الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   ليه مش pcp مصريه؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30231)

Griffin 12-06-24 11:55 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
..............

love_hell 12-06-24 12:03 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
وهو المنظم ده مش موجود جاهز ؟؟

Griffin 12-06-24 12:32 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
لو موجود بقطر خارجي 31 مم ياريت تقولي بيتباع فين؟؟؟

sofyan 12-06-24 12:40 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 393512)
ده واحد من أمثله المنظمات شغلته يحول ال 220 bar الي حضرتك شحنت بيهم البندقيه ل 150-70 bar علشان يخلي الهواء في الخزان يكفي طلقات أكتر و الأهم الطلقات كلهم يكونوا نفس السرعه يعني مش أول 5 طلقات يجيبو لحد 180 متر و ال 40 الي بعدهم لحد 220 لأ كلم لحد ال 220 متر مش شويه كده و شويه كده

تسلم ايدك ياباشا
فكرت في خامة الالميوم اللي راح تشتغل بيها؟؟
يعني انت راح تستخدم نوعين من الالميوم
قضبان الألمنيوم و أنبوب الالميوم يعني حط في الحسبان لما بتجيب الخامه من بره تجيب النوعين
وراح تحتاجه قضبان الألمنيوم في شغل الصمام كمان..

تحياتي

Griffin 12-06-24 01:03 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.................

sofyan 12-06-24 01:17 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
يعني انت عامل المنظم 31مم طيب الخزان شن أخر القياسات اللي وصلتلها لسه 2 انش:eek:

Griffin 12-06-24 01:51 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.....................

sofyan 12-06-24 02:05 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 393589)
لا 1.5 أنش od و 1.26 id
عملا بنصيحتك يا أخي الفاضل

تسلم ياغالي ولو انا ديما في الخدمة..
السيد Ed عامل الخزان من مادة الالمينوم D16T وده الخامة موجودة بس في روسيا ودي المادة خليط بين النحاس والالمينوم وبستخدمها الروس في مجال الطياران..
طبعا المناظر ليها في الغرب هوه الالمينوم 7075T6 بس ده اقوه شويه من D16T

تحياتي...

Griffin 12-06-24 02:24 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.......................

sofyan 12-06-24 02:36 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 393607)
الmechanical properties فعلا أعلى لكن المواسير تتجاب منين؟ لأن ال site بتاع المعادن معلهوس مواسير
أنا متهيائلي ال work pressure ب 4000 psi بدل من 5200 psi هيكون كفايه أوي بالنسبا لي :D

بالنسبة للالمينيوم D16T بدخل في التصنيع الحربي ولهذا ما تتعبش نفسك الخامة ديه عليها حذر التصدير من روسيا

والخزان اللي مختاره حلو بيعطيك 5500 psi في حال كان القطر 38 مم والسمك 3مم
يعني حسابيا يطلع 270 بار يعني حاجه تفرح:D:D

Griffin 12-06-24 02:43 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.................

sofyan 12-06-24 02:59 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 393622)
تمام يا كبير بس أنا حاطيت عامل أمان 2 :d:d

اسف علي الخطاء بقصد 3947 Psi
بالتحويل تطلع 270 بار

موقع التحويلات
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

Griffin 12-06-24 04:06 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.....................

Griffin 12-06-24 04:08 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
هو مافيش خراط أو شركه تنفذ الرسومات دي و تاخد الي فيه الناصيب و خلاص؟؟؟؟

sofyan 12-06-24 04:24 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 393683)
هو مافيش خراط أو شركه تنفذ الرسومات دي و تاخد الي فيه الناصيب و خلاص؟؟؟؟

انت ممكن تشوف المكاتب الهندسية ترسملك 2d او 3d انت اعطيهم الابعاد فقط
والا بتقصد التصنيع يعني!!

Griffin 12-06-24 04:37 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
...............

sofyan 12-06-24 04:58 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
بالنسبة للتصنيع لو شركة التكلفة راح بتكون علية جدا لان الكمية صغيرة وحاجة تانية لازم تكون الرسوم 3d .
بالنسبة ليا حصلت شركة من تونس متخصصه في صناعة قطع الغيار وحاليا بنتفاوض علي السعر
التصنيع راح بيكون الكاتم,الصمام,قاعدة السكوب,الزناد + الشاكوش!!
انا السعر المستهدف ممكن راح يكون 110 دورلا للمجموعة الوحدة وانا طالب 6 مجموعات.

sofyan 12-06-24 10:44 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مبروك عليكم الريس الجديد;):d

Griffin 12-06-24 11:14 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
...............

sofyan 12-06-24 11:21 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مجهود جبار وتسلم ايدك:d
بس ممكن توضع القياسات غير واضحه..

Griffin 12-06-25 11:24 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.......................

Griffin 12-06-25 12:06 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف خطاء حسابي الحجم بتاع الخزان بتعنا 252 سم مكعب

sofyan 12-06-25 12:19 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 394158)
عندنا مشكله

بالمقاسات دى يبقى الفاضل من حجم الخزان 188 سم مكعب ده على أساس أن الزناد و الشاكوش هيخدوا 10 سم

لكن ال edgun الخزان بتاعه 289 سة مكعب


التصميم بتاع الأجزاء الداخليه أطول ب 14 سم :eek: :eek:

لازم نخلي جزء أو اكتر أقصر لكن أنهي؟؟؟

لو أفترضنا ان طول الخزان 65 سم و قطرها 3.8 والسمك 3مم

وان مجموعة الزناد +الشاكوش 10 سم وان مجموعة العداد 5 سم
يعني بيفضل 50 سم

وبالنسبة Edgun اللي فاضل من الخزان بتاعه 32 سم فقط

sofyan 12-06-25 01:11 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
لو كان حجم الخزان 188 سم3 يعني اللي فاضل ليك فقط 20 سم طول الخزان ؟؟:confused:

Griffin 12-06-25 01:40 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
..................

sofyan 12-06-25 01:42 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مشلكة العداد ومنفد الشحن أتحلت والحمدلله
اليوم عملت طلبية ال kits ده التكلفة مع الشحن 112 دولار
طبعا عاوز شويه تعديلات عشان يركب لان الخزان القطر من الداخل 35مم بس مش صعب الموضع

http://img269.imageshack.us/img269/3...meterlarge.jpg

تحياتي

sofyan 12-06-25 02:00 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 394262)
حضرتك ماحسبتش المنظم و ال chamber و ال valve

بس أنا عدلت الرسومات و قللت الطول حوالي 6 سم

لو كان المنظم + الصمام + fill port + chamber بساوي 21 سم طبعا Fill port مش كله داخل الخزان يعني ممكن النصف يعني الاجمالي 18 سم الاجزاء الداخلية +الزناد والشاكوش 10 سم
28 سم طبعا انت عامل طول الخزان 24" يعني 61 سم

حجم الخزان بساوي (3.14*3)*33=310.86 cm3
يعني شغلك ميه ميه:D

Griffin 12-06-25 02:05 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
...................

Griffin 12-06-25 03:39 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
...................

sofyan 12-06-25 10:19 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا
لقد انتهيت من تصميم جديد للزناد والشاكوش..
انا شفت انه التصميم الجديد أسهل في الميكانزم من التصميم السابق لل Edgun
وبرضو تكلفة المصنعية أقل..
طبعا الخامة من الستيل من نوع S7 وده صورة التصميم
http://img853.imageshack.us/img853/5931/hemer.png

تحياتي

Griffin 12-06-25 11:46 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
1 مرفق
..................

sofyan 12-06-26 12:32 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
شوف الصورة ديه أكثر تفاصيل
http://img19.imageshack.us/img19/2097/algact.jpg

Griffin 12-06-26 12:36 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
....................

sofyan 12-06-26 11:54 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 394633)
أنا فهمت كده لكن سؤالي هو أزاي هتغير قوه الشاكوش؟

بالنسبة لتغير قوه الشاكوش تعتمد علي نوع hammer spring يعني فيه أكثر من نوع من spring
فيه الخفيفة والنوع التاني الشدية يعني بعتمد علي عدد لفات spring
http://img685.imageshack.us/img685/3637/p9690001001.jpg

Griffin 12-06-26 02:26 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.................

sofyan 12-06-27 09:08 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا
تصميم جديد للكاتم وأقل ضجيج وكمان أقل في التكلفة;)
التصميم الجديد تكلفة التصنيع 30 دولار يعني نصف تكلفة الاول
http://img703.imageshack.us/img703/3199/salo.jpg


تحياتي

Griffin 12-06-27 09:33 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
....................

Griffin 12-06-29 11:26 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
........................

coyote160 12-06-29 08:17 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 393494)
مجرد الرسم شيء متعب جدا و بيوتر الأعصاب لأقصى درجه أنا مش متخيل التنفيز هيبقى عانل أزاي
:confused:

أنا ممكن أقتل الخراط لو فرق عن الرسم 0.25 مم :mad:
أكيد في الحاله دي هقتل خراطين كتيير و ممكن أطلع في الأخبار : سفاح مجنون يستهدف عمال الخراطه :d

والله دا انت تبقي ميه ميه هتخف الخراطين العكاكين وترحمنا مللي مسوقين سمعه الخراطة كان بودي اساعد بس للأسف انا مقدرش بس ماللي قاريه رغك عدم المامي بالموضوع انك ماشاء الله منفذ بدقه وفكر بنا معاك و انا متابع ومشجع واحلي تقييم

Griffin 12-06-29 09:09 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
...................


الساعة الآن 12:39 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir