![]() |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
كده ياعم طارق بقا انا وش القفص ده انت خلتني بطاطس خالص ههههههههههههههههه
ياباشا ده انت حبيبي وعلي فكرة بقا انتو كده برأه من تهمة قتل الوزه بالماء ههههههه بس برده لا يجوز أكلها لأنها لقطة الا اذا تصدقتم بثمنها واخوكم محمد هو اولي الناس بالصدقة دي ههههههههههههه |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
الوزة وصاحب الوزة :d
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
الدروس المستفادة من طلعة موقعة الوزة هههههههه اولا المميزات :- 1- الطلعة من البداية الى النهاية ممتعة بالذات بالصحبة الحلوة اللى كانت موجودة 2- تقارب سن الصيادين تقريبا 3- الاتفاق والراى الواحد والمشورة فيما يبننا 4- التعرف اكثر على الاعضاء والتقرب منهم وزيادة الود والمحبة 5- الروح الحلوة كانت ثمة المجموعة كلها العيوب:- وانا يا جماعة اقل من انى اطلع عيوب فى الطلعة لاكن انا هتكلم عن عيوبنا كلنا 1- التسرع فى الصيد ودة بصراحة كان عيب فينا كلنا ودة طبعا كان بسبب قلت الخروج للصيد الفترة الاخيرة وكان دة انطباع اخذة الرائد جاسر عن المجموعة كلها وكان اكثرا هدوء واقلنا ضرب على الطرائد ومن بعدية الاستاذ امير بصراحة 2- نقص الخبرة فى فن التسلل هو مهارة الفرد في استخدام الأرض، وتقدمه للوصول إلى أفضل موقع إطلاق يمكِّنه منة تنفيذ مهمة الصيد بنجاح ودية كانت واضحة اوى فى الدخول على الطيور كنا بنخش بطريقة غير منظمة وبالتالى خرجنا بدون ولا دجاجة ماء واحدة لاننا كنا مكشوفين اوى ليها وكنا بنضرب من ناحية وهى تهرب من ناحية تانية مفهاش حد مننا وبردو دية انطباع من جاسر وانا هكتب بعض قواعد التخفى او التسلل المتعارف علية يجب مراعاة الآتي عند تنفيذ التسلل: (1) تحقيق المفاجأة، وذلك بالاستتار عن نظرالطريدة أثناء التقدم عليها (2) اختيار الطريق الجيد للتسلل، وهو الذي يتوفر فيه الثنيات الأرضية والحشائش والهيئات، التي تصلح نقاط ملاحظة، وكذلك موقع رمي مناسب. (3) يفضل اختيار موقع الرمي على أحد أجناب الطريدة حتى تزداد فرصة إصابته من أجنابه، المعرضة أكثر من مواجهتا، وكذلك تقليل فرصته في اكتشاف موقع الرمي. (4) اختيار الوقت المناسب، الذي تقل فيه الرؤيا،ويفضل كما قال امير من الساعة 5ص حتى الساعة 7 ص (5) اختيار طريق تبادلي ما بين اعضاء المجموعة لتجنب هروب الطريدة مثلما حدث مع الدجاج (6) تنظيم المراقبة بالتبادل، بين طاقم المجموعة 3 - كان فى بطئ فى الصيد بالذات على اليمام والحمام ودة وضح جامد بعد اصطياد فرد حمام وكان بجوارة رفيق لة فرد تانى يعنى وانتظر بعد قنص الاول شوية وكان المفروض سرعة قنصة هو الاخر لاكن بسبب بطنا طار وفقدنا والكلام دة مش متناقد مع رقم واحد انا كنت اقصد بالسرعة وهى صد بالسرعة في مجال الرماية: القدرة على أداء الحركة في زمن محدد. وتحدد أنواع السرعة كالآتي: أ. سرعة رد الفعل: وهي الزمن، الذي يستغرقه الرامي بين أفضل رؤية "للناشنكاهات" في منطقة التصويب، وبين استجابته لسحب الزناد. ب. سرعة الأداء: وهي الزمن اللازم لإنهاء المهمة؛ أي: الوقت المستغرق منذ أن يأخذ الأمر بالتعامل مع الهدف، حتى إخراج الطلقة. ج. سرعة الحركة: وهي الزمن المثالي لتأدية حركة، الرامي والإسراع فيها، أو الجزئية التي تسّرع الرامي في تنفيذها. وبتصحيح ذلك يكون الرامي قد حقق الزمن المثالي لتأدية الحركة ومن ثم تحقيق الدّقة المطلوبة. دة كان قصد كلامى فى موضوع التسرع لذلك كان فى طرب كتير غير مجزى لانها لم تكتمل فيها عناصر وطرق الرمى الصحيحة واخيرا عايز اقول يا جماعة ان اطلعة دية من احلى الطلعات اللى طلعتها فى حياتى وسعادتى لا توصف واللة وان شاء اللة مع الطلعات المقبلة وبالتوفيق للجميع وتحيــــــــــــــــــــــــــــاتى |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
الله ينور عليك, شكراً على النصائح والمعلومات الرائعة دي |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
أولا : الوزة كانت فى ترعة صناعية عرضها 40 -50 متر وحوافها حجرية وحولها طريق أسفلتى من الجانبين عليه عربيات ماشية بسرعة , يعنى مش ممكن يكون ليها أصحاب وخاصة أن الوز البيتى مش بيبعد عن بيته أكتر من مسافة 10 -20 متر بالكتير كما انه لا يعوم وحيدا وانما فى مجموعات ثانيا: أنا أعرف جيدا موضوع الصيد اذا وقع فى الماء وكنت مركز علشان أشوف الوزة ماتت الأول بالرش ولا اصيبت ووقعت فى الماء ثم غرقت , وكان واضحا لى أنها ماتت بالرش قبل الماء لأنها أخدت رشتين فى الرقبة وسقطت بهم صريعة فجأة أما بخصوص حكم الصيد اذا وقع فى الماء فهو على حقيقته يرجع الى الصياد الذى اصطاد لأنه هو من يستطيع التقدير فى هذا الموقف , يعنى لو الصياد اصاب اصابة قاتلة فى الرأس مثلا قبل الوقوع فى الماء يبقى المرجح أنها ماتت بالرش , وأما اذا كانت الاصابة غير قاتلة قبل الوقوع فى الماء يبقى المرجح انها ماتت غريقة وشكرا أخى الحبيب لمشاركتك |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
الوزة لم تقع فى الماء .. لأنها كانت فى الماء أصلا , هذا الحديث يصح للطيور التى لا تسبح فيمكن ان تغرق فى الماء , والقياس هنا على اليمام مثلا اذا وقع فى الماء بدون أى شىء فإنه يغرق ويموت اما البط والوز فالموضوع مختلف لأنه يستطيع السباحة حتى وهو مصاب ولا يقع رأسه فى الماء الا اذا مات فقط لسبب آخر مثل الرش و وهذه الوزة اخدت رشتين ماتش فى رقبتها لو أصابوا شخص بالغ فى نفس المكان لقتلوه , وانا كنت مركز فى هذا الموضوع وملاحظ أن الوزة لم تقع رأسها فى الماء الا عندما اصابها الرش فى رقبتها. معلومة للجميع : يوجد علامات تظهر على جثة أى حيوان أو إنسان فى حالة الموت من الغرق وهى خروج شىء شبه الرغاوى من الفم ساعة اخراجه من الماء وهو ناتج عن اختلاط الماء الذى دخل الى الرئة نتيجة الغرق مع الهواء الموجود أصلا فى الرئة , وهذا ما تأكدت منه أيضا عند اخراج الوزة من الماء (يا جماعة دى شغلتى أصلا , هو انا بتاع بطاطس ؟) وبالتالى أؤكد للجميع أن الوزة ماتت من الرش وليس من الغرق وانا متأكد من ذلك وبالهناء والشفاء على من يأكل منها وأشكر أخى محمد على حرصه لتوضيح هذه النقطة التى استفاد منها اخوتنا الصيادين وهذه هى فائدة المناقشات الجادة والمثمرة خالص تحياتى |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
سلام يا صاحبى |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
يل جماعه الف مبروك على الصحبه والصيد الجميل الوزة دة حلال انشاء الله بشرط ان حد غير الى ضربها يكلها
وهو دة احوط الاحوط يبقى انا واستاذ بدر واستاذ محمد سيد |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
هههههههههههههههههههههههه
ربنا يبارك ياباشا بس طريقة السرد تحس منها بمدي المعاناه اللي شوفتها في الرحله و عموما ان اشء الله ابقي اجي لو في رحله قادمه طالما في ىناس ماشاء الله بتطلع كده |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
أستاذ بدر , أستاذ محمد msa , أستاذ محمود شلبى
أنا مش مستريحلكوا فى موضوع الوزة , وعلشان كدة أنا هاقولكوا الحقيقة بينى وبينكم الجماعة دول وجدوا الوزة دى غرقانه فى المية , فإنتشلوها وعملوا عليها الفيلم ده علشان الشهرة والأضواء لو عايزين تاكلوا الوزة بعد المعلومات الخطيرة دى , يبقى إتفضلوا بالهناء والشفاء هههههههههههههههههههههههه |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
أنا مش قادر أقف على رجليا من يومها , من المجهود اللى عملناه أنا حاسس أن لو كان فيه طلعة تالتة من 8 الى 12 كنت أكيد هاتطلع ولكن يشفعلك أنك كنت السبب فى أننا تشرفنا بمعرفة الأستاذ خالد تحياتى ليك يا طارق وأنصحك أنك ماتتصلش بيا لمدة أسبوع هههههههههههههههه |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
والمرة الجاية ناخد اليوم من اوله وعلى فكرة الاولاد استمتعوا جدا بفكرة الصيد الجماعي وكانوا عاوزين يبينوا شطارتهم |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
الف مبروك يا جماعة على الطلعة الجميلة اوى دية
كفاية فيها التعرف على المجموعة الجميلة ومتعة السفر لائماكن جديدة واكيد كان فى تبادل خبراة ولو نظرى وكان واضح الرد فى اول صورة للوبطة ان مكتوب وراكم على العربية النقل ( الصبر جميل ) ودة الدرس من الصيد وان شاءالله المرة الجاية ربنا يفرجها بحجات كتير |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
وبارك الله فيك |
رد: الطلعة العجيبة .. الجمعة 20/5/2011
شكــــــــــــــــرا جزيلا لكل من شارك بموضوع ( موقعة الوزة ) ... هههههههههههه
و الله أنا هضيف الجملة دي لعنوان الموضوع دلوقتي. تحياتي لكم جميــــــــعا. |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
احنا ننتدب الدكتور السباعى سابقا وهو اللى يقرر بس الخوف انة يقول ان الوزة ماتت مختنقة لابتلاعها لفافة بانجو_هههههههه
|
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
هههههههههههه |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
بس المشكلة ان الاخ كريم طمع فيها ومش عايز يرجعها وصاحبها عاملى مشكلة تحياتى |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
بس ليك معايا يوم ... و مش هتسد ... ههههههه أنا سامع أنك طالع طلعة صيد بمسدسات الصوت كدة نواحي أكتوبر .. ممكن صحة الموضوع دة. بس عشان ألحق أبلغ عنك .. هههههههههه |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
1 مرفق
الوزة ماتت يا جماعة وشبعت مووووووووووووت متصدوقوش الاستاذ بدر تقريبا دة تبع الثورة المضادة ودية صورة الوزة بعد العرض على الطب الشرعى واثبت انها ماتت اثر اطلاق القناصة عليها من اعلى كوبرى 6 اكتوبر المصدر جريدة الشرقية اليوم |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
لا لا يا كريم انا هقاطع الفتة وهعتصم فى قسم الأسلحة لحين ارجاعك للوزة |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
دي العزومة دي علشانك يا راجل. أنا رأيي أنا و أنت نتفق علي بدر و نقسم الوزة بينا .. أه .. أسمع كلام أخوك. |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
يا جماعة ...
تم بحمد الله إعادة الوزة إلى أصحابها , ونحن الآن نبحث عن بطة للإيجار علشان الطلعة الجاية إن شاء الله. خالص تحياتى للجميع , وشكراً لإهتمامكم , وخاصة بشمهندس بدر |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
يا جماعه الوزه دى زمنها فى منتهى الفرح انها دخلت (موسوعة جينس ) كأعظم وزه ممثله تستطيع تقليد الموتى
|
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
انت صح يبقى كريم ودى الوزة بتاعتلى فين هههههههه |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
و هذا نداء الواجب لكل المشرفين .. ههههههه اقتباس:
اقتباس:
هههههههه اقتباس:
|
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اية يا جماعة هنخسر بعض علشان وزة كاوتش هههههههههههههه
|
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
|
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
بعد التشريح وجد انها بطة بس الشيطان وزها واحنا كلنا اتخمينا وفتكرنا انها وزرة
|
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
عموما انا بلغت عنك مباحث العشش وهما انشاء الله هيجيبوك متلبس بالفتة يوم الجمعة وعموما يا عم الحاج انا شايف انك تراضى بدر وتديله الصدر وهو هيعفو عنك :d |
رد: موقـعــــــــة الــــــــوزة .. الجمعة 20/5/2011
اقتباس:
اقتباس:
أنا هحنطها إن شاء الله ... ههههههههه اقتباس:
اقتباس:
|
| الساعة الآن 06:15 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir