الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   حملة المقاطعه (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=42325)

Mostafa Elbana 13-09-01 06:48 PM

رد: حملة المقاطعه
 
حضرتك من التجار المحترمين ومن المشهود لهم بدماثة الخلف وبالفعل أسعر حضرتك جيدة جداً وبالتوفيق ليك إن شاء الله

هاوى بس غاوى 13-09-01 07:22 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عبد العزيز (المشاركة 524849)
لا راحــــة في الدنيـــــا
قال تعالى (ولقد خلقنا الانسان في كبد)
وقال تعالى (يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه)
وموهوم من ظن انه مرتاح بدنياه


ولا حيلـــة في الـــرزق
فقال تعالى: (وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ )
ومن اقوال الامام الشافعي رحمه الله ( ولو ان الارزاق تاتي بقوة * * ما أكل العصفور شيئا مع النسر)
وقال ايضا:-
ورزقك ليس يُنـقصُـهُ التأني ... وليس يزيدُ في الرزق العنــــاءُ



ولا راد لقضائــــــــــــه

لا راد لقضائه، ولا معقب لحكمه سبحانه، ولا غالب لأمره" لا يرد قضاء الله راد، إذا قضى الله شيئا فلا يرده أحد، لا بد من وقوعه، ولا معقب لحكمه، يعني لا يؤخر أحد حكم الله، بل لا بد أن ينفذ، ولا غالب لأمر الله؛ لأن الله -سبحانه وتعالى- هو الغالب، وهو الواحد القهار.



فلا يرد قضاء الله أحد ولا يؤخر حكمه، بل لا بد أن ينفذ قضاء الله، ولا بد أن ينفذ حكم الله في وقته، ولا يؤخره أحد، ولا يغلب أمر الله غالب؛ لأن الله إذا أراد شيئا قال له: كن فيكون،(وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) فلا يغلب أمر الله شيء؛ لأن الله هو الواحد القهار -سبحانه وتعالى



ولا شفاعــة في المــوت

قال تعالى «ولكل امة أجل فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون »
وقال : «ما تسبق من امة أجلها وما يستأخرون »

بعد ذلك واحب ان اكون اول التجار المشاريكن فى حمله مقاطعه محدثات الصوت وخصوصا ذخائرها

1- بالنسبه للموقف الحالى الحقيقى تم رفع اسعار الطلقات للضعف وذلك نتيجه عدم امكانيه الاستيراد فى الظروف الراهنه
2- بالنسبه للمسدسات لن ترتفع اسعارها ولكن حدث خلل بسبب رفض شركات الشحن للشحن من تجار الجمله الى القطاعى فى انحاء الجمهوريه وظروف حظر التجوال وبالتالى تاجر القطاعى بدات البضاعه تقل من عندة ومن الطبيعى انه يحافظ على القطع المحدودة الا واذا هيقفل المحل وهيروح وهذا من الطبيعى والتى تتبع نظريه العرض والطلب مع زيادة الطلب وقله العرض ترتفع الاسعار والعكس
3- هناك بعض التجار والجشعين عند زيادة الطلب ونحط تحتها كذا خط احمر عندما يقل من السوق منتج يقوموا بشرائه وبكميه غير طبيعيه وذلك للحتكار فى المستقل ولكن الله فوقهم وانشاء الله هتنزل الاسعار والنتيجه الخسارة الكبيرة
4- لابد وان نتعاون مع بعضنا البعض وكل فرد ياخد ما يكفيه فقط
5- سعر الطلقه زى البورصه فى الايام الحاليه حتى استقرار السوق المحلى والحمد لله بدا تقليل ساعات الحظر
6- اساهم معكم بأنى اشترى على اد احتياجات الفرعين فقط لان الاسعار انشاء الله هتنزل
7- اساهم معكم انشاء الله وبكل صراحه انى اربح 10 جنيه فقط على سعر جمله علبه الطلق
ارجو من سيادتكم تفهم الموقف واسف للاطاله عليكم واتمنى ان كلامى لايغضب احد ولكنها شهادة حق فى ظل الظروف الراهنه وشكرا

انت برنس والله العظيم ومثال للتجار الصادق الامين ربنا يوفقك يا استاذ احمد

adel152 13-09-02 12:32 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عبد العزيز (المشاركة 524849)
لا راحــــة في الدنيـــــا
قال تعالى (ولقد خلقنا الانسان في كبد)
وقال تعالى (يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه)
وموهوم من ظن انه مرتاح بدنياه


ولا حيلـــة في الـــرزق
فقال تعالى: (وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ )
ومن اقوال الامام الشافعي رحمه الله ( ولو ان الارزاق تاتي بقوة * * ما أكل العصفور شيئا مع النسر)
وقال ايضا:-
ورزقك ليس يُنـقصُـهُ التأني ... وليس يزيدُ في الرزق العنــــاءُ



ولا راد لقضائــــــــــــه

لا راد لقضائه، ولا معقب لحكمه سبحانه، ولا غالب لأمره" لا يرد قضاء الله راد، إذا قضى الله شيئا فلا يرده أحد، لا بد من وقوعه، ولا معقب لحكمه، يعني لا يؤخر أحد حكم الله، بل لا بد أن ينفذ، ولا غالب لأمر الله؛ لأن الله -سبحانه وتعالى- هو الغالب، وهو الواحد القهار.



فلا يرد قضاء الله أحد ولا يؤخر حكمه، بل لا بد أن ينفذ قضاء الله، ولا بد أن ينفذ حكم الله في وقته، ولا يؤخره أحد، ولا يغلب أمر الله غالب؛ لأن الله إذا أراد شيئا قال له: كن فيكون،(وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) فلا يغلب أمر الله شيء؛ لأن الله هو الواحد القهار -سبحانه وتعالى



ولا شفاعــة في المــوت

قال تعالى «ولكل امة أجل فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون »
وقال : «ما تسبق من امة أجلها وما يستأخرون »

بعد ذلك واحب ان اكون اول التجار المشاريكن فى حمله مقاطعه محدثات الصوت وخصوصا ذخائرها

1- بالنسبه للموقف الحالى الحقيقى تم رفع اسعار الطلقات للضعف وذلك نتيجه عدم امكانيه الاستيراد فى الظروف الراهنه
2- بالنسبه للمسدسات لن ترتفع اسعارها ولكن حدث خلل بسبب رفض شركات الشحن للشحن من تجار الجمله الى القطاعى فى انحاء الجمهوريه وظروف حظر التجوال وبالتالى تاجر القطاعى بدات البضاعه تقل من عندة ومن الطبيعى انه يحافظ على القطع المحدودة الا واذا هيقفل المحل وهيروح وهذا من الطبيعى والتى تتبع نظريه العرض والطلب مع زيادة الطلب وقله العرض ترتفع الاسعار والعكس
3- هناك بعض التجار والجشعين عند زيادة الطلب ونحط تحتها كذا خط احمر عندما يقل من السوق منتج يقوموا بشرائه وبكميه غير طبيعيه وذلك للحتكار فى المستقل ولكن الله فوقهم وانشاء الله هتنزل الاسعار والنتيجه الخسارة الكبيرة
4- لابد وان نتعاون مع بعضنا البعض وكل فرد ياخد ما يكفيه فقط
5- سعر الطلقه زى البورصه فى الايام الحاليه حتى استقرار السوق المحلى والحمد لله بدا تقليل ساعات الحظر
6- اساهم معكم بأنى اشترى على اد احتياجات الفرعين فقط لان الاسعار انشاء الله هتنزل
7- اساهم معكم انشاء الله وبكل صراحه انى اربح 10 جنيه فقط على سعر جمله علبه الطلق
ارجو من سيادتكم تفهم الموقف واسف للاطاله عليكم واتمنى ان كلامى لايغضب احد ولكنها شهادة حق فى ظل الظروف الراهنه وشكرا

كلام محترم ينم عن شخصية محترمه.
خالص تحياتى.

sayed amer 13-09-02 03:40 PM

رد: حملة المقاطعه
 
[QUOTE=dr.mohamed;524172]حقيقى عندكم حق الاستغلال اصبح شىء مستفز جدا فى كل شىء وعلى سبيل المثال اللى كان بيبيع علبه ال 9 ozk العلبة الصفراء بسعر 110 لينافس اللى بيبيع ب 150 النهاردة بتتباع نفس العلبة بسعر 200-250 جنيه ودا حصل بعد 3/7/2013 فقط مع العلم ان التجار بتخزن كميات كبيرة من الطلقات يعنى التاجر اللى معندوش طلقات يبقى عنده عشرة آلاف طلقة دا اللى معندوش او بيدور رأسمال صغير ودا مش معناه انى اكن لاى تاجر ضغينة ولكن حقيقى هما ما يقبلوش ان حد يستغلهم طيب ليه بيقبلوه علينا احنا ودا للمستغللين الظروف فقط الا من رحم ربى[/ متضامن معاكو ومقاطع حتى رجوع الاسعار QUO

محمد خلف 13-09-02 05:55 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى بس غاوى (المشاركة 524253)
ايوة من سرحان وعلى فكرة هو ارحم من وينر والهدف

يمكن الهدف اه
بس وينر الي هناك عشان واحده ست بتتعامل كده منعا للاستظراف
بس فعلا في حاجات عندها اغلى من السوق
ابقى روح لسرحان الي في النهضه
الشيخ ناصر راجل محترم
و بيفهم

احمد حسن ادريس 13-09-02 08:52 PM

رد: حملة المقاطعه
 
ooooooooo00000000000000000000

زيكوووو 13-09-02 11:06 PM

رد: حملة المقاطعه
 
وانا بضم صوتي الي صوت الأعضاء بالمقاطعه لآ للتجار الجشعين لآ للأستغلآل

tegar 13-09-02 11:10 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيكوووو (المشاركة 525066)
وانا بضم صوتي الي صوت الأعضاء بالمقاطعه لآ للتجار الجشعين لآ للأستغلآل

وانا معاكم حتي عوده الاسعار

elmasrey123 13-09-02 11:18 PM

رد: حملة المقاطعه
 
بالنسبة لاخونا رعاة الحملة والمشاركين فى حالة وصول المشاركات الفعاله لعدد 200 مشاركة والمشاهدات 2000 هيتم التثبيت فى الاقسام العامة وليس السوق بصفته القسم المفتوح لمناقشة كافة الاراء والاتجاهات على المنتدى

boodi gawish 13-09-02 11:35 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

بالنسبة لاخونا رعاة الحملة والمشاركين فى حالة وصول المشاركات الفعاله لعدد 200 مشاركة والمشاهدات 2000 هيتم التثبيت فى الاقسام العامة وليس السوق بصفته القسم المفتوح لمناقشة كافة الاراء والاتجاهات على المنتدى
عذرا سيدي الفاضل و لكن الموضوع خاص بالسوق !!!! وان كان غير ذلك او غير قانوني وجودة كان من المفترض نقلة من البداية هذة محاولة غير مشروعة سيدي الفاضل الاضعاف القوي .... و ادعو جميع المشرفين و القائمين عل المنتدي الي ابداء رايهم في موضوع التثبيت ................ شكرا

elmasrey123 13-09-02 11:39 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 525078)
عذرا سيدي الفاضل و لكن الموضوع خاص بالسوق !!!! وان كان غير ذلك او غير قانوني وجودة كان من المفترض نقلة من البداية هذة محاولة غير مشروعة سيدي الفاضل الاضعاف القوي .... و ادعو جميع المشرفين و القائمين عل المنتدي الي ابداء رايهم في موضوع التثبيت ................ شكرا

ولا يهمك
تم النقل لقسم الموضوعات العامة وذلك لاقتصار دور السوق على موضوعات البيع والشراء

boodi gawish 13-09-02 11:43 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

ولا يهمك
تم النقل لقسم الموضوعات العامة وذلك لاقتصاد دور السوق على موضوعات البيع والشراء
في العامة او السوق الحملة مستمرة اينما كانت حتي اذا كانت خارج المنتدي :) ......

elmasrey123 13-09-02 11:48 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boodi gawish (المشاركة 525085)
في العامة او السوق الحملة مستمرة اينما كانت حتي اذا كانت خارج المنتدي :) ......

ايوة كده اهو ده الكلام
مقاطعين ثوار احرار هنكمل المشوار
ههه والله اتمنى من الله نزول الاسعار كفاية ان انا كنت عايز اجيب ايجل ومجبتش علشان الطلق وبقالى اسبوع مضربتش طلقة لا بالبارون ولا بالكناس وبعت الكناس امبارح وجبت كرال مع انها اغلى من الايجل بس الطلق ارخص واه كله ضرب هههههههه

boodi gawish 13-09-02 11:50 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

ايوة كده اهو ده الكلام
مقاطعين ثوار احرار هنكمل المشوار
ههه والله اتمنى من الله نزول الاسعار كفاية ان انا كنت عايز اجيب ايجل ومجبتش علشان الطلق وجبت كرال مع انها اغلى من الايجل بس الطلق ارخص واه كله ضرب هههههههه
لا تعليق :)

ابن الوطن 13-09-02 11:56 PM

رد: حملة المقاطعه
 
تم تعديل مشاركة حضرتك لعدم اختصاصها بالموضوع المعروض للنقاش وتعرضها لمناقشة مواضيع ذات صله سياسية واقوانين المنتدى تمنع السياسة
مع تحيات الادارة

adel152 13-09-03 02:53 AM

رد: حملة المقاطعه
 
لو الموضوع هيبتدى تدخل فيه تعليقات سياسية سوف تقوم الادارة اسفة بغلق الموضوع اتباعا لتعليمات وشروط المنتدى.
برجاء من الاعضاء الالتزام بقوانين المنتدى.
مع خالص شكرى للجميع.

Mostafa Elbana 13-09-03 02:56 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 (المشاركة 525132)
لو الموضوع هيبتدى تدخل فيه تعليقات سياسية سوف تقوم الادارة اسفة بغلق الموضوع اتباعا لتعليمات وشروط المنتدى.
برجاء من الاعضاء الالتزام بقوانين المنتدى.
مع خالص شكرى للجميع.

علم وينفذ ياباشا والموضوع مفيهوش تعليقات سياسيةولا حاجة دى فكاهة بس.. مساء الفل

adel152 13-09-03 02:58 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa elbana (المشاركة 525134)
علم وينفذ ياباشا والموضوع مفيهوش تعليقات سياسيةولا حاجة دى فكاهة بس.. مساء الفل

مساء الجمال مصطفى باشا.
للأسف الموضوع بيبتدى هزار وبعد كده بياخد اتجاه تانى.
منعا للمشاكل خالينا فى المقاطعة أحسن.
خالص تحياتى.

Mostafa Elbana 13-09-03 02:59 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 (المشاركة 525135)
مساء الجمال مصطفى باشا.
للأسف الموضوع بيبتدى هزار وبعد كده بياخد اتجاه تانى.
منعا للمشاكل خالينا فى المقاطعة أحسن.
خالص تحياتى.

أنت بس تؤمر يا غالى علم وينفذ يافندم :paint:

adel152 13-09-03 03:10 AM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mostafa Elbana (المشاركة 525136)
أنت بس تؤمر يا غالى علم وينفذ يافندم :paint:

تسلملى ياكبير.

هاوى بس غاوى 13-09-03 03:42 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد خلف (المشاركة 525035)
يمكن الهدف اه
بس وينر الي هناك عشان واحده ست بتتعامل كده منعا للاستظراف
بس فعلا في حاجات عندها اغلى من السوق
ابقى روح لسرحان الي في النهضه
الشيخ ناصر راجل محترم
و بيفهم

ممكن توصفلى العنوان بتاع سرحان الى فى النهضة بعد اذنك وبعدين انا سمعت انه قفل من زمان الكلام ده حقيقى ؟؟

big man 13-09-03 04:20 PM

رد: حملة المقاطعه
 
انا مقااااااااااااطع

رامى الدالى 13-09-03 05:24 PM

رد: حملة المقاطعه
 
انا كمان عقاطع

Egyptian_Destroyer 13-09-04 09:12 AM

رد: حملة المقاطعه
 
شكرا لكل الناس اللي تفهمت الموقف و انضمت معانا و مكملين مع بعض ان شاء الله

dr.mohamed 13-09-04 03:56 PM

رد: حملة المقاطعه
 
http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=42457

اى رأى حضراتكم

Egyptian_Destroyer 13-09-04 04:13 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed (المشاركة 525407)

تمام .... أعتقد ان ده لوحده يكفي لانشاء حملة مقاطعه خاصه ليه .. ايه الاسعار الخرافيه دي !!

شرفني مرورك يا دكتور :)

dr.mohamed 13-09-04 04:20 PM

رد: حملة المقاطعه
 
انا معاكم كتف بكتف دا مش معناه انى اكن ضغينة لاحد لا والله وانا صادق فى قسمى
وانما من روائع ما علمنى جدى ان الرجال تعرف بمواقفها
والشرفى لى اننى بينكم فانا افتخر بوجودى بينكم دائما

هشام سمير 13-09-04 04:43 PM

رد: حملة المقاطعه
 
طب بالنسبه ليا ادعمونى بقا انا غلبان والله :)

elmasrey123 13-09-04 05:35 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 525416)
طب بالنسبه ليا ادعمونى بقا انا غلبان والله :)

ده الى هو ازاى الدعم دة عرفنى بقه:sante:

هشام سمير 13-09-04 05:40 PM

رد: حملة المقاطعه
 
زى الناس ياجدع

Egyptian_Destroyer 13-09-04 05:52 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 525421)
زى الناس ياجدع

احنا تحت امرك يا هشام باشا .. بس ظبطلنا الاسعار حبتين و كمان لازم تدخل خدمة الشحن علشان الناس الغلابه اللي في اسكندريه :) :)

dr.mohamed 13-09-04 06:01 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 525416)
طب بالنسبه ليا ادعمونى بقا انا غلبان والله :)

موقفك امبارح معايا موقف محترم واعتذار حضرتك لى موقف يضيف إليك
ودا معناه ان الدعم الحقيقى هو متابعتك الدائمة للاعضاء وللمشرفين لان اعضاء المنتدى هم اللى بيحتاجو دعم ادارة المنتدى فى كثير من المواقف

boodi gawish 13-09-04 07:47 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

طب بالنسبه ليا ادعمونى بقا انا غلبان والله
استاذ هشام سمير شرفنا مرورك الكريم

boodi gawish 13-09-04 07:49 PM

رد: حملة المقاطعه
 
اقتباس:

احنا تحت امرك يا هشام باشا .. بس ظبطلنا الاسعار حبتين و كمان لازم تدخل خدمة الشحن علشان الناس الغلابه اللي في اسكندريه
+111111111111111111111111

سعد بعرنجة 13-09-04 08:05 PM

رد: حملة المقاطعه
 
والله عندك حق

سعد بعرنجة 13-09-04 08:06 PM

رد: حملة المقاطعه
 
والله عندكم حق

Egyptian_Destroyer 13-09-05 04:22 PM

رد: حملة المقاطعه
 
شكرا لكل من شارك معنا و شكر خاص لأخي الاستاذ أحمد عبد العزيز
و ان شاء الله في مقاجئة قويه كمان يومين ثلاثه

sayed amer 13-09-05 08:44 PM

رد: حملة المقاطعه
 
مقاطع معاكو

Egyptian_Destroyer 13-09-06 01:57 AM

رد: حملة المقاطعه
 
شرفتنا يا باشا ...

نتمني ان الادارة تثبت الموضوع .... للأفاده العامه ليس للاعضاء فقط بل لمصر كلها

حفظكم الله

احمد حسن ادريس 13-09-06 08:53 AM

رد: حملة المقاطعه
 
00000000000000000000000000000000000000000


الساعة الآن 05:47 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir