الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   صور وفيديو الصيد ورحلاته (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=47)
-   -   موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011 صور + الفيديـــــــو. (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=9024)

msa_79 11-05-22 02:26 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
كده ياعم طارق بقا انا وش القفص ده انت خلتني بطاطس خالص ههههههههههههههههه
ياباشا ده انت حبيبي وعلي فكرة بقا انتو كده برأه من تهمة قتل الوزه بالماء ههههههه
بس برده لا يجوز أكلها لأنها لقطة الا اذا تصدقتم بثمنها واخوكم محمد هو اولي الناس بالصدقة دي ههههههههههههه

unknown 11-05-22 02:46 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
الوزة وصاحب الوزة :d

essam assem 11-05-22 03:19 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
الدروس المستفادة من طلعة موقعة الوزة هههههههه
اولا المميزات :-
1- الطلعة من البداية الى النهاية ممتعة بالذات بالصحبة الحلوة اللى كانت موجودة
2- تقارب سن الصيادين تقريبا
3- الاتفاق والراى الواحد والمشورة فيما يبننا
4- التعرف اكثر على الاعضاء والتقرب منهم وزيادة الود والمحبة
5- الروح الحلوة كانت ثمة المجموعة كلها


العيوب:- وانا يا جماعة اقل من انى اطلع عيوب فى الطلعة لاكن انا هتكلم عن عيوبنا كلنا
1- التسرع فى الصيد ودة بصراحة كان عيب فينا كلنا ودة طبعا كان بسبب قلت الخروج للصيد الفترة الاخيرة وكان دة انطباع اخذة الرائد جاسر عن المجموعة كلها وكان اكثرا هدوء واقلنا ضرب على الطرائد ومن بعدية الاستاذ امير بصراحة
2- نقص الخبرة فى فن التسلل هو مهارة الفرد في استخدام الأرض، وتقدمه للوصول إلى أفضل موقع إطلاق يمكِّنه منة تنفيذ مهمة الصيد بنجاح ودية كانت واضحة اوى فى الدخول على الطيور كنا بنخش بطريقة غير منظمة وبالتالى خرجنا بدون ولا دجاجة ماء واحدة لاننا كنا مكشوفين اوى ليها وكنا بنضرب من ناحية وهى تهرب من ناحية تانية مفهاش حد مننا وبردو دية انطباع من جاسر
وانا هكتب بعض قواعد التخفى او التسلل المتعارف علية

يجب مراعاة الآتي عند تنفيذ التسلل:

(1) تحقيق المفاجأة، وذلك بالاستتار عن نظرالطريدة أثناء التقدم عليها
(2) اختيار الطريق الجيد للتسلل، وهو الذي يتوفر فيه الثنيات الأرضية والحشائش والهيئات، التي تصلح نقاط ملاحظة، وكذلك موقع رمي مناسب.
(3) يفضل اختيار موقع الرمي على أحد أجناب الطريدة حتى تزداد فرصة إصابته من أجنابه، المعرضة أكثر من مواجهتا، وكذلك تقليل فرصته في اكتشاف موقع الرمي.
(4) اختيار الوقت المناسب، الذي تقل فيه الرؤيا،ويفضل كما قال امير من الساعة 5ص حتى الساعة 7 ص
(5) اختيار طريق تبادلي ما بين اعضاء المجموعة لتجنب هروب الطريدة مثلما حدث مع الدجاج
(6) تنظيم المراقبة بالتبادل، بين طاقم المجموعة


3 - كان فى بطئ فى الصيد بالذات على اليمام والحمام ودة وضح جامد بعد اصطياد فرد حمام وكان بجوارة رفيق لة فرد تانى يعنى وانتظر بعد قنص الاول شوية وكان المفروض سرعة قنصة هو الاخر لاكن بسبب بطنا طار وفقدنا والكلام دة مش متناقد مع رقم واحد انا كنت اقصد بالسرعة وهى
صد بالسرعة في مجال الرماية: القدرة على أداء الحركة في زمن محدد. وتحدد أنواع السرعة كالآتي:


أ. سرعة رد الفعل:

وهي الزمن، الذي يستغرقه الرامي بين أفضل رؤية "للناشنكاهات" في منطقة التصويب، وبين استجابته لسحب الزناد.

ب. سرعة الأداء:

وهي الزمن اللازم لإنهاء المهمة؛ أي: الوقت المستغرق منذ أن يأخذ الأمر بالتعامل مع الهدف، حتى إخراج الطلقة.
ج. سرعة الحركة:

وهي الزمن المثالي لتأدية حركة، الرامي والإسراع فيها، أو الجزئية التي تسّرع الرامي في تنفيذها. وبتصحيح ذلك يكون الرامي قد حقق الزمن المثالي لتأدية الحركة ومن ثم تحقيق الدّقة المطلوبة.
دة كان قصد كلامى فى موضوع التسرع لذلك كان فى طرب كتير غير مجزى لانها لم تكتمل فيها عناصر وطرق الرمى الصحيحة


واخيرا عايز اقول يا جماعة ان اطلعة دية من احلى الطلعات اللى طلعتها فى حياتى وسعادتى لا توصف واللة وان شاء اللة مع الطلعات المقبلة وبالتوفيق للجميع وتحيــــــــــــــــــــــــــــاتى





yassersn 11-05-22 04:22 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 101103)
الدروس المستفادة من طلعة موقعة الوزة هههههههه

اولا المميزات :-
1- الطلعة من البداية الى النهاية ممتعة بالذات بالصحبة الحلوة اللى كانت موجودة
2- تقارب سن الصيادين تقريبا
3- الاتفاق والراى الواحد والمشورة فيما يبننا
4- التعرف اكثر على الاعضاء والتقرب منهم وزيادة الود والمحبة
5- الروح الحلوة كانت ثمة المجموعة كلها

العيوب:- وانا يا جماعة اقل من انى اطلع عيوب فى الطلعة لاكن انا هتكلم عن عيوبنا كلنا
1- التسرع فى الصيد ودة بصراحة كان عيب فينا كلنا ودة طبعا كان بسبب قلت الخروج للصيد الفترة الاخيرة وكان دة انطباع اخذة الرائد جاسر عن المجموعة كلها وكان اكثرا هدوء واقلنا ضرب على الطرائد ومن بعدية الاستاذ امير بصراحة
2- نقص الخبرة فى فن التسلل هو مهارة الفرد في استخدام الأرض، وتقدمه للوصول إلى أفضل موقع إطلاق يمكِّنه منة تنفيذ مهمة الصيد بنجاح ودية كانت واضحة اوى فى الدخول على الطيور كنا بنخش بطريقة غير منظمة وبالتالى خرجنا بدون ولا دجاجة ماء واحدة لاننا كنا مكشوفين اوى ليها وكنا بنضرب من ناحية وهى تهرب من ناحية تانية مفهاش حد مننا وبردو دية انطباع من جاسر
وانا هكتب بعض قواعد التخفى او التسلل المتعارف علية
يجب مراعاة الآتي عند تنفيذ التسلل:

(1) تحقيق المفاجأة، وذلك بالاستتار عن نظرالطريدة أثناء التقدم عليها
(2) اختيار الطريق الجيد للتسلل، وهو الذي يتوفر فيه الثنيات الأرضية والحشائش والهيئات، التي تصلح نقاط ملاحظة، وكذلك موقع رمي مناسب.
(3) يفضل اختيار موقع الرمي على أحد أجناب الطريدة حتى تزداد فرصة إصابته من أجنابه، المعرضة أكثر من مواجهتا، وكذلك تقليل فرصته في اكتشاف موقع الرمي.
(4) اختيار الوقت المناسب، الذي تقل فيه الرؤيا،ويفضل كما قال امير من الساعة 5ص حتى الساعة 7 ص
(5) اختيار طريق تبادلي ما بين اعضاء المجموعة لتجنب هروب الطريدة مثلما حدث مع الدجاج
(6) تنظيم المراقبة بالتبادل، بين طاقم المجموعة

3 - كان فى بطئ فى الصيد بالذات على اليمام والحمام ودة وضح جامد بعد اصطياد فرد حمام وكان بجوارة رفيق لة فرد تانى يعنى وانتظر بعد قنص الاول شوية وكان المفروض سرعة قنصة هو الاخر لاكن بسبب بطنا طار وفقدنا والكلام دة مش متناقد مع رقم واحد انا كنت اقصد بالسرعة وهى
صد بالسرعة في مجال الرماية: القدرة على أداء الحركة في زمن محدد. وتحدد أنواع السرعة كالآتي:

أ. سرعة رد الفعل:

وهي الزمن، الذي يستغرقه الرامي بين أفضل رؤية "للناشنكاهات" في منطقة التصويب، وبين استجابته لسحب الزناد.

ب. سرعة الأداء:

وهي الزمن اللازم لإنهاء المهمة؛ أي: الوقت المستغرق منذ أن يأخذ الأمر بالتعامل مع الهدف، حتى إخراج الطلقة.
ج. سرعة الحركة:

وهي الزمن المثالي لتأدية حركة، الرامي والإسراع فيها، أو الجزئية التي تسّرع الرامي في تنفيذها. وبتصحيح ذلك يكون الرامي قد حقق الزمن المثالي لتأدية الحركة ومن ثم تحقيق الدّقة المطلوبة.
دة كان قصد كلامى فى موضوع التسرع لذلك كان فى طرب كتير غير مجزى لانها لم تكتمل فيها عناصر وطرق الرمى الصحيحة

واخيرا عايز اقول يا جماعة ان اطلعة دية من احلى الطلعات اللى طلعتها فى حياتى وسعادتى لا توصف واللة وان شاء اللة مع الطلعات المقبلة وبالتوفيق للجميع وتحيــــــــــــــــــــــــــــاتى





الله ينور عليك, شكراً على النصائح والمعلومات الرائعة دي

dr_mohasan 11-05-22 05:32 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msa_79 (المشاركة 100880)
السلام عليكم جميعا اخواني جميعا ما شاء الله علي صحبة الصيادين الجميلة ويارب تدوم المحبة والصحبة ويارب الطلعات الجاية احلي والحصيلة اكبر
وكلن ليا ملحوظتين وارجو انكم متزعلوش من اخوكم محمد (اللي هو انا)
اولا الوزه يا جماعه واضح انها وزه بيتي وليست بريه واكبر دليل انها مطارتش لما ضربتو عليها لانها متعوده علي البشر
وحتي لو كانت في منظقه بعيده او تايهه عن بيتها فهي كده يقع عليها حكم اللقطه اي لا يجوز صيدها ولا اكلها انما كان لازم تبحثو عن صابحها او تتركوها وقد يجدها هو.
ثانيا فيه حكم مهم جداا في الصيد وهو حكم الصيد اللي بيقع في الماء وهي انه محرم اكله فقد قال رسول الله صلي الله عليه وسلم وإن وقع في الماء فلا تأكل.
وكما هو واضح ان الوزه غرقانه ميه والحكم ده لجميع انواع الصيد عموما
طبعا اكيد انتو مكنتوش تعرفو وليكم العذر وربنا يغفرلنا ويغفر لكم بس ياطارق باشا ليا عليك لوم لأني قلتلك المعلومة دي قبل كده وكان لازم تنبه اخوتك ليها
وتقبلو احترامي لكم جميعا

السلام عليكم ورحمة الله
أولا : الوزة كانت فى ترعة صناعية عرضها 40 -50 متر وحوافها حجرية وحولها طريق أسفلتى من الجانبين عليه عربيات ماشية بسرعة , يعنى مش ممكن يكون ليها أصحاب وخاصة أن الوز البيتى مش بيبعد عن بيته أكتر من مسافة 10 -20 متر بالكتير كما انه لا يعوم وحيدا وانما فى مجموعات

ثانيا: أنا أعرف جيدا موضوع الصيد اذا وقع فى الماء وكنت مركز علشان أشوف الوزة ماتت الأول بالرش ولا اصيبت ووقعت فى الماء ثم غرقت , وكان واضحا لى أنها ماتت بالرش قبل الماء لأنها أخدت رشتين فى الرقبة وسقطت بهم صريعة فجأة
أما بخصوص حكم الصيد اذا وقع فى الماء فهو على حقيقته يرجع الى الصياد الذى اصطاد لأنه هو من يستطيع التقدير فى هذا الموقف , يعنى لو الصياد اصاب اصابة قاتلة فى الرأس مثلا قبل الوقوع فى الماء يبقى المرجح أنها ماتت بالرش , وأما اذا كانت الاصابة غير قاتلة قبل الوقوع فى الماء يبقى المرجح انها ماتت غريقة

وشكرا أخى الحبيب لمشاركتك

essam assem 11-05-22 05:35 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 101174)
السلام عليكم ورحمة الله
أولا : الوزة كانت فى ترعة صناعية عرضها 40 -50 متر وحوافها حجرية وحولها طريق أسفلتى من الجانبين عليه عربيات ماشية بسرعة , يعنى مش ممكن يكون ليها أصحاب وخاصة أن الوز البيتى مش بيبعد عن بيته أكتر من مسافة 10 -20 متر بالكتير كما انه لا يعوم وحيدا وانما فى مجموعات

ثانيا: أنا أعرف جيدا موضوع الصيد اذا وقع فى الماء وكنت مركز علشان أشوف الوزة ماتت الأول بالرش ولا اصيبت ووقعت فى الماء ثم غرقت , وكان واضحا لى أنها ماتت بالرش قبل الماء لأنها أخدت رشتين فى الرقبة وسقطت بهم صريعة فجأة
أما بخصوص حكم الصيد اذا وقع فى الماء فهو على حقيقته يرجع الى الصياد الذى اصطاد لأنه هو من يستطيع التقدير فى هذا الموقف , يعنى لو الصياد اصاب اصابة قاتلة فى الرأس مثلا قبل الوقوع فى الماء يبقى المرجح أنها ماتت بالرش , وأما اذا كانت الاصابة غير قاتلة قبل الوقوع فى الماء يبقى المرجح انها ماتت غريقة

وشكرا أخى الحبيب لمشاركتك

دكتور محمد مساء الفل يا باشا واللة يوم زى العسل بالصحبة الحلوة دية وان شاء اللة متنساش الطلعة الجاية احنا مع بعض وتحياتى للجميع

dr_mohasan 11-05-22 05:36 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 100931)
ان شاء الله وخد بالك ان اللى انتو عملتوة دة خيانة بس حسابى معاكو بعدين وعلشان تصلحو الغلطة دى هاكل نص الوزة لوحدى ههههههههههه
صباح الفل عصام باشا

والله كنت فى بالنا طول الرحلة وكنا عارفين انك هاتقول كدة , بس عموما لو عايز الوزة كلها ماتغلاش عليك

dr_mohasan 11-05-22 05:37 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msa_79 (المشاركة 100934)
طبعا انا عارف ان الخطأ غير مقصود وكلكم رجالة محترمه ولا نزكيم علي الله ونصيحه انكم تتصدقو بما يعادل ثمن الوزه لإبراء ذمتكم وان شاء الله حصل خير
بالنسبة لموضوع الصيد اذا وقع في الماء هو الحديث لفظه عام ولم يخصص نوع معين من الصيد والحكمه هي انك لا تدري ايهم قتل الصيد اولا الماء ام المقذوف(سواء كان سهم او رشه او رصاصه) والله اعلم والنصيحه الاخذ بالاحوط في مثل هذه الامور ودع ما يريبك الي ما لا يريبك؟

يا جماعة أنا كنت متأكد من أن الرش هو اللى قتل الوزة , انا كنت مركز فى الموضوع ده وكلوا بالهناء والشفاء

dr_mohasan 11-05-22 05:48 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msa_79 (المشاركة 100953)
لقيتلكم المفيد
وعن ابن مسعود رضي الله تعالى عنه قال : من رمى صيدا فتردى من جبل فلا يأكله ، فإني أخاف أن يكون التردي قتله ، وإن رمى طيرا فوقع في ماء فلا تأكله ، فإني أخاف أن يكون الغرق قتله ، وبه نأخذ لما روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه { قال لعدي بن حاتم : رضي الله تعالى عنه إذا وقعت رميتك في الماء فلا تأكل ، فإنك لا تدري أن الماء قتله أم سهمك } ولأن التردي وجب للحرمة ، فإن الله تعالى ذكر جملة المحرمات المتردية ، وعند اجتماع معنى الموجب للحل ومعنى الموجب للحرمة يغلب الموجب للحرمة ، وهذا بخلاف ما لو رمى طيرا في الهواء فوقع على الأرض ومات ، فإنه يؤكل ، وإن كان من الجائز أنه مات بوقوعه على الأرض ، فإن ذلك لا يستطاع الامتناع عنه فيكون عفوا ، والتكليف بحسب الوسع ، بخلاف الوقوع في الماء والتردي من موضع ، فإنه يستطاع الامتناع عنه ، ويستوي في ذلك طير الماء وغيره ; لأن طير الماء يعيش في الماء غير مجروح ، فأما بعد الجرح يتوهم أن يكون الماء قاتلا له ، كما يتوهم بغيره ، وهذا بخلاف ما لو ذبح شاة ، وتردى بعد الذبح من موضع ، أو وقعت في ماء ; لأن قطع الحلقوم والأوداج ذكاة مستقرة ، فإنه يحادي بالموت عليه دون ما يتعرض بعده ، فأما الرمي ليس بزكاة مستقرة ، حتى إذا وقع الصيد في [ ص: 225 ] يد الرامي حيا لم يحل إلا بالذبح ; فلهذا كان التردي من الجبل ، والوقوع في الماء محرما له .
منقول

السلام عليكم يا اخ محمد
الوزة لم تقع فى الماء .. لأنها كانت فى الماء أصلا , هذا الحديث يصح للطيور التى لا تسبح فيمكن ان تغرق فى الماء , والقياس هنا على اليمام مثلا اذا وقع فى الماء بدون أى شىء فإنه يغرق ويموت اما البط والوز فالموضوع مختلف لأنه يستطيع السباحة حتى وهو مصاب ولا يقع رأسه فى الماء الا اذا مات فقط لسبب آخر مثل الرش و وهذه الوزة اخدت رشتين ماتش فى رقبتها لو أصابوا شخص بالغ فى نفس المكان لقتلوه , وانا كنت مركز فى هذا الموضوع وملاحظ أن الوزة لم تقع رأسها فى الماء الا عندما اصابها الرش فى رقبتها.

معلومة للجميع : يوجد علامات تظهر على جثة أى حيوان أو إنسان فى حالة الموت من الغرق وهى خروج شىء شبه الرغاوى من الفم ساعة اخراجه من الماء وهو ناتج عن اختلاط الماء الذى دخل الى الرئة نتيجة الغرق مع الهواء الموجود أصلا فى الرئة , وهذا ما تأكدت منه أيضا عند اخراج الوزة من الماء
(يا جماعة دى شغلتى أصلا , هو انا بتاع بطاطس ؟)

وبالتالى أؤكد للجميع أن الوزة ماتت من الرش وليس من الغرق وانا متأكد من ذلك

وبالهناء والشفاء على من يأكل منها

وأشكر أخى محمد على حرصه لتوضيح هذه النقطة التى استفاد منها اخوتنا الصيادين وهذه هى فائدة المناقشات الجادة والمثمرة

خالص تحياتى

dr_mohasan 11-05-22 05:55 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 101176)
دكتور محمد مساء الفل يا باشا واللة يوم زى العسل بالصحبة الحلوة دية وان شاء اللة متنساش الطلعة الجاية احنا مع بعض وتحياتى للجميع

والله انا اتشرفت بمعرفتكم ونفسى نطلع تانى مع بعض وربنا يديم المعروف والكلمة الطيبة

tarekvb 11-05-22 06:34 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 101185)
والله انا اتشرفت بمعرفتكم ونفسى نطلع تانى مع بعض وربنا يديم المعروف والكلمة الطيبة

لخص وقول نفسى فى وزة

tarekvb 11-05-22 06:37 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 101103)
الدروس المستفادة من طلعة موقعة الوزة هههههههه
اولا المميزات :-
1- الطلعة من البداية الى النهاية ممتعة بالذات بالصحبة الحلوة اللى كانت موجودة
2- تقارب سن الصيادين تقريبا
3- الاتفاق والراى الواحد والمشورة فيما يبننا
4- التعرف اكثر على الاعضاء والتقرب منهم وزيادة الود والمحبة
5- الروح الحلوة كانت ثمة المجموعة كلها


العيوب:- وانا يا جماعة اقل من انى اطلع عيوب فى الطلعة لاكن انا هتكلم عن عيوبنا كلنا
1- التسرع فى الصيد ودة بصراحة كان عيب فينا كلنا ودة طبعا كان بسبب قلت الخروج للصيد الفترة الاخيرة وكان دة انطباع اخذة الرائد جاسر عن المجموعة كلها وكان اكثرا هدوء واقلنا ضرب على الطرائد ومن بعدية الاستاذ امير بصراحة
2- نقص الخبرة فى فن التسلل هو مهارة الفرد في استخدام الأرض، وتقدمه للوصول إلى أفضل موقع إطلاق يمكِّنه منة تنفيذ مهمة الصيد بنجاح ودية كانت واضحة اوى فى الدخول على الطيور كنا بنخش بطريقة غير منظمة وبالتالى خرجنا بدون ولا دجاجة ماء واحدة لاننا كنا مكشوفين اوى ليها وكنا بنضرب من ناحية وهى تهرب من ناحية تانية مفهاش حد مننا وبردو دية انطباع من جاسر
وانا هكتب بعض قواعد التخفى او التسلل المتعارف علية

يجب مراعاة الآتي عند تنفيذ التسلل:

(1) تحقيق المفاجأة، وذلك بالاستتار عن نظرالطريدة أثناء التقدم عليها
(2) اختيار الطريق الجيد للتسلل، وهو الذي يتوفر فيه الثنيات الأرضية والحشائش والهيئات، التي تصلح نقاط ملاحظة، وكذلك موقع رمي مناسب.
(3) يفضل اختيار موقع الرمي على أحد أجناب الطريدة حتى تزداد فرصة إصابته من أجنابه، المعرضة أكثر من مواجهتا، وكذلك تقليل فرصته في اكتشاف موقع الرمي.
(4) اختيار الوقت المناسب، الذي تقل فيه الرؤيا،ويفضل كما قال امير من الساعة 5ص حتى الساعة 7 ص
(5) اختيار طريق تبادلي ما بين اعضاء المجموعة لتجنب هروب الطريدة مثلما حدث مع الدجاج
(6) تنظيم المراقبة بالتبادل، بين طاقم المجموعة


3 - كان فى بطئ فى الصيد بالذات على اليمام والحمام ودة وضح جامد بعد اصطياد فرد حمام وكان بجوارة رفيق لة فرد تانى يعنى وانتظر بعد قنص الاول شوية وكان المفروض سرعة قنصة هو الاخر لاكن بسبب بطنا طار وفقدنا والكلام دة مش متناقد مع رقم واحد انا كنت اقصد بالسرعة وهى
صد بالسرعة في مجال الرماية: القدرة على أداء الحركة في زمن محدد. وتحدد أنواع السرعة كالآتي:


أ. سرعة رد الفعل:

وهي الزمن، الذي يستغرقه الرامي بين أفضل رؤية "للناشنكاهات" في منطقة التصويب، وبين استجابته لسحب الزناد.

ب. سرعة الأداء:

وهي الزمن اللازم لإنهاء المهمة؛ أي: الوقت المستغرق منذ أن يأخذ الأمر بالتعامل مع الهدف، حتى إخراج الطلقة.
ج. سرعة الحركة:

وهي الزمن المثالي لتأدية حركة، الرامي والإسراع فيها، أو الجزئية التي تسّرع الرامي في تنفيذها. وبتصحيح ذلك يكون الرامي قد حقق الزمن المثالي لتأدية الحركة ومن ثم تحقيق الدّقة المطلوبة.
دة كان قصد كلامى فى موضوع التسرع لذلك كان فى طرب كتير غير مجزى لانها لم تكتمل فيها عناصر وطرق الرمى الصحيحة


واخيرا عايز اقول يا جماعة ان اطلعة دية من احلى الطلعات اللى طلعتها فى حياتى وسعادتى لا توصف واللة وان شاء اللة مع الطلعات المقبلة وبالتوفيق للجميع وتحيــــــــــــــــــــــــــــاتى





انت راجل قمة فى الذوق يا عصام وكل الرجالة اللى كانت معانا ومعلومات جميلة بس ابقى قابلنى لو شوفت وزة مرة تانية وافتكرت حرف من اللى كتبته ههههههههههههه يا باشا بعد الرحلة دى اول مرة اعرف ان اهم اداه لازم تكون مع الصياد هى المايووووووووو يوووووووووه على اللبى بيجرى من غيره
سلام يا صاحبى

محمود شلبي 11-05-22 07:33 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
يل جماعه الف مبروك على الصحبه والصيد الجميل الوزة دة حلال انشاء الله بشرط ان حد غير الى ضربها يكلها
وهو دة احوط الاحوط يبقى انا واستاذ بدر واستاذ محمد سيد

وليدعادل 11-05-22 10:07 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
هههههههههههههههههههههههه
ربنا يبارك ياباشا بس طريقة السرد تحس منها بمدي المعاناه اللي شوفتها في الرحله
و عموما ان اشء الله ابقي اجي لو في رحله قادمه طالما في ىناس ماشاء الله بتطلع كده

essam assem 11-05-22 10:35 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليدعادل (المشاركة 101359)
هههههههههههههههههههههههه
ربنا يبارك ياباشا بس طريقة السرد تحس منها بمدي المعاناه اللي شوفتها في الرحله
و عموما ان اشء الله ابقي اجي لو في رحله قادمه طالما في ىناس ماشاء الله بتطلع كده

يا فندم حضرتك تشرف فى اى وقت ونكون سعداء بحضرتك واللة بس اهم حاجة متكونش طمعان فى الوزة ههههههههههههه تحياتى

dr_mohasan 11-05-22 11:42 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
أستاذ بدر , أستاذ محمد msa , أستاذ محمود شلبى

أنا مش مستريحلكوا فى موضوع الوزة , وعلشان كدة أنا هاقولكوا الحقيقة بينى وبينكم
الجماعة دول وجدوا الوزة دى غرقانه فى المية , فإنتشلوها وعملوا عليها الفيلم ده علشان الشهرة والأضواء

لو عايزين تاكلوا الوزة بعد المعلومات الخطيرة دى , يبقى إتفضلوا بالهناء والشفاء

هههههههههههههههههههههههه

dr_mohasan 11-05-22 11:48 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb (المشاركة 101245)
لخص وقول نفسى فى وزة

أنت آخر واحد تتكلم , أنا مش عارف إيه كمية الطاقة الرهيبة والرغبة فى الصيد اللى عندك دى
أنا مش قادر أقف على رجليا من يومها , من المجهود اللى عملناه
أنا حاسس أن لو كان فيه طلعة تالتة من 8 الى 12 كنت أكيد هاتطلع
ولكن يشفعلك أنك كنت السبب فى أننا تشرفنا بمعرفة الأستاذ خالد
تحياتى ليك يا طارق وأنصحك أنك ماتتصلش بيا لمدة أسبوع
هههههههههههههههه

tarekvb 11-05-23 02:21 AM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود شلبي (المشاركة 101270)
يل جماعه الف مبروك على الصحبه والصيد الجميل الوزة دة حلال انشاء الله بشرط ان حد غير الى ضربها يكلها
وهو دة احوط الاحوط يبقى انا واستاذ بدر واستاذ محمد سيد

يا عم انت نورتنا فينك من زمان شرف لينا انك تشارك معانا ويارب نشوفك عن قريب ونطلع سوا

tarekvb 11-05-23 02:24 AM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 101459)
أنت آخر واحد تتكلم , أنا مش عارف إيه كمية الطاقة الرهيبة والرغبة فى الصيد اللى عندك دى
أنا مش قادر أقف على رجليا من يومها , من المجهود اللى عملناه
أنا حاسس أن لو كان فيه طلعة تالتة من 8 الى 12 كنت أكيد هاتطلع
ولكن يشفعلك أنك كنت السبب فى أننا تشرفنا بمعرفة الأستاذ خالد
تحياتى ليك يا طارق وأنصحك أنك ماتتصلش بيا لمدة أسبوع
هههههههههههههههه

فعلا مش هتصل بيك لمدة اسبوع لحد الخميس فى حاجة على السريع وانت عارف اخوك مش بيضيع وقت اتفقت مع امير جاهز ؟؟؟ اذا اردت ان تعرف التفاصيل اضغط رقم موبايلى وكلمنى ثم كمان فيه صيد بالليل سمعت ان ناس بتصطاد اليمام وهو نايم على الشجر من 8 الى 12 وكنت عايز اجربها بس اعملكو ايه انت اللى مستعجلين هههههههههه منتظر تليفونك يا صاحبى

khaledshareef 11-05-23 05:40 AM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 101459)
أنت آخر واحد تتكلم , أنا مش عارف إيه كمية الطاقة الرهيبة والرغبة فى الصيد اللى عندك دى
أنا مش قادر أقف على رجليا من يومها , من المجهود اللى عملناه
أنا حاسس أن لو كان فيه طلعة تالتة من 8 الى 12 كنت أكيد هاتطلع
ولكن يشفعلك أنك كنت السبب فى أننا تشرفنا بمعرفة الأستاذ خالد
تحياتى ليك يا طارق وأنصحك أنك ماتتصلش بيا لمدة أسبوع
هههههههههههههههه

انا زادني الشرف بلقائكم
والمرة الجاية ناخد اليوم من اوله
وعلى فكرة الاولاد استمتعوا جدا بفكرة الصيد الجماعي
وكانوا عاوزين يبينوا شطارتهم

محمود صالح 11-05-23 07:24 AM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
الف مبروك يا جماعة على الطلعة الجميلة اوى دية
كفاية فيها التعرف على المجموعة الجميلة ومتعة السفر لائماكن جديدة
واكيد كان فى تبادل خبراة ولو نظرى
وكان واضح الرد فى اول صورة للوبطة ان مكتوب وراكم على العربية النقل ( الصبر جميل ) ودة الدرس من الصيد
وان شاءالله المرة الجاية ربنا يفرجها بحجات كتير

dr_mohasan 11-05-23 09:23 AM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود صالح (المشاركة 101645)
الف مبروك يا جماعة على الطلعة الجميلة اوى دية
كفاية فيها التعرف على المجموعة الجميلة ومتعة السفر لائماكن جديدة
واكيد كان فى تبادل خبراة ولو نظرى
وكان واضح الرد فى اول صورة للوبطة ان مكتوب وراكم على العربية النقل ( الصبر جميل ) ودة الدرس من الصيد
وان شاءالله المرة الجاية ربنا يفرجها بحجات كتير

ملاحظة جميلة (الصبر جميل)
وبارك الله فيك

braveheart 11-05-23 01:46 PM

رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
 
شكــــــــــــــــرا جزيلا لكل من شارك بموضوع ( موقعة الوزة ) ... هههههههههههه

و الله أنا هضيف الجملة دي لعنوان الموضوع دلوقتي.

تحياتي لكم جميــــــــعا.

ابو مروان 11-05-23 01:51 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
احنا ننتدب الدكتور السباعى سابقا وهو اللى يقرر بس الخوف انة يقول ان الوزة ماتت مختنقة لابتلاعها لفافة بانجو_هههههههه

sameer 11-05-23 02:24 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 101794)
احنا ننتدب الدكتور السباعى سابقا وهو اللى يقرر بس الخوف انة يقول ان الوزة ماتت مختنقة لابتلاعها لفافة بانجو_هههههههه


هههههههههههه

بدر 11-05-23 02:33 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer (المشاركة 101823)
هههههههههههه

يا جماعة الوزة دى كومبارس بتاعت اكشن وكان الاخ كريم واخدها منى علشان يرسم الدور على الناس وهيا مضربة اول ماتسمع صوت ضرب تعمل نفسها ميتة
بس المشكلة ان الاخ كريم طمع فيها ومش عايز يرجعها وصاحبها عاملى مشكلة
تحياتى

braveheart 11-05-23 02:41 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 101794)
احنا ننتدب الدكتور السباعى سابقا وهو اللى يقرر بس الخوف انة يقول ان الوزة ماتت مختنقة لابتلاعها لفافة بانجو_هههههههه


اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer (المشاركة 101823)
هههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههه ... جامد التعليق دة يا أبو مروان ... شكرا لك.


اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 101830)
يا جماعة الوزة دى كومبارس بتاعت اكشن وكان الاخ كريم واخدها منى علشان يرسم الدور على الناس وهيا مضربة اول ماتسمع صوت ضرب تعمل نفسها ميتة
بس المشكلة ان الاخ كريم طمع فيها ومش عايز يرجعها وصاحبها عاملى مشكلة
تحياتى

مفيش فايدة فيك ... هههههههههه
بس ليك معايا يوم ... و مش هتسد ... ههههههه
أنا سامع أنك طالع طلعة صيد بمسدسات الصوت كدة نواحي أكتوبر .. ممكن صحة الموضوع دة.
بس عشان ألحق أبلغ عنك ..
هههههههههه

essam assem 11-05-23 02:42 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
1 مرفق
الوزة ماتت يا جماعة وشبعت مووووووووووووت متصدوقوش الاستاذ بدر تقريبا دة تبع الثورة المضادة

ودية صورة الوزة بعد العرض على الطب الشرعى واثبت انها ماتت اثر اطلاق القناصة عليها من اعلى كوبرى 6 اكتوبر المصدر جريدة الشرقية اليوم

unknown 11-05-23 02:42 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 101830)
يا جماعة الوزة دى كومبارس بتاعت اكشن وكان الاخ كريم واخدها منى علشان يرسم الدور على الناس وهيا مضربة اول ماتسمع صوت ضرب تعمل نفسها ميتة
بس المشكلة ان الاخ كريم طمع فيها ومش عايز يرجعها وصاحبها عاملى مشكلة
تحياتى

وكريم ماسكنا الوزة الوزة الوزة وفى الاخر تطلع وزة تايوانى وكمان متأجرة

لا لا يا كريم انا هقاطع الفتة وهعتصم فى قسم الأسلحة لحين ارجاعك للوزة

dr_mohasan 11-05-23 02:44 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 101794)
احنا ننتدب الدكتور السباعى سابقا وهو اللى يقرر بس الخوف انة يقول ان الوزة ماتت مختنقة لابتلاعها لفافة بانجو_هههههههه

بصراحة حلوة

braveheart 11-05-23 02:46 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 101836)
وكريم ماسكنا الوزة الوزة الوزة وفى الاخر تطلع وزة تايوانى وكمان متأجرة

لا لا يا كريم انا هقاطع الفتة وهعتصم فى قسم الأسلحة لحين ارجاعك للوزة

كدة يا عبد الله ... ماااااااشي .. دة أنا عامل الفتة دي مخصوص عشان أنت بتيجي من السويس علي الساعة 4 و مفيش حد من كنتاكي بيرضي يجيلك الربوة .. و لا أنت نسيت ... ههههههههه
دي العزومة دي علشانك يا راجل.
أنا رأيي أنا و أنت نتفق علي بدر و نقسم الوزة بينا .. أه .. أسمع كلام أخوك.

dr_mohasan 11-05-23 02:48 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
يا جماعة ...
تم بحمد الله إعادة الوزة إلى أصحابها , ونحن الآن نبحث عن بطة للإيجار علشان الطلعة الجاية إن شاء الله.
خالص تحياتى للجميع , وشكراً لإهتمامكم , وخاصة بشمهندس بدر

هشام سمير 11-05-23 02:48 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
يا جماعه الوزه دى زمنها فى منتهى الفرح انها دخلت (موسوعة جينس ) كأعظم وزه ممثله تستطيع تقليد الموتى

بدر 11-05-23 02:53 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 101835)
الوزة ماتت يا جماعة وشبعت مووووووووووووت متصدوقوش الاستاذ بدر تقريبا دة تبع الثورة المضادة

ودية صورة الوزة بعد العرض على الطب الشرعى واثبت انها ماتت اثر اطلاق القناصة عليها من اعلى كوبرى 6 اكتوبر المصدر جريدة الشرقية اليوم

مش دى الوزة اللى كريم واخدها منى
انت صح يبقى كريم ودى الوزة بتاعتلى فين هههههههه

braveheart 11-05-23 02:59 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 101835)
الوزة ماتت يا جماعة وشبعت مووووووووووووت متصدوقوش الاستاذ بدر تقريبا دة تبع الثورة المضادة

ودية صورة الوزة بعد العرض على الطب الشرعى واثبت انها ماتت اثر اطلاق القناصة عليها من اعلى كوبرى 6 اكتوبر المصدر جريدة الشرقية اليوم

أيوة ... الله ينور عليك ... بدر فعلا بيلعب الدور دة دلوقتي ... أرجو من الإدارة أخذ اللازم تجاهه و ملاحقتة بجميع أقسام المنتدي.
و هذا نداء الواجب لكل المشرفين ..
ههههههه


اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 101842)
يا جماعة ...
تم بحمد الله إعادة الوزة إلى أصحابها , ونحن الآن نبحث عن بطة للإيجار علشان الطلعة الجاية إن شاء الله.
خالص تحياتى للجميع , وشكراً لإهتمامكم , وخاصة بشمهندس بدر

فعلا دة حصل ... علي يدي ... هههههههههههه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 101843)
يا جماعه الوزه دى زمنها فى منتهى الفرح انها دخلت (موسوعة جينس ) كأعظم وزه ممثله تستطيع تقليد الموتى

حتي أنت يا أتش !!!
هههههههه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 101847)
مش دى الوزة اللى كريم واخدها منى
انت صح يبقى كريم ودى الوزة بتاعتلى فين هههههههه

هتلاقيها عندك في العشة يا بدر .. هههههههههه

بدر 11-05-23 03:05 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اية يا جماعة هنخسر بعض علشان وزة كاوتش هههههههههههههه

Consul 11-05-23 03:06 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 101830)
يا جماعة الوزة دى كومبارس بتاعت اكشن وكان الاخ كريم واخدها منى علشان يرسم الدور على الناس وهيا مضربة اول ماتسمع صوت ضرب تعمل نفسها ميتة
بس المشكلة ان الاخ كريم طمع فيها ومش عايز يرجعها وصاحبها عاملى مشكلة
تحياتى

يا حبيب قلبي أنا معاك قلبا وقالبا ومصدقك 100%...بس المشكلة الحقيقية إن حبايب قلبنا القناصين الجامدين المحترفين بدل ما يستعملوا رش فشنك ( صوت يعني ) من إللي إنت مديهولهم بتاع التمثيل...غلطوا وإستعملوا رش حي من إللي معاهم وكلهم في وقت واحد نزلوا فيها طاخ طيخ طوخ ( مش طوخ بتاعة بنها طبعا ) وكل ده علشان يتفرق دمها بين القبائل...وطبعا الوزة المسكينة ما صدقتش إللي بيحصل معاها ده...وإن دي آخرة خدمتها معاكم...طلقة رش حية غادرة في رقبتها الطويلة...علشان كده تلاحظ إنها طالعة في الصور مبرقة ومفنجلة عينيها الإثنين...وللأسف ده كان آخر دور لها على الشاشة الفضية...قصرتوا رقبتنا مع الوزة يا شباب...ضحت بحياتها في سبيل الفن...أنا بأقترح تخليدا لذكراها نمنحها لقب شهيدة المنتدى...ونجعل صورتها وهي مبرقة شعارا للرابطة بتاعتنا...علشان ما ننسهاش...وتعيشوا وتفتكروا ياشباب...وبألف هناء وشفاء ويجعله عامر...خالص تحياتي...

tarekvb 11-05-23 03:13 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
بعد التشريح وجد انها بطة بس الشيطان وزها واحنا كلنا اتخمينا وفتكرنا انها وزرة

unknown 11-05-23 03:24 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 101840)


كدة يا عبد الله ... ماااااااشي .. دة أنا عامل الفتة دي مخصوص عشان أنت بتيجي من السويس علي الساعة 4 و مفيش حد من كنتاكي بيرضي يجيلك الربوة .. و لا أنت نسيت ... ههههههههه
دي العزومة دي علشانك يا راجل.
أنا رأيي أنا و أنت نتفق علي بدر و نقسم الوزة بينا .. أه .. أسمع كلام أخوك.

ايه يا عم كريم انا اعرف ان كنتاكى بتاع فراخ مش بتاع وز :d

عموما انا بلغت عنك مباحث العشش وهما انشاء الله هيجيبوك متلبس بالفتة يوم الجمعة وعموما يا عم الحاج انا شايف انك تراضى بدر وتديله الصدر وهو هيعفو عنك :d

braveheart 11-05-23 03:46 PM

رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 101857)
اية يا جماعة هنخسر بعض علشان وزة كاوتش هههههههههههههه

هههههههههه ... هي طلعت كوتش كمااااان ههههه.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul (المشاركة 101858)
يا حبيب قلبي أنا معاك قلبا وقالبا ومصدقك 100%...بس المشكلة الحقيقية إن حبايب قلبنا القناصين الجامدين المحترفين بدل ما يستعملوا رش فشنك ( صوت يعني ) من إللي إنت مديهولهم بتاع التمثيل...غلطوا وإستعملوا رش حي من إللي معاهم وكلهم في وقت واحد نزلوا فيها طاخ طيخ طوخ ( مش طوخ بتاعة بنها طبعا ) وكل ده علشان يتفرق دمها بين القبائل...وطبعا الوزة المسكينة ما صدقتش إللي بيحصل معاها ده...وإن دي آخرة خدمتها معاكم...طلقة رش حية غادرة في رقبتها الطويلة...علشان كده تلاحظ إنها طالعة في الصور مبرقة ومفنجلة عينيها الإثنين...وللأسف ده كان آخر دور لها على الشاشة الفضية...قصرتوا رقبتنا مع الوزة يا شباب...ضحت بحياتها في سبيل الفن...أنا بأقترح تخليدا لذكراها نمنحها لقب شهيدة المنتدى...ونجعل صورتها وهي مبرقة شعارا للرابطة بتاعتنا...علشان ما ننسهاش...وتعيشوا وتفتكروا ياشباب...وبألف هناء وشفاء ويجعله عامر...خالص تحياتي...

سيادة القنصل عندنا ... يا مرحبا يا مرحبا .. و الله أنا مش عارف من غيرك كنت عملت أيه ..
أنا هحنطها إن شاء الله ... ههههههههه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb (المشاركة 101867)
بعد التشريح وجد انها بطة بس الشيطان وزها واحنا كلنا اتخمينا وفتكرنا انها وزرة

ممممممم .. و الله كلنا كنا فكرينها بطة في الأول ...

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 101876)
ايه يا عم كريم انا اعرف ان كنتاكى بتاع فراخ مش بتاع وز :d

عموما انا بلغت عنك مباحث العشش وهما انشاء الله هيجيبوك متلبس بالفتة يوم الجمعة وعموما يا عم الحاج انا شايف انك تراضى بدر وتديله الصدر وهو هيعفو عنك :d

طيب خليك مع بدر يا عم عبدالله .. و أنا اللي كنت حاجزلك مكان جنبي( بلكون ) و الله مش ( صالة ) ... و عازمك علي فيلم ( ليلة القبض علي وزة ) .. بسينيما الربوة الصيفي ... هههههههههه


الساعة الآن 06:15 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir