![]() |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
لما تسمع ان كل يوم جنبك واحد اتسرق ولا واحد طلع عليه حراميه موتوه ولا جدوا مراته
يبقي ايه المفروض تعمله تنزل وسط سوق السلاح تدور علي سلاح بعشر تلاف ويمكن تتمسك بيه وانت بتشتري ولا تروح ترخص بعد تلات سنين سلاح بعد الجيران كلهم مايموتوا ولا تحاول تتدافع عن نفسك احنا كنا زمان بنسمع ان البلطجي معاه فرده خرطوش دلوقت بيضربوا بالاالي في الشوارع عيني عينك وبعديك تقول بقيت مجرم عشان عايز ادافع عن نفسي بزمه ده كلام تحويل الصوت لحي ضرووره قصوي لكل مواطن دلوقت ياريت اعرف ازاي بتتعمل من الاخ اللي واضع الموضوع |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
لما تسمع ان كل يوم جنبك واحد اتسرق ولا واحد طلع عليه حراميه موتوه ولا جدوا مراته
يبقي ايه المفروض تعمله تنزل وسط سوق السلاح تدور علي سلاح بعشر تلاف ويمكن تتمسك بيه وانت بتشتري ولا تروح ترخص بعد تلات سنين سلاح بعد الجيران كلهم مايموتوا ولا تحاول تتدافع عن نفسك احنا كنا زمان بنسمع ان البلطجي معاه فرده خرطوش دلوقت بيضربوا بالاالي في الشوارع عيني عينك وبعديك تقول بقيت مجرم عشان عايز ادافع عن نفسي بزمه ده كلام تحويل الصوت لحي ضرووره قصوي لكل مواطن دلوقت ياريت اعرف ازاي بتتعمل من الاخ اللي واضع الموضوع |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
يا جماعة الفكرة بتاعت المسدس الصوت ال معدل لضرب البلى طبعا ليها تاثيران الأول هو تأثير البليه الم ممكن تموت و بتخرم لحد صاج سمك 3 مم و ده كافى جدأ انه يموت و يفرتك البنى ادم و ده عن كلام واحد لواء قريبى كان قائد فى الأسلحة و الذخيره فى الجيش بس هو على المعاش من زمان.والتأثير الى انا شايفة اهم هو الصوت بتاع الطلق نفسه و ده الى يخلى البلطجى يفتكر انه حى نش لمؤخذة يطلع صوت "تيت تيت" ده على طول حيعرف انه مسدس بلى و يمكن يفتكره مسدس خرز بتاع العيال الصغيره.بس كل حاجه ليها مميزات وعيوب المسدس الصوت مش على طول نشانه مظبوط و فاعلية نشانه اعتقد بتبأة من 5 ل 10 متر و اعتقد ان ده كفاية.و المسدس الرش طبعأ عرفيت كانا مشاكل انابيب الغاز و الجوانات ....الخ
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
تحياتي |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
ليك رساله على الخاص
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
up up up up up
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
على فكرة الروم ده من الموديلات اللى إخواننا فى الصعيد بيحبوه جداً بعد تعديله ، و بيسموه شبيه الهيكلر و العائلات الكبيرة هناك بيحبوا الهيكلر جداً ، أما بالنسبة لتعديل الصوت ل حى من حيث المبدأ فهو موجود منذ قديم الأزل و دى مش معلومة جديدة و لا حاجة ، ده فيه بلد إسمها نمرة البصل فى محافظة الغربية قريبة من المحلة بالصدفة كدا عرفت إن إقتصاد البلد دى قائم على تعديل و بيع مسدسات الصوت المعدلة ، يبقى بلاش بقى نتجادل فى مبدأ التعديل ، التعديل موجود و تجارته قائمة شئنا أم أبينا
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
مع كامل احترامى لكل من هاجمه الموضوع اعتقد ان كلام الاخوه فى احقيه الناس المحترمه من اكنساب الخبرات والفهم والتعلم وده السبب الاول والاخير لاشتركنا فى هذا المنتدى او فكره المنتديات واللى لن يكون للمنتدى قيمه او ثقل بدون هذه الخبرات والنقاشات لاكن فكرتكم عن النصيحه ورد الضرر ده كلام مش مضبوط ولا ده مكانه لان فعلآ معتقدش ان فى حرامى او مجرم اتعلم تحويل مسدس صوت او كيفيه تصنيع فرد من اللى موجود مع العيال فى الشارع بيضربوا بيه زى الخرطوش زى البمب فى الشارع ولو حد سمع ان مجرم او حرامى بيدخل على النت ياريت يحكلنا حكايه علشان نقتنع وكل العيال الصيع الان تحمل الفرود البلدى وبيلعبوا بيه ويوم بيفكر يصنع او يعدل بيسئل خراط زميله او عيل صايع يعمله او يدله على حد بيعمله فالموضوع منتهى وشكر خاص لصاحب الموضوع لانه باين من كلامه انه انسان محترم وفاهم وبيتكلم من الناحيه التقنيه بس للاسف اتصدم من رد الفعل العجيب اللى كلنا استغربنا له وياريت اللى بيرفضوا المواضيع يتفرجوا على الاسلحه اللى بتتمسك كل يوم كلها متصنعه تصنيع بلدى وليس فنى وكلهم ميعرفوش يعنى ايه ( فيك بوس ) على رأى امين الشرطه وياريت نرجع لصلب الموضوع واعتقد انه هيطلع موضوع شيق لانى لاحظت كتير من الاخوه لهم خبره وتجارب ممتعه و مبدعه وانا هقول على فكرتى البسيطه اللى يهمنى رايكم فيها جزاكم الله خير الجزاء على العلم النافع ان شاء الله
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
يكملها رببنا معاك بالستر بس عندى سؤال المنظلق هيستحمل رد الفعل والمسدس ده هيضرب كام طلقه
متتابعه وعياره ايه علشان انا معل مسدس بريتا وضربت عليه طلقه واحده وخايف منه وركنته وعياره 8.5 او 9 قصير وشكراااا |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
ضرب 30 طلقة عيار 9*17 - 9 قصير
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اخى الكريم انا عندى واحد متعدل بريتا 8.5 مش9 بس عندى سؤال دراع الاوتومتك انكسر مره لانه انتمونيا عندك
حل وهل لازم اغير السوسته مع انهاجيده ولك تحياتى وشكرااا على هذا الموضع |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اولا الراجل مشكور عرض تجربة و لو دة راجل مش محترم ولا كان من الاساس طرح موضوع و فتح على نفسة موال تانى
انا بحترم دة جدا وفعلا موضوع مهم لابد النقاش فية تحياتى |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
يااستاذ شبل ممكن تحط فيديو لمسدسك او صوره ليه بتوضح شكل المسدس ونوع التعديل حتى على الخاص لو حبيت
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
جميل جدا بس في سؤال هو المسدس مش فية اجزاء فيبر
شكرررررررررررررررررا |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
#17 04-03-2011, 07:51 PM
احمد العوضى صياد متقدم معدل تقييم المستوى: 3 تاريخ التسجيل: Feb 2011 المشاركات: 531 المدينه: المحلة الكبرى الاهتمامات : اقتناء الاسلاح رد: عايز مسدس حي باي طريه علي مسؤليتي -------------------------------------------------------------------------------- ولاهى يا جماعه اراجل عنده حق انا لسه داخل الان من السكندريه وفى البحيره المسجين هربت من السجن ولو مكنش معايه سلاح كنت ضعت انا والى معايه لان بعض المسجين الى هربت حولت تاخد العربيه مننا والحمد لله ربنا ستر علنا وللاسف انا بقول الكلام ده بعد مجربت لانى كنت من اشد المعارضين لحمل السلاح بدون ترخيص __________________ راىء خطء يحتمل الصواب ورايك صواب يحتمل الخطء مع احترامى لقائل المقوله لانى عكستها لذوم ادب الحديث |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
بالتوفيق ياباشا
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
انا مع الاستاذ بدر لان انا معايا اصلا الروم ال 9 مم وهو اصلا ماسورته صلب يعنى المفروض انها تتفتح ويتعمل شخشان فيها بس
بس مش هى دى المكشلة ز المشكلة انا الاجزاء بتاعة المسدس التومونيا يعنى مس هاتستحمل قوة الضرب والاحتكاك بتاعة المسدس والا ما كنش سعر المسدس هنا بقا 36000 جنيه |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
مشاركة للتجديد
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
كلمتين يا مصر يمكن هما آخر كلمتين
http://www.egypthunt.net/showthread....899#post184899 |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
خامة العربيات مثلاً كلها واحدة بس التصنيع مختلف, مش هتقدر تحول المرسيدس لبي إم مثلاً. بس أنا متأكد إن الخامات مش واحدة أبداً (في معظم الحالات والأجزاء). |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
وأنا عدلت كلامي :cool: أنا مسكت الإتنين (ماضربتش ولا حي ولا صوت:D) مسكت الحلوان ومسكت مسدس صوت (مش عارف ماركته) الأول باين إنه عفي, التاني حسيت إنه مسدس خرز متطور شوية. |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
لكن أنا كان قصدي بصفة عامة, غير إن تجربتي مع الصوت خليتني سقط من نظري. أنا متأكد في كلام حضرتك عن الخامة بس برضه الحذر واجب, غلطة السلاح مش سهلة. |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اخواني الكرام
انا طبعا من الناس ال مش بتحب احتكار المعلومه ولا بحب اسلوب كتير من الاعضاء الي حاسين انهم مهندسين عسكرين وبيطورو السلاح في مصر في المصانع الحربيه وحبيت اوضح ليكو ان كلام الاخ الفاضل احمد قادر سليم ويوجد انواع كتيره من المسدسات الصوت ممكن تتقلب الي حي ولايوجد في هذه المسدسات اي نوع تركي نهائيا كلها ايطالي والماني والتغيير بيكون عن طريق تغيير الماسوره نهائيا وليس خرطها او تعديلها مع تعديل في بيت النار وتغيير الخزنه ويوجد بعض المسدسات لا تحتاج الي خزنه وهذه هيا الخطوات ببساطه شديده وايضا لابد من توضيح الاتي ان التعديل في بيت النار له قياسات خاصه وصعب معرفتها الي لمن عندهم خبره في ذالك وتغيير الماسوره بتتغير الي ماسوره صلب وبيتعمل فيها شخشانات وللعلم يوجد ناس بتعمل الماسوره قلاوظ في بيت النار علي ان تكون متحركه بسهوله وللعلم ايضا تستطيع التحكم بعيارات الرصاص الحي اثناء هذا التعديل واي عضو بيقول ان لايوجد تعديل امر من اثنين اما يقول غير الحقيقه او ينتقصه بعض المعلومات ارجو اكون وضحت وجهه نظري مع احترامي لكل الاعضاء مع اطيب تحياتي |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
|
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
انا رأيي الشخصي مشابه لأراء بعض الاخوة
اولا تبادل المعلومات بكافة انواعها وتمام المعرفة الفيزيائية عن الاشياء التي نهواها " اقصد طبعا الاسلحة" اذا اتممت المعرفة الفيزيائية جيدا كما فعل احد الاشخاص فيمكن لمسدس كله من البلاستيك وماسورته حديد ان يضرب طلقات حية فالموضوع مش انتمونيا وضعف الكوبري والكلام ده الموضوع فيزيا متصمم عليها المسدس الصوت واللي انت محتاجه عشان تحوله لمسدس حي ايضا فيزيا اذا فهمت الكونسبت بشكل عام اتكل على الله واعمل اللي نفسك فيه " للتجارب والهواية " وليس للخطأ واما الاخوة اللي بيعملوا من غير مفهومية وبتسرع دون دراسات فيستاهلوا اللي يجرالهم لأن مينفعش واحد مبيفهمش في الزراعة ويجيب بطيخ ويزرعه يطلعلوا بطيخ لازم يفهم انه لازم يطلع بذر البطيخ ويجففه ويزرعه في ميعاد معين و ويشربه في مواعيد...... يعني افهم قبل ما تعمل افهم كل حاجة واللي يعمل من غير علم ومفهومية ذنبو على جنبوا وانا مع اقتراح المكتبة السلام عليكم |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
أنا معنديش مشكلة مع المكتبة بس لو إتفتحت على البحري للزوار واللي لسه مشتركين النهاردة هيبقى ضررها كبير. |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
اقتباس:
بضحك والله لما بشوف كلمه زي دي علي المنتدي علي اساس ان الطلقه الصوت جواها بمب والطلقه الحي جواها ديناميت الي بيفجر الجبال مع ان كميه البارود واحده ومع العلم ايضا ان يوجد بعض طلقات الصوت كميه البارود فيها اكبر بقليل من الرصاص الحي علشان تدي صوت انفجار اكبر وبعض الاعضاء هنا بيقولو بيت النار مش يستحمل الانفجار الداخلي 000 طبعا هذه معلومه خاطئه انا بتكلم طبعا علي الطلقات الصوت الالماني اعذوروني لاني مش بعترف باي منتج تركي نهائيا حبيت اجيب بس خلاصه الموضوع وحابب احذر كل الي هيجرب بدون معرفه انه هيندم طبعا علي ايده وعلي المسدس لان اقل خطأ وارد هينفجر المسدس مع اطيب تحياتي للجميع |
رد: مسدسى الروم بعد التعديل
للتجديد ..........وكل عااااام وانتم بخير
|
| الساعة الآن 04:45 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir