الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الورشة (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=63)
-   -   اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=36452)

محمد مكاوى 13-08-13 03:14 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mourad thunder (المشاركة 520580)
شكرا على المبادرة الممتازة دي .... واتمني انك تتوفق في حل مشكلتي ..... عندي مسدس بلو سي 06 وللاسف بيحشر وما بيطردش الفارغ يا تري ايه المشكلة وهل ممكن حلها

حل مشكلة التعليق او ما يسمي الحشر
ممكن حضرتك توضح ما هوة نوع استعمالك للمسدس ضرب طلأقات صوت ام طلأقات صوت بها مقزوف دائرى

رجاء التوضيح لكى اتمكن من مساعدة حضرتك


telefighter 13-08-13 11:11 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
محمد بيه مكاوى بعد اذنك انا معاى جاكال وكنت بجرب عليه نمرة 2 بطبة المهندس مازنجر وكان شغال معاى تمام زى الساعة
لحد فترة وجربت تانى لقيت الطبة مش شغالة كويس يعنى الفارغ مبيخرجش وبضظر ارجع الازاء وانزل الخزينة فى كل مرة

وبصيت للطبة لقيتها صلب وكويس مش متاكله او بايظة ولكن فى نفس الوقت مش عارف اعمل ايه هل اجيب طبة تانية رغم انى معرفوة ان طبة مازنجر احسن طبة معروفة فى الخامة


ياريت لو عندك حل ... وشكرا على موضوعك المهم لكل الاعضاء
وكل سنة وانتم طيبين

asdbonopop5070 13-08-14 04:32 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
الاستاذ الفاضل صاحب الموضوع انا كنت حطيت كومنت علشان تفيدنى وانت نسيتنى وقولت لحضرتك ان الشكوش رجع لوره تقريبا اتكسر بس انا وديته لواحد قالى انو محتاج طقم اصلاح ذناد ومش موجود يا تره القيه فين نوع المسدس brigadier mod.96
الايطالى برجاء الرد بسرعه

احمد العوضى 13-08-14 05:11 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 520766)
90 % الماسورة او ظفر الفارغ يحتاج الي تغير

هات المقذوف بتاع الطلقة وسقطة جوا الماسورة لو سقط جواا وبان ان في بوووش ما بين المقذوف والماسورة يبقي في تسريب للغاز وبالتالي عدم القدرة علي اخراج الظرف الفارغ

الكلام منطقى بس الصياغه هى الخطاء لان لو فى تائكل فى الماسوره كما ذكر الاخ المقظوف لا يحبس الضغط المولد نتيجت الانفجار خلفه فلا يتم التفريغ ودا لو التائكل كبير جدا ولاكن العطل على ما اعتقد فى الياي او في اكتاف الماسوره ودا تعرفه بمقارنتها بين سلاح اخر من نفس النوع لو كان سحب الاجذاء فى الثلث الاول ثقيل ثم بعد ذالك طبيعى دى الاكتاف اسفل الماسورى او المجره فى الكبرى اما لو سحب الاجذاء ثقيل ثم اثقل دى الياى

محمد مكاوى 13-08-15 12:10 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asdbonopop5070 (المشاركة 521563)
الاستاذ الفاضل صاحب الموضوع انا كنت حطيت كومنت علشان تفيدنى وانت نسيتنى وقولت لحضرتك ان الشكوش رجع لوره تقريبا اتكسر بس انا وديته لواحد قالى انو محتاج طقم اصلاح ذناد ومش موجود يا تره القيه فين نوع المسدس brigadier mod.96
الايطالى برجاء الرد بسرعه

ممكن تؤخز من مسدس قديم يكون بة كسر فى البدن و بيتم اخز قطع غيار منة او ممكن تصنيع قطعة مطابقة للأصلية
فى ورش صيانة الأسلحة المرخص لها زالك و يوجد موضوع مثبت فى قسم الورشة بعنوين ورش الصيانة فى المحافظات

بتوفيق

asdbonopop5070 13-08-15 06:01 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 521674)
ممكن تؤخز من مسدس قديم يكون بة كسر فى البدن و بيتم اخز قطع غيار منة او ممكن تصنيع قطعة مطابقة للأصلية
فى ورش صيانة الأسلحة المرخص لها زالك و يوجد موضوع مثبت فى قسم الورشة بعنوين ورش الصيانة فى المحافظات

بتوفيق

'طيب اجيبه منين وتكلفته اد ايه يا ريت توصفلى حد انت اتعملت معاه وشكرا ليك

SilverBullet 13-08-15 06:16 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم

ممكن طريقة فك ماسورة الكرال فيرتينا ماجنوم، علماً بانه في بنز في كل جنب مش مكمل للطرف الثاني. البنزين دول ماسكين بيت النار و الي ملحوم فية الماسورة.

و شكراً مقدماً لخبراء المنتدى الكرام

owkean 13-08-16 05:03 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
سلام عليكم
انا عندي مشكله كنت بحاول افتح ماسوره تركي ب29 فا اضطريت افك كل اجزاء المسدس وانا بفك وقعت مني سوسته عند الزناد هي شكل دايره وليها سنين ومش عارف مكانها فين واركبها ازاي

owkean 13-08-19 05:37 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة owkean (المشاركة 521917)
سلام عليكم
انا عندي مشكله كنت بحاول افتح ماسوره تركي ب29 فا اضطريت افك كل اجزاء المسدس وانا بفك وقعت مني سوسته عند الزناد هي شكل دايره وليها سنين ومش عارف مكانها فين واركبها ازاي

محتاااااااااااااااااااااااااااااااااج الرد ارجوك

محمد مكاوى 13-08-20 05:06 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة owkean (المشاركة 522517)
محتاااااااااااااااااااااااااااااااااج الرد ارجوك

دية بتركب فى عتلة تعليق الأجزاء و مسئولة عن الضغط عليها للأسفل لكى لأ تعيق حركة الأجزاء

اسف على التأخير فى الرد

محمد مكاوى 13-08-20 05:07 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silverbullet (المشاركة 521755)
السلام عليكم

ممكن طريقة فك ماسورة الكرال فيرتينا ماجنوم، علماً بانه في بنز في كل جنب مش مكمل للطرف الثاني. البنزين دول ماسكين بيت النار و الي ملحوم فية الماسورة.

و شكراً مقدماً لخبراء المنتدى الكرام

بيتفك عن طريق شنيور

fishtic 13-08-20 10:25 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
محتاج زرار خزنة البروني جاب ولو ينفع تعملنا القفل الخلفي تبقى خدمتنا

john rambo 13-09-20 07:45 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
عندي اكتر من 9قطع ايكول جاكال ديول كاسرين العتله والشاكوش والزناد حر وطالع لقدام
راجع لورا ياريت لو حد يقدر يقولي علي كيفية التصليح يبقي افادني وشكرا جزيلا ولو حد عايز يتابع رقمي01128303737

محمد مكاوى 13-09-26 01:53 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة john rambo (المشاركة 528181)
عندي اكتر من 9قطع ايكول جاكال ديول كاسرين العتله والشاكوش والزناد حر وطالع لقدام
راجع لورا ياريت لو حد يقدر يقولي علي كيفية التصليح يبقي افادني وشكرا جزيلا ولو حد عايز يتابع رقمي01128303737

ان شاء الله يمكن صيانتهم لو كانو مقفولين

gamo200 13-09-27 12:45 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
الله ينور علي مجهودك ياستاذ محمد ربنا يخليك لينا واتمني اتعرف عليك انا محمد مهندس في شركة بترول خليج السويس كنت عايز اسال لو الماسورة باظت عندي هل ممكن اغيرها بواحدة زيها لاني بصراحة سمعت عن مواسير بتتشرخ او بتنفخ مع انه مقفول انا لسه جديد وده اول مسدس ليا ارجوك تفهمني وياريت نمرة حضرتك نمرتي 01001955932 شكرا ليك جدا

محمد مكاوى 13-09-27 07:16 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamo200 (المشاركة 529388)
الله ينور علي مجهودك ياستاذ محمد ربنا يخليك لينا واتمني اتعرف عليك انا محمد مهندس في شركة بترول خليج السويس كنت عايز اسال لو الماسورة باظت عندي هل ممكن اغيرها بواحدة زيها لاني بصراحة سمعت عن مواسير بتتشرخ او بتنفخ مع انه مقفول انا لسه جديد وده اول مسدس ليا ارجوك تفهمني وياريت نمرة حضرتك نمرتي 01001955932 شكرا ليك جدا

لو مسورة المسدس ثابتة من الصعب تغيرها يوجد انواع مسدسات المسورة متحركة ممكن تشترى مسورة جديدة من اى محل سلأح و تركبها لو مسدسك مسورة متحركة

تحزيز
فى حالة تغير المسورة بواحدة اخرى مفتحة هتعرض نفسك للمسائلة القانونية

gamo200 13-09-27 09:12 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 529419)
لو مسورة المسدس ثابتة من الصعب تغيرها يوجد انواع مسدسات المسورة متحركة ممكن تشترى مسورة جديدة من اى محل سلأح و تركبها لو مسدسك مسورة متحركة

تحزيز
فى حالة تغير المسورة بواحدة اخرى مفتحة هتعرض نفسك للمسائلة القانونية

طيب ممكن اعرف ايه هي الانواع اللي مسورتها متحركة وازاي احافظ علي ماسورة مسدسي او اقويها

محمد مكاوى 13-09-28 03:58 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamo200 (المشاركة 529430)
طيب ممكن اعرف ايه هي الانواع اللي مسورتها متحركة وازاي احافظ علي ماسورة مسدسي او اقويها

استعمال العيار المناسب لكل نوع محدث صوت و بيكون مكتوب على المسدس pak او pa او k

لأبد من استعمال العيار المناسب لة و تنظيف المسدس بعد كل ضرب لأن ممكن يكون تلف المسورة عندك ناتج عن
عدم ازالة الكربون المتراكم فى المسورة و قام بسد المسورة

ثانيأ استعمال الطلأقات الهندى مشكلة لأن البارود المصنع منى الطلقة حامى و بيتسبب فى الكثير من اعطال محدثات الصوت

الأنواع الى زات مسورة متحركة كثيرة ازكر نوع مسدسك و اقول لحضرتك هل متحركة ام لأ
ملحوظة لو غير متحركة ممكن يتم عمل جلبة داخلية مكان التصدع و لحام المكان و تسوية بشكل فنى
ممكن الى يعمل لحضرتك الشغل دة شريف المتواجد فى 100 شارع شبرة .

بتوفيق

gamo200 13-09-28 08:41 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 529458)
استعمال العيار المناسب لكل نوع محدث صوت و بيكون مكتوب على المسدس pak او pa او k

لأبد من استعمال العيار المناسب لة و تنظيف المسدس بعد كل ضرب لأن ممكن يكون تلف المسورة عندك ناتج عن
عدم ازالة الكربون المتراكم فى المسورة و قام بسد المسورة

ثانيأ استعمال الطلأقات الهندى مشكلة لأن البارود المصنع منى الطلقة حامى و بيتسبب فى الكثير من اعطال محدثات الصوت

الأنواع الى زات مسورة متحركة كثيرة ازكر نوع مسدسك و اقول لحضرتك هل متحركة ام لأ
ملحوظة لو غير متحركة ممكن يتم عمل جلبة داخلية مكان التصدع و لحام المكان و تسوية بشكل فنى
ممكن الى يعمل لحضرتك الشغل دة شريف المتواجد فى 100 شارع شبرة .

بتوفيق

اللي معايا بلو سي 06 وده ماسورته ثابته بس بفكر اغيره بواحد ماسورته متحركة احسن يعريت تقولي الانواع منها اللي في مصر واسعارها واكون شاكر ليك جد

DR:klash 13-09-28 06:06 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
حضرتك انا معايا ايكول بي 29 بيحشر الطلقات التركي الفضي موش عارف اعمل اية

محمد مكاوى 13-09-28 09:05 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR:klash (المشاركة 529514)
حضرتك انا معايا ايكول بي 29 بيحشر الطلقات التركي الفضي موش عارف اعمل اية

لأن الطلأقات التركى الفضى pa و بيت النار فى p29 مصنع على قياس طلأقات pak يعنى الطلأقات الفضى
اقل قطر و بزالك بتهرب من ظفر مجر الطلأقات و بيحصل التعليق

ممكن يتم عمل تعديل فى ظفر مجر الطلأقات و تستخدم الطلأقات الفضى عادى
بس الأفضل استخدام الطلأقات التركى الزهبى او طلأقات الأتحاد الاروبى هتضرب معاك بدون تعليق بأزن الله

بتوفيق

gamo200 13-09-28 09:52 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamo200 (المشاركة 529468)
اللي معايا بلو سي 06 وده ماسورته ثابته بس بفكر اغيره بواحد ماسورته متحركة احسن يعريت تقولي الانواع منها اللي في مصر واسعارها واكون شاكر ليك جد

يابشمهندس محمد مردتش عليا ارجوك تفيدني وياريت نمرة تليفونك اتمني نكون اصدقاء محتاج اتكلم معاك

محمد مكاوى 13-09-28 10:25 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamo200 (المشاركة 529529)
يابشمهندس محمد مردتش عليا ارجوك تفيدني وياريت نمرة تليفونك اتمني نكون اصدقاء محتاج اتكلم معاك

شرف ليا طبعأ صداقة حضرتك

تم الأرسال على الخاص

gamo200 13-09-29 07:03 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 529531)
شرف ليا طبعأ صداقة حضرتك

تم الأرسال على الخاص

الف شكر ليك ياهندسة

gamo200 13-09-30 11:49 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
يابشمهندس محمد بالنسبة للمسدس بلو سي 06 اللي اعرفه انه عيار 9 mmPA ليه انت قلت قبل كده في موضوع الفرق بين عيار PA &PAK انه يفضل معاه عيار PAK

DR:klash 13-10-02 04:54 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 529524)
لأن الطلأقات التركى الفضى pa و بيت النار فى p29 مصنع على قياس طلأقات pak يعنى الطلأقات الفضى
اقل قطر و بزالك بتهرب من ظفر مجر الطلأقات و بيحصل التعليق

ممكن يتم عمل تعديل فى ظفر مجر الطلأقات و تستخدم الطلأقات الفضى عادى
بس الأفضل استخدام الطلأقات التركى الزهبى او طلأقات الأتحاد الاروبى هتضرب معاك بدون تعليق بأزن الله

بتوفيق

ياريت حضرتك تقولي التعديل دا عبارة عن اي وهل ممكن بعد التعديل يضرب كل انواع الطلاقات الـ9mm ؟؟

medozs 13-10-11 05:32 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم لو سمحت ياباشا عاوز طريق فك المسدس kral firtina وهل هو كويس ولا لا

محمد مكاوى 13-10-12 04:38 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medozs (المشاركة 531263)
السلام عليكم لو سمحت ياباشا عاوز طريق فك المسدس kral firtina وهل هو كويس ولا لا

مسدسkral firtina جيد بنسبة لما يتواجد الأن فى الأسواق من اصدارات الرتاى و انواع اخرى رديئة من وجة نظرى
لأكن يزال هناك مشكلة فى ندرة قطع غيار لية لأكن الى الأن لم يشتكى منة احد فى عيوب ان تعليق لم يصلنى اى شكاوى صيانة منز نزول المسدس فى الأسواق .

بنسبة لطريقة فكة كالأتى :

ترجيع الاجزاء للخلف و تثبيتها و نزه عدد 2 تيلة
واحدة فى يمبن المسورة اعلى التتك و الثانية يسار المسورة
و نزع التيل بيكون مثل نوع تيل البريتا 84 عن طريق مجموعة نوع التيل و هية متوفرة
بمعارض معدات الخراطة و تشغيل المعادن لأكنها غالية نوعأ ما

ممكن استخدام شنيور و بنطة

تحزير الثقب يكون بحزر بحيث لأ ينفد الثقب للناحية الأخرى .

بتوفيق

محمد مكاوى 13-10-12 04:53 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR:klash (المشاركة 529951)
ياريت حضرتك تقولي التعديل دا عبارة عن اي وهل ممكن بعد التعديل يضرب كل انواع الطلاقات الـ9mm ؟؟

التعديل عبارة عن برد باطن الظفر من الداخل ازلة مقدار 2mm لكى يصل الظفر الى نقطة اقرب للمنتصف

عن طريق التى :

برد الركيز الداحلى لظفر مجر الطلأقات و هوة عبارة عن قطعاتين الأهم تثبيت الجزئين مع بعض على منجلة و ازالة المقدار الكافى لكى يلتقط كعب الطلأقات الفضى على سبيل المثال و التى يقل قطرها 0.4mm عن الطلأقات الزهبى و باقى عيار pak بعد التعديل المزكور اعلأة يمكنك استخدام اى نوع طلأقات 9مم الأ الطلأقات المخصصة لمسدسات السقية مثل عيار 380

التعديل بستخدام منجلة صغيرة و (بميرد الماس) و هوة ليس غالى الثمن لأكن يتميز بقدرة برد المعادن عالية الصلأبة لأن ظفر مجر الطلأقات درجة صلأبتة عالية و لأ يصلح بميرد عادى .

بتوفيق

medozs 13-10-12 01:20 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 531413)
مسدسkral firtina جيد بنسبة لما يتواجد الأن فى الأسواق من اصدارات الرتاى و انواع اخرى رديئة من وجة نظرى
لأكن يزال هناك مشكلة فى ندرة قطع غيار لية لأكن الى الأن لم يشتكى منة احد فى عيوب ان تعليق لم يصلنى اى شكاوى صيانة منز نزول المسدس فى الأسواق .

بنسبة لطريقة فكة كالأتى :

ترجيع الاجزاء للخلف و تثبيتها و نزه عدد 2 تيلة
واحدة فى يمبن المسورة اعلى التتك و الثانية يسار المسورة
و نزع التيل بيكون مثل نوع تيل البريتا 84 عن طريق مجموعة نوع التيل و هية متوفرة
بمعارض معدات الخراطة و تشغيل المعادن لأكنها غالية نوعأ ما

ممكن استخدام شنيور و بنطة

تحزير الثقب يكون بحزر بحيث لأ ينفد الثقب للناحية الأخرى .

بتوفيق

الف شكر على ردك واهتمامك يا باشا وربنا يخليك لينا يا رب وكل سنه وحضرتك طيب

شكرا على المعلومات وطريقه فكه رخمه اوى كدا

gamo200 13-10-17 12:24 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 531415)
التعديل عبارة عن برد باطن الظفر من الداخل ازلة مقدار 2mm لكى يصل الظفر الى نقطة اقرب للمنتصف

عن طريق التى :

برد الركيز الداحلى لظفر مجر الطلأقات و هوة عبارة عن قطعاتين الأهم تثبيت الجزئين مع بعض على منجلة و ازالة المقدار الكافى لكى يلتقط كعب الطلأقات الفضى على سبيل المثال و التى يقل قطرها 0.4mm عن الطلأقات الزهبى و باقى عيار pak بعد التعديل المزكور اعلأة يمكنك استخدام اى نوع طلأقات 9مم الأ الطلأقات المخصصة لمسدسات السقية مثل عيار 380

التعديل بستخدام منجلة صغيرة و (بميرد الماس) و هوة ليس غالى الثمن لأكن يتميز بقدرة برد المعادن عالية الصلأبة لأن ظفر مجر الطلأقات درجة صلأبتة عالية و لأ يصلح بميرد عادى .

بتوفيق

طيب ازاي افك ظفر مجري الطلقات ياريت توضح يابشمهندس محمد

owkean 13-10-20 06:01 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
محتاج الدراع اللي بيوصل الزناد بالشاكوش في بي 29 بكام وعند مين

mamo 13-11-20 01:48 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا جزاك الله خيرا على مبادرتك الطيبة فكلنا بحاجة لمن يساعدنا ويرشدنا
ثانيا هذه هي أو مشاركة لي في هذا المنتدى الذي أظنه من المنتديات القليلة المميزة في الصيد

أنا عندي مسدس إيكول جاكال ديوال 9 مم
أخذه صديق لي لفترة ثم عاد به ومعه سوستة صغيرة وقطعة مثل الإبرة ولكنها متنية تنيتين وأعتقد انها تعمل كسوستة أيضا

مشكلة المسدس في شيئين
الأول هو الأمان الذي أعلى الأجزاء أصبح لا يعمل
الثاني الزناد عند الإطلاق يكون ثقيلا جدا وأشعر أنها ينقصه شيء

ملحوظة:
السوستة الصغيرة قال لي صديقي هي وقعت من الزناد
والقطعة الأخرى وقعت من الحديدة التي تمسك بالزناد من ناحية الشاكوش

أعتذر عن الإطالة ولكني بحثت كثيرا ولم اجد حلا لعلك تفيدني

mamo 13-11-20 11:14 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
أرجو الرد يا بشمهندس محمد
وللعلم القطعة هي رقم 15 في الكتالوج الخاص بالمسدس

http://www.blank-pistol.com/eng/imag...ACKAL_YBNC.pdf

abo amar 13-11-21 01:35 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
بجد يا جماعه وبدون مبالغه انا لما كنت بشوف تعليقات المهندس محمد مكاوى مكنتش متخيل ان فيه حد بالعلم ده فى الحقيقه اكيد الراجل ده بيجيب شويه معلومات من النت بالاضافه للى عنده الا ان تشرفت به شخصيا اليوم وجلست معه طيله 4 ساعات استمع الى علمه الغزير وفعلا فعلا اللى بيكتبه ده جزء من مليون فى بحر علمه الواسع تبارك الله ما شاء الله ربنا يحفظك ويكرمك يا باشمهندس محمد ويباركلك فى علمك الوفير وربنا ينفعك وينفع الناس به ان شاء الله تشرفت بك كثيرا و ربنا يبارك لمنتدى الصيد فى مصر فى واحد زي حضرتك

محمد مكاوى 13-11-21 07:36 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 536740)
بجد يا جماعه وبدون مبالغه انا لما كنت بشوف تعليقات المهندس محمد مكاوى مكنتش متخيل ان فيه حد بالعلم ده فى الحقيقه اكيد الراجل ده بيجيب شويه معلومات من النت بالاضافه للى عنده الا ان تشرفت به شخصيا اليوم وجلست معه طيله 4 ساعات استمع الى علمه الغزير وفعلا فعلا اللى بيكتبه ده جزء من مليون فى بحر علمه الواسع تبارك الله ما شاء الله ربنا يحفظك ويكرمك يا باشمهندس محمد ويباركلك فى علمك الوفير وربنا ينفعك وينفع الناس به ان شاء الله تشرفت بك كثيرا و ربنا يبارك لمنتدى الصيد فى مصر فى واحد زي حضرتك

أ/محمد انا الى شرفت بلتعرف على حضرتك عن قرب بدون مبالغة حضرتك انسان محترم جداأأ
و خلوق و جدع بجد الوقت مر سريعأ و لم نشعر بة لأن الحديث كان شيق و ان شاء الله نلتقى قريبأ .

أ/ محمد انسان متواضع و خلوق و كل الى تعرف علىيك لأ يخالفنى فى زالك و بعدين انا كدة هصدق كلأمك
و اتغر فى نفسى هههههههههههههههههه بارك الله فيك يا ابو عمار احنا فى المنتدى كلنا بنفيد بعض و فى اعضاء خبراتهم كبيرة و لم يبخل اى عضو عن مساعدة عضو اخر حتى لو لم يقدر بيدل صاحب السؤأل الى من يساعدة و دة شى مميز و بيتميز بة اعضاء و مشرفين المنتدى .
شكرأ جزيلأ على كلأماك الطيب الزى بيدل على الرقى و التواضع و باقى الصفات الطيبة .

شكرأأ
خالص تحياتى ليك ابو عمار

:lov:

elmasrey123 13-11-21 07:47 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 536740)
بجد يا جماعه وبدون مبالغه انا لما كنت بشوف تعليقات المهندس محمد مكاوى مكنتش متخيل ان فيه حد بالعلم ده فى الحقيقه اكيد الراجل ده بيجيب شويه معلومات من النت بالاضافه للى عنده الا ان تشرفت به شخصيا اليوم وجلست معه طيله 4 ساعات استمع الى علمه الغزير وفعلا فعلا اللى بيكتبه ده جزء من مليون فى بحر علمه الواسع تبارك الله ما شاء الله ربنا يحفظك ويكرمك يا باشمهندس محمد ويباركلك فى علمك الوفير وربنا ينفعك وينفع الناس به ان شاء الله تشرفت بك كثيرا و ربنا يبارك لمنتدى الصيد فى مصر فى واحد زي حضرتك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 536749)
أ/محمد انا الى شرفت بلتعرف على حضرتك عن قرب بدون مبالغة حضرتك انسان محترم جداأأ
و خلوق و جدع بجد الوقت مر سريعأ و لم نشعر بة لأن الحديث كان شيق و ان شاء الله نلتقى قريبأ .

أ/ محمد انسان متواضع و خلوق و كل الى تعرف علىيك لأ يخالفنى فى زالك و بعدين انا كدة هصدق كلأمك
و اتغر فى نفسى هههههههههههههههههه بارك الله فيك يا ابو عمار احنا فى المنتدى كلنا بنفيد بعض و فى اعضاء خبراتهم كبيرة و لم يبخل اى عضو عن مساعدة عضو اخر حتى لو لم يقدر بيدل صاحب السؤأل الى من يساعدة و دة شى مميز و بيتميز بة اعضاء و مشرفين المنتدى .
شكرأ جزيلأ على كلأماك الطيب الزى بيدل على الرقى و التواضع و باقى الصفات الطيبة .

شكرأأ
خالص تحياتى ليك ابو عمار

:lov:

الله يسهلكم ياعم ايه الحب ده كله طب وانا ماليش نصيب

فكرى الفساخ 13-11-27 12:18 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 459995)
السلأم عليكم

الريتاى بارون من المسدسات الممتازة جدا فى الخامات المصنع منها
طريقة فكة سهلة ان شاء الله .
لف المفتاح الموجود بجانب التتك فى اتجاة عقارب الساعة ثم انزعة تمامأ
و بعد زلك اسحب الأجزاء المتحركة الى الخلف بقوة و ارفعها للأعلى هيتفك معاك المسدس ثم قم بتنظيقة جيدأ بسولر او بنزين .
و اشترى زيت ماكينة خياطة ابيض دة افضل من زيت السلأح الى بيباع فى المتاجر و ارخص بكتيييييييير
و ضع بعض الزيت على الأماكن التحركة ثم ضع البنز الموجود اسفل المسورة و بة السوستة
و قم بتلقيم الثقوب الموجودة فى الأجزاء فى المسورة و البنز و قم بشد الأجزاء الى الخلف بقوة و انزلها الى الأسفل و ارجعها الى المام ثو اسحب البنز الموجود اسفل المسورة و ضع المفتاح و لفة عكس عقارب الساعة
فقط .
ولو وجهت مشاكل فى خروج او دخول الجرار من المجرة قم بلتحميل على اى قطعة خشبية و اضغط على الجزاء المتحركة للخاف و انزعها الى الأعلى او العكس و ان شاء الله هتفك و تركب المسدس بمنتهى السهولة خلى بالك عند فك المقبض يوجد سوستة المسئولة عن رفع مفتاح ترجيع الشاكوش ممكن تتنطر منك وانتا بتفك المقبض ...

ملحوظة هامة :
يوجد بة عيب تصنيع فى المسدس و هو بعد ضرب من 50 الى 70 طلقة هيتلف الشاكوش بتاعة و هتتر تغيرة و التكلفة غالية شوية
حل المشكلة دى فى الأتى :

يوجد سنة برزة من اسفل الشاكوش لو انتا متمكن من الصيان و عنك ادواتك هتبرد السنة الى عملها التعشيق فى الجزء السفلى لى اسمة العاتق و هتبرد السنة الموجودة فى العاتق كمان و تثقب ثقب mm3 و تربط مسمار mm4 رائس مفك و بلمبرد المبطط صغير تبرد نصف رئس المسمار و تترك الباقى يعمل مكان سنة التعشيق
و كزلك فى العاتق " و انسا موضوع تلف الشاكوش دة مرة اخرى ...

ارجو اكون افتك

ربنا يكرمك يا اخى على هذه المعلومات القيمة . فعلا انا فكيت المقبض البلاستك لالحم فيه شرخ بالامير وفوجئت بطيران سوستة رفع مفتاح ارجاع الشاكوش . ووجدتها بصعوبة جدا والحمد لله استطعت تركيتها وعمل المسدس بعدها بكفاءة . اشكرك مرة اخرى على شرحك لاصلاح الشاكوش . ربنا يخليك .شكرا

فكرى الفساخ 13-11-27 12:26 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 460312)
" السلأم عليكم اخى الفاضل "

اى ورشة تصليح سلأح او فنى خراطة يكون على مستوى من البراعة فى العمل ممكن يخرط ابرة جديدة .
و زراع التعمير
لو مش موجودة فى ورشة الصيانة ممكن اعرفك تصلحا ازاى ان شاء الله.
:sante:
اخر نقطة فى زراع التعمير الى بتدفع القطعة الى تسمى العاتق النفطة دى هية الى بيحصل بها تأكل دئمأ
و ممكن تزويد القطعة دى بنوع من انواع اللحام اسمة ارجون و بتزيل الزيادات بمبرد سعاتى مبطط و عمل نفس الشكل الأصى اى بيكنعلى شكل زوية 90 درجة و اسعدالل النبعاج الناتج عن الضغط على التتك ثم تسخين الزراع جيدأ حتى الأحمرار ة طفيها فى ماء بة بعض الصوديوم الى هوة ملح الطعام فقط.

عن تجربة ان شاء الله هيشتغل المسدس معاك زى الفل و مش هيحصل تأكل مرة اخرى بسبب زيادة الصلأبة الى هتعملها عن طريق تسخين القطعة و طفيها بسرعة فى ماء بة صوديوم ...

بتفيق و تحياتى

وممكن تطفيها فى بوتاس امريكانى تبقى صلب قوى جدا . شكرا على هذه المعلومات القيمة
انا سعيد جدا بمتابعة مناقشاتكم المفيدة بالاسلوب الراقى . اخوكم فكرى الفساخ . عضو جديد .

فكرى الفساخ 13-11-27 12:45 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
[size="6"][/sizeاستاذ محمد احييك على معلوماتك القيمة . وعدم استخسارك فى الاعضاء اعطائهم المعلومات بالصوت والصورة . فهذا يدل على كرم اخلاقك وحبك للخير . عندى ريتاى بارون اتش كيه اصدار جديد يوجد به مفتاح لارجاع الاجزاء . للاسف بادوس عليه لا ترجع الاجزاء الا اذ شدتها للخلف مللى فتعود عادى للامام . ارجو توضيح الموضوع ولك وللمنتدى جزيل الشكر والعرفان . على فكرة المسدس جديد ضرب 4 طلقات فقط . ]


الساعة الآن 02:55 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir