الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   ليه مش pcp مصريه؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30231)

moorey 12-07-05 12:12 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 399231)
شكرا ليك أن شاء الله الموضوع يكمل على خير
بص أنا أتعلمت من تجاربي القديمه أن حتى لو حاجه ما نفعتش فأنا بكون على الأقل خت خبره و لو لا قدر الله ال pcp مانفعتش يبقى على الأقل كلنا أتعلمنى حاجه
بس أنشاء الله تنفع :d
بصراحه أنا أكتر جزء خايف منه هو المنظم لأنه محتاج خرم عامل زي الفونيه (وهوه معمول من الأستنليس و ده معدن صعب جدا في التقطيع) و متهيئلي أنه أحسن حل أنه يتخرم بالليزر :eek:

بس طبعا مش عارف هلاقي ولا لأ :d

ان شاء الله هتلاقيه و هتعمل المشروع ه و انا في الانتظار بس اهم حاجه تبعد عن الياس و انا و لله كان نفسي اساعدك بس و لله انا علي قدي خالص و كمان انا لسه مبتدا :(

Griffin 12-07-05 02:06 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Champion 12-07-05 02:34 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
سؤال سريع و مش في مكانه :)
يعني ايه بندقيه pcp ?
,و تفرق ايه عن الرش ؟

Griffin 12-07-05 03:18 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Champion (المشاركة 399404)
سؤال سريع و مش في مكانه :)
يعني ايه بندقيه pcp ?
,و تفرق ايه عن الرش ؟

(Pre-charged pneumatic) هي نوع من بنادق الرش الي مش بتستعمل سوسته لضغط الغاز الي بيزق الرش لكن أنت بتملاها يا أما بمنفاخ مخصوص يأمه بأسطوانه غطس

الميزه هي أنه دقيق جدا

sofyan 12-07-05 04:24 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 397608)
الألومنيوم ده مالوش مواصفات معينه أعتقد أنه الومنيوم صافي و هستعمله للأجزاء السميكه زي المنظم و ال valve
السوسته دي للشاكوش بس بيتهيألي هشتري واحده أقوى منها

بالنسبة لمواصفات الالمينوم بتاع ال Valve انا خايف انه مش راح يستحمل الضغط :eek:
تقريبا كل خامات ال valve بتتعمل يا ستيل او 6061 الومينوم.!!!
عشان كذه واقف و بنتظر الخامات تجيني من بره

تحياتي

Griffin 12-07-05 08:21 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-06 01:52 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 399635)
طيب تعالى نفكر بطريقه علميه و مش مجرد تخمينات
ال yield strength و ال ultimate strength بتوع الألومنيوم الصافي بكام؟

معليشي كنت خارج البيت.
انت تقصد التكلفة طبعا؟
المشكله مش في الثمن المشكله هوه أصلا فين!!!:confused:
التكلفة للمنظم وال Valve تقريبا 10$ طبعا نحكي علي تكلفة الخام.

انا طلبت الخامات بس لسه ماجتش ..
أنشاءالله قريبا

Griffin 12-07-06 03:28 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-07 02:10 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

moorey 12-07-07 09:26 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 399378)
أنا أول بندقيه رش مسكتها في حياتي كان من خمس شهور :D
حضرتك عندك خبره أد أيه؟؟
الموضوع بتاع ال pcp ده جديد على أي حد فالناس ألي بتعتمد على الخبره في شغلها بدل ما تفكر بنفسها هيكون شكرا كده دورهم خلص
الشخص العادي هو الي بيتعلم من أخطائه أما الشخص الذكي فهو الي بيتعلم من أخطاء الأخرين
تحب تكون مين؟؟
تفكر بنفسك و تتعلم من أخطاء الأخرين قبل أخطائك
ولا تستنى الخبره الي عمرها ما هتجيلك لوحدها على الجاهز؟؟

أنا أسف لو كلامي مستفز بس أنا صدقني همي مصلحتك و مصلحه كل الناس الي موجوده هنا و بدعوهم يعلموا نفسهم و يجربوا زي ما أنا بعمل

أنا ماكنتش بعرف أي حاجه عن البنادق بس لما بحب أعرف معلومه بدور عليها الأول و مابخدش معلومه من مصدر واحد لكن كذا مصدر و بحكم عقلي و لو كل ده منفعش سعتها بسأل

لا و له يهمك يا باشا و كلامك زي الفل بس انا كان قصدي ان انا مش هعرف اشارك في الموضوع عشان انا معنديش كلام اقوله بس مش اكتر و كمان انا عمري مفكيت بندقي و لا شفتها من الداخل فعلشان كده انا قلت الكلام ده :p

sofyan 12-07-07 01:33 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 400425)
أنا رحت أشتريت شويه (ورد طبق) و دي هي هتكون السوسته الي بتقفل المنظم عند ضغط معين
السوست العاديه عمرها ما تستحمل ضغط 200 بار و مش هتشتغل أصلا فعلشان كده بيستعملوا الورد ديه بترتيب معين يعني الورده الواحده عامله زي ال قوس ده ( و لو أترتبوا كده:
()()()() هيكونوا عاملين زي السوسته لو السوستع ضعيفه ممكن الترتيب نعمله كده:
(())(())(()) و السوسته مش ممكن قوتها تتحسب لكن هي بتتجرب و تتقاس و تتظبط على ضغط :D

مرحبا..
ممكن تفسرلي معني (ورد طبق):confused:
تحياتي

Griffin 12-07-07 02:54 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-07 03:10 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 400577)
الوره الطبق دهالأسم المصري الي بقولوه بتوع العدد و الألات على ال spring washers
لو تعرف أيه هي الورده العاديه هتكون سهلت عليا بس يمكن في لبيا مش بتسموها ورده
الورده هي الديسك المعدن المثقوب الي بيطحت قبل ما تربط المسمار
الورده الطبق نفس الشكل ده بس مقوسه عامله زي الطبق
تخيل أنا طبعا ماكنتش أعرف الأسامي دي و بروح أفضل أوصف للراجل علشان ما قولوش spring washers :D

بس خلي بالك في أنواع كتير من ال spring washers أكتر نوع معروف هو النوع ألي عامل زي مايكون حلقه مقصوصه من سوسته
و كمان في ألاف المقاسات و أنا مش ببالغ ألاف أقصد بيها ألاف فعلا

شكرا علي التوضيح ياباشا
شوفت أكثرمن نوع اللي هما
Disc Spring Washer,Conical spring washer والسمك يبدا من 2 مم

تحياتي

Griffin 12-07-08 12:05 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-08 03:03 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-08 08:13 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Griffin 12-07-11 12:06 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Ahmed salama 12-07-11 05:29 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
بجد أنا مستني اليوم الي أشوف فيه البندقية كاملة باذن الله
أنا عندي اقتراح جالي بعد ما شفت الفيديو
هي وظيفة الترباس الرئيسية ايه .. انة يزق الطلقة مكانها في أول الماسورة ويقفل وراها
تمام؟؟
ليه منخليهوش يلف الخزنة أو الساقية أثناء السحب أو الدفع عشان يبدل للرشة الي بعدها
بدل الزناد وبكدة الزناد هيحافظ على وظيفتة الأساسية وهي تحريك الشاكوش وهيفضل خفيف وهيحافظ على دقة البندقية
الحاجة الوحيدة الي ممكن تكون وحشة في الموضوع دة انة يكون عقبة في نظام الـSemi-Auto
لو ناوي تعملة

Griffin 12-07-11 10:47 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

sofyan 12-07-11 11:15 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا
شغل جامد ياباشا ومجهود طيب..
ممكن تعرفنا ارتفاع الترباس كام؟؟

تحياتي

Griffin 12-07-11 06:20 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Bebeto 12-07-11 06:21 PM

Re: ليه مش pcp مصريه؟
 
وصلت لإيه يا كبير ؟؟؟؟ فاضل كتير ؟؟ ههههههههههه

Griffin 12-07-11 07:20 PM

رد: Re: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebeto (المشاركة 403081)
وصلت لإيه يا كبير ؟؟؟؟ فاضل كتير ؟؟ ههههههههههه

شوفت الفيديو؟؟ :d
متهيئلي أنا لسه بقول يا هادي
هههههههههههه

Griffin 12-07-11 07:26 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
المشكله الي بتقابلني يا bebeto هي أن كل الخراطين مش بيعرفوا يشتغلوا من رسومات أنا متطر أروح لناس معينه و الخراطين دول غالييييين أوييييي
لما أخلص البندقيه دي و لو حبيت أعمل واحده تانيه هتكلف نص التكلفه تقريبا لأني مش هأكون متطر أروح للخراطين الغاليين لأني هيكون عندي عينه أرميها للخراط و أقوله أعمل زيها

Ahmed salama 12-07-11 11:19 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Griffin (المشاركة 402865)
كلام حضرتك مظبوت 100%
أنا أول ما أبتديت التصميم بتاع البندقيه مكنتش عاملها ترباس كنت عاملها عتله جانبيه علشان أقدر أحط الميكانزم ألي أنت بتتكلم عنه بس ماعرفتش أعمله
السبب الأساسي هو المشكله الموجوده في الخلوص
بص معايا كده علشان أنا ملقيتلهاش حل بس ممكن حد تاني يعرف (هي معموله في مسدس منافس لل edgun أسمه cricket)
الذراع بتاع الترباس لازم يرجع لورا مسافه 30 مم قبل ما المكانزم بتاع الساقيه يشتغل و يلفها
ال 30 مم دول هم الخلوص اللازم يحصل علشان الترباس يخرج من الماسوره و الجزء الأمامي من البلوك و الساقيه نفسها المشكله ألي واجهتها لأنه بعد ما يرجع ال 30 مم هيكون فاضل بس 10 مم يرجعهم و في ال 10 مم دول مطلوب يلف الساقيه
غير كده لم جيت فكرت فيها لقيت أنها محتاجه أجزاء رفيعه جدا و كلها معموله بدقه جدا و خراطه الأجزاء دي منغير cnc مستحيله
فأنا عملت حسابى أن في المستقبل ممكن أبدل الجزء ألي فيه الترباس بالجزء ألي حضرتك فكرت فيه و بعدين قلت لأ طب ماهو العلم أتطور أكتر و بقى فبه ألكترونيات فممكن أشيل الجزء ده و أحط مكانيزم ألكتروني حيكون أسهل و أدق و أصغر و كمان semi-auto

كلام جميل بس أنا منصحكش بموضوع الماكانيزم الالكتروني دة لانة هيزود التعقيد والتكلفة ومش عملي لانة هيحتاج بطاريات وموال كدة من وجهة نظري أنا شايف انة هيخلي السلاح غير عملي

بالنسبة للترباس الـ10 مم دول أعتقد كافيين جداً لان فكرة لف الساقية هي نفس فكرة القلم الجاف
لما بتضغط عليه مرة يطلع ومرة يدخل لو فتحتة وأكيد دة حصل هتلاقي بكرة صغيرة جوة عليها تقسيم معين عشان يخلي البكرة تلف في اتجاة واحد
أنا صورتلك البكرة دي
http://img39.imageshack.us/img39/7941/img1307nf.jpg
المنطقة المتعلم عليها دي هتلاقيها مالية لناحية واحدة لو غيرنا مقاسات وسمك وزاوية
المنطقة دي نقدر نتحكم قي المسافة الي هتلفها الساقية عشان تخلي الرشاية قصاد الماسورة
بالظبط دة غير انها بتعمل لوك للمكان ة يعني مينفعش تتحرك منة من غير تحريك الترباس
بالكامل يعني مش مجرد لف الساقية بس

طبعاً لازم نكبر حجم البكرة دي ونحط مسننات على قد الرش الموجود في الساقية
ولو حبينا نعوض عن تكبير حجم البكرة زيادة عن اللزوم نقرب المسافة بين الرشة والتانية
في الساقية ونعرض المنطقة المتعلمة في الصورة شوية زيادة بحيث الكليك الواحد يخليها تلف
15 درجة مثلاً أو حسب ما تحدد انت

Griffin 12-07-12 12:04 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أسف الموضوع مغلق لأن الأعضاء لا ترغب في بقائي في المنتدى

Ahmed salama 12-07-12 01:33 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة griffin (المشاركة 403253)
كلامك أكتر من ممتاز بس أنا معرفتش أنفذه يا ريت لو تساعدني برأيك
الساقيه 32 مم عرض بتشيل 10 رشات الزاويه 36
الرسم فيه الساقيه بالمقاسات شوفها و قولي أيه رأيك في التعديلات الممكنه

متنساش حضرتك أنها هتتخرط فا ياريت لو تقولي مش بس التصمييم لأ و هيتنفز أذاي :d
هههههههههههههههههههه

على فكرة الميكانزم الالكتروني جميل بردو :)

دة جزائي اني اديتك الفكرة
تحطني في موقف دة !!
طيب سيبني أحاول وموعدكش بأي حاجة هههههههههه

Griffin 12-07-12 10:04 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
أن شاء الله تعرف

sofyan 12-09-16 01:14 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
السلام عليكم
من زمان ماشفتش اي مشاركة جديدة...
بس انا لسة بشتغل علي الموضوع والمواد المطلوبة وصلت وانشاء الله قريبا حتشوفو حاجه حلوه
تحياتي للجميع

sofyan 12-11-04 09:59 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
السلام عليكم

كل عام و انتم بالف خير...
واخيراً وبعد طول عنا دخل المشروع في مرحلة التفيد..
طبعا في المرحلة الاولى حيتم تصنيع ثلاث قطع للتجربة وانشاء الله النتائج راح بتكون طيبة
في التصميم تم تعديل عدت أجزاء منها الشكل الخارجي واجزاء الداخلية..

اليكم صور التصميم الجديد وانشاء الله يكون علي قدر التوقعات..

تحياتي للجميع:)

sofyan 12-11-06 04:26 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
مرحبا
حسيت ان الموضوع غريب عندكم؟؟؟
مش عارف ليش مافيش اي تعليق علي الموضوع!!
ياجماعة انا مش عاوز شكر انا عاوز تقيم او ملاحظات

تحياتي

HANINIE 12-11-07 10:48 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sofyan (المشاركة 451282)
مرحبا
حسيت ان الموضوع غريب عندكم؟؟؟
مش عارف ليش مافيش اي تعليق علي الموضوع!!
ياجماعة انا مش عاوز شكر انا عاوز تقيم او ملاحظات

تحياتي

السلام عليكم
احب اولا ان اقول لك ربنا يوفقك وتنهى المشروع بالشكل الذى يسعدك
ثانيا الموضوع عندنا ليس غريب انما به من صعوبات لدينا اكثر من اللازم تجعل الكثيرين يفقدون اهتمامهم انما يوجود من قام بإنجاز شىء ولكن ليس بالكثرين فلذلك لن تجد كثرين مهتمين
و بالتوفيق

sofyan 12-11-08 11:32 AM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haninie (المشاركة 451802)
السلام عليكم
احب اولا ان اقول لك ربنا يوفقك وتنهى المشروع بالشكل الذى يسعدك
ثانيا الموضوع عندنا ليس غريب انما به من صعوبات لدينا اكثر من اللازم تجعل الكثيرين يفقدون اهتمامهم انما يوجود من قام بإنجاز شىء ولكن ليس بالكثرين فلذلك لن تجد كثرين مهتمين
و بالتوفيق

شكرا علي المرور وتحياتي ليك..

miroo 12-11-08 01:58 PM

رد: ليه مش pcp مصريه؟
 
انا اول مره اشوف الموضوع ده
بس عايز اعرف الاخ جريفيت زعل من ايه ؟ و حذف مشاركاته ليه؟

بالنسبه للبندقيه شكلها جميل


الساعة الآن 05:00 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir