيت من أسكندرية للقاهرة ..

ahmedmh_ali 12-02-07 06:02 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramyhekal (المشاركة 303274)
ربنا يفتح عليك ياأخ احمد ويباركلك
ممكن توفرلى لو سمحت طبه طويله للتونا بطول الماسوره تضرب بليه مقاس 2
والسعر من فضلك عاوز 2


سيبك من الطبة ، أنت أخبارك أية ..

ramyhekal 12-02-07 06:16 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 303368)
سيبك من الطبة ، أنت أخبارك أية ..

تمام والله الحمد لله
جزاك الله خيرا على السؤال

Bill 12-02-07 09:02 PM

Re: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
يا أخواني موضوع براغي الألنكيه اللي ممكن يتعمل منه طبه محترمة سهل جداً و ذكرته أكثر مرة !؟

روح أي محل ميكانيكي ألماني "مرسيدس مثلاً" قله هات برغي ألنكيه اللي يمسك الكولاس "راس المكينة" أو اللي يمسك السلندر "كل المكاين الألماني القديمة مثل 200 و 230 و 280 و 300 و 380 و 420 و 500 و 560 كلها فيها نفس البرغي الألنكيه و فيه منه 10 سم طول في 10 ملم قطر و منه 12 سم طول في 12 ملم قطر و بيجي فولاذ مكربن قوي جداً ليتحمل الضغط اللي عليه و أكثر من خراط خبير أكد لي أنه ما يحتاج تقسيه و إلا ضعف لأنه شبه 100% فولاذ !!؟

أخذث 4 براغي مشكله 10 و 12 و استحى الميكانيكي يطلب ثمنهم !؟

* ادهن الطبة قبل التركيب بمعجون تبريد "ناقل حراري" المستخدم في معالجات الكمبيوتر لنقل حرارة الطبة إلى الماسورة الأصلية بشكل أسرع

نتيجة تجربتي: ممتازة مع طلقات بلي نمرة 2 لكن للأسف لم تعد الأجزاء مع طلقات الصوت

التكلفة :
البرغي = صفر !؟
خراطة = 20$ لأن الخراط بصراحة دكتور و قياساته بدقة واحد على عشرة من المللي
معجون التبريد = 1$ و هي تكفي أكثر من 5 مسدسات

التكلفة النهائية = 21$ دولار

16109 12-02-08 02:25 AM

رد: Re: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bill (المشاركة 303866)
يا أخواني موضوع براغي الألنكيه اللي ممكن يتعمل منه طبه محترمة سهل جداً و ذكرته أكثر مرة !؟

روح أي محل ميكانيكي ألماني "مرسيدس مثلاً" قله هات برغي ألنكيه اللي يمسك الكولاس "راس المكينة" أو اللي يمسك السلندر "كل المكاين الألماني القديمة مثل 200 و 230 و 280 و 300 و 380 و 420 و 500 و 560 كلها فيها نفس البرغي الألنكيه و فيه منه 10 سم طول في 10 ملم قطر و منه 12 سم طول في 12 ملم قطر و بيجي فولاذ مكربن قوي جداً ليتحمل الضغط اللي عليه و أكثر من خراط خبير أكد لي أنه ما يحتاج تقسيه و إلا ضعف لأنه شبه 100% فولاذ !!؟

أخذث 4 براغي مشكله 10 و 12 و استحى الميكانيكي يطلب ثمنهم !؟

* ادهن الطبة قبل التركيب بمعجون تبريد "ناقل حراري" المستخدم في معالجات الكمبيوتر لنقل حرارة الطبة إلى الماسورة الأصلية بشكل أسرع

نتيجة تجربتي: ممتازة مع طلقات بلي نمرة 2 لكن للأسف لم تعد الأجزاء مع طلقات الصوت

التكلفة :
البرغي = صفر !؟
خراطة = 20$ لأن الخراط بصراحة دكتور و قياساته بدقة واحد على عشرة من المللي
معجون التبريد = 1$ و هي تكفي أكثر من 5 مسدسات

التكلفة النهائية = 21$ دولار


والله كنت بدووور عليك من زماااااااااااااااااان كنت عايز البرغي دا هل دا القية عند واحد بتاع قطع غياار مرسيدس ؟؟

Compact 12-02-08 03:15 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
الله ينور يا بيل

الكاربون ستيل قوى جدا و يبقى جميل من خامة ألمانى بالذات , والاحسن يتعمله تقسية ... على فكرة فى مسدسات حى حديثة كتير اجزاءها مصنوعة من الكاربون ستيل

و الكاربون فايبر احسن من الكاربون ستيل و بيستحمل الحرارة اكتر و لا يجرى له اى تقسية

ramyhekal 12-02-08 04:54 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
استاذ احمد ابعتلى تليفونك لو سمحت

ahmedmh_ali 12-02-08 11:22 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
تم التواصل ..

16109 12-02-09 02:22 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
استاذ احمد برجاء كتابة مقاسات طبة البي 29 :)

amr7 12-02-09 10:42 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
ابوحميد بعتلك رسالة عالخاص

أبو يوسف المصري 12-02-09 10:54 PM

رد: Re: رد: Re: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى بس غاوى (المشاركة 301147)
حق المواصلات .. هركبك عجلة .. الحاجة الساقعه .. شوية ميه ساقعة من الحنفية .. الفطار .. بقسماطة .. الشقة .. فول او طعمية .. العروسة .. فتلة شاى العروسة لو باكو اظن انه هيبقى كتير واى خدمة وبتهيالى كده الواجب هيوصلك بزيادة علشان تقول مش حرماك من حاجة

الراجل ده ياجماعه حل ازمة الشباب المصري في كلمتين ارشحه بمسك مكان الجنزوري

Egyptian_Destroyer 12-02-09 11:16 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
عندي استفسار ؟ معايا مسدس تونا 8 ملي و فكرت اني احاول افك الطبه اللي فيه ممكن تكون هي دي اللي قافله الماسوره بعلامه / المهم استخدمت المفك العادي و فكيت صموله صغيره كده و بعدين دخلت المفك تاني و ثبته في اول الجزء اللي فيه العلامه اللي قافله المسوره و لكنه متحركش مش عارف ليه ممكن مثلا تكون المسوره ضيقه ولا العلامه دي من اصل الماسوره و مش تبع الطبه خالص ؟؟ المهم قولت ارجع الصموله الصغيره تاني فدخلتها بس بقت بارزه حبه جوه الماسوره بحييث اني بقيت شايفها و كاس الصواريخ مش بيقفل علي الاخر زي ماكان بيقفل فحبت استشير حضراتكم هو ايه الموضوع علشان انا مش فاهم ايه الصموله الصغيره دي و ممكن العلامه / دي تتشال يعني انا كده كنت بفك طبه ولا بفك ايه بالضبط يا ريت حد يفهمني ؟؟

farouk 12-02-10 10:07 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
ايوه الصاموله اللي حضرتك فكتها دي طبه الصوت ودي اللي بترجع الاجزاء بعد الطلقه الاولي
اما العلامه اللي حضرتك بتقول عليها فهي تسمي البانز ودي بتبقي ثابته ومن الصلب مش بتتشال غير بالخراطه

ahmedmh_ali 12-02-10 10:10 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farouk (المشاركة 306110)
ايوه الصاموله اللي حضرتك فكتها دي طبه الصوت ودي اللي بترجع الاجزاء بعد الطلقه الاولي
اما العلامه اللي حضرتك بتقول عليها فهي تسمي البانز ودي بتبقي ثابته ومن الصلب مش بتتشال غير بالخراطه

الموضوع نور .. المنتدى نور .. أسكندرية نورت .. مصر نورت .. كفاية :)

Egyptian_Destroyer 12-02-10 10:16 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
الصاموله دي غاطسه في المسوره و فكتها بمفك عادي و مجربتش اضرب بالمسدس من بعد ما فكتها و هي بعد العلامه بالضبط بس مرجعتش زي مكانت يعني موصلتش للأخر و مش عارف دي ممكن تخلي المسدس يعلق مني ولا عادي مش فارقه ؟؟ شكرا لرد حضرتك

farouk 12-02-10 03:10 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اربطها كويس لو مدخلتش زي مكانت يبقي القلاوظ باظ من المفك بس عموما هي طالما ثابته متشغلش بالك بيها المهم تكون موجوده وخلاص مش هتفرق المكان المهم تكون ثابته ومتتحركش من مكانها مع الضرب
علشان تسحب الاجزاء

البرنس ميجو 12-02-12 02:59 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
استاذ احمد والله عرض محترم جدا ربنا يجازيك عليه كل خير
ليك رسالة على الخاص
تحياتى ليك

ahmedmh_ali 12-02-12 10:36 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
تحياتى للجميع .. و متأسف للتأخير و حتواصل معاكم سريعا بالجديد أن شاء الله ، و متأسف مرة تانية لتأخر الرد ..

TRIGGER 12-02-12 10:48 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
1 مرفق
بعض الطبات تتماشى مع بى29 و سبيشيال99 و جاكال دوال وجاكال كومباكت و فرات ماجنم و ريتاى بارون و بلوسى 06 و كيمار75

TRIGGER 12-02-12 11:02 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody_hakam (المشاركة 302366)
يا باشا انتا كده نسيت اخوك الاسكندراني انا عايز الطبه بتاعت البرتا 84 وانا معاك في اسكندريه اه


اعملها ماسورة جديدة ضيقة
تشتغل معاك بدون طبة و حتبقى احسن من وجود طبة
و حتديك مدى احسن بكتير
الماسورة تكلفتها ارخص بكتير و اريح وو بتعيش اد 20 طبة صلب و لو نكلت الماسورة حتعيش معاك العمر كله ولو استخدمت اى بلى غير الصلب يبقى ضمنت انها تعيش و تورث وربنا يديك الصحة و طول العمر

TRIGGER 12-02-12 11:03 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
الى عندوا ماسورة متحركة ليه يستخدم طبة !!

Mr.Sherif 12-02-13 06:06 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
ممكن اعرف مقاسات طبة الريتاى بارون ؟ بس الطبه اللى من اول بيت النار ؟

ahmedmh_ali 12-02-14 05:16 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
بعد أذن العضو المحترم trigger حضرتك أمبارح دخلت حطيت صورة للطبات كتبت عليها صورة لبعض الطبات ، طيب لية يا أنسان يا محترم تدخل النهاردة تعدل المشاركة و تخليها عرض و بيع ، أنا اللى هو صاحب الموضوع لا كاتب أسعار و لا عملت عروض بيع ...
و دى مشاركة لحضرتك من موضوع تانى بدوت ذكر أسماء

يوم أمس, 12:38 pm
trigger
معدل تقييم المستوى: 2
بعد اذن كومباكت باشا
البى29 بيضرب بلى2 بطبة و 3 بدون طبة
فى عندى حاجة غير البلى الصلب و الرصاص و اقوى كمان و بتحافظ على الماسورة و الطبة

سيدى الفاضل : الموضوع دة فى ناس كتير شاركت فية و تعبت فية ، لو سمحت لما حضرتك تيجى تبيع حاجة أعمل موضوع خاص بيك مش تبيع فى موضوعى حاجة أنا معرفش عنها حاجة علشان الموضوع مشاهداتة عدت ال 1000 ، لو سمحت عدل مشاركتك دى ...


شكرا ......

TRIGGER 12-02-14 06:41 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 309643)
بعد أذن العضو المحترم trigger حضرتك أمبارح دخلت حطيت صورة للطبات كتبت عليها صورة لبعض الطبات ، طيب لية يا أنسان يا محترم تدخل النهاردة تعدل المشاركة و تخليها عرض و بيع ، أنا اللى هو صاحب الموضوع لا كاتب أسعار و لا عملت عروض بيع ...
و دى مشاركة لحضرتك من موضوع تانى بدوت ذكر أسماء

يوم أمس, 12:38 pm
trigger
معدل تقييم المستوى: 2
بعد اذن كومباكت باشا
البى29 بيضرب بلى2 بطبة و 3 بدون طبة
فى عندى حاجة غير البلى الصلب و الرصاص و اقوى كمان و بتحافظ على الماسورة و الطبة

سيدى الفاضل : الموضوع دة فى ناس كتير شاركت فية و تعبت فية ، لو سمحت لما حضرتك تيجى تبيع حاجة أعمل موضوع خاص بيك مش تبيع فى موضوعى حاجة أنا معرفش عنها حاجة علشان الموضوع مشاهداتة عدت ال 1000 ، لو سمحت عدل مشاركتك دى ...


شكرا ......


حضرتك قلت ان ده حوار عام مفتوح لجميع اﻻعضاء و على هذا اﻻساس قمت بوضع صور رمزية لشكل الطبة مع عرض اسعار الشراء لمن يريدها

لو عايزنى اشيل المشاركة دى حشيلها بس كده يبقى مش موضوع عام ومفتوح للجميع! !!

ahmedmh_ali 12-02-14 07:14 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger (المشاركة 309660)
حضرتك قلت ان ده حوار عام مفتوح لجميع اﻻعضاء و على هذا اﻻساس قمت بوضع صور رمزية لشكل الطبة مع عرض اسعار الشراء لمن يريدها

لو عايزنى اشيل المشاركة دى حشيلها بس كده يبقى مش موضوع عام ومفتوح للجميع! !!

سيدى الفاضل الكلام واضح و صريح و لا يتعدى حدود الأصول ، شارك كيفما شئت وقتما شئت بما تريد ، لكن عند نطاق البيع فلتقوم بعمل موضوع خاص بك ، و ليس داخل موضوعى ، البعض فى هذا الموضوع شاركونا فى أفكارهم لكن عروض البيع الخاصة بهم كانت خارج موضوعى ....... سيدى الفاضل لا يجوز البيع داخل مواضيع الغير .........


شكرا .....

TRIGGER 12-02-14 07:36 AM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 309663)
سيدى الفاضل الكلام واضح و صريح و لا يتعدى حدود الأصول ، شارك كيفما شئت وقتما شئت بما تريد ، لكن عند نطاق البيع فلتقوم بعمل موضوع خاص بك ، و ليس داخل موضوعى ، البعض فى هذا الموضوع شاركونا فى أفكارهم لكن عروض البيع الخاصة بهم كانت خارج موضوعى ....... سيدى الفاضل لا يجوز البيع داخل مواضيع الغير .........


شكرا .....

انا لو كنت اقصد انه يبقى اعﻻن كنت احط رابط و اريح دماغى بدل ما ارفع الصور
و على كل حال انا حشيل اﻻسعار ولو عايز اشيل الصور كمان أوك

7imdan 12-02-14 03:43 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
ربنا يباركلك .. انت ميه ميه فعلا .. لانه مؤخرا انا شفت اعضاء قدامى وبدون ذكر اسماء بيشجعو انه اللى عنده معلومه مايقولهاش وطبعا بمبررات كتير !! ... مه انه الاجانب متطورين عشان اى حاجه عندهم يتم عملها بيتم مشاركتها فورا والعمل عليها من كل اللى له اهتمام بالموضوع وبيرحوه بالتفصيل كمان عشان كده ربنا كارمهم وبيتقدمو واحنا موكوووووووووووسين

16109 12-02-15 12:04 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
ياجماااااااعةياريت الي عندو مقاسات طبه البي 29 يكتبهاا

Mr.Sherif 12-02-21 09:39 PM

رد: طبة ضرب الطلقات المعدلة .. ( أستقبال الطلبات - حوار مفتوح )
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.sherif (المشاركة 309272)
ممكن اعرف مقاسات طبة الريتاى بارون ؟ بس الطبه اللى من اول بيت النار ؟

ماحدش عارف ولا ايه ؟؟؟


الساعة الآن 03:21 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir