الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   مطبخ المنتدى (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=77)
-   -   البوظة على طريقة العباسى (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=39839)

fifazedan 14-01-16 05:28 AM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
منذ الصغر كنت اشرب البوظه فى سوق القريه كل يوم خميس وحاولت مئات المرات لصنعها وفشلت فشل زريع وبعد اكثر من 30 سنه وبعد ادخال النت نجحت بطريقة 3 ماء لواحد دقيق ولكن لم اكن مقتنع وكانت تفشل احيان كثير وعند قرائتى لموضوعك تأكد من صحة الطريقه وهى الوحيده الذى ذكر فيها عيش ابيض وهذا هو مربط الفرس فى صنع البوظه بدون عيش لاتصبح بوظ حقيقيه وجربتها فور القراءه وانتظرت ساعه لاشرب اجمل بوظه فى حياتى هى اشبه بشئ هش لذيذ الطعم وظللت اشرب ما يقرب من لتران شئ غير محسوس وطعمه لذيذ جدا......شكرا على التوضيح وارى لو رشيت على وشها قليل من الكاكاو تصبح اللذ او بعض القهوه عون تجربه تصبح مشروب اخر وجديد...تحياتى م مصطفى زيدان

sadekamer 14-07-04 05:08 PM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
انا يا غالي بعمل البوظة وبتخرج نفس الشكل اللي بنشتري به البوظة من الحترفين لكن المشكلة ان الطعم ما بيعجبني بيكون فيه لسعة خفيفة ما اعرف ايه سببها

الطريقة التي اتبعها هي

كوب دقيق كوب سكر ماء مغلي يتم سكبه على الخليط ثم اضافة الخميرة بعدما تهدأ سخونة الخليط

sadekamer 14-07-04 06:15 PM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadekamer (المشاركة 563023)
انا يا غالي بعمل البوظة وبتخرج نفس الشكل اللي بنشتري به البوظة من الحترفين لكن المشكلة ان الطعم ما بيعجبني بيكون فيه لسعة خفيفة ما اعرف ايه سببها

الطريقة التي اتبعها هي

كوب دقيق كوب سكر ماء مغلي يتم سكبه على الخليط ثم اضافة الخميرة بعدما تهدأ سخونة الخليط

وكنت حابب اسأل هل لابد من العيش ومافائدته
وهل يصح ان نض الماء المغلي على الدقيق دون وضعه على النار

هشام سمير 14-07-16 01:14 AM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
الله يمسيك بالخير يا استاذ طارق

abanoob saleb 14-07-16 01:36 PM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
عملتها والخميرة كانت مديها طعم لازع احط كام جرام بالظبط علشان متبوظش مني

الزفلاوي 15-03-22 05:31 PM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
استااااااذ طارق
الله ينور ياااااكبيييييييييير . غالبا بنسبة 100% هيه الطريقة
الموضوع عجبني جدااا جدااا لاني من عشااااق البوضة
انا لسه شايف الموضوع بس حبيت اخش اشكرك لغاية لما اعملها ان شاء الله هقولك لما اعملها
تسلم على هذااا السر فعلاااا هوه سر

الزفلاوي 15-03-23 07:10 PM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
في الجوووووووووووووووووووووووووووووون يابرنس تسلم يا غالي . طلعت 100%

ابومسلم2005 15-03-24 08:43 PM

رد: البوظة على طريقة العباسى
 
تسلممممممممممممممم يا كبير عباسي بك وجاري التجريب والتقييم مقدما


الساعة الآن 05:02 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir