الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الورشة (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=63)
-   -   اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=36452)

الجنزوري 13-04-20 11:25 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
عندي بقا استفسار للخبراء
اناكنت في فرح وضربت بالريتاي بارون كتير بس لاحظت ان الاجزاء موش بتقف لورا بعد اخر طلقه الاجزاء بترجع مكانها عادي والدراع اللي بيعلق الاجزاء مظبوط موش عارف بقا ممكن يكون العيب ان الفتحه اللي في الاجزاء تئكلت والدراع بيتزحلق منها موش بيعلقها ولا العطل في ايه

alphonse 13-04-20 01:31 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
مساء الخير أ/ محمد .. اولا احب احي حضرك على المجهود الاكتر من رائع
ثانيا انا هتعب حضرتك معايا .. انا عندى بيرتا 92 8مم ايطالى محفور عليه من الجنب بعد الكلام الكتير الى مكتوب made in Italy
المهم انا عمرى مفكيتو نهائى انا مشكلتى معاه انى لما بفك مفتاح فك الاجزاء الى فى الجنب المفروض ان الاجزاء بتطلع لقدام على طول وتتفك .. مشكلتى ان الاجزاء بتطلع قدام شوية ومش بيرضى يطلع خالص ويتفك . هو انا حاسس ان فى حاجة بتصد من جوة وشكيت فى مفتاح فك الاجزاء بس لفيت المفتاح كذا مرة ولقيتو سليم مفيهوش اى حاجة ..

فى انتظار رد حضرتك
مقدر تعبك الكبير .. شكرا

mohw 13-04-22 10:57 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
1 مرفق
الاستاذ المحترم /محمد مكاوي:

فكيت مسدس صوت ساقية 9 ملي(Smith & Wesson Combat) صناعة الماني لتنظيفه , وبعد التجميع لا حظت ان الساقية (لا تدور) الا اذا املت المسدس الي اسفل ....يبدو ان رافعة الساقية (سايبة) ...اما اني ركبته غلط ..او ان هناك قطعة فقدت مني.
بالصورة المرفقة هناك علامة علي الرافعة السايبة ..نرجو من حضرتك النصح ...ولكم الشكر

mohw 13-04-23 04:55 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
3 مرفق
الاخ العزيز
فكيت مسدس صوت ساقية 9 ملي(Smith & Wesson Combat) صناعة الماني لتنظيفه , وبعد التجميع لا حظت ان الساقية (لا تدور) الا اذا املت المسدس الي اسفل ....يبدو ان رافعة الساقية (سايبة) ...اما اني ركبته غلط ..او ان هناك قطعة فقدت مني.

سؤال فني :ما الذي يحرك رافعة الساقية الي الامام؟؟؟ علما بان التتك هو الذي يحركها الي اعلي..

سؤال فني اخر :هل يمكن استخدام طلقات ال(PA) بدلا من الكبسول (RK)وذلك بعد ازالة عائق الساقية وهل تتحمل خامة الساقية شدة الطلقات؟؟؟ علما بأن الماسورة مقفولة ومن المستحيل فتحها ,واريد التعديل لزيادة صوت المسدس...
بالصورة المرفقة هناك دائرةبيضاء علي الرافعة السايبة ..نرجو من حضرتك النصح ...ولكم الشكر

MOOSH 13-04-24 03:01 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
احييك يا باشمهندس ....انت تمتلك معلومات غايه فى القيمه و كانك textbook. والاهم ان طريقه التعامل مع الاخرين و عرض هذة المعلومات نادرا ما تتكرر من احد غيرك فانت تعطى المعلومات بمنتهى الأريحيه و الكرم النادر.....احييك مرة اخرى .....سؤالى هو.... هل توجد مقاسات ل طبه الفيرات ماجنوم بدون توسيع للماسورة و هل تكون طبه فى هذة الحاله بنفس الجودة؟؟؟؟ طول الماسور عندى من الفوهه حتى وش الطلقه 119 مم الجزء الاول قلاووظ كاس الصواريخ+طبه الصوت حوالى15مم و الباقى ماسورة ناعمه على جزئين لهما قطرين مختلفين لم اتمكن بعد من تحديد الطول و القطر لهما ....ارجو الافادة باى معلومات تساعدنى على صنع الطبه.....انا من خارج القاهرة و من الصعب الحصول عليها من القاهرة او من عندى . ولك جزيل الشكر مقدما .

محمد مكاوى 13-04-28 05:38 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohw (المشاركة 498626)
الاخ العزيز
فكيت مسدس صوت ساقية 9 ملي(smith & wesson combat) صناعة الماني لتنظيفه , وبعد التجميع لا حظت ان الساقية (لا تدور) الا اذا املت المسدس الي اسفل ....يبدو ان رافعة الساقية (سايبة) ...اما اني ركبته غلط ..او ان هناك قطعة فقدت مني.

سؤال فني :ما الذي يحرك رافعة الساقية الي الامام؟؟؟ علما بان التتك هو الذي يحركها الي اعلي..

سؤال فني اخر :هل يمكن استخدام طلقات ال(pa) بدلا من الكبسول (rk)وذلك بعد ازالة عائق الساقية وهل تتحمل خامة الساقية شدة الطلقات؟؟؟ علما بأن الماسورة مقفولة ومن المستحيل فتحها ,واريد التعديل لزيادة صوت المسدس...
بالصورة المرفقة هناك دائرةبيضاء علي الرافعة السايبة ..نرجو من حضرتك النصح ...ولكم الشكر

اسف على التأخير فى الرد

بنسبة للنظام الميكانبكى للمسدسات السقية تختلف عن بعضها و لأكن الفكرة واحدة انا مش حابب افتى لأنى مش شايف المسدس بعينى لكى احكم و لأكن هزكر لحضرتك بعض الأسباب التى ممكن تكون السبب فى عدم دوران السقية

1- اتوقع ضياع السوستة الموجودة خلف الرافعة و هية مسئولة عن دفع الرافعة للأمام للضغط على ترس السقية لأحكام الحركة

2- تأكل فى مجرة رافعة السقية لأن خامة رافعة السقة اكيد صلب حتى لو مسدس صوت
و الخامة الكفر الخارجى من الأنتمونيأ او الأنيا ة كلتا الخامتين اضعف من الصلب بكثير فا من الممكن حدزث تأكل فى المجرة المسئولة عن ضبط حركة رافعة السقية مع كل حركة للتتك بيحدث تأكل فى المجرة

3- عدم التجميع بطريقة صحيحة

صعب التعديل فى السقية و لو تم ازالة العائق و توسيع السقية هتكون السقية ضعيفة جدأ من ناحية التخانة المتبقية ...

محمد مكاوى 13-04-28 05:45 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOOSH (المشاركة 498827)
احييك يا باشمهندس ....انت تمتلك معلومات غايه فى القيمه و كانك textbook. والاهم ان طريقه التعامل مع الاخرين و عرض هذة المعلومات نادرا ما تتكرر من احد غيرك فانت تعطى المعلومات بمنتهى الأريحيه و الكرم النادر.....احييك مرة اخرى .....سؤالى هو.... هل توجد مقاسات ل طبه الفيرات ماجنوم بدون توسيع للماسورة و هل تكون طبه فى هذة الحاله بنفس الجودة؟؟؟؟ طول الماسور عندى من الفوهه حتى وش الطلقه 119 مم الجزء الاول قلاووظ كاس الصواريخ+طبه الصوت حوالى15مم و الباقى ماسورة ناعمه على جزئين لهما قطرين مختلفين لم اتمكن بعد من تحديد الطول و القطر لهما ....ارجو الافادة باى معلومات تساعدنى على صنع الطبه.....انا من خارج القاهرة و من الصعب الحصول عليها من القاهرة او من عندى . ولك جزيل الشكر مقدما .

اولأ مرحبأ بيك فى المنتدى
شكرأ جزيلأ على تعليق حضرتك الراقى مثلك

ممكن عمل الطبة بدون تعديل فى المسورة و كما زكرت يوجد قلأوظ 1.5×10 و بعدها مركز قطرة 8.5mm و بعدها مركز ثانى قطرة 6.2mm و قطر البلية نمرة 2 4mm يعنى هيكون لحمية الطبة فى الداير 1.1mm يعنى لأ تصلح لأنها هتكون ضعيفة جدأ

samyezzat 13-04-28 08:01 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
4 مرفق
تحياتى للجميع
انا عندى مسدس صوت 8 مم بريتا 84bb ودخت علشان افكه مش عارف خالص جربت كل الطرق بدون فائده ياريت لو تقدر تساعدنى اكون شاكر لحضرتك
مرفق صور المسدس

محمد مكاوى 13-04-29 12:17 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samyezzat (المشاركة 499913)
تحياتى للجميع
انا عندى مسدس صوت 8 مم بريتا 84bb ودخت علشان افكه مش عارف خالص جربت كل الطرق بدون فائده ياريت لو تقدر تساعدنى اكون شاكر لحضرتك
مرفق صور المسدس

اولأ نورت المنتدى اهلأ و سهلأ بيك

اولأ
فك الخزنة و اسحب الأجزاء للخلف و ثبتها
يوجد تيلة صغيرة اعلى زرار الأمان على الجانب الأيمن من الاجزاء
انا عامل دائرة حمراء عليها

بمفك عادة اضغط عليها من الداخل للخارج برفق هتخرج و هتحرر فجوة كافية لتحرير الأجزاء المتحركة
لف مفتاح فك الأجزاء عكس عقارب الساعة
اسحب البنز الموجود اسفل المسورة و حرر مفتاح فك الأجزاء
رجع الأجزاء لمكانها للأمام مع السحب للأعلى الأجزاء هتخرج من مكانها بسهولة

بعدها هتشيل البنز الموجود اسفل المسورة و السوستة طبعأ و
ممكن تفك المقابض بس تكون حزر من ضياع السوستة الموجودة تحت وصلة التتك
من الناحية الأخرى يوجد عتلة تعليق الأجزاء عند فكها حافظ على السوستة و احفظ و ضعها و كيفية تركبها سهلة المهم تركبها فى وضعية الضغط للأسفل لأنك ممكن
تركبها العكس


احتفظ بكل جزء تفكة فى وعاء لكى لأ تضيع و طريقة التجميع عكس طريقة الفك
تحياتى و بتوفيق

pilyardo 13-04-29 12:33 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
تحياتى و وحشتنا يا باش مهندس الف مليون سلامة عليك - لك رسالة على الخاص ارجو الرد

محمد مكاوى 13-04-29 12:40 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pilyardo (المشاركة 500002)
تحياتى و وحشتنا يا باش مهندس الف مليون سلامة عليك - لك رسالة على الخاص ارجو الرد

الله يسلمك استاز طارق

pilyardo 13-04-29 12:48 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
محمد باشا مكاوى تحياتى - ارجو ترد على رسالتى اشكرك جددددددددددددا

mohw 13-04-29 04:12 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
4 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 499897)
اسف على التأخير فى الرد

بنسبة للنظام الميكانبكى للمسدسات السقية تختلف عن بعضها و لأكن الفكرة واحدة انا مش حابب افتى لأنى مش شايف المسدس بعينى لكى احكم و لأكن هزكر لحضرتك بعض الأسباب التى ممكن تكون السبب فى عدم دوران السقية

1- اتوقع ضياع السوستة الموجودة خلف الرافعة و هية مسئولة عن دفع الرافعة للأمام للضغط على ترس السقية لأحكام الحركة

2- تأكل فى مجرة رافعة السقية لأن خامة رافعة السقة اكيد صلب حتى لو مسدس صوت
و الخامة الكفر الخارجى من الأنتمونيأ او الأنيا ة كلتا الخامتين اضعف من الصلب بكثير فا من الممكن حدزث تأكل فى المجرة المسئولة عن ضبط حركة رافعة السقية مع كل حركة للتتك بيحدث تأكل فى المجرة

3- عدم التجميع بطريقة صحيحة

صعب التعديل فى السقية و لو تم ازالة العائق و توسيع السقية هتكون السقية ضعيفة جدأ من ناحية التخانة المتبقية ...

ولا يهمك علي التاخير يكفي مجهودك وخبرتك التي تتيحها لجميع الاعضاء .....شكرا علي الرد ..

اما بالنسبة للساقية نفسها فلن تتغير اللحمية لان الكبسولات ال9 ملي لها نفس قطر الطلقات ال(p a) ولكنها اقصر بمقدار 2 ملي فقط ,,يعي الساقني لو وضعت طلقة (p a) في الساقية فسوف تدخل الي ان يعوقها الحاجز وتظل بارزة بمسافة 2 ملي

ايكول فايبر هو النسخة التركي من المسدس سميث اند ويسون الالماني ...وقد رايت فيديو يبين ان هناك نوعية منه تضرب الطلقات البي ايه انظر المرفقات من فضلك...وشكرا علي الاهتمام..

محمد مكاوى 13-04-29 01:25 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohw (المشاركة 500037)
ولا يهمك علي التاخير يكفي مجهودك وخبرتك التي تتيحها لجميع الاعضاء .....شكرا علي الرد ..

اما بالنسبة للساقية نفسها فلن تتغير اللحمية لان الكبسولات ال9 ملي لها نفس قطر الطلقات ال(p a) ولكنها اقصر بمقدار 2 ملي فقط ,,يعي الساقني لو وضعت طلقة (p a) في الساقية فسوف تدخل الي ان يعوقها الحاجز وتظل بارزة بمسافة 2 ملي

ايكول فايبر هو النسخة التركي من المسدس سميث اند ويسون الالماني ...وقد رايت فيديو يبين ان هناك نوعية منه تضرب الطلقات البي ايه انظر المرفقات من فضلك...وشكرا علي الاهتمام..

تمام بعد ازالة العائق يمكن استخدام عادى بس هيكون صعب عليك تعديل النجمة يوجد جزء على شكل نجمة فى نصف السقية مسئول عن رفع الفوارغ لكى تعيد التعمير بسهلة و النجمة بتعتمد على الركيز الخلفى الموجود فى كعب الطلقة " الشفة " فى حالة استخدام الطلأقات العادية pa او pak غير مصممة لتعمل على مسدسات السقية ممكن بعد تعديل بسيط تغير النجمة و تركيب اخرى بها بروز يطول كعب الطلقة العادية فى الحالة دى ممكن تستعمل اى نوع طلأقات و ا

ممكن بعص الصور للسقية من الداخل و المسورة من الداخل لتوضيح و مساعدتى فى ابتكار حل سهل لحضرتك

بتوفيق

mohw 13-04-29 05:21 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
12 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 500077)
تمام بعد ازالة العائق يمكن استخدام عادى بس هيكون صعب عليك تعديل النجمة يوجد جزء على شكل نجمة فى نصف السقية مسئول عن رفع الفوارغ لكى تعيد التعمير بسهلة و النجمة بتعتمد على الركيز الخلفى الموجود فى كعب الطلقة " الشفة " فى حالة استخدام الطلأقات العادية pa او pak غير مصممة لتعمل على مسدسات السقية ممكن بعد تعديل بسيط تغير النجمة و تركيب اخرى بها بروز يطول كعب الطلقة العادية فى الحالة دى ممكن تستعمل اى نوع طلأقات و ا

ممكن بعص الصور للسقية من الداخل و المسورة من الداخل لتوضيح و مساعدتى فى ابتكار حل سهل لحضرتك

بتوفيق

واضح طبعا مدي خبرة حضرتك الي جانب كرمك في المعلومات :
فعلا لم الاحظ من قبل ان الطلقات مختلفة في الكعب حيث ان الكبسول (rk) كعبه يزيد ب 1 مللي عن ال(pa) وعليه فلا اظن ان التحويل ممكن .
ملحق بعض الصور للساقية و الماسورة .
نعجز عن شكر حضرتك بما يليق بكرمك.

samyezzat 13-04-29 07:59 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
4 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 500000)
اولأ نورت المنتدى اهلأ و سهلأ بيك

اولأ
فك الخزنة و اسحب الأجزاء للخلف و ثبتها
يوجد تيلة صغيرة اعلى زرار الأمان على الجانب الأيمن من الاجزاء
انا عامل دائرة حمراء عليها

بمفك عادة اضغط عليها من الداخل للخارج برفق هتخرج و هتحرر فجوة كافية لتحرير الأجزاء المتحركة
لف مفتاح فك الأجزاء عكس عقارب الساعة
اسحب البنز الموجود اسفل المسورة و حرر مفتاح فك الأجزاء
رجع الأجزاء لمكانها للأمام مع السحب للأعلى الأجزاء هتخرج من مكانها بسهولة

بعدها هتشيل البنز الموجود اسفل المسورة و السوستة طبعأ و
ممكن تفك المقابض بس تكون حزر من ضياع السوستة الموجودة تحت وصلة التتك
من الناحية الأخرى يوجد عتلة تعليق الأجزاء عند فكها حافظ على السوستة و احفظ و ضعها و كيفية تركبها سهلة المهم تركبها فى وضعية الضغط للأسفل لأنك ممكن
تركبها العكس


احتفظ بكل جزء تفكة فى وعاء لكى لأ تضيع و طريقة التجميع عكس طريقة الفك
تحياتى و بتوفيق

انا متشكر جدا لحضرتك للاهتمام وسرعة الرد
بس انا مش لاقى التيله اللى حضرتك بتقول عليها مش موجوده خالص
مرفق صور
وشكرا مره اخرى وربنا يجعله فى ميزان حسناتك

محمد مكاوى 13-04-29 08:57 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
2 مرفق
عفوأ يافندم تحت امرك

انا عندى مسدس اخوة بظبط

انا رفعتلك الصور لتوضيح مكان التيلة

تحت امرك

MOOSH 13-04-30 12:31 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 480772)
السلأم عليكم و رحمة الله و بركاتة
------------------------
قياسات طبة نمرة 2 للفرات مجنوم
المسورة الدخلية لو تم عمل الثقب الداخلى مظبوط مثلأ البلية نمرة 2 و دة العيار الى بحب استخدمة لأنة
فعال بيكون قطر البلية mm4 فا لأبد عمل الثقب الداخلى فى المسورة الداخلية يكون mm4.01 لسبب ان البلية ممكن تحشر لو الثقب mm4 زيرو فلأبد من نسبة خلوص و بيتم حبس الغاز و ارجاع الأجزاء و التعمير مرة اخرى عادى جدأ بس فى حالة تأكل الثقب الداخلى فى المسورة بيتثرب الغاز الناتج عن اشتعال البرود و ممكن يحدث تعليق
يعنى الأجزاء بترجع للوضع الطبيعى بسرعة فبل رمى الفارغ لأنة لأ يوجد حبس محكوم للغاز .
لو حضرتك هتستخدم الجكال ديول و لو حابب ارسل لحضرتك القياسات وموصفات الخامة

الأغلأبية الى بيعملو المسورة هنا فى مصر بيتم عملها من مسمار كربون ودة لزيادة نسبة الكربون فية فبيكون صلب نوعأ ما اما بلنسبة للأحتكاك مع خامة صلبة جد مثل البلية فلأبد من تصنيع المسورة من خامة تقاوم الحتكاك و تكون درجة الصلأبة اعلى من 65 ريكود .

ممكن تيستخدم خامة من فصيلة ال k و افضلها مقاوم للأحتكاك k107 طبعأ ثم بعد التشغيل لأزم المعالجة و هية نوعين
منها المعالجة الحرارية و الكيمائية و تصل درجة الصلأبة فيها الى 82 درجة
بلنسبة للجكال ديول الموصفات كا الأتى :
الطول الكلى mm78 قلأوظ mm10×1.5 طول القلأوظ mm17.00 وباقى المسورة طول mm61.00 قطر خارجى 8.5mm وقطر داخلى mm4.01 توسيع مسورة المسدس على قطر mm8.6 ثم خرط الطبة خارجى على mm8.5

دية صورة للمسورة الداخلية للجكال ديول و الفرات مجموم الطويلة لبيت النار و القصيرة
مع خالص تحياتى

الاخ المهندس مكاوى احمد الله على عودتك لنستفيد جميعا من اسهاماتك القيمه...سؤالى من شقين الاول هل هناك قياسات لطبه الفرات بدون توسيع للماسورة؟؟؟؟؟ الشق الثانى انى لاحظت فروق بين القياسات التى تفضلت بذكرها و قياسات الفرات ماجنوم اللى عندى...الطول من فوهه الماسوره حتى وش الطلقه عندى 107mm منها 17mm قلاووظ كما وضحت فى قياساتك و الطول الباقى ماسورة بدون سن و لكن على مرحلتين مختلفين فى القطر لم اتمكن من الوصول لقياسها بدقه حتى الان .هل ممكن مراجعه هذة القياسات .و لك شكرى و تمنياتى بالشفاء السريع

samyezzat 13-04-30 11:58 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 500168)
عفوأ يافندم تحت امرك

انا عندى مسدس اخوة بظبط

انا رفعتلك الصور لتوضيح مكان التيلة

تحت امرك

شكرا ياباشا على تعب حضرتك معايا بس للاسف التيله دى ملهاش وجود فى المسدس بتاعى

alphonse 13-05-01 12:56 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
مساء الخير أ/ محمد .. اولا احب احي حضرك على المجهود الاكتر من رائع
ثانيا انا هتعب حضرتك معايا .. انا عندى بيرتا 92 8مم ايطالى محفور عليه من الجنب بعد الكلام الكتير الى مكتوب made in Italy
المهم انا عمرى مفكيتو نهائى انا مشكلتى معاه انى لما بفك مفتاح فك الاجزاء الى فى الجنب المفروض ان الاجزاء بتطلع لقدام على طول وتتفك .. مشكلتى ان الاجزاء بتطلع قدام شوية ومش بيرضى يطلع خالص ويتفك . هو انا حاسس ان فى حاجة بتصد من جوة وشكيت فى مفتاح فك الاجزاء بس لفيت المفتاح كذا مرة ولقيتو سليم مفيهوش اى حاجة ..

فى انتظار رد حضرتك
مقدر تعبك الكبير .. شكرا

MOOSH 13-05-05 03:15 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 480772)
السلأم عليكم و رحمة الله و بركاتة
------------------------
قياسات طبة نمرة 2 للفرات مجنوم
المسورة الدخلية لو تم عمل الثقب الداخلى مظبوط مثلأ البلية نمرة 2 و دة العيار الى بحب استخدمة لأنة
فعال بيكون قطر البلية mm4 فا لأبد عمل الثقب الداخلى فى المسورة الداخلية يكون mm4.01 لسبب ان البلية ممكن تحشر لو الثقب mm4 زيرو فلأبد من نسبة خلوص و بيتم حبس الغاز و ارجاع الأجزاء و التعمير مرة اخرى عادى جدأ بس فى حالة تأكل الثقب الداخلى فى المسورة بيتثرب الغاز الناتج عن اشتعال البرود و ممكن يحدث تعليق
يعنى الأجزاء بترجع للوضع الطبيعى بسرعة فبل رمى الفارغ لأنة لأ يوجد حبس محكوم للغاز .
لو حضرتك هتستخدم الجكال ديول و لو حابب ارسل لحضرتك القياسات وموصفات الخامة

الأغلأبية الى بيعملو المسورة هنا فى مصر بيتم عملها من مسمار كربون ودة لزيادة نسبة الكربون فية فبيكون صلب نوعأ ما اما بلنسبة للأحتكاك مع خامة صلبة جد مثل البلية فلأبد من تصنيع المسورة من خامة تقاوم الحتكاك و تكون درجة الصلأبة اعلى من 65 ريكود .

ممكن تيستخدم خامة من فصيلة ال k و افضلها مقاوم للأحتكاك k107 طبعأ ثم بعد التشغيل لأزم المعالجة و هية نوعين
منها المعالجة الحرارية و الكيمائية و تصل درجة الصلأبة فيها الى 82 درجة
بلنسبة للجكال ديول الموصفات كا الأتى :
الطول الكلى mm78 قلأوظ mm10×1.5 طول القلأوظ mm17.00 وباقى المسورة طول mm61.00 قطر خارجى 8.5mm وقطر داخلى mm4.01 توسيع مسورة المسدس على قطر mm8.6 ثم خرط الطبة خارجى على mm8.5

دية صورة للمسورة الداخلية للجكال ديول و الفرات مجموم الطويلة لبيت النار و القصيرة
مع خالص تحياتى

تحياتى يا باشمهندس ارجو ان تكون صحتك فى احسن حال ....انا عاوز اتاكد من حضرتك الثقب الداخلى للماسورة يكون 4.01mm ...والا 4.1mm....ايهما الرقم الصحيح.....الاستفسار الاخر - فى حاله عدم الرغبه فى توسيع الماسورة الاصليه ...ما هى القياسات المناسبه ل فيرات ماجنوم ...و لك جزيل الشكر

MOOSH 13-05-18 01:41 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moosh (المشاركة 501200)
تحياتى يا باشمهندس ارجو ان تكون صحتك فى احسن حال ....انا عاوز اتاكد من حضرتك الثقب الداخلى للماسورة يكون 4.01mm ...والا 4.1mm....ايهما الرقم الصحيح.....الاستفسار الاخر - فى حاله عدم الرغبه فى توسيع الماسورة الاصليه ...ما هى القياسات المناسبه ل فيرات ماجنوم ...و لك جزيل الشكر

ما زلت منتظر كرم الباشمهندس مكاوى بافادتى برأيه

محمد مكاوى 13-05-18 05:53 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOOSH (المشاركة 503959)
ما زلت منتظر كرم الباشمهندس مكاوى بافادتى برأيه

لأبد من توسيع المسورة و عكل الطبة طويلة من اول بيت النار

بنسبة للقطر الداخلى الرقم الصحيح متوفق على دقة الفنى الى هينفز الطبة لأنة لو ثقب ببنطة 4مم الثقب هيكون 4.1mm
و بعد عملية السنفرة و التنعيم دة لو عملها اصلأ هيكون 4.5mm المهم ان يكون القطر الداخلى 4.05mm بحد اقصى و يكون ناعم من الداخل جدأ و لأبد من عملية المعالجة بعد التشغيل و المعالجة بتزيد فى الخامة و بتالى الثقب هيقل عن 4.05mm

يعنى بعد المعالجة لأبد من اعادة القياس و ازالة الزيادة التى هتنتج عن المعالجة
انا بقول ان يكون الثقب 4.1mm و بعد المعالجة الحرارية هيقل القطر الداخلى و يصبح 4.00mm
ثم تتم عملية التنعيم و ازالة 1 او 1 من المية من الملى 0.02mm

اتمنى تكون المعلومة وصلت

realfighter 13-05-18 09:57 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 503995)
لأبد من توسيع المسورة و عكل الطبة طويلة من اول بيت النار

بنسبة للقطر الداخلى الرقم الصحيح متوفق على دقة الفنى الى هينفز الطبة لأنة لو ثقب ببنطة 4مم الثقب هيكون 4.1mm
و بعد عملية السنفرة و التنعيم دة لو عملها اصلأ هيكون 4.5mm المهم ان يكون القطر الداخلى 4.05mm بحد اقصى و يكون ناعم من الداخل جدأ و لأبد من عملية المعالجة بعد التشغيل و المعالجة بتزيد فى الخامة و بتالى الثقب هيقل عن 4.05mm

يعنى بعد المعالجة لأبد من اعادة القياس و ازالة الزيادة التى هتنتج عن المعالجة
انا بقول ان يكون الثقب 4.1mm و بعد المعالجة الحرارية هيقل القطر الداخلى و يصبح 4.00mm
ثم تتم عملية التنعيم و ازالة 1 او 1 من المية من الملى 0.02mm

اتمنى تكون المعلومة وصلت

الله ينور يا هندسة بس الله يكرمك نخلى بالنا من الصفر

lord of the war 13-05-19 03:32 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
طيب انا جبت الطبه الطويله وصيت منها لحد ما رضيت تدخل هي بقت اطول من العاديه بس اكيد مش واصله لبيت النار هو كده ف خطر ع الماسوره ولا ايه النظام مع العلم انا شغاله وضربت بيها 5 طلقات تمام
ارجو الرد ضروررررررررررررررررررررررررري

MOOSH 13-05-19 04:14 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 503995)
لأبد من توسيع المسورة و عكل الطبة طويلة من اول بيت النار

بنسبة للقطر الداخلى الرقم الصحيح متوفق على دقة الفنى الى هينفز الطبة لأنة لو ثقب ببنطة 4مم الثقب هيكون 4.1mm
و بعد عملية السنفرة و التنعيم دة لو عملها اصلأ هيكون 4.5mm المهم ان يكون القطر الداخلى 4.05mm بحد اقصى و يكون ناعم من الداخل جدأ و لأبد من عملية المعالجة بعد التشغيل و المعالجة بتزيد فى الخامة و بتالى الثقب هيقل عن 4.05mm

يعنى بعد المعالجة لأبد من اعادة القياس و ازالة الزيادة التى هتنتج عن المعالجة
انا بقول ان يكون الثقب 4.1mm و بعد المعالجة الحرارية هيقل القطر الداخلى و يصبح 4.00mm
ثم تتم عملية التنعيم و ازالة 1 او 1 من المية من الملى 0.02mm

اتمنى تكون المعلومة وصلت

اشكرك جزيل الشكر يا باشمهندس على الرد الشاقى الوافى كعادتك ......و ان كنت غير مرتاح اطلاقا لتوسيع الماسورة الاصليه ....مرة احرى اكرر شكرى و تحياتى

abouhamed 13-05-19 06:20 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
الف مليوووووووووووووون شكر ليك يااستاذ محمد مكاوى على مجهودك الرائع .واحب اسال حضرتك عن البرونى بى 4 هل بيحشر طلق وهل خامته ممتازة واداه جيد ام لا ولو هاجيبه مستعمل ازاى افحصه جيدا وانا لسه مبتدى وسعره كام دلوقتى مستعمل وشكرا

abouhamed 13-05-19 06:21 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
انا بعت لحضرتك عل الخاص رساله

محمد مكاوى 13-05-19 07:26 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة realfighter (المشاركة 504020)
الله ينور يا هندسة بس الله يكرمك نخلى بالنا من الصفر

تحت امرك يا بشمهندس مصطفى بس لو انا كنت قولت خليها 4.1mm اظن مكنش هيفهم تتعمل ازاى لأن بمجرد الثقب بلبنطة هتوسع الثقب كما زكرت فبقول القطر الداخلى النهائى و الى مش فاهم بشرحلو شرح وافى لكى تصل المعلومة

انا نيتى خير

محمد مكاوى 13-05-19 07:26 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouhamed (المشاركة 504221)
انا بعت لحضرتك عل الخاص رساله

تم الرد و بعت لحضرتك رقم الهاتف

abouhamed 13-05-22 04:42 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
جزاك الله خير على مجهودك يارب يجعله ف ميزان حسناتك

محمد مكاوى 13-05-22 02:17 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouhamed (المشاركة 504607)
جزاك الله خير على مجهودك يارب يجعله ف ميزان حسناتك

و اياكم يارب

منور المنتدى و اتمنى ان نكون عند حسن ظنك

El_galad 13-05-24 03:41 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
فكرة الموضوع هايلة تسلم ايدك وعندى سؤال انا اشتريت ايكول جاكال دوال شغال وكل حاجة بس الامان بتاعة مش بينزل عندك حل عشان انا مش عارف هو كدة ولا دة عيب فية معلومة زرار الامان الخلفي شكراً لوقتك

El_galad 13-05-24 03:54 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
هل المسدس الصوت ال6 مللي بيتعملة ماسورة عشان يضرب rimfire
ولو اه اية مقاستها واجيب الطلق من اين وشكراً

alphonse 13-05-24 02:14 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
مساء الخير أ/ محمد .. اولا احب احي حضرك على المجهود الاكتر من رائع
ثانيا انا هتعب حضرتك معايا .. انا عندى بيرتا 92 8مم ايطالى محفور عليه من الجنب بعد الكلام الكتير الى مكتوب made in Italy
المهم انا عمرى مفكيتو نهائى انا مشكلتى معاه انى لما بفك مفتاح فك الاجزاء الى فى الجنب المفروض ان الاجزاء بتطلع لقدام على طول وتتفك .. مشكلتى ان الاجزاء بتطلع قدام شوية ومش بيرضى يطلع خالص ويتفك . هو انا حاسس ان فى حاجة بتصد من جوة وشكيت فى مفتاح فك الاجزاء بس لفيت المفتاح كذا مرة ولقيتو سليم مفيهوش اى حاجة ..

فى انتظار رد حضرتك
مقدر تعبك الكبير .. شكرا

realfighter 13-05-24 09:01 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
الامر لله يا بشمهندس محمد انا فاهم بعدين انا بنكشك يا اكسلانس
تحياتى وموفق

محمد مكاوى 13-05-30 11:18 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el_galad (المشاركة 504970)
فكرة الموضوع هايلة تسلم ايدك وعندى سؤال انا اشتريت ايكول جاكال دوال شغال وكل حاجة بس الامان بتاعة مش بينزل عندك حل عشان انا مش عارف هو كدة ولا دة عيب فية معلومة زرار الامان الخلفي شكراً لوقتك

بنسبة للجكال يوجد بة بنز من جة الشمال و تحتة سوستة وظيفتها تثبيت المفتاح على الوضع المطلوب و يوجد عيب تصنيع و هوة ان البنو ليس لة شكل بيضاوى لكى يتحرك و ينتقل للوضع الأخر

حلها تغير البنز بواحد اخر اقصر و يكون مقدمتة على شكل نصف بلية شكل نصف دائرى

بتوفيق

محمد مكاوى 13-05-30 11:22 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alphonse (المشاركة 505019)
مساء الخير أ/ محمد .. اولا احب احي حضرك على المجهود الاكتر من رائع
ثانيا انا هتعب حضرتك معايا .. انا عندى بيرتا 92 8مم ايطالى محفور عليه من الجنب بعد الكلام الكتير الى مكتوب made in Italy
المهم انا عمرى مفكيتو نهائى انا مشكلتى معاه انى لما بفك مفتاح فك الاجزاء الى فى الجنب المفروض ان الاجزاء بتطلع لقدام على طول وتتفك .. مشكلتى ان الاجزاء بتطلع قدام شوية ومش بيرضى يطلع خالص ويتفك . هو انا حاسس ان فى حاجة بتصد من جوة وشكيت فى مفتاح فك الاجزاء بس لفيت المفتاح كذا مرة ولقيتو سليم مفيهوش اى حاجة ..

فى انتظار رد حضرتك
مقدر تعبك الكبير .. شكرا

يوجد بنز غير نافد اسفل المسورة و بيكون واضح عند شد الأجزاء للخلف و طريقة فكة بتكون بنطة 2.5mm و شنيور
و تقوم بثقب التيلة الموجودة و ازالة مفتاح الفك و المسورة ختخرج بباقى الأجزاء المتحركة .

بتوفيق

الجنزوري 13-05-31 09:06 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم
اشكرك استاز محمد ع المجهود الرائع ومعلوماتك اللي موش بتبخل علينا بيها

ابو مروان1 13-06-01 12:27 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
بجد موضوع رائع من شخص محترم


الساعة الآن 06:06 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir