الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   رساله الى كارهى الكرال (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=29417)

Mohammad Al Qassam 12-10-09 07:53 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
تسلم على الموضوع الجميل دة و ربنا يجازيك خير عن المجهود الكبير دة
بس الموضوع كدة بقة كبير أوي مع الكرال تعديلات و تظبيطات كتير , أي نعم بعد كدة بقة معايا بندقية ماستر هاي باور بسعر كويس لكن بردو مستقبلاً ممكن التعديلات الكتير دي تعمل مشاكل و خصوصاً إننا مش مهندسين فنيين في تصميم البندقية عشان كدة يا ريت لو في مهندسين فنيين ممكن تقول رأيها في التعديلات دي و تقول إيه اللي ممكن يكون أحسن يبقة كدة الموضوع دة بقة مظبوط على أساس عملي و علمي......
و تسلم على الموضوع الرائع دة و على فكرة كدة إنت المفروض بعد الإحتراف دة كلو تمسك العملاق M4 S- System على أقل تقدير..........

القبطان المصرى 77 12-10-10 04:49 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammad al qassam (المشاركة 444122)
تسلم على الموضوع الجميل دة و ربنا يجازيك خير عن المجهود الكبير دة
بس الموضوع كدة بقة كبير أوي مع الكرال تعديلات و تظبيطات كتير , أي نعم بعد كدة بقة معايا بندقية ماستر هاي باور بسعر كويس لكن بردو مستقبلاً ممكن التعديلات الكتير دي تعمل مشاكل و خصوصاً إننا مش مهندسين فنيين في تصميم البندقية عشان كدة يا ريت لو في مهندسين فنيين ممكن تقول رأيها في التعديلات دي و تقول إيه اللي ممكن يكون أحسن يبقة كدة الموضوع دة بقة مظبوط على أساس عملي و علمي......
و تسلم على الموضوع الرائع دة و على فكرة كدة إنت المفروض بعد الإحتراف دة كلو تمسك العملاق m4 s- system على أقل تقدير..........

الله يكرمك يا استاذ محمد
متشكر جدا على كلامك الجميل ده اللى اعتز بيه
بس هو فعلا التعديلات دى معظمها قام بيها مهندسين معادن وميكانيكا
وفعلا التعديلات دى فرقت كتير فى الامكانيات فى البندقيه
وعلى فكره التعديلات دى بتتعمل من حوالى سنتين
ومفيش حد اشتكى منها خالص وقال انها اثرت بالسلب على البندقيه
ومتهيئلى سنتين كفايه اوى للتجربه واثبات نجاح التعديلات
ومسائك جميل ياباشا والله

Mohammad Al Qassam 12-10-10 08:36 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 444385)
الله يكرمك يا استاذ محمد
متشكر جدا على كلامك الجميل ده اللى اعتز بيه
بس هو فعلا التعديلات دى معظمها قام بيها مهندسين معادن وميكانيكا
وفعلا التعديلات دى فرقت كتير فى الامكانيات فى البندقيه
وعلى فكره التعديلات دى بتتعمل من حوالى سنتين
ومفيش حد اشتكى منها خالص وقال انها اثرت بالسلب على البندقيه
ومتهيئلى سنتين كفايه اوى للتجربه واثبات نجاح التعديلات
ومسائك جميل ياباشا والله

الله يكرمك يا باشا و تسلم على الإفادة و المعلومات الجميلة دي و والله انا فعلاً قولت لنفسي أكيد الراجل دة فاهم و عارف و سائل و بيشرح عن فهم مش كتجربة شخصية بس و تسلم يا باشا و ربنا يجازيك خير يا باشا .

well12m 12-11-07 04:40 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
تسلم على الموضوع واحلى تقييم

القبطان المصرى 77 12-11-07 08:14 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة well12m (المشاركة 451482)
تسلم على الموضوع واحلى تقييم

مشكور ياكبير على التقييم العسل ده
صباحك عسل برده

القبطان المصرى 77 12-12-30 10:23 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammad al qassam (المشاركة 444444)
الله يكرمك يا باشا و تسلم على الإفادة و المعلومات الجميلة دي و والله انا فعلاً قولت لنفسي أكيد الراجل دة فاهم و عارف و سائل و بيشرح عن فهم مش كتجربة شخصية بس و تسلم يا باشا و ربنا يجازيك خير يا باشا .

ياباشا انا تحت امرك والله فى اى وقت
تحياتى

اندرو مفرح 13-02-01 09:52 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
انا كنت عايز ابعتلك رسالة بس معرفتش فهبعتهالك هنا
انا متابع تقريبا كل موضعاتك و رحلاتك زى رحلة الكلاب لما نطيت فى الترعة هههههههههه و لمل اخذت العجلة بتاعت البقال المهم انا عايزك تفيدنى فى انواع البنادق اللى ممكن اشتريها انا حاليا معايا رمسيس واحد و هى فى الحقيقة بتاعت والدى بس انا اتعلمت عليها الصيد و انا ممكن احوش لغاية 1500 بالميت و فى ناس نسحونى ببندقية نوريكا كماركة مع اختلاف انواعها و لقيت بالصدفة موقع بيبيع بالاسعار التالية
بندقيه نوريكا 56
السرعه 150 م/ث العيار 5.5 الوزن 3 كيلو جرام الطول 95 سم ب1000
بندقيه نوريكا 61
السرعه 170 م/ث الوزن 3.2 كجم الطول 100 سم ب1200
بندقيه نوريكا 73
السرعه 190 م/ث الوزن 3.2 كيلو جرام الطول 1.2 سم ب1300
نوريكا سبورت
السرعه 170 م/ث الطول 97 سم الوزن 3.1 كيلو جرام ب1250
بندقيه نوريكا جيت
السرعه 305 م/ث العيار 4.5 الطول 1.6 سم الوزن 3.6 ب1850
و على حد علمى ان ماركة نوريكا انضف من الصيني
و انا لقيت بندقية صينى قوتها اقوى من النوريكا سبورت مثلا
و انا عايز ابعد عن الكرال لان عيوبها كتير و انا معرفش اعمل اللى انت عملتوا فيها بصراحة علشان معنديش خبرة فى فك البنادق ارجو الرد عن طريق المنتدى او الE_mail
dodaz7@yahoo.com
و شكرا

القبطان المصرى 77 13-02-01 12:38 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اندرو مفرح (المشاركة 477099)
انا كنت عايز ابعتلك رسالة بس معرفتش فهبعتهالك هنا
انا متابع تقريبا كل موضعاتك و رحلاتك زى رحلة الكلاب لما نطيت فى الترعة هههههههههه و لمل اخذت العجلة بتاعت البقال المهم انا عايزك تفيدنى فى انواع البنادق اللى ممكن اشتريها انا حاليا معايا رمسيس واحد و هى فى الحقيقة بتاعت والدى بس انا اتعلمت عليها الصيد و انا ممكن احوش لغاية 1500 بالميت و فى ناس نسحونى ببندقية نوريكا كماركة مع اختلاف انواعها و لقيت بالصدفة موقع بيبيع بالاسعار التالية
بندقيه نوريكا 56
السرعه 150 م/ث العيار 5.5 الوزن 3 كيلو جرام الطول 95 سم ب1000
بندقيه نوريكا 61
السرعه 170 م/ث الوزن 3.2 كجم الطول 100 سم ب1200
بندقيه نوريكا 73
السرعه 190 م/ث الوزن 3.2 كيلو جرام الطول 1.2 سم ب1300
نوريكا سبورت
السرعه 170 م/ث الطول 97 سم الوزن 3.1 كيلو جرام ب1250
بندقيه نوريكا جيت
السرعه 305 م/ث العيار 4.5 الطول 1.6 سم الوزن 3.6 ب1850
و على حد علمى ان ماركة نوريكا انضف من الصيني
و انا لقيت بندقية صينى قوتها اقوى من النوريكا سبورت مثلا
و انا عايز ابعد عن الكرال لان عيوبها كتير و انا معرفش اعمل اللى انت عملتوا فيها بصراحة علشان معنديش خبرة فى فك البنادق ارجو الرد عن طريق المنتدى او الe_mail
dodaz7@yahoo.com
و شكرا

السلام عليكم ورحمة الله
اولا اشكرك اخى الكريم على متبعاتك لى فى كل المواضيع زى مابتقول
وده اكيد شرف كبير ليا
اما بالنسبه لسؤالك عن الافضليه فى البنادق اللى انت ذكرتها
افضل الانواع اللى انت كاتبها هى النوريكا جيت
دى بندقيه جميله جدا باعتراف كل الصيادين وتعتبر برده اسرع واقوى الانواع اللى حضرتك قلت عليها
وانا من رأى انك تدوس على نفسك كمان شويه وتكمل المبلغ وتجيبها
لأن باقى الانواع اللى انت كاتبها سرعتها قليله شويه عن تجربه
انا كان معايا نوريكا 56 و61 قبل كده وكان اخرهم فى الصيد 25 متر
مع الوضع فى الاعتبار انك احتمال تلاقيهم اغلى من السعر اللى انت كاتبه ده دلوقت
انا شايف انك تجيب الجيت احسن لو حالتها كويسه

fadeel79 13-02-01 06:00 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 477134)
السلام عليكم ورحمة الله
اولا اشكرك اخى الكريم على متبعاتك لى فى كل المواضيع زى مابتقول
وده اكيد شرف كبير ليا
اما بالنسبه لسؤالك عن الافضليه فى البنادق اللى انت ذكرتها
افضل الانواع اللى انت كاتبها هى النوريكا جيت
دى بندقيه جميله جدا باعتراف كل الصيادين وتعتبر برده اسرع واقوى الانواع اللى حضرتك قلت عليها
وانا من رأى انك تدوس على نفسك كمان شويه وتكمل المبلغ وتجيبها
لأن باقى الانواع اللى انت كاتبها سرعتها قليله شويه عن تجربه
انا كان معايا نوريكا 56 و61 قبل كده وكان اخرهم فى الصيد 25 متر
مع الوضع فى الاعتبار انك احتمال تلاقيهم اغلى من السعر اللى انت كاتبه ده دلوقت
انا شايف انك تجيب الجيت احسن لو حالتها كويسه


السلام عليكم ، اسف على التدخل بس انا مبحبش الجيت لعده اسباب رد الفعل القوى صعوبة الكسر وخصوصا لو فى عربية صعوبة الحصول على قطع غيار اصليه ليها حتى لو من بره مش هتلاقى اصلا النوع ده ناهيك عن ثقل وزنها الى هو قريب من 4 كيلو .

بعد اذن الاستاذ هانى هات الكرال ولو انت قريب منى اظبتهالك من عينى ، انا معايا كرال بسوسته تيتن والكرونوا عندى وبتجبب 234 م/ث وواحد صحبى لسه جايب كرال رماية وبرضه تيتين ونفس السرعة تقريبا ، القصة انك لازم تصبر عليها

القبطان المصرى 77 13-02-02 12:35 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadeel79 (المشاركة 477211)
السلام عليكم ، اسف على التدخل بس انا مبحبش الجيت لعده اسباب رد الفعل القوى صعوبة الكسر وخصوصا لو فى عربية صعوبة الحصول على قطع غيار اصليه ليها حتى لو من بره مش هتلاقى اصلا النوع ده ناهيك عن ثقل وزنها الى هو قريب من 4 كيلو .

بعد اذن الاستاذ هانى هات الكرال ولو انت قريب منى اظبتهالك من عينى ، انا معايا كرال بسوسته تيتن والكرونوا عندى وبتجبب 234 م/ث وواحد صحبى لسه جايب كرال رماية وبرضه تيتين ونفس السرعة تقريبا ، القصة انك لازم تصبر عليها

مسائك عسل يا استاذ فاضل
ماهو انا كمان كنت هاقوله هات كرال برده لكن هو رافض الفكره اصلا
لكن عموما هى الجيت افضل الانواع اللى هو كاتبها كتير
وافضل من الكرال برده فى الخامات
لأن مع الاسف الكرال مش بتنفع مع اى حد
عاوزه واحد يصبر عليها زى مانت بتقول ويعالج عيوبها اول باول
لكن طالما انت قريب منو وهاتظبطهالو يبقى يتوكل على الله
وتحياتى ليك ياكبير على مشاركتك المفيده

fadeel79 13-02-02 09:33 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 477540)
مسائك عسل يا استاذ فاضل
ماهو انا كمان كنت هاقوله هات كرال برده لكن هو رافض الفكره اصلا
لكن عموما هى الجيت افضل الانواع اللى هو كاتبها كتير
وافضل من الكرال برده فى الخامات
لأن مع الاسف الكرال مش بتنفع مع اى حد
عاوزه واحد يصبر عليها زى مانت بتقول ويعالج عيوبها اول باول
لكن طالما انت قريب منو وهاتظبطهالو يبقى يتوكل على الله
وتحياتى ليك ياكبير على مشاركتك المفيده



السلام عليكم ، يا عم ارحمنى بئا اسمى فضييييييييييييييييييل

القبطان المصرى 77 13-02-03 10:33 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadeel79 (المشاركة 477702)
السلام عليكم ، يا عم ارحمنى بئا اسمى فضييييييييييييييييييل

وعليكم السلام ورحمة الله
ياعم مش هاتفرق يعنى فى حرف غلط بدون قصد
ومالك زعلان اوى كده ليه هو انا يعنى كنت شتمتك؟
وعموما انا اسف ياسيدى

fadeel79 13-02-03 09:38 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 477841)
وعليكم السلام ورحمة الله
ياعم مش هاتفرق يعنى فى حرف غلط بدون قصد
ومالك زعلان اوى كده ليه هو انا يعنى كنت شتمتك؟
وعموما انا اسف ياسيدى


السلام عليكم ، هانى حبيبى انا بضحك معاك ومش قصدى ازعلك ده انت حبيبى من ايام الجيزة

القبطان المصرى 77 13-02-04 11:59 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadeel79 (المشاركة 478089)
السلام عليكم ، هانى حبيبى انا بضحك معاك ومش قصدى ازعلك ده انت حبيبى من ايام الجيزة

يارااااااااجل حرام عليك وقعت قلبى
وانا كمان باقول هو داخل فيا شمال كده ليه
ههههههههههههههههه
صباحك زى الورد ياباشا بقى

amrfathy 13-02-09 07:32 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
انا اشتريت واحدة بعد ما قريت كل المعلومات الجامدة دي
الف شكر

القبطان المصرى 77 13-02-09 06:06 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrfathy (المشاركة 479850)
انا اشتريت واحدة بعد ما قريت كل المعلومات الجامدة دي
الف شكر

الف الف مبروك عليك يابرنس
وان شاء الله ربنا يباركلك فيها

amrfathy 13-02-09 09:12 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 479966)
الف الف مبروك عليك يابرنس
وان شاء الله ربنا يباركلك فيها

تسلم ياباشا

dr.mohamed 13-02-12 04:12 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
حقيقى وبكل صرحة ودون اى مجاملة حضرتك موسوعة
وربنا يزيدك من علمه ونعمه
وتقبل منى المرور

القبطان المصرى 77 13-02-12 05:12 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed (المشاركة 480657)
حقيقى وبكل صرحة ودون اى مجاملة حضرتك موسوعة
وربنا يزيدك من علمه ونعمه
وتقبل منى المرور

الله يكرمك يا دكتور محمد
كلامك ده كتير عليا اوى والله
ربنا يكرمك ويبارك فيك

dr.mohamed 13-02-13 01:42 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
يا سعاده القبطان المصرى دا تواضع شديد من حضرتك
يزيد من حب الاخرين وتقربهم الى حضرتك
بما فيهم المساكين أمثالى

وتقبل منى باقات الورود

القبطان المصرى 77 13-10-09 11:12 AM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed (المشاركة 480842)
يا سعاده القبطان المصرى دا تواضع شديد من حضرتك
يزيد من حب الاخرين وتقربهم الى حضرتك
بما فيهم المساكين أمثالى

وتقبل منى باقات الورود

والله كلام حضرتك كتير اوى عليا يادكتور وتاج على راسى
ربنا يبارك فى حضرتك

felo.zero 14-07-25 04:35 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
الموضوع ده اتعمل من وقت طويل صح ؟؟؟؟؟؟
البندقيه لسه سليمه ؟؟
اصل انا عايز اعرف لو البندقيه لسه سليمه واديلها كام سنه بالظبط انا هشترى واحده كرال على كلامك انها حلوه وبتقعد كتير يرجى الرد السريع اصل هروح اشتريها يوم التنين الى جاى يعنى بعد يومين بس وارجوا انك تساعدنى

محمد حامد بلتاجى 14-07-26 10:57 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
الكبير كبير

مونتير 14-08-12 02:00 PM

رد: رساله الى كارهى الكرال
 
ممتاز
ولكن التعليق ع السعر بس انا اشتريتها بدون تعديل ب 1700 فى رمضان اللى فات


فيها ايه يعنى لما تجيب الكرال بــ 1400 مثلا
وتصرف عليها كمان 300 سوسته وجلبه وخلافه
يعنى المجموع هايبقى 1700 جنيه


الساعة الآن 06:20 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir