الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron) (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=10855)

أحمس 11-10-25 11:22 AM

Re: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
السلام عليكم
أرجو تسجيلى معكم فى رابطة ال ريتاى بارون
أنا عندى مسدس أسود/فضى شاريه من محل خضر
ماسورته مقفولة حاولت أفتحها بالشنيور والبنطة العادية
كان شبه مستحيل ورحت لخراط صديق قاللى
الصليبة داخل الماسورة صلب ولابد من فتحها بالشرارة
وتم ذلك ثم تم عمل طبة داخلية سن 10 مم وقطر داخلى 4مم
بطول الماسورة وتمت تجربة المسدس وقوة الطلقة معقولة

darkshaft 11-10-25 01:38 PM

رد: Re: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمس (المشاركة 223178)
السلام عليكم
أرجو تسجيلى معكم فى رابطة ال ريتاى بارون
أنا عندى مسدس أسود/فضى شاريه من محل خضر
ماسورته مقفولة حاولت أفتحها بالشنيور والبنطة العادية
كان شبه مستحيل ورحت لخراط صديق قاللى
الصليبة داخل الماسورة صلب ولابد من فتحها بالشرارة
وتم ذلك ثم تم عمل طبة داخلية سن 10 مم وقطر داخلى 4مم
بطول الماسورة وتمت تجربة المسدس وقوة الطلقة معقولة

اديه لمحل خضر و همه ممكن يفتحولك بس مش متأكد،و الف مبروك

ابو يحيى 11-10-27 10:01 PM

Re: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
انا معايا واحد عملتله ماسوره عند الخراط صلب وخليته يخرمها على قد البليه بلضبط فبقى الاندفاع قوي جدا وينفع انشن بيه

1stlotengargidrees 11-10-28 02:29 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
انا انضميت لمالكي هذا المسدس المحترم جدا
انا لسا شاري ريتاي بارون صوت 9مم اسبيشيال اديشن فضي في اسود مط
ان شاء الله هاستلمه يوم السبت بعد تعديلة لضرب البلي و بعدها ربنا يسهل و نرفع الصور

bedro_ak 11-10-28 06:54 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
يا جماعة انا بفكر اشترى الريتاى يا ريت تفيدونى هو كويس فضرب البى و نشانة مظبوط ولا اية؟

محمد المهدى 11-10-28 08:59 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama2012 (المشاركة 224869)
انا فتحت الرتاي علي بلية رقم 5 قطرها 7 ونص ملي بس المشكله ان الطلقة بتنفخ في بيت النار
حد عنده خلفيه عن توسيع بيت النار او سنفرته كام مللي عشان الطلقة ماتنفخش ؟

لا و 1000 لأ ممنوع اللعب فى بيت النار مطلقا هو مصمم لتحمل قوة الانفجار, سيادتكم ممكن تحصل مصيبة لو خففت من سمك بيت النار حاول تقلل من حجم البلية لمنع الانتفاخ و يستحسن عمل ماسورة داخلية , الماسورة انتومونيا و لاتتحمل قوة البلية الكبيرة لأصطدامها فيه بطريقة متكررة

و شكرا

elghalban666 11-10-28 11:18 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
امتلك الريتاى ودة طلع مسدس جامد جدا اى ان كان الاصدار الجديد او القديم ملحوظة الاصدار القديم كان يحمل لوجو على الدبشك واللوجو دة اصلا بتاع شركة ايجل وكان هذا المسدس ينتج ك دعاية للمسدس الشهير سيج ساور وكان ينتج هذا الاصدار بشركة ريتاى ولاكن الاصدار الجديد ينتج داخل نفس الشركة وهى شركة ريتاى ولاكن لحساب الشركة كاصدار متداول ولا يوجد فارق بين الاصدارين والاثنين لنفس الشركة

darkshaft 11-10-29 01:41 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد المهدى (المشاركة 225121)
لا و 1000 لأ ممنوع اللعب فى بيت النار مطلقا هو مصمم لتحمل قوة الانفجار, سيادتكم ممكن تحصل مصيبة لو خففت من سمك بيت النار حاول تقلل من حجم البلية لمنع الانتفاخ و يستحسن عمل ماسورة داخلية , الماسورة انتومونيا و لاتتحمل قوة البلية الكبيرة لأصطدامها فيه بطريقة متكررة

و شكرا

1++++++++++++++++++++++++

أحمس 11-10-29 11:32 PM

Re: رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama2012 (المشاركة 224869)
انا فتحت الرتاي علي بلية رقم 5 قطرها 7 ونص ملي بس المشكله ان الطلقة بتنفخ في بيت النار
حد عنده خلفيه عن توسيع بيت النار او سنفرته كام مللي عشان الطلقة ماتنفخش ؟

السلام عليكم
أفضل شئ أن تعمل طبة داخل الماسورة بكامل طول الماسورة
من الصلب حتى بداية بيت النار ويكون القطر الداخلى لها من 4 إلى 4.5
طبقا للبلية المستخدمة وجودة خراطة القطر الداخلى
حيث أنه صعب على الخراط ينفذ ثقب 4 مم بطول 70 مم من جهة واحدة
فيقوم بعمله على مرتين : مرة من كل جهة ويكون فرق بسيط بين محورهما
وأنا مسدسى طبته قطرها الداخلى 4 مم وجربته على زجاج تربلكس 8مم
على بعد 1.5 متر فإخترقته

devilgrand 11-10-31 12:04 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
يا جماعة انا بحذر من المسدسات البلي
دي بتتعامل معاملة الحي بدون ترخيص لو حد لاقدر الله اتمسك بيه مش هيترحم
انا جايب المعلومة من واحد داخل وزارة الداخلية
يعني اللي عايز مسدس بلي ماينزلش بيه خالص انما الصوت لازم يكون معاك فاتورته والفاتورة تكون باسم المحل وفيها رقم السجل التجاري ورقم البطاقة الضريبية بتاعت المحل وكده محدش يقدر يكلمه
احنا كلنا هنا اخوات واللي يعرف حاجه بيبلغها
انا حبيت اريح ضميري واقول على اللي عرفته من مصادر موثوق فيها

darkshaft 11-10-31 10:31 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة devilgrand (المشاركة 226310)
يا جماعة انا بحذر من المسدسات البلي
دي بتتعامل معاملة الحي بدون ترخيص لو حد لاقدر الله اتمسك بيه مش هيترحم
انا جايب المعلومة من واحد داخل وزارة الداخلية
يعني اللي عايز مسدس بلي ماينزلش بيه خالص انما الصوت لازم يكون معاك فاتورته والفاتورة تكون باسم المحل وفيها رقم السجل التجاري ورقم البطاقة الضريبية بتاعت المحل وكده محدش يقدر يكلمه
احنا كلنا هنا اخوات واللي يعرف حاجه بيبلغها
انا حبيت اريح ضميري واقول على اللي عرفته من مصادر موثوق فيها

يسلام تسلم يباشا عالافاده

younisst 11-11-03 01:50 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
انا اشتريته من اسوبه من فتح الله وكان سعره حلو وهو مسدس جميل بالنسبة ليا نوعا ما بعد ما فقدت مسدسى ال room Rg 96 - 9 mm واتاخد منى ومنهم لله اللى خدوه
بس الرتاى سلاح كويس وشكله قيم وصوته عالى

darkshaft 11-11-03 02:06 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة younisst (المشاركة 227689)
انا اشتريته من اسوبه من فتح الله وكان سعره حلو وهو مسدس جميل بالنسبة ليا نوعا ما بعد ما فقدت مسدسى ال room rg 96 - 9 mm واتاخد منى ومنهم لله اللى خدوه
بس الرتاى سلاح كويس وشكله قيم وصوته عالى

مبروك عليك مسدسك الجديد، هل تنفع المقارنه مبين الرووم و ريتاى بالنسبه للصوت و المتانه ؟؟

devilgrand 11-11-03 11:19 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة younisst (المشاركة 227689)
انا اشتريته من اسوبه من فتح الله وكان سعره حلو وهو مسدس جميل بالنسبة ليا نوعا ما بعد ما فقدت مسدسى ال room rg 96 - 9 mm واتاخد منى ومنهم لله اللى خدوه
بس الرتاى سلاح كويس وشكله قيم وصوته عالى

ممكن اعرف الروم كان 8 مم ولا 9 مم علشان كل اللي موجود كان 8مم بس
ومين اللي اخدوه دول؟

darkshaft 11-11-05 05:08 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
عندى سأل ضرورى،هل ينفع اضرب بلى من غير طبه داخليه ؟؟ و هل كده حيكسر المسوره الاصلى؟؟ و هل النشان حيكون وحش؟؟ و اخر سأل هل ينفع اضرب بلى مقاس ٢ و طبه صوت متركبه ؟؟ ارجوا الرد ضرورى شكرا و عيد سعيد عليكم

za2r2lel 11-11-05 07:43 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
السلام عليكم اخوانى الكرام

كل عام وانتم بخير

لى استفسار مع ريتاى بارون الاصدار الجديد

عندما انتهى من الاطلاق واشيل الخزنه واحاول ارد الاجزاء

انا عارف ان هناك زرار يرد الاجزاء اتوماتيكيا اللى هو فوق زرار رد اللسان بتاعه

لما بنزله لتحت لا يعمل بضطر اشد الاجزاء شويه للخلف عشان الزرار ينزل والاجزاء ترجع

فانا مش عارف هل ده عيب ولا هو دع المعتاد فى الريتاى الاصدار الجديد؟؟؟

الرجاء الافاده من مستخدمى المسدس عشان نستفاد

وهذا الفيديو يوجد به الزرار اللى انا اقصده ومش شغال معايه فى رد الاجزاء

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=aajxW8MYH0k

ابو جبل 11-11-05 08:09 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اليوم اعلن امتلاكى لهذا المسدس وانضمامى للرابطه بعد اذن الساده الاقدم منى وكل عام وانتم بخير

darkshaft 11-11-06 08:44 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو جبل (المشاركة 228990)
اليوم اعلن امتلاكى لهذا المسدس وانضمامى للرابطه بعد اذن الساده الاقدم منى وكل عام وانتم بخير

الف مبروك يباشا عالمسدس الجامد،و كل عام و انتم بخير

darkshaft 11-11-06 08:48 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة za2r2lel (المشاركة 228978)
السلام عليكم اخوانى الكرام

كل عام وانتم بخير

لى استفسار مع ريتاى بارون الاصدار الجديد

عندما انتهى من الاطلاق واشيل الخزنه واحاول ارد الاجزاء

انا عارف ان هناك زرار يرد الاجزاء اتوماتيكيا اللى هو فوق زرار رد اللسان بتاعه

لما بنزله لتحت لا يعمل بضطر اشد الاجزاء شويه للخلف عشان الزرار ينزل والاجزاء ترجع

فانا مش عارف هل ده عيب ولا هو دع المعتاد فى الريتاى الاصدار الجديد؟؟؟

الرجاء الافاده من مستخدمى المسدس عشان نستفاد

وهذا الفيديو يوجد به الزرار اللى انا اقصده ومش شغال معايه فى رد الاجزاء

http://www.youtube.com/watch?nr=1&v=aajxw8myh0k

لا يباشا مش عيب طبعا،بس سعات فالأول بيحتاج انك تدوس عالزرار جامد شويه عشان الاجزاء بتبقى مسكى فيه،فمتقلقش،و على فكره انا بفضل انك تمسك الاجزاء و انت بيرجعها عشان تحافظ عالمسدس،تحياتى

darkshaft 11-11-06 08:51 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkshaft (المشاركة 228943)
عندى سأل ضرورى،هل ينفع اضرب بلى من غير طبه داخليه ؟؟ و هل كده حيكسر المسوره الاصلى؟؟ و هل النشان حيكون وحش؟؟ و اخر سأل هل ينفع اضرب بلى مقاس ٢ و طبه صوت متركبه ؟؟ ارجوا الرد ضرورى شكرا و عيد سعيد عليكم

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ahmedmh_ali 11-11-06 03:48 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkshaft (المشاركة 228943)
عندى سأل ضرورى،هل ينفع اضرب بلى من غير طبه داخليه ؟؟ و هل كده حيكسر المسوره الاصلى؟؟ و هل النشان حيكون وحش؟؟ و اخر سأل هل ينفع اضرب بلى مقاس ٢ و طبه صوت متركبه ؟؟ ارجوا الرد ضرورى شكرا و عيد سعيد عليكم


1 - ينفع .
2 - فعلا كدة حتأذى الماسورة .
3 - النشان حيكون فى الكريمة خالص و ملهوش لازمة لأن فوهه المسدس واسعه .
4 - لو حضرتك ضربت حاجة تانية و طبة الصوت متركبة المسدس حيبقى طرنشات طرنشات من قدام ..


... و رجاء شخصى من أخوك ياريت نحاول نلغى مصطلح نضرب بلى و نقول أى تعبير مجازى تانى .

1stlotengargidrees 11-11-09 03:08 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
النهاردة جربت اضرب بالمسدس الريتاي بارون اسبيشيال اديشن مفتوح و لي بعض الملاحظات:
1.الصوت باسم الله ماشاء الله تقدر تقول رعد
2.النشان من علي مسافة 10متر تقريبا 90%
3.المسدس حشر مرتين مرة في الصوت و مرة في البلي
4.المسدس لم يعمل اوتوماتيك,يعني كان لازم شد الاجزاء كل مرة, دا عادي في الصوت لانه مفتوح, لكن غريب شوية في البلي
بالاتصال بزوي الخبرة افادو بانه ممكن تكون الطبة الطويلة كابسة شويه علي بيت النار, لو تم فكها بالالانكيه و تريحها من فوق بيت النار ممكن تحل المشكلة,جاري التجربة و سنفيدكم بالنتائج ان شاء الله

tatoo 11-11-09 03:27 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
ربنا يوفقك

حازم6/10 11-11-10 11:55 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اسأل مازنجر هو اكتر واحد يفيدك

darkshaft 11-11-10 09:07 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 1stlotengargidrees (المشاركة 230815)
النهاردة جربت اضرب بالمسدس الريتاي بارون اسبيشيال اديشن مفتوح و لي بعض الملاحظات:
1.الصوت باسم الله ماشاء الله تقدر تقول رعد
2.النشان من علي مسافة 10متر تقريبا 90%
3.المسدس حشر مرتين مرة في الصوت و مرة في البلي
4.المسدس لم يعمل اوتوماتيك,يعني كان لازم شد الاجزاء كل مرة, دا عادي في الصوت لانه مفتوح, لكن غريب شوية في البلي
بالاتصال بزوي الخبرة افادو بانه ممكن تكون الطبة الطويلة كابسة شويه علي بيت النار, لو تم فكها بالالانكيه و تريحها من فوق بيت النار ممكن تحل المشكلة,جاري التجربة و سنفيدكم بالنتائج ان شاء الله

الف مبروك،فعلان المسدس قيم جدا و مشكله الحشر فالطبه مش فالمسدس،خلى حد يشوفهالك

darkshaft 11-11-11 07:54 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 229267)
1 - ينفع .
2 - فعلا كدة حتأذى الماسورة .
3 - النشان حيكون فى الكريمة خالص و ملهوش لازمة لأن فوهه المسدس واسعه .
4 - لو حضرتك ضربت حاجة تانية و طبة الصوت متركبة المسدس حيبقى طرنشات طرنشات من قدام ..


... و رجاء شخصى من أخوك ياريت نحاول نلغى مصطلح نضرب بلى و نقول أى تعبير مجازى تانى .

الف شكر يباشا عالمعلومات،و حاضر انت تأمر

darkshaft 11-11-15 07:22 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
حد جرب مسدس فى ضرب بلى نمره ٢ ؟؟

egydrop 11-11-16 07:46 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
عندى مشكلة فى الريتاى وهى بعد ضرب الطلقة يظل الفارغ فى الماسورة فأضطر الى سحب الاجزاء لتفريغ المسدس من الطلقة المضروبة وفى كل مرة أضطر الى سحب الشاكوش لضرب طلقة اخرى بعد اتمام عملية تفريغ المسدس من الطلقة المضروبة القديمة
فهل من حل ؟؟؟

mzkader 11-11-16 08:49 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egydrop (المشاركة 235053)
عندى مشكلة فى الريتاى وهى بعد ضرب الطلقة يظل الفارغ فى الماسورة فأضطر الى سحب الاجزاء لتفريغ المسدس من الطلقة المضروبة وفى كل مرة أضطر الى سحب الشاكوش لضرب طلقة اخرى بعد اتمام عملية تفريغ المسدس من الطلقة المضروبة القديمة
فهل من حل ؟؟؟

أتاكد ان فتحة الطبة مش واسعة ولو لقيتها واسعة غيرها بواحدة فتحتها ضيقة عشان الــ أنا فاهمة أن بعد ضرب الطلقة الاجزاء مابترجعش وتخلى الضافر ياخد الطلقة فا لو كده يبقى غالبا الغاز كله بيتسرب من الطبة جرب كده و إن شاء الله هايشتغل أوتوماتك

egydrop 11-11-16 09:34 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
المسدس انا اشتريته وكان اول مرة اضرب بيه واتأكدت ان الماسورة مش واسعة لان مكنتش محتاج اضرب بلى
ولكن سألت شخص قالى يمكن علشان جديد محتاج يتزيت وشخص تانى معاه ريتاى قالى ان فيه نوع طلقات ب 6 جنيه بتحشر انما فيه نوع تانى ب 8 ونص داة كويس وجربه فهل دى ممكن تكون الاسباب ؟؟

mzkader 11-11-16 10:30 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
هو لو جديد المفروض أنو يكون بالزيت بتاع المصنع فيه بعدين الريتاى بيضرب أى نوع من الطلقات و مابيحشرش خالص أنا عايزك تجيب الانكيه وتشيل الطبة الــ فى الماسورة و تشوف الفتحة بتاعتها من الخلف قطرها أد أيه؟ لو واسعة غيرها بواحدة فتحتها ضيقة عشان تحبس الغاز وراها و الاجزاء ترجع تنطر الظرف لبرة وتسحب طالقة تانية

bedro_ak 11-11-16 11:39 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
----------------------

bedro_ak 11-11-16 11:44 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة devilgrand (المشاركة 226310)
يا جماعة انا بحذر من المسدسات البلي
دي بتتعامل معاملة الحي بدون ترخيص لو حد لاقدر الله اتمسك بيه مش هيترحم
انا جايب المعلومة من واحد داخل وزارة الداخلية
يعني اللي عايز مسدس بلي ماينزلش بيه خالص انما الصوت لازم يكون معاك فاتورته والفاتورة تكون باسم المحل وفيها رقم السجل التجاري ورقم البطاقة الضريبية بتاعت المحل وكده محدش يقدر يكلمه
احنا كلنا هنا اخوات واللي يعرف حاجه بيبلغها
انا حبيت اريح ضميري واقول على اللي عرفته من مصادر موثوق فيها

دة رد زميلنا هنا فى المنتدى الاستاذ شريف بخصوص موضوع الطلق البلى و هو قاض
الأخوة الأفاضل بعد التحية
بالنسبة لموضوع الدفاع عن النفس أحب أن أضع أمام حضراتكم بعض المعلومات الصحيحة من خلال عملى بالقضاء . حق الدفاع عن النفس مكفول قانوناً للجميع ولكن تطبيقه صعب لكونه محاط ببعض الضوابط مثل أن فعل الدفاع لا يحب أن يتجاوز فعل الإعتداء فمثلاً لايجب عليك إستخدام سلاح لرد إعتدء من شخص ما يستعمل يده وأيضا يجب فى حالة الدفاع أيضا وقف العنف فوراً إذا توقف فعل الإعتداء عليك وأيضا لا يجب إستخدام أى سلاح للضرب فى مقتل إذا كان هناك وسيلة ممكنة لرد الإعتداء دون القتل فكلها ضوابط عند إستخدام حق الدفاع عن النفس.
أما بالنسبة لمسدس الصوت المفتوح الماسورة لضرب البلى فلا يعد من الأسلحة النارية المعاقب عليها قانوناً حيث أن أجزائه لا تشكل أجزاء سلاح نارى حى وهو المعاقب عليه قانوناً فى قانون الأسلحة والذخائر والذى يحدد أنواع الأسلحة المعاقب على حملها بدون ترخيص والذى أنصح الأخوة بقراءته إنما وعلى وجه أخر إذا تم إستخدام مسدس الصوت مثلا فى الترويع و التهديد فهو يعرضك للمسائلة القانونية وإذا تم التجاوز بالإعتداء بمسدس صوت فيعرضك للمسائلة أيضا الى أن يثبت أنه مسدس صوت وليس من الأسلحة النارية وذلك بتقرير من جهة الأدلة الجنائية أما حيازة مسدسات الصوت بجميع أنواعها حتى مع فتح الماسورة فهى لا تخرجها من دائرة أسلحة الصوت . أرجو أن أكون أفدت حضراتكم ببعض المعلومات وتحياتى للجميع





و دة رد احد الاخوة الاعضاء بخصوص نفس الموضوع و هو من العاملين بالقضاء ايضا و لكن لن اذكر اسمة لانة لم استأذنة فذلك
الذخائر لها مواصفات قانونية وفنية وطبعاً ده موجود فى الداخلية ولا يمكن بأى حال من الأحوال إعتبار طلقات الصوت اللى بتضرب بلى من الذخائر النارية لأنها تختلف كليةً عنها فنياً وأى حد يفتى بغير كده معلش يبقى مبيفهمش والطلقات البلى قانوناً تعامل ذى الرش وأبلغ دليل إن المسدسات اللى بتضرب بلى بضغط الهواء غير ممنوعة والناس بتشتريها عادى من محلات السلاح وسواء البلى إنضرب عن طريق قوة الغاز أو بطريقة الطلقات الصوت ده لا يدخلها فى حيز الطلقات النارية المجرمة بدون ترخيص ومع كل الأحوال إذا تم إرتكاب جريمة بيها هتبقى طبعاً أداة جريمة وسيعاقب فاعلها بالطبع أرجو أن تكون فهمت قصدى طبعاً ولك ألف تحية


و لكن من الممكن ان يكون ما يحدث هو كما اخبرنى استخدام لقانون الطوارئ

ahmedmh_ali 11-11-16 01:27 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mzkader (المشاركة 235097)
هو لو جديد المفروض أنو يكون بالزيت بتاع المصنع فيه بعدين الريتاى بيضرب أى نوع من الطلقات و مابيحشرش خالص أنا عايزك تجيب الانكيه وتشيل الطبة الــ فى الماسورة و تشوف الفتحة بتاعتها من الخلف قطرها أد أيه؟ لو واسعة غيرها بواحدة فتحتها ضيقة عشان تحبس الغاز وراها و الاجزاء ترجع تنطر الظرف لبرة وتسحب طالقة تانية


كلام سليم 100%

ahmedmh_ali 11-11-16 01:38 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bedro_ak (المشاركة 235120)
دة رد زميلنا هنا فى المنتدى الاستاذ شريف بخصوص موضوع الطلق البلى و هو قاض
الأخوة الأفاضل بعد التحية
بالنسبة لموضوع الدفاع عن النفس أحب أن أضع أمام حضراتكم بعض المعلومات الصحيحة من خلال عملى بالقضاء . حق الدفاع عن النفس مكفول قانوناً للجميع ولكن تطبيقه صعب لكونه محاط ببعض الضوابط مثل أن فعل الدفاع لا يحب أن يتجاوز فعل الإعتداء فمثلاً لايجب عليك إستخدام سلاح لرد إعتدء من شخص ما يستعمل يده وأيضا يجب فى حالة الدفاع أيضا وقف العنف فوراً إذا توقف فعل الإعتداء عليك وأيضا لا يجب إستخدام أى سلاح للضرب فى مقتل إذا كان هناك وسيلة ممكنة لرد الإعتداء دون القتل فكلها ضوابط عند إستخدام حق الدفاع عن النفس.
أما بالنسبة لمسدس الصوت المفتوح الماسورة لضرب البلى فلا يعد من الأسلحة النارية المعاقب عليها قانوناً حيث أن أجزائه لا تشكل أجزاء سلاح نارى حى وهو المعاقب عليه قانوناً فى قانون الأسلحة والذخائر والذى يحدد أنواع الأسلحة المعاقب على حملها بدون ترخيص والذى أنصح الأخوة بقراءته إنما وعلى وجه أخر إذا تم إستخدام مسدس الصوت مثلا فى الترويع و التهديد فهو يعرضك للمسائلة القانونية وإذا تم التجاوز بالإعتداء بمسدس صوت فيعرضك للمسائلة أيضا الى أن يثبت أنه مسدس صوت وليس من الأسلحة النارية وذلك بتقرير من جهة الأدلة الجنائية أما حيازة مسدسات الصوت بجميع أنواعها حتى مع فتح الماسورة فهى لا تخرجها من دائرة أسلحة الصوت . أرجو أن أكون أفدت حضراتكم ببعض المعلومات وتحياتى للجميع





و دة رد احد الاخوة الاعضاء بخصوص نفس الموضوع و هو من العاملين بالقضاء ايضا و لكن لن اذكر اسمة لانة لم استأذنة فذلك
الذخائر لها مواصفات قانونية وفنية وطبعاً ده موجود فى الداخلية ولا يمكن بأى حال من الأحوال إعتبار طلقات الصوت اللى بتضرب بلى من الذخائر النارية لأنها تختلف كليةً عنها فنياً وأى حد يفتى بغير كده معلش يبقى مبيفهمش والطلقات البلى قانوناً تعامل ذى الرش وأبلغ دليل إن المسدسات اللى بتضرب بلى بضغط الهواء غير ممنوعة والناس بتشتريها عادى من محلات السلاح وسواء البلى إنضرب عن طريق قوة الغاز أو بطريقة الطلقات الصوت ده لا يدخلها فى حيز الطلقات النارية المجرمة بدون ترخيص ومع كل الأحوال إذا تم إرتكاب جريمة بيها هتبقى طبعاً أداة جريمة وسيعاقب فاعلها بالطبع أرجو أن تكون فهمت قصدى طبعاً ولك ألف تحية


و لكن من الممكن ان يكون ما يحدث هو كما اخبرنى استخدام لقانون الطوارئ



تحياتى لحضرتك .. لكن علشان منبقاش السبب فى أذى لحد ، الكلام اللى حضرتك بتقولة دة ملهوش أى أساس من الصحة ، المسدس الصوت فى حالتة الطبيعية دون أى تعديل لما حضرتك ماشى على رجلك و صادف ان حضرتك دخلت على كمين أو ماشابة الظابط حيقول لحضرتك أنا المسدس حيدخل معمل جنائى للكشف على خواصة ، و حضرتك بتروح القسم و منة المسدس بيتحول الى النيابة ثم للمعمل الجنائى بعد تحرير مذكرة ، لو سليم بتاخدة تاني لو فى حاجة تانية يبقى فية مستجدات ..

طبعا لو حضرتك فى الوقت دة فى مشوار أو رايح مكان و مش حينفع تروح القسم ، يبقى علية العوض و منة العوض فى المسدس و حتسيبة .

لو المسدس فى عربية ، مفيش أى مشكلة نهائى من وجودة ولا حد حيسألك علية الا أذا كنت على طريق سفر حيكون فيها س و ج ..

حضرتك حتقولى أشمعنا ؟ ح أقول لحضرتك أن الحكومة بتتعامل على أساس المظهر ، و هما حيبقوا شايفين أن اللى على رجلة دة بيمثل خطر ، لكن اللى فى العربية انسان محترم ..

مثال : حضرتك لو تمشى بمطوة يبقى فيها جنحة ، طيب لو حضرتك العربية أتفتشت و كان فيها مطوة ؟ كأن شيئا لم يكن ..

لو حضرتك تكرمت و دخلت أى قسم شرطة و سألت و قلت عايز أستفسر عن فتح مسدس الصوت أو الطبة الطويلة أو الماسورة اللى معدة لضرب البلى و بالتالى متعديش رصاصة حية ، أو عن الطلقات البلى ، حيقول لحضرتك أن كلهم مجرمين و يعاقب عليهم القانون و التعامل معاهم بيكون نفس التعامل مع مصادرة سلاح حى دون ترخيص ...


( الكلام دة حضرتك مش من فراغ ، و بعد سؤال ناس كتير من الشرطة و منهم من أسرتى ، و كلة عن تجارب شخصية ، و مواقف حضرتها ... )

darkshaft 11-11-16 04:33 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
محتاجين اراء اخرى فى موضوع البلى

ahmedmh_ali 11-11-16 06:07 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkshaft (المشاركة 235274)
محتاجين اراء اخرى فى موضوع البلى


البلى مش بالأراء ، البلى بالقانون ، الأراء دى حرية شخصية ، أنما القانون قانون ..

adel152 11-11-17 11:23 AM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 235203)
تحياتى لحضرتك .. لكن علشان منبقاش السبب فى أذى لحد ، الكلام اللى حضرتك بتقولة دة ملهوش أى أساس من الصحة ، المسدس الصوت فى حالتة الطبيعية دون أى تعديل لما حضرتك ماشى على رجلك و صادف ان حضرتك دخلت على كمين أو ماشابة الظابط حيقول لحضرتك أنا المسدس حيدخل معمل جنائى للكشف على خواصة ، و حضرتك بتروح القسم و منة المسدس بيتحول الى النيابة ثم للمعمل الجنائى بعد تحرير مذكرة ، لو سليم بتاخدة تاني لو فى حاجة تانية يبقى فية مستجدات ..

طبعا لو حضرتك فى الوقت دة فى مشوار أو رايح مكان و مش حينفع تروح القسم ، يبقى علية العوض و منة العوض فى المسدس و حتسيبة .

لو المسدس فى عربية ، مفيش أى مشكلة نهائى من وجودة ولا حد حيسألك علية الا أذا كنت على طريق سفر حيكون فيها س و ج ..

حضرتك حتقولى أشمعنا ؟ ح أقول لحضرتك أن الحكومة بتتعامل على أساس المظهر ، و هما حيبقوا شايفين أن اللى على رجلة دة بيمثل خطر ، لكن اللى فى العربية انسان محترم ..

مثال : حضرتك لو تمشى بمطوة يبقى فيها جنحة ، طيب لو حضرتك العربية أتفتشت و كان فيها مطوة ؟ كأن شيئا لم يكن ..

لو حضرتك تكرمت و دخلت أى قسم شرطة و سألت و قلت عايز أستفسر عن فتح مسدس الصوت أو الطبة الطويلة أو الماسورة اللى معدة لضرب البلى و بالتالى متعديش رصاصة حية ، أو عن الطلقات البلى ، حيقول لحضرتك أن كلهم مجرمين و يعاقب عليهم القانون و التعامل معاهم بيكون نفس التعامل مع مصادرة سلاح حى دون ترخيص ...


( الكلام دة حضرتك مش من فراغ ، و بعد سؤال ناس كتير من الشرطة و منهم من أسرتى ، و كلة عن تجارب شخصية ، و مواقف حضرتها ... )

الكلام ده سليم %100.

bedro_ak 11-11-17 03:24 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 235203)
تحياتى لحضرتك .. لكن علشان منبقاش السبب فى أذى لحد ، الكلام اللى حضرتك بتقولة دة ملهوش أى أساس من الصحة ، المسدس الصوت فى حالتة الطبيعية دون أى تعديل لما حضرتك ماشى على رجلك و صادف ان حضرتك دخلت على كمين أو ماشابة الظابط حيقول لحضرتك أنا المسدس حيدخل معمل جنائى للكشف على خواصة ، و حضرتك بتروح القسم و منة المسدس بيتحول الى النيابة ثم للمعمل الجنائى بعد تحرير مذكرة ، لو سليم بتاخدة تاني لو فى حاجة تانية يبقى فية مستجدات ..

طبعا لو حضرتك فى الوقت دة فى مشوار أو رايح مكان و مش حينفع تروح القسم ، يبقى علية العوض و منة العوض فى المسدس و حتسيبة .

لو المسدس فى عربية ، مفيش أى مشكلة نهائى من وجودة ولا حد حيسألك علية الا أذا كنت على طريق سفر حيكون فيها س و ج ..

حضرتك حتقولى أشمعنا ؟ ح أقول لحضرتك أن الحكومة بتتعامل على أساس المظهر ، و هما حيبقوا شايفين أن اللى على رجلة دة بيمثل خطر ، لكن اللى فى العربية انسان محترم ..

مثال : حضرتك لو تمشى بمطوة يبقى فيها جنحة ، طيب لو حضرتك العربية أتفتشت و كان فيها مطوة ؟ كأن شيئا لم يكن ..

لو حضرتك تكرمت و دخلت أى قسم شرطة و سألت و قلت عايز أستفسر عن فتح مسدس الصوت أو الطبة الطويلة أو الماسورة اللى معدة لضرب البلى و بالتالى متعديش رصاصة حية ، أو عن الطلقات البلى ، حيقول لحضرتك أن كلهم مجرمين و يعاقب عليهم القانون و التعامل معاهم بيكون نفس التعامل مع مصادرة سلاح حى دون ترخيص ...


( الكلام دة حضرتك مش من فراغ ، و بعد سؤال ناس كتير من الشرطة و منهم من أسرتى ، و كلة عن تجارب شخصية ، و مواقف حضرتها ... )

إن ما قيل لى من وكيل نيابة اعرفة معرفة شخصية انة ليس مجرم لكن من الممكن ان يكون كل ذلك بسبب حالة الطوارئ و القلق الموجود فى البلاد و قد قيل لى انة لا يجب ان اسير بة لكن ان يكون لتأمين البيت او فى حالة السفر فالوقت الحالى

و ربنا يسترها و يعدينا المرحلة دى على خير

ahmedmh_ali 11-11-17 03:38 PM

رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bedro_ak (المشاركة 235883)
إن ما قيل لى من وكيل نيابة اعرفة معرفة شخصية انة ليس مجرم لكن من الممكن ان يكون كل ذلك بسبب حالة الطوارئ و القلق الموجود فى البلاد و قد قيل لى انة لا يجب ان اسير بة لكن ان يكون لتأمين البيت او فى حالة السفر فالوقت الحالى

و ربنا يسترها و يعدينا المرحلة دى على خير


يارب اللهم أمين ...


الساعة الآن 07:56 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir