الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   الموضوع الشامل للمبتدئين (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=5244)

essam assem 11-04-24 07:26 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
واللة يا فندم الواحد عاجز عن الكلام فعلا جزاك اللة خير الجزاء وربنا يجعلك مساعدك لينا فى ميزان حسناتك ونرجو من سيادتك الا تبخل علينا من موضوعاتك الجميلة دية مشكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور

sayed allaa 11-04-24 08:05 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا يا باشا على مرورك
و يا رب اكون عند حسن ظنك

وليدعادل 11-04-26 12:50 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
ماشاء اله موضوع ممتاز كالعاده من شخص محترم ... شكرا

sayed allaa 11-04-26 01:14 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا على مرورك يا استاذ وليد
الله يخليك ده بس من ذوقك
و جزاك الله كل خير

mo_lashine 11-04-26 01:41 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
جميل جدا والله ومن أروع المواضيع وفعلا أسلوب شيق جدا يا أستاذ سيد

sayed allaa 11-04-26 01:57 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
الله يخليك ده بس من ذوقك
و شكرا لمرورك
و جزاك الله كل خير

Kareem_Z 11-04-26 09:45 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
ربنا يبارك لك و يجازيك خير

sayed allaa 11-04-26 10:21 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
الله يخليك ده بس من ذوقك
و انا في الخدمة في اي وقت

Salman.Nedal 11-04-29 02:26 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
فعلا موضوع رائع وشرح مفصل وبسيط
شكرا يا أستاذنا على الموضوع الهايل ده

sayed allaa 11-04-29 03:03 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا يا باشا على مرورك

sherifsn 11-05-04 12:05 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
جزاك الله خيراً يا أخي سيد ، بجد موضوع ومجهود رائع :)
تحياتي

sayed allaa 11-05-04 03:27 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا لمرورك يا باشا

احمد بكر 11-05-06 11:52 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
السلام عليكم
انا مليش فى موضوع الرماية خالص بس بصراحة انا اعجبت بالموضوع جداً و بشاور عقلى دلوقتى
جزاك الله كل خير يا استاذ سيد على هذا الموضوع الممتاز .

sayed allaa 11-05-06 12:22 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا يا باشا لمرورك

ZuniCorn 11-05-06 01:45 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
مجهود رائع جدا جدا ... وجزاك الله الف خير

tito800900 11-05-06 05:24 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
الله ينور يا باشا وشكرا

well12m 11-05-06 08:49 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا لك على الموضوع الهايل بس البندقيه ديه نوعها ايه انا عندى المارفيك فقها سهل جدا ولو صعب كنت فقتها بردو(:

khaledabdelnaby 11-05-06 10:42 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
زى معودتنا دايما يابو السيييييييد موضوعات ممتازة ومراجع للناس تستفيد منها

Ahmed Samir 11-05-06 11:21 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
انا لسة مشترك في المنتدي
بس الموضوع جمييييييييييييييل جدا ومستوفي من كل الجوانب
شكررررررررررررررررررا

sly_111 11-05-07 12:33 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكراً لمجهودك الرائع

sayed allaa 11-05-07 01:21 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا لمروركم و يا رب اكون عند حسن ظنكم

sayed allaa 11-05-07 01:21 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا على مروركم يا جماعة
و يا رب اكون عند حسن ظنكم

Khaled777 11-05-13 05:12 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا على الموضوع الرائع ده. فعلا الأسلوب جميل وكل الخطوات و التفاصيل واضحة جدا وبالصور.
أنا عندي مشكلة وياريت تقدر تساعدني في حلها!!!!!!
البندقية كانت ضعيفة شوية فقلت أفكها و أعمل لها صيانة زى ما وضحت في موضوعك الجميل دة وكمان أشيك على السوستة وجلدة البستم.
فعلا وجدت الجلدة بها تأكل بسيط وكانت متيبسة (ناشفة) شوية وحاسس أنها ممكن تتفرول بسهولة فقلت يبقى لازم أغيرها علشان البندقية تبقى كويسة.
فعلا اشتريت جلدة من محل بالقاهرة الكل بيشكر في صاحبة وفي معاملتة وامانتة. الجلدة كانت شكلها مختلف عن اللي كانت في البندقية، كانت بلاستيك ناشف ولونها أبيض لكن القديمة كانت لونها بني ويبدو انها لما كانت جديدة كانت مرنه (شبه الاستيكة او المطاط). المهم ان الراجل كان ركب لي الجلدة على وش البستم اللي كنت اخذتة معايا علشان يتاكد انها نفس الجلدة المطلوبة للبندقية. ولما ركب الجلدة حسيت انها اكبر من القديمة شوية ولكن قلت يمكن علشان لسه جديدة.
المهم لما جيت اجمع البندقية تاني بعد التشحيم وجدت ان الجلدة مش راضية تدخل جسم البندقية. ضغطت عليها شوية فدخلت لكن محشورة جامد وشوية تدخل وشوية تقف وفي الأخر (عند الجزء الاخير المقفول في جسم البندقية اللي بينضغط فية الهوا) كانت اسهل شوية بس الحركة تعتبر لسة تقيلة. ركبت ذراع التعمير وفضلت احرك البستم في الجزء الأخير رايح جاى فبقت اسهل كمان شوية. فقلت اسيبها فترة لغاية ما تطبع على مكانها داخل البندقية فكملت تقفيل البندقية وتركتها لمدة يوم. بعد كدة عمرتها بالراحة وفكيت التعمير كذا مرة وبعدين جربت بيها رشتين تلاتة ولكن حاسس انها متحسنتش كثير. فقلت اختبر كده تسريب الهوا فلاقيت فية تسريب من عند جلدة البستم فحسيت بيأس وحيرة شديدة. فكيت البندقية تاني وطلعت البستم ومسحت الشحم من علي الجلدة كويس فلاقيت اثار خدوش على طرف الجلدة من فوق. ركبت البندقية تاني وسبتها ومن ساعتها مش عارف اعمل اية!!!!!
هل الجلدة كانت كبيرة ومتنفعش للبندقية ولا انا اتعاملت معاها جامد شويه فباظت ولا نوع الجلدة البلاستيك ده مش اصلي ووحش ولا في مشكلة في جسم البندقية من الداخل...... مش عارف!!!!!! ياريت لو عندك حل أو رأي قول لي علية.
أسف للتطويل وأولا وأخيرا شكرا لموضوعك الجميل

sayed allaa 11-05-16 09:28 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
لالا ابدا مفيش اسف ولا حاجة
انا اللي اسف جدا
اني اتأخرت في الرد
عشان مشغول و الله و مشوفتش الموضوع خالص
المهم
اكيد طبعا الجلدة مضروبة دي 1
رقم 2 الجلدة اساسا بتبقى ناشفة و معصلجة شوية و انت بتركبها الكلام ده لو مستعملة عشان متسربش هوا فما بالك الجديدة بقى
فده طبيعي بس لازم تكون متأكد ان الجديدة قد القديمة بالظبط
2 حاجة انت زيت الجلبة كويس و شحمتها
لو كده عاوزك تعمل حاجتين
1- تعمر البندقية و بعدين تحط نقطتين - تلاتة نقط في الخرم اللي بيطلع منو الهوا
2- تحط نقطة زيت على الجلبة اللي حوالين الرش
3- جرب و ادعيلي
انا مجرب الطريقة دي
و الصراحة فرقت معايا جامد
جرب و قولي منغير ما تفك حاجة
و بالنسبة للجلبة
دي ممكن تكون مضروبة
انت اشتريتها بكام

Khaled777 11-05-17 12:21 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
أخي الفاضل
شكرا جزيلا لردك على استفساري. ولا داعي للاسف ابدا انا متفهم الامر تماما.

أولا وقبل كل شيء احنا كلنا شاكرين لك على موضوعاتك الجميلة التي تكتبها في المنتدي والتي اكيد استفاد منها ناس كتير اوي. وانا شخصيا شاكر لك اهتمامك وذوقك العالي جدا وردك الوافي على استفساري.

ثانيا بانسبة للجلدة، انا فعلا شحمتها كويس هي وجسم البندقية قبل تركيبها. بس هي فعلا كانت من الطرف العلوي لها وهي متركبة في البستم اكبر من القديمة. القديمة كانت كلها سوى واحد لكن الجديدة كانت طالعة على واسع بشكل باين اوي.
بالنسبة لحكلية التزييت انا جربتة لكن المشكلة انها فعلا بتسرب وانا وجدت اثار خدوش على طرف الجلدة من فوق. اعتقد انها تلفت واتجرحت من شدة الاحتكاك.
ثمن الجلدة 40 جنية من عند محل بالقاهرة مشهود له بالثقة من اعضاء المنتدى. لكن الجلدة مش مكتوب عليها أي حاجة تدل على الشركة المصنعة ولا تدل على انها اصلية ام لا.
انا حاشوف محل تاني يمكن يكون عندة جلدة أفضل او اشوف امكانية شراء جلدة تكون اكيد اصلية من الخارج عن طريق النت.
شاكر جدا لك اخي العريز واتمنى دوام الود والمعروف.
مع خالص تحياتي

ٍِSherif Yosry 11-05-17 02:42 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
بالصدفة البحتة وصلت لهذه الصفحة نظرا لأني من محبي صيد البحر ، ولكن دقة الشرح وخفة الظل الكبيرة أوقفتني دون أن أغير الصفحة ، ثم ذهبت وأطمئننت على أني مازلت محتفظا بالبندقية الأسبانية العجوز ، وإن شاء الله سوف أقرأ التعليمات مرتين تلاته الأول ثم أبدأ في إحياء البندقية . ألف شكر لدقة الشرح وألفين شكر لخفة الظل

tamer el-henawy 11-05-17 11:05 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 50601)
الاخ الكريم
حقيقى اعجز عن اى كلام اعبر بة عن امتنانى وشكر الاعضاء عن هذا المجهود
جزاك الله خيرا

بجد مش لاقى كلام غير الى ا/ بدر قاله
انا فعلاً استفد كتير
تحياتى

sayed allaa 11-05-17 11:54 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا لمرورك يا باشا
و انا في الخدمة في اي وقت

sayed allaa 11-05-17 11:55 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
بالنسبة للاستاذ خالد
انا نصيحتي
تجيب واحدة من بره
السعر هيبقى هوة هوة تقريبا
بس الخامة احسن بكتير طبعا
و شكرا لمرورك يا استاذ شريف

Khaled777 11-05-17 03:34 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed allaa (المشاركة 97306)
بالنسبة للاستاذ خالد
انا نصيحتي
تجيب واحدة من بره
السعر هيبقى هوة هوة تقريبا
بس الخامة احسن بكتير طبعا
و شكرا لمرورك يا استاذ شريف

شكرا لردك اخي العزيز.
فعلا انا ساحاول اعمل كدة.

cono 11-05-17 04:11 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
الله ينور يا استاذ سيد بجد انت حكاية

sayed allaa 11-05-17 04:14 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا لردودكم يا جماعة
و يا رب اكون عند حسن ظنكم

محمدحجازى 11-05-18 08:43 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا جزيلا يا استاز سيد بجد طريقه الشرح بسيطه جدا وتتفهم بسرعه الله ينور عليك على فكره انا مستنى اشوف رد منك على اى حد يستفسر عن البنادق عشان الواحد يتعلم اكتر مشكوررررررررررررررررررررررررررر

elnegm888 11-05-20 02:57 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
فى البدايه مش عارف اشكر سعادتك على المعلمات المهمه ولا الشرح المبسط ولا السرد الممتع الجميل خفيف الظل ولاولاولا
جزاكم الله خيرا
مجهود رائع مشكورررررررررررررررررررررررررر

sayed allaa 11-05-20 03:10 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا لردودكم يا جماعة و يارب اكون عند حسن ظنكم

blacklight 11-05-21 07:54 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
انت استاذ يا كابتن سيد

بس انا عندي سؤال عن مسمار الزناد

مش موجود عندي في البندقية اللي نوعها نوريكا 5.5 قديمة

بس شغالة كويس

ممكن الاقي المسمار دة لو بحثت عنه ؟؟

والسؤال التاني

لما بعمر البندقية بتبقى جامدة جدا

هل الحل اني افكها بالطريقة اللي قلت عليها دي ؟

ولعلمك ...

البندقية بتاعتي عمرها حوالي 30 سنة وعمرها ما اتفكت ولا اتشحمت ابدا

تنصحني بإيه قبل ما اشتغل فيها

وملاحظة

انا عندي زيت سلاح هل كفاية ؟؟

ولا لازم اجيب شحم برضو ؟؟

وياريت تطلع على سؤالي دة وتجاوبني عليه بخبرتك

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=8994

talha_hasan 11-05-21 03:40 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
والله يا استاذ سيد انت عبقرة ما شاء الله عليك بس انا سمعت احسن الرشوش هى الديانا الالمانى

talha_hasan 11-05-23 11:45 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
هل الرش الالمانى افضل او الاسبانى
ارجو الرد ............تحياتى للجميع

محمود صالح 11-05-23 01:23 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
بجد موضوع مفيش بعد كدا كلام
بس كان عندى سؤال مهم
لوسميت وضربت الصيد ووقع لحد لما روحة عند الطير كان لسة عايش ومكنش معاية سكين او اى حاجة اذكية بيها
يبقى اية الوضع؟
وهل ينفع اتأخر لحد لما اتأكد ان الروح طلعة والطير خلص ومات ولا اعمل اية
وجزاكم الله خيرا

don'tshoot 11-05-23 10:48 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
جزاك الله خيراً علي الموضوع الممتاز ده


الساعة الآن 08:05 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir