![]() |
Re: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
السلام عليكم
أرجو تسجيلى معكم فى رابطة ال ريتاى بارون أنا عندى مسدس أسود/فضى شاريه من محل خضر ماسورته مقفولة حاولت أفتحها بالشنيور والبنطة العادية كان شبه مستحيل ورحت لخراط صديق قاللى الصليبة داخل الماسورة صلب ولابد من فتحها بالشرارة وتم ذلك ثم تم عمل طبة داخلية سن 10 مم وقطر داخلى 4مم بطول الماسورة وتمت تجربة المسدس وقوة الطلقة معقولة |
رد: Re: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
Re: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
انا معايا واحد عملتله ماسوره عند الخراط صلب وخليته يخرمها على قد البليه بلضبط فبقى الاندفاع قوي جدا وينفع انشن بيه
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
انا انضميت لمالكي هذا المسدس المحترم جدا
انا لسا شاري ريتاي بارون صوت 9مم اسبيشيال اديشن فضي في اسود مط ان شاء الله هاستلمه يوم السبت بعد تعديلة لضرب البلي و بعدها ربنا يسهل و نرفع الصور |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
يا جماعة انا بفكر اشترى الريتاى يا ريت تفيدونى هو كويس فضرب البى و نشانة مظبوط ولا اية؟
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
و شكرا |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
امتلك الريتاى ودة طلع مسدس جامد جدا اى ان كان الاصدار الجديد او القديم ملحوظة الاصدار القديم كان يحمل لوجو على الدبشك واللوجو دة اصلا بتاع شركة ايجل وكان هذا المسدس ينتج ك دعاية للمسدس الشهير سيج ساور وكان ينتج هذا الاصدار بشركة ريتاى ولاكن الاصدار الجديد ينتج داخل نفس الشركة وهى شركة ريتاى ولاكن لحساب الشركة كاصدار متداول ولا يوجد فارق بين الاصدارين والاثنين لنفس الشركة
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
Re: رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
أفضل شئ أن تعمل طبة داخل الماسورة بكامل طول الماسورة من الصلب حتى بداية بيت النار ويكون القطر الداخلى لها من 4 إلى 4.5 طبقا للبلية المستخدمة وجودة خراطة القطر الداخلى حيث أنه صعب على الخراط ينفذ ثقب 4 مم بطول 70 مم من جهة واحدة فيقوم بعمله على مرتين : مرة من كل جهة ويكون فرق بسيط بين محورهما وأنا مسدسى طبته قطرها الداخلى 4 مم وجربته على زجاج تربلكس 8مم على بعد 1.5 متر فإخترقته |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
يا جماعة انا بحذر من المسدسات البلي
دي بتتعامل معاملة الحي بدون ترخيص لو حد لاقدر الله اتمسك بيه مش هيترحم انا جايب المعلومة من واحد داخل وزارة الداخلية يعني اللي عايز مسدس بلي ماينزلش بيه خالص انما الصوت لازم يكون معاك فاتورته والفاتورة تكون باسم المحل وفيها رقم السجل التجاري ورقم البطاقة الضريبية بتاعت المحل وكده محدش يقدر يكلمه احنا كلنا هنا اخوات واللي يعرف حاجه بيبلغها انا حبيت اريح ضميري واقول على اللي عرفته من مصادر موثوق فيها |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
انا اشتريته من اسوبه من فتح الله وكان سعره حلو وهو مسدس جميل بالنسبة ليا نوعا ما بعد ما فقدت مسدسى ال room Rg 96 - 9 mm واتاخد منى ومنهم لله اللى خدوه
بس الرتاى سلاح كويس وشكله قيم وصوته عالى |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
ومين اللي اخدوه دول؟ |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
عندى سأل ضرورى،هل ينفع اضرب بلى من غير طبه داخليه ؟؟ و هل كده حيكسر المسوره الاصلى؟؟ و هل النشان حيكون وحش؟؟ و اخر سأل هل ينفع اضرب بلى مقاس ٢ و طبه صوت متركبه ؟؟ ارجوا الرد ضرورى شكرا و عيد سعيد عليكم
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
السلام عليكم اخوانى الكرام
كل عام وانتم بخير لى استفسار مع ريتاى بارون الاصدار الجديد عندما انتهى من الاطلاق واشيل الخزنه واحاول ارد الاجزاء انا عارف ان هناك زرار يرد الاجزاء اتوماتيكيا اللى هو فوق زرار رد اللسان بتاعه لما بنزله لتحت لا يعمل بضطر اشد الاجزاء شويه للخلف عشان الزرار ينزل والاجزاء ترجع فانا مش عارف هل ده عيب ولا هو دع المعتاد فى الريتاى الاصدار الجديد؟؟؟ الرجاء الافاده من مستخدمى المسدس عشان نستفاد وهذا الفيديو يوجد به الزرار اللى انا اقصده ومش شغال معايه فى رد الاجزاء http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=aajxW8MYH0k |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اليوم اعلن امتلاكى لهذا المسدس وانضمامى للرابطه بعد اذن الساده الاقدم منى وكل عام وانتم بخير
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
1 - ينفع . 2 - فعلا كدة حتأذى الماسورة . 3 - النشان حيكون فى الكريمة خالص و ملهوش لازمة لأن فوهه المسدس واسعه . 4 - لو حضرتك ضربت حاجة تانية و طبة الصوت متركبة المسدس حيبقى طرنشات طرنشات من قدام .. ... و رجاء شخصى من أخوك ياريت نحاول نلغى مصطلح نضرب بلى و نقول أى تعبير مجازى تانى . |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
النهاردة جربت اضرب بالمسدس الريتاي بارون اسبيشيال اديشن مفتوح و لي بعض الملاحظات:
1.الصوت باسم الله ماشاء الله تقدر تقول رعد 2.النشان من علي مسافة 10متر تقريبا 90% 3.المسدس حشر مرتين مرة في الصوت و مرة في البلي 4.المسدس لم يعمل اوتوماتيك,يعني كان لازم شد الاجزاء كل مرة, دا عادي في الصوت لانه مفتوح, لكن غريب شوية في البلي بالاتصال بزوي الخبرة افادو بانه ممكن تكون الطبة الطويلة كابسة شويه علي بيت النار, لو تم فكها بالالانكيه و تريحها من فوق بيت النار ممكن تحل المشكلة,جاري التجربة و سنفيدكم بالنتائج ان شاء الله |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
ربنا يوفقك
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اسأل مازنجر هو اكتر واحد يفيدك
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
حد جرب مسدس فى ضرب بلى نمره ٢ ؟؟
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
عندى مشكلة فى الريتاى وهى بعد ضرب الطلقة يظل الفارغ فى الماسورة فأضطر الى سحب الاجزاء لتفريغ المسدس من الطلقة المضروبة وفى كل مرة أضطر الى سحب الشاكوش لضرب طلقة اخرى بعد اتمام عملية تفريغ المسدس من الطلقة المضروبة القديمة
فهل من حل ؟؟؟ |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
المسدس انا اشتريته وكان اول مرة اضرب بيه واتأكدت ان الماسورة مش واسعة لان مكنتش محتاج اضرب بلى
ولكن سألت شخص قالى يمكن علشان جديد محتاج يتزيت وشخص تانى معاه ريتاى قالى ان فيه نوع طلقات ب 6 جنيه بتحشر انما فيه نوع تانى ب 8 ونص داة كويس وجربه فهل دى ممكن تكون الاسباب ؟؟ |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
هو لو جديد المفروض أنو يكون بالزيت بتاع المصنع فيه بعدين الريتاى بيضرب أى نوع من الطلقات و مابيحشرش خالص أنا عايزك تجيب الانكيه وتشيل الطبة الــ فى الماسورة و تشوف الفتحة بتاعتها من الخلف قطرها أد أيه؟ لو واسعة غيرها بواحدة فتحتها ضيقة عشان تحبس الغاز وراها و الاجزاء ترجع تنطر الظرف لبرة وتسحب طالقة تانية
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
----------------------
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
الأخوة الأفاضل بعد التحية بالنسبة لموضوع الدفاع عن النفس أحب أن أضع أمام حضراتكم بعض المعلومات الصحيحة من خلال عملى بالقضاء . حق الدفاع عن النفس مكفول قانوناً للجميع ولكن تطبيقه صعب لكونه محاط ببعض الضوابط مثل أن فعل الدفاع لا يحب أن يتجاوز فعل الإعتداء فمثلاً لايجب عليك إستخدام سلاح لرد إعتدء من شخص ما يستعمل يده وأيضا يجب فى حالة الدفاع أيضا وقف العنف فوراً إذا توقف فعل الإعتداء عليك وأيضا لا يجب إستخدام أى سلاح للضرب فى مقتل إذا كان هناك وسيلة ممكنة لرد الإعتداء دون القتل فكلها ضوابط عند إستخدام حق الدفاع عن النفس. أما بالنسبة لمسدس الصوت المفتوح الماسورة لضرب البلى فلا يعد من الأسلحة النارية المعاقب عليها قانوناً حيث أن أجزائه لا تشكل أجزاء سلاح نارى حى وهو المعاقب عليه قانوناً فى قانون الأسلحة والذخائر والذى يحدد أنواع الأسلحة المعاقب على حملها بدون ترخيص والذى أنصح الأخوة بقراءته إنما وعلى وجه أخر إذا تم إستخدام مسدس الصوت مثلا فى الترويع و التهديد فهو يعرضك للمسائلة القانونية وإذا تم التجاوز بالإعتداء بمسدس صوت فيعرضك للمسائلة أيضا الى أن يثبت أنه مسدس صوت وليس من الأسلحة النارية وذلك بتقرير من جهة الأدلة الجنائية أما حيازة مسدسات الصوت بجميع أنواعها حتى مع فتح الماسورة فهى لا تخرجها من دائرة أسلحة الصوت . أرجو أن أكون أفدت حضراتكم ببعض المعلومات وتحياتى للجميع و دة رد احد الاخوة الاعضاء بخصوص نفس الموضوع و هو من العاملين بالقضاء ايضا و لكن لن اذكر اسمة لانة لم استأذنة فذلك الذخائر لها مواصفات قانونية وفنية وطبعاً ده موجود فى الداخلية ولا يمكن بأى حال من الأحوال إعتبار طلقات الصوت اللى بتضرب بلى من الذخائر النارية لأنها تختلف كليةً عنها فنياً وأى حد يفتى بغير كده معلش يبقى مبيفهمش والطلقات البلى قانوناً تعامل ذى الرش وأبلغ دليل إن المسدسات اللى بتضرب بلى بضغط الهواء غير ممنوعة والناس بتشتريها عادى من محلات السلاح وسواء البلى إنضرب عن طريق قوة الغاز أو بطريقة الطلقات الصوت ده لا يدخلها فى حيز الطلقات النارية المجرمة بدون ترخيص ومع كل الأحوال إذا تم إرتكاب جريمة بيها هتبقى طبعاً أداة جريمة وسيعاقب فاعلها بالطبع أرجو أن تكون فهمت قصدى طبعاً ولك ألف تحية و لكن من الممكن ان يكون ما يحدث هو كما اخبرنى استخدام لقانون الطوارئ |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
كلام سليم 100% |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
تحياتى لحضرتك .. لكن علشان منبقاش السبب فى أذى لحد ، الكلام اللى حضرتك بتقولة دة ملهوش أى أساس من الصحة ، المسدس الصوت فى حالتة الطبيعية دون أى تعديل لما حضرتك ماشى على رجلك و صادف ان حضرتك دخلت على كمين أو ماشابة الظابط حيقول لحضرتك أنا المسدس حيدخل معمل جنائى للكشف على خواصة ، و حضرتك بتروح القسم و منة المسدس بيتحول الى النيابة ثم للمعمل الجنائى بعد تحرير مذكرة ، لو سليم بتاخدة تاني لو فى حاجة تانية يبقى فية مستجدات .. طبعا لو حضرتك فى الوقت دة فى مشوار أو رايح مكان و مش حينفع تروح القسم ، يبقى علية العوض و منة العوض فى المسدس و حتسيبة . لو المسدس فى عربية ، مفيش أى مشكلة نهائى من وجودة ولا حد حيسألك علية الا أذا كنت على طريق سفر حيكون فيها س و ج .. حضرتك حتقولى أشمعنا ؟ ح أقول لحضرتك أن الحكومة بتتعامل على أساس المظهر ، و هما حيبقوا شايفين أن اللى على رجلة دة بيمثل خطر ، لكن اللى فى العربية انسان محترم .. مثال : حضرتك لو تمشى بمطوة يبقى فيها جنحة ، طيب لو حضرتك العربية أتفتشت و كان فيها مطوة ؟ كأن شيئا لم يكن .. لو حضرتك تكرمت و دخلت أى قسم شرطة و سألت و قلت عايز أستفسر عن فتح مسدس الصوت أو الطبة الطويلة أو الماسورة اللى معدة لضرب البلى و بالتالى متعديش رصاصة حية ، أو عن الطلقات البلى ، حيقول لحضرتك أن كلهم مجرمين و يعاقب عليهم القانون و التعامل معاهم بيكون نفس التعامل مع مصادرة سلاح حى دون ترخيص ... ( الكلام دة حضرتك مش من فراغ ، و بعد سؤال ناس كتير من الشرطة و منهم من أسرتى ، و كلة عن تجارب شخصية ، و مواقف حضرتها ... ) |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
محتاجين اراء اخرى فى موضوع البلى
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
البلى مش بالأراء ، البلى بالقانون ، الأراء دى حرية شخصية ، أنما القانون قانون .. |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
|
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
و ربنا يسترها و يعدينا المرحلة دى على خير |
رد: رابطة مالكي الريتاي بارون (retay baron)
اقتباس:
يارب اللهم أمين ... |
| الساعة الآن 07:56 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir