![]() |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
بس قولى اية المشكلة و ان شاء الله ليها حل |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
م/محمد احب اشكرك واحييك عى المجهود الاكثر من رائع فى كل مواضيعك و فى الموضوع دا خصيصا..
انا كان عندى استفسار بعد ازنك انا امامى مسدسين بريتا 92 ايطالى مسورة متحركة 8مم / والثانى كيمار 75 ايطالى 9مم اصاى "مش متحول " والحقيقة الاتنين قدام يعنى الكيمار بقالو 4 سنين عند صاحبو والبرتا من زمان .. بيتهيقلى الاتنين حاللتهم جيدة اللون متشال من على الاثنين ايهما افضل ولماذا؟ ايهما اقوى؟ وخامتو افضل؟ وطبععا كل دا بعيد عن فتح المسدسات وتحويلها والكلام الفاضى دا... حاجة محترمة بس ...اشكرك اشكرك اشكرك اشكرك |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اكيد الكيمار اوتو طبعا خامة ممتازة و اداء قوى عيار 9مم اقوى و صوت اعلى و ارخص فى السعر |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
2 مرفق
الصور بتاعت البروني ياباشا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
يوجد طريقاتين الأولى ان تشترى كوبرى من مسدس قديم تقطيع و دة ممكن تلأقية عند شريف فى شارع شبرة اما الحل الثانى: عمل تفريز لمكان وصلة بين القطعتين المكسورتين عن طريق الفريزة و عمل وصلة من الألمنيوم و تثبتها بعدد اربع برشامات و تجليها على ماكينة تجليخ للأزالة الزيادات و رش الكوبرى الكترو ستاتك هيشتغل معاك بس صوت فقط بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
معلش بعد ازن حضرتك اروح للراجل بتاع الالومنيوم واقوله يلحمه وهو هيعرف يتصرف وليه هيشتغل صوت بس
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
الحل زى ما زكرت لحضرتك عمل وصلة بين القطعتين من الجنبين و تثبيتهم ببرشام غاطس الى هيعمل التصليح دة لأبد يكون فنى فرزجى جيد بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
شكرا يا باشا - بصراحة أنا عندي مشكلة مع مسدس بلو سي 6 اشتريته واكتشفت ان مفهوش ابرة ضرب نار - وسألت عليها كتير ومش لاقيها - وروحت لزكي عوض في الشرابية لاقيت معاملة زى الزفت وغالي جدا فرفضت اصلح المسدس هناك ودلوفتى مش عارف اعمل اية
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
روح لشريف فى شارع شبرة و ان شاء الله خير بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عتدى مسدس ريك 8 مم المانى فى حته من الجزء المتحرك من فوق من ناحيه اليمين اتكالت واتقطمت هل دى ليها علاج او ان الجزء كله يتغير
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
2 مرفق
السلام عليكم عندى مسدى ريك 8مم المانى فى حته من الجزء المتحرك فوق من ناحيه اليمين مكان التضليع بتاع سحب الأجزاء مكسور احيانا بيآثر على الضرب دى ليها حل او تغيير للجزء كله
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
بس نصيحة صعب تجد الكوبرى بتاعة الا لو كان مسدس قديم و تاخد الكوبرى و المقابض بس الجزء المكسور ليس لة تأثير على الضرب . بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
ممكن يااستاذ محمد اعرف طريق فك وتركيب الشكوش بتاع البروني 96 وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
مشكوووووووووووور بس انا روحت لشريف بتاع شارع شبرا وقالي انى محتاج اجزاء وهيا مش عنده blow c6
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
1 مرفق
اقتباس:
تحياتى |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
المشكلة يا معالي الباشا انى اشتريت المسدس وجربته وضرب بعدها بيومين لاقيت الزناد بيفوت - قولت اروح اعمله صيانة روحت لشريف - في الاول خالص قالي لا ده وحش رجعه فولته انا اشتريته خلاص ومعرفش ارجعة قالي طب عدى عليا بعد أسبوع كده وانا فكرت ليك في حل قولتله هيا اية المشكلة قالي الاجزاء مكسور من الداخل - بصراحة كنت مستعجل على صيانة خصوصا اني ساكن في الشيخ زايد والطريق بالليل بيبقا وحش وحضرتك فاهم طبعا ضروف الامن - المهم اخدت المسدس وروحت لزكي عوض وقولتله اية المشكلة في المسدس ده لاني شارية وفاجاة مبقاش يضرب خالص والسوسته بتاعة الزناد مفوته فتحه طبعا وقالي مفيش ابرة ضرب نار - ومحتاج سوسته للزناد - قولتله والاجزاء قالي سليمة - طبعا وجت تناقض قولتله اعمله اتنك عليا وقالي هتقدر تدفع تمن صيانته - قولتله عيب الكلام ده اية الاسلوب الزبالة ده قالي مش قصدى بس انت سيبه وعدى عليا بعد يومين وتجيب معاك 350 جنية - قولتله انا بني ادم مبتفهمش في الزوق انت بتكلم مستشار مش واحد بلطجى وتوعدت ليه لان اسلوبة كان زبالة جدا - بعد ما هديت من الموقف - قررت انا اتجنب اي ازى ليه وابسط شيء هو بلاغ لوزارة الداخلية تفتش على المحل والاجزاء الموجودة ومصدرها والرخصة وموال يعنى - المهم رجعت لشريف وقولتله انا عايز ابرة ضرب نار و سوسته قالي مش عندة قولتله اخرطها زى ما عملت قبل كده في المسدس التاني وفكرته قالي مش هينفع طب 10 ايام كده وعدى عليا واكون فكرت في حل ليها - فهمت طبعا انه مش عايز يتعامل مع المسدس - هذة الحكاية بالكامل وشكرا لسعة صدرك
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اولأ لأ يفترض ان يكزب عليك الأستاز شريف بقولة ان الكوبرى مكسور لأن من المفترد ان يكون شخص محترم اما الأخ الثانى فااكثر العاملين فى مجال صيانة او بيع الأساحة النارية بيكونو متكبيرين فا اعزرة اما انا كنت اتمنى ان اخدم حضرتك بنفسى بس لللأسف لأ اقدر لأنى لأ املك تصريح بصيانة محدثات الصوت كل الى اقدر اقدمة لحضرتك من خدمات عن طريق توصيل المعلومات فقط. انا فهمت ان حضرتك مستشار يعنى اكيد عندك خلفية عن فك و تركيب الأسلحة الخفيفة ممكن اسعدك فى فك ال blw c o6 و صيانتة بنفسك ان شاء الله هفك المسدس الخاص بى و اعطائك قياسات و موصفات ابرة ضرب النار الخاصة بلمسدس وسوستة الأبرة ممكن تعثر عليها من قلم قديم عند حضرتك . اما سوستة التتك سهلة جدأ هتسترى السوستة الخاصة بلبرتة 84 صوت و هعرف حضرتك ازاى تعدلها الى الشكل الخاص بى blow c o6 و كيفية تركبها ... مع خالص تحياتى بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
لو تكرمت يا استاز ezzatsoliman بعد ازنك زكر الاتى :
عمل حضرتك و سنك لو حابب اسعدك و لك جزيل الشكر و التقدير |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اشكر ردك الكريم واتمنى من الله ان يعطيك كل الخير لمساعدتك الكريمة
بارك الله فيك واعطاك كل الخير |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم يا م/محمد .. سؤال بعد إذنك هل المسدس براوننج ماسورة متحركة او فى منو مسورة متحركة وايه رأيك فية
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اما التركى كلة مسورة ثابتة اما بلنسبة للبرونج كا مسدس ممتاز طبعأ كاخامة و ميكانزم بس حضرتك عارف ان يوجد اصدرات مختلفة حسب المستورد و الموصفات الى بيكون طلبها فى المسدسات لكى تقل التكلفة او تزيد حسب ما يريد |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
بسم الله
أنا أضع أول مشاركة لى مع الكرام الاعضاء وهى كالتالى: - اشتريت ايكول فرات ماجنم على انه مفتوح وبيضرب صوت وبلي للدفاع عن الاسرة والنفس , ولكن ضربت به حوالى 5 بليات ولم ارى مكان الضرب ولكن خرجت الطلقات , وعندما ذهبت لمحل معروف اكد لى ان الشلاح مقفول وربنا ستر ولكنى اريد اولا ان اتاكد انه مقفول ولو احد يفدنى كيف أفرق بينهم عمليا ثانيا اريد شراء تونا او فولجا كما ترشحون مفتوح وشكرا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
فك الطبة الموحودة فى اول مسورة المسدس ب النكية 5 و اسحب الأجزاء للخلف و ثبتها بعتلة تثبيت الاجزاء ثم ضع اى مصدر ضوء فى بيت النار و انظر فى المسورة لو شوفت مكان ابرة ضرب النار هتكون المسورة مفتوحة اما لو كان يوجد قطعة على شكل صليب او خط طولى دة معناة انة مقفول و نصيحة لأ تحاول فتحة بيعة على ما هوة علية . اما لو حضرتك محتاج مسدس مفتوح للحماية ازكر الأتى : السبب لحملك سلأح سن حضرتك نوع العمل و نورت المنتدى و اتمنى نكون عند حسن ظن حضرتك تحياتى |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
شكرا لك اخى الفاضل أما عن عمرى فأنا 40 سنة وأعول واكيد الحماية فى الظروف الراهنة هى التى اجبرتنى على الفكرة خاصة ان عملى ليل واعود ليلا متأخر وايضا انى احب هواية الاسلحة كتحفة فنية وقد اقدمت بصراحة على فك هذا المانع بداخل الماسورة ولسه سيقوم بذلك خراط جيد فهل هكذا يمكن ضرب البلي؟
ومرة اخرى اود التعارف الى جميع الاخوة الاصغر والاكبر:) سؤال اخر هل الفرات الموديل القديم افضل من الجديد ؟ |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اما عن استفسارك فأنا تحت امر حضرتك لية نوع المسدس الموجود مع حضرتك لكى ابعتلك القياسات للمسورة الداخلية و و كيفية التعديل و اتمنى ان تستخدمة فى الدفاع عننفسك فقط و ان تقرأء جدول الأسلحة النارية المحرم حيازتها و الموضوع موثبت فى قسم الأسلحة النارية بأسمى الفرات الأصدار القديم و الجديد لأ يوجد فارق بينهما الأ المقبض فقط نفس الخامات و الميكانزم... تحياتى |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
أشكرك يااخى الكريم لا ابدا احترمت اسئلتك لانها تدل على حرصك الشديد من الاستخدام السلبي اما بالنسبة للمسدس هو ايكول فرات ماجنم 9 مم وكان اهدهولى ضابط صديق فى الجيش وهو مقفول ومش عارف لمل تبعتلي القياسات دي هل استعين باى خراط جيد ام ماذا ترى؟
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اعرضة للبيع فى اعضاء بتبحث عن مسدسات تكون مقفولة و بعد بيعة اشترى مسدس blow c o6 مفتوح من المصدر افضل بكتير جكال كومبكت يكون مفتوح من المصدر طبعأ و طريقة التعديل موجودة ان شاء الله انا هوفرلك خدمة المعلومات مثل القياسات و موصفات الطبة و كيفية التعامل مع المسدس فقط |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
1 مرفق
السلأم عليكم و رحمة الله و بركاتة ------------------------ قياسات طبة نمرة 2 للفرات مجنوم المسورة الدخلية لو تم عمل الثقب الداخلى مظبوط مثلأ البلية نمرة 2 و دة العيار الى بحب استخدمة لأنة فعال بيكون قطر البلية mm4 فا لأبد عمل الثقب الداخلى فى المسورة الداخلية يكون mm4.01 لسبب ان البلية ممكن تحشر لو الثقب mm4 زيرو فلأبد من نسبة خلوص و بيتم حبس الغاز و ارجاع الأجزاء و التعمير مرة اخرى عادى جدأ بس فى حالة تأكل الثقب الداخلى فى المسورة بيتثرب الغاز الناتج عن اشتعال البرود و ممكن يحدث تعليق يعنى الأجزاء بترجع للوضع الطبيعى بسرعة فبل رمى الفارغ لأنة لأ يوجد حبس محكوم للغاز . لو حضرتك هتستخدم الجكال ديول و لو حابب ارسل لحضرتك القياسات وموصفات الخامة الأغلأبية الى بيعملو المسورة هنا فى مصر بيتم عملها من مسمار كربون ودة لزيادة نسبة الكربون فية فبيكون صلب نوعأ ما اما بلنسبة للأحتكاك مع خامة صلبة جد مثل البلية فلأبد من تصنيع المسورة من خامة تقاوم الحتكاك و تكون درجة الصلأبة اعلى من 65 ريكود . ممكن تيستخدم خامة من فصيلة ال k و افضلها مقاوم للأحتكاك k107 طبعأ ثم بعد التشغيل لأزم المعالجة و هية نوعين منها المعالجة الحرارية و الكيمائية و تصل درجة الصلأبة فيها الى 82 درجة بلنسبة للجكال ديول الموصفات كا الأتى : الطول الكلى mm78 قلأوظ mm10×1.5 طول القلأوظ mm17.00 وباقى المسورة طول mm61.00 قطر خارجى 8.5mm وقطر داخلى mm4.01 توسيع مسورة المسدس على قطر mm8.6 ثم خرط الطبة خارجى على mm8.5 دية صورة للمسورة الداخلية للجكال ديول و الفرات مجموم الطويلة لبيت النار و القصيرة مع خالص تحياتى |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
دايما تعبينك يا باشا .. مفيش فيديو لفك اجزاء الفرات الجديد وشكراا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
سبنى ارفعة الاول على اليو تيوب و سحب الينك تحياتى |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
شكرا ,,,, فى انتظار الفديو او الينك .
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
انا عندى كارثه بمعنى الكلمه فى مسدس فيرات لسه جديد زيرو واحد صاحبى قالى المسدس مفتوح وممكن يضرب بلى قلتله معتقدش قالى طيب نجرب حاجه حط مبرد ديل فار فى الماسورة من قدام واتحشر المبرد جوه واتقطم حوالى ربعه وفشلت كلالمحاولات انه يطلع من جوه ايه الحل غير تغيير الماسورة ؟؟؟؟ برجاء عايز حل ضرورى جدااااااااااااا فلوس المسدس ما بردتش الحقونىىىىى
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عايز اجزاء ريتاى بارون جديد او مستعمل ضرورى 01064521385
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اولأ دهان بيت النار بشحم حرارى و عزلة تمامأ ثم يتم شرأء مسمار 10مم × طول 1سم و تقوم بربطة جيدأ من ناحية فوة المسورة لسدها مثل طبة لعدم التسريب ثم تضيف مزيج قوى جدأ فى تفوير اى بنز كسور زيت الباكم مضاف علية بعض نقاط من حمض كبريتيك مخفف مياة بطرية السيارة و يتم اضافة المزيج من ناحية بيت النار بحيث لأ يتلأمس المزيج ببيت النار او بأى جزء فى المسدس اطلأقأ لأنة مزيج قوى جدأ و ترك المسدس لمدة 12 ساعة على وضعية مقلوبة بحيث تكون فوة المسورة الى الأسفل و هيتسبب فى تأكل بسيط من الداخل بين بقاية المبرد و المسورة و السماح للقطعةبلخروج بدون مجهود او ضرر بتوفيق __________________ |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
الف الف شكر ا محمد على النصيحه الغاليه دى بس مش ممكن يحصل انتفاخ او تاكل الماسورة ككل ؟؟؟ دى انتى مونيا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
من السهل ان تلقاة لأن الموديل دة بتتلف بة قطع كثيرة منها مجموعة الشاكوش بسرعة كبيرة و بيتم بيعة كا قطع غيار لمحلأت السلأح و ورش الصيانة ... ان شاء الله تلأقى طلبك بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
و التأكل البسيط لأن يضعف المسورة . المهم الحفاظ على بيت النار و القلأوظ الموجود فى فوة المسورة عن طريق الشحم و ربط الطبة كما زكر اعلأة و يوجد حلول اخرى كثيرة لأ تقلق بس انا حبيت ادلك على شى سهل عملة فى البيت وانا شخصيأ فورت بنوز كثيرة بتكون مكسورة داخل قطع ضخمة من خطوط الأنتاج بنفس الطريقة و بتكون اسوء بكثير من وضع مسدس حضرتك واسف على التاخير فى الرد لأن فرحى كان اول امس بتوفيق شادى بيك |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
| الساعة الآن 04:23 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir