![]() |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
الأستاذ الفاضل مازنجر
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تشرفت بمعرفتك كثيرا جدا فأنت إنسان غاية في الإحترام والأدب و كل ما قيل عنك هنا في المنتدى لا يتعدى الحقيقة ولا يصل إلى الإطراء أو المدح المبالغ فيه جزاك الله خيرا على عملك و مجهودك الرائع فقد زرتني وأحضرت لي طبة البلو سي ولم تأخذ الثمن إلا بعد ما إتصلت بك بعدما جربتها وكانت مذهلة و رائعة وتوالت التجارب والزيارات و أخر حاجة كانت فتح المسدس البروني 85 ومنتظرين الطبة بإذن الله ومنتظرين الحاجات الجميلة بتاعتك معلش دي كلمة حق وواجب أشكرك بيها على عجالة أخوك الأصغر وليد المسلم |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام,
اعتذار واجب للاخ الصديق أ/أحمد مازينجر عن التأخير فى تقديم نتيجة تجربة الطبة الخاصة به, التأخير كان نتيجة التأكد من كفاءة الطبة برغم مشاركاتى القليلة فى المنتدى و لكن انا متأكد ان كل اعضاء المنتدى محترمين و يستحقوا اضافة معلومة مؤكدة, انا اشتريت طبتين من أ/أحمد واحدة لل بى 29 و واحدة للفولجا, نتيجة التصويب كانت 95% مع شد تلقائى للاجزاء، بالصور المرفقة ستجدون صورة للباب (البلطجى الهدف) :) و صورة تبين البعد عن الباب (بالقياس 27 متر) و صورة تبين التصويب من هذا البعد على علامة التصويب و صورة للجهة الامامية للباب بعد الضرب و صورة للباب من الجهة الخلقية للباب بعد اختراق البلية له. للعلم, الباب من الزان سمك 2 سم, انا قمت بالتوضيح ده أولا شكرا لاستاذ أحمد على المعاملة الرائعة و ثانيا لانى شفت بنفسى ازاى الراجل ده حريص كل الحرص ان الحاجه دى ما تتسلمشى لحد غلط، انا بشكره تانى و ربنا يكرمه و يكرمنا جميعا ان ما تلجأشى لاستخدام حاجة ان شاء الله و ربنا يكرم مصر و اهلها باذن الله ال pdf الخاص بالتصويب مرفق هدية بسيطة للمنتدى اللى عرفنى شخصيا بناس محترمة جدا |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
تحياتى اللى الاخ المحترم جدا الى عرفنا بناس محترمين ذى الشيخ ماهر ابو خطاب ورشاد وناس فى غايه الادب و الاحترام الشيخ وليد المسلم اعز به الله الاسلام وانا مش ناسى طلب حضرتك بلنسبه للبرونى و طلب ماهر ابو خطاب عمدة عزبة جبريل وتحياتى الى الاخ الاكبر والمعلم الاستاذ عيد واشكرة على توجيهاتة لى وتذكيرى دوما بالحق وشكر خاص الى الاستاذ المبجل الذى شرفت بلتعرف عليه الاستاذ احمد على مع ارجو العف والتسامح فى تاخيرى مسدسة الفولجا لجد بعد العيد وشكرا لكل اخوانى بالمنتدى لما يحاولون ان يوصلوا به الى الحق والحقيقه الى منتدانا العزيز
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
السلام عليكم ..
انا يا جماعه بما يرضى الله احب اشكر استاز احمد مازنجر لانو فعلا عملى المسوره وبصراحه احنا جربنا على مكتب ولوح صاج الطلقه خرمت قايم المكتب وعدت دخلت الدرج وخرمتو ... الله اكبر بصراحه حاجه تنفع وتحمى بجد...فما يرضى الله......وبصراحه الراجل ده برنسسسسسسسسسسسس بس فى مشكله بسيطه حصلت معايه انى سعات دلوقتى بسحب الاجزاء الطلقه تضرب وجرحت الغلاف اللى حول الابره...بس بصراحه مش عارف هو قالى انو عيب طلق.....واحيانااا بضرب بتضرب على طول..... وخرمنا لوح صاج ووراه خشب اتخرم وعدت......وكان يوم زى الفل بس للائسف معرفناش نعمل واجب عشان كنا فى صحرا جرداء هههههههههههه هو فاهمممممم..... اكتر حاجه مخوفانى ان لو الاختراع ده..وقع فى ايد حد وحش هيستخدمو استخدام سىء.... واسف على تائخيرى فى قول التجربه ليكو لانى مشغول جدااا......وقريب انزلكو الصور... |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
ربنا يسترها علينا استاذ هيمه بس ولاكن الجكال هيسد لو فى حاجة لقدر الله تقبل تحياتى
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
الاخ ماسنجر
عايز مسدس المانى اى نوع مفتوح بيضرب بلى ولو مستعمل يكون حالته جيده جدا ومعاه طبه طويله لبيت النار وعايز مسدس ريتاى بارون برضه بيضرب بلى وعايز معاه الطبه الطويله لبيت النار انتظر منك الرد ...شكرا |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
سلامو عليكم ........ مازنجر باشا بعتلك رسالة على الخاص بخصوص طبة الكومباكت
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
السلام عليكم يا استاز احمد طيب انا من الاسكندريه وعايز طبه للبى 29 هل ممكن التوصيل وجذاك الله خيرا وجنبك كل شر
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
تحياتى احبائى فى المنتدى تحياتى الى الاستاذ / حسام تركى وربنا يتمملة فرحة ان شاء الله بخير ويرزقة الزريه الصالحة وعقبال زميلة الاستاذ محمد وتحياتى الى استاذ محمود امجد محمد وان شاء الله طلبة من الريتاى موجود وربنا يسهل فى الالمانى وتحياتى الى الشخص المبجل عمر وان شاء الله طبه الجكال كومبكت موجودة ولك رساله على الخاص وكل عام ولنتم بخير
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
ارجو الرد على الطلب وايه اللى موجود منه ولو شغلك فى الطبه فقط برضه ارجو التوضيح / وكل عام وانتم بخير |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
كدة واضح من المداخلات ان الطبة الطويلة نجحت ..وبالتوفيق للمبتكر وكل من ساهم بالرأى...
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
ان شاء الله هجربها يوم الجمعة وهقول على تجربتي
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
تحياتى الى اخى محمود امجد وان شاء الله الريتاى موجود بالتعديل بتاعة وتحياتى الى الاستاذ شوقى بومه واهلا بتعليقاتة القيمه وتحياتى للاستاذ عمر وانا فى انتظار حضرتك
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
الرجاء ان تتق الله فى عرضك و عدم استغلال عدم معرفة الاخرين عن اماكن تصنيع مثل هذه الاشياء اولا الطبة التى تتكلم عنها اشتريتها من تاجر مصنعها عند مهندس كما يقول بس غاية فى النظافة و الاتقان ب 30 جنيه و لا اعتقد من الصورة ان اللى عندك انظف باى حال من الاحوال و لو اعضاء المنتدى تعبوا نفسهم شوية هيلاقوا بارخص. ثانيا لتعلم انك فى حالة خدمة غيرك بغرض الحماية مش مفروض تكسب و لكن فى حالة التجارة فستصبح تاجر سلاح و اى اساءة لاستخدام السلاح شوف بقى عقاب ربنا و السيئات اللى ها تحوشها و فلوسك ستصبح حرام فى حرام فارجوا منك مراجعة نفسك لان مساعدة الاخرين شيىء و التجارة فى المحرمات شىء اخر و الله يمهل و لا يهمل و نصيحتى شوف هاتكسب كام و تخسر ايه. |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
يا جماعه اللى رايح يشترى مسدس صوت ب1000ج معلش ده كده مش بيضحك عليه ههههههههههه...
يا جماعه القصه بالنسبالى انا محسبتهاش ب200 ولا 20ج وربنا انا كونت اعرف اعملها وعملتها ...بس الخوف انك ممكن نخسر وشك ايدك صباعك حد جمبك .............لاكن العمليه مش عمليه مسوره بتركب...لما تجرب هتعرف.. يبقا يكفى اننا بنشيل غيرنا المسؤليه ادام ربنا والناس ومعلش الللى يعرف يعملها ب5ج....... ويثبتلنا كفائتو زى استاز احمد يورينا............وكلنا مستنين......ادى العيش لخبازو حتى لو كل نصو....... تقبل تحياتى.................... |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
الاخ ابو عمر ........ الاخ مازنجر مضربش حد على ايده علشان يشترى الطبة بتاعته والحق يتقال فيه اعضاء كتير عارضين موضوع الطبة بس بالتجربة ثبت ان طبة مازنجر هى الافضل على الاطلاق ....... وبالتالى اللى بيدور على الكفاءة مش هيقف كتير على السعر ومش مهم بقى بعد كدة هى مكلفة مازنجر جنيه ولا عشرة ولا عشرين ولا مائة ولا اكتر لانه ببساطة زى ما بقول مازنجر مضربش حد على ايده علشان يشترى منه ...... تقبل رايى المتواضع.
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
استاذ mazenger
لك رسالة على الخاص للأهمية |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا شكرا يا أستاذ ماذنجر على الهدية ألا وهي هذا التعديل الجميل على أي مسدس صوت ليحوله الى أداة حقيقية للدفاع عن النفس وليس مجرد مسدس صوت يستخدم للتهويش والافراح وما شابه . وانا من الناس التي كانت متشككة في هذه الفكرة وكما قال البعض أهي سبوبة بيضحكو بيها على مشتركي المنتدى الجدد عديمي الخبرة ولكن الفضول وحب التجربة دفعني الى الرغبة في تجربةالماسورة والماية تكدب الغطاس . وفعلا اتصلت بالغطاس أقصد الاخ ماذنجر وفاجأني بادبه الذائد في التليفون وتعاونه الذائد أيضا في المواعيد حتى انه في النهاية أوصلي الماسورة حتى البيت ومرة أخرى تعرفت على شخصية محترمة جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا جداجدا شرفت بالتعرف عليه المهم مطولش قول طول التحويل هو عبارة ببساطة عن الماسورة التي يستخدمها لحماية الماسورة الاصلية من التلف والانفجار حيث ان الماسورة بعد التجربة على برميل صاج 3 مم على بعد ما يقرب من ال 6 متر أثبتت التالي :. النشان : من هذه السافة جيد جدا الاصابة : خرمت البرميل أي ثقبت البرميل من هذه المسافة الصوت : صوت المسدس ذاد تقريبا الضعف الحشر : لا يوجد حشر نهائيا الاليه : تضرب بسلاسة ولا يوجد أي مشاكل وبالتالي أي واحد بهذه الطريقة يملك مسدس صوت عالى جدا للتهويش ومسدس بلي يصيب على الاقل الهدف بخرم أو ثقب وبالتالى جسم الانسان لن يكون اقوى من الصاج ال 3 مم نقدر نقول انه اصبح شبه قاتل . ودي كانت تجربتي مع البلي |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة والصلات والسلام على رسول الله خاتم المرسلين تحياتى الى جميع من طرح نتيجة ماقمت به كى يستفيد بها الاخرين وتحياتى من يقوم بنصحى وهدايتى الى طريق الرشاد الى استاذ ايو عمار احيك بتحيه الاسلام رغم عدم تمسك بالغة العربية فى كتابه اسمك اسف لى عتاب وتعليق على النصيحة حضرتك اتهمتنى بانى ارزق من حرام وانى استغل اعضاء المنتدى الكرام وانك قمت بتصنيع الطبه فى حدود 30 جنيه فقط وبالتالى انا باقوم بالنصب على اعضاء المنتدى الكريم ومما يترتب عليه هو اننى ارزق من حرام و العياز بالله اجارك واجرنا الله عز وجل من الحرام فارجو من سيادتك
اولا: تقديم الطبه التى قمت بتصنعها الى المنتدى الكريم وهذا لافادة الاعضاء المنتدى ثانيا اثبات كفائة ما قمت بتصنيعة بالدليل العملى الذى لايقبل معة الشك امام اعضاء وادارة المنتدى ثالثا :حضرتك اتهمتنى زورا دون اسس او بينه صحيحة انى ارزق من حرام واطعم اهل بيتى من حرام والعياذ بالله دون ادنى اسس على الاقل او بينة مقنعه بذلك وهذة تحسب عليك رابعا: تكرير النصح لى على الملى دون محاولة ان تستفسر منى على الاقل عن تكلفة ما اقوم بعملة وتكلفته الفعلية ولاكن اطلقت العنان لنفسك بان ما اقوم به هو استغلال صرف لاعضاء المنتدى دون ادنى شك فى ذلك او تيسير ابسط القواعد ان اقوم بالرد على ادعائتك لى خامسا حضرتك اوضحت انك قمت بعمل طبه مماثلة لما اقوم بعملة ولم تشاهد الطبه التى قمت بتصنها عمليا او لم تقوم باقناء واحدة من كى تكون المقارنه على اسس بما قمت بتصنعيعة وما قمت انت بتصنيعة سادسا وليس اخير ا اتقى الله فى اقوالك وشكرا على النصيحة سيدى الفاضل وانى ادعوك لمشاركتى التجربه على ما اقو به من عمل ومن اتقان لها وتجربتها بذاتك الكريم وبعد ذلك يسعدنى تعليقك اوردك وهذا ليس ردا على ماقمت بدعائة ولاكن سيكون ردك ارضائا لله عز وجل كى اكون مطمئن البال مرتاح السريرة والله على ما اقول شهيد واعدك فى وقتها ان ثبت ما قمت بدعائة من اقوال او افعال ان اكون اول من قام بغلق هذا الباب كليتا واول من ينول العقاب الاثم فى الدنيا بتسليم نفسى الى السلطات المختصة فى الجال دون تردد لكى انال عقابى ان صدق ما قمت بدعائة وتحصيل ل ماتم تحصيلة من ما قمت بتحصيلة وتسليمة الى اى جمعيه شرعية تكون قائمه على رعايه الايتام الله مااغفر لى ولة الله ماغفر لى وله الله مااغفر لى وله تحياتى اخى ابو عمار |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
كلام جميل ....
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
اولا ليس معنى اختلافى معك على سعر الطبة المبالغ فيه جدا انك تبداء بالتهكم على الاسم و بعدين موضوع الاسم ماله بالموضوع بتاعنا و ليه بداية كلامك هجوم شخصى و عموما راجع اسمك برضه ثانيا ان لم ادعى اننى صنعت طبة و ان تكلفة الطبة بتاعتك 30 جنيه لاننى لا اعلم و لا افتى فالرجاء قراءة المشاركة جيدا قبل الرد ثالثا انا لم اتهمك بالنصب على اعضاء المنتدى رابعا لماذا لا تعلن بالتفصيل عن تكاليفها امام الجميع للحكم عليها خامسا ما زلت مصر ان التربح من هذه الاشياء حرام دينا و تجارة سلاح محرمة و الفيصل ليس رأيي او رايك مع كامل الاحترام لشخصك الكريم و لكن اسال فى دار الافتاء و انا لا ادعى بل اقول كلام لا يدعوا للنقاش لانه صحيح و ليس ادعاء سادسا ما تقوم بعمله شيىء مجرم قانونا بدون اى فتى من احد و سؤالى هل ما تقوم بعمله و بيعه شيىء قانونى ام لا؟ لو تكرمت رد بشجاعة سابعا لانى اتقى الله كتبت هذه المشاركة و ما زلت انصحك بسؤال احد الشيوخ بشجاعة لتعلم موقفك الحقيقى امام الله و اى فلوس جاية من تجارة محرمة لا تصلح للتصدق لله ثامنا انا ما زلت مصر ان تشرح لى سبب التكلفة امام الجميع و اننى اذا وجدت نفسى مخطىء سأعتذر لك امام الجميع على السعر فقط و ليس باقى الموضوع اخيرا انا لا اعرض هذه الاشياء للبيع لانى لست تاجر او اقبل بتجميع ذنوب و لا يوجد عندى حاجة للبيع و لكن لو حبيت تشوفها اهلا وسهلا و تليفونى ستجده على الخاص اذا اردت التحدث معى و شكرا |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
رغم اختلافي مع الاخ احمد مازنجر في تكلفة تصنيع الطبة خاصته و لكنه و للحق قد قام بشرح اسباب غلاء سعرها و لم يخف اي شيء و الموضوع عرض و طلب و قد قمت بتصنيع الطبة الخاصة بي شخصيا بتكلفة أقل و تناقشنا سويا خلال هذا الموضوع و لم نصل ابدا الي الاتهام في الذمة و الامانة التي لا يملك محاسبتها الا الله سبحانه و تعالي ... اما بخصوص الحلال و الحرام فقد قمت بسؤال عدد من الشيوخ و العلماء في هذا الموضوع فأفتوا بعدم حرمانية هذا الموضوع اذا كان الغرض منه الدفاع عن النفس و الاهل و المال دون الترويع او التهريج .. حتي ان بعضهم افتي بجواز اقتناء السلاح الحي دون ترخيص اذا دعت "الضرورة" و لم تجد الاساليب القانونية في الحصول علي ترخيص من الدولة ... و سؤالي لك اخي الفاضل هل قام النبي صلي الله عليه و سلم بتحريم صناعة و تجارة السيوف و الرماح حتي في غير اوقات الغزوات ؟ ... لا امانع في قيام الدولة بوضع بعض الضوابط لتجارة و استخدام السلاح لحماية الصالح العام و لكن اعارض تماما اطلاق لفظ التحريم علي ما لم يرد به نص او فتوي شرعية موثقة .. تحياتي.
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
ثقافة حيازة السلاح ثقافه عربية اصيله ولكنها اصبحت غريبة عننا بسبب حرمان الحكومه لنا وذلك بدعوي انتشار الأمن والحد من التسلح ( اظن لكي يبقي الشعب ساكناً مستكينا قابلا بالامر المغلوب عليه ) المجرم لا ينتظر ترخيص من الدوله لحمل السلاح على المجني عليه والفتك به لذا وجب علينا حمل ما نذود به عن انفسنا ولذا فإن ما توصل اليه الاخ مازنجر هو وسيله لتحويل اقل القليل ( المتاح حالياً ) مسدس صوت الى أداه فعاله فى الدفاع عن النفس وان الأخوان الاعضاء لان بعضهم ليس لهم درايه عن التصنيع فانه مشكورا تفضل بتوفير المطلوب و توجد تجارب يرويها الاعضاء عن تجاربهم فى استعمال طبات غير المصنعه من قبل مازنجر و العيوب التي ظهرت معهم و تجاربهم مع طبه مازنجر و تعليقهم عليها فيوجد نسبة امان ملحوظة فى الاستعمال و انها لا تلتصق بالماسورة الاصليه ( مستنتج من المشاركات) |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
إن كان الأخ مازينجر باع طبته بمبلغ 200 جنيه فنحن اشترينا منه لأننا لم نجد البديل وبما أن الأخ أبو عمار ذكر إن تكلفتها 30 جنيها فأنا أشترى منك على 60 جنيها أى ضعف المبلغ ولكن بشرط أن تكون بكفاءة طية الأخ مازينجر وأنا أضمن لك أن الأخ مازينجر سيشترى منك لو كانت بنفس الكفاءة والجودة ونرجو أن تدلل على صدق كلامك بأن تعمل لنا كام طبة نجربها ونذكر للناس جودتها فمن منا يحب أن يدفع 200 جنيه فى طبة ثمنها 30 جنيه لو كنت صادق فاصنع لنا واعرض خدمتك على الموقع هنا ونحن شاروون بعون الله وإن كنت تدعى ذلك فاتق الله ولا تبخسوا الناس أشياءهم وفقكم الله وإيانا لما يحب ويرضى
ب |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
يا جماعه الموضوع كبير بتاع الطبه دا انا عمال اقري فيه بقالي شهر ممكن الواحد يجيب معدن حديد عادي خالص ويروح ب 5 جنيه للراجل يعمله واحده وبعد كام يوم تصدي وتبوظ وغير خطورتها وكمان ممكن تلزقق في الماسوره
النظريه كالتالي كل ملمعدن كان ضعيف === سهل تشكيله وقلت مصاريف تشكيله كل المعدن قوي اوي === زادت مصاريف تشكيله الدقيق وزادت مصنعيته |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
ازيك يا غالى انا عاوز مسدس والطبع بتعتو الو المسورة لانى ليس لى خبرة فى الموضع
اريد شراء مسدس صوت وبكون كويس فى ضرب البلى يعنى انصنحن بنوع كويس بضرب البلى واجبهولك بعديها تعدلهولى لو تعرف انتا حد بيبيع مسدسات صوت اجيلك تشتريلى واحد وتعدلهولى وشكرا لك اخى الكريم ارجو الرد |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
السلام عليكم
الخلاصه باذن الله كالتالى بعد سؤال اكثر من عالم اذا زاد الربح عن تكلفه الصناعه عن المائه بالمائه تدخل التجاره فى هذه الحاله الى دائره الاستغلال وطالما الربح تحت المائه بالمائه يعنى اقل فهو فى دائره الربح الحلال بمعنى لو الطبه بتكلف اجمالى 50 جنيه يبقى اقصى سعر ليها 100 جنيه واكثر من مائه جنيه تدخل صاحبها فى دائره الشبهه والاستغلال ثم ياتى بعد ذلك الحرام لان الحرام كما تعلمون درجات ومافيش حاجه اسمها اصل انا مضربتوش على ايده عشان يشتريها ....الكلام ده مش فى الاسلام ولا احكام الشرع .......... ارجو ان ينتفع الجميع |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
هوه حضرتك مش نازل الاسكندريه؟؟
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
اقتباس:
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
انت منين في فيصل يا باشا انا كمان من فيصل حسن محمد وليا سؤال صغير انا معايا ريتاي مقفول بحرف أكس حديد جوه الماسوره وبعد كده النكيه ده ينفع يضرب بلي ؟ طيب والطبه دي للريتاي بتبقي خارجه عن الماسوره ولا بتبقي غاطسه جوه
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
انا جربت الطبة بتاع الاستاذ مازنجر بعد ماركبهالي على الكومباكت
والتجربة كانت على لوح خشب ادام الحيطة..... الي حصل اني ضربت طلقة فردي وتلاته سريع فلما بصيت على النتيجة لقيت النتيجة واضحة اوي لطلقتين منهم كانو اقويا فعلا وعدو من اللوح وخرمو الحيطة وطلقة من الاتنين التانيين خرمت لوح الخشب ومعدتش منه والرابعه ملهاش اي اثر فلما كلمته عشان اقوله قالي هو في السريع ممكن البلي يخبط في بعضه ويعمل كدا فإن شاء الله ليا تجربة تانية لمحاولة توضيح موضوع السريع دا |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
انا جربت الطبة بتاع الاستاذ مازنجر بعد ماركبهالي على الكومباكت
والتجربة كانت على لوح خشب ادام الحيطة..... الي حصل اني ضربت طلقة فردي وتلاته سريع فلما بصيت على النتيجة لقيت النتيجة واضحة اوي لطلقتين منهم كانو اقويا فعلا وعدو من اللوح وخرمو الحيطة وطلقة من الاتنين التانيين خرمت لوح الخشب ومعدتش منه والرابعه ملهاش اي اثر فلما كلمته عشان اقوله قالي هو في السريع ممكن البلي يخبط في بعضه ويعمل كدا فإن شاء الله ليا تجربة تانية لمحاولة توضيح موضوع السريع دا |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
السلام عليكم...
الاخ / ماسنجر ...... ياريت ترد على بعض الاخوه الذين يتساءلون عن سعر الطبه او انه مبالغ فيه ......... انا قرات عرض الاسعار ووجدت فيه ان متوسط سعرك فى الطبه هى 150 جنيه تقريبا يعنى مثلا لو قلنا ان الطبه كخامه قبل التصنيع هى مسمار بطول 11 سم من الصلب او الفولاذ ..... اقوى مسمار بنفس المواصفات لن يزيد عن 30 الى 35 جنيه ....... ثم مصنعيه الخراط مثلا من 20 الى 25 جنيه فى الطبه يبقى اجمالى تكلفه الطبه تساوى مبلغ 60 جنيه يعنى لو بعتها بمبلغ 120 جنيه تبقى حلال عليك وهاتشتغل اكثر من الان وربنا يغنيك ويغنى كل محتاج اللهم امين / اخوك محمود |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
على فكره ياجماعه الطبه مبدزتش عن 40 جنيه عندى اى خراط بس المهم يكون معاك زيها علشان يعملك وحده زيها بالظبط وبرده بيسقيها يعنى بيسخنها فى الرمل و يخطها فى زيت وسخ علشان تتحمل درجات الحرارة العاليه
و شكرا |
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
لو احنا بنشتكى من استغلال التجار و جشعهم و عندما نعرض نحن اشياء جديدة او مستعملة فنبالغ فى الاسعار و هذا فى كل الاشياء سواء بنادق الرش او مسدسات الصوت و عندما يتوصل اخ كريم فى عمل شيىء يمكن ان يساعد من حوله فانه يبداء بالفكر التجارى و ينسى مسؤوليته فى مساعدة الاخرين يبقى لنا ان لا نلوم الاخرين اى التجار و على الاقل ان التجار لا تتعامل فى الاشياء المجرمة
|
رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
تحياتى اخوانى الاعزاء وتحيه خاصة لاتشوبها لائمه من صديق حريص على تقويم الاخرين وعدم التطبيل على حد قولة الاستاذ المبجل ابو عمار هو مش من حق حد يعرف التكلفه الفعلية للطبه تصنيعى ولاكن الاخ الكريم ابو عمار والاخ بيسو وكل من شارك فى هذة المشاركات بلوم لارتفاع سعر الطبه
1-اولا المسمار المستخدم فى تصنيع الطبه فى حدود 20جنيه فقط وهو المانى الصنع 2- تكلفة الخراط بينتج من بين 10 مسامير تقريبا 4 او خمس طبب دون تلف 3- تالثا جميع الادوات المستخدمة من ثقب والخراطة غاليه جدا ولازم تكون من كوليتى معين لان المعدن فى الاساس صلب رابعا : تكلفة المعالجة كبير بالنسبه للحتة الواحدة بتتكلف من 70 الى 90 معالجة خامسا : بعد اتمام المعالجة فى طبب كتير بتتكسر وبتبوظ فبطر تغير الطبب للصحبها تانى على نفقتى الخاصة ولكم التحيه ولكم مكسبى الاجمالى فى الطبة الوحدة بعد المصاريف لايتعدى 30 جنيه فقط بعد التعب وتحمل المسئوليه الشديدة على عاتقى من الخوف من ان تقع فى يد خاشمة فالموضوع كله هوايه وليس للمكسب والخسارة تحياتى الى الجميع واقسم بالله ياجماعة مكسبر لايتعدى ثمن تكلفة الطبه للبع والله نعم الشاهد ونعم الوكيل وشكرا لكم على ردودكم ادام عليم الله الصحة والعافية |
| الساعة الآن 04:26 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir