![]() |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
نشكر ربنا تمام بخير ويارب مايغيبك عننا تاني
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
ربنا يحفظك و يكرمك باين جدأ ان حضرتك انسان راقى و محترم |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
الشكر لحضرتك يا استاذي الفاضل محمد مكاوي وانا سعيد جدا بمعرفه حضرتك وقبول مشاركاتي في موضوع حضرتك يا فندم
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
انا تحت امر حضرتك و امر اى عضو محترم فى اى وقت تحياتى |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
ممكن حضرتك تورينا الصوره الخاصه بالقطعه اللي حضرتك عملتها لاني بحاول اعملها لفرات بتاع واحد صاحبي ومش عارف
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
موضوع جبار بجد
تسلم ايدك |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
انا تحت امرك ياباشا |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
قريبأ يافندم هرفع الصور ان شاء الله و اسف على التأخير فى رفع الصور تحياتى لحضرتك |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
ربنا يوفقك وشكرا لاهتمامك
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
بس انا عايز اسال في واحد في المنتدي راجل محترم وعارض بلو سي 6 للبيع بس مقفول هل ده هايتفتح خراطه ولا بمفك عادي
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
عادى |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
هو الراجل مش عارف لاني خبرته قليله
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
قولة فك طبة الصوت و يحط قلم او اى شى فى المسورة و هل هيعدى من بيت النار ام لأ
لو عدى هيكون مفتوح |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
معالي الباشا انا فاهم كده بس الفكره مش في الطبه الفكره في الماسوره يعني كده مقفول صح
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
بجد موضو رائع من انسان محترم
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
مروان باشا حضرتك اكثر احترامأ و اكيد تشرفت بمرور حضرتك تحياتى لشخصك الكريم |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
استاذ محمد رجاء من حضرتك وضع صور لكيفيه التعديل لأنى بصراحه عايز اعمل التعديل دة فى الجاكل الى معايا و مش فاهم خالص اعدل القطعه دى ازاى ف اكيد الصور هتوضح كتير و طلب تانى لو عايز انكل الجاكال الى معايا زى بتاع حضرتك ممكن حضرتك تفيدنى فى الموضوع دة؟؟؟
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
مع ان الموضوع سهل جدأ حضرتك بتشيل 5مم من القطعة المثقوبة التى خلف اكس ترجيع الأجزاء و تعويض النقص فى الطول بخامة ماصة للصدمات مع الفرق زيادة 1مم يعنى هيكون6مم فقط ان شاء الله هصور القطعة فبل و بعد التعديل . بلنسبة للنيكل كروم محتاج عرف د يكون عندة ورسة طلأء كهربائى و كمائى و تفك المسدس بلكامل مع مراعاة عزل مكان الأبرة و بيت النار ... بتوفيق |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
يعنى قصد حضرتك ان احنا هنقصر من الداخل ولا من الحرف بتاع الجزئ نفسه يعنى هنخليها اعمق 5 ملل من الداخل بس كدة بيتهيألى القطعه دى هتبقى ضعيفه اوى لأن عمق القطعه مش هيبقى كبير اوى لدرجه انو يستحمل نشيل منه 5ملل ولا رأى حضرتك ايه
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
رجاء وضع الصور للافاده والله المستعان
|
Re: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
أولاً: أشكرك أخي محمد على الطريقة الممتازة لحماية الأجزاء المتحركة للمسدس
ثانياً: أنا صاحب فيديو تفكيك البلو ف92 :rolleyes: رفعت الفيديو لنشره في المنتدى لعدة أسباب لكن للأسف انشغلت كثيراً و لم أرفع الجزء الخاص باعادة التجميع.. أما أسباب رفع الفيديو فهي: 1- لأني لم أجد أبداً فيديو تفكيك و تجميع كامل لمسدس و كل ما أجده هو فك الأجزاء فقط ! 2- لأني كنت أدرس بجد فكرة تحويل مسدس الصوت إلى الضرب الآلي فقرأت العديد من المواضيع الخاصة بالمسدسات الحية لكن لم أجد شيئاً عن مسدسات الصوت ، عرفت المباديء للضرب الآلي في المسدسات و تبين أنها ابسط بكثير مما تتصور لكن وقعت في مشكلة كبيرة و هي كيف يتم التحويل بين الضرب الآلي و الفردي خصوصاً في مسدسي البلو ف92 حيث هناك اصدارة منه اسمها ف92 اوتوماتيك تضرب آلياً بواسطة التحويل بمفتاح الأمان ! لذا قمت بتصوير فيديو تفكيك شامل للمسدس لطلب فيديو مشابه لتفكيك البلو ف92 الأوتوماتيك لكي أعرف الفرق الداخلي بينهما و أتمنى أيضاً رفع فيديو مشابه للمسدس الشهير جاكال ديوال المنتشر عندكم لدراسة طريقة العمل الآلي الخاصة به.. ملاحظة: هل دققت في الفيديو جيداً ؟ مارأيك بالطبة ؟ :rolleyes: ههههه... بفضل الخبرات و ماتعلمته هنا في المنتدى و بعض الابتكارات الشخصية :rolleyes: قمت بتصميم طبة طويلة من الفولاذ المكربن و تبريدها بواسطة معجون حراري خاص بمعالجات الكمبيوتر و المسدس بيضرب البلي فل الفل و عال العال :rolleyes: سأرفع فيديو التجميع قريباً و أي سؤال أنا حاضر.. |
رد: Re: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
ثانيأ الأبتكارات لأ تتوقف عند حد معين الأنسان دئمأ يبتكر و يطور فى مجال عملة او الهواية التى يحبها يوجد افكار كثيرة لأ تصلح للتداول و فكرة تحويل المسدس الصوت العادى الى صرب الوضع الألى هية فى الحقيقة مجموعة طرق و ليست طريقة واحدة و يمكن تحويل انواع كثيرة الى ضرب الوضع الألى بسهولة البرونى جاب سهل التحويل و الفرات مجنوم و الببريتا 92 و الأراس و الديكال و انواع اخرى اسهل طريقة هية وضع وصلة ببدن المسدس و توصيلها بقاعدة الشاكوش و عند رجوع الأجزاى بيتم تحديد مكان معين و يتم تركيب بنز بارز منة و بيحدد المكان حسب زمن المطلوب طرق صراح الطارق فية و عند التماس بلزراع بيتم ترك الطارق عند رجوع الأجزاء و تكرار العملية يسمى الوضع الألى ممكن تعديل اى من الموديلأت المزكورة اعلأة بسرط و جود نساحة داخل البدن لتسع زراع الأضافية و تم عمل الفرة على البرونى جاب و كانت ناجحة ..... انا لأ اعرف شى عن موديل بلو اف 92 ولم اسمع عنة من قبل و لو عملت بحث جوجل لأن تجد شى اتمنى رفع الفيديو و الصور و نتشارك المعلومات بأزن الله تحياتى |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
بما اننا العمليه تعمقت معانا و وصلنا لتحويل الفردى الى ألى و بما ان العمليه سهله زى ما استاذ مكاوى بيقول ف انا كنت عايز اعرف طريقه اخلى وضع الالى فى الجاكال ابطأ شويه لأن الالى فيه سريع جدا و معلش يا استا مكاوى ياريت الصور او على الاقل تجاوب على سوألى السابق عن مكان التعديل و بالنسبه للنيكل تكلفته كام؟؟؟
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
سرعة الضرب على الوضع الألى متعلقة بطول مشوار الأجزاء المتجركة او بلأخص الجزء العدل الموجود فى الأجزاء المتحركة اسفل ابرة ضرب النار و القطعة الموجودة امام الطارق و هية المسئولة عن ترك الطارق عندما تمر عليها الأجزاء المتحركة المسافة بينهما و قوة السوستة الموجودة اسفل المسورة هما المسئولين عن سرعة الضرب ... اما عن النيكل كروم الموضوع متوقف على معرفك لو ليك صديق عندة معمل طلأء سهل جدأ هتفك المسدس كلة بدون استثناء و عزل بيت النار و مكان الأبرة و تزيد 15 ميكرون تخانة نيكل كروم ثم تجميع المسدس و تزيتة . ارجو اكون اجبت اجابة ترضيك تحياتى |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
هية عبارة عن قطعة من الأنتمونيا مثقوبة لدخول البنز و السوستة بها بيتم تقصير القطعة المزكورة من ناحية الثقب طبعأ 5مم ثم تعويضهم بقطعة كوتش تخانة 6مم بنفس الشكل و لزقها بمادة الأرنديت و تركها تجف ... اية النتيجة ؟ عدم ارتطام الأجزاء المتحركة ببدن المسدس و امتصاص الأرتداد الناتج عن الضرب المستمر فبتالى بتحافظ على المسدس من الكسر و ممكن تستخدم ارداء انواع الطلأقات التى بتسبب كسر فى الكوبرى او طلقات البلى بدون التحميل على جسم الأجزاء المتحركة (الكوبرى ) . اسف على التأخير فى الرد تحياتى |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
طب انا كان ليا استفسار و انا عارف انك اتخنقت منى لو عايز اخلى الالى ابطأ شويه ايه ممكن يكون التعديل الى اعمله و بالنسبه لموضوع الطلاء لو فيه حد معرفه تبع حضرتك و ممكن يخدمنى فى الموضوع دة ياريت تقولى رقمه و التكلفه او حتى على الخاص؟؟؟؟؟؟؟؟
و ايه رأى حضرتك فى موضوع التعديل بتاع الكاوتش دة انى اودى الجزء دة لخراط و اخليه يعملى واحدة تانيه بالتعديل ؟؟؟ |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
للأسف انا عملت مسدسى الخاص عند صديق ولم يتقاضى اى اجر و لأ اقدر ان اطلب منة طلأء اخر لأنة ببصاطة بيخاف و لأ يعرف يفرق بين الحى و الصوت فأكيد هيحرجنى انا اسف ليك جدأ فكرة ممتازة طبعأ ايأ كان هتروح لخراط لتقصير القطعة على المخرطة فاممكن تعمل يرها بسهولة بس التكلفة هتكون اعلى طبعأ اما بلنسبة لتقليل السرعة فمحتاجة مساحة كما زكرت لحضرتك و المساحة المطلوبة لكة تقلل بها السرعة فى حدود 250مم و التعديل محتاج تشغيل كثير على معدات كثير و و شرح فيديو وليس بلكتابة او بلصور على العموم هعمل موضوع وافى عن تشغيل وضع الألى و كيفية التحكم فى سرعتة ان شاء الله |
Re: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
الطريقة اللي قلت عليها عارفها 100% بالتعديل بميكانيك الزناد بس عملية اضافة مفتاح للتحويل و أكيد هي تحتاج لخراطة في البدن هو الصعب في الموضوع و خصوصاً أني لم أجد معلومات مدعمة بصور أو فيديو للعملية.. بالنسبة للبلو ف92 تستطيع تحوله لآلي بتعديل بدقيقة واحدة فقط ! و هي صنفرة 2ملم من أعلى ذراع نقل حركة الزناد إلى مجموعة المطرقة ، هذه الـ2ملم في الذراع تحتك بجزء من المزلاق "الأجزاء" عند رجوعها للخلف فتضغط الذراع للأسفل مما يمكن مجموعة المطرقة من الامساك بالمطرقة و عدم افلاتها إلا بالضغط على الزناد مرة أخرى ، كما أن افلات الزناد و رجوع الذراع للخلف يقوم بنفس المهمة أيضاً مما يجعل الطريقة ممكنة.. بصنفرة الـ2ملم يصبح الطارق حر الحركة و سيستمر بضرب الطلقات إلى أن تترك الزناد أو تفرغ الخزنة ، لكن المشكلة هي ان المسدس سيصبح آلي بشكل دائم ! و الطريقة الثانية هي تعديل مفتاح الأمان بحيث يستطيع أن يمسك بأبرة الضرب عند التحويل لوضع الأمان و بالتالي ستنطلق الطلقات بشكل آلي عند ضرب أول طلقة بفعل قوة عودة الأجزاء و ليس بفعل الطارق لكنها طريقة خطرة و غير فعاله لأن المسدس سيفرغ خزينته كاملة بضرب أول طلقة أو بشد الأجزاء بقوة و دون أي تحكم من حامل المسدس ! الطريقة التي تفضلت بها انت هي المستخدمة في الجاكال ديوال و الكثير من المسدسات الآلية لكن في البلو ف92 الاوتوماتيك مفتاح التحويل هو مفتاح الأمان و لم افهم طريقة عمله و هي ليست الطريقة الثانية التي ذكرتها "الامساك بالابرة" لأنه قابل للتحكم كما في هذا الفيديو https://www.youtube.com/watch?v=ColwIVVW1Ug و https://www.youtube.com/watch?v=-RmBOeGkzXw اقتباس:
Blow F92 اعمل بحث بجووجل و بتلاقيه فوراً :) اتمنى منك تعمل موضوع بهذا الخصوص عن قريب و أتمنى من الجميع اللي بيعرف يفك مسدسه بشكل كلي و اعادة تجميعه ان يقوم بعمل فيديو له لأن هذا لم يقم به أحد حتى الأجانب و لأن الكثير من الأمور في طريقة العمل غير واضحة أو حتى غير مذكورة في كتيبات المسدسات خصوصاً أجزاء و قطع العمل الآلي فهي غير موجودة في خريطة الجاكال ديوال مثلاً ! و تحياتي لك أخي محمد مكاوي |
رد: Re: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
كثيرأ ما اتلفت قطع كثيرة لك تعلمت الكثير و الحمد لله انا تشرفت بحضرتك واتمنى ان نتشارك افكارنا فى تطور محدثات الصوت و افادة اعضاء المنتدى الكرام شكرأ جزلأ |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
محتاجين صوره للاكس بعد تعديله يا باشا من فضلك وشاكرين جهودك بجد والله
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
حل فعال للمشكله و سهل التنفيذ جزيت خيرا يا هندسه
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
موضوع اكثر من رائع و فكر عالي جدا
و مجهود جبار بس هل انا لو استخدمت نوع الطلقات المكتوبة على الطبنجة بتجنب المشكلة دي خالص؟ |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
بس فى ناس مش معاها تشترى طلأقات المانى و بتستعمل الطلأقات الهندى و بتتسبب فى كسر الكوبرى لأكن بعد التعديلأت ممكن تستعمل اى نوع طلأقات تحياتى |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
منتظرين المزيد في اكتشاف تلاشي الاعطال
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
الي الاستاذ /محمد مكاوى
مشرف قسم الاسلحة الحق يقال :حضرتك موسوعة متحركة شكرا علي المعلومات |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
و اكيد نورت المنتدى واتمنى التفاعل مع الأعضاء و اكيد حضرتك فى وسط اخوانك هتفيد و تستفاد ان شاء الله تمنياتى لك بتوفيق |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
2 مرفق
الي اهل الخبرة .....
1- بالنسبة للكوبري, كيف يندفع الكوبري الي الوراء بعد انفجار البارود في الطلقة وخروج الغازات من مقدمة الماسورة ؟ 2- ماهو الجزء من الكوبري الذي يتعرض لاكبر ضغط كي يرجع الكوبري الي الوراء ويرجع معه مجموعة التتك ويصبح في حالة نعمير مرة اخري؟ هل هو بيت الابرة ؟؟؟ 3- هل هناك فتحة لخروج الغاز الي الخلف ؟ ام يخرج من حول الفارغة ؟ 4- هل هناك طريقة لتقوية الاجزاء التي تتعرض لضغط شديد لتجنب كسر الكوبريعند استخدام طلقات اقوي (مثلا استخدام ال(pak) بدلا من ال(pa) ؟ استخدمت طلقات (pak) في طبنجة طلقاتها (pa) وكان صوتها مرعب حقا ويقارب صوت الطلقات الحية ولكني اخشي من كسر الكوبري من الخلف لشدة رد الفعل .. وشكرا مقدما للردود . هل ما فهمته عن تعديل الكوبري سليم ؟؟؟؟ |
| الساعة الآن 03:06 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir