الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   ليه مش pcp مصريه؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30231)

sofyan 12-06-29 10:05 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 396287)
أحب أبشركم أن التصميم أنتهى و دلوقتي في مرحله التنفيز
مش كل الأجزاء هتتصنع في حاجات هيتم شرائها و هعمل موضوع في قسم سوق الأسلحه الهوائيه
ياريت الي يقدر يشارك أو يدلني على مكان للشراء أو التصنيع يتفضل

مرحبا
أنشغلت شوية في التصميم .. ومبروك علي الانتهاء من التصميم
ايه الحجات اللي عاوز تشتريها واللي مش راح انت تشتغلها؟؟

تحياتي

Griffin 12-06-29 10:37 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.................

Ahmed salama 12-06-29 10:47 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
التفاعل موجود وأنا مبفوتش مشاركة في الموضوع الا لما أقرأها
لكن مفيش خبرة كبيرة عشان كدة بتابع بصمت :)

Griffin 12-06-30 12:14 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
.................

sofyan 12-06-30 02:18 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا
في انتظار رسومات الزناد والتعديلات..
ديه صور للزناد والشاكوش بالاضافة للزناد الامامي..

http://img641.imageshack.us/img641/7126/triggerc.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/6610/triggerd.jpg

وده الشاكوش

http://img259.imageshack.us/img259/7439/98442445.jpg


وده الزناد الامامي من مرحلتين

http://img35.imageshack.us/img35/4885/triggera.jpg

تحياتي

Griffin 12-06-30 02:33 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
1 مرفق
...................

Griffin 12-07-01 04:28 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
تعديل بعد لما أعصابي هديت شويه

Griffin 12-07-01 10:09 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
3 مرفق
الرسومات بالترتيب :

1- حجره الهواء الموجوده قبل الخزان

2- مكان شحن الهواء و تركيب العداد

3- خزنه الرش

Griffin 12-07-01 10:12 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
4 مرفق
بقيه الرسومات:

4- المنظم
5- كاتم الصوت
6- الزناد
7- ال Valve

Griffin 12-07-01 10:18 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أنا أشتريت كمان ألومنيم و صلب و أستنليس هصورهم و أحط صورهم علشان تشوفوا قبل الخراطه كان شكلهم عامل أزاي و بعد الخراطه بقي عامل أزاي

أنا لاحظت أن ال Videos معليهاش أقبال أوي (يمكن بسبب بطء الأنترنت عند البعض) لكن الي عاوز يشوفهم اللينك لل Channel أهيه

http://www.youtube.com/user/Griffinair22?feature=guide

Champion 12-07-01 10:24 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
الله ينور و الله العظيم
مليش اني ادعيلك و اقيمك لأني مبتدا اوي
نسيت اقولك
انا عندي مسدس عمري ما فتحته ولا عارف اي حاجه عنه :)
فعادي لو سالت حد معاه بندفيه عنها و ميعرفش حاجه عنها :)

Griffin 12-07-01 10:31 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
كل الأجزاء سهله جدا في التصنيع و أي خراط عنده ماكنه عاديه و مكنه (فريزه) يقدر يعمل كل الأجزاء في ماعدى:
ال Valve محتاج دقة CNC لأنه بركب فيه معظم الأجزاء الأخرى
و الشاكوش
بالنسبه للشاكوش أنا ممكن أقطعه يدوي بأستعمال منشار أركيت (محدش يستغرب أنا عملتها قبل كده في مطوه Pattern welded أنا الي كنت عاملها بس ده مش موضوعنا) و بعدين أساويه بمبرد يعني كله شغل يدوي

لو البندقيه حبيت أصنع منها كميات فممكن الشغل يتوزع على كذا خرط علشان لما الواحد بيعمل نفس الشغلانه كذا مره أيده بتمشي و بيكون أسرع

sofyan 12-07-01 10:34 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 397368)
بقيه الرسومات:

4- المنظم
5- كاتم الصوت
6- الزناد
7- ال Valve

عدنا
بالنسبة للصورة 6 الترباس

القطعة باللون الاصفر
ديه راح بتكون ملاصقة للمسمار اللي بيكون راكب في Loading Bolt الصورة
http://img339.imageshack.us/img339/1...ockandbolt.jpg

والقطعة الصفره اللي راسمها حيكون فيها جاب او فتحة صغيره ديه الصورة

http://img832.imageshack.us/img832/7746/newdesign15.png

تحياتي

Champion 12-07-01 10:38 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
ممكن اساعد باي حاجه ؟

sofyan 12-07-01 10:40 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة champion (المشاركة 397385)
ممكن اساعد باي حاجه ؟

مشكور أهم شي حسك معانا

Griffin 12-07-01 10:44 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
1 مرفق
بره الموضوع دي مثل لواحده من المطاوي ال Pattern welded هي ديكور مش بتقطع (معموله من النحاس) الخشب شكله وحش أنا عارف بس ده مجرد frame للتجربه

للأسف في مطاوي أديتها لصحابي و الي عندي جزء من سلاح مكسور
أنا كنت بعمل المطاوي دي على سطح البيت بتعنا و عندي سلاح Pattern welded مش عارف أكمله لأن الجيران هددوني بأنهم يتصلوا بالشرطه (بصراحه صوت النار و الدق عالي فعلا و مس مناسب لمنطقه سكنيه)

شوفوا الصور و لاحظوا أنه السلاح معمول من معدنين واحد أبيض و التاني أصفر

الصوره مش واضحه أوي لكن هو في الحقيقه شكل السلاح تحفه (و المقبض الخشب شكله مقرف)

أنا عارف Angel بيموت في الحجات دي ههههههههههه

Griffin 12-07-01 10:56 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sofyan (المشاركة 397383)
عدنا
بالنسبة للصورة 6 الترباس

القطعة باللون الاصفر
ديه راح بتكون ملاصقة للمسمار اللي بيكون راكب في Loading Bolt الصورة
http://img339.imageshack.us/img339/1...ockandbolt.jpg

والقطعة الصفره اللي راسمها حيكون فيها جاب او فتحة صغيره ديه الصورة

http://img832.imageshack.us/img832/7746/newdesign15.png

تحياتي

تمام يا أستاذي لكن في التصميم بتاع ال Edgun القطعه دي حره الحركه بمعنى أنها ممكن توقع لورا و تقف في طريق الشاكوش بس أدورد أتغلب على المشكله دي بأنه عمل spring loaded ballbearing كره وراها سوسته بتمسك الجزء ده

أنا عن نفسي ماليش خبره في موضوع الكره ده على الرغم من أني مستعمله مع الخزنه

لكن أنا عاملت حاجه تانيه ..........
بص على الصوره رقم 6 هتلاقي في حته محفوره في الترباس دي بيدخل فيها الجزء الأصفر و هو بيتحرك مع الترباس يعني لو الترباس رجع هو بيرجع و لو طلع هو بيطلع

الترباس بتثبت بمسمار زي ال Edgun

sofyan 12-07-01 11:21 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
بالنسبة للترباس عملته من قطعة وحدة والا قطعتين؟؟

Griffin 12-07-01 11:24 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
قطعه بالطول و قطعه بالعرض بس القطعه الي بالعرض مش مرسومه بس مرسوم الفتحه الي بتطربت فيها
المقبض ده قطعه جماليه مش مهمه
هههههههههه

sofyan 12-07-01 11:49 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397404)
قطعه بالطول و قطعه بالعرض بس القطعه الي بالعرض مش مرسومه بس مرسوم الفتحه الي بتطربت فيها
المقبض ده قطعه جماليه مش مهمه
هههههههههه

بجد ديه القطعة الوحيدة اللي مليهاش لازمة في الموضوع ده

ههههههههه

Griffin 12-07-02 01:24 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
1 مرفق
دي صوره للأجزاء

ahmedm2100 12-07-02 01:41 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
ياريت تكمل الموضوع دة

Griffin 12-07-02 01:57 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedm2100 (المشاركة 397476)
ياريت تكمل الموضوع دة

شكرا لمشركتك
أنشاء الله يكمل

mody_kamal 12-07-02 03:19 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
انا الصراحه مش عارف اقول لحضرتك ايه غير ربنا يوفقك وتقدر تخلصه وتبقي عملت حاجه كويسه جداااا

كان نفسي اساعد بأي حاجه بس اعذرني مش قادر اساعدك علشان مش عارف

sofyan 12-07-02 08:56 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مبروك عليك المواد

بس حبيت أسئل علي وظيفة السوستة
وايه نوع الالمينوم الصب..

وبالتوفيق

Griffin 12-07-02 09:53 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
الألومنيوم ده مالوش مواصفات معينه أعتقد أنه الومنيوم صافي و هستعمله للأجزاء السميكه زي المنظم و ال valve
السوسته دي للشاكوش بس بيتهيألي هشتري واحده أقوى منها

Bebeto 12-07-02 10:03 AM

Re: ليه مش pcp مصريه؟
 
باشا انا معاك في اي وقت لو فيه اي استفسار عن الجزء المتبقي ( الماسورة ) .. حضرتك كنت عايز القطر الخارجي بتاعها ولا ؟؟

sofyan 12-07-02 10:07 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 397608)
الألومنيوم ده مالوش مواصفات معينه أعتقد أنه الومنيوم صافي و هستعمله للأجزاء السميكه زي المنظم و ال valve
السوسته دي للشاكوش بس بيتهيألي هشتري واحده أقوى منها

اوكي بس بالنسبة للسوستة ديه ضعيفه يعني ممكن تكون اقصر واقوه ديه الصور بتبين

http://img204.imageshack.us/img204/2960/t1sv.jpg

تحياتي

Griffin 12-07-02 10:49 AM

رد: Re: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bebeto (المشاركة 397614)
باشا انا معاك في اي وقت لو فيه اي استفسار عن الجزء المتبقي ( الماسورة ) .. حضرتك كنت عايز القطر الخارجي بتاعها ولا ؟؟

تمام كلامك كنت عاوز أعرف القطر الخارجي و أذا كانت الماسوره فيها choke ولا لأ

القطر الخارجي ممكن لو عندك بوقليز تقيسه على طول لكن لو معندكش لف فتله على الماسوره كذا مره و قيس طولها على المسطره و قولي الأرقام و أنا هحسب القطر

بالنسبه للchoke أنت بتقول معندكش رش فمش مشكله دلوقتي

انا مبدئيا حبيت ماسوره الكرال :D

Griffin 12-07-02 10:53 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sofyan (المشاركة 397615)
اوكي بس بالنسبة للسوستة ديه ضعيفه يعني ممكن تكون اقصر واقوه ديه الصور بتبين

http://img204.imageshack.us/img204/2960/t1sv.jpg

تحياتي

كلامك مظوط أنا كنت بستعمل السوسته دي في النموذج الي عملته بتاع الزناد لو كنت شفت الvideo ألي انا عمله
و فعلا هي ضعيفه مش هتنفع للزناد نفسه بس على الأقل أستعملتها للمقاسات

Bebeto 12-07-02 11:10 AM

Re: رد: Re: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 397625)
تمام كلامك كنت عاوز أعرف القطر الخارجي و أذا كانت الماسوره فيها choke ولا لأ

القطر الخارجي ممكن لو عندك بوقليز تقيسه على طول لكن لو معندكش لف فتله على الماسوره كذا مره و قيس طولها على المسطره و قولي الأرقام و أنا هحسب القطر

بالنسبه للchoke أنت بتقول معندكش رش فمش مشكله دلوقتي

انا مبدئيا حبيت ماسوره الكرال :D

ههههههه خلاص يبقي نقرا الفاتحة هههههههههههه
ان شاء الله هنزل اجيب ادور علي اي نوع رش النهاردة و اجرب ليك موضوع ال choke ده و بالنسبة لقطر الماسورة الخارجي هقيسه و اقولك و ده هكسر الماسورة و هاجي من ناحية جلبة بيت الرش من نص الماسورة بالعرض و هقيسه بمسطرة ..... ولا ايه رأيك ؟؟

القبطان المصرى 77 12-07-02 11:25 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
صباح العسل ياباشا
انا امبارح شفت الموضوع اللى حضرتك كنت عامله وبتشكى فيه من تجاهل الاعضاء ومفيش حد عاوز يساعدك
وانا اعتزر لانى مشفتش الموضوع ده غير دلوقت
اتفضل ياباشا دى مساهمه بسيطه منى لمشروعك العملاق
عدد الشخشخان للكرال 12 ان شاء الله
ومش عارف فيه حد سبقنى وجاوبك ولا لا
واى حجه تعوزها تانى انا تحت امرك

Griffin 12-07-02 11:56 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 397632)
صباح العسل ياباشا
انا امبارح شفت الموضوع اللى حضرتك كنت عامله وبتشكى فيه من تجاهل الاعضاء ومفيش حد عاوز يساعدك
وانا اعتزر لانى مشفتش الموضوع ده غير دلوقت
اتفضل ياباشا دى مساهمه بسيطه منى لمشروعك العملاق
عدد الشخشخان للكرال 12 ان شاء الله
ومش عارف فيه حد سبقنى وجاوبك ولا لا
واى حجه تعوزها تانى انا تحت امرك

شكرا حبيب قلبي نورت الموضوع عندك فكره أذا كان فيها choke ولا لأ؟؟

Bebeto يكون أحسن لو قستها من الماسوره من بره علشان الماسوره ممكن يكون ليها قطر أصغر من ناحيه الجلبه علشان تدخل في ال jacket

sofyan 12-07-02 12:04 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
ملاحظة علي قطر ال Valve
انت عامل المقاسات علي 31 مم وقطر الداخيلي للخزان 35 مم يعني فيه 4 مم ؟؟

تحياتي

Bebeto 12-07-02 12:05 PM

Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397669)
شكرا حبيب قلبي نورت الموضوع عندك فكره أذا كان فيها choke ولا لأ؟؟

bebeto يكون أحسن لو قستها من الماسوره من بره علشان الماسوره ممكن يكون ليها قطر أصغر من ناحيه الجلبه علشان تدخل في ال jacket

هشوف ان شاء الله لما اجيب الرش ..... و كان في عضو قاللي اني اجيب رشاية و احطها في مكانها و ازقها و اشوف هتنزل و تقف قبل نهاية الماسورة ولا عتقف في المكان اللي زقتها فيه ..... ولا ده غلط و في طريقة تانية ؟؟ لو في قوللي عشان انا عايز اعرف برضه

القبطان المصرى 77 12-07-02 12:09 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
[QUOTE=Griffin;397669]شكرا حبيب قلبي نورت الموضوع عندك فكره أذا كان فيها choke ولا لأ؟؟
اشرحلى حضرتك تقصد ايه بالـ choke
انا اعرف ان معناها بالعربى الاختناق
لكن ياريت حضرتك توضحلى ايه طبيعته فى البندقيه ومكانه فين وانا اشوفهولك
انا مجرد صياد مش فنى صيانه

Griffin 12-07-02 12:10 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sofyan (المشاركة 397680)
ملاحظة علي قطر ال Valve
انت عامل المقاسات علي 31 مم وقطر الداخيلي للخزان 35 مم يعني فيه 4 مم ؟؟

تحياتي

السمك بتاع الخزان 3 مم يعني:

3مم من اليمين و 3مم من الشمال و 1 مم clearance علشان المكونات تدخل و تخرج بسهوله

sofyan 12-07-02 12:18 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397688)
السمك بتاع الخزان 3 مم يعني:

3مم من اليمين و 3مم من الشمال و 1 مم clearance علشان المكونات تدخل و تخرج بسهوله

القطر الداخيلي 35 مم والخاريجي 38 مم
يعني انت عندك فضاء 35 مم ركز معاي؟؟؟

Griffin 12-07-02 12:21 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
2 مرفق
[quote=القبطان المصرى22;397686]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 397669)
شكرا حبيب قلبي نورت الموضوع عندك فكره أذا كان فيها choke ولا لأ؟؟
اشرحلى حضرتك تقصد ايه بالـ choke
انا اعرف ان معناها بالعربى الاختناق
لكن ياريت حضرتك توضحلى ايه طبيعته فى البندقيه ومكانه فين وانا اشوفهولك
انا مجرد صياد مش فنى صيانه

ال choke ده عباره عن أن
القطر الداخلي للماسوره بيكون أديق ناحيه الفوهه و الجزء الضيق بيكون طوله من 1-2 بوصه و الصوره دي بتبينلك أنا أقصد أيه أور صوره هي ال 350 ماجنوم و جنبها سيخ حديد ملفوف بشريط لحام
و الصوره التانيه فيها رشتين أنا أستعملت السيخ علشان أزقهم في الماسوره
بص الرشتين الي على اليمين الشخشنات علمت فيه أذاي؟؟
ده بسبب ال choke و كمان هتحسه وأنت بتزق الرش
هتحس أن الرشه أتحشرت قرب أخر الماسوره
و على فكره الموضوع مش بيبوظ الماسوره خالص

Griffin 12-07-02 12:25 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sofyan (المشاركة 397693)
القطر الداخيلي 35 مم والخاريجي 38 مم
يعني انت عندك فضاء 35 مم ركز معاي؟؟؟

حضرتك بص علي اللينك دي

http://www.onlinemetals.com/merchant...946&top_cat=60

شوف ال ID 1.26 يعني 32 مم


الساعة الآن 06:49 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir