الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=6676)

الصقر المصرى 11-06-18 04:07 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 123188)
يا جماعة أنتوا ليه عايزين تراخيص وتاعبين نفسكوا الدفاع الشرعي عن النفس أمر أقره الدين - الذي هو أعلى من القانون - (من مات دفاعاً عن شرفه وعرضه وماله فهو شهيد ) أو مامعناه - يبقى الي يمنعك من الدفاع عن نفسك يعرض حياتك وأموالك للخطر.الذي عايز يدافع عن أهله وممتلكاته مايهمهوش ولا ترخيص ولا نيلة.هو لو واحد حرامي دخل بيتك ومعندكش تصريح ولا حتى مسدس حتقوله بعد إذنك أطلع ترخيص ولا حتضربه بأي حاجة حتى لو سكينة؟(والسكينة طبعا سلاح أبيض ضد القانون) ؟في حاجة أسمها دفاع شرعي عن النفس سواء في الدين أو القانون الوضعي وده أنك تدافع عن نفسك.أنا فاكر قصة فتاة العتبة لما الناس كانت بتتفرج ومحدش إتدخل فالشرطة قالت اللي ممكن يتدخل في هذه الحالة لا يُعاقب وتكرر نفس الأمر في وقت هوجة العمليات الإرهابية.يبقى إسلوب الشرطة هو التعطيل.فمافيش فايدة إلا بصورة قانونية زيبقى مانضيعش وقتنا ونحرق أعصابنا ونخللي ناس ذي اللواء ده يضحك علينا.اللي عنده خلفيه في القانون أو محامي يجمع توقيعات ويقدمها للنائب العام مثلا على أن نظام الشرطة يعرقل قيام المواطنين عن الدفاع عن أنفسهم .أو مثلا نجمع توقيعات ونروح المجلس الأعلى للقوات المسلحة نطلب إستثناء وكل واحد يكتب تعهد أنه يتم القبض عليه وإلغاء التصريح في حالة إستخدامه بصورة غير قانونية.عارف أن كل الناس متضايقة وبتضفضفض بس ماتنسوش وجه نظر الشرطة برضه أن مش كل الناس محترمين.يبقى لازم نفكر بعقل.

كلام حضرتك جميل جدا وصح بس من الناحيه النظريه فقط من الناحيه العمليه مش هيحصل الا بسلاح نارى لان متقوليش حرامى داخل عليك بيتك ماسك بندقيه 56ل ولا 53 ولا حتى بورسعيد وهتقولى هقفله بسكينه دى وصلت انهم كانوا بيدخلوا على البييوت بعربيات نقل يقولك حمل عفش بيتك وكل حاجه بنفسك على العربيه وفى الاخر يقولك روح كمل نومك
غير ان الترخيص بيحميك انك حتى لو شايل سلاح مش مترخص ودافعت بيه عن نفسك دفاع شرعى عن النفس هتتحاسب لانك حائز لسلاح بدون ترخيص وحلها القانونى الوحيد انك تثبت انك اخدت السلاح من اللى كان بيهاجمك وابقى قابلنى لو عرفت تثبتها حتى ابو شقه نفسه ممكن يحتار فيها دى
وجهه نظر الشرطه غلط لان برده مش كل الشرطه محترمين ومستعد اجيبلك سجل حافل لحوادث من امناء ومندوبين وحتى ظباط عملوها بسلاح ميرى مخصص علشان يحمى الناس مش علشان يتبلطج عليهم بيه وبعدين يعنى الشرطه لا هى حاميه الناس ولا عايزينهم يحموا نفسهم ده ايه الغرور والعجرفه دى خلوا الداخليه توفر خدمه زى 911 تكون الدوريه تحت بيتى فى خلال من دقيقتين لخمسه واحنا مش عايزين السلاح اصلا وبعدين فين التغيير اللى بيقولوا على امال الثوره فين نتائجها والشرطه هى هى لما كانت فى عهد مبارك كل مهمتها حمايه النظام ونفسها والشعب يتحرق ولا نسيتوا كلام حبيب العادلى ايام حادثه التحرش فى جامعه الدول ووسط البلد لما قالها بكل بجاحه ان الشرطه مش مسئوله عن امن الشارع امال مين اللى مسئول عادل امام
لازم نتائج الثوره تبان فى كسر عنجهيه الداخليه على الناس ويبقا فى احترام للشعب اللى ادهش العالم كله ولتفكيره مش تتعامل على ان الشعب شويه عيال ميعرفوش مصلحتهم فين
وان السلاح يكون مجرد استماره تتملى تتاكد بس ان الشخص ملهوش اى سوابق اجراميه وان سجله نضيف مش اكتر من كده حتى لو كان هيرخص السلاح علشان يحمى عجلته ولا كيس العيش اللى بيجيبه كل يوم
والا كل اللى هيكون حصل ان مبارك مشى والنظام فضل زى ما هو وسلملى بقا على الثوره وارواح الشهداء
عذرا للاطاله

الصقر المصرى 11-06-18 04:21 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 123204)
أنا متفق معاك بس ذي ما أنا شايف أن حضرتك مهندس مش حايعملوك ذي واحد مش متعلم مثلا.وبعدين يا سيدي إبقى إضربة في رجلة .هو لازم في دماغه يعني.ولا حتى أضربه في دماغه وأضرب واحده في الهوا بسرعة مش حايبان أنهى أضربت الأول .لاعبهم يا باشا طالما هما عايزين اللعب.
أما عن الأيه الكريمة فهي ليست عن الدفاع عن النفس ولكن عن الجهاد والإعداد يعني التدريب البدنى وتخزين المواد الغذائية والتدريب على السلاح وخلافة مش حيازة السلاح بصورة مباشرة.
مع إحترامي لحضرتك.

اسمحلى اختلف مع حضرتك وهو الجهاد ايه والدفاع عن النفس ايه الاتنين واحد يعنى معنى كلامك ان الايه بتقول اننا نتدرب على السلاح لما نكون رايحين نهجم ولا نفتح بلاد بس ولا برده علشان ندافع عن البلد لو اتهاجمت من اى عدو والفرد ايه غير انه جزء من الامه يعنى الايه بتحط قاعده عامه شامله الاصل والفرع والايه بتقول من قوه يعنى سلاح مش تدريب بس ومن رباط الخيل يعنى معدات لاستخدامه والعضو مكملش الايه لان النتيجه المطلوبه من ده كله هو تحقيق عنصر الرهبه فى نفس المعتدى وان لم يفلح اكون قادر على التعامل معاه
بسم الله الرحمن الرحيم
{ترهبون به عدو الله وعدوكم} صدق الله العظيم
غير ان تفسير الايه دى بالذات عميق جدا ولا يتسع المجال هنا لتفسيرها
وقول رسول الله صلى الله عليه وسلم {المؤمن القوى خير واحب الى الله من المؤمن الضعيف}
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعدين يعنى ايه المانع من امتلاك السلاح طالما اتحقق فى الفرد عنصر النزاهه ولا يعنى هى الكحكه فى ايد اليتيم عجبه


الصقر المصرى 11-06-18 04:41 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart141366 (المشاركة 123331)
الاخوة الافاضل احنا كدة هنقعد نتناقش بكلام بينا وبين بعض بس بدون اى فعل ومحدش هيسأل فينا انا مع الاقتراح الخاص بتجميع توقيعات وارسال طلب لتسهيل الاجراءات بس طبعا دة هيكون صعب لاننا من مدن مختلفة اغلبنا وهيكون صعب ان حد يفضل يلف يجمع توقيعات يعنى الطلب دة غير عملى و انا اقترحت اقتراح نحدد يوم او اثنين او حتى اسبوع وليكن مثلا من يوم السبت القادم وحتى نهاية الاسبوع وكل واحد من مدينتة وجنب بيتة يرسل فاكس من اقرب مكتب فاكس لرقم الشكاوى بالداخلية ودة هنحددة مسبقا ونتفق على الرقم الى هنبعت علية اعتقد ان الحل دة مش هيكون فية ارهاق للاعضاء ولا تكلفة اكثر من 30قرش ثمن الفاكس المحلى وهيكون لتصرفنا دة صدى كبير انشاء اللة ولو جاب نتيجة ملموسة اهلا وسهلا مجبش نتيجة ومحصلش استجابة نحدد رقم جهه اعلى لمخاطبتها مثل مجلس الوزراء وديتها 30قرش كمان فى اقرب سنترال وهاكذا لحد مطلبنا ما يتحقق ودة طبعا بعد ما ننشر الاتفاق دة فى المنتدى وبين الاعضاء كلهم عشان عدد الفاكسات يزيد وبكدة نبقا بنعمل الى فى المستطاع ومنبقاش بنتفرج ونشكى لبعض و بنتكلم وبس لكن للاسف لما افترحت شىء ممكن تنفيذة عمليا وفية نوع من الجد محدش رد عليا خالص والكل تجاهل الكلام العملى ودخلنا فى مناقشات صماء

اقتراح هايل وانا اتفق معاك بس بلاش على مستوى المنتدى بس ياريت نخليها على مستوى اكبر لان انا واحد من الناس غرفت المنتدى هنا بالصدفه البحته يعنى تتعمل صفحات على الفيس بوك وتويتر ومتهيالى فى صفحه على الفيس بوك فعلا انا مشترك فيها علشان يبقى لمطلبنا ثقل ونحاول نجمع اكبر قدر من الاعضاء او غير الاعضاء اللى اتقدموا بطلبات واترفضت فعلا ولاسباب تافهه لان مفيش حاجه اسمها مبررات ترخيص لانه مفيش مبرر اقوى ولا اهم من الدفاع عن النفس والمال والعرض والغير كمان
او نحاول نفعل الفكره اللى موجوده فى فى احد المواضيع باننا نعمل رابطه للاعضاء او جمعيه ونشهرها بشكل رسمى وتكون النواه لعمل الضغط على المجلس العسكر لان مطلبنا مش عند الداخليه احنا عايزين تغيير تشريعى بالغاء شرط مبررات الترخيص ويكون توافر شرط النزاهه فى اللى جاى يطلب ترخيص سلاح والسن يكون 21 سنه بدون اى اجرائات غير صوره البطاقه الشخصيه وصحيفه الحاله الجنائيه وشهاده الموقف من الخدمه العسكريه والمؤهل الدراسى زى جواز السفر بالظبط .

الصقر المصرى 11-06-18 04:43 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 123350)
باشا حتى لو كلنا من مدن مختلفة في حل بسيط وهو توكيل أحد المحاميين من أبناء المنتدى لتقديم طلب بهذا الموضوع في الجهه اللي يراها مناسبة.يبقى كده حلينا موضوع البعد عن بعض ووريناهم أننا ماشيين قانوني بس الفاكسات يا إما حاتترمي في الزبالة أو ماعندهم أصلا ورق للكم الهائل من الفاكشات اللي حاتتبعت فيقفلوه أصلاً.

مع إحترامي

وانا بتفق معاك ان الحل مش عند الداخليه اصلا لازم التشريع يجيلهم من فوق

الصقر المصرى 11-06-18 04:46 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 123509)
أنا معاكم فى موضوع الفاكسات , وكمان الطلب المحدد فيها لابد تتكتب الصيغة والنقاط الرئيسية فيه علشان مش كل واحد يكتب أى كلام وخلاص ..
مثلاً :-
1- إلغاء شرط مبررات الترخيص والذى يتنافى مع مبادئ الدستور المصرى والذى يكفل الحق الشرعى فى الدفاع عن النفس لكل مواطن بدون تمييز على أساس الجنس أو اللون أو العقيدة .
2- أنتقتصر الموافقة على الترخيص على من يجتاز شروط التحريات والكشف الطبى والصحة النفسية والجسدية اللازمة لحمل السلاح.
واللى عنده أى نقاط إضافية تتكتب ويتم وضع النقاط بعد الإتفاق عليها فى شكل موضوع مثبت من جانب الإدارة القديرة للمنتدى .

وانا مع الاقتراح ده بس مش فاكسات ومش للداخليه لانها فعلا ان ما اترمتش مش هيتبص فيها اهم حاجه احنا نجمع الاعضاء باى صوره وفى اى شكل للتجمع يعنى زى توكيلات مخصصه بالقضيه دى لمحامى معين او نعمل رابطه او جمعيه تنادى بالموضوع ده واهم حاجه نحاول نوصل صوتنا للاعلام لان لازم يكون فى دعم شعبى لمطلبنا ده

الصقر المصرى 11-06-18 04:49 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 123531)
توكيل المحامى لا يتجاوز الثلاثين جنيهاً بعد تحديد إسم محامى المنتدى ... وعلى فكرة .. ممكن برضه نستخدم فكرة التوكيل وتحديد محامى كشئون قانونية للمنتدى ... وموضوع الفاكس .. حصلت قدامى إن واحد حب يبعت فاكس للمحافظ فى المنيا ... مكتب المحافظ رفض وقال أنه لا يتم إستقبال فاكسات من سنترالات عمومية ... الأفضل أولاً لو منفعش الفاكس يبقى نبعت خطاب مسجل بعلم الوصول ...

يا جماعه اهم حاجه ان الفكره تخرج برا حدود المنتدى لان فى ناس كتير بتعانى زينا فى موضوع الترخيص وميعرفوش المنتدى ويمكن ميعرفوش الانترنت اصلا لازم صوتنا يوصل ليهم علشان ينضموا لينا ونعمل ثقل شعبى لمطلبنا ده لان معلش لا الف ولا الفين طلب ولا فاكس ولا حتى خطاب هيقدروا يعملوا حاجه انتوا مش من مصر ولا ايه؟؟؟

الصقر المصرى 11-06-18 04:51 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة remah (المشاركة 123723)
يجماعه في فرق كبير قبل و بعد الثوره و انا شخصيا مستبشر خير المتحدث الرسمي قال من حق اي موظف عام الدفاع عن نفسه

ولو مش موظف يصوت ويصرخ زى الحريم ويدور على حد ينجده

SMART141366 11-06-18 12:14 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
الاخ صقر الصقر المصرى نورت موضوعنا بمشاركاتك وانا متفق معاك فى مطالباتك برابطة وتوكيلات ونشر الفكرة برة المنتدى والفيس بوك وتويتر كمان لو تحب بس يسروا ولا تعسروا وبشروا ولا تنفروا انا اختارت الفاكسات وعلى مستوى المنتدى تسهيلا للاعضاء الفاكس اسهل من التوكيل والنشر جوا المنتدى اسهل من النشر جوا مصر بس احنا ننفذ الفاكسات وجوة المنتدى ونوحد كلمتنا ونبقا يد واحدة ونشوف جدية الاعضاء ومدى الالتزام وهنقدر نتوحد جوا المنتدى على فاكس بس وليك وعد منى ياسيدى لو نجحنا فى دة اصلا نعمل حاجة اكبر ذى التوكيلات وننشرها كمان على الفيس بس خطوة خطوة عشان منبقاش بنشتغل نفسنا كام واحد هيسيب شغلة وينزل يروح الشهر العقارى ويدفع رسوم التوكيل ويقف فى الطابور لو الناس قدرت على لفاكس ربنا يكرمن ونشجعهم على الى اكبر منة واكيد الفاكس الموحد دة هيكون لية صدى وانشاء اللة يحل المشكلة وانا وضحت انة مش هيكون للداخلية بس هنبتدى بيالداخلية ونصعد جهه الفاكس لحد اعلى مستوى ومش عايزين المنتدى كلة انا عايز نص العدد الى شاهدوا الموضوع دة واستفادة من المعلومات الى فية يعنى قرابة 6000 فاكس دول كفيلين يعملوا اثر

جنرال 11-06-18 12:51 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر المصرى (المشاركة 124998)
اسمحلى اختلف مع حضرتك وهو الجهاد ايه والدفاع عن النفس ايه الاتنين واحد يعنى معنى كلامك ان الايه بتقول اننا نتدرب على السلاح لما نكون رايحين نهجم ولا نفتح بلاد بس ولا برده علشان ندافع عن البلد لو اتهاجمت من اى عدو والفرد ايه غير انه جزء من الامه يعنى الايه بتحط قاعده عامه شامله الاصل والفرع والايه بتقول من قوه يعنى سلاح مش تدريب بس ومن رباط الخيل يعنى معدات لاستخدامه والعضو مكملش الايه لان النتيجه المطلوبه من ده كله هو تحقيق عنصر الرهبه فى نفس المعتدى وان لم يفلح اكون قادر على التعامل معاه
بسم الله الرحمن الرحيم
{ترهبون به عدو الله وعدوكم} صدق الله العظيم
غير ان تفسير الايه دى بالذات عميق جدا ولا يتسع المجال هنا لتفسيرها
وقول رسول الله صلى الله عليه وسلم {المؤمن القوى خير واحب الى الله من المؤمن الضعيف}
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعدين يعنى ايه المانع من امتلاك السلاح طالما اتحقق فى الفرد عنصر النزاهه ولا يعنى هى الكحكه فى ايد اليتيم عجبه


مع إحترامي فيه فرق بين الجهاد والدفاع عن النفس , أما تاني نقطة فهي أن الأية الكريمة بترد في الجزء اللي حضرتك ذكرته (ترهبون عدو الله وعدوكم) يعني إخافة من عادى الله والمؤمنين .الدفاع الشرعي عن النفس - طبقا للقانون - أن حضرتك تدافع عن بيتك وممتلكات وخلافة يعنى دفاع أما الجهاد ففيه دفاع (ذي الدفاع عن الممتلكات والعرض وخلافه) والهجوم (ذي حالة الحرب أو رد الإعتداء أو تحرير الأرض) فالجهاد أوسع من الدفاع عن النفس والدفاع عن النفس جزء من الجهاد . بمعنى مش هما حاجة واحدة.اما الإعداد - وكما ذكرت حضرتك - مش سلاح بس يعنى ماينفعش واحد يجاهد ويسيب زوجته أو بنته لوحدهم أو والد أو والدة لا تقدر على إعانة نفسها.الإعداد مش بس سلاح ز والإرهاب مش بس سلاح أحنا لو إتعلمنا كويس حيخافوا ولو صلينا الفجر حيخافوا .فالموضوع أعم من مجرد حمل السلاح.
للتوضيح فقط
مع إحترامي

جنرال 11-06-18 12:55 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart141366 (المشاركة 68645)
اولا انا عملت اكثر من موضوع اطلب معلومات وافادة من الاخوة بس محدش رد عليا خالص كانى فى الصحراء الشرقية بس دة مش هيخلينى ابخل عليكوا بخلاصة تجربتى النهاردة لاستخراج رخصة سلاح حى
اولا التصريحات شغالة مش واقفة ذى ما فى ناس كثير هنا كانت بتضللنا وتقول انها واقفة
وهى بتطخ ومش عارفة اى حاجة دى شغالة والناس كثير بتستخرج ولو واحد بس كان عرفنا وقال انها شغالة من بداية الاحداث كان زمانا طلعنا الرخصة وخلصنا
ثانيا الاجراءات هتروح القسم ومعاك شهادتين باطنة ونظر لاستخراج رخصة سلاح تاخد طلب تملاء وتعمل فيش الطلب والفيش فى القسم ثم تمضى على اقرار بانك معندكش امراض نفسية تقدم شوية الورق دة وتاخد جواب تروح بية مقر التدريب والرماية التابع لمحافظتك وبعد متخلص التدريب يدوك شهادة ترجع بيها القسم تضم لملفك وتروح الامن العام للموافقة على الرخصة انشاء اللة .
لحد هنا كويس مكنش حد غلب كلنا كنا طلعنا المشكلة بقا فى شروط الامن العام وهي كالاتى:
لا يكون عليك اى احكام قضائية فى حيازتك ارض زراعية او محل ذهب او تجارة ضخمة شركة كبيرة محلا جامدة وليها اسم مش عندك سايبر يعنى ولا سوبر ماركت هه او شغلك مندوب مشتريات لشركة كبيرة وتجيب موافقة من الشركة الى انت بتشتغل فيها انهم بقيدولك مبالغ ضخمة تسافر بيها او تكون بدرجة مدير عام فى اى مصلحة حكومية فيما فوق او ظابط سابق
لو عرفت توفى شرط من دول جنب شوية الورق الى قلنا علية فوق مبروك عليك الرخصة وعلى فكرة انا طلع عينى عشان الم كل المعلومات الى قدامكم دى بس مش خسارة فيكم على اللة بقا لما اطلب الافادة من حد اطنش كالعادة :d

طب والرسوم يا باشا

الصقر المصرى 11-06-18 01:14 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart141366 (المشاركة 125169)
الاخ صقر الصقر المصرى نورت موضوعنا بمشاركاتك وانا متفق معاك فى مطالباتك برابطة وتوكيلات ونشر الفكرة برة المنتدى والفيس بوك وتويتر كمان لو تحب بس يسروا ولا تعسروا وبشروا ولا تنفروا انا اختارت الفاكسات وعلى مستوى المنتدى تسهيلا للاعضاء الفاكس اسهل من التوكيل والنشر جوا المنتدى اسهل من النشر جوا مصر بس احنا ننفذ الفاكسات وجوة المنتدى ونوحد كلمتنا ونبقا يد واحدة ونشوف جدية الاعضاء ومدى الالتزام وهنقدر نتوحد جوا المنتدى على فاكس بس وليك وعد منى ياسيدى لو نجحنا فى دة اصلا نعمل حاجة اكبر ذى التوكيلات وننشرها كمان على الفيس بس خطوة خطوة عشان منبقاش بنشتغل نفسنا كام واحد هيسيب شغلة وينزل يروح الشهر العقارى ويدفع رسوم التوكيل ويقف فى الطابور لو الناس قدرت على لفاكس ربنا يكرمن ونشجعهم على الى اكبر منة واكيد الفاكس الموحد دة هيكون لية صدى وانشاء اللة يحل المشكلة وانا وضحت انة مش هيكون للداخلية بس هنبتدى بيالداخلية ونصعد جهه الفاكس لحد اعلى مستوى ومش عايزين المنتدى كلة انا عايز نص العدد الى شاهدوا الموضوع دة واستفادة من المعلومات الى فية يعنى قرابة 6000 فاكس دول كفيلين يعملوا اثر

النور نورك يا اخى ولكن معاذ الله من التعسير والتنفير وعذرا لو كلامى اتفهم على انه تثبيط من العزيمه او تكسير مقاديف ولكن انا بتكلم عن الواقع اللى شفته وعشته بنفسى الفاكسات وبقولهالك عن ثقه هتترمى فى اقرب صفيحه زباله ده ان بصوا فيها او استقبلوها من الاساس خاصه ان العدد مش هيكون كبير لا سته الاف ولا حتى ستين الف هيهزوا شعره فيهم وخدها منى كلمه ثقه هيعملوا ودن من طين وودن من عجين لو على الفاكسات انا مستعد انزل دلوقتى ابعت نسخه لكل جهه مسؤوله عن الموضوع لازم يكون فيه ضغط اعلامى وتاييد شعبى وكمان نتفائل ان ممكن تتغير حاجه معلش بلدنا واحنا عارفين ماشيه ازاى بالذات العقليات اللى ماسكه الداخليه دلوقتى واللى من 30 سنه بتتعامل واتربوا على مبدا اتركهم ينبحون طالما لا يعضون .
انا قصدى من توضيح عدم جدوى فكره الفاكسات طالما ظلت داخل المتتدى هو المثل اللى تقريبا اى صياد او رامى عارفه وهو لا تلقم سلاحك طالما لن تصيب شيئا يعنى باختصار ايه لازمه نعمل حاجه واحنا عارفين نتيجتها هنكون ولا اللى بينطح فى الصخر القصه لا فى 30 قرش ولا 300 جنيه هل هتبقالها فايده ولا لا .
وتقبل خالص تحياتى،،،

الصقر المصرى 11-06-18 01:25 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 125192)
مع إحترامي فيه فرق بين الجهاد والدفاع عن النفس , أما تاني نقطة فهي أن الأية الكريمة بترد في الجزء اللي حضرتك ذكرته (ترهبون عدو الله وعدوكم) يعني إخافة من عادى الله والمؤمنين .الدفاع الشرعي عن النفس - طبقا للقانون - أن حضرتك تدافع عن بيتك وممتلكات وخلافة يعنى دفاع أما الجهاد ففيه دفاع (ذي الدفاع عن الممتلكات والعرض وخلافه) والهجوم (ذي حالة الحرب أو رد الإعتداء أو تحرير الأرض) فالجهاد أوسع من الدفاع عن النفس والدفاع عن النفس جزء من الجهاد . بمعنى مش هما حاجة واحدة.اما الإعداد - وكما ذكرت حضرتك - مش سلاح بس يعنى ماينفعش واحد يجاهد ويسيب زوجته أو بنته لوحدهم أو والد أو والدة لا تقدر على إعانة نفسها.الإعداد مش بس سلاح ز والإرهاب مش بس سلاح أحنا لو إتعلمنا كويس حيخافوا ولو صلينا الفجر حيخافوا .فالموضوع أعم من مجرد حمل السلاح.
للتوضيح فقط
مع إحترامي

حضرتك اخدت التفسير ابعد مما كنت اقصد انا مجبتش سيره الجهاد ولا قصدته رغم ان معنى الايه شامل كل حاجه بدايه من الحرامى اللى داخل بيتك يسرقك للعدو اللى بيهدد دينك وبلدك وياريت تاخد بالك من واو العطف فى الايه و عدوكم يعنى عدو الله ممكن يكون مش هو هو عدوكم والعداء جاى من العدوان يعنى اى حد بيعتدى عليك هو عدو ليك وواجب عليك انك تكون جاهز للتصدى له ومواجهته ان لزم الامر
وبرده عنصر الرهبه هيتحقق عند المعتدى عليك لما يعرف انك معاك سلاح يعنى الحرامى لو عارف انك معاك سلاح تفتكر هيفكر يسرقك
وكلام حضرتك جميل فى اننا لازم نصلى ونتعلم وانا متفق معاك بس ده ايه علاقته بموضوعنا الاصلى وهو رخص السلاح فى مصر
وبعد ده كله انا مش شايف ان فى اختلاف بيننا بس انا مش فاهم اعتراض حضرتك على ايه بالظبط يعنى ايه اعتراض حضرتك على تيسيير اصدار تراخيص السلاح لمن يطلبها شرط النزاهه بدون التعقيدات الموجوده حاليا .
خالص تحياتى،،،،

جنرال 11-06-18 01:36 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر المصرى (المشاركة 125216)
حضرتك اخدت التفسير ابعد مما كنت اقصد انا مجبتش سيره الجهاد ولا قصدته رغم ان معنى الايه شامل كل حاجه بدايه من الحرامى اللى داخل بيتك يسرقك للعدو اللى بيهدد دينك وبلدك وياريت تاخد بالك من واو العطف فى الايه و عدوكم يعنى عدو الله ممكن يكون مش هو هو عدوكم والعداء جاى من العدوان يعنى اى حد بيعتدى عليك هو عدو ليك وواجب عليك انك تكون جاهز للتصدى له ومواجهته ان لزم الامر
وبرده عنصر الرهبه هيتحقق عند المعتدى عليك لما يعرف انك معاك سلاح يعنى الحرامى لو عارف انك معاك سلاح تفتكر هيفكر يسرقك
وكلام حضرتك جميل فى اننا لازم نصلى ونتعلم وانا متفق معاك بس ده ايه علاقته بموضوعنا الاصلى وهو رخص السلاح فى مصر
وبعد ده كله انا مش شايف ان فى اختلاف بيننا بس انا مش فاهم اعتراض حضرتك على ايه بالظبط يعنى ايه اعتراض حضرتك على تيسيير اصدار تراخيص السلاح لمن يطلبها شرط النزاهه بدون التعقيدات الموجوده حاليا .
خالص تحياتى،،،،

يا باشا أنا مش معترض خالص.أنا بوضح وجهه نظري ممكن تكون صح أو غلط.أما عن الصلاة والتعلم فالموضوع جه من منطلق الإجابة على تفسير الأية الكريمة أننا لازم نستعد فشرحت أن الأستعداد يكون بحجات كثيرة مش بالسلاح فقط.أما عن الصلاة تحديدا صلاة الفجر فيقال أن الرسول (ص) قال ما معناه أننا لن ننتصر على أعدائنا إلا عندما يمتليء المسجد في صلاة الفجر كما يمتليء في صلاة الجمعة.قصدي أن ده نوع من الإستعداد برضه .يعنى نبدأ من 1 مش ننط ل100 مرة واحدة.أما عن الحرامي اللي حيتردع لما يعرف أني معاي سلاح فده منطقي ولكنه غير قانوني بمعنى أنك حتى مع وجود التصريح لا يمكنك إظهاره أو حتى حمله في بعض الأماكن.اللي عايز أقوله أن الموضوع خطير وهام فلازم نتعامل معاه بحكمة . وللمعلومية تصاريح السلاح في العالم كله مش سهلة يعنى متفتكرش أنك بتروح محل تشتري سلاح وتدفع تمنه وتروح.لأ فيه تصاريح برضه وحتى مع التصاريح في إجراءات معقدة لشراء وغستخدام السلاح.فالسؤال الهام لة إفترضنا أن التصاريح بقت سهلة في مصر - وده ماأعتقدش حايصل أبدا لأن الموضوع ليه علاقة بالأمن العام والأمن القومي - هل سيكون السلاح في أيدي أمينة؟حضرتك محترم بس السلاح في الحالة دي مش للمحترم بس ده لأي حد طالما أنه حق. فتيسير التصاريح لازم يتبعه غجراءات صارمة للحصول عليه.لأنه كمان لو كل الناس خدت تصاريح حتلاقي السلاح بقى بمليون جنيه عاشان كل الناس عايزه (ذي الصوت دلوقتي اللي بيتباع أغلى من الحي من سنه أو خارج مصر).
مع إحترامي

SMART141366 11-06-18 01:50 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اخى الصقر المصرى شكرا لردك مع احترامى لية بس اسمحلى اعقب على (وبقولهالك عن ثقه هتترمى فى اقرب صفيحه زباله ده ان بصوا فيها او استقبلوها من الاساس خاصه ان العدد مش هيكون كبير لا سته الاف ولا حتى ستين الف هيهزوا شعره فيهم وخدها منى كلمه ثقه هيعملوا ودن من طين وودن من عجين) حضرتك استخدمت ضمير الغائب فى (بصوا , استقبلوها,شعرة فيهم ,هيعملوا ودن ) اعتقد ان ضمير الغائب دة بيعود على الداخلية ومعنى دة ضمنى ان حضرتك عذرا ماخدتش بالك من قصدى انى ابتدى بالداخلية واصعد للجهات الاعلى مع تاكيدى للجهات الاعلى دى انى لجئتليهم بعد ما الداخلية تجاهلت فاكستنا ورمتها لو دة حصل والجهات دى ذى رئيس الوزراء ومجلس رئاسة الوزراء والمجلس الاعلى للقوات المسلحة وهاكذا ولو كنت حضرتك فهمت قصدى دة فهل ضمير الغائب الى حضرتك بتستخدمة دة مقصود بية كل الجهات دى هتعمل نفس الشىء من تجاهل ورمى للفاكسات فاسمحلى انا معترض معاك فى دة لان الجهات الحكومية بتهتم بالفاكسات انا موظف باحدى الوزارات الحكومية وعارف يعنى اية فاكس والفاكس بيكون لية ورقة اسمها ريسيفيد فية بيانات الفاكس وعدد الورق وساعة التسليم للجهة المرسل ليها بتاخدة لما ترسل الفاكس ومن حقق ترجع وتابع ببيانات الريسفيد دة وتشتكى كمان لو فاكسك ضاع بالخطء مابالك بالاف الفاكسات وكل فاكس بياخد رقم .

safwat 11-06-19 11:05 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اللهم اصلح حال مصر و المصريين ، ووحد كلمتهم على الخير ..

SMART141366 11-06-20 01:03 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اللهم امين

خوفو 11-06-25 10:37 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
أنا خليت واحد صحبى يسال مأمور المركز ايلى عندنا قاله استخراج رخصه سلاح طبنجه أو خرطوش قله مستحيل نرخص لحد فى المنطقه دى كل ايلى عنده مجدد الرخصه لاكن مفيش ترخيص جديد

خوفو 11-06-25 10:57 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
المنطقه عندنا فيها سلاح مرخص كتير أكثر من 20واحد سلاح مرخص خرطوش وطبنجه فى منطقه وحده دا غير ايلى فى البحيره واللسا وباقى الجماليه ده السلاح المرخص أما السلاح ايلى مش مرخص كتير أوى دا العيل عندنا عنده 15:20 سنه معاه طبنجه وحزام طلقات على وسطه أو صطور فلازم البلد تعرف اينك عندك سلاح طبعا الحكومه مش مرخصالك فتطر تشترى سلاح مش مرخص عشان تخوفهم وميتعرضوش ليك ولا لاهلك علشان كده ايحنا عندنا سلاح كتير لاكن لما الحكومه ترجع هندفن السلاح ده لحين العوزه

hema777h 11-06-26 06:07 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
انا كنت بعمل صيانة في قسم شرطة في القاهرة الجديدة بسالهم علي الترخيص قاللوي لازم واسطة تكون تقيلة اوووي يعني من لواء لمدير امن اقل من كدااااااااا انسي

SMART141366 11-06-27 11:49 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
احنا واسطتنا ربنا تنفع الواسطة دى؟؟!!!

remah 11-06-28 12:38 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
سلام الله عليكم ياريت حد عندة علم يفيدنى
يوم الخميس اللى فات عملت مقابلة مع مفتش مباحث القسم
ووافق على ملف ترخيص السلاح وامر بترحيل ملفى فورا للمديرية
حد يعرف دة معناة اية و الرد بيجى من المديرية بعد فترة قد اية و ياترى انا فين بالظبط و هل موافقتة ليها اهمية
جزاكم الله كل خير

SMART141366 11-06-28 07:29 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
للاسف صديقي remah ‎‏ ارسال ملفك المدريه بعد المقابله معناه انهم وافقو انك تقدم اصلا مش وافقوا علي الترخيص والورق عاده بياخد شهرين في الغالب بس في حالات بتقعد اكثر من سنه وبدون اسباب وانت وحظك

remah 11-06-28 08:03 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
شكرا علي ردك

hanyyosf 11-06-29 11:29 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
صديقي remah ربنا يكرمك بالموافقة ان شاء الله بس اسمحلي اوضح ان الترتيب مختلف شوية عن الي حضرتك قولتة انا موجود في محافظة الشرقية الي حصل معايا اني قابلت ظابط المباحث التابع له و بعد موافقتة قبل مني الموظف المختص الورق و هو عبارة عن ( شهادة نظر و باطنة صادرة من المستشفى العام + فيش جنائي حديث لم يمر علية 3 شهور + وثيقة التعارف )

و بعد قبول الورق قام الموظف المختص بتوجيهي الي مركز تدريب الشرطة لاتمام تدرة تدريبية نظرية لاستخدام السلاح و احضار ما يفيد اتمامها للقسم الخاص بي .

ثانيا قام الموظف المختص بتوجيهي بعد ذلك الي مكتب المخدرات للاستعلام عن الاشخاص الذين في وثيقة التعارف التي قمت بتقديمها في القسم و احضار ما يفيد انه لايوجد اي فرد من العائلة له تسجيل مخدرات

و قام الموظف بعد ذلك بمخاطبة الجهات الاتية ( مباحث الاموال العامة + التهرب الضريبي +مباحث الاداب ) للاستعلام عن سيادتي و عائلتي

ثم قام معاون المباحث بمعاينة المحل الخاص بي حيث اني املك محل مجوهرات و بناء علية تقوم المباحث بعمل تقرير يفيد السماح بالترخيص او عدمة لو في موانع للترخيص

ثم يقوم الموظف المختص بارسال الملف الخاص بي الي مديرية الامن و انتظار موافقتهم ان شاء الله

ادعولي يااااااااااااا ررررررررررررررررررررررب

SMART141366 11-06-30 01:24 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
شكرا على المعلومات اخ hanyyosf

m.shelaby 11-06-30 01:49 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
علي فكرة رخصة السلاح بتاخد وقت طويل جدا في هذة الأيام لأنني منذ شهرين الي الأن ولم احصل الا علي مراجعة كشف العيلة من مديرية ا؟لأمن وهي من اولي خطوات الحصول علي الرخصة

SMART141366 11-06-30 07:22 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
فعلا كلامك صحيح اخ m.shelaby

remah 11-07-01 01:21 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اخي هاني الخطوات هنا مختلفه في مصر الجديده_اول سؤال من الموظف انت بتشتغل ايه قلت له اني مدير عام في مصر_ _ _فقال اه و اتعدل بعد ماكان معوج و اداني ورقه و قال جهز الورق و تعالي _ المهم جهزت الورق و عمل ملف وذهبت مركز التدريب وجبت الشهاده و قال عدي عليا بعد شهر عديت عليه الادارات العامه ردت مخدرات اموال و اداب و قابلت مفتش المباحث و وافق وادي تعليمات بان الملف يمشي و اديني مستني

remah 11-07-01 02:03 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
حسب كلام الموظف ان الكشف يتم علي مقدم الطلب من واقع الاسم المدون بالبطاقه فقط ورد الادارات يكون علي الشخص نفسه اما الكشف علي العيله حتي ترحيل ملفي لم يذكر عنه شئ احتمال يتم في الامن العام المهم اصبح الموافقه لي ليس لها اهميه لان حمل سلاح اليومين دول في منتهي الخطوره فضلا عن ارتفاع الاسعار العالي جدا وقد نما الي علمي حلوان 8 طلقات لاتباع الا للعسكرين اما 920 سعرها 16235 و 980 سعرها 23000 والكلام متضارب حول جودتها و مظهرها الخارجي و خامتها و تقفلها الامر تركه لله و اذا كان في حد عنده 920 او 980 يقول رائيه و يرفع صورتها حتي نهتدي بيه اما بخصوص الطلقات مفتش المباحث افاد لي انها غير متوفره في السوق والموجود الماني ب 30 جم و شكرا

remah 11-07-03 12:27 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اى مدير عام من حقة ترخيص سلاح و من اين مصدر المعلومة

mosh0o0 11-07-04 11:03 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
يا جماعة انا من شهر رحت المديرية (بواسطة)و مليت وثيقة التعارف و عملت الفيش و الشهادتين (باطنة و نظر)و رحت مركز تدريب الضباط و خدت شهادة من هناك انى بفهم فى السلاح و دة كان بعد ما رحت البنك و عملت شيك ب70 جنية علشان اروح بة لمركز التدريب .و الاستعلام عن وثيقة التعارف خلص و اتمضى علية ان قرايبى تمام و فاضلة موافقة جهات تانية(الامن العام و الاداب و .....)و الموضوع نام على كدة و مش عارف لية و مش عارف فاضلى اية.
المهم حتى لو معاك واسطة الطلب على الترخيص كتر اوى و علشان كدة الرخص بطيئة او شبة واقفة

SMART141366 11-07-04 02:08 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
كلامك صحيح اخ mosh0o0 نفس الى حصل معايا بس انا رحت من غير واسطة مستعين باللة ومبررات حمل سلاح قوية عبارة عن املاك بموجب الاوراق الرسمية

Mongy 11-07-05 04:45 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
يا جماعة أنا بعشق الطبنجة البريتا قوي قوي قوي. حد عارف سعر الطبنجة البريتا الإيطالي الصوت عامل كام دلوقتي؟ ويا ترى فيه أمل الحكومة تفتح التراخيص للطبنجات الحي؟

Mongy 11-07-05 04:49 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
سؤال بجد.... هل من الممكن الحكومة تتفهم وجود سلاح ناري حي بدون رخصة في الوضع الحالي للبلد مع شخص يشهد له بالإعتدال والمسؤلية؟ في حين أنه ليس لديه مقومات الحصول على رخصة سلاح حي؟

SMART141366 11-07-06 04:56 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
للاسف لا تفاهم مع من يحمل سلاح بدون ترخيص من قبل الجيش وليس الداخلية

الصقر المصرى 11-07-06 06:22 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 125221)
يا باشا أنا مش معترض خالص.أنا بوضح وجهه نظري ممكن تكون صح أو غلط.أما عن الصلاة والتعلم فالموضوع جه من منطلق الإجابة على تفسير الأية الكريمة أننا لازم نستعد فشرحت أن الأستعداد يكون بحجات كثيرة مش بالسلاح فقط.أما عن الصلاة تحديدا صلاة الفجر فيقال أن الرسول (ص) قال ما معناه أننا لن ننتصر على أعدائنا إلا عندما يمتليء المسجد في صلاة الفجر كما يمتليء في صلاة الجمعة.قصدي أن ده نوع من الإستعداد برضه .يعنى نبدأ من 1 مش ننط ل100 مرة واحدة.أما عن الحرامي اللي حيتردع لما يعرف أني معاي سلاح فده منطقي ولكنه غير قانوني بمعنى أنك حتى مع وجود التصريح لا يمكنك إظهاره أو حتى حمله في بعض الأماكن.اللي عايز أقوله أن الموضوع خطير وهام فلازم نتعامل معاه بحكمة . وللمعلومية تصاريح السلاح في العالم كله مش سهلة يعنى متفتكرش أنك بتروح محل تشتري سلاح وتدفع تمنه وتروح.لأ فيه تصاريح برضه وحتى مع التصاريح في إجراءات معقدة لشراء وغستخدام السلاح.فالسؤال الهام لة إفترضنا أن التصاريح بقت سهلة في مصر - وده ماأعتقدش حايصل أبدا لأن الموضوع ليه علاقة بالأمن العام والأمن القومي - هل سيكون السلاح في أيدي أمينة؟حضرتك محترم بس السلاح في الحالة دي مش للمحترم بس ده لأي حد طالما أنه حق. فتيسير التصاريح لازم يتبعه غجراءات صارمة للحصول عليه.لأنه كمان لو كل الناس خدت تصاريح حتلاقي السلاح بقى بمليون جنيه عاشان كل الناس عايزه (ذي الصوت دلوقتي اللي بيتباع أغلى من الحي من سنه أو خارج مصر).
مع إحترامي

طبعا بعيدا ان ترتيب السلاح مستحيل يكون رقم 100 وبعيدا ان تفسير الايه مش موضوعنا واحنا تقريبا مش مختلفين فيه ومع الاحترام لوجهه نظر حضرتك بس انت نسيت ان فى قانون يعنى اللى يغلط او يستخدم السلاح فى غير محله يتحاكم ويتحاسب ويتحمل نتيجه غلطته غير ان وجهه نظرك هى نفسها الحجه المعلنه للداخليه واللى معناها الفعلى ان الشعب المصرى شويه عيال ولو مسكوا النار ولعبوا بيها هيعوروا نفسهم بيها يا اخى الشعب المصرى اثبت للعالم كله انه قد المسؤوليه عيب ان العالم كله شاف ده واستوعبه وغير نظرته لينا بسبب كده والداخليه وحضرتك مش شايفينه غير اننا بنتكلم عن سلاح يعنى اللى بيفكر اصلا يشيل سلاح بيبقا عامل الف حساب لمسؤوليته وصدقنى عن تجربه الكلام ده ومين قال ان السلاح فى اى مكان فى العالم ليه اجرائات معقده حضرتك فى اى دوله اوروبيه بس اكيد مش بجنسيتك العربيه لو مواطن اوروبى او اميركى وبعض دول اسيا زى كوريا واليابان وبقيه دول النمور الاسيويه وغيرهم السلاح بيتباع فى المحلات وكل الشروط اللى عليه شخص المتقدم انه ميكونش ليه اى سوابق اجراميه وسليم نفسيا وكل اللى بتعمله انك بتملا استماره واحده لا اكثر ولا اقل بتدفع ثمن السلاح وبتستلمه فى خلال اسبوعين ولا عقد ولا نفسنه ولا يقولك هاتلى وهاتلى وهاتلى ويا اديناك الترخيص يا لا غير ان حضرتك لو بصيت لشروط التقديم هتلاقيها غير دستوريه بالمره ومفيهاش اى عدل .
اكيد مش بقول ان الاطفال تمسك سلاح لكن انا نفسى ان الترخيص يبقا مجرد اجرائات ميتحكمش فيها اى شخص مهما كان منصبه يعنى يبقا زيه زى رخصه القياده ورخصه السياره وجواز السفر مش تتحط تحت مزاج رئيس المباحث لحد مدير الامن يا شكلك عجبه يا لا .
وبوجه كلامى للداخليه وياريت صوتى يوصلهم (احترموا المصريين احنا كبار وكبار قوى كمان واعقل مما تتخيلون والعالم كله يشهد بده وبصوا لاوباما لما قال يجب ان نربى ابنائنا ليصبحوا كالشباب المصرى وهو رئيس اكبر دوله فى العالم فى الوقت الحالى )
خالص تحياتى،،،

الصقر المصرى 11-07-06 06:37 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart141366 (المشاركة 125240)
اخى الصقر المصرى شكرا لردك مع احترامى لية بس اسمحلى اعقب على (وبقولهالك عن ثقه هتترمى فى اقرب صفيحه زباله ده ان بصوا فيها او استقبلوها من الاساس خاصه ان العدد مش هيكون كبير لا سته الاف ولا حتى ستين الف هيهزوا شعره فيهم وخدها منى كلمه ثقه هيعملوا ودن من طين وودن من عجين) حضرتك استخدمت ضمير الغائب فى (بصوا , استقبلوها,شعرة فيهم ,هيعملوا ودن ) اعتقد ان ضمير الغائب دة بيعود على الداخلية ومعنى دة ضمنى ان حضرتك عذرا ماخدتش بالك من قصدى انى ابتدى بالداخلية واصعد للجهات الاعلى مع تاكيدى للجهات الاعلى دى انى لجئتليهم بعد ما الداخلية تجاهلت فاكستنا ورمتها لو دة حصل والجهات دى ذى رئيس الوزراء ومجلس رئاسة الوزراء والمجلس الاعلى للقوات المسلحة وهاكذا ولو كنت حضرتك فهمت قصدى دة فهل ضمير الغائب الى حضرتك بتستخدمة دة مقصود بية كل الجهات دى هتعمل نفس الشىء من تجاهل ورمى للفاكسات فاسمحلى انا معترض معاك فى دة لان الجهات الحكومية بتهتم بالفاكسات انا موظف باحدى الوزارات الحكومية وعارف يعنى اية فاكس والفاكس بيكون لية ورقة اسمها ريسيفيد فية بيانات الفاكس وعدد الورق وساعة التسليم للجهة المرسل ليها بتاخدة لما ترسل الفاكس ومن حقق ترجع وتابع ببيانات الريسفيد دة وتشتكى كمان لو فاكسك ضاع بالخطء مابالك بالاف الفاكسات وكل فاكس بياخد رقم .

اعتراض حضرتك على راسى من فوق بس حضرتك حللت المشاركه بتاعتى لغويا واستخلصت منها معانى معظمها مقصدتهاش ولا كانت فى بالى وكمان فسرت الكنايات والاستعارات المكنيه اللى حضرتك اقتبستها منى تفسير مغاير للمقصود منها
حضرتك موظف فى جهه حكوميه وطبعا مع احترامنا لكل الجهات الحكوميه لكن حضرتك بتتكلم على الشكاوى والبلاغات والالتماسات اللى بتتبعت عن طريق الفاكس لكن هنا احنا بنطالب بتعديل فى لوائح الداخليه ممكن توصل لتعديل تشريعى فى قانون الاسلحه والذخائر والموضوع ده اكبر من الموظف اللى هيستقبل الفاكس هو ورئيس رئيسه حتى وزير الداخليه نفسه وبصراحه الموضوع اكبر من انه يتحل بمجرد فاكسات غير ان حضرتك بتتكلم عن كلام الكتب والواقع حاجه تانيه خالص احنا اه هنشتكى ان الفاكسات متنظرش فيها ولا اترد علينا ومخدتش بالك ان الرد ممكن ييجى بان الموضوع اتحال للبحث وحلنى بقا تكون ماتت ناس وحييت ناس لو حد رد علينا والرد هيكون برفض الاقتراح او الشكوى والخطوه اللى بعدها اننا هنروح للجهات الاعلى فالاعلى ونفس النتيجه وفى الاخر هنصب فى القضاء ودى دايره تانيه يا جماعه خلونا نفكر تفكير عملى اقصر الطرق للربط بين نقطتين هو الخط المستقيم يعنى الواحد لما يكون تعبان عنده دور برد يروح لدكتور انف واذن على طول ولا يروح لدكتور جراحه ويحوله ليه طول ما احنا عارفين الحل فين ايه المانع اننا ننفذه مباشره
ولو على الفاكس اتفقوا انتوا على الحل ده وانا اول واحد هبعت الفاكسات لكل الجهات اللى هتحددوها طالما اتفقنا على حل لان هى دى الديمقراطيه ولا ايه ؟
خالص تحياتى،،،

SMART141366 11-07-07 02:40 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
اخى الصقر المصرى اولا شكرا لردك وثانيا شكرا لادبك فى الحديث وثالثا شكرا للديمقراطية المتمثلة فى مشاركتك لاحترام راى الاخرين

mosh0o0 11-07-07 01:45 PM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
علشان اكون معاكو اول باول
كلمونى من القسم و رحت و مامور القسم شافنى و مضى على الورق وراح لرئيس المباحث (مش عارف لية)
و مستنى لسة الردود من الاداب و الامن العام و التهرب الوظيفى و المخدرات لسة ماجتش
دة كل الجديد يا سادة و ربنا يوفق الجميع

tomcruies_egy 11-07-08 02:15 AM

رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر
 
تم طرح موضوع فتح نراخيص السلاح في حلقة قدمها الصحفي مجدي الجلاد في برنامجه لازم نفهم على قناة cbc والضيوف من تجار سلاح ومدير أمن سابق مجدي البسيوني أجمعوا على ضرورة فتح الترخيص دون مبررات لكل مواطن شريف وحسن السمعة
حلقة قوية جدا تابعوا إعادتها


الساعة الآن 10:46 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir