![]() |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
سؤال سريع و مش في مكانه :)
يعني ايه بندقيه pcp ? ,و تفرق ايه عن الرش ؟ |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
الميزه هي أنه دقيق جدا |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
تقريبا كل خامات ال valve بتتعمل يا ستيل او 6061 الومينوم.!!! عشان كذه واقف و بنتظر الخامات تجيني من بره تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
انت تقصد التكلفة طبعا؟ المشكله مش في الثمن المشكله هوه أصلا فين!!!:confused: التكلفة للمنظم وال Valve تقريبا 10$ طبعا نحكي علي تكلفة الخام. انا طلبت الخامات بس لسه ماجتش .. أنشاءالله قريبا |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
ممكن تفسرلي معني (ورد طبق):confused: تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
شوفت أكثرمن نوع اللي هما Disc Spring Washer,Conical spring washer والسمك يبدا من 2 مم تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
بجد أنا مستني اليوم الي أشوف فيه البندقية كاملة باذن الله
أنا عندي اقتراح جالي بعد ما شفت الفيديو هي وظيفة الترباس الرئيسية ايه .. انة يزق الطلقة مكانها في أول الماسورة ويقفل وراها تمام؟؟ ليه منخليهوش يلف الخزنة أو الساقية أثناء السحب أو الدفع عشان يبدل للرشة الي بعدها بدل الزناد وبكدة الزناد هيحافظ على وظيفتة الأساسية وهي تحريك الشاكوش وهيفضل خفيف وهيحافظ على دقة البندقية الحاجة الوحيدة الي ممكن تكون وحشة في الموضوع دة انة يكون عقبة في نظام الـSemi-Auto لو ناوي تعملة |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
مرحبا
شغل جامد ياباشا ومجهود طيب.. ممكن تعرفنا ارتفاع الترباس كام؟؟ تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
Re: ليه مش pcp مصريه؟
وصلت لإيه يا كبير ؟؟؟؟ فاضل كتير ؟؟ ههههههههههه
|
رد: Re: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
متهيئلي أنا لسه بقول يا هادي هههههههههههه |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
المشكله الي بتقابلني يا bebeto هي أن كل الخراطين مش بيعرفوا يشتغلوا من رسومات أنا متطر أروح لناس معينه و الخراطين دول غالييييين أوييييي
لما أخلص البندقيه دي و لو حبيت أعمل واحده تانيه هتكلف نص التكلفه تقريبا لأني مش هأكون متطر أروح للخراطين الغاليين لأني هيكون عندي عينه أرميها للخراط و أقوله أعمل زيها |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
بالنسبة للترباس الـ10 مم دول أعتقد كافيين جداً لان فكرة لف الساقية هي نفس فكرة القلم الجاف لما بتضغط عليه مرة يطلع ومرة يدخل لو فتحتة وأكيد دة حصل هتلاقي بكرة صغيرة جوة عليها تقسيم معين عشان يخلي البكرة تلف في اتجاة واحد أنا صورتلك البكرة دي http://img39.imageshack.us/img39/7941/img1307nf.jpg المنطقة المتعلم عليها دي هتلاقيها مالية لناحية واحدة لو غيرنا مقاسات وسمك وزاوية المنطقة دي نقدر نتحكم قي المسافة الي هتلفها الساقية عشان تخلي الرشاية قصاد الماسورة بالظبط دة غير انها بتعمل لوك للمكان ة يعني مينفعش تتحرك منة من غير تحريك الترباس بالكامل يعني مش مجرد لف الساقية بس طبعاً لازم نكبر حجم البكرة دي ونحط مسننات على قد الرش الموجود في الساقية ولو حبينا نعوض عن تكبير حجم البكرة زيادة عن اللزوم نقرب المسافة بين الرشة والتانية في الساقية ونعرض المنطقة المتعلمة في الصورة شوية زيادة بحيث الكليك الواحد يخليها تلف 15 درجة مثلاً أو حسب ما تحدد انت |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
دة جزائي اني اديتك الفكرة تحطني في موقف دة !! طيب سيبني أحاول وموعدكش بأي حاجة هههههههههه |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
أن شاء الله تعرف
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
السلام عليكم
من زمان ماشفتش اي مشاركة جديدة... بس انا لسة بشتغل علي الموضوع والمواد المطلوبة وصلت وانشاء الله قريبا حتشوفو حاجه حلوه تحياتي للجميع |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
السلام عليكم
كل عام و انتم بالف خير... واخيراً وبعد طول عنا دخل المشروع في مرحلة التفيد.. طبعا في المرحلة الاولى حيتم تصنيع ثلاث قطع للتجربة وانشاء الله النتائج راح بتكون طيبة في التصميم تم تعديل عدت أجزاء منها الشكل الخارجي واجزاء الداخلية.. اليكم صور التصميم الجديد وانشاء الله يكون علي قدر التوقعات.. تحياتي للجميع:) |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
مرحبا
حسيت ان الموضوع غريب عندكم؟؟؟ مش عارف ليش مافيش اي تعليق علي الموضوع!! ياجماعة انا مش عاوز شكر انا عاوز تقيم او ملاحظات تحياتي |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
احب اولا ان اقول لك ربنا يوفقك وتنهى المشروع بالشكل الذى يسعدك ثانيا الموضوع عندنا ليس غريب انما به من صعوبات لدينا اكثر من اللازم تجعل الكثيرين يفقدون اهتمامهم انما يوجود من قام بإنجاز شىء ولكن ليس بالكثرين فلذلك لن تجد كثرين مهتمين و بالتوفيق |
رد: ليه مش pcp مصريه؟
اقتباس:
|
رد: ليه مش pcp مصريه؟
انا اول مره اشوف الموضوع ده
بس عايز اعرف الاخ جريفيت زعل من ايه ؟ و حذف مشاركاته ليه؟ بالنسبه للبندقيه شكلها جميل |
| الساعة الآن 11:52 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir