![]() |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
أنشغلت شوية في التصميم .. ومبروك علي الانتهاء من التصميم ايه الحجات اللي عاوز تشتريها واللي مش راح انت تشتغلها؟؟ تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
.................
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
التفاعل موجود وأنا مبفوتش مشاركة في الموضوع الا لما أقرأها
لكن مفيش خبرة كبيرة عشان كدة بتابع بصمت :) |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
.................
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
مرحبا
في انتظار رسومات الزناد والتعديلات.. ديه صور للزناد والشاكوش بالاضافة للزناد الامامي.. http://img641.imageshack.us/img641/7126/triggerc.jpg http://img341.imageshack.us/img341/6610/triggerd.jpg وده الشاكوش http://img259.imageshack.us/img259/7439/98442445.jpg وده الزناد الامامي من مرحلتين http://img35.imageshack.us/img35/4885/triggera.jpg تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
1 مرفق
...................
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
تعديل بعد لما أعصابي هديت شويه
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
3 مرفق
الرسومات بالترتيب :
1- حجره الهواء الموجوده قبل الخزان 2- مكان شحن الهواء و تركيب العداد 3- خزنه الرش |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
4 مرفق
بقيه الرسومات:
4- المنظم 5- كاتم الصوت 6- الزناد 7- ال Valve |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أنا أشتريت كمان ألومنيم و صلب و أستنليس هصورهم و أحط صورهم علشان تشوفوا قبل الخراطه كان شكلهم عامل أزاي و بعد الخراطه بقي عامل أزاي
أنا لاحظت أن ال Videos معليهاش أقبال أوي (يمكن بسبب بطء الأنترنت عند البعض) لكن الي عاوز يشوفهم اللينك لل Channel أهيه http://www.youtube.com/user/Griffinair22?feature=guide |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
الله ينور و الله العظيم
مليش اني ادعيلك و اقيمك لأني مبتدا اوي نسيت اقولك انا عندي مسدس عمري ما فتحته ولا عارف اي حاجه عنه :) فعادي لو سالت حد معاه بندفيه عنها و ميعرفش حاجه عنها :) |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
كل الأجزاء سهله جدا في التصنيع و أي خراط عنده ماكنه عاديه و مكنه (فريزه) يقدر يعمل كل الأجزاء في ماعدى:
ال Valve محتاج دقة CNC لأنه بركب فيه معظم الأجزاء الأخرى و الشاكوش بالنسبه للشاكوش أنا ممكن أقطعه يدوي بأستعمال منشار أركيت (محدش يستغرب أنا عملتها قبل كده في مطوه Pattern welded أنا الي كنت عاملها بس ده مش موضوعنا) و بعدين أساويه بمبرد يعني كله شغل يدوي لو البندقيه حبيت أصنع منها كميات فممكن الشغل يتوزع على كذا خرط علشان لما الواحد بيعمل نفس الشغلانه كذا مره أيده بتمشي و بيكون أسرع |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
بالنسبة للصورة 6 الترباس القطعة باللون الاصفر ديه راح بتكون ملاصقة للمسمار اللي بيكون راكب في Loading Bolt الصورة http://img339.imageshack.us/img339/1...ockandbolt.jpg والقطعة الصفره اللي راسمها حيكون فيها جاب او فتحة صغيره ديه الصورة http://img832.imageshack.us/img832/7746/newdesign15.png تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
ممكن اساعد باي حاجه ؟
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
1 مرفق
بره الموضوع دي مثل لواحده من المطاوي ال Pattern welded هي ديكور مش بتقطع (معموله من النحاس) الخشب شكله وحش أنا عارف بس ده مجرد frame للتجربه
للأسف في مطاوي أديتها لصحابي و الي عندي جزء من سلاح مكسور أنا كنت بعمل المطاوي دي على سطح البيت بتعنا و عندي سلاح Pattern welded مش عارف أكمله لأن الجيران هددوني بأنهم يتصلوا بالشرطه (بصراحه صوت النار و الدق عالي فعلا و مس مناسب لمنطقه سكنيه) شوفوا الصور و لاحظوا أنه السلاح معمول من معدنين واحد أبيض و التاني أصفر الصوره مش واضحه أوي لكن هو في الحقيقه شكل السلاح تحفه (و المقبض الخشب شكله مقرف) أنا عارف Angel بيموت في الحجات دي ههههههههههه |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
أنا عن نفسي ماليش خبره في موضوع الكره ده على الرغم من أني مستعمله مع الخزنه لكن أنا عاملت حاجه تانيه .......... بص على الصوره رقم 6 هتلاقي في حته محفوره في الترباس دي بيدخل فيها الجزء الأصفر و هو بيتحرك مع الترباس يعني لو الترباس رجع هو بيرجع و لو طلع هو بيطلع الترباس بتثبت بمسمار زي ال Edgun |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
بالنسبة للترباس عملته من قطعة وحدة والا قطعتين؟؟
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
قطعه بالطول و قطعه بالعرض بس القطعه الي بالعرض مش مرسومه بس مرسوم الفتحه الي بتطربت فيها
المقبض ده قطعه جماليه مش مهمه هههههههههه |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
ههههههههه |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
1 مرفق
دي صوره للأجزاء
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
ياريت تكمل الموضوع دة
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
أنشاء الله يكمل |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
انا الصراحه مش عارف اقول لحضرتك ايه غير ربنا يوفقك وتقدر تخلصه وتبقي عملت حاجه كويسه جداااا
كان نفسي اساعد بأي حاجه بس اعذرني مش قادر اساعدك علشان مش عارف |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
مبروك عليك المواد
بس حبيت أسئل علي وظيفة السوستة وايه نوع الالمينوم الصب.. وبالتوفيق |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
الألومنيوم ده مالوش مواصفات معينه أعتقد أنه الومنيوم صافي و هستعمله للأجزاء السميكه زي المنظم و ال valve
السوسته دي للشاكوش بس بيتهيألي هشتري واحده أقوى منها |
Re: ليه مش pcp مصريه؟
باشا انا معاك في اي وقت لو فيه اي استفسار عن الجزء المتبقي ( الماسورة ) .. حضرتك كنت عايز القطر الخارجي بتاعها ولا ؟؟
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
http://img204.imageshack.us/img204/2960/t1sv.jpg تحياتي |
رد: Re: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
القطر الخارجي ممكن لو عندك بوقليز تقيسه على طول لكن لو معندكش لف فتله على الماسوره كذا مره و قيس طولها على المسطره و قولي الأرقام و أنا هحسب القطر بالنسبه للchoke أنت بتقول معندكش رش فمش مشكله دلوقتي انا مبدئيا حبيت ماسوره الكرال :D |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
و فعلا هي ضعيفه مش هتنفع للزناد نفسه بس على الأقل أستعملتها للمقاسات |
Re: رد: Re: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
ان شاء الله هنزل اجيب ادور علي اي نوع رش النهاردة و اجرب ليك موضوع ال choke ده و بالنسبة لقطر الماسورة الخارجي هقيسه و اقولك و ده هكسر الماسورة و هاجي من ناحية جلبة بيت الرش من نص الماسورة بالعرض و هقيسه بمسطرة ..... ولا ايه رأيك ؟؟ |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
صباح العسل ياباشا
انا امبارح شفت الموضوع اللى حضرتك كنت عامله وبتشكى فيه من تجاهل الاعضاء ومفيش حد عاوز يساعدك وانا اعتزر لانى مشفتش الموضوع ده غير دلوقت اتفضل ياباشا دى مساهمه بسيطه منى لمشروعك العملاق عدد الشخشخان للكرال 12 ان شاء الله ومش عارف فيه حد سبقنى وجاوبك ولا لا واى حجه تعوزها تانى انا تحت امرك |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
Bebeto يكون أحسن لو قستها من الماسوره من بره علشان الماسوره ممكن يكون ليها قطر أصغر من ناحيه الجلبه علشان تدخل في ال jacket |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
ملاحظة علي قطر ال Valve
انت عامل المقاسات علي 31 مم وقطر الداخيلي للخزان 35 مم يعني فيه 4 مم ؟؟ تحياتي |
Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
[QUOTE=Griffin;397669]شكرا حبيب قلبي نورت الموضوع عندك فكره أذا كان فيها choke ولا لأ؟؟
اشرحلى حضرتك تقصد ايه بالـ choke انا اعرف ان معناها بالعربى الاختناق لكن ياريت حضرتك توضحلى ايه طبيعته فى البندقيه ومكانه فين وانا اشوفهولك انا مجرد صياد مش فنى صيانه |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
3مم من اليمين و 3مم من الشمال و 1 مم clearance علشان المكونات تدخل و تخرج بسهوله |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
يعني انت عندك فضاء 35 مم ركز معاي؟؟؟ |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
2 مرفق
[quote=القبطان المصرى22;397686]
اقتباس:
القطر الداخلي للماسوره بيكون أديق ناحيه الفوهه و الجزء الضيق بيكون طوله من 1-2 بوصه و الصوره دي بتبينلك أنا أقصد أيه أور صوره هي ال 350 ماجنوم و جنبها سيخ حديد ملفوف بشريط لحام و الصوره التانيه فيها رشتين أنا أستعملت السيخ علشان أزقهم في الماسوره بص الرشتين الي على اليمين الشخشنات علمت فيه أذاي؟؟ ده بسبب ال choke و كمان هتحسه وأنت بتزق الرش هتحس أن الرشه أتحشرت قرب أخر الماسوره و على فكره الموضوع مش بيبوظ الماسوره خالص |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
http://www.onlinemetals.com/merchant...946&top_cat=60 شوف ال ID 1.26 يعني 32 مم |
| الساعة الآن 06:49 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir