![]() |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
لا في شريحه طويله
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
يعنى كده خلاص كلام نهائى الايكول p29 الاسود مينفعش الفضى كلام نهائىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
2 مرفق
لم افك غير الطبة الامامية فقط و ده شكلها
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
يعني الحل عند الخرات
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
والله يعني في منه المفتوح والملحوم
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
صدقني مش عارف بس التاجر اكدلي انه هو ده النوع الوحيد مش عايزين نجازف |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
والله نا ماكنت عوزه ليا انا كنت هعمله لاخويه هو ساكن في القطميه ونا عندي مسدس حلوان
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
فقط الطبة اللي في الصورة السابقة هي اللي بتتشال الماسورة عموما ضيقة جدا من الداخل و هي علي حجم المقذوف بالضبط تقريبا شكل الاتراك عاملينه مخصوص علشان التعديل |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
احنا مستنيين الفيديو يا صديقي
لان بجد الموضوع ده ممكن يرفع من قيمة مسدس الصوت ويخليه فعال اليومين دول اعمل الفيديو بسرعه لاني حاسس ان الموضوع ده مش حيكمل هههههههههههه |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
السادة/ كل من شارك فى الموضوع
مع تحياتى اولا بدر باشا عارف انا مين المهم احب اوضح لحضارتكم حاجة اولا الموضوع ده معروف من فترة مش كبيرة والطلق اللى بالبلى بيتباع مع المسدس وموجود المهم ان اى واحد معاه المسدس دخل فى مواجهة على الاقل مع عدد3 افراد الله اعلم مسلحين بايه اولا فى وسط الموقف اكيد الواحد مش بيبقى مركز جيدا انه يسحب الاجزاء بشكل جيد كل مرة وسريعا اى انه سيقوم بعمل الاجزاء لانه ممكن الطلق تتحشر فى الماسورة وطبعا الخصم مش هيستنى ثانيا المسدس لازم يبقى نضيف ومتزيت بشكل جيد علشان الكربون والبارود ثالثا الطلقة لو اضربت فى الوجه اقل اصابة عاهة لانها اقوى من الرش رقم اتنين وطبعا ممكن تؤدى الى وفاة فكر لو احد من الاولاد لعب بالمسدس المهم المسدس تجربته على برميل فاضى من على بعد 3 متر اختراق من الجهتين وعلى باب محل صاج طبعا اختراق وبدر ممكن يقول على تجربته على حالة البلد هيستريا لدرجة انا شفت واحد بيشترى الى صوت من عند السجلابى شبيه بالعوزى الاسرائيلى ودفع 6000 الغريب انه كان بيشترى طلقات كان بيفاصل المهم انا بشكركم جميعا وانا نفسى كان امامى المسدس ده ومرضتش اشتريه لانه بحساباتى لو الواحد فى موقف مش هينفعة واكبردليل ان ممكن الواحد يبقى معاه مسدس حى والخصوم كتير وميقدرش يعمل حاجة وكمان السلاح يتاخد منه واللى مش مصدق يقراء جريدة المصرى اليوم بتاعة يوم الاحد ويشوف مشكلة الضابط اللى كان رايح يزور والده فى مساكن الامل وطلعو عليه 4 افراد وضربوه واخدو فلوسه ومحفظته وكمان مسدسه الميرى وعلى فكرة ده ضابط امن دولة يعنى ضابط متمرس مش ضابط صغير خبرته ضعيفة صدقونى فى الموقف الامور لها حسابتها وتقبلوا مرورى مع جزيل شكرى وتحياتى وسلام خاص لبلدياتى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
السلام عيكم
الموضوع جميل جدا و يدعو الانسان اى التفكير اية رايكم لو الجزءاللى بيتفك دا نروح نفتحة عند الخراط بنفس عرض فتحة الماسورة و بالتالى هيبقى فية ضغط كافى لارجاع الاجزاء و مش هنخسر فية حاجة و اى خراط مش لازم يكون شاطر ممكن يعملها بس تديلوا يقيس فتحة الماسورة و يفتح بنفس القطر و بعد كدة نرجع نركب الجزء اللى اتشال دا وتقبلوا مرورى |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
و هل ينفع الموضوع دا و خصوصا مع الخراطة فى الايكول الجاكل 9 مم الاتوماتيك ؟
كدة يبقى عندنا رشاش رسمى و السجن مستنينا |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
انا عندى مسدس Browning GP DA8 يا ترى حد عندو فكره ممكن يقبل التعديل ولا لأ؟؟
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
أخى الفاضل / التحذير اللى انت كاتبه فوق ده ملوش لازمة - بكل تأكيد انت عليك مسئولية انسانية فى اللى انت بتقوله ده - انت بتسهل على اى واحد انه يحصل على سلاح حى - معنى ذلك انك بتحرض وبتسهل استعمال سلاح حى فى وقت كل الناس خايفة وعايزه حاجة تحميها وان كنت اشك ان سلاح حى حيحمى حد فى الوقت ده والدليل على كده اننا ماسمعناش خالص خلال الفترة المضطربة دى ان فى واحد معاه سلاح حى دافع بيه عن نفسه - ظباط مرخص لهم سلاح ومرخص لهم الضرب بيه أكثر من اى شخص عادى ومع ذلك اتبهدلوا ولم يحميهم - وتأكد ان اى واحد ممكن يقتل بسلاحك المعدل ده - انت المسئول الناس المحترمة اللى خايفة فى الوقت ده باقولهم ان دى فترة مؤقته البلد بتعيشها وحتنتهى قريبا - خذوا احتياطتكم ( مش بالسلاح الحى لأنه فى المواجهة مع اتنين تلاته مش حيحمى - وفى الغالب البلطجية دلوقتى بيبقوا مجموعة ) ولكن ماتخرجوش متأخر ولا شارع مظلم أو مقطوع وتوكلوا على الله - اللى بيحصل ده ياجماعة حيضر ناس كتير - أحنا مش فى غابه حتى لو بعض الناس شايفينها كدة دلوقتى - بلاش نزودها. للأخ صاحب الموضوع / اللى أخترع القنبلة الذريه كان برضه بيقول (مادة علميه) أرجو ان ماحدش يزعل منى ياجماعة لكن انا رايى ان ده نوع من الإفساد فى الأرض |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
أعتقد فعلا البلية الرصاص افضل لأن الحديد ممكن تضر الماسورة من الداخل لأنه برضه مسدس صوت مش حى
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
و لكن من حق الانسان حماية نفسه و اسرته و ممتلكاته اخي العزيز و في ظل الغياب الامني و مناشدة الجيش في احد الايام للمواطنين بحماية ممتلكاتهم و هو يوم السبت الاسود اللي طلع فيه البلطجية و الحرامية كان المفروض ان الناس هتحمي نفسها ازاي يعني "" انا لحد دلوقتي مش فاهمها "" بسكاكين المطبخ ولا عصيان المكانس حتي الان هناك انفلات امني شديد و الشارع خدعه كبيرة و الشعب المصري اللي انا واحد منهم مسالم بطبيعته و دايما سايبها علي ربنا و عمره ما فكر في استخدام العنف او السلاح وديه كانت المشكلة انه اصبح اعزل كليا و لم يتوقع مجيء هذا اليوم وربما لم تصادفك شخصيا اي مواقف في تلك الظروف دفعتك لاقتناء سلاح او محاولة حماية نفسك اضعف الايمان اني انام في بيتنا و عندي احساس انه عندي ما يمكنني من الدفاع عن اسرتي و لا حضرتك ايه رايك؟ |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
انا اخدت بالي من كام يوم من موضوع الطبه اللي بتتحل دي و من ساعتها بدور علي حلول مبدئيا انسوا ان الفارغ يطلع عشان اكتر من سبب الماسوره اكبر من البليه و ده مش حيخلي في ضغط راجع يساعد في نطر الفارغ و ان الحل الوحيد ان الماسوره تبقي اد البليه و فيها ششخان و ده ميمنعش انها حتتحشر بردو عشان الطلقات الصوت دائما اضعف من الحي و مش حتولد الضغط الكافي لاطلاق البليه و نطر المقذوف
بالنسبه للمشكله دي مش موجوده في الساقيه بس الساقيه طلقته مينفعش يتحشر فيها بلي و ده حيفهمه اللي شاف طلقة الساقيه قبل كده بس بيتحط رش قدام كل طلقه في الساقيه المشكله ان الطبه بتبقا حته واحده مع الماسوره بس بتبقا المونيوم يعني الشنيور حيفرومها في كلمه بس بالعقل عشان الماسوره ميجرلهاش حاجه بس طبعا انسوا يرجع بالطبه تاني بعد الاحداث دي ما تخلص و انا شايف الايكول الفيبر مسدس جامد و محترم جدا للموضوع ده بس الطبه زي ما قلت حته من الماسوره يعني اللي حيعمل كده في ساقيه ينسي يرجع تاني و موضوع خرط الطبه بعد حلها لتوسيعها و تركيبها تاني ممكن يبقي حل جزئي يعني مش كله حيتضرب و ينطر اكيد حاجه حتعلق و علي فكره حيبقي في مشكله في ربطها عشان اكيد مكان الالانكيه حيتمسح و مش حنعرف نلفه عشان يربط تاني سؤال بقي محيرني انا شايف ايكول جاكال ديوال ماسورته مفتوحه النهارده عند السجلابي ده بجد ولا انا ما بشوفش ؟ |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
السلام عليكم ورحمه الله اشكرك ياخي العزيز علي الموضوع بس للاسف الموضوع انا عارفه من قبل ذلك والموضوع في تجار عملوه هما بنفسهم في القاهره وبيبيعو المسدس جاهز 1100 مع انهم متعبوش في حاجه فكو الطبه الحديد بس وبيبيعو الطلقه جاهزه 5 جنيه وعلي فكره في مسدسات نزله كده بس ممنوع دخولها مصر وممنوع ايضا دخول اي مسدس صالح للتعديل للاسف في مسدسات كتير برا مصر ممكن تتقلب بسهوله بسديه ممنوع دخولها اما بالنسبه للقلب فهو بينجح في الطرق الاثلاث الاتيه وجود خراط محترف يخرط قفل الصوره الي سعاتبيكون ياعمود بعدبيت النار اوعلي شكل صليب اوعمودين مفترقين احدهم في بيت النار والاخر قبل السداده الالوظ ثم يتم تنعيم الماسوره تناما وتكون وتكون اكبر من القذوف بربع مل او اقل لانها لو مقاس المقذوف سيكون الاحتكاك شديد سيولد سخونه مع عده طلقات لو استحملته المسوره مش هيستحمله الكبري اما الطريقه الثانيه في المسدسات ذات المسور التيمكن فكها تماما من الطبنجه كما انواع السلاح الصوت القديمه مثل البريتا (بس الجديد منه ماسوره ثابته ) ثم تستبدل بمسوره حيه من نفس النوع او تخرط لها ماسور بمكنه كوبي 1=1 وهي موجوده في مصانع المكن والمخارط الكبيره اما الطريه الثالثه فهي للمسدسات المسوره الانتيمونيا يتم خرط المسوره لك يتم توسيعها لاقصي درجه مع عمل الوظ بكامل الماسوره الابيت النار لايتم توسيعه والعب فيه حتي ثم يتم تصنيع ماسوره صلب في مخرطه ويستحسن تكون مططوره لانه ممكن تعمل ششخان او اثنين داخل الماسوره الصنوعه ثم تركب بالالوظ في الاولي ويكون بذلك المسدس حي تماما مع امكانيه ضرب اكثر من خزنه وهي اصعب الطرق لكن اكثره فاعليه لانه مع صنع الششخان يكون المدي ابعد كثيرا وتكون طريقه نشانه مثل الحي تماما بوضع سن نمله الدبانه اسفل منتصف الهدف وربنا يباركلكم جميعا لكن طريق البلي جميله جدا وسريعه ويمكن عملها في البيت بدون عناء وال مسدسه مش بي 29 ممكن يفتح السداده بعد فك الالوظ بالنكه في اي مخرطه نص كم وهيضرب بلي ايضا وعلي فكره في مسدس الماني مثل البي 29 بسمش هقول اسمه عشان هو غالي اصلا ومش مستاهل ازود تمنه بكلامي ولاني مش متاكد ان كل النوع فيه نفس الفتحه ال في البي تقبل تحيتي علي جرئتك في عرض الفكره وهو ده الي شجعني اكلم لان في ناس خرصنني من ساعه مدخلت المنتدي وهو الصراحه منتدي جميل جدا وكل يوم بستفيد منه بحاجه مكنتش عارفها قبل كده وتصبحون علي خييييييييييييييييييييييييرواحب اشكر صاحب الفكره اوصاحب الموضع ده شكر جامد لانه عرف الناس طريقه سهله لحمايه نفسها وممتلكتها وربنا هيكرمه باذن الله عشان تعبه في توضيح حاجه تفيد الناس في الوقت الحالي والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
وعندي فكره اسهل من كده لاي مبتدا ممكن تحط مسمار الوظ وتربطه كويس داخل المسوره في الطبه الالوظ المربوطه في المسوره وكده هيضرب بقو ه غير متوقعه من حد ويخرم برميل برده وشكرا لكم جميعا اعضاء المنتدي
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
ينفع ال walther p99 يتعدل لي حي
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
كل حاجه تنفع مع استخدام العقل والامكانيات الازمه
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
جودريلا باشا معندكش فكره عن الساقيه حيبقا ايه الكلام فيه زي الايكول viper انو يضرب حي مش خرز و عايز اسألك علي موضوع المسمار القلاوظ ده عشان مفهمتكش كل اللي انت كتبته كنت عارفه بس بخاف من التركي بحس انو ضعيف انا كان معايا بيريتا صوت قديمه و مسكت بعد كده التركي حاسس اني ماسك لعبه هو مش سيء اوي بس مخوفني و لو عندك طريقه تخلي موضوع البلي ده ينطر الفارغ مسعلقش نبقا كده عملنا موضوع شامل يستفاد منه الناس
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
الviper قصدي يضرب حي بدل (رش) عشان كده كده مش حينفع بلي في الطلقات بتاعته
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
الف شكر بس هو ايه مفتاح الن ده ؟ او اجيبه منين ؟
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
ده مفتاح علي شكل زاويه قائمه نهاياته من الاطراف مضلعه و موجود في محلات العدد بس اعرف المقاس الاول عشان ده بمقاسات
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
شكرا على الاجابة ,, طيب انا عندي الطلقات التركي بس الذهبي اللي اخرها لونه اخضر, طبعا دي متنفعش لان مفيهاش مكان فاضي. لازم التركي العادية خالص الفضي (اللي ب150جنيه دي) بس, صح ؟
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اكيد عشان انت محتاج مكان ياخد البليه و استخدم البلي الرصاص مش الحديد الناشف عشان الكبس بتاعه احسن و الزياده بتتشال بسهوله و لو معندكش خبره في الموضوع ده خلي بالك عشان اقل حاجه حتحصل انت حتكسر الطبنجه و لا قدر الله لو وسعت منك ممكن انت نفسك تتعور
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
أنا كنت النهارده في وسط البلد فقلت ابص علي البي 29 الأسود و اشوف هو موجود ولا لأ
رحت فتح الله لقيته عنده ب1000 جنيو لكن الماسورة بتاعته مقفولة من ناحية بيت النار يعني متنفعش رحت عند أحمد منسي و كان سعره 1250 ورفض انه يفك المسدس علشان اشوف الماسورة من ورا, اعتقد ان الماسورة برضو مقفولة و الا مكانش رفض رحت عند السجلابي معندوش بس اسعار كل حاجة عنده نار ممكن تكون ضعف ميشيل عازر مثلا رحت ميشيل عازر مبيشتغلش في الأيكول من اساسه فالرجاء الحذر لو حد عايز يشتري البي 29 معظم الموجود ماسورتة مقفولة و بالتالي هيكون زيه زي اي مسدس اخر |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
اقتباس:
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
والله انا قلت اكلام ده محدش صدق الماسوره مقفوله
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
السلام: العمليه مش كذب وطريقة التحوير بسيطه وهو يوجد بالماسوره تضييق لزيادة الضغط هذه تفتح بواسطة مفك الن كي وتتم العمليه. ويجب التاكد من انه قطر الماسوره الداخلي يتناسب مع الطلقه
لكن اقول انها عمليه خطره قد يودي انفجار المسدس الى جروح خطيره او الموت والانفجار بسبب عدمتحمل الخامه لضغط الانفجار بسبب انحصاره بالاطلاقه |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
يا باشا راجع رده #114
اصلا انت محتاج تفتح الماسورة اكتر من الطبة اللي قدام ليه انا مش فاهم ؟! يعني قابلتك مشكلة لما جيت تحط الطلقات دي مثلا ؟ عموما انا هشوف انهاردة اللي عندي p29 و اتأكد من الموضوع ده برضه ان شاء الله و ارد لو نفس الموضوع ولا ايه. |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
ماشي انا عندي واحد الماسوره فيها شريحه حديد وهوه جديد اعمل ايه افتحها اذي والمقاس يبقي كام
|
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
و الله يا جماعة ده اللي انا شوفته في البي 29 الاسود عند فتح الله, الماسورة مقفولة من ورا بحته حديدة بالعرض عامله زي المسمار يعني مينفعش يتحول حي من غير خراطة
الظاهر ان مش كل البي 29 الاسود ماسورتة مفتوحة |
رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)
الظاهر ان مش كل البي 29 الاسود ماسورتة مفتوحة
|
| الساعة الآن 05:00 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir