الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30911)

مورو 12-07-05 02:43 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
المشكله ياجماعه ان المنتدى بصراحه بقى شبهه وانا اسف ع التعبير ده ما هو انا لما الاقي واحد داخل يطلب دستة مطاوي قرن صيني يبقى مش هايصطاد وواحد تاني داخل يعرض سنجه ويقول سيف صناعه يدويه يبقى فيه حاجه غلط

هوا ممكن الموضوع يتقنن شويه بس ازاي مش عارف وربنا يقدم اللي فيه الخير
وبمناسبة المسدسات البلي مافيش بلطجي بيشيل مسدس بلي احنا علشان محترمين لاقينا ان البلي انسب حاجه للدفاع عن النفس ايام الانفلات الامني البلطجية بيشيلوا فروده خرطوش وربنا يسترها علينا كلنا
وفي الاول والاخر كلنا هنا اخوة

abosamer 12-07-05 05:34 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
والله الموضوع ده اتفتح اكثر من مرة والأخوة الكرام ردو بما فيه الكفاية ولكن ازيدك من الشعر بيت

اولا
يا عزيزي مش معني ان البلطجي هيجيب سلاح من المنتدي نقفل ونلغي ونمنع
لو طبقنا هذا الكلام يبقي لازم نمنع بيع سكاكين الجزارة ( الكزالك ) لأن البلطجي بيستخدمها
ثانيا
والسلاح مهما كان نوعه يجب ان ينظم بقانون من مجلس الشعب مش من العسكر يضمن هذا القانون
ان المواطن المحترم يتدرب ويمتلك سلاح مرخص للدفاع عن نفسه وماله وعرضه وهذا ما تفعله
الدول الغربية المتقدمة وانصحك بقراءة البند الثاني من الدستور الأمريكي


البند الثاني من الدستور الأمريكي

إن وجود مليشيات منظمة جيدا هو ضروري لأمن الدولة الحرة، إن حق الناس في الاحتفاظ وحمل الأسلحة لن يمس.

انتهت ترجمة نص البند الثاني.

الشرح والتعليق:

بعد اغتيال كينيدي وغيره حاولت لوبيات معينة تمرير تعديل على هذا البند وفشلت لأن المحكمة الدستورية العليا أكدت أن حق الشعب في امتلاك السلاح هو أكبر سلاح ضد خطر بزوغ ديكتاتورية الدولة في أمريكا. الشعب المسلح لن يستطيع أن يحكمه طاغية.

يمكنك شراء سلاح من متاجره هناك لكن اصبح عليك إملاء عدة استمارات وانتظار عدة أيام للحصول على الموافقة.

السلاح غير الظاهر تحت الجاكيت أو داخل علبة القفازات في السيارة هو مخالف للقانون ويجب وضع المسدس على الخصر بشكل ظاهر أو على الرف الأمامي للسيارة تحت الزجاج أما في المنزل يمكن بل يجب تفريغه من الطلقات وإخفائه عن الأطفال في خزانة متينة

Mohamed Mahmoud 12-07-05 06:03 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
كل تقديري و احترامى للأعضاء على أسلوب الحوار المحترم
أنا عن نفسى عندى هواية اقتناء السلاح الأبيض هتقولوا عليا أية بلطجى مثلا هههههههه
وفى ناس كتير زى كدة أنا مزاج عندى كل فترة ألمع واتفرج على السلاح اللى عندى لو حنكلم ان دة ممنوع هقولك كل حاجة ممنوعة فى مصر زى pcp الاسكوبات و سلاح بدون ترخيص مع ان فى أمريكا
انت تخش السوبر ماركت تشترى الطبنجة اللى تعجبك
قبل الثورة كانت محلات السلاح بتبع كل أنواع الخناجر عادى جدا زى أبوضيف و فتح الله إسكندرية
وأنا لا أعتقد بل مستحيل ان بلطجى هيخش على النت علشان يشترى خنجر أو مطوة
من حوالى 10 سنين كان عندنا محل صيد بيبع جميع أنواع المطاوى
هواية الاقتناء زى اي هواية تأنية طول ما سلاحك فى بيتك

Champion 12-07-05 06:39 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
و انا مش مصدق
في حد حيقارن مصر بامريكا !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mohamed Mahmoud 12-07-05 06:57 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
يعنى انت سبت كل الكلام و مسكت فى الجملة دية هههههههه
ولية متبقاش أحسن من أمريكا طول ما فى ناس بتقول كدة عمرنا ما هنتغير بلدك حضارة 7000 ألف سنة كنا فى يوم من الأيام بنصدر الثقافة و العلوم فى العالم كلة
عند زويل و مجدى يعقوب و البرادعى وطة حسين و العقاد و سميرة موسى وغيرهم كتير
لية بقى منبقاش أحسن من أمريكا
ثم دة قانون يعنى مش مشكلة كبيرة اوى يعنى ممكن يتغيرزى ما بيتم تغيير اي قانون وعلى فكرة الناس اللى انت بتقول انهم معاك أنا أعرفهم أكتر منك و عندهم برصة مطاوي و خناجر

hema777h 12-07-05 07:18 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
حيث ان الاستاذ محمد اتكلم في الموضوع استلم عندك بقاء
1-محلات ابوضيف بتبيع جميع الاسلحة البيضاء الي انت ممكن تتخيلها من عدة جزارة الي سكاكين تحلية الصيد الي اطقم كاملة سويسري وامريكي وماركات وصناعات محتلفة في محل في شارع شبراء اسمو سنان اسكندرية بيبيع عدة جزارة كاملة وفي محل في العتبة عند الجراج بتاع العتبئة في عندك محلات بينو فرع مصر الجديدة وفرع الزمالك وفي عندك محلات فتخ الله بجميع فروعها .................كل دول بيبيعو كل الي انت ممكن تتخيلة من خناجر للصيد وللقتناء

Mohamed Mahmoud 12-07-05 07:58 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
رائ يعبر غنى فقط ولا يعتبر رد أدارى

abosamer 12-07-05 08:30 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399577)
و انا مش مصدق
في حد حيقارن مصر بامريكا !!!!!!!!!!!!!!!!!!

يا استاذ يا كريم انا لا اقارن مصر بامريكا فلا يوجد وجه مقارنة ابدا بين بلد حضارتة من الاف السنين وبلد حضارته تقاس بمئات السنين فهم من تعلم منا فالحضارة الفرعونية كانت تصنع السلاح وكان المصريين اسياد البر والبحر وتعاقبت الحضارات ووصلت الحضارة الأسلامية حيث امتلك الجميع السيوف والخناجر وكانوا يحملونها وصدوا وتصدوا للهجمات من الصليبين والتتار وحلفائهم الصلبيين والرجاء قراءة التاريخ جيدا وننتعلم من الذي يطبق ويمشي علي خطي الأقدمين وتعلم وتيتقدم ومن الذي يريد ان يصبح في اخر الصف ولا بريد ان يتعلم تركنا اقناء وصناعة السلاح وانظر الأن دخل اسرائيل من بيع السلاح اصحوا يا بشر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Champion 12-07-05 09:16 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
يعني احنا احسن من امريكا ؟!!
احنا بلد محتاجه بالميت 10 سنين علشان نبقي ربع امريكا
و بعدين ايام التتار حاجه و احنا دلوقتي حاجه
يعني انت عاوز نخلي السلاح في السوبر ماركت ؟
يظهر انك مش عارف ان اكتر من نص الشعب مبيعرفش يقرا ولا يكتب

fishtic 12-07-05 09:58 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399660)
يعني احنا احسن من امريكا ؟!!
احنا بلد محتاجه بالميت 10 سنين علشان نبقي ربع امريكا
و بعدين ايام التتار حاجه و احنا دلوقتي حاجه
يعني انت عاوز نخلي السلاح في السوبر ماركت ؟
يظهر انك مش عارف ان اكتر من نص الشعب مبيعرفش يقرا ولا يكتب

ف الصعيد مبيعرفوش يقروا ولا يكتبوا بس يفكوا الالي 100 حتة
ايه العلاقة؟

Champion 12-07-05 10:03 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fishtic (المشاركة 399682)
ف الصعيد مبيعرفوش يقروا ولا يكتبوا بس يفكوا الالي 100 حتة
ايه العلاقة؟

لا و هم يعني بيستعملوه صح ؟

mohamed salah hassan 12-07-05 10:33 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mahmoud (المشاركة 399564)
كل تقديري و احترامى للأعضاء على أسلوب الحوار المحترم
أنا عن نفسى عندى هواية اقتناء السلاح الأبيض هتقولوا عليا أية بلطجى مثلا هههههههه
وفى ناس كتير زى كدة أنا مزاج عندى كل فترة ألمع واتفرج على السلاح اللى عندى لو حنكلم ان دة ممنوع هقولك كل حاجة ممنوعة فى مصر زى pcp الاسكوبات و سلاح بدون ترخيص مع ان فى أمريكا
انت تخش السوبر ماركت تشترى الطبنجة اللى تعجبك
قبل الثورة كانت محلات السلاح بتبع كل أنواع الخناجر عادى جدا زى أبوضيف و فتح الله إسكندرية
وأنا لا أعتقد بل مستحيل ان بلطجى هيخش على النت علشان يشترى خنجر أو مطوة
من حوالى 10 سنين كان عندنا محل صيد بيبع جميع أنواع المطاوى
هواية الاقتناء زى اي هواية تأنية طول ما سلاحك فى بيتك


الله يفتح عليك يا استاذ محمد اهو ده اللي قاعدين نقول فيه بقالنا اسبوع

mohamed salah hassan 12-07-05 10:43 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mahmoud (المشاركة 399590)
يعنى انت سبت كل الكلام و مسكت فى الجملة دية هههههههه
ولية متبقاش أحسن من أمريكا طول ما فى ناس بتقول كدة عمرنا ما هنتغير بلدك حضارة 7000 ألف سنة كنا فى يوم من الأيام بنصدر الثقافة و العلوم فى العالم كلة
عند زويل و مجدى يعقوب و البرادعى وطة حسين و العقاد و سميرة موسى وغيرهم كتير
لية بقى منبقاش أحسن من أمريكا
ثم دة قانون يعنى مش مشكلة كبيرة اوى يعنى ممكن يتغيرزى ما بيتم تغيير اي قانون وعلى فكرة الناس اللى انت بتقول انهم معاك أنا أعرفهم أكتر منك و عندهم برصة مطاوي و خناجر

حقيقي انت برنس وفي كلمه انت قولتها ضحكتني

mohamed salah hassan 12-07-05 10:45 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399660)
يعني احنا احسن من امريكا ؟!!
احنا بلد محتاجه بالميت 10 سنين علشان نبقي ربع امريكا
و بعدين ايام التتار حاجه و احنا دلوقتي حاجه
يعني انت عاوز نخلي السلاح في السوبر ماركت ؟
يظهر انك مش عارف ان اكتر من نص الشعب مبيعرفش يقرا ولا يكتب

للأسف يا استاذي حضرتك وكلامك ده ماتزعلش مني بس هما اللي جايبين البلد لورا ..........مفيش حلم هايتحقق وانت ماحلمتش بيه

Griffin 12-07-05 11:10 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
القانون على عينا و راسنا لكن مش معنى أن القانون بيجرم شئ أو عمل معين يبقى أحنا لازم نوقف و نمنع نفسنا أن أحنا نتعلم أو نعرف عنه
الأنترنت مكان لتبادل المعلومات و الخبرات و المنتديات موجوده علشان كل واحد يشارك بمعلوماته و خبرته
لما تتفرض رقابه على المعلومات يبقى ده طريق للتأخر مش للتقدم
القانون بحاسب الشخص عن تصرفاته مش عن المعلومات و الخبره الي عنده

Dodo dababa 12-07-05 11:15 PM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 399719)
القانون على عينا و راسنا لكن مش معنى أن القانون بيجرم شئ أو عمل معين يبقى أحنا لازم نوقف و نمنع نفسنا أن أحنا نتعلم أو نعرف عنه
الأنترنت مكان لتبادل المعلومات و الخبرات و المنتديات موجوده علشان كل واحد يشارك بمعلوماته و خبرته
لما تتفرض رقابه على المعلومات يبقى ده طريق للتأخر مش للتقدم
القانون بحاسب الشخص عن تصرفاته مش عن المعلومات و الخبره الي عنده

كلام سليم 100%

Mohamed Mahmoud 12-07-06 12:12 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399660)
يعني احنا احسن من امريكا ؟!!
احنا بلد محتاجه بالميت 10 سنين علشان نبقي ربع امريكا
و بعدين ايام التتار حاجه و احنا دلوقتي حاجه
يعني انت عاوز نخلي السلاح في السوبر ماركت ؟
يظهر انك مش عارف ان اكتر من نص الشعب مبيعرفش يقرا ولا يكتب

من فضلك بلاش الفكر الهادم دة وتتار اية اللى انت بتكلم عنهم بقولك احمد زويل و البرادعى يعنى انا بكلم عن انمبارح و النهاردة وبكرة
ومنخليش السلاح لية فى السوبر ماركت يعنى هما الامريكان احسن مننا
واية علاقة القراءة و الكتابة بالموضوع دة
مش كل قانون فى مصر قديم بقالة اكتر من 30 سنة نقول علية امييييييييييين لااااااااااااااااا والف لا
احنا احسن من امريكا مليوووووووون مرة بس عايزين شبااااااااااااااااب رجااااااااااااااالة مش يقعدوا فى البيت ويقولوا مش هنبقى زى امريكا لا حنبقى احسن مليوووون مرة ان شاء الله بس صفى النية

darkshaft 12-07-06 12:45 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
عجبتنى فكره الاستطلاع،و الصراحه انا فخور بالمنتدى انه اتشهر اوى كده،و بخصوص السلاح بكره يخلوه مسموح،يا راجل ده الناس مش عارفه تطلع تصريح سلاح و العرف يطلعه معهوش فلوس يشترى السلاح المصرى.خلى الناس تشترى و تتمتع جوه بلدها مدام باحترام و لازم حيكون فى اخطاء،بس حنتعلم و مصر ان شاء الله تتقدم و نبقى زى دول بره الاسعار رخيصه و كل حاجه متوفره و كله بالقانون بس مع الوقت،اهم حاجه الافكار البناءه،تحياتى و شكرا لموضوعك.

هشام سمير 12-07-06 12:47 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
نحن نرى مطلق الحريه فى الدفاع عن النفس فى وقت تقصير الجهات المسؤله فى هذا الجانب
ونرى ان الموضوع يتوقف بشكل اساسى على الصوره المستخدمه لهذه الاشياء فاذا ما تم استخدام السلاح البلى او الاسلحه البيضاء بشكل مخالف للقانون فهناك روادع قانونيه لمنع ذلك ....المنتدى وسيله لنقل المعلومات .. نحن لا نتحمل مسئولية اساءه استخدام العلم ..
لن نقوم بتقييد حريه الحصول على المعلومات تحت اي مبرر
منع نشر المواضيع المتعلقه بالاسلحه الناريه او غيرها لن يحد من انتشار الجريمه او الرغبه فى امتلاك الاسلحه .. نحن نرفض الوصايه الابويه من الدوله
ومطالبات المواطنين بفتح باب التراخيص لامتلاك السلاح هي مطالب مشروعه ومن حق اي انسان ان يمتلك سلاحاً .. سلطه الدوله هي سلطه تنظيميه ولا يحق لدوله تعطي الحقوق لمواطنيها ويتمتع فيها مواطنها بحريته ان تمنعه من امتلاك وحيازه الاسلحه الناريه ..

والتجارب والامثله واضحه للعيان .. يمكن لسيادتكم مراجعه قوانين امتلاك الاسلحه فى الدول العربيه وبقيه دول العالم اذا كنت مهتماً

: هذه هى سياستنا وسياسه المنتدى واذا انتوينا تغيرها سيكونهناك اشعار بذلك
خارج عن النص
حينما اصدرت الولايات المتحدة الامريكيه قانون بمنع تاول الخمور .. كانت النتيجه هى عصيان مدنى عام



Champion 12-07-06 01:18 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mahmoud (المشاركة 399733)
من فضلك بلاش الفكر الهادم دة وتتار اية اللى انت بتكلم عنهم بقولك احمد زويل و البرادعى يعنى انا بكلم عن انمبارح و النهاردة وبكرة
ومنخليش السلاح لية فى السوبر ماركت يعنى هما الامريكان احسن مننا
واية علاقة القراءة و الكتابة بالموضوع دة
مش كل قانون فى مصر قديم بقالة اكتر من 30 سنة نقول علية امييييييييييين لااااااااااااااااا والف لا
احنا احسن من امريكا مليوووووووون مرة بس عايزين شبااااااااااااااااب رجااااااااااااااالة مش يقعدوا فى البيت ويقولوا مش هنبقى زى امريكا لا حنبقى احسن مليوووون مرة ان شاء الله بس صفى النية

منتا حضرتك لو قريت المشاركه بتاعت الأخ abosamer كنت عرفت انا بوجه كلامي لمين !

Champion 12-07-06 01:22 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 399719)
القانون على عينا و راسنا لكن مش معنى أن القانون بيجرم شئ أو عمل معين يبقى أحنا لازم نوقف و نمنع نفسنا أن أحنا نتعلم أو نعرف عنه
الأنترنت مكان لتبادل المعلومات و الخبرات و المنتديات موجوده علشان كل واحد يشارك بمعلوماته و خبرته
لما تتفرض رقابه على المعلومات يبقى ده طريق للتأخر مش للتقدم
القانون بحاسب الشخص عن تصرفاته مش عن المعلومات و الخبره الي عنده

انا مبتكلمش علي رقابه المعلومات انا بتكلم علي رقابه بيع و شراء الأسلحه
و بعدين احنا علشان نتقدم لازم نحترم القانون مش نخالفه و ندوس عليه و نقول ولا يهمنا

Champion 12-07-06 01:27 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed salah hassan (المشاركة 399709)
للأسف يا استاذي حضرتك وكلامك ده ماتزعلش مني بس هما اللي جايبين البلد لورا ..........مفيش حلم هايتحقق وانت ماحلمتش بيه

يعني انا لم اقول نحترم القانون يبقي حجيب البلد لورا ؟
و الناس اللي بتقول نعم للمطاوي هما اللي حينجحوا البلد ؟؟؟
وعجبي

Champion 12-07-06 01:28 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
شكرا علي التعليقات المحترمه علي التقييم السلبي ده :)
الموضوع التاريخ التعليقات
مناقشه و استطلاع عن حذف... 05-07-2012 10:41 PM lh i`h
مناقشه و استطلاع عن حذف... 05-07-2012 10:20 PM ربنا يبعدك عن المنتدي قادر يا كريم
مناقشه و استطلاع عن حذف... 04-07-2012 03:48 PM اسلوب زي الزفت
واضح اني قطعت علي رزق ناس كتير

Ahmed El Sarky 12-07-06 01:31 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
معلش يا Champion الموضوع كبيييييييييييير جدا والكلام فية يطول واكيد مش عاجب ناس كتير بس عادى خلي اخلاقك رياضية

fishtic 12-07-06 01:48 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399762)
شكرا علي التعليقات المحترمه علي التقييم السلبي ده :)
الموضوع التاريخ التعليقات
مناقشه و استطلاع عن حذف... 05-07-2012 10:41 pm lh i`h
مناقشه و استطلاع عن حذف... 05-07-2012 10:20 pm ربنا يبعدك عن المنتدي قادر يا كريم
مناقشه و استطلاع عن حذف... 04-07-2012 03:48 pm اسلوب زي الزفت
واضح اني قطعت علي رزق ناس كتير

العفو
وياريت تفضل عند كلمتك بعد انتهاء الاستطلاع

Champion 12-07-06 01:50 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fishtic (المشاركة 399783)
العفو
وياريت تفضل عند كلمتك بعد انتهاء الاستطلاع

اه علشان حوار الكودو هههههههههههههههههه
معلش بقي القانون بيقول غلط هههههههه

fishtic 12-07-06 01:54 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399785)
اه علشان حوار الكودو هههههههههههههههههه
معلش بقي القانون بيقول غلط هههههههه

هههههههههههههههههههههههه
نسيت اقولك التقييم الاول والتالت بتوعي
مردتش ع الرسالة اللي بعتهالك ليه
ولا سنك مبينكشفش على رجالة

salas0010 12-07-06 01:59 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399660)
يعني احنا احسن من امريكا ؟!!

يظهر انك مش عارف ان اكتر من نص الشعب مبيعرفش يقرا ولا يكتب


الصراحه بتزعل لاكن بعض الناس اتخذتها منهجا وعنوان

وهبتدى كلامى بالحكمه دى

اربعه لا اناقشهم

الجاهل والمجادل

والمجامل والمتحامل

فأرجو ان نتفهم الرأى الاخر وان لا نكون من الاربعه السابق ذكرهم حتى لا نكون كالحجاره التى لا تعقل ولا تفهم
_______________________
اولا اخى ما دخل القرأءه والكتابه فى كيفيه الاستخدام الصحيح للاسلحه ما دخلها فى استخدام الاسلحه الاستخدام الامثل الذى لا يخالف شرع الله ولا سنه نبيه محمد عليه افضل الصلاه والسلام
طيب ما النبى كان امى لا يقراء ولا يكتب وعلم امه وانار لها طريقها
يا اخى علشان تستخدم السلاح الاستخدام الامثل والصحيح لا تحتاج ان تكون خريج الجامعه الامريكيه (جامعه سيئه من وجهت نظرى) لاكن انت محتاج ان تكون مستنير البصيره مطمئن القلب والايمان (فالعلم والنور هو نور البصيره مش علم نظرى لا يطبق على ارض الواقع وسؤالى لك اخى
لو واحد عنده من علم الكتاب وعلم الاحاديث وبدل ما شغال على حفظ الاغانى حاول يحفظ قدر المستطاع من كتاب الله وسنه نبيه وبالفعل يحاول جاهدا يطبق ما حفظه عمليا (عمليا) فهل تظن انه هيمشى يقطع رقاب الناس او انه هيبلطج بمطواه اكيد الاجابه لأ لان هذا ليس ما يأمرنا به الله
ثانيا اخى روح شوف اسرائيل العيل هنا شايل رشاش ام 16 والسكان كلهم مسلحين على اعلى مستوى لو قامت حرب واكيد فى يوم من الايام هتقوم بينا حرب هتحاربهم بأيه بشوكه مطبخ !!!!
انا ضد فكره تدجين وتضعيف اى مسلم
المسلمين فى بورما بيتفرموا هناك وطبعا علشان معندهومش سلاح يدافعوا بيه عن نفسهم والله العظيم بيحرقوهم ويفتكوا بهم هناك
المشكله مش فى السلاح والا كانوا حبسوا السلاح 20 سنه وكانوا تحفظوا على القاتل المشكله فى تفتح وتنوير العقول
ولما تقارن مصر قارنها بمثلها من البلدان ولا احنا عايشين فى المريخ والعالم كله عايش على الارض !!!! بص لامريكا بص لعدوك اسرائيل


واسمع الاتى اخى
قال الخليفة عمر بن الخطاب لجموع الناس أيها القوم من رأى فيّ اعوجاجاً فليقومه. قال له أعرابي من عامة الشعب: والله يا عمر لو رأينا فيك اعوجاجاً لقومناه بسيوفنا. قال عمر: الحمد لله الذي في أمتي من يقوّم اعوجاجي إن أخطأت..)‏

هذا حوار جريء وشجاع ليس بين خليفة وخليفة, وإنما بين خليفة ورجل من عامة الرعية..‏

سبب من اسباب اللى احنا فيه من ولايه حكام ظالمين هو ان الشعب كله بقى زى الفراخ وهو وزبانيته و اتباعه معاهم السلاح والقوه فلو توازنت كافه الميزان والشعب بفضل الله تم توعيته واناره بصيرته والشعب معاه سلاح فهل هيحكمهم حاكم ظالم فهل هتستضعفه الدول الاخرى وتقوله خلى شعبك يعمل كذا او كذا طبعا لأ لان الحاكم وراه شعب قوى فاهم مستنير عقله
انا بتكلم عن موضوع حضرتك عامله وربطه بارض الواقع ولو فى عداله فى تنفيذ القوانين مكنتش هتلاقى حد بلطج على حد

لو سمحت لو اى مشرف هيمسح المشاركه يبعت ليا فى رساله سبب الحذف وجزاكم الله خيرا

fishtic 12-07-06 02:09 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salas0010 (المشاركة 399792)



الصراحه بتزعل لاكن بعض الناس اتخذتها منهجا وعنوان

وهبتدى كلامى بالحكمه دى

اربعه لا اناقشهم

الجاهل والمجادل

والمجامل والمتحامل

فأرجو ان نتفهم الرأى الاخر وان لا نكون من الاربعه السابق ذكرهم حتى لا نكون كالحجاره التى لا تعقل ولا تفهم
_______________________
اولا اخى ما دخل القرأءه والكتابه فى كيفيه الاستخدام الصحيح للاسلحه ما دخلها فى استخدام الاسلحه الاستخدام الامثل الذى لا يخالف شرع الله ولا سنه نبيه محمد عليه افضل الصلاه والسلام
طيب ما النبى كان امى لا يقراء ولا يكتب وعلم امه وانار لها طريقها
يا اخى علشان تستخدم السلاح الاستخدام الامثل والصحيح لا تحتاج ان تكون خريج الجامعه الامريكيه (جامعه سيئه من وجهت نظرى) لاكن انت محتاج ان تكون مستنير البصيره مطمئن القلب والايمان (فالعلم والنور هو نور البصيره مش علم نظرى لا يطبق على ارض الواقع وسؤالى لك اخى
لو واحد عنده من علم الكتاب وعلم الاحاديث وبدل ما شغال على حفظ الاغانى حاول يحفظ قدر المستطاع من كتاب الله وسنه نبيه وبالفعل يحاول جاهدا يطبق ما حفظه عمليا (عمليا) فهل تظن انه هيمشى يقطع رقاب الناس او انه هيبلطج بمطواه اكيد الاجابه لأ لان هذا ليس ما يأمرنا به الله
ثانيا اخى روح شوف اسرائيل العيل هنا شايل رشاش ام 16 والسكان كلهم مسلحين على اعلى مستوى لو قامت حرب واكيد فى يوم من الايام هتقوم بينا حرب هتحاربهم بأيه بشوكه مطبخ !!!!
انا ضد فكره تدجين وتضعيف اى مسلم
المسلمين فى بورما بيتفرموا هناك وطبعا علشان معندهومش سلاح يدافعوا بيه عن نفسهم والله العظيم بيحرقوهم ويفتكوا بهم هناك
المشكله مش فى السلاح والا كانوا حبسوا السلاح 20 سنه وكانوا تحفظوا على القاتل المشكله فى تفتح وتنوير العقول
ولما تقارن مصر قارنها بمثلها من البلدان ولا احنا عايشين فى المريخ والعالم كله عايش على الارض !!!! بص لامريكا بص لعدوك اسرائيل


واسمع الاتى اخى
قال الخليفة عمر بن الخطاب لجموع الناس أيها القوم من رأى فيّ اعوجاجاً فليقومه. قال له أعرابي من عامة الشعب: والله يا عمر لو رأينا فيك اعوجاجاً لقومناه بسيوفنا. قال عمر: الحمد لله الذي في أمتي من يقوّم اعوجاجي إن أخطأت..)‏

هذا حوار جريء وشجاع ليس بين خليفة وخليفة, وإنما بين خليفة ورجل من عامة الرعية..‏

سبب من اسباب اللى احنا فيه من ولايه حكام ظالمين هو ان الشعب كله بقى زى الفراخ وهو وزبانيته و اتباعه معاهم السلاح والقوه فلو توازنت كافه الميزان والشعب بفضل الله تم توعيته واناره بصيرته والشعب معاه سلاح فهل هيحكمهم حاكم ظالم فهل هتستضعفه الدول الاخرى وتقوله خلى شعبك يعمل كذا او كذا طبعا لأ لان الحاكم وراه شعب قوى فاهم مستنير عقله
انا بتكلم عن موضوع حضرتك عامله وربطه بارض الواقع ولو فى عداله فى تنفيذ القوانين مكنتش هتلاقى حد بلطج على حد

لو سمحت لو اى مشرف هيمسح المشاركه يبعت ليا فى رساله سبب الحذف وجزاكم الله خيرا

بجد مش عارف اقول ايه
كلام تمام
وان شاء الله عمره ما هيتشال
المفروض يتعمل بيه موضوع والله
احلى تقييم

Champion 12-07-06 02:09 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fishtic (المشاركة 399789)
هههههههههههههههههههههههه
نسيت اقولك التقييم الاول والتالت بتوعي
مردتش ع الرسالة اللي بعتهالك ليه
ولا سنك مبينكشفش على رجالة

هو انا اعرفك منين عشان تتعرف عليا ؟
مره تقولي سنك و بتاع
انا اعرفك منييييييين ؟
و بلاش و النبي تلقيح كلام علشان ده بتاع ناس معينه بس

Champion 12-07-06 02:19 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salas0010 (المشاركة 399792)


اولا اخى ما دخل القرأءه والكتابه فى كيفيه الاستخدام الصحيح للاسلحه ما دخلها فى استخدام خيرا

العلم نور فوق ايدي المرء في كل المطالب

و بعدين انا ممكن اجيب عيل و اعلمه ازاي يمسك السلاح و الأمان و تامن قبل ما تضرب
الخ
المشكله ان الجهل و الأميه بيخلوا القتل بالنسبه للشخص اللي ماسك السلاح حاجه عاديه
و بطريقه الغايه تبرر الوسيله

hema777h 12-07-06 02:28 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salas0010 (المشاركة 399792)



الصراحه بتزعل لاكن بعض الناس اتخذتها منهجا وعنوان

وهبتدى كلامى بالحكمه دى

اربعه لا اناقشهم

الجاهل والمجادل

والمجامل والمتحامل

فأرجو ان نتفهم الرأى الاخر وان لا نكون من الاربعه السابق ذكرهم حتى لا نكون كالحجاره التى لا تعقل ولا تفهم
_______________________
اولا اخى ما دخل القرأءه والكتابه فى كيفيه الاستخدام الصحيح للاسلحه ما دخلها فى استخدام الاسلحه الاستخدام الامثل الذى لا يخالف شرع الله ولا سنه نبيه محمد عليه افضل الصلاه والسلام
طيب ما النبى كان امى لا يقراء ولا يكتب وعلم امه وانار لها طريقها
يا اخى علشان تستخدم السلاح الاستخدام الامثل والصحيح لا تحتاج ان تكون خريج الجامعه الامريكيه (جامعه سيئه من وجهت نظرى) لاكن انت محتاج ان تكون مستنير البصيره مطمئن القلب والايمان (فالعلم والنور هو نور البصيره مش علم نظرى لا يطبق على ارض الواقع وسؤالى لك اخى
لو واحد عنده من علم الكتاب وعلم الاحاديث وبدل ما شغال على حفظ الاغانى حاول يحفظ قدر المستطاع من كتاب الله وسنه نبيه وبالفعل يحاول جاهدا يطبق ما حفظه عمليا (عمليا) فهل تظن انه هيمشى يقطع رقاب الناس او انه هيبلطج بمطواه اكيد الاجابه لأ لان هذا ليس ما يأمرنا به الله
ثانيا اخى روح شوف اسرائيل العيل هنا شايل رشاش ام 16 والسكان كلهم مسلحين على اعلى مستوى لو قامت حرب واكيد فى يوم من الايام هتقوم بينا حرب هتحاربهم بأيه بشوكه مطبخ !!!!
انا ضد فكره تدجين وتضعيف اى مسلم
المسلمين فى بورما بيتفرموا هناك وطبعا علشان معندهومش سلاح يدافعوا بيه عن نفسهم والله العظيم بيحرقوهم ويفتكوا بهم هناك
المشكله مش فى السلاح والا كانوا حبسوا السلاح 20 سنه وكانوا تحفظوا على القاتل المشكله فى تفتح وتنوير العقول
ولما تقارن مصر قارنها بمثلها من البلدان ولا احنا عايشين فى المريخ والعالم كله عايش على الارض !!!! بص لامريكا بص لعدوك اسرائيل


واسمع الاتى اخى
قال الخليفة عمر بن الخطاب لجموع الناس أيها القوم من رأى فيّ اعوجاجاً فليقومه. قال له أعرابي من عامة الشعب: والله يا عمر لو رأينا فيك اعوجاجاً لقومناه بسيوفنا. قال عمر: الحمد لله الذي في أمتي من يقوّم اعوجاجي إن أخطأت..)‏

هذا حوار جريء وشجاع ليس بين خليفة وخليفة, وإنما بين خليفة ورجل من عامة الرعية..‏

سبب من اسباب اللى احنا فيه من ولايه حكام ظالمين هو ان الشعب كله بقى زى الفراخ وهو وزبانيته و اتباعه معاهم السلاح والقوه فلو توازنت كافه الميزان والشعب بفضل الله تم توعيته واناره بصيرته والشعب معاه سلاح فهل هيحكمهم حاكم ظالم فهل هتستضعفه الدول الاخرى وتقوله خلى شعبك يعمل كذا او كذا طبعا لأ لان الحاكم وراه شعب قوى فاهم مستنير عقله
انا بتكلم عن موضوع حضرتك عامله وربطه بارض الواقع ولو فى عداله فى تنفيذ القوانين مكنتش هتلاقى حد بلطج على حد

لو سمحت لو اى مشرف هيمسح المشاركه يبعت ليا فى رساله سبب الحذف وجزاكم الله خيرا

بسم الله ما شاء الله عليك انت قولت خلاصت الموضوع وارجو من صاحب الموضوع انو يقراء مشاركاتك اكتر من مرة عشان يعرف معلومات اكتر عن سبب البلاء الي احنا فية احب اقوول لصاحب الموضوع ايام الجان الشعبية كنا بنقوم بالحراسة بالحاجات الي مش عجباك والي انت عيزها متكونش موجودة قدام بلطجية معاهم الي ak47 وطبنجات حي وكانو بيجرو مننا عشان ربنا زرع الخوف في قلبهم عشان هما علي باطل واحنا كنا علي الحق تفتكر احنا لو مكنش عندنا اي حاجة منهم الحاجات دي سواء كانت سيوف او اي حاجة منهم كنا هنقف قصادهم بعصيان المقشات

Orabi 12-07-06 02:31 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
شكراً للأخ الفاضل اللي إيداني تقييم سلبي علي مشاركتي في هذا الموضوع "جزاك الله خيراً"


مناقشه و استطلاع عن حذف... 04-07-2012 02:43 am فين الديموقراطية اخي الديكتاتور

fishtic 12-07-06 02:36 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399797)
هو انا اعرفك منين عشان تتعرف عليا ؟
مره تقولي سنك و بتاع
انا اعرفك منييييييين ؟

ههههههههههههههههههههه
انتا فهمت غلط خالص
مكنتش بسألك عشان اتعرف عليك
كنت بسألك عشان حاجة تانية

fishtic 12-07-06 02:36 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399785)
اه علشان حوار الكودو هههههههههههههههههه
معلش بقي القانون بيقول غلط هههههههه

بلاش و النبي تلقيح كلام علشان ده بتاع ناس معينه بس

salas0010 12-07-06 02:41 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Champion (المشاركة 399803)
العلم نور فوق ايدي المرء في كل المطالب

و بعدين انا ممكن اجيب عيل و اعلمه ازاي يمسك السلاح و الأمان و تامن قبل ما تضرب
الخ
المشكله ان الجهل و الأميه بيخلوا القتل بالنسبه للشخص اللي ماسك السلاح حاجه عاديه
و بطريقه الغايه تبرر الوسيله

اخى الكريم لو سمحت اقرأ الرد كله كاملا فضلا وليس امرا وجزانا الله وجزاك خير
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=30911&page=11

فانا ارى ان حضرتك اخذت سطر من كتاب وانا الثابت عندى ان ما لا يدرك كله لا يترك جله (جله بمعنى كله ) وخذ الكلمات من اصل الشجره وليس من فروعها
فأنت اخى تركت كل ردى على كلامك واخذت كلامك ورديت عليه بنفسك فانا اقتبست من ردك ورديت عليك اما انت اخى الكريم اقتبست من ردك الشخصى ورديت علي نفسك برد شخصى !!!!

تقبل مرورى اخى الكريم وربنا يكرمنا ويكرمك وان شاء الله ربنا يتقبل منا ويبلغنا شهر رمضان نحن وكل الاعضاء

hema777h 12-07-06 02:48 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 397275)
طب انا عاوز اسالك سوال؟؟
لما انا يبقي ماشي معايا مطوه او سكينه مطبخ في الشارع حكون عاوز اعمل بيها ايه ؟

ممكن اسالك سوووووووووووووووال بسيط انت عندك كااام سنة

Champion 12-07-06 03:01 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
انا بس عاوز اسال سؤال لل41 اللي قالو غير موافق
ليه انت شايل مسدس صوت معدل بلي ؟
ليه متشيلش مسدس حي مش مرخص ؟
مدام الاتنين عليهم عقوبه جنائيه و مجرمين و بيموتوا ؟؟
يا ريت محدش يرد بسؤال لأني مش حرد عليه

hema777h 12-07-06 03:02 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399093)
اولا انا صياد بس مبتدئ و دخلت محلات سلاح كتير قبل كده..
و لقيت سكاكين و خناجر بس كانت لأقتناء بجد عماني و عراقي و فلسطيني و سويسري
بس مظنش ولا عمري ما شفت في المنتدي واحد خارج بخنجر علشان يزكي بيه
ممكن اعرف بس انهي محل بيبيع مطاوي قرن غزال ؟
ولا انهي محل بيبيع سيوف مسنه ؟؟
ولا انهي محل بيبيع مسدسات بلي ؟؟
ولا انهي محل بيبيع بواني حديد ؟؟
ولا انهي محل بيبيع خناجر ؟؟
ولو فيه انا مستعد ابلغ عنه البوليس


حيث انك واصل وهتروح تبلغ عن المحلات ررررروح سد فدام العتولة دووول بس خلي بالك وانت رايح لحسن متعرفش ترجع تاني


1-محلات ابوضيف بتبيع جميع الاسلحة البيضاء الي انت ممكن تتخيلها من عدة جزارة الي سكاكين تحلية الصيد الي اطقم كاملة سويسري وامريكي وماركات وصناعات محتلفة في محل في شارع شبراء اسمو سنان اسكندرية بيبيع عدة جزارة كاملة وفي محل في العتبة عند الجراج بتاع العتبئة في عندك محلات بينو فرع مصر الجديدة وفرع الزمالك وفي عندك محلات فتخ الله بجميع فروعها .................كل دول بيبيعو كل الي انت ممكن تتخيلة من خناجر للصيد وللقتناء
__________________

fishtic 12-07-06 03:03 AM

رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 399825)
انا بس عاوز اسال سؤال لل41 اللي قالو غير موافق
ليه انت شايل مسدس صوت معدل بلي ؟
ليه متشيلش مسدس حي مش مرخص ؟
مدام الاتنين عليهم عقوبه جنائيه و مجرمين و بيموتوا ؟؟
يا ريت محدش يرد بسؤال لأني مش حرد عليه

عشان البلي ارخص وف متناول الايد
والحي سككه مش تمام معظمها تثبيت وحتت مش اد كدا
انما البلي من عند البقال


الساعة الآن 09:29 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir