![]() |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عندي بقا استفسار للخبراء
اناكنت في فرح وضربت بالريتاي بارون كتير بس لاحظت ان الاجزاء موش بتقف لورا بعد اخر طلقه الاجزاء بترجع مكانها عادي والدراع اللي بيعلق الاجزاء مظبوط موش عارف بقا ممكن يكون العيب ان الفتحه اللي في الاجزاء تئكلت والدراع بيتزحلق منها موش بيعلقها ولا العطل في ايه |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
مساء الخير أ/ محمد .. اولا احب احي حضرك على المجهود الاكتر من رائع
ثانيا انا هتعب حضرتك معايا .. انا عندى بيرتا 92 8مم ايطالى محفور عليه من الجنب بعد الكلام الكتير الى مكتوب made in Italy المهم انا عمرى مفكيتو نهائى انا مشكلتى معاه انى لما بفك مفتاح فك الاجزاء الى فى الجنب المفروض ان الاجزاء بتطلع لقدام على طول وتتفك .. مشكلتى ان الاجزاء بتطلع قدام شوية ومش بيرضى يطلع خالص ويتفك . هو انا حاسس ان فى حاجة بتصد من جوة وشكيت فى مفتاح فك الاجزاء بس لفيت المفتاح كذا مرة ولقيتو سليم مفيهوش اى حاجة .. فى انتظار رد حضرتك مقدر تعبك الكبير .. شكرا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
1 مرفق
الاستاذ المحترم /محمد مكاوي:
فكيت مسدس صوت ساقية 9 ملي(Smith & Wesson Combat) صناعة الماني لتنظيفه , وبعد التجميع لا حظت ان الساقية (لا تدور) الا اذا املت المسدس الي اسفل ....يبدو ان رافعة الساقية (سايبة) ...اما اني ركبته غلط ..او ان هناك قطعة فقدت مني. بالصورة المرفقة هناك علامة علي الرافعة السايبة ..نرجو من حضرتك النصح ...ولكم الشكر |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
3 مرفق
الاخ العزيز
فكيت مسدس صوت ساقية 9 ملي(Smith & Wesson Combat) صناعة الماني لتنظيفه , وبعد التجميع لا حظت ان الساقية (لا تدور) الا اذا املت المسدس الي اسفل ....يبدو ان رافعة الساقية (سايبة) ...اما اني ركبته غلط ..او ان هناك قطعة فقدت مني. سؤال فني :ما الذي يحرك رافعة الساقية الي الامام؟؟؟ علما بان التتك هو الذي يحركها الي اعلي.. سؤال فني اخر :هل يمكن استخدام طلقات ال(PA) بدلا من الكبسول (RK)وذلك بعد ازالة عائق الساقية وهل تتحمل خامة الساقية شدة الطلقات؟؟؟ علما بأن الماسورة مقفولة ومن المستحيل فتحها ,واريد التعديل لزيادة صوت المسدس... بالصورة المرفقة هناك دائرةبيضاء علي الرافعة السايبة ..نرجو من حضرتك النصح ...ولكم الشكر |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
احييك يا باشمهندس ....انت تمتلك معلومات غايه فى القيمه و كانك textbook. والاهم ان طريقه التعامل مع الاخرين و عرض هذة المعلومات نادرا ما تتكرر من احد غيرك فانت تعطى المعلومات بمنتهى الأريحيه و الكرم النادر.....احييك مرة اخرى .....سؤالى هو.... هل توجد مقاسات ل طبه الفيرات ماجنوم بدون توسيع للماسورة و هل تكون طبه فى هذة الحاله بنفس الجودة؟؟؟؟ طول الماسور عندى من الفوهه حتى وش الطلقه 119 مم الجزء الاول قلاووظ كاس الصواريخ+طبه الصوت حوالى15مم و الباقى ماسورة ناعمه على جزئين لهما قطرين مختلفين لم اتمكن بعد من تحديد الطول و القطر لهما ....ارجو الافادة باى معلومات تساعدنى على صنع الطبه.....انا من خارج القاهرة و من الصعب الحصول عليها من القاهرة او من عندى . ولك جزيل الشكر مقدما .
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
بنسبة للنظام الميكانبكى للمسدسات السقية تختلف عن بعضها و لأكن الفكرة واحدة انا مش حابب افتى لأنى مش شايف المسدس بعينى لكى احكم و لأكن هزكر لحضرتك بعض الأسباب التى ممكن تكون السبب فى عدم دوران السقية 1- اتوقع ضياع السوستة الموجودة خلف الرافعة و هية مسئولة عن دفع الرافعة للأمام للضغط على ترس السقية لأحكام الحركة 2- تأكل فى مجرة رافعة السقية لأن خامة رافعة السقة اكيد صلب حتى لو مسدس صوت و الخامة الكفر الخارجى من الأنتمونيأ او الأنيا ة كلتا الخامتين اضعف من الصلب بكثير فا من الممكن حدزث تأكل فى المجرة المسئولة عن ضبط حركة رافعة السقية مع كل حركة للتتك بيحدث تأكل فى المجرة 3- عدم التجميع بطريقة صحيحة صعب التعديل فى السقية و لو تم ازالة العائق و توسيع السقية هتكون السقية ضعيفة جدأ من ناحية التخانة المتبقية ... |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
شكرأ جزيلأ على تعليق حضرتك الراقى مثلك ممكن عمل الطبة بدون تعديل فى المسورة و كما زكرت يوجد قلأوظ 1.5×10 و بعدها مركز قطرة 8.5mm و بعدها مركز ثانى قطرة 6.2mm و قطر البلية نمرة 2 4mm يعنى هيكون لحمية الطبة فى الداير 1.1mm يعنى لأ تصلح لأنها هتكون ضعيفة جدأ |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
4 مرفق
تحياتى للجميع
انا عندى مسدس صوت 8 مم بريتا 84bb ودخت علشان افكه مش عارف خالص جربت كل الطرق بدون فائده ياريت لو تقدر تساعدنى اكون شاكر لحضرتك مرفق صور المسدس |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
2 مرفق
اقتباس:
اولأ نورت المنتدى اهلأ و سهلأ بيك اولأ فك الخزنة و اسحب الأجزاء للخلف و ثبتها يوجد تيلة صغيرة اعلى زرار الأمان على الجانب الأيمن من الاجزاء انا عامل دائرة حمراء عليها بمفك عادة اضغط عليها من الداخل للخارج برفق هتخرج و هتحرر فجوة كافية لتحرير الأجزاء المتحركة لف مفتاح فك الأجزاء عكس عقارب الساعة اسحب البنز الموجود اسفل المسورة و حرر مفتاح فك الأجزاء رجع الأجزاء لمكانها للأمام مع السحب للأعلى الأجزاء هتخرج من مكانها بسهولة بعدها هتشيل البنز الموجود اسفل المسورة و السوستة طبعأ و ممكن تفك المقابض بس تكون حزر من ضياع السوستة الموجودة تحت وصلة التتك من الناحية الأخرى يوجد عتلة تعليق الأجزاء عند فكها حافظ على السوستة و احفظ و ضعها و كيفية تركبها سهلة المهم تركبها فى وضعية الضغط للأسفل لأنك ممكن تركبها العكس احتفظ بكل جزء تفكة فى وعاء لكى لأ تضيع و طريقة التجميع عكس طريقة الفك تحياتى و بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
تحياتى و وحشتنا يا باش مهندس الف مليون سلامة عليك - لك رسالة على الخاص ارجو الرد
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
محمد باشا مكاوى تحياتى - ارجو ترد على رسالتى اشكرك جددددددددددددا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
4 مرفق
اقتباس:
اما بالنسبة للساقية نفسها فلن تتغير اللحمية لان الكبسولات ال9 ملي لها نفس قطر الطلقات ال(p a) ولكنها اقصر بمقدار 2 ملي فقط ,,يعي الساقني لو وضعت طلقة (p a) في الساقية فسوف تدخل الي ان يعوقها الحاجز وتظل بارزة بمسافة 2 ملي ايكول فايبر هو النسخة التركي من المسدس سميث اند ويسون الالماني ...وقد رايت فيديو يبين ان هناك نوعية منه تضرب الطلقات البي ايه انظر المرفقات من فضلك...وشكرا علي الاهتمام.. |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
ممكن بعص الصور للسقية من الداخل و المسورة من الداخل لتوضيح و مساعدتى فى ابتكار حل سهل لحضرتك بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
12 مرفق
اقتباس:
فعلا لم الاحظ من قبل ان الطلقات مختلفة في الكعب حيث ان الكبسول (rk) كعبه يزيد ب 1 مللي عن ال(pa) وعليه فلا اظن ان التحويل ممكن . ملحق بعض الصور للساقية و الماسورة . نعجز عن شكر حضرتك بما يليق بكرمك. |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
4 مرفق
اقتباس:
بس انا مش لاقى التيله اللى حضرتك بتقول عليها مش موجوده خالص مرفق صور وشكرا مره اخرى وربنا يجعله فى ميزان حسناتك |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
2 مرفق
عفوأ يافندم تحت امرك انا عندى مسدس اخوة بظبط انا رفعتلك الصور لتوضيح مكان التيلة تحت امرك |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
1 مرفق
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
مساء الخير أ/ محمد .. اولا احب احي حضرك على المجهود الاكتر من رائع
ثانيا انا هتعب حضرتك معايا .. انا عندى بيرتا 92 8مم ايطالى محفور عليه من الجنب بعد الكلام الكتير الى مكتوب made in Italy المهم انا عمرى مفكيتو نهائى انا مشكلتى معاه انى لما بفك مفتاح فك الاجزاء الى فى الجنب المفروض ان الاجزاء بتطلع لقدام على طول وتتفك .. مشكلتى ان الاجزاء بتطلع قدام شوية ومش بيرضى يطلع خالص ويتفك . هو انا حاسس ان فى حاجة بتصد من جوة وشكيت فى مفتاح فك الاجزاء بس لفيت المفتاح كذا مرة ولقيتو سليم مفيهوش اى حاجة .. فى انتظار رد حضرتك مقدر تعبك الكبير .. شكرا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
بنسبة للقطر الداخلى الرقم الصحيح متوفق على دقة الفنى الى هينفز الطبة لأنة لو ثقب ببنطة 4مم الثقب هيكون 4.1mm و بعد عملية السنفرة و التنعيم دة لو عملها اصلأ هيكون 4.5mm المهم ان يكون القطر الداخلى 4.05mm بحد اقصى و يكون ناعم من الداخل جدأ و لأبد من عملية المعالجة بعد التشغيل و المعالجة بتزيد فى الخامة و بتالى الثقب هيقل عن 4.05mm يعنى بعد المعالجة لأبد من اعادة القياس و ازالة الزيادة التى هتنتج عن المعالجة انا بقول ان يكون الثقب 4.1mm و بعد المعالجة الحرارية هيقل القطر الداخلى و يصبح 4.00mm ثم تتم عملية التنعيم و ازالة 1 او 1 من المية من الملى 0.02mm اتمنى تكون المعلومة وصلت |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
طيب انا جبت الطبه الطويله وصيت منها لحد ما رضيت تدخل هي بقت اطول من العاديه بس اكيد مش واصله لبيت النار هو كده ف خطر ع الماسوره ولا ايه النظام مع العلم انا شغاله وضربت بيها 5 طلقات تمام
ارجو الرد ضروررررررررررررررررررررررررري |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
الف مليوووووووووووووون شكر ليك يااستاذ محمد مكاوى على مجهودك الرائع .واحب اسال حضرتك عن البرونى بى 4 هل بيحشر طلق وهل خامته ممتازة واداه جيد ام لا ولو هاجيبه مستعمل ازاى افحصه جيدا وانا لسه مبتدى وسعره كام دلوقتى مستعمل وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
انا بعت لحضرتك عل الخاص رساله
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
انا نيتى خير |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
جزاك الله خير على مجهودك يارب يجعله ف ميزان حسناتك
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
منور المنتدى و اتمنى ان نكون عند حسن ظنك |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
فكرة الموضوع هايلة تسلم ايدك وعندى سؤال انا اشتريت ايكول جاكال دوال شغال وكل حاجة بس الامان بتاعة مش بينزل عندك حل عشان انا مش عارف هو كدة ولا دة عيب فية معلومة زرار الامان الخلفي شكراً لوقتك
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
هل المسدس الصوت ال6 مللي بيتعملة ماسورة عشان يضرب rimfire
ولو اه اية مقاستها واجيب الطلق من اين وشكراً |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
مساء الخير أ/ محمد .. اولا احب احي حضرك على المجهود الاكتر من رائع
ثانيا انا هتعب حضرتك معايا .. انا عندى بيرتا 92 8مم ايطالى محفور عليه من الجنب بعد الكلام الكتير الى مكتوب made in Italy المهم انا عمرى مفكيتو نهائى انا مشكلتى معاه انى لما بفك مفتاح فك الاجزاء الى فى الجنب المفروض ان الاجزاء بتطلع لقدام على طول وتتفك .. مشكلتى ان الاجزاء بتطلع قدام شوية ومش بيرضى يطلع خالص ويتفك . هو انا حاسس ان فى حاجة بتصد من جوة وشكيت فى مفتاح فك الاجزاء بس لفيت المفتاح كذا مرة ولقيتو سليم مفيهوش اى حاجة .. فى انتظار رد حضرتك مقدر تعبك الكبير .. شكرا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
الامر لله يا بشمهندس محمد انا فاهم بعدين انا بنكشك يا اكسلانس
تحياتى وموفق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
حلها تغير البنز بواحد اخر اقصر و يكون مقدمتة على شكل نصف بلية شكل نصف دائرى بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
و تقوم بثقب التيلة الموجودة و ازالة مفتاح الفك و المسورة ختخرج بباقى الأجزاء المتحركة . بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم
اشكرك استاز محمد ع المجهود الرائع ومعلوماتك اللي موش بتبخل علينا بيها |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
بجد موضوع رائع من شخص محترم
|
| الساعة الآن 06:06 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir