الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الورشة (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=63)
-   -   اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=36452)

محمد مكاوى 13-07-16 03:43 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h_love_n20 (المشاركة 513644)
السلام عليكم انا عندى مسدس ايكول فورات ماجنيوم الاصدار الجديد بحاول افكه مش عايز يتفك رغم انى كان عندى واحد نفس النوع كنت بفكه عادى ولما سألت قلولى لازم تكسر برشامه المصنع فممكن حضرتك تفيدنى فى الموضوع ده

رد الأجزاء بعفية شوية

يعنى صدرها فى اى قطعة خشب هتخرج من المجرة بأزن الله

احمد هاشم 13-07-16 04:58 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم
لو سمحت عندى مسدس ولتر p22 8 ملى فيه مشكله الزناد بتاعو بقى يروح ويجى من غير مالمسو بقى مفوت خالص
ممكن اعرف ايه المشكله
وسوال تانى انا اسف عندى خزنه بس من غير كعب ولا سوسته فاضيه يعنى
هل ممكن اجبلها كعب وسوسته وتشتغل تانى
وشكرا

محمد مكاوى 13-07-17 12:32 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد هاشم (المشاركة 514720)
السلام عليكم
لو سمحت عندى مسدس ولتر p22 8 ملى فيه مشكله الزناد بتاعو بقى يروح ويجى من غير مالمسو بقى مفوت خالص
ممكن اعرف ايه المشكله
وسوال تانى انا اسف عندى خزنه بس من غير كعب ولا سوسته فاضيه يعنى
هل ممكن اجبلها كعب وسوسته وتشتغل تانى
وشكرا

اولأ
مشكلة الزناد ان وصلة التتك مكسورة

و بنسبة لقطع غيار الخزينة ممكن تعمل الباقى بسهولة لو موجود القطعة الى بتحمل الطلأقات و تسمى كرسى الطلأقات
الباقى عبارة عن سوستة و شريحة تثبيت الكعب و الكعب ممكن تلأقيهم عند اى ورشة صيانة سلأح مرخص لها
و اماكن ورش السلأح موجودة فى موضوع مثبت فى قسم الورشة .

بتوفيق

هاوى بس غاوى 13-07-17 02:32 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 514691)
لسة مافكتش الرمبو يامحمد بية
المصرى هيفيدك فى الموضوع دة

شكرا على ردك استاذ محمد
والمصرى للاسف محاولش يفكها

هاوى بس غاوى 13-07-21 11:27 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
ممكن طريقة فك شاكوش الجاكال ديوال

محمد مكاوى 13-07-23 05:57 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى بس غاوى (المشاركة 516183)
ممكن طريقة فك شاكوش الجاكال ديوال

تحت امرك

بعد فك الاجزاء المتحركة هتفك المقابض و زراع التتك

يوجد تيلة مسكة الشاكوش هتحط عليها بنز يكون نفس قطر التيلة و الدق علية بعد خروجة من الجة المقابلة
هيخرج الشاكوش و معة السوستة


ملحوظة :

عند رفع الشاكوش تزكر اتجاة تركيب السوستة

رومانى زكريا 13-07-25 11:59 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
مرحبا أستاذ محمد

كل عام وانت بخير ورمضان كريم

انا معايا والتر بى ٩٩

كنت بسأل لو فيه حد ممكن يعمل كرسى طلقات نيكل أو حديد

بدل البلاستيك لان الدقن إللى فى الكرسى المسئولة عن رفع دراع الأجزاء عند ضرب آخر طلقه بالخزنه

كنت عايز حد يخرطها حديد فأيه رأيك لو تتعمل تتخرط من أنهى سبيكة

شكرًا ليك

محمد مكاوى 13-07-26 12:31 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رومانى زكريا (المشاركة 517385)
مرحبا أستاذ محمد

كل عام وانت بخير ورمضان كريم

انا معايا والتر بى ٩٩

كنت بسأل لو فيه حد ممكن يعمل كرسى طلقات نيكل أو حديد

بدل البلاستيك لان الدقن إللى فى الكرسى المسئولة عن رفع دراع الأجزاء عند ضرب آخر طلقه بالخزنه

كنت عايز حد يخرطها حديد فأيه رأيك لو تتعمل تتخرط من أنهى سبيكة

شكرًا ليك

و حضرتك بالف خير
شكرأ على المقدمة الطيبة رومانى

بنسبة للكرسى لة طريقتين ممكن يسبك عن طريق عمل اورنيك على الكرسى البلأستيك الأصلى مع اصافة التعديلأت المطلوبة بد التأكل الموجد بها و طب قطعة و تكون الأمنيوم قاسى و دة بيتحكم فية الفنى المسئول عن السبك و النتيجة خامة الأمنيوم صلبة و درجة صلأبة تعادل الحديد الغير معالج مع مميزات اللمنيوم المميزة

ثم بعد السبك بيتم ازالة الريش بمبرد و هتعلق الأجزاء فى اخر طلقة بصورة طبيعية

ثانيأ :
شريحة المنيوم و تشكيلها عن طريق الثنى و تفريز مكان البروز المسؤل عن رفع عتلة التعليق
ممكن تنفيز الفكرة فى اى ورشة صيانة اسلأحة و المهم تكون مسورة المسدس مغلقة

دى عنوين ورش الصيانة الى ممكن تعملك القطعة

1- زكي عوض و اولاده
عنوانه 15 ش الحداد - متفرع من ميدان كامي - الشرابية - بجوار مستشفى غمرة العسكري ت:22359929
التخصص: إصلاح جميع انواع المسدسات و البنادق صوت و حى برخصة فقط
مواعيد العمل : من 10 صباحا حتى 6 مساء


2- 100 ش شبرا - الدوران - أمام محطة مترو روض الفرج
التخصص : تصليح و لحام اجزاء مسدسات الصوت


3- محمود شلبى
مصر القديمة - محطة مترو مارى جرجس - الخروج فى إتجاه الكورنيش - المحل على الشمال بعد 100 متر , موبايل: 01002075115
التخصص : اصلاح بنادق ضغط الهواء


4- الزقازيق .. عبدالحميد العراقى
العنوان : ش الجلاء بجوار الكفراوى للسيارات.. تليفون01112571616
التخصص: بيع واصلاح وصيانه


5- سمير زكى
العنوان : مصر الجديدة بجوار سينما هليوبليس بمصر الجديده لاصق فى السينما


6- الاسكندرية .. عادل عازر
العنوان : شارع كلوت بك


7- الاسكندريه .. عم سيد
العنوان:محطة مصر عند مسرح الحبايب

بتوفيق

رومانى زكريا 13-07-26 01:56 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
شكرًا ليك أستاذ محمد على الإيضاح الممتاز والمتميز

تحياتي ، و لك كل تقدير واعتزاز

وتصبح على خير

أبو مالك 13-07-29 03:02 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم
برجاء المساعده من أهل الخبره
المسدس بتاعي إيكول جيكال
أحيانا تشد الأجزاء أول ما الأجزاء ترجع مكانها الطلقه بتضرب علي الرغم إن الشاكوش مش بيرجع علي الإبره
وحتي لو الطلقه مضربتش الإبره بتعمل فيها
مش عارف العيب ده من إيه ؟
هل ممكن بيت النار يكون صغير علي اللطلقه مش فاهم طيب تيجي إزاي ؟
ملحزظه :
لما أشد الأجزاء و الأجزاء ترجع ومتضربش الطلقه
بشد الأجزاء تاني الطلقه تخرج برا من غير ما تفرقع بلاقي الإبره معلمه فيها بس حاجه بسيطه خالص
الغريب بقي إن
الإبره في مكانها عادي جدا
مش بارزه ولا حاجه
و كمان بتتحرك بسهوله لقدام وبترجع تاني عادي

هاوى بس غاوى 13-07-30 12:25 AM

Re: رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 516756)
تحت امرك

بعد فك الاجزاء المتحركة هتفك المقابض و زراع التتك

يوجد تيلة مسكة الشاكوش هتحط عليها بنز يكون نفس قطر التيلة و الدق علية بعد خروجة من الجة المقابلة
هيخرج الشاكوش و معة السوستة


ملحوظة :

عند رفع الشاكوش تزكر اتجاة تركيب السوستة

شكرا على ردك واجابتك استاذ محمد

Ibrahem mohamed 13-07-30 01:04 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم جميعا وكل عام وحضراتكم بخير
من فضلكم أنا عضو جديد معاكم ومحتاج مساعده أنا إشتريت مسدس بلو سى ولما جربته لقيت فيه مشكله
حشر للطلقات ثالث طلقه. مع العلم إنى جربت طلقات صوت دهبى وطلقات بلى ونفس المشكله بردو
بالرغم أنى زيته ونضفته كويس جدااا وبرضوا نفس المشكله
كنت عايز أعرف من أصحاب الخبره حضراتكم هل ليه حل ولا؟
لكم جزيل الشكر

محمد مكاوى 13-07-30 04:07 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahem mohamed (المشاركة 518560)
السلام عليكم جميعا وكل عام وحضراتكم بخير
من فضلكم أنا عضو جديد معاكم ومحتاج مساعده أنا إشتريت مسدس بلو سى ولما جربته لقيت فيه مشكله
حشر للطلقات ثالث طلقه. مع العلم إنى جربت طلقات صوت دهبى وطلقات بلى ونفس المشكله بردو
بالرغم أنى زيته ونضفته كويس جدااا وبرضوا نفس المشكله
كنت عايز أعرف من أصحاب الخبره حضراتكم هل ليه حل ولا؟
لكم جزيل الشكر

وعليكم السلأم ورحمة الله و بركاتة

اولأ الميكانيكا بتاعت المسدس محترمة جدأ و لأكن لأبد من حبس قدر كافى الغاز لأرجاع الأجزاء و اعادة التعمير
عند استعما طلقات صوت لأبد من تركيب طبة الصوت و عند استعمال طلأقات بلى لأبد من وجود طبة مظبوطة القياس الداخلى

ثلنيأ البلو سى الجديد لأة عيب ان مكان بيات كعب الطلقة فى الأجزاء المتحركة و المسئول عن تثبيت الطلقة بعد الضرب و جعلها محكومة لأكى تصد فى جزء معدنى اخر لأكى يخرج القارغ بيحصل بة تأكل لأنة مصنع من سبيكة ضعيفة مقارتأ بلأصدار القدييم .

دة من وجة نظرى و الله اعلى و اعلم

محمد مكاوى 13-07-30 04:09 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو مالك (المشاركة 518403)
السلام عليكم
برجاء المساعده من أهل الخبره
المسدس بتاعي إيكول جيكال
أحيانا تشد الأجزاء أول ما الأجزاء ترجع مكانها الطلقه بتضرب علي الرغم إن الشاكوش مش بيرجع علي الإبره
وحتي لو الطلقه مضربتش الإبره بتعمل فيها
مش عارف العيب ده من إيه ؟
هل ممكن بيت النار يكون صغير علي اللطلقه مش فاهم طيب تيجي إزاي ؟
ملحزظه :
لما أشد الأجزاء و الأجزاء ترجع ومتضربش الطلقه
بشد الأجزاء تاني الطلقه تخرج برا من غير ما تفرقع بلاقي الإبره معلمه فيها بس حاجه بسيطه خالص
الغريب بقي إن
الإبره في مكانها عادي جدا
مش بارزه ولا حاجه
و كمان بتتحرك بسهوله لقدام وبترجع تاني عادي

1- المسدس معلق على وضع ضرب الألى فقط و ليس الفردى

2- ممكن يكون فى ضعف فى السوستة المسئولة عن عن دفع ظفر التعليق النسئول عن تثبيت الطارق

Ibrahem mohamed 13-07-30 08:06 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
شكرا جزيلا استاذ محمد على اهتمامك وردك

samehabodeaf 13-08-01 09:11 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم
جزاك الله عنا كل خير ياستاذ محمد
لو سمحت يا استاذ محمد معايا مسدس ايكول سافا ماجنم اشتريته في 2011
مشكلة المسدس اني اديته لواحد فكه ولما رجعهولي لقيت الاجزاء لما بضرب الاجزاء بتطير في الهوا
ولو سحبت الاجزاء الاجزاء بتتخلع في ايدي
وفي حاجه تاني الحديده بتاعة الامان اللي في الجنب دي المفروض مش بتتخلع بسهوله لا دي بخلها بسهوله ولو المسدس وقع بتتخلع مع اني المفروض ادق عليها علشان تتخلع
وشكراا يا باشا

samehabodeaf 13-08-01 09:39 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
الحديده بتاعة الامان المقصود بيها دراع تعليق الاجزاء بيتخلع بسهوله

محمد مكاوى 13-08-02 02:52 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehabodeaf (المشاركة 519247)
السلام عليكم
جزاك الله عنا كل خير ياستاذ محمد
لو سمحت يا استاذ محمد معايا مسدس ايكول سافا ماجنم اشتريته في 2011
مشكلة المسدس اني اديته لواحد فكه ولما رجعهولي لقيت الاجزاء لما بضرب الاجزاء بتطير في الهوا
ولو سحبت الاجزاء الاجزاء بتتخلع في ايدي
وفي حاجه تاني الحديده بتاعة الامان اللي في الجنب دي المفروض مش بتتخلع بسهوله لا دي بخلها بسهوله ولو المسدس وقع بتتخلع مع اني المفروض ادق عليها علشان تتخلع
وشكراا يا باشا

و عليكم السلأم و رحمة الله و بركاتة

سيدى الفاضل
ايكول سافا مجنوم او اى موديل اخر نتيجة خروج الأجزاء المتحركة حجتين هما كا التى

1- حمل ارتداد الطلقة بيتحملها السوتة و البنز السفلى للمسورة و بيوصل قوة الادرتداد الى مفتاح الأمان و فى الايكول سافا هوة نفسة عتلة تعليق الأجزاء التى بتخرج من مكانها بسهلة و المسئول عن فك المسدس
يمكن ان المفتاح تعليق الأجزاء و هوة المسئول عن فك الأجزاء المتحركة فى نفس الوقت بة تجويف او تأكل بيسمح للبنز برجوع للخاف و خروج الأجزاء .

2- تأكل او كسر فى مجرة تحريك المنزلق او الأحزاء و بتحديد فى اخر المجرة .

ممكن تغير عتلة تعليق الجزاء بعد التأكد ان الكيب منة و المسدس هيعمل بصورة طبيعية بأزن الله تعالى .

بوفيق

محمد مكاوى 13-08-02 02:53 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahem mohamed (المشاركة 518784)
شكرا جزيلا استاذ محمد على اهتمامك وردك

عفوأ يافندم تحت امرك فى اى وقت

محمد مكاوى 13-08-02 02:55 PM

رد: Re: رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى بس غاوى (المشاركة 518551)
شكرا على ردك واجابتك استاذ محمد

عفوأ محمد بية انا تحت امرك

samehabodeaf 13-08-02 03:21 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
فعلا العيب في العتله لو سمحت ياستاذ محمد العتله دي في حدود كام لان انا منسث سوهاج وهنا اسعارهم طالعه السما
وشكرا علي سرعة الرد الله يخليك لينااا

samehabodeaf 13-08-02 03:23 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
ولو سمحت يا استاز محمد هل العتله دي بيبقا فيها سوسته مثلا ولا لا وشكرا ليك

محمد مكاوى 13-08-03 02:16 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehabodeaf (المشاركة 519361)
فعلا العيب في العتله لو سمحت ياستاذ محمد العتله دي في حدود كام لان انا منسث سوهاج وهنا اسعارهم طالعه السما
وشكرا علي سرعة الرد الله يخليك لينااا

عتلة تعليق اجزاء الأيكول سافا غير متوفر منها جديد الا فى ورش الصيانة المعتمدة و
بنسبة للسعر لأ اقدر ان اقول سعر لها لأنى لم اشتريها من قبل و لأكن نظرأ ان
الأيكول سافا قليل فى السوق فا قطع غيارة هتكون غالية الثمن

العتلة لها سوستة بتركب على البنز الخلفى منها وظيفتها الضغط عليها للأسفل لكى لأ تعطل حركة الأجزاء الأ عند فراغ الخزنة .
تحت امرك و تمنياتى لك بتوفيق

lord of the war 13-08-03 02:31 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
انا معايا مسدس بي 29 جديد زيرو وكل ما اضرب يجي ف اخر طلقه وتتحشر يعني لو بضرب 5 يضرب اربعه بس ويقف ف الخامسه يا تري ده عيب ايه ارجو الرد ضرزووري

samehabodeaf 13-08-03 03:47 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
شكرا يا استاذ محمد جزاك الله كل خير

محمد مكاوى 13-08-03 09:04 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehabodeaf (المشاركة 519512)
شكرا يا استاذ محمد جزاك الله كل خير

عفوأ يافندم

محمد مكاوى 13-08-03 09:09 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lord of the war (المشاركة 519501)
انا معايا مسدس بي 29 جديد زيرو وكل ما اضرب يجي ف اخر طلقه وتتحشر يعني لو بضرب 5 يضرب اربعه بس ويقف ف الخامسه يا تري ده عيب ايه ارجو الرد ضرزووري

لأبد من استخدام نوع طلأقات pak كما هوة مكتوب على المسدس دة العيار المزكور على الاجزاء المتحركة
او ممكن تستخدم التركى الزهبى pa لة نفس شكل طلقة pak لأكن نسب البارود اقل
لو تحب تستخدم طلأقات الفضى pa فالبد من تعديل فى ظفر مجر الطلأقات .

برجاء زكر نوع الطلأقات المستخدم لكى اتمكن من افادتك
و هل بتستخدم صوت فقط لى لأ

asdbonopop5070 13-08-05 06:52 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم
انا جيبت مسدس
brigadier mod.96
بس الشكوش رجع لوره خالص ومش بيضرب شكله اتكسر يا تره هو انا ينفع اصلحه يا تره ازاى ولو هوديه ورشه اوديه فين وتقريبه ياخد كام

salem32102002 13-08-06 10:35 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
ربنا يباركلك
وكل سنه وانت طيب

ehab.bob 13-08-08 07:26 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
كل سنة وحضرتك طيب يا محمد باشا
استفسار معايا مسدس walther ppk فيه الشنبر اللى بيحجز الشاكوش وبتحرره القطعة اللى مساكة فى الزناد اتكسرت يا ترى دى بتتباع ولا اخرطلها واحدة معلش هحاول ارفع الصور لحضرتك وشكرا لحضرتك

mourad thunder 13-08-09 03:53 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
شكرا على المبادرة الممتازة دي .... واتمني انك تتوفق في حل مشكلتي ..... عندي مسدس بلو سي 06 وللاسف بيحشر وما بيطردش الفارغ يا تري ايه المشكلة وهل ممكن حلها

mohamed monem 13-08-09 05:06 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mourad thunder (المشاركة 520580)
شكرا على المبادرة الممتازة دي .... واتمني انك تتوفق في حل مشكلتي ..... عندي مسدس بلو سي 06 وللاسف بيحشر وما بيطردش الفارغ يا تري ايه المشكلة وهل ممكن حلها

وانا عندي نفس المسدس ونفس المشكلة .. ارجوا المساعدة

الجنزوري 13-08-10 01:08 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
كل سنه وانتو طيبين
ممكن طريقة فك ابرة الريتاي بارون؟

adam36 13-08-10 07:41 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
استلمت طبنجة حلوان 51 قديمة فى كل طلقة لازم اسحب الاجزاء هل هية طبيعتها كدة ولا فيها مشكلة بمعنى انها مش بتنطر الفارغ بعد الطلقة بيفضل الفارغ فى الماسورة ولازم اسحب الاجزاء علشان يطلع

hema777h 13-08-10 07:46 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam36 (المشاركة 520765)
استلمت طبنجة حلوان 51 قديمة فى كل طلقة لازم اسحب الاجزاء هل هية طبيعتها كدة ولا فيها مشكلة بمعنى انها مش بتنطر الفارغ بعد الطلقة بيفضل الفارغ فى الماسورة ولازم اسحب الاجزاء علشان يطلع

90 % الماسورة او ظفر الفارغ يحتاج الي تغير

هات المقذوف بتاع الطلقة وسقطة جوا الماسورة لو سقط جواا وبان ان في بوووش ما بين المقذوف والماسورة يبقي في تسريب للغاز وبالتالي عدم القدرة علي اخراج الظرف الفارغ

adam36 13-08-12 11:51 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 520766)
90 % الماسورة او ظفر الفارغ يحتاج الي تغير

هات المقذوف بتاع الطلقة وسقطة جوا الماسورة لو سقط جواا وبان ان في بوووش ما بين المقذوف والماسورة يبقي في تسريب للغاز وبالتالي عدم القدرة علي اخراج الظرف الفارغ

يعنى اية تسريب غاز ؟
ممكن حضرتك تشرحلى اكتر ؟

محمد مكاوى 13-08-13 02:30 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab.bob (المشاركة 520427)
كل سنة وحضرتك طيب يا محمد باشا
استفسار معايا مسدس walther ppk فيه الشنبر اللى بيحجز الشاكوش وبتحرره القطعة اللى مساكة فى الزناد اتكسرت يا ترى دى بتتباع ولا اخرطلها واحدة معلش هحاول ارفع الصور لحضرتك وشكرا لحضرتك

الموديل دة من القطع النادرة التى ليس لها قطع غيار جديد متوفرة لأكن ممكن يتوفر قطع غيار من مسدس قديم
ممكن حضرتك تروح لأى ورشة صيانة سلأح معتمدة افضل من النصنيع .

برجاء رفع الصور لتأكد من امكنية عمل قطعة افضل

محمد مكاوى 13-08-13 02:35 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 520766)
90 % الماسورة او ظفر الفارغ يحتاج الي تغير

هات المقذوف بتاع الطلقة وسقطة جوا الماسورة لو سقط جواا وبان ان في بوووش ما بين المقذوف والماسورة يبقي في تسريب للغاز وبالتالي عدم القدرة علي اخراج الظرف الفارغ

يا سيدى الفاضل العيب واضح جدأ
لو المشكلة فى ضفر مجر الطلأقات لأ يمكن سحب الطلقة من المسورة حتى عن طريق السحب اليدوى
لأكن المشكلة فى المسورة و بلأخص فى بيت النار ليس بنعومة المطلوبة

يوجد خشونة فى بيت النار تمنع خروج الفارغ بعد الضرب و تمدد الفارغ

محمد مكاوى 13-08-13 02:46 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجنزوري (المشاركة 520676)
كل سنه وانتو طيبين
ممكن طريقة فك ابرة الريتاي بارون؟

تحت امرك

يوجد بنز فى اعلى الجزاء المتحركة و دة المسئول عن فك و تركيب ظفر مجر الطلأقات
بعد نطر البنز يوجد تحتة فى الأتجاة المعاكسة لسلأح الظفر سوستة و هية التى تدفع بقفل الابرة

بع فك الظفر و ازالة السوستة و القفل هتخرج الأبرة .

بتوفيق

محمد مكاوى 13-08-13 02:48 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam36 (المشاركة 521141)
يعنى اية تسريب غاز ؟
ممكن حضرتك تشرحلى اكتر ؟

مفيش حاجة اسمها تسريب غاز فى السلأح النارى يا استازى الفاضل


الساعة الآن 09:39 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir