![]() |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
جبتلكم الرابط ده بيوضع فيه مسدس نورينكو التقريبا كنت شايف اعلانه هنا انه كان مكتوب عليه شبيه السيج ساور
لقيته على موقع بيتباع على الرخصة ب 15 الف مع العلم كان مطلوب فيه هنا فى المنتدى 65 الف ياريت تقولو لينا ايه رائيكم فى المسدس نورينكو ده وهل هوه احسن من الحلون اسيبكم مع الرابط http://kulshe.com/14/ads-12/133/393676.html |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
استاذ هوجن اييه هو الفرد الروسى ؟
الكلمه دى بنسمعها كتير .......... شكله ازاى ....وياريت اى معلومات عنه ؟؟ وبيضرب طلقات شكلها ازاى |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
ربنا يكفينا شر الروسي يا عم
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
,وربنا يكفينا شر الالمانى و التركى .............ونقفل المنتدى بقه هههههههههه خالص
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
استاذ هوجان تسلم ايدك على الموضوع القيم جدا والمعلومات الغزيره ده ربنا يجعلة فى ميزان حسناتك
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
ليه نقفل اكيد في منتدانا ده حتي اللي مش بيشتري سلعه بيشتري معلومه وبنتعلم من بعض
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
ممكن اعرف الفرق بين السلاح الدفاعي والهجومي وفين امان الساقيه وشكرا
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
احترامي يا هوجان بيه ...الحقيقة معلومات غزيرة بالذات للي ما عندهوش خبلرة سابقة .. بس كنت عاوز اسل سعادتك لما واحد يجي يضرب بالكلاش يقوم يتفكك بعد طلقتين ثلاثة و يتفكك كل اجزاؤه ؟؟اف مش لاقي الفيديو كنت حضيفه ..يعني متصورة و ما حدش اتعور بس الكلاش تفكك كل اجزاؤه
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
لقيته يا هوجان
و هل ده له علاقة بتقفيل الكلاش او ان لحام المسامير ضعيف او فتحات المسامير اللي باينة على جنبين الكلاش وسعت او واسعة اصلا ؟؟؟ و دي من عيوب الكلاش الروماني وشكرا للمعلومات و الروح الحلوة |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
يا باشا انا قالب عليك الدنياااااا من امبارح و عاملك موضوع مخصوص..... حبيبي و زي اخويا.. وتلده متوفي و كان عنده سلاح فيوكي tanfgolio gt 380 9 ملي قصير و عايز يبيعو بس ميعرفش سعره ارجو من سياتك افادتي بسرعه لان السلاح فاضلو ايام و يصادر لان والده متوفي من فتره كبيره و شكراااا
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
والمسدس ايطالى وتم توقف تصنيعه من فتره لو هتعرف تتصرف فى زخيره ليه كبيره مش هيعدى 5 لو حلته نظيفه |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
بعد اذنك يا استاذ هوجان كنت عايز اعرف المسدس اللى فى الموضوع دا صوت ومتعدل حى ولا هو حى ولا ايه ومش المفروض ان دا التونا 8 مللى ؟؟ http://www.al-mgnas.com/vb/showthread.php?p=275227
|
Re: رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
نصيحة يا اخي العزيز المسدسات المفتوحة خطر جدا في استخدامها علي صاحبها لان الماسورة او بيت النار لم تصنع من المعدن الخاص بالسلاح الحي فمثلا الطلقة ال9ملي تولد ضغط 3000 طن علي كل مللي بوصة مربع عند انطلاقها فمن الممكن ان تطلق مثلا 5 او 6 رصاصات لكن بعد ذلك تقوم الماسورة بالانفجار لعدم تحملها الضغط والحرارة .... تقبل مروري
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...ue66lAHJ2flR0ghttp://www.mstaml.com/imagesData/i13...7678620045.jpghttp://im30.gulfup.com/2012-05-06/133628784814.jpg |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
لو سمحت انا عاوز اعرف الفيرانت مانجوم الحى افرق ماسورته منماسورة الصوت ازاى
ملاحظة انا مبتدئ |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
شابووووووووه يا هوجان علي كل كلمه كتبتها وعلي الداتا اللي حطيتها وطبعا المعلومات والخبره
انت مدرسه والواحد هيفضل طول عمره يتعلم وفعلا بحر السلاح مالوش نهايه |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
بص ياباشا ماسوره الصوت لابد من وجود مايسمى بالطبه فى الداخل زى الصاموله او مسمار مربوط فى الماسوره وزلك لحجز كميه الغاز المنتلق من الطلقه لكى يتم اعاده الاجذاء الى الخلف ونطر الفارغ واخذ طلقه جديده
اما الحى فى مختلفه كليا اولا تصنع من الصلب العالى الجوده لتحمل ضغط الغاذ وثانيا الماسوره الحى مفتوحه من الاول الى الاخر ويوجد بها مايسمى الشخشانات وهى المسئوله عن دوران الطلقه عند الانطلاق وهى كالشكل ده http://www.egypthunt.net/attachment....1&d=1305426575 |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
شكرا ليك ياباشا |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
الله ينور عليك يا باشا وشكرا للمعلومة والصورة المهمة دى |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
ما هي اخر اسعار الرش في الاسكندرية
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
السلام علبكم ورحمة الله و بركاته
برجاء المساعدة , أنواع البنادق الخرطوش و أسعارها و أماكن بيعها فى القاهره ؟ شكرا للمساعدة . |
Re: اتمنى من الاعضاء المشاركه
انا أخوكم وليد . وانا عضو حديث هنا . ولسة مشترى طبنجة كولت أمريكى . عيار 7.65 وطبعا العيار ده طلقاته نادرة وغالية بس موجودة . ووجدت الطلقات ب 50 جنية للواحدة ..وحتى الأن لم أقم بتجربة الطبنجة لأنى عاوز أعملها نوع من أنواع التجميل أو التنكيل أولا ..
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
أرغب فى شراء طلقات شوت شل لطبنجة حلوان 920 ممكن حد يفدنى فى اجدها مع السعر لو امكن؟؟؟ مع الشكر محمد حسن |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
ممكن تدينى معلومات عن السلاح ده
http://cdn.armslist.com/images/posts...04l3upyyny.jpg |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
بحمد الله تم الشراء اليوم من فتح الله فى وسط البلد الطلقة ب 25 جم محمد حسن |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
موضوع مليان خبرة من اعضاء واضح انهم سوبر خبرة
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
السلام لكل الاعضاء
يا جماعة الخير حد يقولي احط صور ازاي في المنتدي عاوز احط صور مسدسي و اكون شاكر جدا |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
العضو الموسوعة هوجان
افتنا يا باشا غي الكراكال الاماراتي احنا سمعنا عنة كلام كويس اوي بس محدش اعرفة جربة او اتعامل مهاة اية رايك فية انا معايا و الحمد للة تصريح استيراد و ناوي علي البراوننج الهاي باور باذن الله بس لية قريب من العائلة مصر انه يشتري كراكال لو موافقة الاستيراد جتلة و انا بنصحة بالبراوننج لاني ضربت بية و كان رائع و احترمتة اكتر من الزيج زاور ال بي 226 و عارف ان ناس كتير مش هيعجبعا مقارنة الزيج بالي سلاح تاني ياريت حضرتك تنصحنا لانه سمع انة لو معاة الموافقة هيجيب الكراكال رخيص مش عارف انا لا اثق تماما في اسلحة البوليمر و كل عام و حضراتكو بالف خير و يارب ارحم شهداء مصر |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
استاذ هوجان شكرًا علي المعلومات القيمة دى ' ويا ريت تفيدنا في معلومة عاوز اعرفها ، ازي افرق بين الحلوان ال ٥١ و ال ٩٢٠ يعني لما أشوف المسدس اعرفه أزاي انه ٥١ ولا ٩٢٠ وأيه الحلوان السوبر
وشكرا مقدما علي الاجابة |
Re: رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
Re: اتمنى من الاعضاء المشاركه
يا ريت يا استاذ هوجان تقولي أسعارهم مستعملين في الوقت الحالي كام
ولك جزيل الشكر |
Re: اتمنى من الاعضاء المشاركه
هل في حلوان ٩٢٠ الخزنة بتاعته ٨ طلقات وهل ممكن تركيب خزنة ١٥ طلقة علي ال ٥١
|
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
السلام غيكم ازيك يا هوجن بااااااااااااااااااااااااااااشا كنت عايز اسئل حضرتك عن سعر الطبنجه دي يعمل كام علي الرخصه
وتعمل كام غير شرعي وايه مميزتها وايه عيوبها وبعض المعلومات عنها :] وشكرا جدل لحضرتك مقدما علي الموضوع الاكثر من روعه ده بجد http://www.recguns.com/Pictures/Images/Star1.jpg http://im27.gulfup.com/2012-08-11/1344654571921.jpg |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
حلوان 920 من 18 الى 25 وجدديد 35800 اقتباس:
بالنسبه للحلوان 51 ممكن يتم تصميم خذنه له بالمصنع ولكن سو تكون نصها خارج يد الطبنجه لان الحلوان ال51 خزنه رفيعه الطلقات فوق بعض بالترتيب عكس 920 الطلقات بتيجى فى الخزنه زيج زاج ليصل العدد 15 طلقه [QUOTE=ALMAGC;422000]السلام غيكم ازيك يا هوجن بااااااااااااااااااااااااااااشا كنت عايز اسئل حضرتك عن سعر الطبنجه دي يعمل كام علي الرخصه وتعمل كام غير شرعي وايه مميزتها وايه عيوبها وبعض المعلومات عنها :] وشكرا جدل لحضرتك مقدما علي الموضوع الاكثر من روعه ده بجد http://www.recguns.com/Pictures/Images/Star1.jpg http://im27.gulfup.com/2012-08-11/1344654571921.jpg سوف اجاوب سيادتك على نص السؤال لانى لن اجاوب على سؤال مخالف للقانون الطبنجه دى استار اسبانى 8 طلقات محترمه جدا ولم تشتكى معى فى اى شى عن تجربه ليس لها عيوب سوى سوء الاستخدام فيتم كسر دراع الامان او الشاوش للاهمال فقط وسعرها جديد 60000 الف منذ حوالى شهرين ولو مستعمله من 25 الى 30000 اى خدمه |
رد: اتمنى من الاعضاء المشاركه
اقتباس:
|
Re: اتمنى من الاعضاء المشاركه
الف شكر هوجان باشا علي المعلومات القيمة دي، ولي سؤال أخير في طبنجة معروضة علي حلوان ٥١ بس متخزنة من سنة ٩٦ في قسم الشرطة ، إيه الي ممكن يحصلها مع طول فترة التخزين وهي كانت متشحمة وملفوفة بقماش ابيض صاحبها طالب فيها ١٠
إيه رأيك |
Re: اتمنى من الاعضاء المشاركه
السلام عليكم يا استاذ هوجان ارجو من حضرتك ان تساعدنى فى الموضوع ده عشان دورت عليه كثير بس لقيت اجابات متناقضة و مش واضحة..انا بفكر اجيب بندقية خرطوش للدفاع عن النفس...الى هى بتضرب نفس طلقات الخرطوش بتاع اللى هو الفرد المحلى اللى بيشيله البلطجية دول...فانا عايز اعرف العيار ال 16 اقوى و بيأذى اكثر ولا ال 12...ده فى حالة الدفاع عن النفس يعنى..لانى بقرأ فى مواقع اجنبية بيقولوا ال 12 أقوى عيار بس بقرأ فى حتت تانية ان ال 16 مداه ابعد و اقوى من ال 12 فى التأثير فممكن بعد اذن حضرتك تدينى القول الفصل فى الموضوع ده...انهى عيار اقوى يلحق بالخصم تأثير اكبر و ليه هو اقوى و جزاك الله خير :)
|
| الساعة الآن 07:25 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir