الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=14193)

scorpion 11-08-20 05:12 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
هو مدرب ايه بالظبط

hema777h 11-08-20 05:19 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178920)
اهم حاجة اللياقة البدنية انا سني 32 سنة اة رياضي وكنت بلعب ايكيدو وكنت واخد فرقة صاعقة بس كان عندي ساعتها 20 سنة يعني اللياقة 10% وتدربت علي يد عميد في الجيش الروسي لما كنت خارج مصر بليتوانيا في بمركز رياضي لتعليم فنون القتال وكان عندي 24سنة.
بالنسبه للتدريب فهو شـــــــــــــــــــــــــــــــاق جدا وعاوز وقت وتفرغ والبعض منا متزوج فلابد من دراسة الموضوع دا جدا ...............زممكن نبدا بان كل واحد فينا الفتر اللي جاية يعمل لنفسة برنامج تدريبي يعني الجري لمدة ساعة والقفز علي حواجز ودي ممكن في النادي واستعمال الكراسي كحواجز واهم حاجة تسلق الحبال ودي عاوزة لياقة 100% لانها مرهقة جدا .......... وبعد لما الفرد مننا يلاقى انو علي الاقل 60% لياقة يجي بقي الاتفاق علي التدريب الجماعي اما الرماية فهي اخر مرحلة
اية رايكو

كلامك مظبووط وتقريبا انت حططة جدوول زمني للتدريب بالخطوات

gamopt80 11-08-20 05:33 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion (المشاركة 179028)
هو مدرب ايه بالظبط

هم بيسموها قتال شوارع مش عارف ليها اسم تاني او لا, زي الفديو الي حطه البشمهندس راتب ,هيدربنا على استخدام القتال الحقيقي بالاسلحه البيضاء وبالايد وكل طرق الهجوم والدفاع..., انا طبعا مدربتش معاه قبل كده بس صاحبي دا حكالي كتير, والمدرب عنده صالة خاصه ممكن نتدرب فيها ونخلي التدريب العسكري واستخدام السلاح بعدين

mo_rateb 11-08-20 06:28 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamopt80 (المشاركة 179037)
هم بيسموها قتال شوارع مش عارف ليها اسم تاني او لا, زي الفديو الي حطه البشمهندس راتب ,هيدربنا على استخدام القتال الحقيقي بالاسلحه البيضاء وبالايد وكل طرق الهجوم والدفاع..., انا طبعا مدربتش معاه قبل كده بس صاحبي دا حكالي كتير, والمدرب عنده صالة خاصه ممكن نتدرب فيها ونخلي التدريب العسكري واستخدام السلاح بعدين

اللى انا حاطه اسمه فن كوكسل وده العن من ايكيدو و مجمع كل فنون القتال.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kuk_sool

AMR ALY 11-08-20 06:39 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
خبر عن سحب السفير المصري من اسرائيل

hamam 11-08-20 06:43 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
فين يا غالى الخبر ده
على النت ولا تليفزيون

s.elrefaey 11-08-20 06:44 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamam (المشاركة 179075)
فين يا غالى الخبر ده
على النت ولا تليفزيون

الخبر ده على قناة الجزيره

gamopt80 11-08-20 06:48 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr aly (المشاركة 179073)
خبر عن سحب السفير المصري من اسرائيل

وجايين على نفسهم قوي كده ليه!! والمفروض من بعد الثوره ميكونش لينا سفير هناك اساسا

hamam 11-08-20 07:08 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
جبت الاخبار وجيت
<p>محتجون مصريون يحتجون امام السفارة الاسرائيلية بالقاهرة مساء الجمعة. تصوير. محمد عبدالغني - رويترز</p>
1 / 1تكبير للحجم الكامل

القاهرة (رويترز) - اعلن مجلس الوزراء المصري في ساعة مبكرة من صباح السبت سحب السفير المصري لدى اسرائيل وذلك في اعقاب مقتل ثلاثة من أفراد الامن المصريين بسيناء خلال هجوم اسرائيلي على الحدود استهدف فلسطينيين .

وقال مجلس الوزراء المصري في بيان على صفحته الرسمية ان اللجنة الوزارية الطارئة المكلفة ببحث تداعيات الاحداث التي شهدتها منطقة الحدود المصرية-الاسرائيلية قررت "ولحين موافاتنا بنتائج تحقيقات السلطات الاسرائيلية واعتذار قادتاها عن تصريحاتهم المتعجلة والمؤسفة تجاه مصر سيتم سحب السفير المصري من اسرائيل."

واضاف المجلس ان مصر "تستنكر كذلك التصريحات غير المسئولة والمتسرعة لبعض القيادات في اسرائيل الامر الذي يفتقر للحكمة والتروي قبل اصدار أحكام واستباق معرفة حقيقة ما حدث لاسيما فيما يتعلق بالعلاقات المصرية-الاسرائيلية وحساسيتها."

وكانت القاهرة قدمت يوم الجمعة احتجاجا رسميا لاسرائيل بعد ذلك الحادث كما حاول مئات المتظاهرين الوصول الى سفارة اسرائيل الموجودة في أكثر من طابق علوي في مبنى سكني يطل على النيل.

وقتل ضابط بالجيش المصري وجنديان بالامن المركزي الذي يتبع وزارة الداخلية عندما قامت اسرائيل بعملية لملاحقة نشطاء كانوا قد شنوا هجمات على الحدود في جنوب اسرائيل يوم الخميس. وأصيب سبعة اخرون من أفراد الامن المصري بجروح.

وقال الجيش المصري في بيان بعد اجتماع المجلس الاعلى للقوات المسلحة الحاكم "تقدمت مصر باحتجاج رسمي لاسرائيل على خلفية أحداث أمس التي وقعت على الحدود وطالبت باجراء تحقيق عاجل حول الاسباب والملابسات المحيطة بمقتل ثلاثة من القوات المصرية."

ويمثل هجوم الخميس اكبر اختبار للعلاقات بين اسرائيل ومصر في اعقاب الثورة التي اطاحت بالرئيس حسني مبارك ودعمت قوى معادية لاسرائيل. وعبرت اسرائيل عن قلقها إزاء الامن في شبه جزيرة سيناء.

وتظاهر عشرات المصريين أمام المبنى الذي يضم السفارة الاسرائيلية في القاهرة عقب صلاة الجمعة منددين بالهجوم الاسرائيلي على الحدود المصرية لكن مئات تجمعوا في المساء أمام المبنى وحطموا حواجز حديدية في محاولة لدخول المبنى والوصول الى السفارة الاسرائيلية

سرسور 11-08-20 07:11 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
بسم الله ما شاء الله
الحمد لله الذي جعل المحن لنرى معادن الرجال
احيي كل من شارك و آسف لتأخري
يجب علينا ان نستعد بكل وسيلة متاحة و بكل ما نجيدة
الاقتراحات كثيرة و حتى لا نضيع الوقت علينا أن نبدا من الآن
معظمنا عنده اسلحة اما مسدس أو بندقية أو ...........
عليه ان يتدرب عليه جيدا لأن هذا هو المتاح الآن
و تدريبات اللياقة البدنية ايضا ممكن نبدأ بها في البيت
و على الاخوة اصحاب الخبرة التوجيه على طرق التدريب الفردية الى ان نتمكن من التدريب الجماعى
بالنسبة للاسلحة الحية إما ان ننتسب الى نادى اذا استطعت
أو من لديه الخبرة و يستطيع ان يعلم ولو شخص واحد فليفعل
وذلك لأننا لا نعلم كم من الوقت أمامنا
انا لا اتحدث اننا سنذهب الى الحدود و لكن يجب ان نحمى منازلنا فى حالة حدوث انفلات آخر داخلي أو خارجي

AMR ALY 11-08-20 07:25 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
ايه رائيكوا في التدريب باباينت بول،الناس بتشكر فيه؟

mo_rateb 11-08-20 07:27 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMR ALY (المشاركة 179114)
ايه رائيكوا في التدريب باباينت بول،الناس بتشكر فيه؟

انا موافق بس غالى. الاسعار اهى
http://adrenalinegypt.com/index.php?...w=article&id=4

AMR ALY 11-08-20 07:44 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
معاك غاليه ،يعني نضحي بثمن مثلا علبه طلق كل فتره و نعيش في اجواء الحرب و نتريض و لو مره بعد الفطار و تبقي فرصه للتعارف عن قرب،اعتقد كل ده يساوي،صح؟

scorpion 11-08-20 07:59 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
رقم واحد غالي
رقم اتنين غير متوفر في المحافظات يعني انا في اسكندريه معندناش
ومع احترامي انا مش بعتبره تدريب هو ممكن يكون لعب او تسليه اكتر من انه تدريب احنا عايزين حاجه اقوي وتكون متوفره
وده راي الشخصي
و ممكن بتمن اللي حتروح تلعب بيه تروح تدرب رمايه في نوادي الرمايه وحتكون افيد

سامح عاشور 11-08-20 08:24 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
أنا شايف إنه الاحسن نسيب التدريب على السلاح دلوقتي.
نبدأ باللياقة, وطول النفس, وأهم حاجة على الإلتزام, إن ماعرفتش تصبر على التدريب وتواظب عليه, يبقى لا مؤاخذه كده ما ينفعش.
بحيث نبقوا جاهزين عشان لا قدر الله لو حصل حاجة (حتى مش دلوقتي) ناخد دورة إسبوعين كل واحد على سلاحه ونبقوا جاهزين.

يبقى التدريب على الجري, والسباحة إذا أمكن, وتسلق الحبل والقفز من على الحواجز, و تمارين ( 6 و 9 ) و بطن, وأخيراً وليس آخراً القتال المتلاحم.


اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 178661)
بس يا جماعة ياريت ناخد الموضوع بجد لان دا موضوع مهم جدا انا من ساعة الثورة و من التجارب اللى شفتها مع البلطجية و اللى كانو العن من بعض و انا بحاول اجهز على قد مقدر بس محتاج توجيه و دا الاستاذ احمد ممكن يوفروا.

في فرق بين اليهودي والبلطجي.
البلطجي بتحاول تمسكه وتسلمه, لكن اليهودي هياخدله طلقه هتوديه على النار عدل.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky (المشاركة 178920)
اهم حاجة اللياقة البدنية انا سني 32 سنة اة رياضي وكنت بلعب ايكيدو وكنت واخد فرقة صاعقة بس كان عندي ساعتها 20 سنة يعني اللياقة 10% وتدربت علي يد عميد في الجيش الروسي لما كنت خارج مصر بليتوانيا في بمركز رياضي لتعليم فنون القتال وكان عندي 24سنة.
بالنسبه للتدريب فهو شـــــــــــــــــــــــــــــــاق جدا وعاوز وقت وتفرغ والبعض منا متزوج فلابد من دراسة الموضوع دا جدا ...............زممكن نبدا بان كل واحد فينا الفتر اللي جاية يعمل لنفسة برنامج تدريبي يعني الجري لمدة ساعة والقفز علي حواجز ودي ممكن في النادي واستعمال الكراسي كحواجز واهم حاجة تسلق الحبال ودي عاوزة لياقة 100% لانها مرهقة جدا .......... وبعد لما الفرد مننا يلاقى انو علي الاقل 60% لياقة يجي بقي الاتفاق علي التدريب الجماعي اما الرماية فهي اخر مرحلة
اية رايكو

+1
التدرج والتسلسل ده جميل جداً.

koktal 11-08-20 11:05 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
هى أفضل لعبه من وجهة نظرى
الكونغ فو
ولو حد يعرف أقوى مدربين فى القتال ده يقول أو أى حد يستفسر

استعراض كونغ فو KongFu صيني حقيقي

إستخدام أسلحة

حركة كونغ فو خطيرة

كونغ فو مقطع قتال للبطل مازن المالكي

koktal 11-08-20 11:14 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
ولو حد يعرف نوع التدريبات دى


Axel 11-08-20 12:43 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
فعلا الكونغ فوو فن قتالي شديد لكن طبعا مش الاستعراض
و الجيوجيتسو كذلك و الجودو اساسا متاخد من الجيوجيتسو الي ان الجيوجيتسو صعب و بيحتاج وقت و دان وان بياخد 6-7 سنين
و دمجهم بيخليهم يكملوا بعض نظرا لأن الكونغ فوو بيعتمد ع القتال في وضع الوقوف و الجيوجيتسو ع الارض و التثبيت بحركة كسر


بالنسبة اخر فيديو اللي بتسال عليه
اللي راجل بيعمله ده مستوي متقدم من رياضة الباركور مع دمج الاكروبات و بيحتاج سنين عشان يوصله و الباركور ديه رياضة جديدة و ابتدت تدخل مصر من كام سنة ع ايد مجموعة شباب هم ايجيبشن تريسورز
و تعتبر فن الهروب ازاي توصل من النقطة أ الي النقطة ب في اقل وقت و بأقل جهد

و ده فيديو يوضحها اكتر عشان اللي انت حاطه ضامم الجمباز و الاكروبات
انما هنا باركور صافي



و فيه رياضة شبهها الي حدا ما بس قتالية و استعراضية ضرب و شقلبة و هي الكابويرا ا بس متنفعش للقتال زي الكونغ فوو و الجيوجتسو هي تنفع استعراض اكتر
انما لو قدامك بلطجي مش هتقعد تتمنظر عليه بحركتين ده عايز ضربة قاضية من بتوع الكونغ فو او الجيوجيتسو او بعض تكنيكات قتال الشوارع لأن قتال الشوارع مفيهوش قواعد زي المسابقات القاعدةالوحيدة في الشارع انه مفيش قواعد

و ده فيديو ليها و اللي بيلعبها الواد الاسمر هي ديه الكابويرا


و ده فيديو تاني


mman2005 11-08-20 12:59 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koktal (المشاركة 179180)
ولو حد يعرف نوع التدريبات دى

http://www.youtube.com/watch?v=3ca2o...feature=fvwrel

أنت متأكد أن دول بن أدمين؟

يا عم كوكتيل إحنا ناس متجوزة الله يسترك الواحد لو حب يعمل حركة عشر دى هينزل 7 حتت.

الرياضة دى على فكرة تقريباً جاية من النينجا كانوا جايبين حلقة عنها فى ناشونال جغرافيك، رغم أنى كنت بلعب كونغ فو قبل كده ووصلت لمرحلة أنى بقدر أفتح حوض كامل وأثبت رجلى بطريقة عمودية وأنا واقف، وكنت أحسن واحد فى الفريق بيعمل خلفية بالجامب وهى أنى أقفز فى الهواء وأنا بضرب الخلفية وكنت أعلى رجل فى الفريق بتوصل لأعلى طول ممكن، وكنت بعمل حركات أنا مألفها حركة 360 كنت بعملها رباعى 4 360 ورا بعض ،وكنا بنتدرب أننا بنمشى على الحيطة وصلت أنى أمشى 4 خطوات على الحيطة، وكنا بنتدرب تدريبات شاقة جداً فى المطار لدرجة أن كل واحد بيشيل زميله فوق كتفه ويجرى بيه حول سور المطار، بس للأسف كل ده راح مع الوقت وقلة الرياضة والجواز.

Axel 11-08-20 01:11 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 179224)
أنت متأكد أن دول بن أدمين؟

يا عم كوكتيل إحنا ناس متجوزة الله يسترك الواحد لو حب يعمل حركة عشر دى هينزل 7 حتت.

الرياضة دى على فكرة تقريباً جاية من النينجا كانوا جايبين حلقة عنها فى ناشونال جغرافيك، رغم أنى كنت بلعب كونغ فو قبل كده ووصلت لمرحلة أنى بقدر أفتح حوض كامل وأثبت رجلى بطريقة عمودية وأنا واقف، وكنت أحسن واحد فى الفريق بيعمل خلفية بالجامب وهى أنى أقفز فى الهواء وأنا بضرب الخلفية وكنت أعلى رجل فى الفريق بتوصل لأعلى طول ممكن، وكنت بعمل حركات أنا مألفها حركة 360 كنت بعملها رباعى 4 360 ورا بعض ،وكنا بنتدرب أننا بنمشى على الحيطة وصلت أنى أمشى 4 خطوات على الحيطة، وكنا بنتدرب تدريبات شاقة جداً فى المطار لدرجة أن كل واحد بيشيل زميله فوق كتفه ويجرى بيه حول سور المطار، بس للأسف كل ده راح مع الوقت وقلة الرياضة والجواز.

لا يا ريس ديه مش مشتقة من النينجا النينجتسو حاجة مختلفة
و اسمها باركور
انما ديه انشائها واحد كان في فرنسي في التمنينات ع ما اتذكر
و هي مفيدة في الهرب او الوصول من نقطة لنقطة في اسرع وقت
و بتستخدم يعني بالبلدي انك تعدي من اي عوائق تقابلها سواء متبع احركة القرد او توازن القط او مخلب القط و هكذا


mman2005 11-08-20 01:25 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
شكراً أخى axel على التوضيح..

mman2005 11-08-20 01:35 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
بس يا جماعة المقاتل مش محتاج اللياقة البدنية العالية دى فى الحرب وإن كانت ستسهله سرعة التحرك وتحمل المصاعب، وبعدين زى ما قلت قبل كده الجيش مش محتاجنا، غير فقط للجبهة الداخلية، وإحنا ما شاء الله عندنا قوات الصاعقة السيل تيم والى بيخدوا الفرقة فى 7 شهور تدريب شاق، بسم الله ما شاء الله أسود بشرية منه أسبوع الجحيم تدريب متواصل بدون نوم لمدة 6 أيام، يعنى الواحد فيهم ما شاء الله لو دخل لوحده بسلاحه على 20 مسلح من تجار المخدرات والبلطجية هيتغلب عليهم، أطمنوا مصر عندها أكبر عدد فى العالم من قوات الصاعقة ودول لوحدهم لو بعت منهم 1000 فى سيناء ليجننوا إسرائيل، وفيه فعلاً فى سيناء قوات من دى، وأنا أعرف رئيس أركان عمليات الصاعقة متواجد فى سيناء من كم سنة، وبيأكدلى أنهم عندهم كفاءة ينقلوا الحرب جوة إسرائيل، وبيأكدلى كمان إن لما إسرائيل بتقتل جنود مصريين، بيكون فيه رد من قوات الصاعقة المصرية بس غير معلن وبيتقتل فيها جنود إسرائليين، صفوة قوات الصاعقة متواجدة فى سيناء فى المنطقة ب ودول ممكن يتنقله فى نصف ساعة على الحدود بالهليكوبتر، ودول مش بيتفاهموا الرصاصة بخنزير إسرائيلى.

جنرال 11-08-20 02:19 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
عن جريدة الدستور

الحكومة تقرر استدعاء السفير الاسرائيلي لابلاغه احتجاج مصر وتطالب اسرائيل بالاعتذار



الحكومة المصرية: الحادث يعتبر خرقا لاتفاقية كامب ديفيد


السفارة الإسرائيلية
بعد ساعة تقريبا من البيان الأول للجنة الوزارية التي عقدت أول اجتماعاتها حتي الساعات الأولي من فجر اليوم السبت وأعلنت عن استدعاء السفير الاسرائيلي في مصر وابلاغه احتجاج مصر , أصدرت اللجنة بيان ثاني أعلنت فيه عن سحب السفير المصري من اسرائيل لحين موافاة مصر بنتائج تحقيقات السلطات الإسرائيلية وإعتذار قادتاها عن تصريحاتهم المتعجلة والمؤسفة تجاه مصر .

وجاء في نص البيان :

عقدت اللجنة الوزارية الطارئة المكلفة ببحث تداعيات الأحداث التي شهدتها منطقية الحدود المصرية-الإسرائيلية اجتماعاتها مساء اليوم 19 أغسطس وأصدرت البيان التالي:

تابعت مصر بقلق وأسف شديد ردت الفعل الإسرائيلية علي عمليات التفجير التي شهدتها مدينة ايلات والتي تدينها مصر بشده وامتداد ردت الفعل الإسرائيلية لتنال من بعض أفراد القوات المصرية المرابطة علي خط الحدود الدولية المشتركة بالأراضي المصرية-الإسرائيلية وقيامها بقذف عشوائي أسفر عن استشهاد 3 جنود من وحدة الحراسة المصرية وجرح 4 آخرون.
وتستنكر مصر كذلك التصريحات غير المسئولة والمتسرعة لبعض القيادات في إسرائيل الأمر الذي يفتقر للحكمة والتروي قبل إصدار أحكام واستباق معرفة حقيقة ما حدث لاسيما فيما يتعلق بالعلاقات المصرية-الإسرائيلية وحساسيتها.
وتؤكد مصر رفضها التام لأية محاولة لإلقاء تبعة الإهمال الأمني الإسرائيلي في حماية حدودها وإقحام اسم مصر في ذلك، وتؤكد مصر ان عملية التمشيط الأمني في سيناء هي إجراء داخلي لا علاقة له من قريب او بعيد بحادثة إيلات فهي إجراءات تتم ضد عناصر محلية خارجة عن القانون.
وعليه تحمل مصر إسرائيل المسئولية السياسية والقانونية المترتبة علي هذا الحادث الذي يعتبر خرقاًً لبنود اتفاقية السلام المصرية-الإسرائيلية، وتدعو إسرائيل بشكل فوري فتح تحقيق في الحادث وموافاتنا بنتائجه في أقرب وقت.
وردا علي ما حدث فستستخدم مصر كافة الإجراءات الواقية لتعزيز منطقة الحدود من جانبها مع إسرائيل ودعمها بما يلزم من قوات قادرة علي ردع إدعاءات لتسلل أي نشاط أو عناصر خارجة عن القانون وكذلك الرد علي أي نشاط عسكري إسرائيلي باتجاه الحدود المصرية.
وتقرر اللجنة ولحين موافاتنا بنتائج تحقيقات السلطات الإسرائيلية وإعتذار قادتاها عن تصريحاتهم المتعجلة والمؤسفة تجاه مصر سيتم سحب السفير المصري من إسرائيل.
وأكدت اللجنة أهمية مواصلة الحملة الأمنية في سيناء للقضاء المبرم علي كافة عناصر البلطجة وأصحاب الفكر الديني المتطرف والمهربين والمتورطين في عملية الإتجار بالبشر وتدعيم الحملة بكل ما يلزمها من تجهيزات مادية وبشرية لحين تحقيق كامل أهدافها.
وأوصت اللجنة تخصيص لجنة طارئة لمجلس الوزراء بكامل هيئته بعد غد الاثنين للتصديق علي إنشاء جهاز للتنمية الشاملة لسيناء، حيث يشرف وبشكل فوري علي أوجه عملية التنمية والنهوض بسيناء من كافة الأوجه السياسية والاجتماعية والاقتصادية وحل مشاكل أهالي سيناء والتي تم تحديدها في الاجتماع الأخير لتنمية سيناء وذلك إدراكا أن معركة التنمية والنهوض بسيناء هي خط الدفاع الأول عنهما أمام المخططات الإقليمية والمشبوه والتي ستتصدي لها مصر بكل حزم وعزيمة.
وفق الله وحفظ الله مصر

وكانت الحكومة قد أصدرت بيانا أوليا كليفت بمقتضاه وزير الخارجية باستدعاء السفير الإسرائيلي بالقاهرة وابلاغه رسميا احتجاج مصر على اطلاق النار داخل الجانب الإسرائيلي بشكل أدى إلى سقوط ضحايا وإراقة دماء داخل مصر ، والمطالبة باجراء تحقيق رسمي مشترك لكشف ملابسات الحادث وتحديد المسؤلين عنه واتخاذ الاجراءات الفانونية اللازمة على نحو يحفظ حقوق الضحايا والمصابين المصريين.

وقررت اعتبار المجموعة الوزارية للزمات في حالة انعقاد دائم لمتابعة الموقف أولا بأول.

وانتهى اجتماع اللجنة الذي استمر حتى الساعات الأولى من صباح يوم السبت بعد أربع ساعات ونصف إلى أن مصر تدين الحادث الذي أدى الى استشهاد عدد من أبناءها وإصابة آخرين وتطالب إسرائيل بتقديم إعتذار رسمي لمصر عن هذا الحادث وأن مصر تؤكد أنها لن تتهاون في حقوق أبناءها وحماية أرواحهم وتؤكد على قدرتها على حماية حدودها وتأمين أرض سيناء تأمينا كاملا وتؤكد أن تأمين الحدود المصرية الإسرائيلية مسؤلية الطرفين معا وليست مسؤلية مصر وحدها.

ودعت اللجنة جميع المواطنين ووسائل الإعلام إلى الإنتباه للمخاطر التي تهدد الأمن القومي في سيناء والذي يستوجب تمسكا بالجبهة الداخلية وعدم الانخراط في خلافات جانبية.

وتقرر تخصيص اجتماع مجلس الوزراء بعد غد الاثنين للتصديق على انشاء كيان مؤسسي لتنمية سيناء وحل مشاكل اهلها.

superman2 11-08-20 02:43 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 179248)
بس يا جماعة المقاتل مش محتاج اللياقة البدنية العالية دى فى الحرب وإن كانت ستسهله سرعة التحرك وتحمل المصاعب، وبعدين زى ما قلت قبل كده الجيش مش محتاجنا، غير فقط للجبهة الداخلية، وإحنا ما شاء الله عندنا قوات الصاعقة السيل تيم والى بيخدوا الفرقة فى 7 شهور تدريب شاق، بسم الله ما شاء الله أسود بشرية منه أسبوع الجحيم تدريب متواصل بدون نوم لمدة 6 أيام، يعنى الواحد فيهم ما شاء الله لو دخل لوحده بسلاحه على 20 مسلح من تجار المخدرات والبلطجية هيتغلب عليهم، أطمنوا مصر عندها أكبر عدد فى العالم من قوات الصاعقة ودول لوحدهم لو بعت منهم 1000 فى سيناء ليجننوا إسرائيل، وفيه فعلاً فى سيناء قوات من دى، وأنا أعرف رئيس أركان عمليات الصاعقة متواجد فى سيناء من كم سنة، وبيأكدلى أنهم عندهم كفاءة ينقلوا الحرب جوة إسرائيل، وبيأكدلى كمان إن لما إسرائيل بتقتل جنود مصريين، بيكون فيه رد من قوات الصاعقة المصرية بس غير معلن وبيتقتل فيها جنود إسرائليين، صفوة قوات الصاعقة متواجدة فى سيناء فى المنطقة ب ودول ممكن يتنقله فى نصف ساعة على الحدود بالهليكوبتر، ودول مش بيتفاهموا الرصاصة بخنزير إسرائيلى.


اهو كلام الاحلام وقصص الزناتي خليفة دي هي اللي هتودينا في داهية ..... نفسي نسأل نفسنا هو احنا عندنا كل القوات الرهيبة دي كلها ؟ طب واسرائيل عندها ايه ؟ بلطجية بس ؟؟؟ ... ربنا يستر علي البلد من فتحة الصدر الكدابة

mman2005 11-08-20 02:53 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة superman2 (المشاركة 179283)

اهو كلام الاحلام وقصص الزناتي خليفة دي هي اللي هتودينا في داهية ..... نفسي نسأل نفسنا هو احنا عندنا كل القوات الرهيبة دي كلها ؟ طب واسرائيل عندها ايه ؟ بلطجية بس ؟؟؟ ... ربنا يستر علي البلد من فتحة الصدر الكدابة

صدقنى كل ده حقيقى بس أنا معاك فى عدم الإغترار أو التقليل من شأن إسرائيل، بس برده مش معاك فى التهويل من شأن إسرائيل والخوف والكشة إلى ملهاش لازمة وكأنهم شعب الله الخارق والقوة التى لا تقهر.

إسرائيل لم تنتصر فى حرب منذ 73 حتى فى قطاع غزة لم تستطع تحقيق أهدافها ولم تستطع دخول قطاع غزة سوى بضع مئات من الأمتار، قطاع غزة تحمل القصف الإسرائلية أكثر من شهر بمختلف أنوع الأسلحة، الحمد لله نحن لدينا سلاح طيران ولدينا دفاع جوى أقل ما يقال عنه أنه قوى ولدينا صواريخ تصل إلى كل جزء فى إسرائيل ولدينا قوات بحرية هى الأكبر فى الشرق الأوسط، ولدينا قوات صاعقة تستطيع القتال فى أسوأ الظروف.

ومع ذلك لا أحبز سياسة التهويل من الخصم أو الإقلال منه.

ahmed hamdy 11-08-20 04:04 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
يا جماعة انا معاكو في اى حاجة انا شاب عندى 19 سنة من صغرى بتدرب علي الفنون القتالية وحمل السلاح انا من القاهرة وبجد انا فرحان جدا بهذا التجمع المصرى الوطني

حسن الجندي 11-08-20 07:11 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
أخوكم معاكم مفيش كلام، هو فيه أحلى من الشهادة، ربنا يتقبل منكم ومنا

scorpion 11-08-20 07:25 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koktal (المشاركة 179180)
ولو حد يعرف نوع التدريبات دى

http://www.youtube.com/watch?v=3CA2o...feature=fvwrel

ده اسمه باركور او free running

ashraf_f 11-08-20 07:39 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
عزيزى اكسلانس موضوعك دة ماينفاعش هنا علشان سعة المنتدى على النت اصغر بكتير من اللى هيروحو و كل العالم شاف اللجان اللى نزلت بشوم و سكاكين مستنين اللى مسلحين بالالى و الاسلحة النارية دى لوحدها ربتلهم الرعب لو حصل و روحتو تحاربو اكيد هتلاقونى هناك مستنيكو ;)

mo_rateb 11-08-20 07:47 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hamdy (المشاركة 179320)
يا جماعة انا معاكو في اى حاجة انا شاب عندى 19 سنة من صغرى بتدرب علي الفنون القتالية وحمل السلاح انا من القاهرة وبجد انا فرحان جدا بهذا التجمع المصرى الوطني

حلو قوى احنا من سن بعض تقريبا هنشوف بس الباقى هيعملوا ايه و هناخد اول خطوة قريب ان شاء الله نمرتى 0147083361 و الاسم محمد راتب و ٢٠ سنة.

elexlns1 11-08-20 10:11 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
عدد المجموعة المستعدة وصل الى الأن 32 مقاتل + المدرب

ارجوا منكم التواصل عبى الصفحة الرسمية على الفيس بوك

gamopt80 11-08-20 10:24 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اكسلنس الـ 32 واحد من اي محافظات ؟

elexlns1 11-08-20 10:42 PM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
متنوعين وانا عملت اقسام منفصلة على صفحة الفيس بوك عشان كل واحد يسجل فى محافظته

وعملت مواضيع لتمارين اللياقة البدنية

elexlns1 11-08-21 12:35 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
المجموعة فطرت ونامت النهاردة ولا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟

فى تطورات حلوة على الصفحة

mo_rateb 11-08-21 12:44 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 179590)
المجموعة فطرت ونامت النهاردة ولا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟

فى تطورات حلوة على الصفحة

لا يا باشا انا موجود اهو و حاول كدا فعلا تقسمنا لمحافظات

elexlns1 11-08-21 01:10 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اية رأيكم فى تمارين اللياقة البدنية على الصفحة

mo_rateb 11-08-21 01:18 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 179627)
اية رأيكم فى تمارين اللياقة البدنية على الصفحة

تمام يا باشا بس زى متفقنا خلى التواصل هنا او اعمل لجروب خاص على الفيس بوك انما الصفحة دى حاجة عامة قوى.

elexlns1 11-08-21 01:21 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
هى صفحة عامة لكن اى مساهمة مخالفة عن اهدافنا هتتمسح

انت خايف ولا اية ؟ هو احنا بنسرق ؟

العقيد اشرف لو عارف اننا غلط مكنش تطوع معانا

المنتدى ممكن فى اى لحظة يمسح الموضوع اصلا

mo_rateb 11-08-21 01:28 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 (المشاركة 179638)
هى صفحة عامة لكن اى مساهمة مخالفة عن اهدافنا هتتمسح

انت خايف ولا اية ؟ هو احنا بنسرق ؟

العقيد اشرف لو عارف اننا غلط مكنش تطوع معانا

المنتدى ممكن فى اى لحظة يمسح الموضوع اصلا

مش موضوع خايف احنا مش بنعمل حاجة غلط لكن مش ضامن مين اللى ممكن يدخل على الصفحة و يشترك معانا فيستحسن تعمل جروب خاص زى جروب الرابطة و هيحقق نفس الهدف بس هتبقى عارف مين اللى معانا و لحد منجهز كل حاجة نبقى نفتح الجروب عام. المهم دلوقتى تقسمنا محافظات عشان نتقابل قريب و نعرف هنعمل ايه و مين المسؤول عن كل محافظة.

m777md62 11-08-21 01:28 AM

رد: أخوكم اول متطوع فى الجيش لو قامت الحرب على اسرائيل .. مين معايا ؟
 
اذا رأيت الاسرائليون <<بيجرووا>>

وتل ابيب <<تهتز>>

وجيشهم <<يرتجف خوفا>>
.........
والوزراء<<يصيحون رعبا>>

ونتنياهو <<بيعملها على نفسه>>

...والنساء<<بتلطم على وشها>>

والاطفال<<يدمعون>>

والموساد<<يختبئون>>
..............
.
.
.
.
.
.
.
.
.
فاعلم ان المصرييون قادمون !! ;))


الساعة الآن 09:27 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir