الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=6295)

mhassan9 11-04-04 04:11 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 (المشاركة 67765)
يا ريت يا جماعه اللي عنده حل يرجع الثقه بين الشرطه و الناس يقولوه

أعتقد يا فندم أسلم حل أننا نلاقي الشرطة بتشوف شغلها الأساسي وهو القبض علي المجرمين والبلطجية وتسيب الناس المحترمة في حالهم ساعتها هنتأكد أن الشرطة فعلاً بتخدم الشعب وعلي فكرة الناس مش مشحونة دلوقت من نحية الشرطة زي أول الثورة يعني بس في نفس الوقت متضايقيين أنهم مش موجودين في الشارع بجد...أنا جمبي نقطة شرطه كانت أتكسرت دلوقت أتجددت وأتبيضت وأتعلق عليها يافطة جديدة ولسه برضه مقفوله....نفسي حد يفهمني ليه؟؟

doos99 11-04-05 07:00 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
ايه يا جماعه مدش عنده اي اقتراحات و لا ايههههههههههههههههه

BERETTA M92FS 11-04-06 06:45 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 (المشاركة 67765)
يا ريت يا جماعه اللي عنده حل يرجع الثقه بين الشرطه و الناس يقولوه

1- القبض على 25 الف مسجون .....هاربين حتى الان؟
2- العدل فى محاسبة الخارجين عن القانون من كل الضباط الغير منضبطين
3- حماية الناس فى الشارع من البلطجية والبنات فى المدارس القطارات الخ
4- الاحترام من الشرطة
لما الناس تنام بامان فى بيتها و تمشى فى امان فى الشارع
لما الناس تشعر بالاحترام من الشرطة
لما الناس تشوف محاكمة الضباط الغير منضبطين
لما الناس تحس بالعدل ........الثقة راح ترجع
كلنا تعاملنا مع الجيش فى اللجان الشعبية...و شوفنا معاملتهم معنا و معاملتهم مع البلطجية..........
و كلنا تعاملنا مع الشرطة
لو الشرطة إتعاملت مع الناس كما تعاملت الجيش ....الثقة راح ترجع
لو الشرطة إتعاملت مع الناس كما تعاملت اللجان الشعبية مع الناس ....حانحب الشرطة
تانى.............
العدل...........الامان ............الاحترام
الشعب يقول للشرطة .....عايزين ننام

زيكوووو 11-04-06 03:34 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
الأقتراح انكم كا ضباط شرطه تحترمو نفسكم وتبطلو بلطجه وانتو هتبقو محبوبين بين المواطنين والله صوتنا اتنبح وانتا لسه عايز اقتراح والله دا تهريج ودا اقتراحي بكل صراحه

BERETTA M92FS 11-04-06 03:44 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيكوووو (المشاركة 69321)
الأقتراح انكم كا ضباط شرطه تحترمو نفسكم وتبطلو بلطجه وانتو هتبقو محبوبين بين المواطنين والله صوتنا اتنبح وانتا لسه عايز اقتراح والله دا تهريج ودا اقتراحي بكل صراحه

الاخ زيكو........انسى اللى فات
الشرطة خلاص اتغيرت ....حاتكون فى خدمة الشعب
و الشعب فى خدمة الشرطة......و الشعب و الشرطة مصريين ....و مصر هى الاهم الان....لازم ....مش نخبط فى بعض ....المهم نحمى مصر ....نحمى الناس الابرياء اللى بتدبح بدون ذنب .......انت و انا و الشرطة نحمى بعض .....لو تسمح لى بطلب ....إنزل اسهر مع الشرطة و الناس .......إحمى الضعفاء .....او إحمى مع صحابك ..مدارس البنات ....اعمل كتيبة شعبية قوية و حصينة فى حماية بنات و اطفال المدرسة اللى جنبكم ..........انت و انا و الشرطة نحمى مصر....
بجد شعور جميل...ياريت تجربه ...... انك تقف فى الشارع تحمى بلدك
وابقى أحكيلى اخباراللجان الشعبية ايه ؟ لانها لازم ترجع و بسرعة
مين شارك فى اللجان الشعبية...من فضلك إحكى تجربتك
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=6714
تقبل تحياتى

osha966 11-04-06 04:12 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
ربنا يصلح حال هذا البلد وسائر بلاد المسلمين

osha966 11-04-06 04:12 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
هل تعلم -أن فى سويسرا البالغ عدد سكانها 7 مليون 2مليون قطعة سلاح مرخصة و 450 ألف غير مرخص..وهى ما هى من حيث الأمن والأمان ولا توجد هناك لا حروب ولا أعداء ..يحتفظ معظم سكانها خاصة من أدوا الخدمة العسكرية بأسلحة آلية فى منازلهم..والبعض من من يخشى أن يحتفظ بها فى منزله يضعها فى أماكن خاصة لحفظ السلاح الشخصى تابعة للدولة..وعندما يريدها يذهب ويأخذها فى أى وقت..والسبب انهم يقولون أنهم يجب ان يكونو مستعدين للدفاع عن الوطن فى أى وقت ومساعدة الجيش فى مهامه الدفاعية...تخيلو !!!!

saskon 11-04-06 05:29 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 (المشاركة 68744)
ايه يا جماعه مدش عنده اي اقتراحات و لا ايههههههههههههههههه

لأ فيه:
1- مفيش ضابط شرطة يلبس نظارة شمس وهوا بيكلم مواطن
2- ياريت يبقى فيه ابتسامة -بس مش صفراء- للظابط حتى وهو بيدى مخالفة زى الحكم كده لما بيدى انذار وهوا بيبتسم
3- يا ريت نشوف ظباط شرطة بيصلوا باللبس الميرى -مش رياء- لكن علشان الناس تعرف ان ضابط الشرطة انسان متدين زيهم
4- ياريت لو فيه ست كبيرة معدية او راجل كبير وعجوز واقف فى الاشارة ممكن الضابط -وليس العسكرى- يروح بنفسه ياخد الراجل او الست دى ويعديهم بنفسه بعد مايوقف الاشارة بنفسه علشان الناس تعرف ان ضابط الشرطة عنده انسانية ورحمة زيهم.
5- مفيش واحد داخل يرخص عربيته يتعامل مع ضابط الشرطة مباشرة وبأى شكل لأن تخيل حضرتك أنا مثلا مدير فى عملى وتحت ايدى مهندسين و محاسبين ومشرفين وعمال يقوم يجى عليا الزمن واقف طابور فى الشمس امام مكتب البيه وهو قاعد بيحكى مع ضيوف ولا بيشرف فنجان القهوة وييجى مثلا عسكرى يقول ماتقفوا عدل ومش عايزين صوت علشان الباشا بيتكلم فى التليفون او يزعق أو ... كل ده علشان اخد امضاء على الورق علشان الرخصة وطبعا لو فيه فحص بيبقى يوم زحل.
5- كل ضباط الشرطة بالأقسام وخصوصا الديوك الرومى والطواويس المسماة بضباط المباحث يتعملهم اعادة تأهيل نفسى وتدريب على التعامل مع الناس وتعريفهم عن طريق كورسات مكثفة أنهم ليسوا شعب الله المختار ولا أنهم من العرق الأرى.
6- يا ريت يا ريت يا ريت بلاش الحاجات اللى تحرق الدم زى اللى مفيم عربيته او اللى شايل الرقم أو أو ........ وفيه صورة جميلة ياريت تقول تعليقك عليها وللعلم ده عربية كانت راكنة أمام باب مرور العاشر فى المنطقة الغير مصرح بالركن فيها غير للبشوات والباشا مفيم وكمن راشش النمر اسود وكانت العساكر بتعظم للى راكبها.
7- طبعا كل اللى فوق ده المطلوب غير الأشياء التى لا نقاش فيها مثل طهارة اليد وبراءة الذمة والمعاملة الأدمية وعدم الأخذ بالشبهات وعدم التعذيب و ........

doos99 11-04-07 11:11 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saskon (المشاركة 69423)
لأ فيه:
1- مفيش ضابط شرطة يلبس نظارة شمس وهوا بيكلم مواطن
2- ياريت يبقى فيه ابتسامة -بس مش صفراء- للظابط حتى وهو بيدى مخالفة زى الحكم كده لما بيدى انذار وهوا بيبتسم
3- يا ريت نشوف ظباط شرطة بيصلوا باللبس الميرى -مش رياء- لكن علشان الناس تعرف ان ضابط الشرطة انسان متدين زيهم
4- ياريت لو فيه ست كبيرة معدية او راجل كبير وعجوز واقف فى الاشارة ممكن الضابط -وليس العسكرى- يروح بنفسه ياخد الراجل او الست دى ويعديهم بنفسه بعد مايوقف الاشارة بنفسه علشان الناس تعرف ان ضابط الشرطة عنده انسانية ورحمة زيهم.
5- مفيش واحد داخل يرخص عربيته يتعامل مع ضابط الشرطة مباشرة وبأى شكل لأن تخيل حضرتك أنا مثلا مدير فى عملى وتحت ايدى مهندسين و محاسبين ومشرفين وعمال يقوم يجى عليا الزمن واقف طابور فى الشمس امام مكتب البيه وهو قاعد بيحكى مع ضيوف ولا بيشرف فنجان القهوة وييجى مثلا عسكرى يقول ماتقفوا عدل ومش عايزين صوت علشان الباشا بيتكلم فى التليفون او يزعق أو ... كل ده علشان اخد امضاء على الورق علشان الرخصة وطبعا لو فيه فحص بيبقى يوم زحل.
5- كل ضباط الشرطة بالأقسام وخصوصا الديوك الرومى والطواويس المسماة بضباط المباحث يتعملهم اعادة تأهيل نفسى وتدريب على التعامل مع الناس وتعريفهم عن طريق كورسات مكثفة أنهم ليسوا شعب الله المختار ولا أنهم من العرق الأرى.
6- يا ريت يا ريت يا ريت بلاش الحاجات اللى تحرق الدم زى اللى مفيم عربيته او اللى شايل الرقم أو أو ........ وفيه صورة جميلة ياريت تقول تعليقك عليها وللعلم ده عربية كانت راكنة أمام باب مرور العاشر فى المنطقة الغير مصرح بالركن فيها غير للبشوات والباشا مفيم وكمن راشش النمر اسود وكانت العساكر بتعظم للى راكبها.
7- طبعا كل اللى فوق ده المطلوب غير الأشياء التى لا نقاش فيها مثل طهارة اليد وبراءة الذمة والمعاملة الأدمية وعدم الأخذ بالشبهات وعدم التعذيب و ........

اظن ان حضرتك متحامل علينا شويه و لكن اود ان اسئلك سوال اذا كنت تعمل في شركه و الركن امامها ممنوع للناس عموما و لكن بما انك تعمل بها فيكون من حقق تركن قدامها ام لا

saskon 11-04-07 11:27 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 (المشاركة 70262)
اظن ان حضرتك متحامل علينا شويه و لكن اود ان اسئلك سوال اذا كنت تعمل في شركه و الركن امامها ممنوع للناس عموما و لكن بما انك تعمل بها فيكون من حقق تركن قدامها ام لا

أعذرنى للتحامل بس اللى انا بقوله قليل من اللى كتير فينا بيشعر بيه ولازم علشان الشرطة تحسن علاقتها بالناس انهم يعرفوا الناس بتتضايق وبتتعب من ايه علشان الاصلاح طبعا اذا كان هناك رغبة حقيقية للاصلاح. أما عن الركن فى الشركة اللتى اعمل بها فأولا لا يسمح نهائيا بالركن الا فى مكان مخصص للركن بالشركة للمديرين فقط ومكان لباقى الموظفين والعملاء ولكن ليس أمام البوبة الرئيسية للشركة. لكن أنا مقصدتش بالركن انى استنكر ركن الضابط اللى كان راكن امام البوابة الرئيسية دى مش المشكلة خالص-على الرغم من انهم من كام سنة هبدونى مخالفة علشان جيت ركنت ورا عربية راكنة ولما سألت ليه قالى " فيه حد يا بيه يركن قدام بوابة ممنوع الركن قولتلوا واللى قدامى قالى هاديله هوا كمان مخالفة ؟؟؟- لكن كنت أقصد انى أأكد انه من الاخوة الضباط من مكان الركنة وتعظيم العساكر والأمناء. بس برده مقولتليش رأيك فى التفييم وكمان تسويد النمر؟ تخيل واحد مفيم عربيته واتسحبت رخصته وقضى يوم زى لون الخروب فى المرور علشان يسترد الرخصة او اللوحات وهو طالع تجيله الفجأة دى: عربية متفيمة ومتسودة النمر وواقفة فى قلب المرور واللى راكبها بيتعظمله!! تفتكر الناحية النفسية والاحساس بالظلم وعدم العدالة والقهر هيكون ازاى؟

doos99 11-04-09 11:45 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
شكرا لجميع السادة الاعضاء على المشاركة ونتمنى جميعا ان نستفيد من الافكار التى طرحت واشكرادارة المندى ونتمنى جميعا الخير لمصر وخالص شكرى وتقديرى للجميع والى لقاء فى موضوعات اخرى تحياتى

bmwx5 11-06-10 01:25 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
انا ممكن اساعد بس انا عايز اطبق المثل نفع واستنفع
انا اساعدكم وانتم تدونى رخص السلاح
ولو فيها بواخة يعنى ممكن تدون السلاح بالمة وتبقو كسبتو ثواب
هههههههههههههههههههههههههه
انا طبعا مع الناس لازم تعيد للشرطة وضعها تانى و عايز اقول حاجة
ظابط الشرطة عموما بيتعامل مع بلطجية مهربين يعنى من الاخر ناس مش باكية على حاجة دة غير انهم ممكن يقتلو الظابط و كانه فرخة
لازم ياجماعة نطمن الشرطة ونديهم ثقتهم فى نفسهم تانى علشان الظابط يبذل كل ماعنده لحمايتنا


تقبلوا مرورى

sadaany 11-06-10 02:27 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
كل اللى اقدر اقوله حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من يقصر فى واجبه وعمله انا يوميآ بنزل الشارع وبشوف كم من المهازل وخاصه من بتوع المرور اللى بقى ملهمش اى لزمه واقفين فى كل حته بيتفرجوا على الهمجيه والتخلف ومبيعملوش حاجه زى ميكون عيزنها تولع ان شاء الله اللى بيعمل كده تولع فيه وفى اهله علشان يعرف انه فرت فى امانه هوا مش قدها والله عمال ادعى عليهم ليل ونهار طبعآ مش كلهم لان فيهم رجاله بس للاسف قلائل اتفرجوا على ميدان الجيزه الى بقى سوق العربيات الكارو ملياه والبهوات واقفين بيتفرجوا ولا شارع فيصل اللى التكاتك بتمشى فيه عكسى ولا البلد كلها الله ينتقم من كل واحد متخازل فى عمله ومضيع بلدنا الحبيبه علشان هوا مش راجل وسمحونى بس المهازل كتيره ويوم عن يوم بتزيد مش بتقل وادام عينهم اللى عايزه القلع

the hacker 11-06-10 03:19 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
انا طبعاً معاكو بس انا شايف ان لسه فى تعالى من الشرطه شويه

pooforever_2010 11-06-10 04:12 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
كلام سياتك جميل
وحضرتك محترم لابعد الحدود بس للاسف لسه فيه ....................
برجاء مراجعه هذا الموضوع
وشكرا
http://www.egypthunt.net/showthread....d=1#post117134
ومتنساش الراجل عمل زى محضرتك قولتى بالظبط وكانت النتيجه انه كان حيروح فداهيه

محمد نوح 11-06-10 04:34 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
شوية شوية يا استاذ the hacker ههههه ده لسة زمن عؤبال متبئى شوية

HAITHAMOF 11-07-07 09:02 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
انا اتفق معاكم و ده بجد بيحصل الناس لما بتشوف ضابط علي حق مبتتئخرش في مسندته و ده انا شوفته وشكرت فيه في اكتر من موقف حصل من اول شب ماشي عكس سير الاتجاه و رافع شعار هو كده مش راجع لحد المطردات الي علي الدائري طلامه الضابط علي حق و بيتعامل بشكل حضاري اكيد كل الناس هتكون في صفه

hema777h 11-07-08 07:16 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
والهي يااااا جمااعة صوابعك مش زي بعضا وانا قابلت في الشرطة المحترم جداااااااااااااااااااااااااا ولا سف الشديد الفاسد جداااا والاتنين يفرق مابينهم في التعامل 24 ساعة بالظبط كانت عايز اقواكم الموضوع بس هيطول شرحة

ادهم55 11-07-08 07:53 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
على فكرا يا حضرتك فى ضباط شرطة كثرين لا يعلمو شئ عن القانون او انهم يتظهرو بذالك لانى سالت ضابط شرطة فى كمين منذ حوالى يومين عن حمل سلاح صوت لتامين نفسى بحكم عملى فى الليل متاخرااا ووقال لي 25 سنة حاكم عسكرى قلت له يا فندم صوت كررنفس الاجابة 25 سنة طب ماش هوا صادق لماذا يباع مثل علب السجائر فى المحلات حتى تقول لي 25 سنة على فكرة هوا برتبط نقيب يعنى قديم فى الشرطة بختصار هوا لا يتخيل انو يعملنى بالقانون واسف انى اقلك ماذالت الرشاوى موجودة وخير دليل على ذلك عندما كنت فى المرور يوم السبت (2) (7) 20011 بعد الثوة وشفت بعينى ومحدش قلى ودخلت لضابط المرور فى مشكلة مع الموظفة قلى اعملك اية الخلاصة الشرطة عيزه اما قانونها الى يمشى او اما هعملك ايه يعنى هضربك ومتقلش اى و انا كبيرك وانا الى حميك وانا القانون يعنى مسدس صوت 25 سنة دى على لسان نقيب شرطة يبقا الالى اعدام ودا قانون الشرطة انا مش متحامل على احد ولكن نحن لا نرا تغيران حتى الان ودا موقفين من كثير وتقبل مرورى

1stlotengargidrees 11-07-10 01:04 PM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
انا معاكم يا رجاله, نساعد الشرطة و الجيش, انا ظابط احتياط و عندي درايه امنيه معقوله
والل الموفق

hema777h 11-07-11 06:09 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
معلش طلب بسيط



ممكن حضرتيك تضيف القسم الذي يقسمة الظباط في يوم التخرج من كليئة الشرطة في الموضوع


ولك جزيئل الشكر

m_lasheen 11-07-11 09:14 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
أنا قرأت مشاركات الزملاء فى هذا الموضوع , وأرى فيها الكفاية منعاً للتكرار , ولكن أقول بإيجاز أن الإلتزام بالقانون من الطرفين ( الشعب - والشرطة ) - وأقول الشعب أولاً - , هو الحل لمنع كل تجاوز ولإرجاع الهيبة لمن تجب له الهيبة من أجل المصلحة العامة , وليس من أجل مصالح شخصية . وتحياتى لكم ............

الجزار 11-07-11 09:21 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
انا معاكوووووووووووووووو

killmoretime 11-07-11 09:43 AM

رد: دعوه لمساعده الشرطه المصريه لاداء امنى افضل
 
نحن كلنا فداء لديننا اولا ثم مصر ثانيآ


الساعة الآن 07:54 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir