![]() |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
حل مشكلة التعليق او ما يسمي الحشر ممكن حضرتك توضح ما هوة نوع استعمالك للمسدس ضرب طلأقات صوت ام طلأقات صوت بها مقزوف دائرى رجاء التوضيح لكى اتمكن من مساعدة حضرتك |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
محمد بيه مكاوى بعد اذنك انا معاى جاكال وكنت بجرب عليه نمرة 2 بطبة المهندس مازنجر وكان شغال معاى تمام زى الساعة
لحد فترة وجربت تانى لقيت الطبة مش شغالة كويس يعنى الفارغ مبيخرجش وبضظر ارجع الازاء وانزل الخزينة فى كل مرة وبصيت للطبة لقيتها صلب وكويس مش متاكله او بايظة ولكن فى نفس الوقت مش عارف اعمل ايه هل اجيب طبة تانية رغم انى معرفوة ان طبة مازنجر احسن طبة معروفة فى الخامة ياريت لو عندك حل ... وشكرا على موضوعك المهم لكل الاعضاء وكل سنة وانتم طيبين |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
الاستاذ الفاضل صاحب الموضوع انا كنت حطيت كومنت علشان تفيدنى وانت نسيتنى وقولت لحضرتك ان الشكوش رجع لوره تقريبا اتكسر بس انا وديته لواحد قالى انو محتاج طقم اصلاح ذناد ومش موجود يا تره القيه فين نوع المسدس brigadier mod.96
الايطالى برجاء الرد بسرعه |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
فى ورش صيانة الأسلحة المرخص لها زالك و يوجد موضوع مثبت فى قسم الورشة بعنوين ورش الصيانة فى المحافظات بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم
ممكن طريقة فك ماسورة الكرال فيرتينا ماجنوم، علماً بانه في بنز في كل جنب مش مكمل للطرف الثاني. البنزين دول ماسكين بيت النار و الي ملحوم فية الماسورة. و شكراً مقدماً لخبراء المنتدى الكرام |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
سلام عليكم
انا عندي مشكله كنت بحاول افتح ماسوره تركي ب29 فا اضطريت افك كل اجزاء المسدس وانا بفك وقعت مني سوسته عند الزناد هي شكل دايره وليها سنين ومش عارف مكانها فين واركبها ازاي |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اسف على التأخير فى الرد |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
محتاج زرار خزنة البروني جاب ولو ينفع تعملنا القفل الخلفي تبقى خدمتنا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
عندي اكتر من 9قطع ايكول جاكال ديول كاسرين العتله والشاكوش والزناد حر وطالع لقدام
راجع لورا ياريت لو حد يقدر يقولي علي كيفية التصليح يبقي افادني وشكرا جزيلا ولو حد عايز يتابع رقمي01128303737 |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
الله ينور علي مجهودك ياستاذ محمد ربنا يخليك لينا واتمني اتعرف عليك انا محمد مهندس في شركة بترول خليج السويس كنت عايز اسال لو الماسورة باظت عندي هل ممكن اغيرها بواحدة زيها لاني بصراحة سمعت عن مواسير بتتشرخ او بتنفخ مع انه مقفول انا لسه جديد وده اول مسدس ليا ارجوك تفهمني وياريت نمرة حضرتك نمرتي 01001955932 شكرا ليك جدا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
تحزيز فى حالة تغير المسورة بواحدة اخرى مفتحة هتعرض نفسك للمسائلة القانونية |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
لأبد من استعمال العيار المناسب لة و تنظيف المسدس بعد كل ضرب لأن ممكن يكون تلف المسورة عندك ناتج عن عدم ازالة الكربون المتراكم فى المسورة و قام بسد المسورة ثانيأ استعمال الطلأقات الهندى مشكلة لأن البارود المصنع منى الطلقة حامى و بيتسبب فى الكثير من اعطال محدثات الصوت الأنواع الى زات مسورة متحركة كثيرة ازكر نوع مسدسك و اقول لحضرتك هل متحركة ام لأ ملحوظة لو غير متحركة ممكن يتم عمل جلبة داخلية مكان التصدع و لحام المكان و تسوية بشكل فنى ممكن الى يعمل لحضرتك الشغل دة شريف المتواجد فى 100 شارع شبرة . بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
حضرتك انا معايا ايكول بي 29 بيحشر الطلقات التركي الفضي موش عارف اعمل اية
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اقل قطر و بزالك بتهرب من ظفر مجر الطلأقات و بيحصل التعليق ممكن يتم عمل تعديل فى ظفر مجر الطلأقات و تستخدم الطلأقات الفضى عادى بس الأفضل استخدام الطلأقات التركى الزهبى او طلأقات الأتحاد الاروبى هتضرب معاك بدون تعليق بأزن الله بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
تم الأرسال على الخاص |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
يابشمهندس محمد بالنسبة للمسدس بلو سي 06 اللي اعرفه انه عيار 9 mmPA ليه انت قلت قبل كده في موضوع الفرق بين عيار PA &PAK انه يفضل معاه عيار PAK
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم لو سمحت ياباشا عاوز طريق فك المسدس kral firtina وهل هو كويس ولا لا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
لأكن يزال هناك مشكلة فى ندرة قطع غيار لية لأكن الى الأن لم يشتكى منة احد فى عيوب ان تعليق لم يصلنى اى شكاوى صيانة منز نزول المسدس فى الأسواق . بنسبة لطريقة فكة كالأتى : ترجيع الاجزاء للخلف و تثبيتها و نزه عدد 2 تيلة واحدة فى يمبن المسورة اعلى التتك و الثانية يسار المسورة و نزع التيل بيكون مثل نوع تيل البريتا 84 عن طريق مجموعة نوع التيل و هية متوفرة بمعارض معدات الخراطة و تشغيل المعادن لأكنها غالية نوعأ ما ممكن استخدام شنيور و بنطة تحزير الثقب يكون بحزر بحيث لأ ينفد الثقب للناحية الأخرى . بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
عن طريق التى : برد الركيز الداحلى لظفر مجر الطلأقات و هوة عبارة عن قطعاتين الأهم تثبيت الجزئين مع بعض على منجلة و ازالة المقدار الكافى لكى يلتقط كعب الطلأقات الفضى على سبيل المثال و التى يقل قطرها 0.4mm عن الطلأقات الزهبى و باقى عيار pak بعد التعديل المزكور اعلأة يمكنك استخدام اى نوع طلأقات 9مم الأ الطلأقات المخصصة لمسدسات السقية مثل عيار 380 التعديل بستخدام منجلة صغيرة و (بميرد الماس) و هوة ليس غالى الثمن لأكن يتميز بقدرة برد المعادن عالية الصلأبة لأن ظفر مجر الطلأقات درجة صلأبتة عالية و لأ يصلح بميرد عادى . بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
شكرا على المعلومات وطريقه فكه رخمه اوى كدا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
محتاج الدراع اللي بيوصل الزناد بالشاكوش في بي 29 بكام وعند مين
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا جزاك الله خيرا على مبادرتك الطيبة فكلنا بحاجة لمن يساعدنا ويرشدنا ثانيا هذه هي أو مشاركة لي في هذا المنتدى الذي أظنه من المنتديات القليلة المميزة في الصيد أنا عندي مسدس إيكول جاكال ديوال 9 مم أخذه صديق لي لفترة ثم عاد به ومعه سوستة صغيرة وقطعة مثل الإبرة ولكنها متنية تنيتين وأعتقد انها تعمل كسوستة أيضا مشكلة المسدس في شيئين الأول هو الأمان الذي أعلى الأجزاء أصبح لا يعمل الثاني الزناد عند الإطلاق يكون ثقيلا جدا وأشعر أنها ينقصه شيء ملحوظة: السوستة الصغيرة قال لي صديقي هي وقعت من الزناد والقطعة الأخرى وقعت من الحديدة التي تمسك بالزناد من ناحية الشاكوش أعتذر عن الإطالة ولكني بحثت كثيرا ولم اجد حلا لعلك تفيدني |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
أرجو الرد يا بشمهندس محمد
وللعلم القطعة هي رقم 15 في الكتالوج الخاص بالمسدس http://www.blank-pistol.com/eng/imag...ACKAL_YBNC.pdf |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
بجد يا جماعه وبدون مبالغه انا لما كنت بشوف تعليقات المهندس محمد مكاوى مكنتش متخيل ان فيه حد بالعلم ده فى الحقيقه اكيد الراجل ده بيجيب شويه معلومات من النت بالاضافه للى عنده الا ان تشرفت به شخصيا اليوم وجلست معه طيله 4 ساعات استمع الى علمه الغزير وفعلا فعلا اللى بيكتبه ده جزء من مليون فى بحر علمه الواسع تبارك الله ما شاء الله ربنا يحفظك ويكرمك يا باشمهندس محمد ويباركلك فى علمك الوفير وربنا ينفعك وينفع الناس به ان شاء الله تشرفت بك كثيرا و ربنا يبارك لمنتدى الصيد فى مصر فى واحد زي حضرتك
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
أ/محمد انا الى شرفت بلتعرف على حضرتك عن قرب بدون مبالغة حضرتك انسان محترم جداأأ و خلوق و جدع بجد الوقت مر سريعأ و لم نشعر بة لأن الحديث كان شيق و ان شاء الله نلتقى قريبأ . أ/ محمد انسان متواضع و خلوق و كل الى تعرف علىيك لأ يخالفنى فى زالك و بعدين انا كدة هصدق كلأمك و اتغر فى نفسى هههههههههههههههههه بارك الله فيك يا ابو عمار احنا فى المنتدى كلنا بنفيد بعض و فى اعضاء خبراتهم كبيرة و لم يبخل اى عضو عن مساعدة عضو اخر حتى لو لم يقدر بيدل صاحب السؤأل الى من يساعدة و دة شى مميز و بيتميز بة اعضاء و مشرفين المنتدى . شكرأ جزيلأ على كلأماك الطيب الزى بيدل على الرقى و التواضع و باقى الصفات الطيبة . شكرأأ خالص تحياتى ليك ابو عمار :lov: |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
انا سعيد جدا بمتابعة مناقشاتكم المفيدة بالاسلوب الراقى . اخوكم فكرى الفساخ . عضو جديد . |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
[size="6"][/sizeاستاذ محمد احييك على معلوماتك القيمة . وعدم استخسارك فى الاعضاء اعطائهم المعلومات بالصوت والصورة . فهذا يدل على كرم اخلاقك وحبك للخير . عندى ريتاى بارون اتش كيه اصدار جديد يوجد به مفتاح لارجاع الاجزاء . للاسف بادوس عليه لا ترجع الاجزاء الا اذ شدتها للخلف مللى فتعود عادى للامام . ارجو توضيح الموضوع ولك وللمنتدى جزيل الشكر والعرفان . على فكرة المسدس جديد ضرب 4 طلقات فقط . ]
|
| الساعة الآن 02:55 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir