![]() |
رد: البوظة على طريقة العباسى
تسلم ادييييييييييييييك يا طارق بيه يابو مواضيع جديده ونادره ومش موجوده
ربنا يجازيك خير عن كل اللى بتعملو للناس ده |
رد: البوظة على طريقة العباسى
تسلم على الشرح المميز يا طارق باشا
خد دية :lov: واحلى تقيم |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
اهو لما الواحد بيوصل لخبرة فى موضوع جديد بيحب ينقل خبراتة للناس اقتباس:
هو لسة فية ناس بتشرب بوظة وف 2013 ههههههههههههههههههههههههههههه اوعدك ان فى 5013 برضة هتلاقى ناس بتشرب بوظة ههههههههه البوظة دى مزاج يابو القباطين وشكلك كدة ماجربتهاش لمن اكيد سمعت عنها كولا اية وبيبسى اية الكولا والبيبسى مضرة هشاشة عظام ومضرة للكبد وقرح للمعدة لكن البوظة خامات طبيعية دقيق وسكر وعيش وخميرة وخد الموضوع دة عن الخميرة البيرة وهو منقول من منتدى نسائى أ) تحتوي على فيتامينات عديدة منها : B1: يلعب دوراً هاماً في تأكسد الحوامض في المواد الفحمية في الجسم ويساعد على النمو وعملية الهضم ويحفظ الشهية والأعصاب B2: يدخل في تركيب الخمائر التي تعمل في التفاعلات الكيميائية في الجسم ويساعد على التخلص من الملح والماء وامتصاص مادة الحديد في الجسم B6: يحفظ التوازن الغذائي داخل الأنسجة والكبد والجهاز العصبي ويلعب دوراً هاماً في عمليات تمثيل المواد البروتينية في الجسم B15: ينشّط الغدة النخامية ويزيد من مقاومة الخلايا في الجسم للسموم الداخلية والخارجية PP: يساعد على تكوين الكريات الحمراء والنمو عند الأطفال والأولاد وينقل الهيدروجين للجسم ويشترك في تركيب وتجزئة المواد الفحمية والكحول والأحماض الدهنية H: ينقل الهيدروجين وثاني أكسيد الكربون ويساعد على تمثل المواد الفحمية ب) من بعض فوائدها : هذه من أغنى المواد الطبيعية بالفيتامينات والمعادن والبروتينات.. وإذا أُخذت عن طريق الفم فإنها تحسن الدورة الدموية، وتبعث في الجسم الحيوية، كما تحسن عامة من حالة الشعر والجلد والاسنان والأظافر. كما أنّها إذا استخدمت ظاهرياً للبشرة فإنها تمتاز بقدرتها الفائقة على التنظيف العميق للجلد، ولذا تدخل في تركيب بعض الكريمات والأقنعة. شوفوا هذه المقالة عنها ( هتستغربوا كتير)(y) واشنطن : مع بداية فصل الصيف، تكثر حشرات الناموس والبعوض المزعجة التي تسبب قروحا وبثورا أو قرصات مؤلمة ومثيرة للحكة, لذا ينصح خبراء الصحة الأمريكيون بتناول أحد مشتقات خميرة البيرة لطرد هذه الحشرات فقد اكتشف الخبراء أن تناول هذه المادة يبعث من الجلد رائحة معينة لا يمكن للإنسان نفسه أو الآخرين شمها أو تمييزها, ولكنها منفرة جدا لحشرات البعوض والناموس ووجد الباحثون أن دهن أو مسح الجلد بهذه المادة غير فعال في طرد الحشرات, إلا أن أكلها وابتلاعها يؤثر عليها ويطردها, وذلك بسبب فيتامين - ب1- أو ما يعرف بالثيامين الموجود فيها, وهو ما يدعم الملاحظات التي تؤكد ارتفاع معدلات الإصابة بالملاريا في البلدان التي تتم فيها معالجة الأرز والتخلص من قشوره الغنية بالثيامين وحسب ما نشرته صحيفة ذي ميرور, فقد اكتشف العلماء في وقت سابق أن خميرة البيرة من أغنى المصادر بفيتامينات مجموعة ب الخمسة ومنها ب12 الذي يفيد في حالات الأنيميا وفقر الدم, وحمض الفوليك الذي يمنع تشوهات المواليد , وقد أعطيت للجنود أيام الحروب العالمية للمحافظة على صحتهم ووقايتهم من الأمراض ثانياً: طرق استخدامها : 1)للتنحيف..ركزو يا بنات ..(i) قبل كل وجبة بساعة الى ساعتين ، تؤخذ حبتين الى ثلاث اثناء النوم ( قبل الأستيقاظ بثلاث ساعات على الأقل ) ودى كمان يا نجم استعمالات و فوائد الخمائر الطبية 1. تعتبر الخميرة من أغنى المصادر بالحديد العضوي ( وهو الشكل الطبيعي للحديد العضوي ) . 2. مصدر مهم للبروتين . 3. مصدر واسع للفيتامينات العضوية الطبيعية ما عدا فيتامين ب12. 4. منجم طبيعي للمعادن النادرة بالجسم ، ومصدر للأحماض الأمينية . 5. مصدر مهم لجميع أنواع الفيتامين ما عدا ( A.E.C ) . 6. تخفض مستوى الكوليسترول بالدم عند مزجه مع اللستين . 7. تعالج مرض النقرس . 8. تخفف حدة أوجاع وآلام التهاب الاعصاب . 9. تعتبر الخميرة طعاماً كاملاً . 10. حيث إن الخميره غنية بالفوسفور ، فالأفضل زيادة تناول الكالسيوم كشرب الحليب معها ، حيث إن الفوسفور يساعد على إخراج الكالسيوم من الجسم ، والاستعمال الجيد هو بزيادة فيتامين Bcomplex . والكالسيوم عند تناول الخميرة مما يؤدي الى تحسين أداء الخميره . 11. تناول الخميره مع الماء يعيد الحيوية والنشاط الى الجسم المنهك خلال دقائق . هذا المفعول يدوم ساعات . 12. جرعات عالية تهدئ الاعصاب ، تعدل المزاج ، تحسن النوم ، تستعمل في علاج المصران الاعور ، والشقيقة . 13. الخمائر مصدر غني ( طبيعي ) بالبيوتين . 14. الخمائر مصدر غني ب Pantothenic acid . 15. الخمائر مصدر غني ب Chromium الذي يعالج مرض السكري ( النوع الثاني ) . 16. الخمائر مصدر غني بالزنك . 17. الخمائر مصدر غني بالفوليك اسيد . 18. الخمائر مصدر غني بالميلاتونين ، وخاصة خميرة البيرة . 19. تستعمل الخميرة في علاج حساسية الجلد ، وفي صناعة ماسكات الوجه وفي التجميل ، وفي علاج حب الشباب . 20. إن الخميره التي تستعمل في صناعة الخبز يستخرج منها مادة تسمى Beta1.3glucan وهي تعتبر منشطاً للمناعة بالجسم . وتزيل تأثير الاشعة UV الشمسية التي تؤدي الى ضعف المناعة في الجسم أمام الالتهابات والسرطانات . وبالنسبة للعيدان ياما بنكسر هههههههههه لما بنكسل وتكون الشبكة هينة انت فين فى اليكس بنزلها اليومين دول عشان نبقا نشوفوك |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
البوظة على طريقة العباسى 08-05-2013 11:26 AM رائع و يجب التثبيت Angel of Death البوظة على طريقة العباسى 07-05-2013 01:10 PM البوظة على طريقة العباسى 07-05-2013 01:08 PM تحياتي. كريم الرجحي البوظة على طريقة العباسى 05-05-2013 07:28 PM joker البوظة على طريقة العباسى 05-05-2013 01:09 AM من هشام سمير الله يسلمك يا نجم دى اخر التقيمات اللى جت....انتوا يتشتغلونا يا عمونا والا اية ههههههههههههه والا احلا تقييم دايب زى السكر والا اية ههههههههههه |
رد: البوظة على طريقة العباسى
بالامس تمت اول محاوله و النتيجه تمام بس فيه لسعه زايده شويه ايه
يا تري ايه السبب و تحياتى مقدما تم تثبيت الموضوع (ليك رساله على الخاص) |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
ولو كانت بعد كذا ساعة يبقى انت سبتها برة التلاجة وماوقفتش التخمير خمر ساعة او ساعة وربع او ونص على حسب الجو وبعدين زودها كوباية المية وسبها برة نص ساعة مثلا عشان تربط ودخل التلاجة وقلل خميرتك شوية الموضوع دة يتزبط بسهولة المهم كلمنى عن احساسك وشعورك هههههههههههه بعد ما عملت البوظة |
رد: البوظة على طريقة العباسى
عامة انا كنت بشتريها و فيها لسعه اكتر من اللى عملتها وكنت بشربها هههههههههههههه...
تقريبا الخميره زادت سنه فعلا....... بجد انا كان نفسي اعملها بالبيت لا و جبت اكياس زى اللى بنشتريها... و هنزل الصور حالا ههههههههههههههه |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
مانا برضة فى اول تجاربى لعمل البوظة حطيت خميرة بنسبة 300% هههههههههه وطبعا طلعت لاسعة كيك وبجد فرحان كمان انك هتنزل الصور عشان النتيجة تبان وكمان انت ممكن تعدل وتضيف وتطور ودا بجد نجاح مذهل ليك وخصوصا من اول مرة واية رايك فى التوفير اظن عملت بوظة تكفى بيتكم كلة ههههههههههههه والتكاليف ماعدتش اتنين جنية انا بقا لسة هجيب اكياس ههههههههه قولتلهم فى البيت وطنشوا هههههههههه لازم تعمل كل حاجتك بنفسك ومشكور على التثبيت يا باشا |
رد: البوظة على طريقة العباسى
دا اول محاوله لعمل البوظه قنبله البوظه هتنفجر هههههههههههههههه http://img213.imageshack.us/img213/6614/09052013817.jpg مع تحياتى للعباسي الاصلى الطريقه عملت 8 اكياس دول اللى فاضلين http://img7.imageshack.us/img7/6572/09052013819.jpgطبعا جبت اكياس لاننى عمرى مشربتها فى كوبايه هههههههههههه |
رد: البوظة على طريقة العباسى
[QUOTE=mohamed2010habib;501997]
دا اول محاوله لعمل البوظه [CENTER]قنبله البوظه هتنفجر هههههههههههههههه G] مع تحياتى للعباسي الاصلى الطريقه عملت 8 اكياس دول اللى فاضلين طبعا جبت اكياس لاننى عمرى مشربتها فى كوبايه هههههههههههه يا عنب يا عنب يا عنب اية يا عم الجمال دة انا زمان طبعا كنت بشربها فى كوباية بس دا كان من 30 سنة ودلوقتى بينى وبينك طبعا كنت بشربها فكيس ولما عملتها كنت محروم من احساسى بالكيس ههههههههههههه والبوظة بتاعتى دلوقتى اتعملت............وهبقا اجيب اكياس بس شوية بوظة عجب يستاهلوا بقك وخد بقا التعديل دة خلي المية 6 كوبايات وماتضفش مية بعد التخمير هتطلع عجب المهم راى الولاد اية عجبتهم وهيشتروا منك والا هيشتروا من الراجل اللى بيعدى ههههههههههههههه تحياتى يا باشا |
رد: البوظة على طريقة العباسى
روح لحد بيبيع اكياس و قوله عايز نص كيلو اكياس بوظه ب 5 جنيه تقريبا
و هجرب التعديل دا اكيد هيكون احسن و نشوفك على خير |
رد: البوظة على طريقة العباسى
فشلت ^_^ مخمرتش معايا اصلي حطيت خميره فوريه كيس خميره فوريه ونسيت احطها ع نص كوبايه مايه دافيه حطيتها ع نص مايه ساقعه فا ممكن يكون السبب في كده ؟ وكمان لقتها حجرت وتقلت اوي ^_^ انا شكلي خربت الدنيا والعيش بلدي ولا
عيش شامي ولا ايه النظام ^_^ ههههههههههههههه اللحقني احسن هموت واشربها ^_^ |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
كانت جامده بس الكوز هناك غير هنا خالص افتكر هناك هيقولو على الكولمان شفشق لو كان دا كوز و شربت اتنيييييييييين |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
اى فرن افرنجى جنيك اشترى بجنية وقسمة على تلات مرات وحطها على نص كوباية مية عادية بدرجة حرارة الغرفة وربع معلقة سكر وجرب وادعيلى |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
اعملها بقى وورينا البورسعيدى لما يعمل البوظة يعملها ازاى يالا بوظة ...يالا ناااو هههههههههههههه |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
|
رد: البوظة على طريقة العباسى
عملتها هيلا هوبا وحطيت عليها شويه فانيليا بس ما أثرتش وزودت الخميره ولاذعه اوي ^_^
وكسرت كام حته تلج وسقعت شويه وبشرب ^_^ |
رد: البوظة على طريقة العباسى
ياجماعه الي عايز بوظه يقولي انا هرمي الحله يعلن ابو المزازه ^_^ مش قادر اشربها من مزازتها لازعه اوي ^_^
|
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
لازم خميره بيره ...الفوريه نووو... اتبع التعليمات موش هتندم ...انا خلصت البوظه بتاع امبارح و رايح اعمل تانى طلعت حكااااااااااااايه |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
مانا جبت خميره بيره بس زودتها شويه وعملتها صح وكل حاجه بس مززه جداااااااااااااااااااا |
رد: البوظة على طريقة العباسى
وانا بردو عايز الطريقه
|
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
|
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
هههههههههههه اللى يمشى على التعليمات فى الهنا يبات امشى على التعليمات يا نجم وانت تنول مرادك ابو جنية خميرة بيرة قسمة على تلاتة |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
عملتها تاني ومعقوله بس خففتها وطعمها بقي قليل شويه لاني كمان بحط فيها تلج علشان تبقي ساقعه:sal: بس انا كده عرفت الطريقه خلاص وانا عايز طريقه تكون لكميه قليله شويه يعني قولي طريقه لعمل كميه قليله لان كده بيبقي عندي حله بوظه اعمل بيها ايه دانا شربت 4 كوبايات امبارح كبااااااار جداا الجامبو جامبو يعني ولسه الحله مليانه ههههههههههههههههههههه اديني وصفه لكميه قليله |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
عاوز تقلل الكمية قلل المعيار يا نجم يعنى بدل كوب دقيق يبقا فنجال وخمس فناجيل مية وكدة يعنى وحتة خميرة نونو تحياتى |
رد: البوظة على طريقة العباسى
طيب بالمره كده ممكن طريقه السوبيا بس السوبيا الاصلى مش يتاعه رمضان الى شبه اللبن الى بتتباع جاهزه عند الغطار انا عايز السوبيا الى كانت ستى بتعملها من حوالى 25 سته الله يرحمها فلسعت و هدت السر معاهه
انا فاكر كده طشاش يعنى انهه كانت بتسلق رز و تحط عليه خميره تقريبا كده زكريات طشاش من حوالى 25 سنه الى يعرق الطريقه يقول هيه مغروقه بسوبيا الرحمانى الى فى السيده زينب و في منها الحلوه بجوز الهند الشرايح و القرفه و منها المزه بدون سكر او جوز هند |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
واقترح عليك تقرر الحاجة والخالات عشان اكيد هما عندهم فكرة ولو بسيطة وتكتبلنا دا فى موضوع منفصل لأنة بجد شكلة شيق السوبيا اللى انا اعرفها عند العطار وساعات كنت بشربها من عند واحد ورا جامع الفتح فى رمسيس كان بيعملها حلوة وتحس انها مرتكزة على اللبن المجفف انت اللى هتقول انشاء الله صحصحلهم الذاكرة بس بغدوة حلوة وهم هيقولوا على طوول هههههههه ويالا عشان مستنين يالابوظة ..........يالا ناو هههههههههههههههه |
رد: البوظة على طريقة العباسى
أحلي :music1:تقييم لاحلي موضوع |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
خالص تحياتى |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
لحد ما يبقي زي المهلبيه بس طبعا الرز بيفضل يتسلق لحد ما يعجن ^_^ ويكون المايه كتيره ياما مطحون وعامل زي البودره ويتحط ع مايه فيها جوز هند ويتقلب زي الدقيق كده او النشا اما تعمله مهلبيه نفس الطريقه يا مسلوق يا مطحون وفي كلا الحالتين هتضربه بالمكسر تاني ^_^ وتحط في التلاجه وتطلع تاكل وبالهنا والشفتشي |
رد: البوظة على طريقة العباسى
عايزين نعرف ممكن تقعد اد ايه في الثلاجة
قبل ما تتغيير خواصها عشان لو اتعمل منها كمية |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
وتتأكد من المقادير واتكنيك التصنيع وافضل الطرق والادوات والمكونات تحياتى يا مودى مستنين |
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
دخول البوظة للتلاجة بيقضى على عملية التخمير وبيوقفها ودا معناة انك تشرب فى اسرع وقت ممكن انا مش ساكت انا كل شوية بجرب حاجة جديدة وادرسها كويس امبارح جربت اعملها واحطها فقزازة القزازة اتنفخت جدا زى قزازة الكولا هههههههه وفضلت تضغط على البوظة لما كتمتها فافضل طريقة انك تحطها فحاجة مش محكمة الغلق والتبريد مايبقاش عالى عليها سقع عشان تروى قلبك بس بدون ما تقتل التخمر بشكل كامل وماتعملش كميات كبيرة اوى المقادير اللى حاططها بتعمل يجى لترين وربع لترين ونص تقريبيا ودى تكفى يجى5 او ست افراد امنياتى بالأستمتاع بالذ بوظة يالا بوظة...يالا ناو |
رد: البوظة على طريقة العباسى
ليا تعليق بقى يا طارق بيك او ممكن يبقى تعديل بعد احترام جناب معاليك طبعا العيش اللى بيتقطع ونسيبه يبوش فى الميه لازم يكون عيشه ابيض اللى هو شامى بالبلدى كده لان انا جربتها بعيش بلدى طلعت سيئه جدددددددا
|
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
انا جربت عيشين وشغالين تمام العيش النص الى والعيش ابو ربع الأتنين زى الفل بصراحة ونقى رغيف يكون مبيض مش مسمر ومحروق تحياتى يا باشا |
رد: البوظة على طريقة العباسى
وفية طريقة جديدة كمان هكتبهالكوا ودا لمحبى البوظة الخفيفة مش التقيلة
طمنونى الناس اللى جربت اخبارها اية؟ |
رد: البوظة على طريقة العباسى
هقولك يا طارق على موقف بنص مليون جنيه دخلت السجل المدنى بتاع مدينه نصر يوم السبت اللى فات الساعه 1.30 ظهرا كده اعمل شهاده ميلاد لبنتى علشان اقدملها بيها فى المدرسه لاقيت المكان مفيهوش حد خالص غير الموظفين انا قولت قفلو سالت الموظف ايه يا ريس قفلتو بدرى انهارده قلى لا اتفضل عاوز ايه دخلت على الموظفه اللى قاعده على الكمبيوتر قولتلها على طلبى وقعدت تدور على الكمبيوتر وبتاع لاقيت موظف تانى جاى عليها ماسك ازازه كده فيها عصير وبيصبلها شويه فى الكوبايه كان اليوم ده حر جدا فانا ابن نكته قولتله متجيب يعم شويه عصير جوافه الدنيا حر قالى يا باشا عنيا والله بس ده مش عصير جوافه قولتله امال ايه قالى بوظه الراجل لاقانى بضحك من غير سبب سالته تانى بتقول ايه بوظه قالى اه يا باشا فى حاجه فانا علشان ملتحى وكده قالى هتقولى بتسكر وبتاع قعدت اضحك تانى بس اطول من الاولانى قولتله لا لا خالص يعم قالى على فكره ومش زى منتا بتسمع مش معموله من العيش المعفن ولا حاجه قعدت اضحك تالت بس اكتر من الاولانى والتانى قولتله انت عاملها ازااى منا راجل بقيت بووووووووووووووويظ كبير بقى يا برنس قالى عملتلها كده كده كده كده وقالى الطريق قولتلو لالالالالالالالالالا يا حاج تعالى بقى هاتلى ورقه وقلم وفتحلى مخك قولتلو اولا دوقنى اللى انت عاملها كده راح دوقهالى لاقيتها ميا وعليها شويه خميره مش اكتر من كده ده اللى انا استنتجته من الطعم لما حكالى قالى ميا وبنحط عليهم خميره فوريه وسكر بس كده طلع استنتاجى من التذوق صح قولتلو لا يا حاج خد بقى الطريقه الصحك ونسيت شهاده الميلاد ونسيت انا جاى اصلا السجل المدنى اعمل ايه وقعدت بقى اشرحله يا معلم ناس دخلت تعمل حاجه فى المكتب لقت الموظفين كلهم كل واحد جايب ورقه وقلم وسايبين الشبابيك وبيكتبو طريقه البوظه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههه افتكرتك والله وقولت الله يمسيك بالخير يا حاج
|
رد: البوظة على طريقة العباسى
اقتباس:
هههههههههههههههههههههههههههههههه يا باشا عيب عليك البوظة سر من الأسرار الحربية جرب كدة تسأل اى بتاع بوظة على الطريقة هيتوهك او يقفل بقة ويسكت ودا اللى دايقنى وخلانى انخرب لما وصلت للطريقة والبوظة فعلا ليها شعبية كبيرة جدا جدا جدا وطبعا الموظفين قرروا يعملولك مقام فى وسط المكتب ههههههههههههه المهم تكون خلصت المصلحة وعملوا معاك الواجب المهم انك افتكرتنى يا باشا بالخير قولى بقا اللى انت عملتها كيفتك وملت دماغك زى اللى بتشربها عند المحترفين والا لا بدل ما تشرح لحد الطريقة قولهم ادخلوا على النت ودوروا فى جوجل ويكتبوا ............البوظة عباسى بس وهم يوصلوا للموضوع دة والشرح بالصور والتفاصيل تحياتى يانجم |
رد: البوظة على طريقة العباسى
[QUOTE=tarekabasy;504416]هههههههههههههههههههههههههههههههه
يا باشا عيب عليك البوظة سر من الأسرار الحربية جرب كدة تسأل اى بتاع بوظة على الطريقة هيتوهك او يقفل بقة ويسكت ودا اللى دايقنى وخلانى انخرب لما وصلت للطريقة والبوظة فعلا ليها شعبية كبيرة جدا جدا جدا وطبعا الموظفين قرروا يعملولك مقام فى وسط المكتب ههههههههههههه المهم تكون خلصت المصلحة وعملوا معاك الواجب المهم انك افتكرتنى يا باشا بالخير قولى بقا اللى انت عملتها كيفتك وملت دماغك زى اللى بتشربها عند المحترفين والا لا بدل ما تشرح لحد الطريقة قولهم ادخلوا على النت ودوروا فى جوجل ويكتبوا ............البوظة عباسى بس وهم يوصلوا للموضوع دة والشرح بالصور والتفاصيل يا باشا انا عاوز اقولك بعديها فيه موظف هناك ادانى رقمه وقالى لو احتجت اى حاجه اتصل بيا وانا اندهشت من اهتمامهم بالشكل ده بموضوع البوظه انا عملتها فى البيت وطلعت حلوه بس كان العيش مش ابيض كانت غامقه شويه بس فى المجمل كانت تقدر تقول 75 فى الميه من طعم بتوع البوظه |
رد: البوظة على طريقة العباسى
تسلم ايدك ,,, يا جمالو يا جمالووووووووووووووووو
|
| الساعة الآن 01:06 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir