![]() |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
كنت عاوز اعرف من حضرتك اية الفرق فى تسمية الخرطوش ال12 او 16 لو كان دة حجم القطر فى ال12 قطرة اكبر من 16 فيارت لو حضرتك توضجلى النقطة دية
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
انا كان عندى سؤال بخصوص كاتم الصوت ازاى بيثبت فى المسدس وهو مافيهوش قلاووظ ؟؟ وازاى برضو بيثبت فى بندقية مثلا؟؟ وشكرااااا
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
ده صحيح ومعظم كواتم الصوت لها امان عند المايوره لكى تركب ضغط او كبس وعند الخروج يتم الضغط على زر الامان مناحيه الماسوره للفك زى فكره خرطوم المكنسه كده
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اسف جدا اخى الفاضل تم رد على سؤالك فى نهايه المووضع
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
كاتم الصوت بيكون السلاح مجهذ له بعض الاسلحه بها مكان للتركيب من الامام او تركب عاشق ومعشوق او بتركب عن طريق قلاوظ خارجى بمعنا خارج الماسوره على سبيل المثال مثل العوذى او الهكلر ده موجود فى الماصوره من الامام جذء يفك ليركب مكانه الكاتم اما فى المسدس البرته مثلان يركب فى الماسوره من الامام بطريقة التعشيق ملحوظه الاسلحه التى يتم التفريغ بالارتداد فقط تصلح لتركيب كاتم صوت وطبعا بتكون مجهذه اما الاسلحه التى يتم التفريغ بغرفة غاذ لا يوجد لها كاتم صوت مثل الكلاشن كوف لان غرفت الغاذ بتعمل صوط اما الكاتم بيكون مقسم من الداخل عباره عن فتحات بطول الكاتم بيدخل منها الضغط ويتم امراره داخل الكاتم وتشتيته ولو حد فيكم شاف شكمان العربيه هيلاقى الماسوره القادمه من غرفة الحريق بها فتحات وبعد الفتحات صوف ذجاجى يتم تشتيت الصوت بداخله وده تشبيه لتقريب الفكره وملحوظه اخرى لكل سلاح كاتم صوت خاص به بيكون وارد معاه من الشركه وفى اى دوله على مستوى العالم لا يتم بع الاسلحه المذوده بكاتم للصوت للمدنين ولال ترخيصها ولاكن يتم الحصول عليها من السوق السوداء
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
اقتباس:
شكرا |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
akms النسخة المعدلة والاخيرة من الكلاشينكوف http://www.conjay.com/AKM-47_003.JPG |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
المعلومه ليست دقيقه لان بعض الكواتم يتم تركيبه بمنجله ثولاسيه (بمعنا ان الماسوره برضه بتكون مجهذه لها بمعنا ان بيكون جذاء منها بارذ ذى البيرته 51 وما شابها وطبع المفاجئه لبعض الاخوه انها ممكن تركب على الحلوان و البرته 92 العاديه وال cz وبعض السلحه المتفقه فى العيار و طول الماسوره من بعد الكبرى و قطرها وبتركب عن طريق دخول الماسوره فى الكاتمويقوم المستخدم بربط 3 مسامير النكيه فى نهايت كل مسمار ما يساوى ثلث قطر الماسوره من الخارج ويوجد بعض المناجل طربط على طريقة ظرف الشنيور وطبعن دى كواتم قديمه ولاكن لا تذال موجوده تقبل
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
ثانيا ازاى بيبقى نسبة البارود مع ان بيقون مكتوب جنبياها 12mm &16mm والبارود بيباقى مكتوب فية 24g & 32 g |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اعتزر عن قيام اخى بالرد عليكم
ثانيا عيار 12 و16 فى الخرطوش هما الاكثر استعملا فى الصيد والدفاع ولا يصح ضرب 12 على بندقيه 16 والعكس والصوره توضح كل اجذاء الخرطوش http://img185.imageshack.us/img185/9...llheadstam.jpg |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
العيار لكل بندقيه عيار حضرتك ولو دققت النظر فى الصوره هتلاقى كل شئ مكتوب على الخرطوشه وعيار 12 هو المنتشر لان عيار 16 قليل |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
لو سمحت كنت عاوز اعرف سعر الحلوان قد ايه
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
920 35500
51 25000 من المصنع |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
موضوع رائع بجد انا سوالى عن انواع الطلقات يعنى انا سمعت عن طلقات اسمها الحرقه خارقه ديه بتبقى مصنوعه من حاجه تانيه غير الرصاص وانواع كتير من الرصاص وهل كل واحدة مداها زى التانىه واستخدامات كل واحدة وهل موجود فيها فى مصر معلش انا طولت عليك واحلى تقيم يا مصطفى باشا
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
موضوع مميز
تم التثبيت |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
شكرا يا كبير
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
وفى طلقة اسمه دمدم ديه طلقة جامده جدا
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
الدمدم طلقه خارقه للدروع وهى محرمه دوليا لان من مميذاتها انها تستعمل لاى نوع سلاح 9*19
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
الله ينور على الجميع انا ساكت لان استاز احمد العوضى والاستاز كوماكت قيمين بالازم
تسلم ايديكو وشكرالتشريفكم موضوعى |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
شكرا لك ياكبير وزوقك العالى الف شكرا |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
كنت عاوز اعرف ياباشا هوا m16 الامريكي احسن من الكلاشينكوف
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
اقتباس:
ياه الموضوع ده قديم وكان فيه اختبار لقناه ديسكافريى بين الاتنين شوف ياباشا دى كانت المقارنه في البداية اجريت اختبارات للسرعة والثبات على الوضع الالي وكانت النتيجة كما يلي : تفوق M16 على الكلاش حيث نلاحظ ان 3 مظاريف فارغة لل M16 لازالت في الهواء وكذلك ثبات استقامة السلاح AK47 نلاحظ وجود مظروف فارغ واحد في الهواء وملقم الطلقات لم يرجع الى مكانه بعد (لاحظ السهم ) كما نلاحظ ارتفاع مقدمة السلاح الى الاعلى من شدة الارتداد . ونلاحظ هنا فرق احجام وقوة الطلقات لكل سلاح حيث ان تصميم طلقة ال M16 اطول للمظروف واصغر في حجم المقذوف (العبرود ) اما بالنسبة للكلاش فنلاحظ ان التصميم مأخوذ من طلقة القناصات العادية فقط قامو بتقصير المظروف وبالتالي الحصول على نفس الزخم وتخفيض الوزن اختبار القوة : تم اطلاق عيار واحد لكل من الكلاش وال M16 ونلاحظ فرق التأثير على البلوك وكان الناتج فرق القوة في الزخم بين الطلقتين وهنا تفوق الكلاش .. وقد تم اطلاق عيار واحد لكل من الكلاش وال M16 على سماكة 2 مرابيع خشب كبيرة لمحاكات الاشجار في الغابات ونلاحظ تفوق الكلاش ايضا بسبب قوة الرصاصة حيث ان M16 لم يستطع اختراق الخشب اندافعة طلقة الكلاش خلاصة التفوق للكلاش في القوة بفارق كبير ومؤثر عن ال M16 مقارنة في الدقة : تم اجراء اختبار لاطلاق 5 رصاصات من على مسافة 200 ياردة ( 182متر) وتبين لنا مايلي : M16 : تمكنت الخمس طلقات من اصابة الهدف بالقرب من المقتل AK47 : بالكاد اصابت واحدة من الطلقات طرف الهدف من الاسفل الخلاصة تبين لنا ان ال M16 ادق بكثير من الكلاش وذلك بسبب تصميمه الذي ركز على ان يكون بندقية اكثر من ان يكون رشاش ويتضح لنا اكثر عند زر اختيار وضعية الاطلاق ، فنلاحظ ان الاختيار الاول بعد الامان هو طلقة مفرده ومن ثم الرمي الالي اما بالنسبة للكلاش فهو مصمم على انه سلاح رشاش اكثر من كونه بندقية والدليل يتضح من وضعيات اختيارالاطلاق حيث ان الوضع الذي يلي الامان هو الوضع الالي ومن ثم وضع الطلقة المفردة العملية والكفاءة : تشهد الدلائل ويشهد التاريخ على ان الكلاش بلا منازع افضل بندقية من الناحية العملية حيث اثبت ال M16 حساسيته من الاتربة والمياه وقد تسبب في خسائر فادحة للجيش الامريكي في الفيتنام وقد رأينا امكانية الكلاش وتحمله لاصعب الظروف والحرارة والاستخدام القاسي وسهولة فكه في حال تعرضه الى تعطل مفاجئ ، وبالاماكن التعود على التعامل مع ارتداد الكلاش لزيادة الدقة http://youtu.be/2v3zCcvOb_E |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
يعني من الاخر انهي احسن
وياريت اول صورتين في الموضوع ده http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30082 |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
لا مش للدرجه يعني
اتمني ترجمه الكلام ده http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30230&page=3 عاوز اعرف افضل مسدس ذو اعتماديه عاليه في العالم الفرق بين الطلقه ذو المقدمه المدببه والمقدمه المفلطحه |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
لو سمحت المسدس الصوت الروم ده ماسوره متحركه ولا ثابت ومفتوحه ولا لا
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
عاوز اعرف اسم اعلى صوت مسدس حى يكون صوته رعد علشان مش شرط تقتل بيه ممكن تكفى طلقة فى الهوا
سيج ساور اكس6 ولا البريتا اف اس 92 ولا الحلوان ارجو الافادة |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
لو فى نوع غير القولت عليهم ياريت تقول انتا
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
وانتا بتقفش عليا ليه الكلاش حمال قسيه والعوامل الطبيعيه لا تؤثر فيه وهوا الاحسن |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
اقتباس:
سيج ساور اكس6 ولا البريتا اف اس 92 |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
فيه الهكلر والجلوج والبراونينج والزيجزاور اكس فايف وكمان الكولت دول من الاخر |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
اقتباس:
انا عن نفسى المسدس زو الاعتماديه عندك الهكلر والجلوك ,والاكس فايف وبالنسبه للطلقات الطلقات انواع وبصراحه مشفتش من ال9 م غير المدبب والحارق والعيارات التانيه زى الماجنوم هوا الى مدبب |
| الساعة الآن 03:55 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir