![]() |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
معلش بقى |
Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
انا لو معايا حي و مش عاوز اقتل بيه حعمل كده باني حضرب في الاطراف جنب الودن القدم اليد الحتت اللي مفيهاش قتل |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
لأن مستوي المناقشه تدني علي الأخر و انا مش قابل المناقشه لا معاك ولا مع الأخ hema777 |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
يا عم هيما ويا عم فشتك الضرب في الميت حرام
عاملوا الناس علي قد سنهم ومستواهم الفكري اللي انت شوفته من كلامه اللرحمه حلوه مفيش كلام |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=31087 |
Re: رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
يوم 10/7 قرب وان شاء الله يلتزم بكلمته |
Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
اخى الكريم السلام عليكم اولا.. انا عيز اعرف ما هو شرع الله و سنة النبى (ص) فى استخدام السلاح ثانيا.. حضرتك بتقول ما النبى كان امى لا يقراء ولا يكتب وعلم امه وانار لها طريقها كلام صحيح بس النبى علية الصلاة و السلام كان امى لحكمة عظيمة وهى ان الله عز وجل بعث وارسل النبى الى قوم كانو يبرعون فى القراة و الكتابة و الشعر و البلاغة و حين بلغ الرسالة و بلغ بها كانو يتعجبون كيف لهذا الامى ان يكون بهذا البلاغة وما هذا الكلام الذى يتحدث بة هل هو بشعر وما عرفوة بشاعر من هنا تئتى حكمة الله عز وجل ان يئتيهم برسول امى لكى يجعلهم فى تفكير دائم فى هذا القرأن و من اين اتا بة محمد(ص) وكل من كان يقتنع انة ليس بكلام بشر و انما من عند الله كان يؤمن و يعلن اسلامة.. مع العلم ان النبى (ص) لم يكن امى بالمعنا المتعارف علية ولكن كان على علم من عند الله بدليل اول ايا انزلت علية كانت ( اقرء بسم ربك الزى خلق خلق الانسان من علق) وكان سيدنا جبريل يئتية لكى يعلمة و يحفظة كلام الله و النبى كان حرصا على ان يحثنا على العلم و التعلم و كان يقول علية الصلاة و السلام تعلمو العلم من المهد الى اللحد وهكذاعلم امه وانار لها طريقها ثالثا.. حضرتك بتقول علشان تستخدم السلاح الاستخدام الامثل والصحيح لا تحتاج ان تكون خريج الجامعه الامريكيه لاكن انت محتاج ان تكون مستنير البصيره مطمئن القلب والايمان (فالعلم والنور هو نور البصيره مش علم نظرى لا يطبق على ارض الواقع سؤالى ما معنى مستنير البصيرة ثانيا.. مطمئن القلب و الايمان سيدى الفاضل هو لو الانسان مطمئن القلب فالماذا اذا يحمل سلاح وما علقة الايمان بحمل او استخدام السلاح هل من كان مئمنا يحمل سلاح و من كان كفرا لا يحملة ارجو ان التوضيح كى استفيد من معلوماتك ثالثا..حضرتك بتقول العلم والنور هو نور البصيره مش علم نظرى لا يطبق على ارض الواقع معلش بردو مش فاهم يعنى اية العلم هو نور البصيره مش علم نظرى لا يطبق على ارض الواقع يعنى هو الدكتور و المهندس و العالم و غيرهم تعلمو بنور البصيرة . ربعا.. حضرتك بتقول روح شوف اسرائيل العيل هناك شايل رشاش ام 16 والسكان كلهم مسلحين على اعلى مستوى .. طيب مهو دة شىء طبيعي لناس وخدين و محتلين ارض مش ارضهم يعنى قاعد فى ماكانو مهدد او بيهدد اصحاب الارض المحتلا يعنى قاعد بقوة السلاح . اما كلام حضرتك لو قامت حرب واكيد فى يوم من الايام هتقوم بينا حرب هتحاربهم بأيه بشوكه مطبخ .. هو مش المفروض انو فى عندنا ( جيش ) ولو قامت حرب لقدر الله حيبقا هو المسئول عن الدفاع عن الوطن بكل مااوتى من قوة ولاهو دلوقتى الشعب هو اللى بيتسلاح بدل الجيش انا اللى اعرفو ان الشعب يتسلاح لما يحارب جيش الحاكم كما فى سوريا او تكون حرب اهليا خامسا.. يعنى أية انك ضد فكره تدجين وتضعيف اى مسلم وحضرتك بتقول المسلمين فى بورما بيتفرموا هناك وطبعا علشان معندهومش سلاح يدافعوا بيه عن نفسهم .. طيب هو اين و جة الشبة بنا وبنهم و لية المقرنة. وحضرتك بتقول ولما تقارن مصر قارنها بمثلها من البلدان بص لامريكا بص لعدوك اسرائيل اين وجة المقارنة امريكا دولة متحررة او منحلة - اسرائيل صهاينة وحضرتك بتقول اسباب اللى احنا فيه هو ولايه حكام ظالمين ولوالشعب معاة سلاح فهل هيحكمهم حاكم ظالم فهل هتستضعفه الدول الاخرى .. ياسيدى الفاضل قوة الشعب مش فى حمل السلاح و اننما فى قوة عزمتو و ايمانو بقضيتو واكبر دليل الثورة اللى اطاحط بمبارك و اعوانو والداخلية بكل قوتها و سلاحا تهاوت امام ارادة و اسرار المتظاهرين العزل. ثانبا .. لية حضرتك مصر على تسليح الشعب هو تسليح الشعب دة مش ممكن يدخلنا فى حرب اهلية و بدل منحارب العدو او الحاكم زى منتا بتقول نحارب بعض عند اول خلاف يحصل لو حتا مابين عائلتين او طائفتان. . . ياسيدى الشعب هو من يصنع الحاكم و على الحاكم ان يستجيب الى ارادة الشعب.. لا تبنا الامم بقوة السلاح او بتجميع اللقم ولكن تبنابالفكر و الجهد و العمل من لايملك قوت يومة لايملك زمام امرة . مع خالص تحياتى و احترماتى |
Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
ان المواطن المحترم يتدرب ويمتلك سلاح مرخص للدفاع عن نفسه وماله وعرضه وهذا ما تفعله الدول الغربية المتقدمة ) ولا دي مجتش علي مزاجك والتتار جتت علي مزاجك ولماذا لم ترد علي ( وانظر الأن دخل اسرائيل من بيع السلاح اصحوا يا بشر ) اسلوبك انت اسلوب التهرب والجدال بدون حجة بتقول مثلا هو الي شايل سكينة معاه هيعمل بيها ايه اقولك ممكن يكون معاه مبلغ مالي او مجوهرات او ماشي معاه حريم ولازم يحمي اللي معاه والعسكر بتمنع المواطن الذي لايثبت عليه انه مجرم او يوجد فيه عيب مثل التخلف العقلي او الصرع مثلا انه يمتلك سلاح مرخص فاذا امرت ان تطاع فامر بما يستطاع وبعدين انا مشفتكش رديت علي الأستاذين هشام سمير و الأستاذ الكريم salas0010 انا صراحة معرفش اسمه ولكن معجب جدا بكلامه |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
انا اتمنى ان اعلانات المسدسات المعدلة هى اللى تتلغة فقط وذلك لما تنطوى علية من خطورة جسيمة على مستخدم هذا السلاح الذى يفتقر للامان فى استخدامة ,,,,,,,, ولكنى ارفض منع اعلانات المطاوى ولكن فى حدود وضوابط ونهاية القول ان اى شئ يصلح ليكون سلاح فتاك فالاداة غير عاقلة ,,, استعمال السلاح يرجع الى حائز السلاح فى توجية السلاح وشكراً. وكل عام وانتم بخير |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
الكلمه في النهايه للاستطلاع...... فرأيي انه لاداعي للنقاش الحاد بين الاعضاء و لاداعي للتقييم السالب ولا داعي لاي نوع من انواع الجدال و ننتظر نتائج الاستطلاع ... ده راي شخصي و شكرا لكم جميعا ... وتحيه لكل الاعضاء المحترمين
|
Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
بس علي فكرة نتيجة الاستطلاع باينة عشان حاجة ..... معظم اللي في المنتدي دلوقتي مش صيادين معظمهم بقي محبي الاسلحة دي .... و اصيادين موجودين بكترة بس الباقي غطوا عليهم في العدد |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
للأسف المنتدى كثرت فيه الأسلحة البيضاء بطريقة غريبة والكلام عن الصيد بقى قليل جداً مش عارف ليه رجا من الادارة العمل على نجاح منتدى الصيد فى مصر وليس الاسلحة والمطاوى والسيوف لأنها لا تندرج تحت الصيد أبداً...
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
تهريج والله العظيم , و معظم الي ضد المسدسات البلي معاهم ترخيص حي مش اكتر من كدا ...
انا بسافر كل 3 ايام علي طريق اسماعيلية و ليها واحد صديقي مات عشان طلع عليه مسلحين و مقدرش يدافع عن نفسه و ضربوا عليه نار و هو بيهرب ..... و حشتري مسدس بلي و حمشي بيه .... |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
لو المناقشه مفيهاش فايده في الأخر يبقي بلاش منها و بعدين هي ديه ردود محترمه ولا كأني عيل صغير ؟؟! و انا لحد دلوقتي اقسم برب العزه محترم نفسي و مش راضي ارد يا غم اناا داخال منتدي صيد مش داخل بتاع مطاوي و لا سنج |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
أخوانى الكرام حتى لا يسىء كل منا للأخر بلا داعى فهذا النقاش لا محل لة من الأعراب و ليس ذو قيمة و حتى و أن بلغت نسبة أؤيد 100 % لن يتم تطبيق هذا الكلام لأن الدعامة للأساسية للمنتدى و صاحبة هى الأعلانات المادية الخاصة بمواضيع البيع و الشراء .... أرجو من جميع من يشارك بعد مشاركتى هذة ان يكتب هذا لعل الله يهدىء الأمور بيننا : " اللهم راد الضاله وهادى الضلاله انت هدى من الضلاله اردد على ضالتى بقدرتك و سلطانك فانها من عطائك و فضلك قل رب اعوذ بك من همزات الشياطين واعوذ بك ربى ان يحضرون " |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
بس للأسف الجهلاء بالقانون والثقافة بقوا كتير ودة للظروف اللى مرينا بيها خلال 30 سنة.. لكن ان شاء الله احنا بننصح بس ولكن اللة مش عاجبه النصيحة هو حر بس حيندم لما يتمسك بمسدس صوت او مطوة او خنجر ودة براحتكم يا اساتذة. لكن انا من حقى برضه انى ادخل منتدى الصيد الاقى فيه كلام عن الصيد واسلحة الصيد واماكن الصيد .. مش الاقى فيه مطاوى وسكاكين وخناجر وسيوف واسلحة صوت واليكتريك ستيك وحاجات ملهاش اى لازمة فى الصيد... ولالاأسف مواضيع الصيد ومشاركات الصيد بقت قليلة جداً تكاد تكون معدومة من فترة... |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
و الله لو عاوز نتيجه الأستطلاع تبقي علي مزاجي اعملها علي مزاجي طز في التقييم و الله انا بقولك الأستاذ الكبير طلعت بخيت و الأستاذ جلال خليفه واخدين تقييم اد ايه ! |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
هو أنا المشاركة بتاعتى شفافة و لا أية ، صلوا على النبى و كفاية ....
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
_____________________ " اللهم راد الضاله وهادى الضلاله انت هدى من الضلاله اردد على ضالتى بقدرتك و سلطانك فانها من عطائك و فضلك قل رب اعوذ بك من همزات الشياطين واعوذ بك ربى ان يحضرون " |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
|
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
ولو تعرف تغير النتيجة غيرها مش هتقدر ههههههههه أما بالنسبة للأستاذة الكبار دول اللى علمونا الصيد وموضوع التقييم أتعمل من فترة قريبة وهما مش بيشاركوا من فترة |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
يعني انا بعد ده كله اللي بكام بطريقه مش كويسه خلوني طفل و جاهل و و مستوي فكري متدني و في الأخر انا اللي بكلم بطريقه مش كويسه شكرا يا استاذ محمد و الله و بحلف اني اقدر اغيرها بس انا مش بفضل الطرق ديه |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
تحياتى |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
انا غلطت في ايه ؟!!! هاتلي مشاركه ليه فيها اسلوب وحش !! |
رد: Re: رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
ولما تقول انك لو عايز تغير فى نتيجة الاستفتاء هتغيرة دة طبيعى على العموم أنا كلمتك و كلمت الاعضاء الآخرين مش انت لوحدك وأنا برصة قولت عليك محترم و صاحب فكر بلاش بقة تمسك فى جملة وتسيب الباقى |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
اقتباس:
http://www.egypthunt.net/showthread....978#post399978 |
رد: مناقشه و استطلاع عن حذف مواضيع الأسلحه المجرمه
رد يا اما تقنعنا يا اما تبطل شغل اصتياد الأخطاء وتحاول تشبط مع حد علشان تصبح انت كويس واللي بيخالفك وحش
http://www.egypthunt.net/showthread....978#post399978 |
| الساعة الآن 02:07 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir