الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الصيد العام (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=1)
-   -   بالزمه ده اسمه كلام يارجاله (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30091)

Karim Eid 12-06-22 08:35 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 392459)
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
مساء الروقان يارجاله

مساء الخيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــر

Karim Eid 12-06-22 08:36 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبووود (المشاركة 392472)
مساء الفل يا قوبوطاااااان :d:d:d

قوبوطاااااان
اسمها قوبوطاااااان برده
الله يخربيت التعليم المجاني اللي بوظ شباب البلد

عبووود 12-06-22 09:22 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Karim Eid (المشاركة 392536)
ما بلاش
ههههههههههههههههه

هههههههههههههه... معرفتكش انا كده :d:d

عبووود 12-06-22 09:22 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim eid (المشاركة 392538)
قوبوطاااااان
اسمها قوبوطاااااان برده
الله يخربيت التعليم المجاني اللي بوظ شباب البلد

ههههههههههههههههههههههههههههههه....
محسوبك جيزاوي !!!!!!!!!!!!!!

Karim Eid 12-06-22 11:09 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
يعني انا اللي قاهراوي
ههههههههههههههههه

عبووود 12-06-23 04:23 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
ايه الزحمه دييييييييييييييييه...هيه الناس ديه كلها مسافره ولا اييييييييه !!!!!!!!!! :d:d

Karim Eid 12-06-24 01:06 AM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبووود (المشاركة 393046)
ايه الزحمه دييييييييييييييييه...هيه الناس ديه كلها مسافره ولا اييييييييه !!!!!!!!!! :d:d

زحمة يا دنيا زحمة

عبووود 12-06-24 02:46 AM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
طب انا عايز تذكرتين ليا انا وسالييييييييييييييييييييd:d:

Karim Eid 12-06-24 02:49 AM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
يلا يا بت يا سالي لمي ايشارباتك بسرعة القطر هيمشي
ههههههههههههه

ادلف هتلر 12-06-26 09:03 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
لأ موضووع جامد بس سؤال بقي هو لو حد عايز يقيس مسافة مفيش جهاز يعمل كده بدل المتر؟؟

Angel of Death 12-06-26 10:06 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ادلف هتلر (المشاركة 395093)
لأ موضووع جامد بس سؤال بقي هو لو حد عايز يقيس مسافة مفيش جهاز يعمل كده بدل المتر؟؟

لو حضرتك عاوز تصرف يا باشا في أجهزه إسمها Laser Rangefinder و ديه بتستخدم الليزر لقياس المسافة لكنها غالية, في طريقة ثانية و هي النظر و ديه تعتمد على كل واحد و قياسه. ثلاثا, في معادلة ممكن تطلعلك المسافة لكن ديه هتحتاج فيها سكوب بالميلدوت Mild-Dot و هي:

المسافه بالمتر= طول الهدف بالسم x التكبير / عدد نقط ال mil-dots

طول الهدف هو طول الصيد يعني مثلا في الحمام من الذيل إلى الرأس طوليا.

عدد نقط الميلدوتس mil-dots هو طول الصيد كما تراه في السكوب بوحدة الميلدوت. يعني الحمام ممكن مثلا يكون 5 mildot طوليا

التكبير هو كمية التكبير الحقيقي للسكوب, لأن في السكوبات التكبير مش بيبقى كمية التكبير الحقيقي. يعني لو مثلا مكتوب التكبير ثابت على x6 ممكن التكبير الفعلي يكون x5>>

القبطان المصرى 77 12-06-27 12:24 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angel of death (المشاركة 395107)
لو حضرتك عاوز تصرف يا باشا في أجهزه إسمها laser rangefinder و ديه بتستخدم الليزر لقياس المسافة لكنها غالية, في طريقة ثانية و هي النظر و ديه تعتمد على كل واحد و قياسه. ثلاثا, في معادلة ممكن تطلعلك المسافة لكن ديه هتحتاج فيها سكوب بالميلدوت mild-dot و هي:

المسافه بالمتر= طول الهدف بالسم x التكبير / عدد نقط ال mil-dots

طول الهدف هو طول الصيد يعني مثلا في الحمام من الذيل إلى الرأس طوليا.

عدد نقط الميلدوتس mil-dots هو طول الصيد كما تراه في السكوب بوحدة الميلدوت. يعني الحمام ممكن مثلا يكون 5 mildot طوليا

التكبير هو كمية التكبير الحقيقي للسكوب, لأن في السكوبات التكبير مش بيبقى كمية التكبير الحقيقي. يعني لو مثلا مكتوب التكبير ثابت على x6 ممكن التكبير الفعلي يكون x5>>

الله3ينور والله
شرحت وااوفيت
مفيش كلام تانى يتقال

Angel of Death 12-06-27 12:37 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 395329)
الله3ينور والله
شرحت وااوفيت
مفيش كلام تانى يتقال

إتعلمنا منكم يا شيوخ الصيد المصري... :) :)

khaled imam 12-07-28 08:54 AM

Re: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
ممكن والله ببندقية هاي باور ومنظار محترم مع دقة تقدير المسافة واتجاه الريح تصطاد علي بعد 100 متر او اكتر

mohamed_salim75 12-08-04 02:31 AM

رد: Re: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled imam (المشاركة 410229)
ممكن والله ببندقية هاي باور ومنظار محترم مع دقة تقدير المسافة واتجاه الريح تصطاد علي بعد 100 متر او اكتر

الكلام ده حصل مع واحدصاحبى فى فرخة ميه وعامل الرياح كانت مع اتجاه الرشايه وبندقيه هاى باور متعدله على ايده وكمان كانت تحدى مع واحد تانى من اصحابنا ماكنش مصدق ان الراجل ده بيصطاد من مسافات وبدون تليسكوب وطبعآاصطاد الفرخه وبعدها جاب ديك سلطانى من مسافة 80 اقل من مسافة الفرخه وصاحبى ده قناص وانا بشهدله بكده وبالذات المسافات البعيده

القبطان المصرى 77 12-08-05 01:36 PM

رد: Re: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled imam (المشاركة 410229)
ممكن والله ببندقية هاي باور ومنظار محترم مع دقة تقدير المسافة واتجاه الريح تصطاد علي بعد 100 متر او اكتر

ماهو ده اللى انا قلتو فى الموضوع ياكبير والله

القبطان المصرى 77 12-08-05 01:37 PM

رد: Re: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_salim75 (المشاركة 413710)
الكلام ده حصل مع واحدصاحبى فى فرخة ميه وعامل الرياح كانت مع اتجاه الرشايه وبندقيه هاى باور متعدله على ايده وكمان كانت تحدى مع واحد تانى من اصحابنا ماكنش مصدق ان الراجل ده بيصطاد من مسافات وبدون تليسكوب وطبعآاصطاد الفرخه وبعدها جاب ديك سلطانى من مسافة 80 اقل من مسافة الفرخه وصاحبى ده قناص وانا بشهدله بكده وبالذات المسافات البعيده

80 متر بدون تلسكوب؟؟
ربنا يباركله فى نظره وصحته يارب
وفعلا الناس دى نادرة الوجود ومش بتتكرر كتير

M.SHADY 12-08-05 03:09 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
موضوع جامد جدا . و اسلوبك روعه

hamoda1991 12-08-23 04:15 AM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
هههههههههههههههههههههه
حلو الكلام دا وفعلا الكلام بيوسع جامد من الناس

بس فعلا فى مره ابن عمى جاب 75 عصفور صغير ببندقية رمسيس رقم 1
هوا فعلا حصل وفى يوم واحد
والعصافير كانو اكتر من 75 كمان

اظن دى عادى مش واسعه؟

القبطان المصرى 77 12-08-23 09:24 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.shady (المشاركة 414584)
موضوع جامد جدا . و اسلوبك روعه

اشكرك يا افندم والله ده من زوقك بس

القبطان المصرى 77 12-08-23 09:25 PM

رد: بالزمه ده اسمه كلام يارجاله
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamoda1991 (المشاركة 423001)
هههههههههههههههههههههه
حلو الكلام دا وفعلا الكلام بيوسع جامد من الناس

بس فعلا فى مره ابن عمى جاب 75 عصفور صغير ببندقية رمسيس رقم 1
هوا فعلا حصل وفى يوم واحد
والعصافير كانو اكتر من 75 كمان

اظن دى عادى مش واسعه؟

هههههههههههههههههه
لا ياباشا احنا معندناش اعتراض على الاعداد الكبيره فى الصيد
هى وجهة نظرى كانت تخص الضرب على المسافات الطويله


الساعة الآن 09:37 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir