الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   محدثات الصوت (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=81)
-   -   طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=13795)

الباشا مصرى 11-10-30 06:25 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
على فكرة انا لم اعرض انى اعملها لأحد بأى مقابل ومش هيحصل انا اعتقد انى كنت بفكر بصوت عالى انا مبشتغلش فى مجال قريب للأسلحة لكن عندى هواية اقتناء الأسلحة والصيد البرى

amin hegazy 11-10-30 10:55 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
طبه الباروني 9000 تمام قوى يا أ/ احمد بجد تسلم ايدك حاجه تحفه
بجد الناس اللى في المنتدى كلها ناس محترمه متعرفتش على حد منه غير لما كان كده بجد
وبالنسبة لتعليقات الزملاء على السعر انه غالى وفيه حاجات ارخص من كده الكلام ده صح
بس المهم وده اللى موجود في شغل الاستاذ/ احمد الخامه ودقة الشغل وطول وظبط الطبه بسم الله ما شاء الله حاجه تحفة بجد تسلم ايدك تستاهل المبلغ اللى ادفه فيها .
ومش هتكلم عن المقابل وكرم الضيافة لان واضح انك شيخ عرب .
شكرا....

الباشا مصرى 11-10-30 11:56 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اعتذر بشدة للأخ صاحب الموضوع فأنا لم ااخذ فى اعتبارى انة يعرض صناعتها

mazenger 11-10-30 11:59 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
تحياتى اللى الاخوة الاعزاء الكرام الذين التقبت بهم فى الاونه الاخيرة وتحية الى الاستاذ تيتو المتالق وتحياتى الى استاذ امين الذى استمتعت بالحديث مع اخية الاصغر ومن كان فى صحبته وبلنسبه الى الميعاد المحدد ان فى انتظار اخوانى الاعضاء فى اى وقت وعلى احر من الجمر الى القاء الذى يجمعنا تحياتى الى الجميع

mazenger 11-10-31 12:01 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
تحياتى الى اخى المحترم الباشا مصر ولا كن ما تقوم به فيه خطورة كبيرة على نفسك فارجو ان تتقبل الوم بصدر رحم وعلى الرحب والسعه مشاركاتك ومتحرمناش منك احزرك مما تفعل ثانيه احزرك مماتفعل وشكرا لكم جميع على المشاركات القيمه تحياتى اخى الكريم

matars 11-10-31 03:54 AM

Re: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
احمد بيه صباح الخير

mazenger 11-10-31 09:20 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
الله عليك مستر مطر

Tito100 11-10-31 03:19 PM

شكر واجب
 
الأخ الفاضل : أ. أحمد مازنجر
تم اليوم تجربة الطبة الطويلة الخاصة بمسدسى البى 29 على لوح خشب بسمك 2 سم من مسافة 8 متر وكانت النتائج كالتالى : ( مرفق صور الموضوع )

1- اخترقت الطلقة ( بلية 2 ) لوح الخشب وخرجت من الجهة الأخرى.
2- طول الطبة مناسب ودقيق جدا حيث لم تنحشر أى من الطلقات الثلاثة التى تم تجربتها سواء فى بيت النار أو بين الماسورة والجزء الخارجى حيث كانت أجزاء المسدس تعمل بشكل طبيعى.
3- دقة النشان 80% تقريبا .
4- لم تتأثر الطبة بالبلية تأثيرا يذكر بخلاف العديد من الطبات الأخرى التى قمت بتجربتها سابقا ووجدتها بعد التجربة اما مشروخة أو مقوسة أو متآكلة لذا فقد قمت بفك الطبة الخاصة بحضرتك بعد التجربة بمنتهى السهولة وخرجت سليمة تماما وأعتقد ان ده راجع لصلابة معدن المسمار المستخدم وتقسيته جيدا ودقة خراطته ووصوله أمام فتحة بيت النار مباشرة.

وأخيرا شكر خاص لسيادتكم على حسن الخلق والأمانة وكرم الضيافة ... وإلى لقاء قريب بإذن الله ... كما أسأل الله عز وجل أن ينعم علي مصرنا الحبيبة بنعمة الأمن والأمان دائما وأبدا وأن يصلح لنا أحوالنا والمسلمين أجمعين
خالص تحياتى لشخصكم الكريم:)

mazenger 11-10-31 11:53 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
سعت بلقاء الاستاذ تيتو وهو نعم الشخصيه المحترمه المهزبة التى يتمنى اى شخص مصادقتها وشكرا على تعليقك الانيق الذى يليق بشخص مثلك ارجو ان تدوم الصداقه تقبل تحياتى اخى الكريم

matars 11-11-01 01:49 AM

Re: شكر واجب
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tito100 (المشاركة 226363)
الأخ الفاضل : أ. أحمد مازنجر
تم اليوم تجربة الطبة الطويلة الخاصة بمسدسى البى 29 على لوح خشب بسمك 2 سم من مسافة 8 متر وكانت النتائج كالتالى : ( مرفق صور الموضوع )

1- اخترقت الطلقة ( بلية 2 ) لوح الخشب وخرجت من الجهة الأخرى.
2- طول الطبة مناسب ودقيق جدا حيث لم تنحشر أى من الطلقات الثلاثة التى تم تجربتها سواء فى بيت النار أو بين الماسورة والجزء الخارجى حيث كانت أجزاء المسدس تعمل بشكل طبيعى.
3- دقة النشان 80% تقريبا .
4- لم تتأثر الطبة بالبلية تأثيرا يذكر بخلاف العديد من الطبات الأخرى التى قمت بتجربتها سابقا ووجدتها بعد التجربة اما مشروخة أو مقوسة أو متآكلة لذا فقد قمت بفك الطبة الخاصة بحضرتك بعد التجربة بمنتهى السهولة وخرجت سليمة تماما وأعتقد ان ده راجع لصلابة معدن المسمار المستخدم وتقسيته جيدا ودقة خراطته ووصوله أمام فتحة بيت النار مباشرة.

وأخيرا شكر خاص لسيادتكم على حسن الخلق والأمانة وكرم الضيافة ... وإلى لقاء قريب بإذن الله ... كما أسأل الله عز وجل أن ينعم علي مصرنا الحبيبة بنعمة الأمن والأمان دائما وأبدا وأن يصلح لنا أحوالنا والمسلمين أجمعين
خالص تحياتى لشخصكم الكريم:)




انا اسف اعذرني ده مش تعديل على توقيعك ولا حاجة واللهي بس انا فاكر انها كانت كده
لاتاسفن على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب
تحسبن برقصها تعلو على اسيادها تبقى الاسود اسودا والكلاب كلاب
وكده من حيث المعاني الوضع اختلف شويتين ومن حيث البلاغة
لاتحسبن يعني تم الغاء الاستعارة في الرقص
انما تحسبن علشان كده رقصت من الفرحة
وانا بكرر لولا حبي في بيتين الشعر دول مكنتش قولت لحضرتك وانا لو مخطىء اتعلم وبقى عرفت الصواب ولو مصيب يبقى افدك بامر الله

matars 11-11-01 01:51 AM

Re: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
على فكرة احمد بيه بقى في قائمة التوب تن عندي
ومن الاخر بقى صاحبي بالاكراه

Tito100 11-11-01 11:50 AM

رد: Re: شكر واجب
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matars (المشاركة 226611)
انا اسف اعذرني ده مش تعديل على توقيعك ولا حاجة واللهي بس انا فاكر انها كانت كده
لاتاسفن على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب
تحسبن برقصها تعلو على اسيادها تبقى الاسود اسودا والكلاب كلاب
وكده من حيث المعاني الوضع اختلف شويتين ومن حيث البلاغة
لاتحسبن يعني تم الغاء الاستعارة في الرقص
انما تحسبن علشان كده رقصت من الفرحة
وانا بكرر لولا حبي في بيتين الشعر دول مكنتش قولت لحضرتك وانا لو مخطىء اتعلم وبقى عرفت الصواب ولو مصيب يبقى افدك بامر الله

الأخ الفاضل : Matars :
شكرا لمرورك الكريم ، بخصوص موضوع التوقيع فالكلمات هنا ( لا تحسبن ) نفى الغرص منه التوكيد ، موجهه للمتلقى ولا تعود على ( الكلاب ) ، كما أن ( لا تأسفن ) بالبيت الأول كذلك موجهة للمتلقى ولا أعتقد أنها تعود على الأسود ، عذرا تفضل بمراجعة الرابط التالى
http://www.mutdawl.net/forums/showthread.php?p=563041
خالص تحياتى لك ولكل أعضاء المنتدى الكرام
:)

free-egypt 11-11-01 01:38 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اخى mazenger السلام عليكم وتحياتى ليك انا معايا جاكال ديول بس مش مفتوح هو حضرتك اللى بتفتحة وتركب الطبة ولا لازم يكون مفتوح من الاول .
ولو لازم يكون مفتوح أعمل اية واروح لمين (معلش بس انا لسه جديد في الموضوع )

mazenger 11-11-01 08:23 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اخى فى اجيبت ارجو الاتصال على 0169949909

matars 11-11-01 11:35 PM

Re: رد: Re: شكر واجب
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tito100 (المشاركة 226770)
الأخ الفاضل : Matars :
شكرا لمرورك الكريم ، بخصوص موضوع التوقيع فالكلمات هنا ( لا تحسبن ) نفى الغرص منه التوكيد ، موجهه للمتلقى ولا تعود على ( الكلاب ) ، كما أن ( لا تأسفن ) بالبيت الأول كذلك موجهة للمتلقى ولا أعتقد أنها تعود على الأسود ، عذرا تفضل بمراجعة الرابط التالى
http://www.mutdawl.net/forums/showthread.php?p=563041
خالص تحياتى لك ولكل أعضاء المنتدى الكرام
:)

شكرا لتوضيحك ياباشا وانا اسف على خطأي

hossamedeen 11-11-02 04:46 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
يا هندسه انا قاعد اكلم نفسي في موضوع طبة الر يتاي بارون اتعملت وانتا مفيش اي تعليق....انا طلعت الطبه بتاعة الريتاي ملي وجهزت 4 طلقات اصفر تركي للتجربه ....عارف بقي لو علق بقا بعد الاختراعات دي .....هيبقي الدم للركب خصوصا لما يطلعلي بلطجي هاضرب عليه وطبعا مش هتحوق فيه الاولانيه وهاستأزنه في دقيقتين ومفك علي شان اطلع الظرف الي معلق في بيت النار واسحب الاجزاء تاني علي شان ارزعه التانيه وده طبعا بيتطلب بلطجي ابن حلال وعنده مثل عليا وقيم رفيعه وزي ما انتا عارف كل بلطجية مصر الشرفاء كده...هههههههه

ahmedmh_ali 11-11-02 11:11 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamedeen (المشاركة 227414)
يا هندسه انا قاعد اكلم نفسي في موضوع طبة الر يتاي بارون اتعملت وانتا مفيش اي تعليق....انا طلعت الطبه بتاعة الريتاي ملي وجهزت 4 طلقات اصفر تركي للتجربه ....عارف بقي لو علق بقا بعد الاختراعات دي .....هيبقي الدم للركب خصوصا لما يطلعلي بلطجي هاضرب عليه وطبعا مش هتحوق فيه الاولانيه وهاستأزنه في دقيقتين ومفك علي شان اطلع الظرف الي معلق في بيت النار واسحب الاجزاء تاني علي شان ارزعه التانيه وده طبعا بيتطلب بلطجي ابن حلال وعنده مثل عليا وقيم رفيعه وزي ما انتا عارف كل بلطجية مصر الشرفاء كده...هههههههه

هههههههههههههههههههه لا جامدة

mazenger 11-11-02 11:32 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
لاممكن تطلعله كارت احمر الاول وبعدين تتعامل معاة يا باشا اى حاجة لها حلها متخفش

hossamedeen 11-11-03 08:04 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
يا باشا اتحلت خلاص ودلوقت بافكر انزل ادور علي البلطجيه الي في المحله واثبتهم واخدهم اسري ..ونشحنهم علي الشرطه تنفخهم...الله ينتقم منهم ويحفظ ارواح وبيوت الناس ..ولو اي حد محتاج مساعده من المحافظات الشقيقه والصديقه ننزل نقفش البلطجيه معاه احنا برضه في الخدمه....بس ده مرتبط بان سعادتك تعملنا ماسورة مدفع ميدان بقا علي 3 ,4 مدرعات واحنا ننزل نكنس البلد...

hossamedeen 11-11-03 08:07 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اطلعله الكارت الاحمر ايه يا عم الحاج انتا ما بتابعش ماتشات اليومين دول .....ده الحكم بيضرب والجمهور بيضرب والشرطه بتضرب والي بيتفرجوا علي الماتش في التلفزيون بيتضربوا وما تعرفش مين الي بيضرب مين في زمن العجايب ده.....وكل ماتش كأنه موقعه حربيه مش معروف نتايجها

Tito100 11-11-03 04:09 PM

رد: Re: رد: Re: شكر واجب
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matars (المشاركة 227119)
شكرا لتوضيحك ياباشا وانا اسف على خطأي

عفوا يا فندم ... ولا أسف ولا حاجة ..الموضوع أبسط من كده :)...ولقد تشرفت وأسعدنى إهتمام حضرتك بالمشاركة والتوضيح ... وكل عام وأنت والأسرة بألف خير
خالص تحياتى

mazenger 11-11-05 05:17 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
تحياتى اخوانى الكرام والحمد الله جارى التجربه فى عمل طبه للالمانى القنبله p99 ادعولى بالتوفيق

Tito100 11-11-05 06:29 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
موفق بإذن الله يا أ. أحمد وكل عام وأنت بخير:)

sadaany 11-11-05 06:34 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
الاستاذ احمد المبدع كل سنه وانتم جميعآ بالف خير وسلامه

mazenger 11-11-06 11:56 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
كل عام وانت باتم صحة وعافيه تحيه خاصه الى الاستاذ محمد والدكتور السعدنى

o2sman 11-11-06 02:52 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
موفق بإذن الله يا أ. أحمد وكل عام وأنت بخير
عثمان باسوس

نادرموريس 11-11-06 02:57 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
مدي البليه اد ايه بالضبط اقصد مدي الاصابه

mazenger 11-11-06 06:39 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
تحياتى الى الاخ الكبير عثمان وكل عام وانت بخير استا نادر مدى البليه من 10 الى 15مترا

mzkader 11-11-06 08:47 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazenger (المشاركة 229324)
تحياتى الى الاخ الكبير عثمان وكل عام وانت بخير استا نادر مدى البليه من 10 الى 15مترا

انا جربت من حوالى 6 متر و تم اختراق ملة سرير و حوالى 1 سم من الملة الــ وراها و ايضا اختراق شنطة و الباب الــ وراها و شالة قشرة الحيطة الــ بعد الباب بمتر و نص و ربنا يسترها علينا
وكل سنة و أنت طيب يا بشمهندس أحمد و ربنا يوفقق فى القادم

Tito100 11-11-06 10:52 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mzkader (المشاركة 229366)
انا جربت من حوالى 6 متر و تم اختراق ملة سرير و حوالى 1 سم من الملة الــ وراها و ايضا اختراق شنطة و الباب الــ وراها و شالة قشرة الحيطة الــ بعد الباب بمتر و نص و ربنا يسترها علينا
وكل سنة و أنت طيب يا بشمهندس أحمد و ربنا يوفقق فى القادم

عملت خسائر جامدة جدا كده فى البيت يا محمد باشا والحكومة كده هاتزعل منك وتقلب عليك :)

sadaany 11-11-06 11:53 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tito100 (المشاركة 229416)
عملت خسائر جامدة جدا كده فى البيت يا محمد باشا والحكومة كده هاتزعل منك وتقلب عليك :)

ههههااااااااااااااااااا انتا مشفتش كان عامل ازاى وهوا بيحكى ربنا يستر على رجلتنا وتيجى على قد تصليح ما قام بأتلافه الفلوس تتعوض لاكن الحاجات التانيه لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ههههههااااااااااا

amin hegazy 11-11-07 12:26 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
بالتوفيق ان شاء الله يا حاج احمد في الp99 ان شاء الله هتكون نتائج رائع

mido_tantawy2000 11-11-07 10:37 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
الريتاى بارون 150 جنيه
لو سمحت هو الريتاي بيجي اصلا مفتوح من المصدر
لو جبتلك رتاي مقفول تكون كام تكاليف الفتح

mazenger 11-11-07 11:39 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
تحياتى الى الاخوة الكرام كل عام وانتم بخير وبلنسبه للاخ ميدو طنطاوى ارجو الاتصال تلفونيا

adel152 11-11-07 11:56 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazenger (المشاركة 229598)
تحياتى الى الاخوة الكرام كل عام وانتم بخير وبلنسبه للاخ ميدو طنطاوى ارجو الاتصال تلفونيا

كل سنة وحضرتك بألف خير ياأستاذ احمد.

نادرموريس 11-11-07 06:45 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
شكرا علي الافاده

mazenger 11-11-07 09:42 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
تحياتى الى الاستا ذعادل وكل عام وحضرتك بخير رغم انك الى الان هل انت جربت المسدس ولا ليسة

adel152 11-11-08 08:29 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazenger (المشاركة 229863)
تحياتى الى الاستا ذعادل وكل عام وحضرتك بخير رغم انك الى الان هل انت جربت المسدس ولا ليسة

والله ولا طلقة صوت حتى. وربنا ما يحوجنى لاستعماله يارب.

mazenger 11-11-08 10:35 AM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
الاستا عادل تحياتى الى شخصك الكريم واحى فيك ثقتك الغاليه ولاكن يجب التجربة وشكرا

Xmors 11-11-08 03:35 PM

رد: طبة او ماسورة الاصليه للضرب البلى للحماية لجميع المسدسات المفتوحة من المصدر
 
تم ارسال رسالة خاصة لحضرتك


الساعة الآن 10:15 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir