الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الورشة (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=63)
-   -   اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=36452)

فكرى الفساخ 13-11-28 11:33 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pooforever_2010 (المشاركة 459985)
جزاك الله خيرا يا باشمهندس محمد على هذه المبادرة الطيبه
تحياتى



:lov::lov::lov::lov::lov::lov::lov::lov::lov::lov: :lov::lov::lov::lov::lov::lov::lov::lov:

عاجبنى هذه الحكمة جدا . فعلا نحن بشر . وكل ابن آدم خطاء . وخير الخطائين التواببين . واتبع السيئة الحسنة تمحها . والله سبحانه وتعالى يعلم اننا ضعفاء ونقع فى المحظور كثيرا . ولذلك يسر لنا سبل الحصول على الصدقات .. بسمة المسلم فى وجه اخيه صدقة . اماطة الاذى عن الطريق صدقة . السلام صدقة .. الخ
انه هو الغفور الرحيم .. وشكرا

فكرى الفساخ 13-11-28 11:58 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
لابد ان اسجل اعجابى بالاستاذ محمد مكاوى . بمعلوماته الغزيرة عن جميع انواع المسدسات الحى منها والصوت . وعدم بخله فى اسداء النصح لاعضاء المنتدى فى كيفية اصلاح وصيانة مسدساتهم بايسر السبل وارخص التكاليف . واشعر من اسلوبه انه سعيد جدا بافادة الاخرين بخبرته الساحقة . وان هذا من شيم العظماء الكرماء . فتحية خاصة منى للاستاذ محمد مكاوى . وشكرا .

فكرى الفساخ 13-11-29 03:25 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
الى الاستاذ المهندس محمد مكاوى . يبدو من رسالة الاستاذ ابو عمار لحضرتك انه معجب بك ويحبك كثيرا . صدقنى وانا كمان . اخوكم الهاوى الجديد : فكرى الفساخ . من القاهرة منطقة الاميرية بالزيتون .

فكرى الفساخ 13-11-29 03:32 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
على فكرة انا معجب بالطلقات الاتحاد الاوربى جدا - هى لا تلتصق بالمغناطيس . ومكتوب على كعكبها بالحروف الصغيرة وهذا يدل على دقة الصناعة ومعيار البارود بالداخل تماما . وشكرا

فكرى الفساخ 13-11-29 04:43 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
يا باشمهندس محمد مكاوى . عمال اتغزل فى حضرتك والاغى فيك واشكر فى اخلاقك وعلمك الغزير . وحب الاعضاء فيك الجارف . وكل هذا ومش هاين عليك تكتب رد كلمة واحدة على. عموما الحب ده من عند ربنا لله فى لله . ومهما يكن فنحن نحبك وسنظل . وشكرا

abo amar 13-11-29 06:46 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 537727)
الى الاستاذ المهندس محمد مكاوى . يبدو من رسالة الاستاذ ابو عمار لحضرتك انه معجب بك ويحبك كثيرا . صدقنى وانا كمان . اخوكم الهاوى الجديد : فكرى الفساخ . من القاهرة منطقة الاميرية بالزيتون .

اهلا بيك يا اخ فكرى فى منتدى الصيد فى مصر وسط اخواتك ويا رب تبقى مبسوط معانا

محمد مكاوى 13-11-30 12:30 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 537583)
لابد ان اسجل اعجابى بالاستاذ محمد مكاوى . بمعلوماته الغزيرة عن جميع انواع المسدسات الحى منها والصوت . وعدم بخله فى اسداء النصح لاعضاء المنتدى فى كيفية اصلاح وصيانة مسدساتهم بايسر السبل وارخص التكاليف . واشعر من اسلوبه انه سعيد جدا بافادة الاخرين بخبرته الساحقة . وان هذا من شيم العظماء الكرماء . فتحية خاصة منى للاستاذ محمد مكاوى . وشكرا .

ربنا يعزك يافندم
الف شكر دة شى طبيعى فى المتدى كلنا بنساعد بعض واضح ان حضرتك انسان خلوق و محترم
و اتمنى ان تجد فى المنتدى شخصيات افضل منى بكثير يوجد الكثير مثل ابو عمار و المصرى و المعندس سيد و مورو و الكثير انا مش عايز انسى حد و لأكن المنتدى مليئ بلكثير من الشخصيات المحترمة

شكرأ جزيلأ

محمد مكاوى 13-11-30 12:33 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 537738)
يا باشمهندس محمد مكاوى . عمال اتغزل فى حضرتك والاغى فيك واشكر فى اخلاقك وعلمك الغزير . وحب الاعضاء فيك الجارف . وكل هذا ومش هاين عليك تكتب رد كلمة واحدة على. عموما الحب ده من عند ربنا لله فى لله . ومهما يكن فنحن نحبك وسنظل . وشكرا

احبك الله الزى احببتنى فية
وانا احبك استاز فكرى و تحت امر حضرتك فى اى وقت
اسف على التأخير فى الرد و زالك لظروف خارجة عن ارادتى

اسف مرة اخرى

فكرى الفساخ 13-11-30 02:37 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
الى الاخوة الاحباء الاستاذ ابو عمار والاستاذ محمد مكاوى . وصلت رسائلكم المبهجة وكانت بردا وسلاما على قلبى . اشكركم على اسلوبكم الراقى وترحيبكم بى فى منتداكم العظيم بالرجال امثالكم . وربنا يديم الحب والمعروف بين الناس جميعا . آمين

فكرى الفساخ 13-11-30 03:24 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
لعل الظروف الخاصة تكون خيرا ان شاء الله . اتمنى ان يمتعك الله بالصحة ويمنع عنكم اى مكروه . آمين يا رب العالمين .

فكرى الفساخ 13-11-30 03:31 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقترح على السيد المشرف علىالمنتدى ازالة التعليقات القديمة ( سنوات ما قبل 2013 ) وذلك لاعطاء فرصة للاطلاع على التعليقات الجديدة خلال سنة واحدة للتخفيف علينا . هذا اقتراح ولسيادتك اتخاذ القرار المناسب مع تحياتى العاطرة للسادة اعضاء المنتدى الكرام . وشكرا

elmasrey123 13-11-30 03:32 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 537879)
اقترح على السيد المشرف علىالمنتدى ازالة التعليقات القديمة ( سنوات ما قبل 2013 ) وذلك لاعطاء فرصة للاطلاع على التعليقات الجديدة خلال سنة واحدة للتخفيف علينا . هذا اقتراح ولسيادتك اتخاذ القرار المناسب مع تحياتى العاطرة للسادة اعضاء المنتدى الكرام . وشكرا

حضرتك التعليقات كلها متعلقه باعطال مختلفه ودى من ارشفة المنتدى ومحتواه مينفعش تتمسح لان دى هو مضمون المنتدى

فكرى الفساخ 13-11-30 03:38 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
سؤال فنى للاستاذ الفاضل محمد مكاوى : مسدسى الريتاى بارون . جديد ضارب 4 طلقات فقط . حين اشد الاجزاء للخلف والخزنة فاضية وارغب فى عودة الاجزاء للامام واضغط على الزرار الخاص بعودة الاجزاء الى الامام كما كانت لايعمل . فاضطر الى سحب الاجزاء بيدى حوالى مللى واحد فيسقط الزرار وتعود الاجزاء الى الامام . احيانا الزرار يعمل واحيانا لا يعمل . هل هذا عيب؟ واذا كان عيب هل له حل . جزاك الله كل خير . وبارك فى رزقك وفى ذريتك . وشكرا

فكرى الفساخ 13-11-30 03:43 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 537880)
حضرتك التعليقات كلها متعلقه باعطال مختلفه ودى من ارشفة المنتدى ومحتواه مينفعش تتمسح لان دى هو مضمون المنتدى

فعلا يا استاذ المصرى اقتنعت بوجهة نظر حضرتك . وخصوصا فى هذا القسم بالذات . حيث يبين الاعطال المختلفة وكيفية اصلاحها . شكرا على اهتمامك بالرد السريع .
كلما اوغلت فى المنتدى كلما اكتشفت مدى رقى اعضاءه وكرم اخلاقهم . تحياتى مع حبى للجميع .

elmasrey123 13-11-30 03:51 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 537885)
سؤال فنى للاستاذ الفاضل محمد مكاوى : مسدسى الريتاى بارون . جديد ضارب 4 طلقات فقط . حين اشد الاجزاء للخلف والخزنة فاضية وارغب فى عودة الاجزاء للامام واضغط على الزرار الخاص بعودة الاجزاء الى الامام كما كانت لايعمل . فاضطر الى سحب الاجزاء بيدى حوالى مللى واحد فيسقط الزرار وتعود الاجزاء الى الامام . احيانا الزرار يعمل واحيانا لا يعمل . هل هذا عيب؟ واذا كان عيب هل له حل . جزاك الله كل خير . وبارك فى رزقك وفى ذريتك . وشكرا

طبعا مفيش حد هايجوبك شكل الباشمهندس محمد مكاوى بس ممكن تزيت الاجزاء كويس وكمان القطعه بتاع تعليق الاجزاءوتزيت الخزنه كمان كويس وتتاكد من العصفورة بتاع الخزنه الى هيه القطعة البلاستيك الى بترطو عليها الطلقه وان شاء الله كله هيبقه تمام

فكرى الفساخ 13-11-30 09:00 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 537888)
طبعا مفيش حد هايجوبك شكل الباشمهندس محمد مكاوى بس ممكن تزيت الاجزاء كويس وكمان القطعه بتاع تعليق الاجزاءوتزيت الخزنه كمان كويس وتتاكد من العصفورة بتاع الخزنه الى هيه القطعة البلاستيك الى بترطو عليها الطلقه وان شاء الله كله هيبقه تمام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . نفذت حرفيا يا سيدى تعليماتك . وللاسف الامر كما هو . عموما هو العطل بسيط غير مؤثر . غير جوهرى . طالما باشد الاجزاء بيدى وتعود كما كانت لمكانها بكل يسر . فنمشيها كده لحد ما نلاقى حل . واشكر سيادتك على اهتمامك وسرعة الرد على . هذا يكفينى جدا لاننى اقدر الاهتمام الانسانى جدا اكثر من الآلة . تحياتى لسيادتك ولكل الاعضاء المحترمين جدا . واسجل هنا فرحتى وسعادتى باشتراكى فى هذا المجتمع الجميل الراقى .

elmasrey123 13-11-30 10:17 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 537952)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . نفذت حرفيا يا سيدى تعليماتك . وللاسف الامر كما هو . عموما هو العطل بسيط غير مؤثر . غير جوهرى . طالما باشد الاجزاء بيدى وتعود كما كانت لمكانها بكل يسر . فنمشيها كده لحد ما نلاقى حل . واشكر سيادتك على اهتمامك وسرعة الرد على . هذا يكفينى جدا لاننى اقدر الاهتمام الانسانى جدا اكثر من الآلة . تحياتى لسيادتك ولكل الاعضاء المحترمين جدا . واسجل هنا فرحتى وسعادتى باشتراكى فى هذا المجتمع الجميل الراقى .

يافندم لا شكر على واجب بس قدام هية بتيجى معاك مرة اه ومرة لا هيه بس ليونة ميكانبكا جرب تانى وتالت واتاكد من ان البلاستيكة بتاع سطح الخزنه سليمه وفيه شفه بلاستيك ظاهرة منها

فكرى الفساخ 13-12-01 05:10 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 537958)
يافندم لا شكر على واجب بس قدام هية بتيجى معاك مرة اه ومرة لا هيه بس ليونة ميكانبكا جرب تانى وتالت واتاكد من ان البلاستيكة بتاع سطح الخزنه سليمه وفيه شفه بلاستيك ظاهرة منها

الى الاستاذ المحترم المصرى . اولا انا معجب باسمك . وحاسس من كلامك وتعليقاتك انه اسم على مسمى
وانا احب واعشق تراب مصر وكل من ينتمى اليها . ثانيا اليوم فكيت طبة الماسورة القلاووظ الصغيرة . طبعا
الماسورة مقفولة قرب بيت النار بشكل ( \ ) عمرت المسدس ( طلق اسبورت p k ) ثم وضعت فى الماسورة بلية حديد على نفس مقاس الماسورة - وعلى بعد حوالى 5 متر صوبت على لوح خشب امام الحائط . واطلقت.
الاجزاء عادت طبيعى وطردت الفارغ وعمرت مرة ثانية - وفوجئت بان اللوح الخشبى اتخرم تماما والطلقة تركت علامة فى الحائط حوالى 2 مللى . وجدت الفارغ ولم اجد البلية . وكان فرحى عظيما لنجاح التجربة . وبذلك لااحتاج فتح ماسورة ولا تركيب طبة . كل مافيها تلقيم الماسورة ببلية من الامام كلما احببت اطلاقه . وبذلك يفضل المسدس على حاله وغير مجرم ولا مسئولية قانونية . ايه رأى حضرتك . وشكرا
نسيت اقول لحضرتك ان دقة النشان يقارب 99% ومش قادر اقوللك على صوته . من الصبح اذنى واذن زوجتى بتصفر . والى اللقاء .

فكرى الفساخ 13-12-01 05:21 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 537958)
يافندم لا شكر على واجب بس قدام هية بتيجى معاك مرة اه ومرة لا هيه بس ليونة ميكانبكا جرب تانى وتالت واتاكد من ان البلاستيكة بتاع سطح الخزنه سليمه وفيه شفه بلاستيك ظاهرة منها

الى الاستاذ المحترم المصرى . اولا انا معجب باسمك . وحاسس من كلامك وتعليقاتك انه اسم على مسمى
وانا احب واعشق تراب مصر وكل من ينتمى اليها . ثانيا اليوم فكيت طبة الماسورة القلاووظ الصغيرة . طبعا
الماسورة مقفولة قرب بيت النار بشكل ( \ ) عمرت المسدس ( طلق اسبورت p k ) ثم وضعت فى الماسورة بلية حديد على نفس مقاس الماسورة - وعلى بعد حوالى 5 متر صوبت على لوح خشب امام الحائط . واطلقت.
الاجزاء عادت طبيعى وطردت الفارغ وعمرت مرة ثانية - وفوجئت بان اللوح الخشبى اتخرم تماما والطلقة تركت علامة فى الحائط حوالى 2 مللى . وجدت الفارغ ولم اجد البلية . وكان فرحى عظيما لنجاح التجربة . وبذلك لااحتاج فتح ماسورة ولا تركيب طبة . كل مافيها تلقيم الماسورة ببلية من الامام كلما احببت اطلاقه . وبذلك يفضل المسدس على حاله وغير مجرم ولا مسئولية قانونية . ايه رأى حضرتك . وشكرا
نسيت اقول لحضرتك ان دقة النشان يقارب 99% ومش قادر اقوللك على صوته . من الصبح اذنى واذن زوجتى بتصفر . والى اللقاء .

فكرى الفساخ 13-12-02 11:42 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
على فكرة يا استاذ مصرى بعد اذنك يعنى . ملاحظة بسيطة لما تكون الخزنة فارغة وتشد الاجزاء للخلف . بتفضل معلقة للخلف . ولا تعود الى الامام الا اذا نطرت الخزنة . وذلك فى جميع الموديلات . اذن البلاستكة التى تشيل الطلقات بالخزنة ليس لها دخل
واعتقد ان هذه بديهية . عموما انتم الخبراء وانتم الادرى . بس حبيت اقول رايى . وشكرا لسيادتك على الاهتمام .

abo amar 13-12-03 12:01 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 537885)
سؤال فنى للاستاذ الفاضل محمد مكاوى : مسدسى الريتاى بارون . جديد ضارب 4 طلقات فقط . حين اشد الاجزاء للخلف والخزنة فاضية وارغب فى عودة الاجزاء للامام واضغط على الزرار الخاص بعودة الاجزاء الى الامام كما كانت لايعمل . فاضطر الى سحب الاجزاء بيدى حوالى مللى واحد فيسقط الزرار وتعود الاجزاء الى الامام . احيانا الزرار يعمل واحيانا لا يعمل . هل هذا عيب؟ واذا كان عيب هل له حل . جزاك الله كل خير . وبارك فى رزقك وفى ذريتك . وشكرا

ممكن يكون الكوبرى من جوا عاوز يتاخد منه سيكا كده بالمبرد الحدادى بتحصل كتير فى البارون الحركه دى على فكره

فكرى الفساخ 13-12-03 12:12 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 538231)
ممكن يكون الكوبرى من جوا عاوز يتاخد منه سيكا كده بالمبرد الحدادى بتحصل كتير فى البارون الحركه دى على فكره

صدقنى يا استاذ ابو عمار . انا سعيد جدا بتجاوب الاعضاء المحترمين مثل حضرتك معى . اشكرك جدا على اقتراحك . وعلى فكرة كنت اليوم عند ابو فارس لاسأل على المقبض البلاستك وسألته على هذه المشكلة فقال لى ( دى حاجة بسيطة احضره لى وانا ابرد لك السن حاجة بسيطة يشتغل على طول ) وهذا الكلام يتطابق مع رأى حضرتك . اشكرك جدا على اهتمامك . واهديك تحياتى العاطرة وامنياتى الطيبة .

abo amar 13-12-04 08:00 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 538236)
صدقنى يا استاذ ابو عمار . انا سعيد جدا بتجاوب الاعضاء المحترمين مثل حضرتك معى . اشكرك جدا على اقتراحك . وعلى فكرة كنت اليوم عند ابو فارس لاسأل على المقبض البلاستك وسألته على هذه المشكلة فقال لى ( دى حاجة بسيطة احضره لى وانا ابرد لك السن حاجة بسيطة يشتغل على طول ) وهذا الكلام يتطابق مع رأى حضرتك . اشكرك جدا على اهتمامك . واهديك تحياتى العاطرة وامنياتى الطيبة .

يا فندم تحت امرك واحنا هنا كلنا بنفيد ونستفيد وده الغرض اللي المفروض يبقي موجود داخل كل عضو في المنتدي

alsaher 13-12-04 03:12 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد منير (المشاركة 459951)
السلام عليكم يا فندم انا لسة دي اول مشاركة ليا و موضوع حضرتك ممتاز ولله و جزاك الله كل خير

كان عندي سوال بخصوص مسدس ريتاي بارون زاج زاور بصراحة انا مرة فكيت المسدس و معرفتش اركب الاجزاء تاني فرحت للمحل و اتعمل و انا بصراحة مستخسر ادفع 30 20 جنية و انا عندي الادوات بتاع النظافة محمل فيديو من علي اليوت يوب بس منفعش ارجو شرح ترجيب الاجزاء بالتفصيل و اسف علي الاطالة و شكرا

انا واجهت نفس مشكلتك بالضبط وقدرت احلها..
انت طبعا بتيجي تركب الاجزاء بتلقاها ما بتوصل للاخر بحيث تقدر تنزلها لتحت وتدخلها فباقي الهيكل,
الحل : الصامولة الي بتلفها في اول خطوات فك المسدس هي السبب, فك ونظف واعمل كل شي ولما تيجي تركب المسدس فك الصامولة دي وخرجها تماما من المسدس لانها بتدفع السوسته لبره فبالتالي ما بتقدرش تشد الاجزاء اكثر بحيث ترجع لورا وتدخل فباقي الهيكل..
وبعد ما تدخل الاجزاء لو واجهتك مشكلة في انك ترجع الصامولة وتدخلها تاني مكانها هات اي ابرة قوية ودف"زء" الحديدة الي جوا الي بتكون ماسكة فيها السوستة ونزل الصامولة فنفس الوقت..
الموضوع بسيط جدا بس هو بيبان مكلكع في الشرح,
لو واجهتك اي مشكلة تاني او شي ما كان واضح في شرحي لا تتاخر عن سؤالي..
اتمنى اكون افدتك.

فكرى الفساخ 13-12-04 11:39 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 538411)
يا فندم تحت امرك واحنا هنا كلنا بنفيد ونستفيد وده الغرض اللي المفروض يبقي موجود داخل كل عضو في المنتدي

لو سمحت يا استاذ ابو عمار بعد اذنك تفهمنى يعنى ايه سيكا . ازالة جزء من المللى مثلا ؟ معلش علشان انا مش بافهم قوى فى التعبيرات الفنية دى . شكرا لسيادتك واسلوبك الجميل هو الذى شجعنى على ذلك .

abo amar 13-12-05 06:48 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 538520)
لو سمحت يا استاذ ابو عمار بعد اذنك تفهمنى يعنى ايه سيكا . ازالة جزء من المللى مثلا ؟ معلش علشان انا مش بافهم قوى فى التعبيرات الفنية دى . شكرا لسيادتك واسلوبك الجميل هو الذى شجعنى على ذلك .


:rir: سيكا دى بيقولها كل بتوع السلاح ومعناها زى حته صغيره او زى مليمتر كده بس
تحياتى لشخصكم الكريم

فكرى الفساخ 13-12-05 11:15 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 538547)
:rir: سيكا دى بيقولها كل بتوع السلاح ومعناها زى حته صغيره او زى مليمتر كده بس
تحياتى لشخصكم الكريم

اشكرك يا سيدى على اهتمامك وكرمك . وربنا لا يحرمنا منك ابدا . ويكتر من امثالك . مع قبول فائق احترامى وتحياتى . ملاحظة : منكم نستفيد

فكرى الفساخ 13-12-05 11:22 AM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 538547)
:rir: سيكا دى بيقولها كل بتوع السلاح ومعناها زى حته صغيره او زى مليمتر كده بس
تحياتى لشخصكم الكريم

اشكرك يا سيدى على تجاوبك السريع وردك على . ربنا لا يحرمنا منك ويكتر من امثالك . وتقبل فائق احترامى وتحياتى . ملاحظة : منكم نستفيد

alsaher 13-12-05 01:45 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 538547)
:rir: سيكا دى بيقولها كل بتوع السلاح ومعناها زى حته صغيره او زى مليمتر كده بس
تحياتى لشخصكم الكريم

ابو عمار محتاج رأيك ياخبير ما بين الكناس والايكول ب29
انا مقرر اني حشتري واحد منهم ومحتار فياريت تقلي لو انت مخير بين الاتنين ايه حيكون اختيارك وليه وياريت تذكرلي مميزات وعيوب كل واحد منهم وايهم اقل من حيث الاعطال.
وياريت باقي الاعضاء الي عندهم خبرة في النوعين دول يساعدوني.
مع العلم اني حستخدمه للبلي والصوت.

فكرى الفساخ 13-12-05 02:36 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar (المشاركة 538547)
:rir: سيكا دى بيقولها كل بتوع السلاح ومعناها زى حته صغيره او زى مليمتر كده بس
تحياتى لشخصكم الكريم

يا استاذ ابو عمار - كلام حضرتك طلع صح الصح . كنت اليوم عند ابو فارس . قابلنى ابن كريم اسمه محمد . الاسم على مسمى فعلا . منتهى الاخلاق العالية . فك الكوبرى وبرده بالمبرد فى ثوان وركبه واشتغل مفتاح ارجاع الاجزاء زى الفل . ورفض يأخذ اى شىء . بل وعرض على أى خدمات . منتهى الادب والكرم . وطبعا انا باشكر حضرتك جدا على تجاوبك معى وعلى خبرتك الكبيرة فى هذا المجال . ويبدو لى ان الهاويين والعاملين فى هذا المجال يتمتعون بالاخلاق الفاضلة . معلش انا بافضفض معاك لانى حاسس ان قلبك كبير . تقبل حبى واحترامى وتحياتى . اخوكم فكرى الفساخ .

فكرى الفساخ 13-12-05 09:49 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
نداء الى الاستاذ محمد مكاوى .. اين انت يا باشمهندس ؟ وحشتنا .. ما اسكت الله لك حسا . ودائما تمتعنا بنصائحك الثمينة . ارجو ان تكون والاسرة الكريمة بتمام الصحة والعافية . وشكرا

محمد مكاوى 13-12-09 06:05 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 538636)
نداء الى الاستاذ محمد مكاوى .. اين انت يا باشمهندس ؟ وحشتنا .. ما اسكت الله لك حسا . ودائما تمتعنا بنصائحك الثمينة . ارجو ان تكون والاسرة الكريمة بتمام الصحة والعافية . وشكرا

انا تحت امر حضرتك

بارك الله فيك أ/ فكرى حضرتك انسان محترم
شكرأ جزيلأ على الأهتمام

فكرى الفساخ 13-12-09 11:18 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 538990)
انا تحت امر حضرتك

بارك الله فيك أ/ فكرى حضرتك انسان محترم
شكرأ جزيلأ على الأهتمام

حمد الله على السلامه يا باشمهندس . انا احببتك لانك تهوى مساعدة الاعضاء ولا تبخل عليهم بالنصائح الخالصة لوجه الله تعالى . بتفكرنى بنفسى فى السبعينات . كان لدى موتوسيكل جاوا وحفظت دائرة التشغيل الخاصة به لهوايتى له . وكلما رأيت موتوسيكلا عاطلا اتبرع باصلاحه . لدرجة انهم كانوا يأتوا الى منزلى اعتقادا اننى ميكانيكى موتوسيكلات . وكنت اصلحه لهم لوجه الله . علما بانى كنت موظف . وحاليا بالمعاش والحمد لله . نشكر الله سبحانه وتعالى مرة أخرى على سلامتك واهلا بك ومرحبا . ونورت منتداك الكريم

محمد مكاوى 13-12-10 10:09 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 539061)
حمد الله على السلامه يا باشمهندس . انا احببتك لانك تهوى مساعدة الاعضاء ولا تبخل عليهم بالنصائح الخالصة لوجه الله تعالى . بتفكرنى بنفسى فى السبعينات . كان لدى موتوسيكل جاوا وحفظت دائرة التشغيل الخاصة به لهوايتى له . وكلما رأيت موتوسيكلا عاطلا اتبرع باصلاحه . لدرجة انهم كانوا يأتوا الى منزلى اعتقادا اننى ميكانيكى موتوسيكلات . وكنت اصلحه لهم لوجه الله . علما بانى كنت موظف . وحاليا بالمعاش والحمد لله . نشكر الله سبحانه وتعالى مرة أخرى على سلامتك واهلا بك ومرحبا . ونورت منتداك الكريم

ربنا يعزك أفكرى

واضح من اول مشاركة انك شخصية مميزة و انا شخصيأ شرفت بتعليقات حضرتك
بجد اسعدنى كلأمك جدأ و مثل هزة التعليقات هيا التى تدفعنى الى عمل اى شى لمساعدة اى عضو
و اكون سعيد جدأ لمجرد نجاحى فى الرد بلنصح الصحيح بطريقة سهلة للوصول افضل النتأج

اكرر
تحياتى

فكرى الفساخ 13-12-16 08:54 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
ممكن لو سمحت للسادة الخبراء فى الاسلحة . الافادة عن احسن المسدسات الصوت . خامة جيدة وميكانيكا سلسة نادر الاعطال وزن مناسب وشكل مناسب . شكرا مقدما

Mohammad Al Qassam 13-12-20 10:03 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
خبرائنا الكرام تحية طيبة و بعد:
الطبنجة إكول جاكال دوال
المشكلة ببساطة كدة ساعات لما بشد الاجزاء بلاقي الشاكوش بيروح و يرجع مع الاجزاء فيضرب الطلقة من غير ما اضغط على الزناد يعني مش بيتسحب مع الاجزاء و يقف ورا لأ دة بيروح و يرجع مع الاجزاء ضاغط على ابرة ضرب النار ...
و بيعمل الموضوع دة سواء الخزنة راكبة او لا و ساعات يشتغل عادي مع اول كام طلقة و بعد كدة يعمل الحركة دي ابقة ضارب الطلقة و شيلت صباعي من على الزناد فلما الاجزاء ترجع عشان تسحب طلقة جديدة الاقي الشاكوش رجع معاها و ضرب الطلقة لوحده...
و ساعات لما بسحب الشاكوش بايدي من غير ما اشد الاجزاء بيتسحب عادي و يقف من غير ما يرجع و مبيرجعش الا لما ادوس على الزناد ....
أرجو الإفادة في كيفية صيانة المشكلة دي..و شكراً

فكرى الفساخ 13-12-21 06:55 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammad al qassam (المشاركة 540211)
خبرائنا الكرام تحية طيبة و بعد:
الطبنجة إكول جاكال دوال
المشكلة ببساطة كدة ساعات لما بشد الاجزاء بلاقي الشاكوش بيروح و يرجع مع الاجزاء فيضرب الطلقة من غير ما اضغط على الزناد يعني مش بيتسحب مع الاجزاء و يقف ورا لأ دة بيروح و يرجع مع الاجزاء ضاغط على ابرة ضرب النار ...
و بيعمل الموضوع دة سواء الخزنة راكبة او لا و ساعات يشتغل عادي مع اول كام طلقة و بعد كدة يعمل الحركة دي ابقة ضارب الطلقة و شيلت صباعي من على الزناد فلما الاجزاء ترجع عشان تسحب طلقة جديدة الاقي الشاكوش رجع معاها و ضرب الطلقة لوحده...
و ساعات لما بسحب الشاكوش بايدي من غير ما اشد الاجزاء بيتسحب عادي و يقف من غير ما يرجع و مبيرجعش الا لما ادوس على الزناد ....
أرجو الإفادة في كيفية صيانة المشكلة دي..و شكراً

تصدق .. دى فعلا مشكلة . انا متشوق لسماع آراء السادة الخبراء فى هذا العطل الغريب . وشكرا

hema777h 13-12-21 08:09 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammad al qassam (المشاركة 540211)
خبرائنا الكرام تحية طيبة و بعد:
الطبنجة إكول جاكال دوال
المشكلة ببساطة كدة ساعات لما بشد الاجزاء بلاقي الشاكوش بيروح و يرجع مع الاجزاء فيضرب الطلقة من غير ما اضغط على الزناد يعني مش بيتسحب مع الاجزاء و يقف ورا لأ دة بيروح و يرجع مع الاجزاء ضاغط على ابرة ضرب النار ...
و بيعمل الموضوع دة سواء الخزنة راكبة او لا و ساعات يشتغل عادي مع اول كام طلقة و بعد كدة يعمل الحركة دي ابقة ضارب الطلقة و شيلت صباعي من على الزناد فلما الاجزاء ترجع عشان تسحب طلقة جديدة الاقي الشاكوش رجع معاها و ضرب الطلقة لوحده...
و ساعات لما بسحب الشاكوش بايدي من غير ما اشد الاجزاء بيتسحب عادي و يقف من غير ما يرجع و مبيرجعش الا لما ادوس على الزناد ....
أرجو الإفادة في كيفية صيانة المشكلة دي..و شكراً


شرفني في محل ابوسيف حدايق القبة وهيتم عمل الصيانة الازمة للمسدس ان شاء الله العنوان 11 شارع الصفا والمروة متفرع من ولي العهد ناصية التوحيد والنور حدايق القبة 01093635793

محمد مكاوى 13-12-21 10:21 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammad al qassam (المشاركة 540211)
خبرائنا الكرام تحية طيبة و بعد:
الطبنجة إكول جاكال دوال
المشكلة ببساطة كدة ساعات لما بشد الاجزاء بلاقي الشاكوش بيروح و يرجع مع الاجزاء فيضرب الطلقة من غير ما اضغط على الزناد يعني مش بيتسحب مع الاجزاء و يقف ورا لأ دة بيروح و يرجع مع الاجزاء ضاغط على ابرة ضرب النار ...
و بيعمل الموضوع دة سواء الخزنة راكبة او لا و ساعات يشتغل عادي مع اول كام طلقة و بعد كدة يعمل الحركة دي ابقة ضارب الطلقة و شيلت صباعي من على الزناد فلما الاجزاء ترجع عشان تسحب طلقة جديدة الاقي الشاكوش رجع معاها و ضرب الطلقة لوحده...
و ساعات لما بسحب الشاكوش بايدي من غير ما اشد الاجزاء بيتسحب عادي و يقف من غير ما يرجع و مبيرجعش الا لما ادوس على الزناد ....
أرجو الإفادة في كيفية صيانة المشكلة دي..و شكراً

السلأم عليكم و رحمة الله و بركاتة المسدس

معلق على وضع ضرب الألى و دة عيب شائع فى الايكول جكال و ممكن المسدس يكون جديد و بة العيب المزكور .

اية المشكلة ؟
المشكلة ان المسدس بيثبت على وضع واحد من الاوضاع فردة او الأى و فى حالة الثبات على وضع ضرب الألى يوجد ظفر تحرير الطارق و موجود تحت الأجزاء المتحركة امام الطارق او ( الشاكوش)
عند سحب الأجزاء و رجوعاها بيتم سحب الظفر الى الأمام و بحركة ميكانيكية بيضغط على قطعة التى مهمتها تعليق الطارق و بيتم تحرير الطارق و زالك عند مسافة معينة مضبوط عليها الجكال لجعلة يضرب على الوضع الألى .

حل المشكلة ؟
فك المسدس و تعير السوستة التى ضاغطة على القطعة التى مهمتها تعليق الطارق فى الخلف ثنى السوستة للأمام لكى يزداد قوتها و بتالى بتضغط على الطارق .

المرحلة الثانية :
ضبط سوستة الطارق نفسة لأن لها وظيفاتان الأولى الضغط على الطارق بقوة لأمام
و الثانية تحريك ظفر سحب وضع ضرب الألى بلطرف الثانى من السوستة ببنسة رفيعة يتم ثنى طرف السوستة من الناحية السفلية التى مسئولة عن دفع ظفر سحب وضع الألى للخلف و تحرير الطارق و بزالك بيرجع المسدس للوضع الأول الضرب الفردى و عند تحريك مفتاح الأوضاع لضرب الالى و بتزيد حركة التتك ( الزناد ) للخلف و التى بتزيد مسافة سحبها و بيتحول المسدس الى الضرب على الوضع الألى عن طريق الضغط على ظفر سحب الوضع الألى و عند تحريك الأجزاء المتحركة للخلف و عند رجعوعها للأمام بتأخز معها الظفر و تحرر الطارق فى منتصف الطريق و بتالى بيطرق على الأبرة و تنفجر الطلقة و مع ارجاع الأجزاء للخلف بسبب رد الفعل الناتج عن الأنفجار المحكم فى بيت النار بتتكرر العملية و زالك ما يسمى الضرب على الوضع الألى .

تحياتى و بتوفيق

محمد مكاوى 13-12-21 10:25 PM

رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 539831)
ممكن لو سمحت للسادة الخبراء فى الاسلحة . الافادة عن احسن المسدسات الصوت . خامة جيدة وميكانيكا سلسة نادر الاعطال وزن مناسب وشكل مناسب . شكرا مقدما

مسدس ولتر p99 سعر مناسب و خامة ممتازة وقليل الأعطال
و الروم rg


الساعة الآن 04:34 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir