الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   مسدسى الروم بعد التعديل (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=6882)

ahmedessmut 11-06-04 04:03 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
لما تسمع ان كل يوم جنبك واحد اتسرق ولا واحد طلع عليه حراميه موتوه ولا جدوا مراته
يبقي ايه المفروض تعمله
تنزل وسط سوق السلاح تدور علي سلاح بعشر تلاف ويمكن تتمسك بيه وانت بتشتري
ولا تروح ترخص بعد تلات سنين سلاح بعد الجيران كلهم مايموتوا
ولا تحاول تتدافع عن نفسك
احنا كنا زمان بنسمع ان البلطجي معاه فرده خرطوش
دلوقت بيضربوا بالاالي في الشوارع عيني عينك
وبعديك تقول بقيت مجرم عشان عايز ادافع عن نفسي
بزمه ده كلام
تحويل الصوت لحي ضرووره قصوي لكل مواطن دلوقت
ياريت اعرف ازاي بتتعمل من الاخ اللي واضع الموضوع

ahmedessmut 11-06-04 04:09 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
لما تسمع ان كل يوم جنبك واحد اتسرق ولا واحد طلع عليه حراميه موتوه ولا جدوا مراته
يبقي ايه المفروض تعمله
تنزل وسط سوق السلاح تدور علي سلاح بعشر تلاف ويمكن تتمسك بيه وانت بتشتري
ولا تروح ترخص بعد تلات سنين سلاح بعد الجيران كلهم مايموتوا
ولا تحاول تتدافع عن نفسك
احنا كنا زمان بنسمع ان البلطجي معاه فرده خرطوش
دلوقت بيضربوا بالاالي في الشوارع عيني عينك
وبعديك تقول بقيت مجرم عشان عايز ادافع عن نفسي
بزمه ده كلام
تحويل الصوت لحي ضرووره قصوي لكل مواطن دلوقت
ياريت اعرف ازاي بتتعمل من الاخ اللي واضع الموضوع

loot-ait 11-06-04 04:32 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
يا جماعة الفكرة بتاعت المسدس الصوت ال معدل لضرب البلى طبعا ليها تاثيران الأول هو تأثير البليه الم ممكن تموت و بتخرم لحد صاج سمك 3 مم و ده كافى جدأ انه يموت و يفرتك البنى ادم و ده عن كلام واحد لواء قريبى كان قائد فى الأسلحة و الذخيره فى الجيش بس هو على المعاش من زمان.والتأثير الى انا شايفة اهم هو الصوت بتاع الطلق نفسه و ده الى يخلى البلطجى يفتكر انه حى نش لمؤخذة يطلع صوت "تيت تيت" ده على طول حيعرف انه مسدس بلى و يمكن يفتكره مسدس خرز بتاع العيال الصغيره.بس كل حاجه ليها مميزات وعيوب المسدس الصوت مش على طول نشانه مظبوط و فاعلية نشانه اعتقد بتبأة من 5 ل 10 متر و اعتقد ان ده كفاية.و المسدس الرش طبعأ عرفيت كانا مشاكل انابيب الغاز و الجوانات ....الخ

بسام سعيد 11-06-04 04:35 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedessmut (المشاركة 112071)
لما تسمع ان كل يوم جنبك واحد اتسرق ولا واحد طلع عليه حراميه موتوه ولا جدوا مراته
يبقي ايه المفروض تعمله
تنزل وسط سوق السلاح تدور علي سلاح بعشر تلاف ويمكن تتمسك بيه وانت بتشتري
ولا تروح ترخص بعد تلات سنين سلاح بعد الجيران كلهم مايموتوا
ولا تحاول تتدافع عن نفسك
احنا كنا زمان بنسمع ان البلطجي معاه فرده خرطوش
دلوقت بيضربوا بالاالي في الشوارع عيني عينك
وبعديك تقول بقيت مجرم عشان عايز ادافع عن نفسي
بزمه ده كلام
تحويل الصوت لحي ضرووره قصوي لكل مواطن دلوقت
ياريت اعرف ازاي بتتعمل من الاخ اللي واضع الموضوع

كلامك مظبوط اني في قلق بس مش معنا كده ان احنا نلجىء لحاجة ممكن تاذينا لاني مهما كان خامات المسدس الصوت فبرده مش هتبقى قوية زي الحي
تحياتي

sayedlabib 11-06-04 09:51 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
ليك رساله على الخاص

hema777h 11-06-05 06:17 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
up up up up up

superman2 11-06-05 07:43 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedessmut (المشاركة 112071)
لما تسمع ان كل يوم جنبك واحد اتسرق ولا واحد طلع عليه حراميه موتوه ولا جدوا مراته
يبقي ايه المفروض تعمله
تنزل وسط سوق السلاح تدور علي سلاح بعشر تلاف ويمكن تتمسك بيه وانت بتشتري
ولا تروح ترخص بعد تلات سنين سلاح بعد الجيران كلهم مايموتوا
ولا تحاول تتدافع عن نفسك
احنا كنا زمان بنسمع ان البلطجي معاه فرده خرطوش
دلوقت بيضربوا بالاالي في الشوارع عيني عينك
وبعديك تقول بقيت مجرم عشان عايز ادافع عن نفسي
بزمه ده كلام
تحويل الصوت لحي ضرووره قصوي لكل مواطن دلوقت
ياريت اعرف ازاي بتتعمل من الاخ اللي واضع الموضوع

++++++++++++1

hema777h 11-06-13 04:51 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyfalcon73 (المشاركة 71290)
اقدم لكم مسدسى الروم 9مم بعد تعديلةوالهدف من العرض هو التوضيح فقط واحب ان اوضح ان الموضوع مش سهل بس مش مستحيل هندسيا وانا ضد ان حد يحاول لانة مش سهل يا رب يعجبكم

ممكن تضيف صور للراوم بعد التعديل من الداخل وطريقة فكة بعد التعديل وطريقة الصيانة الدورية الخاصة به

hema777h 11-06-14 05:06 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد العوضى (المشاركة 71407)
ليست المشكله فى الطريقه المشكله فى الخامات التى يقوم عليها المسدس الصوت حتى ماسورة الروم من الظهر وليس الصلب و الكبرى من الانتو منيه وليس من الصلب والاثنان من يتحملا الطلق النارى حتى الطارق او الشاكوش من الانتيمنيه هتلى سلاح الماسوره بتتفك ومصنع من الصلب وبه نفس مواصفات الحى ةانا ارحب بتعديله من كل قلبى بل اكون اول من يقوم بهذا بتقنيه لا تتخيلها تقبل

مين الي قال لحضرتيك ان ماسورة الروووووووووم من الزهر او الانت مونيا انت شوفتو مع حد ولا حضرتيك حكمت منين انو زهر او انتمونيا انا معايا الرااوم وماسورة صلب .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ..........................في انتظاررررررررررررررررر ردك

ahmadkader 11-06-14 11:03 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
على فكرة الروم ده من الموديلات اللى إخواننا فى الصعيد بيحبوه جداً بعد تعديله ، و بيسموه شبيه الهيكلر و العائلات الكبيرة هناك بيحبوا الهيكلر جداً ، أما بالنسبة لتعديل الصوت ل حى من حيث المبدأ فهو موجود منذ قديم الأزل و دى مش معلومة جديدة و لا حاجة ، ده فيه بلد إسمها نمرة البصل فى محافظة الغربية قريبة من المحلة بالصدفة كدا عرفت إن إقتصاد البلد دى قائم على تعديل و بيع مسدسات الصوت المعدلة ، يبقى بلاش بقى نتجادل فى مبدأ التعديل ، التعديل موجود و تجارته قائمة شئنا أم أبينا

hema777h 11-06-15 04:01 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 120959)
على فكرة الروم ده من الموديلات اللى إخواننا فى الصعيد بيحبوه جداً بعد تعديله ، و بيسموه شبيه الهيكلر و العائلات الكبيرة هناك بيحبوا الهيكلر جداً ، أما بالنسبة لتعديل الصوت ل حى من حيث المبدأ فهو موجود منذ قديم الأزل و دى مش معلومة جديدة و لا حاجة ، ده فيه بلد إسمها نمرة البصل فى محافظة الغربية قريبة من المحلة بالصدفة كدا عرفت إن إقتصاد البلد دى قائم على تعديل و بيع مسدسات الصوت المعدلة ، يبقى بلاش بقى نتجادل فى مبدأ التعديل ، التعديل موجود و تجارته قائمة شئنا أم أبينا

اتشرفت بمروورك الكريم يا استاذ احمد وردك العلمي المزود بالحجة علي كلامك وليس كلام من منطق زيادة ععد المشاركات بلا هدف

sadaany 11-06-16 01:09 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
مع كامل احترامى لكل من هاجمه الموضوع اعتقد ان كلام الاخوه فى احقيه الناس المحترمه من اكنساب الخبرات والفهم والتعلم وده السبب الاول والاخير لاشتركنا فى هذا المنتدى او فكره المنتديات واللى لن يكون للمنتدى قيمه او ثقل بدون هذه الخبرات والنقاشات لاكن فكرتكم عن النصيحه ورد الضرر ده كلام مش مضبوط ولا ده مكانه لان فعلآ معتقدش ان فى حرامى او مجرم اتعلم تحويل مسدس صوت او كيفيه تصنيع فرد من اللى موجود مع العيال فى الشارع بيضربوا بيه زى الخرطوش زى البمب فى الشارع ولو حد سمع ان مجرم او حرامى بيدخل على النت ياريت يحكلنا حكايه علشان نقتنع وكل العيال الصيع الان تحمل الفرود البلدى وبيلعبوا بيه ويوم بيفكر يصنع او يعدل بيسئل خراط زميله او عيل صايع يعمله او يدله على حد بيعمله فالموضوع منتهى وشكر خاص لصاحب الموضوع لانه باين من كلامه انه انسان محترم وفاهم وبيتكلم من الناحيه التقنيه بس للاسف اتصدم من رد الفعل العجيب اللى كلنا استغربنا له وياريت اللى بيرفضوا المواضيع يتفرجوا على الاسلحه اللى بتتمسك كل يوم كلها متصنعه تصنيع بلدى وليس فنى وكلهم ميعرفوش يعنى ايه ( فيك بوس ) على رأى امين الشرطه وياريت نرجع لصلب الموضوع واعتقد انه هيطلع موضوع شيق لانى لاحظت كتير من الاخوه لهم خبره وتجارب ممتعه و مبدعه وانا هقول على فكرتى البسيطه اللى يهمنى رايكم فيها جزاكم الله خير الجزاء على العلم النافع ان شاء الله

ahmadkader 11-06-16 07:56 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 122334)
اتشرفت بمروورك الكريم يا استاذ احمد وردك العلمي المزود بالحجة علي كلامك وليس كلام من منطق زيادة ععد المشاركات بلا هدف

العفو يا فندم ، و حتى لو كانت لى قناعاتى الشخصية عن موضوع معين فده مش معناه إنى أنفى وجوده تماما ، معارضتى للتعديل من حيث المبدأ لا تعنى بالضرورة إنى أقول إنه مش موجود و مينفعش

سيف الدين شبل 11-06-17 04:07 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
يكملها رببنا معاك بالستر بس عندى سؤال المنظلق هيستحمل رد الفعل والمسدس ده هيضرب كام طلقه
متتابعه وعياره ايه علشان انا معل مسدس بريتا وضربت عليه طلقه واحده وخايف منه وركنته وعياره 8.5 او 9 قصير
وشكراااا

كفافى1 11-06-21 01:02 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
ضرب 30 طلقة عيار 9*17 - 9 قصير

سيف الدين شبل 11-06-21 03:24 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اخى الكريم انا عندى واحد متعدل بريتا 8.5 مش9 بس عندى سؤال دراع الاوتومتك انكسر مره لانه انتمونيا عندك
حل وهل لازم اغير السوسته مع انهاجيده ولك تحياتى وشكرااا على هذا الموضع

sadaany 11-06-21 04:50 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين شبل (المشاركة 128250)
اخى الكريم انا عندى واحد متعدل بريتا 8.5 مش9 بس عندى سؤال دراع الاوتومتك انكسر مره لانه انتمونيا عندك
حل وهل لازم اغير السوسته مع انهاجيده ولك تحياتى وشكرااا على هذا الموضع

حضرتك خرط الماسوره ولا جبت ماسوره اصليه وادائه جيد بعد التجربه وياريت لو فى حاجه تانى بتتغير غير الماسوره

hema777h 11-06-27 08:22 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد العوضى (المشاركة 71307)
يا استاذ بدر مينفعش نتكلم فى الموضع بوضوح

++++++++++++++++++++++++++++++18

cezar 11-06-27 09:06 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اولا الراجل مشكور عرض تجربة و لو دة راجل مش محترم ولا كان من الاساس طرح موضوع و فتح على نفسة موال تانى
انا بحترم دة جدا وفعلا موضوع مهم لابد النقاش فية
تحياتى

sadaany 11-06-27 09:28 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
يااستاذ شبل ممكن تحط فيديو لمسدسك او صوره ليه بتوضح شكل المسدس ونوع التعديل حتى على الخاص لو حبيت

YOSSEF EL MASRY 11-06-27 09:39 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
جميل جدا بس في سؤال هو المسدس مش فية اجزاء فيبر
شكرررررررررررررررررا

hema777h 11-07-17 11:05 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
#17 04-03-2011, 07:51 PM
احمد العوضى
صياد متقدم
معدل تقييم المستوى: 3
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المشاركات: 531
المدينه: المحلة الكبرى
الاهتمامات : اقتناء الاسلاح

رد: عايز مسدس حي باي طريه علي مسؤليتي

--------------------------------------------------------------------------------

ولاهى يا جماعه اراجل عنده حق انا لسه داخل الان من السكندريه وفى البحيره المسجين هربت من السجن ولو مكنش معايه سلاح كنت ضعت انا والى معايه لان بعض المسجين الى هربت حولت تاخد العربيه مننا والحمد لله ربنا ستر علنا وللاسف انا بقول الكلام ده بعد مجربت لانى كنت من اشد المعارضين لحمل السلاح بدون ترخيص
__________________
راىء خطء يحتمل الصواب ورايك صواب يحتمل الخطء مع احترامى لقائل المقوله لانى عكستها لذوم ادب الحديث

mohamedatia 11-07-20 11:37 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
بالتوفيق ياباشا

younisst 11-07-20 12:32 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
انا مع الاستاذ بدر لان انا معايا اصلا الروم ال 9 مم وهو اصلا ماسورته صلب يعنى المفروض انها تتفتح ويتعمل شخشان فيها بس
بس مش هى دى المكشلة ز المشكلة انا الاجزاء بتاعة المسدس التومونيا يعنى مس هاتستحمل قوة الضرب والاحتكاك بتاعة المسدس والا ما كنش سعر المسدس هنا بقا 36000 جنيه

hema777h 11-08-27 05:59 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
مشاركة للتجديد

سامح عاشور 11-08-27 09:00 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
كلمتين يا مصر يمكن هما آخر كلمتين
http://www.egypthunt.net/showthread....899#post184899

ahmadkader 11-08-27 09:58 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة younisst (المشاركة 153507)
انا مع الاستاذ بدر لان انا معايا اصلا الروم ال 9 مم وهو اصلا ماسورته صلب يعنى المفروض انها تتفتح ويتعمل شخشان فيها بس
بس مش هى دى المكشلة ز المشكلة انا الاجزاء بتاعة المسدس التومونيا يعنى مس هاتستحمل قوة الضرب والاحتكاك بتاعة المسدس والا ما كنش سعر المسدس هنا بقا 36000 جنيه

أنا هقولكم معلومة لوجه الله يا جماعة مع إنى بقالى فترة مكونتش عايز أتكلم فى القصة دى ، يا جماعة المسدسات الحية بتبقى أنتمونيا مش صلب و لا حاجة ، و بيبقى فيها أجزاء قليلة من الصلب ، زى الإبرة و الماسورة و الطارق مش دايما صلب و الخزنة و السوستة بتبقى ناشفة شوية ، فيما عدا ذلك المسدس الحى خامته هى هى الصوت يالمللى

سامح عاشور 11-08-27 10:17 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 184928)
المسدس الحى خامته هى هى الصوت يالمللى

وليه فرق السعر الكبير بين الحي والصوت؟ لو الخامة واحدة السعر مش هيبقى أكتر كتير.

خامة العربيات مثلاً كلها واحدة بس التصنيع مختلف, مش هتقدر تحول المرسيدس لبي إم مثلاً.

بس أنا متأكد إن الخامات مش واحدة أبداً (في معظم الحالات والأجزاء).

ahmadkader 11-08-27 10:31 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح عاشور (المشاركة 184936)
مستحيل طبعاً.

حضرتك لو مش مصدقنى براحتك ، و على فكرة أقولك مفاجأة بقى ، الأنتمونيا مش ضعيفة و لا حاجة زى ما الناس متخيلة ، الأنتمونيا أقوى من معادن كتير جدا ، مشكلتها بس إنها ما بتتحملش الصدمات و بتتكسر بسهولة لو تعاملت معاها بعنف ، إنما بتتحمل ضغط كبير و درجات حرارة عالية جدا لأنها بتفقد الحرارة بسرعة قوى

سامح عاشور 11-08-27 10:40 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 184948)
حضرتك لو مش مصدقنى براحتك ، و على فكرة أقولك مفاجأة بقى ، الأنتمونيا مش ضعيفة و لا حاجة زى ما الناس متخيلة ، الأنتمونيا أقوى من معادن كتير جدا ، مشكلتها بس إنها ما بتتحملش الصدمات و بتتكسر بسهولة لو تعاملت معاها بعنف ، إنما بتتحمل ضغط كبير و درجات حرارة عالية جدا لأنها بتفقد الحرارة بسرعة قوى

أنا مش معترض على الأنتمونيا, أنا معترض على الجزء اللي حضرتك بتقول فيه إنهم نفس الخامة.
وأنا عدلت كلامي :cool:

أنا مسكت الإتنين (ماضربتش ولا حي ولا صوت:D) مسكت الحلوان ومسكت مسدس صوت (مش عارف ماركته) الأول باين إنه عفي, التاني حسيت إنه مسدس خرز متطور شوية.

ahmadkader 11-08-27 10:49 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح عاشور (المشاركة 184952)
أنا مش معترض على الأنتمونيا, أنا معترض على الجزء اللي حضرتك بتقول فيه إنهم نفس الخامة.
وأنا عدلت كلامي :cool:

أنا مسكت الإتنين (ماضربتش ولا حي ولا صوت:d) مسكت الحلوان ومسكت مسدس صوت (مش عارف ماركته) الأول باين إنه عفي, التاني حسيت إنه مسدس خرز متطور شوية.

المسدس الحلوان حالة خاصة ، و إحتمال يكون مسدس الصوتاللى مسكته كانت خامته أو ماركته تعبانة ، إنما لو مسكت الروم اللى إحنا بنتكلم عنه هنا هتغير رأيك خالص ، العملية كلها فرق ماركات ، فيه عربية مرسيدس و فيه عربية 128 ، الإثنين هيوصلوك نفس المشوار بس الإثنين مختلفين خالص ، و عشان كدا قبل الثورة الحلوان كان ب 4000 و الهيكلر ب 40000

سامح عاشور 11-08-27 11:10 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 184957)
المسدس الحلوان حالة خاصة ، و إحتمال يكون مسدس الصوت اللى مسكته كانت خامته أو ماركته تعبانة ، إنما لو مسكت الروم اللى إحنا بنتكلم عنه هنا هتغير رأيك خالص ، العملية كلها فرق ماركات ، فيه عربية مرسيدس و فيه عربية 128 ، الإثنين هيوصلوك نفس المشوار بس الإثنين مختلفين خالص ، و عشان كدا قبل الثورة الحلوان كان ب 4000 و الهيكلر ب 40000

مانا متأكد إن الباشمهندس فالكون لو هيعمل كده هيختار حاجة خامتها حلوة.
لكن أنا كان قصدي بصفة عامة, غير إن تجربتي مع الصوت خليتني سقط من نظري.

أنا متأكد في كلام حضرتك عن الخامة بس برضه الحذر واجب, غلطة السلاح مش سهلة.

ahmadkader 11-08-27 02:59 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح عاشور (المشاركة 184962)
مانا متأكد إن الباشمهندس فالكون لو هيعمل كده هيختار حاجة خامتها حلوة.
لكن أنا كان قصدي بصفة عامة, غير إن تجربتي مع الصوت خليتني سقط من نظري.

أنا متأكد في كلام حضرتك عن الخامة بس برضه الحذر واجب, غلطة السلاح مش سهلة.

بنا يسترها علينا ، أنا زيك الصراحة خواف فى الموضوع ده ، و مجاليش قلب أبدا أضرب طلقة واحدة بطبنجة متحولة ، بس الواقع إن التحويل بيتعمل شئنا أم أبينا و فيه ناس دى شغلتها و أكل عيشها ، و فيه ناس بتعتمد على المسدسات دى و بتثق فيها

احمد رافت 11-08-28 04:18 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اخواني الكرام

انا طبعا من الناس ال مش بتحب احتكار المعلومه ولا بحب اسلوب كتير من الاعضاء الي حاسين انهم مهندسين عسكرين وبيطورو السلاح في مصر في المصانع الحربيه


وحبيت اوضح ليكو ان كلام الاخ الفاضل احمد قادر سليم ويوجد انواع كتيره من المسدسات الصوت ممكن تتقلب الي حي ولايوجد في هذه المسدسات اي نوع تركي نهائيا كلها ايطالي والماني

والتغيير بيكون عن طريق تغيير الماسوره نهائيا وليس خرطها او تعديلها مع تعديل في بيت النار وتغيير الخزنه ويوجد بعض المسدسات لا تحتاج الي خزنه

وهذه هيا الخطوات ببساطه شديده

وايضا لابد من توضيح الاتي
ان التعديل في بيت النار له قياسات خاصه وصعب معرفتها الي لمن عندهم خبره في ذالك
وتغيير الماسوره بتتغير الي ماسوره صلب وبيتعمل فيها شخشانات

وللعلم يوجد ناس بتعمل الماسوره قلاوظ في بيت النار علي ان تكون متحركه بسهوله
وللعلم ايضا تستطيع التحكم بعيارات الرصاص الحي اثناء هذا التعديل

واي عضو بيقول ان لايوجد تعديل امر من اثنين اما يقول غير الحقيقه او ينتقصه بعض المعلومات


ارجو اكون وضحت وجهه نظري مع احترامي لكل الاعضاء

مع اطيب تحياتي

hema777h 11-08-28 05:21 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد رافت (المشاركة 185503)
اخواني الكرام

انا طبعا من الناس ال مش بتحب احتكار المعلومه ولا بحب اسلوب كتير من الاعضاء الي حاسين انهم مهندسين عسكرين وبيطورو السلاح في مصر في المصانع الحربيه


وحبيت اوضح ليكو ان كلام الاخ الفاضل احمد قادر سليم ويوجد انواع كتيره من المسدسات الصوت ممكن تتقلب الي حي ولايوجد في هذه المسدسات اي نوع تركي نهائيا كلها ايطالي والماني

والتغيير بيكون عن طريق تغيير الماسوره نهائيا وليس خرطها او تعديلها مع تعديل في بيت النار وتغيير الخزنه ويوجد بعض المسدسات لا تحتاج الي خزنه

وهذه هيا الخطوات ببساطه شديده

وايضا لابد من توضيح الاتي
ان التعديل في بيت النار له قياسات خاصه وصعب معرفتها الي لمن عندهم خبره في ذالك
وتغيير الماسوره بتتغير الي ماسوره صلب وبيتعمل فيها شخشانات

وللعلم يوجد ناس بتعمل الماسوره قلاوظ في بيت النار علي ان تكون متحركه بسهوله
وللعلم ايضا تستطيع التحكم بعيارات الرصاص الحي اثناء هذا التعديل

واي عضو بيقول ان لايوجد تعديل امر من اثنين اما يقول غير الحقيقه او ينتقصه بعض المعلومات


ارجو اكون وضحت وجهه نظري مع احترامي لكل الاعضاء

مع اطيب تحياتي

حضرتيك جبت الخلاصة بتاعت الموضوع كلوووو في المشاركة بتاعت حضرتيك

Mohamed Talal 11-08-28 06:15 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
انا رأيي الشخصي مشابه لأراء بعض الاخوة

اولا تبادل المعلومات بكافة انواعها وتمام المعرفة الفيزيائية عن الاشياء التي نهواها " اقصد طبعا الاسلحة"

اذا اتممت المعرفة الفيزيائية جيدا كما فعل احد الاشخاص
فيمكن لمسدس كله من البلاستيك وماسورته حديد ان يضرب طلقات حية
فالموضوع مش انتمونيا وضعف الكوبري والكلام ده
الموضوع فيزيا متصمم عليها المسدس الصوت
واللي انت محتاجه عشان تحوله لمسدس حي ايضا فيزيا
اذا فهمت الكونسبت بشكل عام اتكل على الله واعمل اللي نفسك فيه " للتجارب والهواية " وليس للخطأ
واما الاخوة اللي بيعملوا من غير مفهومية وبتسرع دون دراسات فيستاهلوا اللي يجرالهم

لأن مينفعش واحد مبيفهمش في الزراعة ويجيب بطيخ ويزرعه يطلعلوا بطيخ
لازم يفهم انه لازم يطلع بذر البطيخ ويجففه ويزرعه في ميعاد معين و ويشربه في مواعيد......

يعني افهم قبل ما تعمل
افهم كل حاجة

واللي يعمل من غير علم ومفهومية ذنبو على جنبوا

وانا مع اقتراح المكتبة

السلام عليكم

سامح عاشور 11-08-28 08:55 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed talal (المشاركة 185559)
وانا مع اقتراح المكتبة

السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمة الله

أنا معنديش مشكلة مع المكتبة بس لو إتفتحت على البحري للزوار واللي لسه مشتركين النهاردة هيبقى ضررها كبير.

احمد رافت 11-08-28 09:49 AM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 185538)
حضرتيك جبت الخلاصة بتاعت الموضوع كلوووو في المشاركة بتاعت حضرتيك

هو الصراحه بشوف كلام هنا لبعض الاعضاء المحترمين مثلا يقولك بيت النار مش يستحمل الانفجار
بضحك والله لما بشوف كلمه زي دي علي المنتدي

علي اساس ان الطلقه الصوت جواها بمب والطلقه الحي جواها ديناميت الي بيفجر الجبال
مع ان كميه البارود واحده ومع العلم ايضا ان يوجد بعض طلقات الصوت كميه البارود فيها اكبر بقليل من الرصاص الحي علشان تدي صوت انفجار اكبر وبعض الاعضاء هنا بيقولو بيت النار مش يستحمل الانفجار الداخلي 000 طبعا هذه معلومه خاطئه


انا بتكلم طبعا علي الطلقات الصوت الالماني اعذوروني لاني مش بعترف باي منتج تركي نهائيا


حبيت اجيب بس خلاصه الموضوع وحابب احذر كل الي هيجرب بدون معرفه انه هيندم طبعا علي ايده وعلي المسدس لان اقل خطأ وارد هينفجر المسدس


مع اطيب تحياتي للجميع

hema777h 11-09-12 11:01 PM

رد: مسدسى الروم بعد التعديل
 
للتجديد ..........وكل عااااام وانتم بخير


الساعة الآن 11:30 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir