![]() |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
1 مرفق
اقتباس:
الأخ الفاضل ------------ :sante: بنسبة لسوأل حضرتك عن عن كيفية ما هوة المسؤل عن تريجيع الأجزاء المتحركة لأ اعرف هل السؤأل عن الأسلحة الحية ام محدثات الصوت و بما ان الرسم المرفق رسم كروكى لمسورة سلح حى فا طبعأ هوة الغاز الناتج عن الأنفجار المحكم فى بيت النار و بيقوم بدفع المقزوف للأمام و يتكون فى نفس الوقت دفع معاكس بيكون مركزة مكان يسمى مركز كعب الطلقة و فى منتصفها بيكون فتحة الأبرة . و بيتم ترحيع الأجزاء و حركة الأحزاء المتحركة بيتولد عنها رجوع الطارق فى بعض الانواع من الطبنجات و فى انواع اخرى بيتم رجوه الأبرة و تعليقها فى زفر الأطلأق فى الخالف و مع رجوع الأجزاء الى موضعها الطبيعى و بقوة الياى النتواجد اسفل المسورة بيتم سحب طلقة من الخزنة و رفعها الى بيت النار مرة اخرى و الوضع المزكور يسمى الوضع النصف اتوماتيكى . اما السوأل الثانى لأ يوجد ضغط على مكان خروج الأبرة لأن كعب الطلقة يوزع القوة الدافعة على الجسم كلة و لأكن مركز الضغط هوة ركيز كعب الطلقة . السوأل الثالث الغاز الراجع مع الظرف الفارغ يخرج مع الظرف و باين جدأ فى الصوة المتحركة اسفل امضائى رابعأ لأ يوجد طريقة لتقوية الاجزاء المتحركة و لأكن يوجد عدة طرق لأمتصاص الصدمة الناتجة عن ارتداد الأجزاء و منها الطريقة المزكورة اعلأة فى الموضوع و يوجد طريقة اخرى لها تأثير على امتصاص الأرتداد و هية عمل ياى داخل ياى و الياى الأقوى بيكون فى الجزء الأخير من مشوار الأجزاء لكى يتيح اعادة التعمير و امتصاص الأرتداد فى اخر جزء قبل الأرتطام ببدن السلأح. صورة مرفقة لكيفية امتصاص الأرتداد فى الطبنجات الصغيرة و التى تقبل العيرات الكبيرة نسبيأ لحجمها :lov: تحياتى |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
استاذ محمد
بالله عليك حاول ترفع صورة للتعديل لأن فى ناس كتير مش عارفه توصله هو ازاى بالظبط ف ياريت تكمل جميلك و ترفع صورة للتعديل |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
الاستاذ المحترم محمد مكاوي *كنت اقصد محدثات الصوت فقد كنت اتسائل عن امكانية استخدام طقات ال(pak) بدلا من ال(pa)في طبنجة (pa) *وضعت كروكي لمسدس حي لاني اظن ان طريقة العمل واحدة في دفع الاجزاء الي الخلف *اظن و(اريد التأكد) من ان رجوع الاجزاءهو ناتج عن رد فعل الغاز الذي يدفع الفارغة من بيت النار الي الخلف .. فتصطدم ب (وش) الابرة والتي بدورها تدفع الاجزاء الي ال خلف فيقوم الظفر بشد الفارغة الي الخارج ويتم التعمير!!!! لاحظ سيادتك اني مبتدئ في موضوع الاسلحة النارية :) :) :) واشكرك علي مشاركة خبراتك مع الجميع وعلي حسن ردك علي من يريد ان يستفسر عن شئ تحياتي لحضرتك |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
اعزرنى كان عندى ظروف الأيام الى فاتت |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
بنسبة لأستخدام طلأقات غير العيار المفروض ان يستخدم اولأ طلقات pak لها شكل مختلف عن pa و الأختلأف فى الطول و شكل اخر الطلقة . فى المسدسات الايطلى و الألمانى بيكون بيت النار على شكل الطلقة مثال البرونى جاب بيت النار بتاعة ناشف و من الداخل واخد شكل الطلقة pak و الياى الموجود اسفل المسورة اقوى من الموجود فى باقى المسدسات التى تعمل بعيار pa فى التركة بيت النار كلة شبة بعضر تقريبأ و حتى الطلأقات ال pa مصنعى على شكل pak الموضوع دة مش عبث لأكن لزيادة المابيعات طبعأ المهم فى فكرة استخدام اى نوع من العيارات ان تعادل القوى يعنى تزيد من قوة الياى لو المسدس مصمم لأستخدام pa فقط بشرط يكون نفس الطول و بنفس عدد العقل الموجودة بس اقوى و يوجد ورش مخصصة فى تصنيع السوست فقط و منتشرة ممكن بسهولة تعطى لة السوستة و تطلب منة عمل مثلها بس اقوى لكى تتحمل رد الفعل اتمنى تكون المعلومة وصلت وانا تحت امرك |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
بنسبة لأستخدام طلأقات غير العيار المفروض ان يستخدم اولأ طلقات pak لها شكل مختلف عن pa و الأختلأف فى الطول و شكل اخر الطلقة . فى المسدسات الايطلى و الألمانى بيكون بيت النار على شكل الطلقة مثال البرونى جاب بيت النار بتاعة ناشف و من الداخل واخد شكل الطلقة pak و الياى الموجود اسفل المسورة اقوى من الموجود فى باقى المسدسات التى تعمل بعيار pa فى التركة بيت النار كلة شبة بعضر تقريبأ و حتى الطلأقات ال pa مصنعى على شكل pak الموضوع دة مش عبث لأكن لزيادة المابيعات طبعأ المهم فى فكرة استخدام اى نوع من العيارات ان تعادل القوى يعنى تزيد من قوة الياى لو المسدس مصمم لأستخدام pa فقط بشرط يكون نفس الطول و بنفس عدد العقل الموجودة بس اقوى و يوجد ورش مخصصة فى تصنيع السوست فقط و منتشرة ممكن بسهولة تعطى لة السوستة و تطلب منة عمل مثلها بس اقوى لكى تتحمل رد الفعل اتمنى تكون المعلومة وصلت وانا تحت امرك |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
4 مرفق
[QUOTE=محمد مكاوى;502517]كلأم حضرتك صحيح جدأ الغاز هوة من يدفع الأجزاء للخاف و الظفر هوة من يمسك بلفارغ دة كلأم حد فاهم مش مبتدء
بنسبة لأستخدام طلأقات غير العيار المفروض ان يستخدم اولأ طلقات pak لها شكل مختلف عن pa و الأختلأف فى الطول و شكل اخر الطلقة . فى المسدسات الايطلى و الألمانى بيكون بيت النار على شكل الطلقة مثال البرونى جاب بيت النار بتاعة ناشف و من الداخل واخد شكل الطلقة pak و الياى الموجود اسفل المسورة اقوى من الموجود فى باقى المسدسات التى تعمل بعيار pa فى التركة بيت النار كلة شبة بعضر تقريبأ و حتى الطلأقات ال pa مصنعى على شكل pak الموضوع دة مش عبث لأكن لزيادة المابيعات طبعأ المهم فى فكرة استخدام اى نوع من العيارات ان تعادل القوى يعنى تزيد من قوة الياى لو المسدس مصمم لأستخدام pa فقط بشرط يكون نفس الطول و بنفس عدد العقل الموجودة بس اقوى و يوجد ورش مخصصة فى تصنيع السوست فقط و منتشرة ممكن بسهولة تعطى لة السوستة و تطلب منة عمل مثلها بس اقوى لكى تتحمل رد الفعل ا لاستاذ العزيز: وصلت المعلومة واشكرك . عندي طلقات تركي اوزكورسان (P.A) وهي كما قلت حضرتك تشبه ال(PAK) ..وعندي ايضا طلقات (walter) (PAK) وليس هناك اي فارق في الشكل او المقاسات ,,وانوي استعمال الطلقات الالماني بعد نصيحتكم القيمة بتقوية الياي ... علي فكرة السلاح هو( كيمار 85) -9مللي ايطالي ..وهو بدون اي اعطال مطلقا سعدنا بالنقاش المثمر مع حضرتك . ملحوظة؛ مرفق صور للطلقات الالماني الوالتر وثمنها من الخارج 16 يورو اي حوالي 160 جنيه مصري فقط لا غير وذلك بعد اضافة مكسب التاجر وضريبة المبيعات !!!!! |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
موضوع أكثر من رائغ من شخص محترم وخدوم جزاك الله خيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اا
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
[quote=mohw;502583]
اقتباس:
ممكن عمل ياى جديد اشد قوة من الموجود بس هتطر تعمل اكثر من واحد و التجربة لأن ممكن يكون اقوة من المطلوب و الأجزاء ترجع بسرعة و تمسك الفارغ و المسدس يعلق لأبد من ان تكون القوة متوازنة و هتوصل للياى الافضل بعد اكثر من تجربة بتوفيق |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
شرفت بتعليق حضرتك |
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
بجد الاستاز محمد انسان محترم ومحترف
|
رد: حل مشكلة كسر الكوبرى و كيفية تفاديها
اقتباس:
و حضرتك شخصية محترمة شكرأ جزيلأ |
| الساعة الآن 04:22 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir