الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   اتمنى من الاعضاء المشاركه (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=28618)

AhmeD EslaM 12-06-11 03:52 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
كنت عاوز اعرف من حضرتك اية الفرق فى تسمية الخرطوش ال12 او 16 لو كان دة حجم القطر فى ال12 قطرة اكبر من 16 فيارت لو حضرتك توضجلى النقطة دية

ahmed yasser 12-06-11 12:12 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
انا كان عندى سؤال بخصوص كاتم الصوت ازاى بيثبت فى المسدس وهو مافيهوش قلاووظ ؟؟ وازاى برضو بيثبت فى بندقية مثلا؟؟ وشكرااااا

Compact 12-06-11 01:21 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed yasser (المشاركة 384360)
انا كان عندى سؤال بخصوص كاتم الصوت ازاى بيثبت فى المسدس وهو مافيهوش قلاووظ ؟؟ وازاى برضو بيثبت فى بندقية مثلا؟؟ وشكرااااا

مش كل المسدسات مجهزة لتركيب كاتم الصوت

hogan 12-06-11 02:00 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
ده صحيح ومعظم كواتم الصوت لها امان عند المايوره لكى تركب ضغط او كبس وعند الخروج يتم الضغط على زر الامان مناحيه الماسوره للفك زى فكره خرطوم المكنسه كده

hogan 12-06-11 02:02 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اسف جدا اخى الفاضل تم رد على سؤالك فى نهايه المووضع

احمد العوضى 12-06-11 02:03 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
كاتم الصوت بيكون السلاح مجهذ له بعض الاسلحه بها مكان للتركيب من الامام او تركب عاشق ومعشوق او بتركب عن طريق قلاوظ خارجى بمعنا خارج الماسوره على سبيل المثال مثل العوذى او الهكلر ده موجود فى الماصوره من الامام جذء يفك ليركب مكانه الكاتم اما فى المسدس البرته مثلان يركب فى الماسوره من الامام بطريقة التعشيق ملحوظه الاسلحه التى يتم التفريغ بالارتداد فقط تصلح لتركيب كاتم صوت وطبعا بتكون مجهذه اما الاسلحه التى يتم التفريغ بغرفة غاذ لا يوجد لها كاتم صوت مثل الكلاشن كوف لان غرفت الغاذ بتعمل صوط اما الكاتم بيكون مقسم من الداخل عباره عن فتحات بطول الكاتم بيدخل منها الضغط ويتم امراره داخل الكاتم وتشتيته ولو حد فيكم شاف شكمان العربيه هيلاقى الماسوره القادمه من غرفة الحريق بها فتحات وبعد الفتحات صوف ذجاجى يتم تشتيت الصوت بداخله وده تشبيه لتقريب الفكره وملحوظه اخرى لكل سلاح كاتم صوت خاص به بيكون وارد معاه من الشركه وفى اى دوله على مستوى العالم لا يتم بع الاسلحه المذوده بكاتم للصوت للمدنين ولال ترخيصها ولاكن يتم الحصول عليها من السوق السوداء

hogan 12-06-11 02:30 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aemmm (المشاركة 384212)
كنت عاوز اعرف من حضرتك اية الفرق فى تسمية الخرطوش ال12 او 16 لو كان دة حجم القطر فى ال12 قطرة اكبر من 16 فيارت لو حضرتك توضجلى النقطة دية

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد العوضى (المشاركة 384448)
كاتم الصوت بيكون السلاح مجهذ له بعض الاسلحه بها مكان للتركيب من الامام او تركب عاشق ومعشوق او بتركب عن طريق قلاوظ خارجى بمعنا خارج الماسوره على سبيل المثال مثل العوذى او الهكلر ده موجود فى الماصوره من الامام جذء يفك ليركب مكانه الكاتم اما فى المسدس البرته مثلان يركب فى الماسوره من الامام بطريقة التعشيق ملحوظه الاسلحه التى يتم التفريغ بالارتداد فقط تصلح لتركيب كاتم صوت وطبعا بتكون مجهذه اما الاسلحه التى يتم التفريغ بغرفة غاذ لا يوجد لها كاتم صوت مثل الكلاشن كوف لان غرفت الغاذ بتعمل صوط اما الكاتم بيكون مقسم من الداخل عباره عن فتحات بطول الكاتم بيدخل منها الضغط ويتم امراره داخل الكاتم وتشتيته ولو حد فيكم شاف شكمان العربيه هيلاقى الماسوره القادمه من غرفة الحريق بها فتحات وبعد الفتحات صوف ذجاجى يتم تشتيت الصوت بداخله وده تشبيه لتقريب الفكره وملحوظه اخرى لكل سلاح كاتم صوت خاص به بيكون وارد معاه من الشركه وفى اى دوله على مستوى العالم لا يتم بع الاسلحه المذوده بكاتم للصوت للمدنين ولال ترخيصها ولاكن يتم الحصول عليها من السوق السوداء

ويوجد نوع من السى ذد اس بى سوبر بيتم تركيب كاتم الصوت عليها والفك والتركيب من خلال الكاتم وليس كل الطبنجات مجهزه وليس كل الكواتم تعمل على اى مسدس لكل مسدس كاتم خاص
شكرا

hogan 12-06-11 02:41 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedm (المشاركة 378044)
عندي سوال لحضرتك بخصوص الالي
سمعت الفترة الاخيرة عن الي بيقولو عليه بالعامية بندقية غربي و في منه دبشك فيبر و جواه عدة التنظيف و بيضرب فردي و الي و ثلاثات و ناس بتقول انه كويس جدا و ناس متعرفش عنه حاجة
بسال لو حضرتك تعرفه تفيدنا عن بياناته و تصنيعة فين لاني سمعت انه افضل من ايه كيه 47 بمراحل و حاصة رد الغعل
و مغيش افضل من حضرتك تفيدنا
و تقبلو مروري و اشكر كل اعضاء المنتدي الكرام


akms

النسخة المعدلة والاخيرة من الكلاشينكوف

http://www.conjay.com/AKM-47_003.JPG

احمد العوضى 12-06-12 01:46 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
المعلومه ليست دقيقه لان بعض الكواتم يتم تركيبه بمنجله ثولاسيه (بمعنا ان الماسوره برضه بتكون مجهذه لها بمعنا ان بيكون جذاء منها بارذ ذى البيرته 51 وما شابها وطبع المفاجئه لبعض الاخوه انها ممكن تركب على الحلوان و البرته 92 العاديه وال cz وبعض السلحه المتفقه فى العيار و طول الماسوره من بعد الكبرى و قطرها وبتركب عن طريق دخول الماسوره فى الكاتمويقوم المستخدم بربط 3 مسامير النكيه فى نهايت كل مسمار ما يساوى ثلث قطر الماسوره من الخارج ويوجد بعض المناجل طربط على طريقة ظرف الشنيور وطبعن دى كواتم قديمه ولاكن لا تذال موجوده تقبل

AhmeD EslaM 12-06-12 01:59 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 384445)
صديقى العزيز
اطلق على الخرطوش 12 و 16 بسبب البارود يعنى 12 يقصد بها 12 جرام وكذالك ال16 فرطبت العيار بكميه البارود
ارجو ان تكون فهمتنى

اولا الف شكرا لحضرتك
ثانيا ازاى بيبقى نسبة البارود مع ان بيقون مكتوب جنبياها 12mm &16mm
والبارود بيباقى مكتوب فية 24g & 32 g

احمد العوضى 12-06-12 02:25 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aemmm (المشاركة 385025)
اولا الف شكرا لحضرتك
ثانيا ازاى بيبقى نسبة البارود مع ان بيقون مكتوب جنبياها 12mm &16mm
والبارود بيباقى مكتوب فية 24g & 32 g

كلامك صحيح 100*100 لان ما ذكر من 16 /12 ده العيار اما البارود بيكن على ما اعتقد ب الون وكل شركه بتكتب على العلبه من الخارج المواصفات الفنيه مثل عدد البلى الموجود و حجمه والله اعلى واعلم

احمد العوضى 12-06-12 02:44 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 374874)
ومعلش ياباشا عاوز افهم حاجه بالنسبه للخرطوش مثلا رقم 12 هو العيار ورقم 70 هو الطول ايه بقي الرقم الي بيتكتب علي الخرطوشه وجنبه جرام زي الي في الصوره وشكرا

كميت البارود الموجوده داخل الخرطوشه وبتفرق فى اللون

hogan 12-06-12 12:39 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اعتزر عن قيام اخى بالرد عليكم
ثانيا عيار 12 و16 فى الخرطوش هما الاكثر استعملا فى الصيد والدفاع ولا يصح ضرب 12 على بندقيه 16 والعكس والصوره توضح كل اجذاء الخرطوش
http://img185.imageshack.us/img185/9...llheadstam.jpg

AhmeD EslaM 12-06-13 01:06 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 385195)
اعتزر عن قيام اخى بالرد عليكم
ثانيا عيار 12 و16 فى الخرطوش هما الاكثر استعملا فى الصيد والدفاع ولا يصح ضرب 12 على بندقيه 16 والعكس والصوره توضح كل اجذاء الخرطوش
http://img185.imageshack.us/img185/9...llheadstam.jpg

حصرتك انا عارف دة كويس بس معلش هتعبك معايا 12 او 16 دية نسبة لايه

Compact 12-06-13 10:09 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aemmm (المشاركة 385626)
حصرتك انا عارف دة كويس بس معلش هتعبك معايا 12 او 16 دية نسبة لايه

12مم او 16مم ده مقاس العيار ... زى عيارات الطبنجة ما ليها مقاسات 9مم, 7.65مم .... الخ

hogan 12-06-13 10:43 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 385741)
12مم او 16مم ده مقاس العيار ... زى عيارات الطبنجة ما ليها مقاسات 9مم, 7.65مم .... الخ

++++++++++++++++++++++++1.
العيار لكل بندقيه عيار حضرتك ولو دققت النظر فى الصوره هتلاقى كل شئ مكتوب على الخرطوشه وعيار 12 هو المنتشر لان عيار 16 قليل

Champion 12-06-13 12:25 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
لو سمحت كنت عاوز اعرف سعر الحلوان قد ايه

hogan 12-06-13 12:26 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
920 35500
51 25000

من المصنع

mohamed fayd 12-06-13 01:20 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
موضوع رائع بجد انا سوالى عن انواع الطلقات يعنى انا سمعت عن طلقات اسمها الحرقه خارقه ديه بتبقى مصنوعه من حاجه تانيه غير الرصاص وانواع كتير من الرصاص وهل كل واحدة مداها زى التانىه واستخدامات كل واحدة وهل موجود فيها فى مصر معلش انا طولت عليك واحلى تقيم يا مصطفى باشا

Compact 12-06-13 02:52 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed fayd (المشاركة 385868)
موضوع رائع بجد انا سوالى عن انواع الطلقات يعنى انا سمعت عن طلقات اسمها الحرقه خارقه ديه بتبقى مصنوعه من حاجه تانيه غير الرصاص وانواع كتير من الرصاص وهل كل واحدة مداها زى التانىه واستخدامات كل واحدة وهل موجود فيها فى مصر معلش انا طولت عليك واحلى تقيم يا مصطفى باشا

موجودة للاستخدامات العسكرية فقط

الأداره 12-06-13 02:57 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
موضوع مميز
تم التثبيت

waleedm 12-06-13 08:55 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
شكرا يا كبير

احمد العوضى 12-06-15 12:43 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed fayd (المشاركة 385868)
موضوع رائع بجد انا سوالى عن انواع الطلقات يعنى انا سمعت عن طلقات اسمها الحرقه خارقه ديه بتبقى مصنوعه من حاجه تانيه غير الرصاص وانواع كتير من الرصاص وهل كل واحدة مداها زى التانىه واستخدامات كل واحدة وهل موجود فيها فى مصر معلش انا طولت عليك واحلى تقيم يا مصطفى باشا

طبعا مش كل الطلقات مداها ذى الاخرى اما من ناحيت الطلقات الحارقه الخارقه فهى طلقات بيكون المقذوف بتعها مكون من جذان الاول بيكون جذا من البارود شديد الانفجار مثل ال tnt واشكال اخرى من المتفجرات و الجذا الاخر صلب مدبب محاط برصاص مغلف ب النحاس لقوت الاخطراق وكما ذكر الاخ هى للاستخدامات العسكريه فقط ويوجد حارقه فقط او خارقه فقط او مدمجون فى بعض تقبل

smsm saber 12-06-15 12:48 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
وفى طلقة اسمه دمدم ديه طلقة جامده جدا

احمد العوضى 12-06-15 12:50 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
الدمدم طلقه خارقه للدروع وهى محرمه دوليا لان من مميذاتها انها تستعمل لاى نوع سلاح 9*19

hogan 12-06-18 01:14 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
الله ينور على الجميع انا ساكت لان استاز احمد العوضى والاستاز كوماكت قيمين بالازم
تسلم ايديكو وشكرالتشريفكم موضوعى

hogan 12-06-18 01:15 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشرف عام 3 (المشاركة 385923)
موضوع مميز
تم التثبيت


شكرا لك ياكبير وزوقك العالى الف شكرا

BERETTA fs92 12-06-18 04:10 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
كنت عاوز اعرف ياباشا هوا m16 الامريكي احسن من الكلاشينكوف

hogan 12-06-18 04:55 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشرف عام 3 (المشاركة 385923)
موضوع مميز
تم التثبيت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BERETTA fs92 (المشاركة 389529)
كنت عاوز اعرف ياباشا هوا m16 الامريكي احسن من الكلاشينكوف


ياه الموضوع ده قديم وكان فيه اختبار لقناه ديسكافريى بين الاتنين شوف ياباشا دى كانت المقارنه

في البداية اجريت اختبارات للسرعة والثبات على الوضع الالي وكانت النتيجة كما يلي :

تفوق M16 على الكلاش حيث نلاحظ ان 3 مظاريف فارغة لل M16 لازالت في الهواء وكذلك ثبات استقامة السلاح

AK47 نلاحظ وجود مظروف فارغ واحد في الهواء وملقم الطلقات لم يرجع الى مكانه بعد (لاحظ السهم ) كما نلاحظ ارتفاع مقدمة السلاح الى الاعلى من شدة الارتداد .
ونلاحظ هنا فرق احجام وقوة الطلقات لكل سلاح حيث ان تصميم طلقة ال M16 اطول للمظروف واصغر في حجم المقذوف (العبرود ) اما بالنسبة للكلاش فنلاحظ ان التصميم مأخوذ من طلقة القناصات العادية فقط قامو بتقصير المظروف وبالتالي الحصول على نفس الزخم وتخفيض الوزن

اختبار القوة :

تم اطلاق عيار واحد لكل من الكلاش وال M16 ونلاحظ فرق التأثير على البلوك وكان الناتج فرق القوة في الزخم بين الطلقتين وهنا تفوق الكلاش ..
وقد تم اطلاق عيار واحد لكل من الكلاش وال M16 على سماكة 2 مرابيع خشب كبيرة لمحاكات الاشجار في الغابات
ونلاحظ تفوق الكلاش ايضا بسبب قوة الرصاصة حيث ان M16 لم يستطع اختراق الخشب

اندافعة طلقة الكلاش

خلاصة التفوق للكلاش في القوة بفارق كبير ومؤثر عن ال M16
مقارنة في الدقة :
تم اجراء اختبار لاطلاق 5 رصاصات من على مسافة 200 ياردة ( 182متر) وتبين لنا مايلي :
M16 : تمكنت الخمس طلقات من اصابة الهدف بالقرب من المقتل
AK47 : بالكاد اصابت واحدة من الطلقات طرف الهدف من الاسفل
الخلاصة تبين لنا ان ال M16 ادق بكثير من الكلاش وذلك بسبب تصميمه الذي ركز على ان يكون بندقية اكثر من ان يكون رشاش ويتضح لنا اكثر عند زر اختيار وضعية الاطلاق ، فنلاحظ ان الاختيار الاول بعد الامان هو طلقة مفرده ومن ثم الرمي الالي

اما بالنسبة للكلاش فهو مصمم على انه سلاح رشاش اكثر من كونه بندقية والدليل يتضح من وضعيات اختيارالاطلاق حيث ان الوضع الذي يلي الامان هو الوضع الالي ومن ثم وضع الطلقة المفردة

العملية والكفاءة :

تشهد الدلائل ويشهد التاريخ على ان الكلاش بلا منازع افضل بندقية من الناحية العملية حيث اثبت ال M16 حساسيته من الاتربة والمياه وقد تسبب في خسائر فادحة للجيش الامريكي في الفيتنام وقد رأينا امكانية الكلاش وتحمله لاصعب الظروف والحرارة والاستخدام القاسي وسهولة فكه في حال تعرضه الى تعطل مفاجئ ، وبالاماكن التعود على التعامل مع ارتداد الكلاش لزيادة الدقة





















http://youtu.be/2v3zCcvOb_E
























Compact 12-06-18 08:35 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 389419)
الله ينور على الجميع انا ساكت لان استاز احمد العوضى والاستاز كوماكت قيمين بالازم
تسلم ايديكو وشكرالتشريفكم موضوعى

الموضوع منور باصحابه يا أ\ مصطفى

BERETTA fs92 12-06-18 11:49 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
يعني من الاخر انهي احسن
وياريت اول صورتين في الموضوع ده
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30082

Compact 12-06-19 12:39 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BERETTA fs92 (المشاركة 389817)
يعني من الاخر انهي احسن
وياريت اول صورتين في الموضوع ده
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30082

fn fal احسن من الاتنين

BERETTA fs92 12-06-19 12:59 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
لا مش للدرجه يعني
اتمني ترجمه الكلام ده http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30230&page=3
عاوز اعرف افضل مسدس ذو اعتماديه عاليه في العالم
الفرق بين الطلقه ذو المقدمه المدببه والمقدمه المفلطحه

owkean 12-06-19 01:08 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
لو سمحت المسدس الصوت الروم ده ماسوره متحركه ولا ثابت ومفتوحه ولا لا

بوبس 12-06-19 03:17 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
عاوز اعرف اسم اعلى صوت مسدس حى يكون صوته رعد علشان مش شرط تقتل بيه ممكن تكفى طلقة فى الهوا
سيج ساور اكس6
ولا البريتا اف اس 92
ولا الحلوان
ارجو الافادة

بوبس 12-06-19 03:18 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
لو فى نوع غير القولت عليهم ياريت تقول انتا

hogan 12-06-19 10:47 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 389817)
يعني من الاخر انهي احسن
وياريت اول صورتين في الموضوع ده
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30082


وانتا بتقفش عليا ليه
الكلاش حمال قسيه والعوامل الطبيعيه لا تؤثر فيه وهوا الاحسن

hogan 12-06-19 10:48 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 389817)
يعني من الاخر انهي احسن
وياريت اول صورتين في الموضوع ده
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30082

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوبس (المشاركة 389967)
عاوز اعرف اسم اعلى صوت مسدس حى يكون صوته رعد علشان مش شرط تقتل بيه ممكن تكفى طلقة فى الهوا
سيج ساور اكس6
ولا البريتا اف اس 92
ولا الحلوان
ارجو الافادة



سيج ساور اكس6
ولا البريتا اف اس 92

hogan 12-06-19 10:49 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوبس (المشاركة 389968)
لو فى نوع غير القولت عليهم ياريت تقول انتا


فيه الهكلر والجلوج والبراونينج والزيجزاور اكس فايف وكمان الكولت دول من الاخر

hogan 12-06-19 11:02 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوبس (المشاركة 389968)
لو فى نوع غير القولت عليهم ياريت تقول انتا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BERETTA fs92 (المشاركة 389873)
لا مش للدرجه يعني
اتمني ترجمه الكلام ده http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30230&page=3
عاوز اعرف افضل مسدس ذو اعتماديه عاليه في العالم
الفرق بين الطلقه ذو المقدمه المدببه والمقدمه المفلطحه


انا عن نفسى المسدس زو الاعتماديه
عندك الهكلر والجلوك ,والاكس فايف وبالنسبه للطلقات الطلقات انواع وبصراحه مشفتش من ال9 م غير المدبب والحارق والعيارات التانيه زى الماجنوم هوا الى مدبب


الساعة الآن 03:55 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir