الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   حملة المقاطعه (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=42325)

ahmed84 13-08-30 11:02 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gedr007 (المشاركة 524495)
اعتبرني كبير المقاطعين...انا اصلا ما بحبش غير الاسلحة البيضاء تشتري السكينة من دول تستعملها و يورثها عيالك و عيال عيال عيال عيالك ، ايه اللي كان خبطني في دماغي و دخلني في سكة مسدسات الصوت دي

+++++++++++++++++

capahmed 13-08-31 02:46 AM

رد: حملة المقاطعه
 
انامعاك في المقاطعه برضه

nashar 13-08-31 10:12 AM

رد: حملة المقاطعه
 
مقاطع التركي للأبد..هستني الألماني يرجع لسعرة الطبيعي انشاء الله..
وبالله علي الكل..التاجر أو المستورد اللي بيفتري أو بيطمع يراجع نفسه..

deeb_no_comment 13-08-31 01:57 PM

رد: حملة المقاطعه
 
الاسعار فعلا صعب ترجع بس على الاقل الحملة دى ختخلى التجار ميغلوش تانى الاسعار

elmasrey123 13-08-31 02:00 PM

رد: حملة المقاطعه
 
يامستنى رجوع الاسعار تانى فى مصر يامستنى مرسى يرجع القصر

Mostafa Elbana 13-08-31 03:05 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 524320)
تاجر يدعم الحملة و اطلب من التجار (الشرفاء) تقديم الدعم ايضا و الفائدة تعم علي الكل و الحملة غرضها البيع بالسعر المناسب و ليس قطع العيش كعقوبة لهم او شيئ كهذا ولكن الهدف ردع الاستغلال ليس الا ....

أنت روحت فين ياعم :d

Mostafa Elbana 13-08-31 03:10 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 524644)
يامستنى رجوع الاسعار تانى فى مصر يامستنى مرسى يرجع القصر

أنا مش عايز أى حاجة ترجع تانى :d

elmasrey123 13-08-31 03:18 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mostafa Elbana (المشاركة 524650)
أنا مش عايز أى حاجة ترجع تانى :d

ههههههههههههههههههههههههه

Mostafa Elbana 13-08-31 04:42 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 524654)
ههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههه اه ياعم مالها الأسعار ماهى جميلة وكيوت أهى ههههههههههه:rir:

boodi gawish 13-08-31 05:13 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

أنت روحت فين ياعم :
انا هنا انت بتاخد الغياب كل يوم ولا اية :p :p :p

Mostafa Elbana 13-08-31 05:48 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 524661)
انا هنا انت بتاخد الغياب كل يوم ولا اية :p :p :p

انا بسأل على التاجر ياعمنا ههههههههههههههه:rir:

احمد حسن ادريس 13-08-31 09:01 PM

رد: حملة المقاطعه
 
......................................

احمد حسن ادريس 13-08-31 09:04 PM

رد: حملة المقاطعه
 
على فكرة مفيش حاجة مستحيلة ان شاء الله تنزل الاسعار

boodi gawish 13-08-31 09:41 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

انا بسأل على التاجر ياعمنا ههههههههههههههه
منا بقول باردو .... ابعتلي طلبك علي الخاص وانا تحت امرك يا كبير

احمد حسن ادريس 13-08-31 09:59 PM

رد: حملة المقاطعه
 
على فكرة الردود اللى بتحاول تضعف عزيمتنا مش هتأثر بحاجة فالاعضاء المقاطعين يخلوا بالهم من الكلام دة

sayed amer 13-08-31 10:44 PM

رد: حملة المقاطعه
 
معاك حق يا كبير

boodi gawish 13-08-31 10:57 PM

رد: حملة المقاطعه
 
علي كل من يريد علبة طلق اوزكرسان البني (الذهبي) او العلبة الصفراء (الفضي) مراسلتي علي الخاص و التسجيل للحجز ..... شكرا

boodi gawish 13-08-31 11:03 PM

رد: حملة المقاطعه
 
ارجو تثبيت الموضوع

احمد حسن ادريس 13-08-31 11:08 PM

رد: حملة المقاطعه
 
شكرا يا عم سيد

elmasrey123 13-08-31 11:52 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 524721)
ارجو تثبيت الموضوع

تثبيت موضوع شكل ده منافى لسياسة المنتدى بالقسم المدون فيه الموضوع لو جود اعلانات تجارية مثبته مقابل اجر فليس من الطبيعى الاعلان عن الشئ ونقيضه

Mostafa Elbana 13-09-01 12:23 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 524719)
علي كل من يريد علبة طلق اوزكرسان البني (الذهبي) او العلبة الصفراء (الفضي) مراسلتي علي الخاص و التسجيل للحجز ..... شكرا

+++++++++1

boodi gawish 13-09-01 02:02 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

تثبيت موضوع شكل ده منافى لسياسة المنتدى بالقسم المدون فيه الموضوع لو جود اعلانات تجارية مثبته مقابل اجر فليس من الطبيعى الاعلان عن الشئ ونقيضه

استاذ مصري ممكن افهم وجهة نظر حضرتك في المهاجمة الدايمة للحملة ..؟؟ بعيدا عن موضوع التثبيت حضرتك مش عايز الاسعار تنخفض لية ؟؟ واية سبب عدم دعم حضرتك مع العلم انك من اهم اعضاء المنتدي ارجو توضيح وجهة النظر لعل النقاش حل ؟؟؟

احمد حسن ادريس 13-09-01 06:53 AM

رد: حملة المقاطعه
 
على فكرة تثبيت الموضوع مش منافى لسياسة المنتدى لية علشان حملة المقاطعة دى لا نقصد بها اى تاجر موجود فى المنتدى الاسعار نقصد بها الاسعار عامتاً لغاية لما تنزل وهنفضل مقاطعين

elmasrey123 13-09-01 09:20 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 524767)
استاذ مصري ممكن افهم وجهة نظر حضرتك في المهاجمة الدايمة للحملة ..؟؟ بعيدا عن موضوع التثبيت حضرتك مش عايز الاسعار تنخفض لية ؟؟ واية سبب عدم دعم حضرتك مع العلم انك من اهم اعضاء المنتدي ارجو توضيح وجهة النظر لعل النقاش حل ؟؟؟

لو عايزنى مشاركش فى الموضع ماشى اما انا مش ضد الحمله انا بقول رايى وتعليقى اللى فوق ده بصفتى احد افراد طاقم الادارة سابقا حضرتك لما بتشترى بتشترى من التجار الى هنا المتضرر الاساسى من الحمله هو التاجر الصغير الى مش بايده حاجة الى شاكله شكلك انته بتاخد حته هو بياخد 10 مش حوت ولا حاجة والراجل ده بيدفع فلوس فى القسم فامينفعش اثبته علشان كده ياريت المعلومة تكون وصلت بالنسبة لردى فوق
اما كون دعمى للحمله او عدمه ادعمه انى اقول انى مقاطع مثلا انا فعلا الاسعار مش عاجبانى بس عارف الى فيها وعارف علو الاسعار ده منيين وايه سببه واذا كان ارتفاع الاسعار ده حاليا جشع فا فى القريب العاجل رسمى بنسبة 90فى الميه مفيش تركى اصلا فى السوق وعلى فكرة انامن ناحية االمقاطعة انا الوحيد الى قاطعت وضرتنى انا علشان سعر الطلق الى عاد مكلف جدا وحبى لضرب النار فوق الوصف انا بشترى بندقيه كرال حاليا فى السوق واهى غليت بس علبة الطلق ب60 واه كله ضرب وكله رمايه بس انا كده بشترى مش مقاطع

Egyptian_Destroyer 13-09-01 10:22 AM

رد: حملة المقاطعه
 
شكرا لكل من شارك في المقاطعه و نحب نأكد اننا مكملين ان شاء الله حتي تعود الاسعار و ادعوا جميع الاعضاء للاشتراك في مقاطعتنا و كما أكدت سابقا الامر تخطي الاسعار الي ثقافه الشعب و احترامه لذاته و الدول الاجنبيه ليست افضل منا لتنفذ المقاطعات و نحن لا ..... مكملين ان شاء الله

Egyptian_Destroyer 13-09-01 10:24 AM

رد: حملة المقاطعه
 
ننوه ان الموضوع مفتوح للنقاش و جميع الاعضاء مرحب بهم هنا و لن نقول لأي عضو ليس لك مكان هنا فجميعنا اخوه و هدفنا المصلحه العامة ليس الا

deeb_no_comment 13-09-01 12:59 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 524795)
لو عايزنى مشاركش فى الموضع ماشى اما انا مش ضد الحمله انا بقول رايى وتعليقى اللى فوق ده بصفتى احد افراد طاقم الادارة سابقا حضرتك لما بتشترى بتشترى من التجار الى هنا المتضرر الاساسى من الحمله هو التاجر الصغير الى مش بايده حاجة الى شاكله شكلك انته بتاخد حته هو بياخد 10 مش حوت ولا حاجة والراجل ده بيدفع فلوس فى القسم فامينفعش اثبته علشان كده ياريت المعلومة تكون وصلت بالنسبة لردى فوق
اما كون دعمى للحمله او عدمه ادعمه انى اقول انى مقاطع مثلا انا فعلا الاسعار مش عاجبانى بس عارف الى فيها وعارف علو الاسعار ده منيين وايه سببه واذا كان ارتفاع الاسعار ده حاليا جشع فا فى القريب العاجل رسمى بنسبة 90فى الميه مفيش تركى اصلا فى السوق وعلى فكرة انامن ناحية االمقاطعة انا الوحيد الى قاطعت وضرتنى انا علشان سعر الطلق الى عاد مكلف جدا وحبى لضرب النار فوق الوصف انا بشترى بندقيه كرال حاليا فى السوق واهى غليت بس علبة الطلق ب60 واه كله ضرب وكله رمايه بس انا كده بشترى مش مقاطع


اهلا بيك يا استاذ مصرى فى وسط اخواتك طبعا رايك يحترم بس انا كنت عايز اسئلك لو التركى اختفى من
السوق اية الانواع التتوقع انها تكون مكانة لان الالمانى و الايطالى صعب اوى يخدو مكانو لان اسعارهم وهمية
؟؟

elmasrey123 13-09-01 01:30 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deeb_no_comment (المشاركة 524812)
اهلا بيك يا استاذ مصرى فى وسط اخواتك طبعا رايك يحترم بس انا كنت عايز اسئلك لو التركى اختفى من
السوق اية الانواع التتوقع انها تكون مكانة لان الالمانى و الايطالى صعب اوى يخدو مكانو لان اسعارهم وهمية
؟؟

مه هيبقه ده الى موجود وبعدين انا شايف ان الحركة دى ياهترقى زوق المصريين اوى اوى ياهتجيبه الارض يالمستوردين هيجيبو الايطالى والالمانى ويدخلو ماركات جديدة شكل اليومراكس والروجر وغيرها او ممكن ينزلو لتحت التركى وتبقه باضت فى القفص لفتح الله مصانعه هتبيتع بيع واياك يرقى نفسه ويطلع شغل نظيف

boodi gawish 13-09-01 02:16 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

عايزنى مشاركش فى الموضع ماشى اما انا مش ضد الحمله انا بقول رايى وتعليقى اللى فوق ده بصفتى احد افراد طاقم الادارة سابقا حضرتك لما بتشترى بتشترى من التجار الى هنا المتضرر الاساسى من الحمله هو التاجر الصغير الى مش بايده حاجة الى شاكله شكلك انته بتاخد حته هو بياخد 10 مش حوت ولا حاجة والراجل ده بيدفع فلوس فى القسم فامينفعش اثبته علشان كده ياريت المعلومة تكون وصلت بالنسبة لردى فوق
اما كون دعمى للحمله او عدمه ادعمه انى اقول انى مقاطع مثلا انا فعلا الاسعار مش عاجبانى بس عارف الى فيها وعارف علو الاسعار ده منيين وايه سببه واذا كان ارتفاع الاسعار ده حاليا جشع فا فى القريب العاجل رسمى بنسبة 90فى الميه مفيش تركى اصلا فى السوق وعلى فكرة انامن ناحية االمقاطعة انا الوحيد الى قاطعت وضرتنى انا علشان سعر الطلق الى عاد مكلف جدا وحبى لضرب النار فوق الوصف انا بشترى بندقيه كرال حاليا فى السوق واهى غليت بس علبة الطلق ب60 واه كله ضرب وكله رمايه بس انا كده بشترى مش مقاطع

حضرتك بتنور المشاركة يا استاذ مصري بمشاركتك و انا مش صاحب الموضوع لمنع احد من المشاركة و هذه طريقة غير مقبولة بالنسبة لي ...... بالنسبة للتاجر ... الكل يعلم ان تجار المنتدي هم من افضل التجار و اسعارهم منخفضة عن الخارج سواء كانت للتركي او للالماني ..... امبارح كنت في محل تاجر (غير موجود بالمنتدي) بدون ذكر اسماء احب اقولك انه بيبيع الكناس ب 1700 والرتاي 1600 و الفرات 2000 و مش موجود فانا اعلم ان تجار المنتدي من ارخص التجار واعلم انهم افضل من غيرهم و انا من المتعاملين معهم ... ولكن الضغط علي المنظومة كاملة وليس علي التجار فقط .المغلوب علي امرهم . لعل ذلك يكون حل و المقاطعة اصبحت ثقافة كما ذكر الاستاذ (Egyptian destroyer ) , و ثانيا بأكد علي اعتزازي بمشاركة حضرتك يا استاذ مصري و كانت مشاركتي غرضها النقاش و ادعو ايضا تجار المنتدي الكرام الي المشاركة و توضيح وجهة النظر لعل النقاش حل

Crazy Diver 13-09-01 02:41 PM

رد: حملة المقاطعه
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسة عضو جديد في منتداكم
بس انا فعلاً شايف ان الاسعار بقت في العالي بزيادة
مش بس الصوت
بنادق الرش و الرش نفسه بقي غالي
يعني حتي الهواية بقت مكلفة
ودة رأي الشخصي

adel152 13-09-01 02:42 PM

رد: حملة المقاطعه
 
ياجماعة ما تتعبوش نفسيكو مع المصرى. هو مش همه اسعار الطلقات لأنه شريك فى المصنع الالمانى rws والمصنع التركى وبيشترى الطلقة الالمانى ب3 جنيه والتركى الذهبى ب2 جنيه والفضى بجنيه بجنيه وربع بس هو مش عايز يعرف حد فى المنتدى. فياريت ماحدش يقوله ان انا قولتليكو على الموضوع ده يعنى خليه سر بينى وبينكم. هههههههههههههه

adel152 13-09-01 02:43 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Crazy Diver (المشاركة 524836)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسة عضو جديد في منتداكم
بس انا فعلاً شايف ان الاسعار بقت في العالي بزيادة
مش بس الصوت
بنادق الرش و الرش نفسه بقي غالي
يعني حتي الهواية بقت مكلفة
ودة رأي الشخصي

++++++++++++++++++++++++++++++++++1

boodi gawish 13-09-01 02:47 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

ياجماعة ما تتعبوش نفسيكو مع المصرى. هو مش همه اسعار الطلقات لأنه شريك فى المصنع الالمانى rws والمصنع التركى وبيشترى الطلقة الالمانى ب3 جنيه والتركى الذهبى ب2 جنيه والفضى بجنيه بجنيه وربع بس هو مش عايز يعرف حد فى المنتدى. فياريت ماحدش يقوله ان انا قولتليكو على الموضوع ده يعنى خليه سر بينى وبينكم. هههههههههههههه
اظهر و بان الماني و اوذكرسان ههههههههههههههههههههههه :rir:

adel152 13-09-01 02:50 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 524839)
اظهر و بان الماني و اوذكرسان ههههههههههههههههههههههه :rir:

وما خفى كان اعظم. بس بالله عليكم ماحد يجيب سيره ان انا اللى سيحت على الموضوع ده.......

elmasrey123 13-09-01 02:50 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 (المشاركة 524837)
ياجماعة ما تتعبوش نفسيكو مع المصرى. هو مش همه اسعار الطلقات لأنه شريك فى المصنع الالمانى rws والمصنع التركى وبيشترى الطلقة الالمانى ب3 جنيه والتركى الذهبى ب2 جنيه والفضى بجنيه بجنيه وربع بس هو مش عايز يعرف حد فى المنتدى. فياريت ماحدش يقوله ان انا قولتليكو على الموضوع ده يعنى خليه سر بينى وبينكم. هههههههههههههه

بقه كده ماشى ياعم عامة انا شريك فى المصانع بتاع الطلق لكن انته شركة ايكول بتاع المسدسات بتاعتك اصلا تسييح بتسييح بقه :lov::lov::lov::lov:

adel152 13-09-01 02:52 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 524841)
بقه كده ماشى ياعم عامة انا شريك فى المصانع بتاع الطلق لكن انته شركة ايكول بتاع المسدسات بتاعتك اصلا تسييح بتسييح بقه :lov::lov::lov::lov:

انا مش هاقلك على سر تانى ابدا.....ابدا.....ابدا.....
:pleur::pleur::pleur:

احمد عبد العزيز 13-09-01 03:49 PM

رد: حملة المقاطعه
 
لا راحــــة في الدنيـــــا
قال تعالى (ولقد خلقنا الانسان في كبد)
وقال تعالى (يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه)
وموهوم من ظن انه مرتاح بدنياه


ولا حيلـــة في الـــرزق
فقال تعالى: (وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ )
ومن اقوال الامام الشافعي رحمه الله ( ولو ان الارزاق تاتي بقوة * * ما أكل العصفور شيئا مع النسر)
وقال ايضا:-
ورزقك ليس يُنـقصُـهُ التأني ... وليس يزيدُ في الرزق العنــــاءُ



ولا راد لقضائــــــــــــه

لا راد لقضائه، ولا معقب لحكمه سبحانه، ولا غالب لأمره" لا يرد قضاء الله راد، إذا قضى الله شيئا فلا يرده أحد، لا بد من وقوعه، ولا معقب لحكمه، يعني لا يؤخر أحد حكم الله، بل لا بد أن ينفذ، ولا غالب لأمر الله؛ لأن الله -سبحانه وتعالى- هو الغالب، وهو الواحد القهار.



فلا يرد قضاء الله أحد ولا يؤخر حكمه، بل لا بد أن ينفذ قضاء الله، ولا بد أن ينفذ حكم الله في وقته، ولا يؤخره أحد، ولا يغلب أمر الله غالب؛ لأن الله إذا أراد شيئا قال له: كن فيكون،(وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) فلا يغلب أمر الله شيء؛ لأن الله هو الواحد القهار -سبحانه وتعالى



ولا شفاعــة في المــوت

قال تعالى «ولكل امة أجل فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون »
وقال : «ما تسبق من امة أجلها وما يستأخرون »

بعد ذلك واحب ان اكون اول التجار المشاريكن فى حمله مقاطعه محدثات الصوت وخصوصا ذخائرها

1- بالنسبه للموقف الحالى الحقيقى تم رفع اسعار الطلقات للضعف وذلك نتيجه عدم امكانيه الاستيراد فى الظروف الراهنه
2- بالنسبه للمسدسات لن ترتفع اسعارها ولكن حدث خلل بسبب رفض شركات الشحن للشحن من تجار الجمله الى القطاعى فى انحاء الجمهوريه وظروف حظر التجوال وبالتالى تاجر القطاعى بدات البضاعه تقل من عندة ومن الطبيعى انه يحافظ على القطع المحدودة الا واذا هيقفل المحل وهيروح وهذا من الطبيعى والتى تتبع نظريه العرض والطلب مع زيادة الطلب وقله العرض ترتفع الاسعار والعكس
3- هناك بعض التجار والجشعين عند زيادة الطلب ونحط تحتها كذا خط احمر عندما يقل من السوق منتج يقوموا بشرائه وبكميه غير طبيعيه وذلك للحتكار فى المستقل ولكن الله فوقهم وانشاء الله هتنزل الاسعار والنتيجه الخسارة الكبيرة
4- لابد وان نتعاون مع بعضنا البعض وكل فرد ياخد ما يكفيه فقط
5- سعر الطلقه زى البورصه فى الايام الحاليه حتى استقرار السوق المحلى والحمد لله بدا تقليل ساعات الحظر
6- اساهم معكم بأنى اشترى على اد احتياجات الفرعين فقط لان الاسعار انشاء الله هتنزل
7- اساهم معكم انشاء الله وبكل صراحه انى اربح 10 جنيه فقط على سعر جمله علبه الطلق
ارجو من سيادتكم تفهم الموقف واسف للاطاله عليكم واتمنى ان كلامى لايغضب احد ولكنها شهادة حق فى ظل الظروف الراهنه وشكرا

ميشو الحاوى 13-09-01 04:19 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عبد العزيز (المشاركة 524849)
لا راحــــة في الدنيـــــا
قال تعالى (ولقد خلقنا الانسان في كبد)
وقال تعالى (يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه)
وموهوم من ظن انه مرتاح بدنياه


ولا حيلـــة في الـــرزق
فقال تعالى: (وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ )
ومن اقوال الامام الشافعي رحمه الله ( ولو ان الارزاق تاتي بقوة * * ما أكل العصفور شيئا مع النسر)
وقال ايضا:-
ورزقك ليس يُنـقصُـهُ التأني ... وليس يزيدُ في الرزق العنــــاءُ



ولا راد لقضائــــــــــــه

لا راد لقضائه، ولا معقب لحكمه سبحانه، ولا غالب لأمره" لا يرد قضاء الله راد، إذا قضى الله شيئا فلا يرده أحد، لا بد من وقوعه، ولا معقب لحكمه، يعني لا يؤخر أحد حكم الله، بل لا بد أن ينفذ، ولا غالب لأمر الله؛ لأن الله -سبحانه وتعالى- هو الغالب، وهو الواحد القهار.



فلا يرد قضاء الله أحد ولا يؤخر حكمه، بل لا بد أن ينفذ قضاء الله، ولا بد أن ينفذ حكم الله في وقته، ولا يؤخره أحد، ولا يغلب أمر الله غالب؛ لأن الله إذا أراد شيئا قال له: كن فيكون،(وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) فلا يغلب أمر الله شيء؛ لأن الله هو الواحد القهار -سبحانه وتعالى



ولا شفاعــة في المــوت

قال تعالى «ولكل امة أجل فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون »
وقال : «ما تسبق من امة أجلها وما يستأخرون »

بعد ذلك واحب ان اكون اول التجار المشاريكن فى حمله مقاطعه محدثات الصوت وخصوصا ذخائرها

1- بالنسبه للموقف الحالى الحقيقى تم رفع اسعار الطلقات للضعف وذلك نتيجه عدم امكانيه الاستيراد فى الظروف الراهنه
2- بالنسبه للمسدسات لن ترتفع اسعارها ولكن حدث خلل بسبب رفض شركات الشحن للشحن من تجار الجمله الى القطاعى فى انحاء الجمهوريه وظروف حظر التجوال وبالتالى تاجر القطاعى بدات البضاعه تقل من عندة ومن الطبيعى انه يحافظ على القطع المحدودة الا واذا هيقفل المحل وهيروح وهذا من الطبيعى والتى تتبع نظريه العرض والطلب مع زيادة الطلب وقله العرض ترتفع الاسعار والعكس
3- هناك بعض التجار والجشعين عند زيادة الطلب ونحط تحتها كذا خط احمر عندما يقل من السوق منتج يقوموا بشرائه وبكميه غير طبيعيه وذلك للحتكار فى المستقل ولكن الله فوقهم وانشاء الله هتنزل الاسعار والنتيجه الخسارة الكبيرة
4- لابد وان نتعاون مع بعضنا البعض وكل فرد ياخد ما يكفيه فقط
5- سعر الطلقه زى البورصه فى الايام الحاليه حتى استقرار السوق المحلى والحمد لله بدا تقليل ساعات الحظر
6- اساهم معكم بأنى اشترى على اد احتياجات الفرعين فقط لان الاسعار انشاء الله هتنزل
7- اساهم معكم انشاء الله وبكل صراحه انى اربح 10 جنيه فقط على سعر جمله علبه الطلق
ارجو من سيادتكم تفهم الموقف واسف للاطاله عليكم واتمنى ان كلامى لايغضب احد ولكنها شهادة حق فى ظل الظروف الراهنه وشكرا

الحق حق ان يتبع
بصراحه انت راجل محترم وكلامك ده اكبر دليل ع اخلاقك
تحياتى

boodi gawish 13-09-01 04:36 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

لا راحــــة في الدنيـــــا
قال تعالى (ولقد خلقنا الانسان في كبد)
وقال تعالى (يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه)
وموهوم من ظن انه مرتاح بدنياه


ولا حيلـــة في الـــرزق
فقال تعالى: (وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ )
ومن اقوال الامام الشافعي رحمه الله ( ولو ان الارزاق تاتي بقوة * * ما أكل العصفور شيئا مع النسر)
وقال ايضا:-
ورزقك ليس يُنـقصُـهُ التأني ... وليس يزيدُ في الرزق العنــــاءُ



ولا راد لقضائــــــــــــه

لا راد لقضائه، ولا معقب لحكمه سبحانه، ولا غالب لأمره" لا يرد قضاء الله راد، إذا قضى الله شيئا فلا يرده أحد، لا بد من وقوعه، ولا معقب لحكمه، يعني لا يؤخر أحد حكم الله، بل لا بد أن ينفذ، ولا غالب لأمر الله؛ لأن الله -سبحانه وتعالى- هو الغالب، وهو الواحد القهار.



فلا يرد قضاء الله أحد ولا يؤخر حكمه، بل لا بد أن ينفذ قضاء الله، ولا بد أن ينفذ حكم الله في وقته، ولا يؤخره أحد، ولا يغلب أمر الله غالب؛ لأن الله إذا أراد شيئا قال له: كن فيكون،(وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) فلا يغلب أمر الله شيء؛ لأن الله هو الواحد القهار -سبحانه وتعالى



ولا شفاعــة في المــوت

قال تعالى «ولكل امة أجل فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون »
وقال : «ما تسبق من امة أجلها وما يستأخرون »

بعد ذلك واحب ان اكون اول التجار المشاريكن فى حمله مقاطعه محدثات الصوت وخصوصا ذخائرها

1- بالنسبه للموقف الحالى الحقيقى تم رفع اسعار الطلقات للضعف وذلك نتيجه عدم امكانيه الاستيراد فى الظروف الراهنه
2- بالنسبه للمسدسات لن ترتفع اسعارها ولكن حدث خلل بسبب رفض شركات الشحن للشحن من تجار الجمله الى القطاعى فى انحاء الجمهوريه وظروف حظر التجوال وبالتالى تاجر القطاعى بدات البضاعه تقل من عندة ومن الطبيعى انه يحافظ على القطع المحدودة الا واذا هيقفل المحل وهيروح وهذا من الطبيعى والتى تتبع نظريه العرض والطلب مع زيادة الطلب وقله العرض ترتفع الاسعار والعكس
3- هناك بعض التجار والجشعين عند زيادة الطلب ونحط تحتها كذا خط احمر عندما يقل من السوق منتج يقوموا بشرائه وبكميه غير طبيعيه وذلك للحتكار فى المستقل ولكن الله فوقهم وانشاء الله هتنزل الاسعار والنتيجه الخسارة الكبيرة
4- لابد وان نتعاون مع بعضنا البعض وكل فرد ياخد ما يكفيه فقط
5- سعر الطلقه زى البورصه فى الايام الحاليه حتى استقرار السوق المحلى والحمد لله بدا تقليل ساعات الحظر
6- اساهم معكم بأنى اشترى على اد احتياجات الفرعين فقط لان الاسعار انشاء الله هتنزل
7- اساهم معكم انشاء الله وبكل صراحه انى اربح 10 جنيه فقط على سعر جمله علبه الطلق
ارجو من سيادتكم تفهم الموقف واسف للاطاله عليكم واتمنى ان كلامى لايغضب احد ولكنها شهادة حق فى ظل الظروف الراهنه وشكرا

استاذ احمد عبدالعزيز حضرتك خير مثال للتاجر الامين و قدوة يجب ان يحتذي بها ....

deeb_no_comment 13-09-01 05:02 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عبد العزيز (المشاركة 524849)
لا راحــــة في الدنيـــــا
قال تعالى (ولقد خلقنا الانسان في كبد)
وقال تعالى (يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه)
وموهوم من ظن انه مرتاح بدنياه


ولا حيلـــة في الـــرزق
فقال تعالى: (وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ )
ومن اقوال الامام الشافعي رحمه الله ( ولو ان الارزاق تاتي بقوة * * ما أكل العصفور شيئا مع النسر)
وقال ايضا:-
ورزقك ليس يُنـقصُـهُ التأني ... وليس يزيدُ في الرزق العنــــاءُ



ولا راد لقضائــــــــــــه

لا راد لقضائه، ولا معقب لحكمه سبحانه، ولا غالب لأمره" لا يرد قضاء الله راد، إذا قضى الله شيئا فلا يرده أحد، لا بد من وقوعه، ولا معقب لحكمه، يعني لا يؤخر أحد حكم الله، بل لا بد أن ينفذ، ولا غالب لأمر الله؛ لأن الله -سبحانه وتعالى- هو الغالب، وهو الواحد القهار.



فلا يرد قضاء الله أحد ولا يؤخر حكمه، بل لا بد أن ينفذ قضاء الله، ولا بد أن ينفذ حكم الله في وقته، ولا يؤخره أحد، ولا يغلب أمر الله غالب؛ لأن الله إذا أراد شيئا قال له: كن فيكون،(وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) فلا يغلب أمر الله شيء؛ لأن الله هو الواحد القهار -سبحانه وتعالى



ولا شفاعــة في المــوت

قال تعالى «ولكل امة أجل فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون »
وقال : «ما تسبق من امة أجلها وما يستأخرون »

بعد ذلك واحب ان اكون اول التجار المشاريكن فى حمله مقاطعه محدثات الصوت وخصوصا ذخائرها

1- بالنسبه للموقف الحالى الحقيقى تم رفع اسعار الطلقات للضعف وذلك نتيجه عدم امكانيه الاستيراد فى الظروف الراهنه
2- بالنسبه للمسدسات لن ترتفع اسعارها ولكن حدث خلل بسبب رفض شركات الشحن للشحن من تجار الجمله الى القطاعى فى انحاء الجمهوريه وظروف حظر التجوال وبالتالى تاجر القطاعى بدات البضاعه تقل من عندة ومن الطبيعى انه يحافظ على القطع المحدودة الا واذا هيقفل المحل وهيروح وهذا من الطبيعى والتى تتبع نظريه العرض والطلب مع زيادة الطلب وقله العرض ترتفع الاسعار والعكس
3- هناك بعض التجار والجشعين عند زيادة الطلب ونحط تحتها كذا خط احمر عندما يقل من السوق منتج يقوموا بشرائه وبكميه غير طبيعيه وذلك للحتكار فى المستقل ولكن الله فوقهم وانشاء الله هتنزل الاسعار والنتيجه الخسارة الكبيرة
4- لابد وان نتعاون مع بعضنا البعض وكل فرد ياخد ما يكفيه فقط
5- سعر الطلقه زى البورصه فى الايام الحاليه حتى استقرار السوق المحلى والحمد لله بدا تقليل ساعات الحظر
6- اساهم معكم بأنى اشترى على اد احتياجات الفرعين فقط لان الاسعار انشاء الله هتنزل
7- اساهم معكم انشاء الله وبكل صراحه انى اربح 10 جنيه فقط على سعر جمله علبه الطلق
ارجو من سيادتكم تفهم الموقف واسف للاطاله عليكم واتمنى ان كلامى لايغضب احد ولكنها شهادة حق فى ظل الظروف الراهنه وشكرا

ماشاء الله حضرتك فعلا انسان محترم و انشاء الله ربنا حيزيدك ويفتح عليك بس معقول يكون التجار غلو
الاسعار كل دة بسبب الشحن فقط دا كدة ولاهى استغلال رسمى


الساعة الآن 11:28 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir