الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   اتمنى من الاعضاء المشاركه (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=28618)

hogan 12-06-19 11:03 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة owkean (المشاركة 389880)
لو سمحت المسدس الصوت الروم ده ماسوره متحركه ولا ثابت ومفتوحه ولا لا

مقفول ومسوره ثابته

Compact 12-06-19 01:02 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 390059)
انا عن نفسى المسدس زو الاعتماديه
عندك الهكلر والجلوك ,والاكس فايف وبالنسبه للطلقات الطلقات انواع وبصراحه مشفتش من ال9 م غير المدبب والحارق والعيارات التانيه زى الماجنوم هوا الى مدبب

مصر بقى فيها 9مم هولو بوينت و شوت-شل كمان يا أ\ مصطفى

owkean 12-06-19 03:01 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
شكرا لاهمامك ومعلوماتك

ahmed yasser 12-06-19 05:15 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
انا عندى سؤال مش عارف هو يمشى عالصوت والحى الايكول فولجا لما الخزنة بتفضى الاجزاء بتفضل راجعة لورا لما نحب نردهم لمكانهم بنعمل ايه والمفتاح اللى بيردهم زى اللى فى الجاكال مثلا بنردهم ازاى وشكراااااا

BERETTA fs92 12-06-19 05:50 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
هوا انا اقدر اقفش عليك برده ياباشا

بوبس 12-06-20 12:46 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
هوه 9م الحى بيفرق فى صوته الحارقة او المدبب
ويعنى ايه 9مم هولو بوينت

hogan 12-06-20 10:47 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed yasser (المشاركة 390293)
انا عندى سؤال مش عارف هو يمشى عالصوت والحى الايكول فولجا لما الخزنة بتفضى الاجزاء بتفضل راجعة لورا لما نحب نردهم لمكانهم بنعمل ايه والمفتاح اللى بيردهم زى اللى فى الجاكال مثلا بنردهم ازاى وشكراااااا


نفس الطريقه فى الصوت فى الحى يعنى الصوره دى توريك دراع رد الاجذاء فى الصوت موجود فى الحى
دى طبنجه بريتا ممكن تقولى تفرق اه عن الجكال




http://slickguns.com/sites/default/files/25121_0.jpg

hogan 12-06-20 10:53 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed yasser (المشاركة 390293)
انا عندى سؤال مش عارف هو يمشى عالصوت والحى الايكول فولجا لما الخزنة بتفضى الاجزاء بتفضل راجعة لورا لما نحب نردهم لمكانهم بنعمل ايه والمفتاح اللى بيردهم زى اللى فى الجاكال مثلا بنردهم ازاى وشكراااااا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوبس (المشاركة 390563)
هوه 9م الحى بيفرق فى صوته الحارقة او المدبب
ويعنى ايه 9مم هولو بوينت


مفيش فرق فى الصوت والهولو بوينت ده نوع من الطلقات 9 ملى ولكن مدمر الفديو ده يشرح الفرق بين الطلقات العاديه والهولو بوينت







وده فديو فيه كل انواع الطلقات







صور طلقات الهولو بوينت


http://upload.wikimedia.org/wikipedi...llow_point.JPGhttp://3.bp.blogspot.com/_a6ssoQmIPu...115+gr+9mm.jpg

Compact 12-06-20 03:01 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed yasser (المشاركة 390293)
انا عندى سؤال مش عارف هو يمشى عالصوت والحى الايكول فولجا لما الخزنة بتفضى الاجزاء بتفضل راجعة لورا لما نحب نردهم لمكانهم بنعمل ايه والمفتاح اللى بيردهم زى اللى فى الجاكال مثلا بنردهم ازاى وشكراااااا

معظم المسدسات الحى اللى بحجم الربع زى الفولجا ملهاش مفتاح رد اجزاء و زرار الخزنة ماسك الخزنة من اسفل و ليس من الجانب

رد الاجزاء بيبقى برجوع زرار الخزنة للوراء مع الشد لاسفل من الجزء البلاستيك البارز من اسفل الزناد بقوة (لازم المسدس يبقى لين و متزيت كويس) ... ودى افضل طريقة عمليا و تكتيكيا
او
شد الاجزاء للخلف سنة زيادة و ترجع زرار الخزنة للوراء حتلاقى الخزنة نزلت و الاجزاء ردت
او
تدوس على الخزنة من فوق و انته ماسك الاجزاء كويس عشان متقفلش على صباعك بالظافر البارز (طريقة غلط)

TRIGGER 12-06-20 03:52 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact (المشاركة 390837)
معظم المسدسات الحى اللى بحجم الربع زى الفولجا ملهاش مفتاح رد اجزاء و زرار الخزنة ماسك الخزنة من اسفل و ليس من الجانب

رد الاجزاء بيبقى برجوع زرار الخزنة للوراء مع الشد لاسفل من الجزء البلاستيك البارز من اسفل الزناد بقوة (لازم المسدس يبقى لين و متزيت كويس) ... ودى افضل طريقة عمليا و تكتيكيا
او
شد الاجزاء للخلف سنة زيادة و ترجع زرار الخزنة للوراء حتلاقى الخزنة نزلت و الاجزاء ردت
او
تدوس على الخزنة من فوق و انته ماسك الاجزاء كويس عشان متقفلش على صباعك بالظافر البارز (طريقة غلط)

الله ينور على خﻻصة الخﻻصة منك يا جنرال

owkean 12-06-20 04:54 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
والله موضوع رائع

BERETTA fs92 12-06-20 11:17 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
طيب ايه الشوت شيل دي

Compact 12-06-20 11:43 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 391160)
طيب ايه الشوت شيل دي

دى طلقات مقذوفها عبارة عن غلاف بلاستيك جواه بلى كتير

اكنها طلقة خرطوش بس بمقاس عيار المسدس

owkean 12-06-21 12:08 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
ودي بتشتغل علي الصوت ولا الحي

BERETTA fs92 12-06-21 12:11 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
والنعمه انتم بشوات بشوات بشوات

Compact 12-06-21 12:14 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة owkean (المشاركة 391197)
ودي بتشتغل علي الصوت ولا الحي

حى طبعا ...

Compact 12-06-21 12:16 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger (المشاركة 390858)
الله ينور على خﻻصة الخﻻصة منك يا جنرال

شكرا يا ابو احميد

ahmedm2100 12-06-21 12:23 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
موضوع جميل لأن فى ناس كتير عاوزين سلاح وبس ومش فاهمين فى انواعه

بوبس 12-06-21 01:17 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
شكراً ليك استاذ هوجن لردك على كل الاسئلة وانتا انساان محترم بجد
ومعلش انا عارف انى بتقل اوى كدة
انا عاوز اعرف بس 9ملى الحى ملوش طلقات معينة زى الحارقة والخارقة الهولو بوينت
تفرق فى صوته تخلى صوت المسدس زى بالبلدى كدة المقروطة
لانى بحس ان المسدس 9 ملى العادى صوته ضعيف اوى مش رعد
واسف للاطالة

hogan 12-06-21 10:06 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوبس (المشاركة 391296)
شكراً ليك استاذ هوجن لردك على كل الاسئلة وانتا انساان محترم بجد
ومعلش انا عارف انى بتقل اوى كدة
انا عاوز اعرف بس 9ملى الحى ملوش طلقات معينة زى الحارقة والخارقة الهولو بوينت
تفرق فى صوته تخلى صوت المسدس زى بالبلدى كدة المقروطة
لانى بحس ان المسدس 9 ملى العادى صوته ضعيف اوى مش رعد
واسف للاطالة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Compact (المشاركة 391212)
حى طبعا ...

+++++++++++++++++++++++++++++++1

hogan 12-06-21 10:07 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوبس (المشاركة 391296)
شكراً ليك استاذ هوجن لردك على كل الاسئلة وانتا انساان محترم بجد
ومعلش انا عارف انى بتقل اوى كدة
انا عاوز اعرف بس 9ملى الحى ملوش طلقات معينة زى الحارقة والخارقة الهولو بوينت
تفرق فى صوته تخلى صوت المسدس زى بالبلدى كدة المقروطة
لانى بحس ان المسدس 9 ملى العادى صوته ضعيف اوى مش رعد
واسف للاطالة

لا ياباشا من الممكن ان تستخدم طلقات اصدارات جديده لو انك جربت اصدارات قديمه ممكن تكون مرطبه ولذالك جرب اصدارات جديده يعنى انتاج جديد وقلى

owkean 12-06-21 11:13 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
طيب ممكن توضيح فكرة الطلق المطاط ايه نوع المقزوف بتاعه



hogan 12-06-21 11:36 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
[QUOTE=owkean;391488]طيب ممكن توضيح فكرة الطلق المطاط ايه نوع المقزوف بتاعه



برجاء مراجعه الموضوع ده
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=13881

BERETTA fs92 12-06-21 03:30 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
السلام عليكم
ازيك حضرتك يا استاذ مصطفي
لو سمحت عاوز اعرف انا بتدرب علي رمايه ضغط هواء من حوالي شهرين بندقيه ومسدس وجيت اجرب ع الحي معرفتش انشن خالص مع اني ممتاز ع ضغط الهواء وجيت برده انشن من لي انفيلد العمليه بايظه خالص ايه السبب وشكرا

تيكا 12-06-21 03:36 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
الريكويل يا باشا

Compact 12-06-21 04:04 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 391610)
السلام عليكم
ازيك حضرتك يا استاذ مصطفي
لو سمحت عاوز اعرف انا بتدرب علي رمايه ضغط هواء من حوالي شهرين بندقيه ومسدس وجيت اجرب ع الحي معرفتش انشن خالص مع اني ممتاز ع ضغط الهواء وجيت برده انشن من لي انفيلد العمليه بايظه خالص ايه السبب وشكرا

ارتداد الحى و طريقة النشان فيه و مسكة البندقية غير ضغط الهواء خالص

وطى ايدك 15 درجة لاسفل و انته بتنشن بالانفيلد لحد ما تتعود على ارتدادها

الانفيلد نشانها دقيق جدا جدا و تعيش العمر كله و تتوارثها الاجيال و تعتبر بندقية قنص بسبب مداها

BERETTA fs92 12-06-21 04:18 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
طيب والمسدس يا فندم مع انه ملوش رده فعل اوي يعني

BERETTA fs92 12-06-21 04:19 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
ولو عاوز اتعلم ضرب حي مسدس وبندقيه في اماكن للتعليم

Compact 12-06-21 04:44 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 391647)
طيب والمسدس يا فندم مع انه ملوش رده فعل اوي يعني

النشان بالطبنجة اصعب من البندقية

Compact 12-06-21 04:45 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 391649)
ولو عاوز اتعلم ضرب حي مسدس وبندقيه في اماكن للتعليم

لو معاك ترخيص روح نادى الرماية

BERETTA fs92 12-06-21 05:33 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
النشان بالطبنجه مش صعب ولا حاجه هو بيحتاج شويه ثبات للايد زياده وخلاص
بالنسبه للنادي نادي ايه كده

Compact 12-06-21 06:41 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
نادى الرماية بالهرم

esam5025 12-06-22 04:04 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حدثنى عن الأيكول ديكل من حيث جودته وخامته ووزنه وهل هو من الأنواع الجيدة أم الرديئة؟
وهل المسدس الوزنه ثقيل يدل على جودته
ولك كل الأحترام والتقدير أنت وكل من يعطنى ردا صحيحا من خلا ل الخبرة

TRIGGER 12-06-22 03:26 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esam5025 (المشاركة 392091)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حدثنى عن الأيكول ديكل من حيث جودته وخامته ووزنه وهل هو من الأنواع الجيدة أم الرديئة؟
وهل المسدس الوزنه ثقيل يدل على جودته
ولك كل الأحترام والتقدير أنت وكل من يعطنى ردا صحيحا من خلا ل الخبرة

الديكل احسن من الجاكال و الفرات و حجمه جميل و بيشيل طلقات كتير و مبيحشرش طلقات. ايكول ملهاش دعوة بكلمة الجودة خالص. بتدور على جودة يبقى ايطالى او المانى.

BERETTA fs92 12-06-22 10:43 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
طيب ممكن اعرف ايه هيا قواعد النشان بالحي

احمد العوضى 12-06-22 10:50 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beretta fs92 (المشاركة 392616)
طيب ممكن اعرف ايه هيا قواعد النشان بالحي

قواعد النشان لا تختلف فى اى سلاح ولاكن كلما قصرت الماصوره ذادت صعوبت النشان او الرمايه لاكن القاعده واحده سن نملة الدبانه بمحاذات فتحة الشيذ وتساوى النور من الناحيتان واسفل منطصف الهدف وكتم النفس وعصر التتك

Compact 12-06-23 11:21 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد العوضى (المشاركة 392624)
قواعد النشان لا تختلف فى اى سلاح ولاكن كلما قصرت الماصوره ذادت صعوبت النشان او الرمايه لاكن القاعده واحده سن نملة الدبانه بمحاذات فتحة الشيذ وتساوى النور من الناحيتان واسفل منطصف الهدف وكتم النفس وعصر التتك

كلام مضبوط 100%

عشان كده قولتلك المسدس اصعب من البندقية فى النشان و ده بسبب قصر طول الماسورة التى تمثل خط النشان الاساسى

كلما زاد طول الخط زادت سهولة النشان و بالعكس

احمد العوضى 12-06-26 10:30 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 389419)
الله ينور على الجميع انا ساكت لان استاز احمد العوضى والاستاز كوماكت قيمين بالازم
تسلم ايديكو وشكرالتشريفكم موضوعى

الموضوع منور بيكم اكثر و اكثر كلك ذوق واخلاق

besho 12-06-26 11:36 PM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
غير كده الدبشك في البنادق بيدي ثبات اكتر

بوبس 12-06-27 12:46 AM

رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
 
تتوقع استاذ هوجن سعر السلاح الحى هينزل فى مصر بعد الاستقرار الحنا فيه ده


الساعة الآن 09:15 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir