الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   رابطة مالكى الاسلحه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=107)
-   -   رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص) (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=10856)

eagle1 12-05-09 03:01 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
بصراحة أنا مش مصدق . طلعت طلعة مع أصدقائي و إندهشت من أداء الطبنجة الحلوان 51 الخاصة بى أنا حاطط صورتها فى هذا الموضوع. إصدار قديم, أرقامها بالعربى لسة شاريها من أسبوع و كانت أول مرة أجربها. ضربت خزنتين و لم يكن هناك أىسخونة على الإطلاق كما سمعت عن الحلوان. دقة نيشان مذهلة . ردة فعل شبه معدومة.. أنا فعلا سعيد جدا بأداء الطبنجة دى.

owkean 12-05-09 01:49 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ربنا يباركلك فيها

محمود معاطي 12-05-11 01:17 AM

حلوان للبيع
 
5 مرفق
عندي طبنجة حلوان قديمة للبيع 9 طلقات وسوبر 7 ارقام انتاج مصنع الاسكندرية حالتها ممتازة للاستفسار 01113213932 من السبت للاربعاء من الساعة 11 صباحا حتي ال3 عصرا

owkean 12-05-11 11:46 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ممكن نعرف السعر كام

waleedm 12-05-11 08:00 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
السلام لكل الاعضاء
انا شغت حلوان 51 تصدير
نغس السلاح بس التصدير بيزيد مغتاح امان بعد ما شد الاجزاء تقفل الامان وي اعلب الطبنجات اما ال51 العادي الامان ملوش لزمة لانه يعمل فبل شد الاجزاء فقط
و ممكن يكون فرق في الخامة بس مش متاكد لاني مضربتش بيه بس موضوع الامان اكيد لاني شفته
و تقبلو مروري

owkean 12-05-12 07:06 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
احنا دايما بناخد الفرزه الاخيره

السيد منصور الكفراوي 12-05-14 08:05 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
شكرا الاخوه الكرام علي هذه المعلومات المفيده وانا ربرضه لسه مطلع الترخيص و محتار اشتري ايه خصوصا بعد الاسعار اللي انا سمعتها فبرجاء النصيحه

السيد منصور الكفراوي 12-05-14 08:10 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
اخي الفاضل محمود معاطي
ممكن نعرف السعر و ليه هتبيعه

محمود معاطي 12-05-14 11:21 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
السعر 18000 والسبب هشتري سلاح بروننج كان متحرز وخلصت ورقة

أشرف صبرى 12-05-14 11:48 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
بالتوفيق للجميع

السيد منصور الكفراوي 12-05-15 08:04 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ياه الاسعار غاليه فعلا عموما ربنا يوفقك و تبيعه
شكرا اخي الكريم

السيد منصور الكفراوي 12-05-15 08:15 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
وطب ايه رايكم في المسدس استرا انا لقيته في الداخليه كضبطيه
ولقيت سعره كويس بس ايه اخباره و اخبار طلقاتيه انا عارف انها 8.5
وشكرا

gmslem 12-05-15 11:36 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ربنا يصلح الحال و ترجع الاسعار لوضعها الطبيعي قبل الثورة .

owkean 12-05-18 02:27 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ربنا يجعلنا من مللاك الحلوان بالترخيص

أشرف صبرى 12-05-19 01:44 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
بالتوفيق للجميع....المناقشات مفيده و جميله

السيد منصور الكفراوي 12-05-19 02:37 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
لسه انا بدور علي مسدس يكون كويس و سعره كويس
من يجد برجاء الافاده

owkean 12-05-19 04:30 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
السوق مش ناوي ينزل في الحلوان ولا ايه دي الطبنجه عدت سعر البندقيه الالي

makadimic 12-05-22 02:22 AM

Re: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
انا عندى طبنجه حلوان عادى مترخصه باسم الوالد على الحيازه ,بقالها دلوقتى بتاع 15 سنه بصراحه طبنجه حلوه بس مشاكلها كتير

owkean 12-05-22 11:42 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
عشان احنا بيتباعلنا مخلفات المصانع والنضيف بيطلع بره

السيد منصور الكفراوي 12-05-29 11:49 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
يا جماعه انا لا ازال ابحث عن مسدس علي الرخصه بسعر كويس من يجد برجاء الافاده
01001701512

owkean 12-05-29 12:03 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
يا جماعه لو مرسي مسك يبقي ندور علي ارباجي او جرنوف بالترخيص مش حلوان

mido492003 12-05-30 04:26 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
انا حبيت انى اقول بس من باب المشاركة انى اشتريت حلوان 51 ال8 طلقات وبصراحة مزعلنيش فى اى حاجة غير انو شكلو وحش لاكن ضربت بيه حوالى 70 طلقه من غير ميكدب ولا مرة

owkean 12-05-30 07:45 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ربنا ما يجيب تكديب بس ياراجل ويباركلك فيه

عمرو بيه 12-05-31 01:01 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ربنا يباركلك فيه ... بس أنا بقترح إن كل واحد من الأعضاء عنده حلوان يعرض صورته على المنتدى في هذه الرابطة يعني عشان نشارك بعض ونقيم الأسلحة .....

BERETTA fs92 12-05-31 03:42 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
اوللا اسمحو لي بالمشاركه بالرغم من اني غير مشترك بالرابطه ولا امتلك مسدس ولكن تخيل المسدس حلوان لو غيرو شكل الدبشك الزباله بتاعو ولو حولو يغيروا الخامه هيقل وزنه ورده الفعل هتقل وهيبقي ممتاز ومش هنتحاج لجلوك ولا سيغ ولا اي حاجه ولو ظبطوا شويه السوست الي فيه زي سوسته الياي خاصه لانها بتضف عند ملأ الخزنه كامله وعلي فكره هو سعره بالمواصفات بتاعته دلوقتي ميعديش 1000 جنيه لو اتنطط

nazekbakr 12-06-01 08:08 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mero1x (المشاركة 137414)
كلام غير صحيح بالمرة

الرصاصة يتضرب يا لا (مكدبة)
اما قصة ال 4 ثوانى فدى عقلانياً مستحيلة الحدوث وايضاً ديناميكاً مستحيلة ولا حتى تأخير ثانية واحدة بعد طرء الكبسولة .

تقبل مرورى

يا جماعة معني التكديب وان الطلقة مرطبة مش انها هتضرب وتفضل في الماسورة لا معناه ان البارود مرطب وفي الحالة دي بتضرب الطلقة تنفجر الكسبولة فقط اما البارود بياخد وقت في الاشتعال وف حين حدوث مانع او تكذيب للطلقة يتوجب عليك ان تضع السلاح في اتجاه هدفك لمدة 15 ثانية تحسبا لاشتعال البارود وخروج المقذوف ده للامان

nazekbakr 12-06-01 08:13 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر المصرى (المشاركة 137798)
الطبنجه 9مللى حلوان المعدل عن تجارب شخصيه هو مسدس فاشل بكل المقاييس من وجهه نظرى واسبابى عن تجربه هى:
1-ثقل وزن السلاح وكبر حجمه النسبى
2-رد الفعل التقيل نسبيا بالذات لاصحاب البنيه الضعيفه واللى كمان بياثر على التصويب فى حاله الاطلاق المتتالى
3-الخزنه بتشيل 8 طلقات بس وده الحد الاقصى ليها والعملى 7 طلقات علشان الياى ميضعفش وده فى حد ذاته عيب خطير لانه مش بيحقق عنصر الكثافه النيرانيه المطلوبه للردع فى حالات الدفاع عن النفس (يعنى مثلا لو اتقطع عليا الطريق وفى المتوسط بيكونوا 5 افراد لو هتعامل معاهم مش هيكون قدامى غير انى اضرب فى المليان على طول لانى هبقى محتاج انى اوفر الطلقات ولا هعرف اضرب طلقه فى الجو ولا طلقه فى الارض زى تعليمات الداخليه )
4-مدى الطلقه فى التوجيه 10متر والمحاذاه 20 متر والتنشين 50 متر وده اخر مدى مؤثر للطلقه بعد كده هتكون كانى ضربته بطوبه فى حين ان المدى ده اكبر من كده فى الجلوك او البيريتا او الfn البلجيكى
5-خامات السلاح رديئه وبتسخن بسرعه فى الاطلاق المتتالى وده بيخليها تعلق فى اوقات كتير حتى مع التنظيف المنتظم للسلاح برده مع الاستخدام العادى والاقل من العادى هيعلق واجزاء كتير بتتقطم فى الضرب غير اليايات اللى بتبتدى تضعف مع اى استخدام واكترها ياى الترجيع وياى دفع الخرز وياى التتك احيانا ومعنى كده ان السلاح عمره قصير
6-عمليه الامان فيه تافهه جدا بالرغم من انها تبان معقد غير انها بتحتاج لاستخدام اليدين معا وده عيب خطير
وده طبعا رايي الشخصى ولو فيه ميزه هو رخص ثمن السلاح ليس الا وعن نفسى مش بنصح اى حد بيه الا لو كان عايز يشترى مجرد خيال ماته وبالنسبه للثمن اعتقد ان الفرق بينه وبين انواع اخرى زى ال اف ان البلجيكى مش هتكون غاليه بالنسبه للحلوان .
خالص تحياتى،،،

بص يا استاذي بالنسبة للثقل في الحجم فعلا الحلوان تقيلا بس ممكن تقارنها بالسي زد السي زد اتقل كمان بس الحلوان فعلا رد فعل اشد من السي زد اما بالنسبة للعملية الحلوان سلاح عملي بكل المقاييس لانه فكرة عمله بسيطة ومفيش تعقيدات في الاجزاء الداخلية وبالنسبة للامان بالعكس ده افضل امان لانه بيعمل خنق للطارق من الاخر هو سلاح كويس عيبه شكله الغبي وثقل الوزن فقط

owkean 12-06-02 10:54 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ربنا يوفقكم يا جماعه

xahhr 12-06-02 11:09 PM

رد: Re: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anomany (المشاركة 354564)
انا معى حلوان920 اربعة ارقام فقط ولسة شارية من شهر

يعني ايه اربع ارقام بس هو رقم السلاح بيفرق؟؟؟؟؟؟

عمرو بيه 12-06-07 02:01 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من يومين روحت مع صديق لي مستشار إلى مركز التدريب عشان نجرب المسدسات الي معانا وفعلآ أول مرة أجرب السلاح بتاعي وضربت هناك على الشاخص 12 طلقة وكان اداء الطبنجة الحلوان اللي معايا ممتاز والحمدلله والماسورة مش بتسخن ولا حاجة بس هو رد فعلها قوي شوية ....... مافيش حد من الرابطة رد عليا بخصوص وضع صور للطبنجات الحلوان اللي معاهم ؟؟؟

owkean 12-06-07 09:52 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
افيدونا بالخبره في موضوع الصور ويريت لو الصوره باسم الموديل بالسعر جديد

orbany 12-06-07 05:46 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
اخيرا اشتريت مسدس حلوان 51 اصدار قديم مكتوب عربى و انجليزى باركزلى يا رجالة بعد عناء

owkean 12-06-07 11:21 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
الف مبروك وعقبالنا

orbany 12-06-08 02:35 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
اكرمك اللة اقول النصيحة ليكم الذهاب الى المراكز المتطرفة فى المنوفية و القليوبية و كذا الجيزة موظف التراخيص عارف السلاح المتسلم للوفاة او للسحب لزوال الاسباب دة كمان فى الصعيد انا اشتريت من المنوفية ظبط الموظف يجبلك عنوان الناس و تليفونهم و اى خدمة يا ريس

orbany 12-06-08 02:37 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
السؤال للخبراء ازى نظبط الحلوان من جلفنة و يد خشب و عند مين اصل شكلة مش عاطفى ابدا الرجا المراسلة على الخاص

owkean 12-06-08 10:37 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
نصيحه فعاله والله

waleedm 12-06-11 07:33 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
باركولي
النهاردة استلمت الطبنجة بتاعتي و سعيد جدا هية حلوان دنشواي 4 ارقام عربي و جبتها عن طريق عضو محترم و له كل الشكر و التقدير الاستاذ اشرف صبري بتاعت ضابط عميد بالقوات المسلحة راجل في منتهي الاحترام من طرف سيادته
و احمد الله لاني وديتها لتاجر سلاح و قالي تحفة ضربت بسيط قوي و صعب الاقي الحالة دي
و ان شاء الله هطلع علي القسم و اثبتها علي الرخصة
و عقبال كل الاعضاء الكرام من كل البي

owkean 12-06-11 11:09 PM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
الف مبــــــــــــــــــــــــــروك

عمرو بيه 12-06-12 03:08 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
ألف مليون مبروك وربنا يكفيك شرها بس ياريت نشوف صور للطبنجة على المنتدى لو أمكن ... وشكرآ

owkean 12-06-12 09:26 AM

رد: رابطة مالكي مسدس حلوان (بالترخيص)
 
يريت الصوره ومعاها الامكانيات بتاعتها


الساعة الآن 10:47 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir