الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   ليه مش pcp مصريه؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30231)

Bebeto 12-07-02 12:27 PM

Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
[quote=Griffin;397698]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 397686)

ال choke ده عباره عن أن
القطر الداخلي للماسوره بيكون أديق ناحيه الفوهه و الجزء الضيق بيكون طوله من 1-2 بوصه و الصوره دي بتبينلك أنا أقصد أيه أور صوره هي ال 350 ماجنوم و جنبها سيخ حديد ملفوف بشريط لحام
و الصوره التانيه فيها رشتين أنا أستعملت السيخ علشان أزقهم في الماسوره
بص الرشتين الي على اليمين الشخشنات علمت فيه أذاي؟؟
ده بسبب ال choke و كمان هتحسه وأنت بتزق الرش
هتحس أن الرشه أتحشرت قرب أخر الماسوره
و على فكره الموضوع مش بيبوظ الماسوره خالص

يبقي انا في رحلة البحث عن الرش و سيخ حديد هههههههههه

القبطان المصرى 77 12-07-02 12:27 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
[quote=Griffin;397698]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 397686)

ال choke ده عباره عن أن
القطر الداخلي للماسوره بيكون أديق ناحيه الفوهه و الجزء الضيق بيكون طوله من 1-2 بوصه و الصوره دي بتبينلك أنا أقصد أيه أور صوره هي ال 350 ماجنوم و جنبها سيخ حديد ملفوف بشريط لحام
و الصوره التانيه فيها رشتين أنا أستعملت السيخ علشان أزقهم في الماسوره
بص الرشتين الي على اليمين الشخشنات علمت فيه أذاي؟؟
ده بسبب ال choke و كمان هتحسه وأنت بتزق الرش
هتحس أن الرشه أتحشرت قرب أخر الماسوره
و على فكره الموضوع مش بيبوظ الماسوره خالص

تمام ياباشا كده انا فهمت القصه
ان شاء الله لما اروح البيت هاشوفه واقولك
لأنى فى الشغل حاليا

sofyan 12-07-02 12:29 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397704)
حضرتك بص علي اللينك دي

http://www.onlinemetals.com/merchant...946&top_cat=60

شوف ال id 1.26 يعني 32 مم

ايه نعم انا اللي كنت مش مركز;)

Griffin 12-07-02 12:40 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Bebeto 12-07-02 12:42 PM

Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397710)
يا باشا كلنا بتفوت علينا حاجات

أنا علشان كده كنت عاوز الناس تشارك لأن لو فاتني حاجه و جيت أنفذ الرسومات هيكوووووون .........
كلمه مش لطيفه

ههههههههههههه علي رأيك والله ....... بس ادعيلي الاقي الرش و السيخ الحديد

Griffin 12-07-02 12:45 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Bebeto 12-07-02 12:51 PM

Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397713)
ربنا يوفقك و تلاقي بس و أنت بتدور لازم السيخ يكون 4 مم مش أكتر علشان مايتحشرش في الماسوره
أه و لازم طبعا يكون أطول من الماسوره

ان شاء الله هنزل ادور النهاردة

Champion 12-07-02 12:54 PM

رد: Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebeto (المشاركة 397718)
ان شاء الله هنزل ادور النهاردة

بالتوفيق و ربنا ان شاء الله حيكرمك

sofyan 12-07-02 02:57 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا
أيهما أفضل بالنسبة لل Barrel بال choke او بدونه

تحياتي

القبطان المصرى 77 12-07-02 04:32 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
بعد الكثير من العناء والتجربه والاختبار كذا مره
ماسورة الكرال بدون choke ياباشا
اى خدمه بقى
اظن مفيش اسرع من كده رد

Griffin 12-07-02 05:58 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-02 06:05 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Champion 12-07-02 06:37 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397873)
دلوقتي تفتكروا أيه ماسوره تنفع؟؟؟
أنا سألت و ملائتش مواسير ديانا

أجيب ماسوره بندقيه أيه؟؟؟؟؟

بالنسبه للأجزاء في ثلاثه خراطين شغالين في شويه منهم

الحاجه الجميله أن مافيش خراط عاوز ينفذ شغل من رسومات
كل واحد منهم أعد و مش عاوز يتحرك مستني يجيله مسمار يقلوظه أو صاموله يفورها لكن غير كده مش عاوز يعمل حاجه
الصنيعي المصري ده عجييييب

روح لواحد شغال بالكومبيوتر

Griffin 12-07-02 06:46 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Champion 12-07-02 07:59 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 397912)
الله يكرمك لو تعرف حد قولي فين لأن فيه شغل مش هينفع يتعمل غير ب cnc

والله معرف واحد
بس انا كنت بقترح
ممكن تعمل موضوع

Griffin 12-07-03 01:28 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Bebeto 12-07-03 01:32 AM

Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 398068)
ال choke بيزود الدقه جدا و بيزود سعر الماسوره لأن أضافه ال choke بتتعمل في الأخر بعد لما الماسوره تكون أتصنعت و خلصت و العمليه دي محتاجه دقه عاليه جدا و وقت

أنا سمعت عن طريقه ممكن يتعمل بيها ال choke في الماسوره الي مفيهاش و هي أن بتجيب بلوك نحاس فيه خرم قطره أصغر من قطر الماسوره بنص مم متهيألي و بعدين البلوك بيتسخن جامد لحد لما يحمر
و الحراره دي بتخلي المعدن يتمدد و وهو لسه سخن يتحط على الماسوره فلما يبرد و ينكمش هيخنق الماسوره

لكن السؤال هو هتشيله أزاي بعد كده؟؟؟ متهيألي لو بكوريك هيدروليك بتاع العربيه ممكن يتشد لبره

بس طبعا دي طريقه تعذب بيها نفسك مش تزود بيها دقه الماسوره :d

معلش يا باشا ملقيتش سيخ حديد خالص

Griffin 12-07-03 01:41 AM

رد: Re: رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

moorey 12-07-03 03:09 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
الموضوع طلع جميل اوي يله انا في الانتظار العمل النهائي بفارغ الصبر

Bebeto 12-07-03 06:43 AM

Re: ليه مش pcp مصريه؟
 
انا قيست المحيط الخارجي للماسورة من ناحية جلبة بيت الرش و من ناحية فوهة البندقية اي قبل الكاتم بالمتر بتاع الخياط اللي عامل شبه الشريط ده و القياس كان واحد :

المحيط الخارجي للماسورة بتاعة الكرال 5 سم

و انا حسبت القطر الخارجي طلع 1سم و 6 مللم
اللي هو قطر الماسورة كله
و اسف جدا علي التأخير

Griffin 12-07-03 07:12 AM

رد: Re: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-03 07:25 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-03 02:16 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا
حسبت مافهمت انك صعب تحصل ورشة خراطة تعملك الاجزاء المرسومه:(
وانك عاوز تشتغلهم علي CNC
يعني علي كذه لازم تعمل الرسومات 3D عشان تخدهم المكنه!!
...
بالنسبة لل Barrel احترت في الانواع فيه الالماني120 والتركي 65 والانجليزي 150 دولار

Griffin 12-07-03 02:35 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-03 02:38 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 398324)
الجزء الوحيد الي هعمله cnc هو الvalve لأنه محتاج دقه عاليه و بالنسبه للرسم 3d فأنا أعرف حد ممكن يعمله بس المكنه معرفش عند مين أو ألاقي فين ورشه عندها cnc
و بالنسبه للماسوره barrel فأستيرادها ممنوع علشان كده أنا بحاول ألاقي قطعه غيار لواحده من الأنواع الموجوده في السوق بس برده للأسف مافيش مواسير كل قطع الغيار دايما بتكون سوست أو مجموعه الزناد لكن بقيه الأجزاء مش بتبوظ أصلا فمحدش من التجار بيجبوها قطع غيار

أحسن مواسير هي بتاعت شركه Lothar walter و دي شركه دنماركيه مش ألمانيه هي بتبيع كل أنواع المواسير بكل المقاسات و بتعمل طلبات بمواصفات خاصه لكن أقل كميه بيبعوها هي 10 مواسير

http://www.lothar-walther.de/3.php

و برده أستيرادها ممنوع

أمس بعتولي الاسعار بس قالو لازم الاستراد يتم عن طريق محل له رخصة سلاح:mad:

Griffin 12-07-03 02:47 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-03 07:03 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا

بعض الرسومات للترباس وال Loading Bolt طعبا 2D

1-الترباس :
http://img441.imageshack.us/img441/1975/2865398.jpg


Loading Bolt 2

http://img10.imageshack.us/img10/5741/2865368.jpg

تحياتي

Champion 12-07-03 07:46 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
جرب اشتري بندقيه بماسوره اللي انت عاوزها بس تكون خربانه
او اشتري واحده متوسطه و التصميم الجاي اشتري واحده حلوه
انا كستعد اديك موبايلات ورش و محلات ممكن يكون عندهم طلبك

Griffin 12-07-03 10:43 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-04 01:17 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-04 07:25 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 398614)
الصور:

ملحوظه ال block لسه ماخلصش بس يمكن بكره أن شاء الله
أول لما يخلص هعمل فيديو بيشرح الفكره و هو بيشتغل أزاي و ممكن كمان أعمل فيديو عن الصباغه بالأسود لأني ناوي أصبغه و أنا عارف أن الناس هنا معظمهم بيحتاسوا في الرش و الدهان و الألكتروستاتيك لكن صدقوني كل ده بعيد كل البعد عن المعالجه السليمه للصلب أو المعدن المستعمل في الأسلحه

مرحبا

بالنسبة الblock ايه نوع الخامة المستخدمة وهل واضع في الحسبان الوزن؟؟

Griffin 12-07-04 07:43 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-04 08:02 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-04 08:25 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مبروك عليك regulator وال Valve
مجهود ممتاز;)

Griffin 12-07-04 08:42 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Champion 12-07-04 08:55 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 398519)
يا ريت لو تبعت لي رساله فيها أرقام أو أماكن الورش دي

النهرده خلصت ال bolt وجزء من البلوك بس هو مش زي رسمه الأستاذ سفيان هو مختلف جدا عنها

هحط الصور النهرده بس متأخر شويه و لما كل الشغل الي في ال block يخلص هعمل video

راجع الخاص :)

Ahmed salama 12-07-04 09:51 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 398962)
شكرا على التشجيع و أنا لقيت ورشه cnc و الموضوع بتاع التصنيع ده أنشاء الله يمشي بسلاسه أكتر لكن شغل ال cnc هياخد وقت طويل علشان طبعا الورشه فيها شغل و في حاجات محجوزه وكده بس عقبال ما الورشه تفضى و تعملي شغلي أكون خلصت حاجات تانيه

و لكل الأعضاء ترقبوا مفاجئه رهيبه تفيد أي أنسان عنده بندقيه رش
هي عباره عن أضافه ممكن تتركب على بندقيه الرش و أنشاء الله هعملها موضوع جديد

يا عم والله ما عارف اقولك ايه مش كفاية الـpcp !!
انت مظبطنا تظبيت جامد ربنا يباركلك يا باشا

Griffin 12-07-04 11:07 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

moorey 12-07-05 03:02 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 398161)
moorey بص
طبعا زي ما أنت عرف السوق عندنا في مصر مفيهاش بنادق PCP فأنا بحاول أعمل واحده و الأخ سفيان هنا بيساعدني هو و بقيه الأعضاء
طيب هتؤلي أشمعنى PCP يعني ؟؟؟ السبب بسيط : ال pcp دقيقه جدا لأنها ملهاش رده فعل
طيب أشمعنى البندقيه الي أسمها Edgun؟ ببساطه لأنها أحسن و أدق بندقيه PCP يعني مثلا لو ضربت بيها مجموعه من خمس رشات من مسافه 50 متر فقطر المجموعه بيكون في حدود ال 2.5 سم و الكلام ده مكتوب في كتيب الأرشادات بتعها مش بس كده ده التصميم بتاعها بسيط و سهل جدا ده غير أنها bull-pup يعني طولها قصير (60سم)

أه و سعر التكلفه مش هيزيد عن ال 2000 جنيه أن شاء الله (على حسب الماسوره المستعمله في البندقيه)
أنا خلصت الرسومات و الأخ سفيان ساعدني فيهم كتيير و دلوقتي بقيه الأعضاء بيساعدوني بمعلومات عن البنادق بتاعتهم علشان أنا بدور على ماسوره ينفع تركب في التصميم الي أنا عامله
أكييد مش كل حاجه هتمشي حلاوه طبعا هيكون في مشاكل في التصنيع و التركيب ذي مكان في مشاكل في التصميم بس دي خطوه أساسيه موجوده في أي حاجه بتتعمل أسمها debugging أو يعني حل المشاكل ف لسه هنشوف الموضوع هيمشى أزاي


ان شاء الله هتعملها و انا هتابع الموضوع و بجد ان شاء الله لما الموضوع يتم هتكون من اعظم الحاجات الاتعملت علي المنتدي ده و كمان في مصر كلها و ربنا معاك يا Griffin

Griffin 12-07-05 09:23 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى


الساعة الآن 06:08 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir