![]() |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
انه هو الغفور الرحيم .. وشكرا |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
لابد ان اسجل اعجابى بالاستاذ محمد مكاوى . بمعلوماته الغزيرة عن جميع انواع المسدسات الحى منها والصوت . وعدم بخله فى اسداء النصح لاعضاء المنتدى فى كيفية اصلاح وصيانة مسدساتهم بايسر السبل وارخص التكاليف . واشعر من اسلوبه انه سعيد جدا بافادة الاخرين بخبرته الساحقة . وان هذا من شيم العظماء الكرماء . فتحية خاصة منى للاستاذ محمد مكاوى . وشكرا .
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
الى الاستاذ المهندس محمد مكاوى . يبدو من رسالة الاستاذ ابو عمار لحضرتك انه معجب بك ويحبك كثيرا . صدقنى وانا كمان . اخوكم الهاوى الجديد : فكرى الفساخ . من القاهرة منطقة الاميرية بالزيتون .
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
على فكرة انا معجب بالطلقات الاتحاد الاوربى جدا - هى لا تلتصق بالمغناطيس . ومكتوب على كعكبها بالحروف الصغيرة وهذا يدل على دقة الصناعة ومعيار البارود بالداخل تماما . وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
يا باشمهندس محمد مكاوى . عمال اتغزل فى حضرتك والاغى فيك واشكر فى اخلاقك وعلمك الغزير . وحب الاعضاء فيك الجارف . وكل هذا ومش هاين عليك تكتب رد كلمة واحدة على. عموما الحب ده من عند ربنا لله فى لله . ومهما يكن فنحن نحبك وسنظل . وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
الف شكر دة شى طبيعى فى المتدى كلنا بنساعد بعض واضح ان حضرتك انسان خلوق و محترم و اتمنى ان تجد فى المنتدى شخصيات افضل منى بكثير يوجد الكثير مثل ابو عمار و المصرى و المعندس سيد و مورو و الكثير انا مش عايز انسى حد و لأكن المنتدى مليئ بلكثير من الشخصيات المحترمة شكرأ جزيلأ |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
وانا احبك استاز فكرى و تحت امر حضرتك فى اى وقت اسف على التأخير فى الرد و زالك لظروف خارجة عن ارادتى اسف مرة اخرى |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
الى الاخوة الاحباء الاستاذ ابو عمار والاستاذ محمد مكاوى . وصلت رسائلكم المبهجة وكانت بردا وسلاما على قلبى . اشكركم على اسلوبكم الراقى وترحيبكم بى فى منتداكم العظيم بالرجال امثالكم . وربنا يديم الحب والمعروف بين الناس جميعا . آمين
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
لعل الظروف الخاصة تكون خيرا ان شاء الله . اتمنى ان يمتعك الله بالصحة ويمنع عنكم اى مكروه . آمين يا رب العالمين .
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقترح على السيد المشرف علىالمنتدى ازالة التعليقات القديمة ( سنوات ما قبل 2013 ) وذلك لاعطاء فرصة للاطلاع على التعليقات الجديدة خلال سنة واحدة للتخفيف علينا . هذا اقتراح ولسيادتك اتخاذ القرار المناسب مع تحياتى العاطرة للسادة اعضاء المنتدى الكرام . وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
سؤال فنى للاستاذ الفاضل محمد مكاوى : مسدسى الريتاى بارون . جديد ضارب 4 طلقات فقط . حين اشد الاجزاء للخلف والخزنة فاضية وارغب فى عودة الاجزاء للامام واضغط على الزرار الخاص بعودة الاجزاء الى الامام كما كانت لايعمل . فاضطر الى سحب الاجزاء بيدى حوالى مللى واحد فيسقط الزرار وتعود الاجزاء الى الامام . احيانا الزرار يعمل واحيانا لا يعمل . هل هذا عيب؟ واذا كان عيب هل له حل . جزاك الله كل خير . وبارك فى رزقك وفى ذريتك . وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
كلما اوغلت فى المنتدى كلما اكتشفت مدى رقى اعضاءه وكرم اخلاقهم . تحياتى مع حبى للجميع . |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
وانا احب واعشق تراب مصر وكل من ينتمى اليها . ثانيا اليوم فكيت طبة الماسورة القلاووظ الصغيرة . طبعا الماسورة مقفولة قرب بيت النار بشكل ( \ ) عمرت المسدس ( طلق اسبورت p k ) ثم وضعت فى الماسورة بلية حديد على نفس مقاس الماسورة - وعلى بعد حوالى 5 متر صوبت على لوح خشب امام الحائط . واطلقت. الاجزاء عادت طبيعى وطردت الفارغ وعمرت مرة ثانية - وفوجئت بان اللوح الخشبى اتخرم تماما والطلقة تركت علامة فى الحائط حوالى 2 مللى . وجدت الفارغ ولم اجد البلية . وكان فرحى عظيما لنجاح التجربة . وبذلك لااحتاج فتح ماسورة ولا تركيب طبة . كل مافيها تلقيم الماسورة ببلية من الامام كلما احببت اطلاقه . وبذلك يفضل المسدس على حاله وغير مجرم ولا مسئولية قانونية . ايه رأى حضرتك . وشكرا نسيت اقول لحضرتك ان دقة النشان يقارب 99% ومش قادر اقوللك على صوته . من الصبح اذنى واذن زوجتى بتصفر . والى اللقاء . |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
وانا احب واعشق تراب مصر وكل من ينتمى اليها . ثانيا اليوم فكيت طبة الماسورة القلاووظ الصغيرة . طبعا الماسورة مقفولة قرب بيت النار بشكل ( \ ) عمرت المسدس ( طلق اسبورت p k ) ثم وضعت فى الماسورة بلية حديد على نفس مقاس الماسورة - وعلى بعد حوالى 5 متر صوبت على لوح خشب امام الحائط . واطلقت. الاجزاء عادت طبيعى وطردت الفارغ وعمرت مرة ثانية - وفوجئت بان اللوح الخشبى اتخرم تماما والطلقة تركت علامة فى الحائط حوالى 2 مللى . وجدت الفارغ ولم اجد البلية . وكان فرحى عظيما لنجاح التجربة . وبذلك لااحتاج فتح ماسورة ولا تركيب طبة . كل مافيها تلقيم الماسورة ببلية من الامام كلما احببت اطلاقه . وبذلك يفضل المسدس على حاله وغير مجرم ولا مسئولية قانونية . ايه رأى حضرتك . وشكرا نسيت اقول لحضرتك ان دقة النشان يقارب 99% ومش قادر اقوللك على صوته . من الصبح اذنى واذن زوجتى بتصفر . والى اللقاء . |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
على فكرة يا استاذ مصرى بعد اذنك يعنى . ملاحظة بسيطة لما تكون الخزنة فارغة وتشد الاجزاء للخلف . بتفضل معلقة للخلف . ولا تعود الى الامام الا اذا نطرت الخزنة . وذلك فى جميع الموديلات . اذن البلاستكة التى تشيل الطلقات بالخزنة ليس لها دخل
واعتقد ان هذه بديهية . عموما انتم الخبراء وانتم الادرى . بس حبيت اقول رايى . وشكرا لسيادتك على الاهتمام . |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
انت طبعا بتيجي تركب الاجزاء بتلقاها ما بتوصل للاخر بحيث تقدر تنزلها لتحت وتدخلها فباقي الهيكل, الحل : الصامولة الي بتلفها في اول خطوات فك المسدس هي السبب, فك ونظف واعمل كل شي ولما تيجي تركب المسدس فك الصامولة دي وخرجها تماما من المسدس لانها بتدفع السوسته لبره فبالتالي ما بتقدرش تشد الاجزاء اكثر بحيث ترجع لورا وتدخل فباقي الهيكل.. وبعد ما تدخل الاجزاء لو واجهتك مشكلة في انك ترجع الصامولة وتدخلها تاني مكانها هات اي ابرة قوية ودف"زء" الحديدة الي جوا الي بتكون ماسكة فيها السوستة ونزل الصامولة فنفس الوقت.. الموضوع بسيط جدا بس هو بيبان مكلكع في الشرح, لو واجهتك اي مشكلة تاني او شي ما كان واضح في شرحي لا تتاخر عن سؤالي.. اتمنى اكون افدتك. |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
:rir: سيكا دى بيقولها كل بتوع السلاح ومعناها زى حته صغيره او زى مليمتر كده بس تحياتى لشخصكم الكريم |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
انا مقرر اني حشتري واحد منهم ومحتار فياريت تقلي لو انت مخير بين الاتنين ايه حيكون اختيارك وليه وياريت تذكرلي مميزات وعيوب كل واحد منهم وايهم اقل من حيث الاعطال. وياريت باقي الاعضاء الي عندهم خبرة في النوعين دول يساعدوني. مع العلم اني حستخدمه للبلي والصوت. |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
نداء الى الاستاذ محمد مكاوى .. اين انت يا باشمهندس ؟ وحشتنا .. ما اسكت الله لك حسا . ودائما تمتعنا بنصائحك الثمينة . ارجو ان تكون والاسرة الكريمة بتمام الصحة والعافية . وشكرا
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
بارك الله فيك أ/ فكرى حضرتك انسان محترم شكرأ جزيلأ على الأهتمام |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
واضح من اول مشاركة انك شخصية مميزة و انا شخصيأ شرفت بتعليقات حضرتك بجد اسعدنى كلأمك جدأ و مثل هزة التعليقات هيا التى تدفعنى الى عمل اى شى لمساعدة اى عضو و اكون سعيد جدأ لمجرد نجاحى فى الرد بلنصح الصحيح بطريقة سهلة للوصول افضل النتأج اكرر تحياتى |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
ممكن لو سمحت للسادة الخبراء فى الاسلحة . الافادة عن احسن المسدسات الصوت . خامة جيدة وميكانيكا سلسة نادر الاعطال وزن مناسب وشكل مناسب . شكرا مقدما
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
خبرائنا الكرام تحية طيبة و بعد:
الطبنجة إكول جاكال دوال المشكلة ببساطة كدة ساعات لما بشد الاجزاء بلاقي الشاكوش بيروح و يرجع مع الاجزاء فيضرب الطلقة من غير ما اضغط على الزناد يعني مش بيتسحب مع الاجزاء و يقف ورا لأ دة بيروح و يرجع مع الاجزاء ضاغط على ابرة ضرب النار ... و بيعمل الموضوع دة سواء الخزنة راكبة او لا و ساعات يشتغل عادي مع اول كام طلقة و بعد كدة يعمل الحركة دي ابقة ضارب الطلقة و شيلت صباعي من على الزناد فلما الاجزاء ترجع عشان تسحب طلقة جديدة الاقي الشاكوش رجع معاها و ضرب الطلقة لوحده... و ساعات لما بسحب الشاكوش بايدي من غير ما اشد الاجزاء بيتسحب عادي و يقف من غير ما يرجع و مبيرجعش الا لما ادوس على الزناد .... أرجو الإفادة في كيفية صيانة المشكلة دي..و شكراً |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
|
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
شرفني في محل ابوسيف حدايق القبة وهيتم عمل الصيانة الازمة للمسدس ان شاء الله العنوان 11 شارع الصفا والمروة متفرع من ولي العهد ناصية التوحيد والنور حدايق القبة 01093635793 |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
السلأم عليكم و رحمة الله و بركاتة المسدس معلق على وضع ضرب الألى و دة عيب شائع فى الايكول جكال و ممكن المسدس يكون جديد و بة العيب المزكور . اية المشكلة ؟ المشكلة ان المسدس بيثبت على وضع واحد من الاوضاع فردة او الأى و فى حالة الثبات على وضع ضرب الألى يوجد ظفر تحرير الطارق و موجود تحت الأجزاء المتحركة امام الطارق او ( الشاكوش) عند سحب الأجزاء و رجوعاها بيتم سحب الظفر الى الأمام و بحركة ميكانيكية بيضغط على قطعة التى مهمتها تعليق الطارق و بيتم تحرير الطارق و زالك عند مسافة معينة مضبوط عليها الجكال لجعلة يضرب على الوضع الألى . حل المشكلة ؟ فك المسدس و تعير السوستة التى ضاغطة على القطعة التى مهمتها تعليق الطارق فى الخلف ثنى السوستة للأمام لكى يزداد قوتها و بتالى بتضغط على الطارق . المرحلة الثانية : ضبط سوستة الطارق نفسة لأن لها وظيفاتان الأولى الضغط على الطارق بقوة لأمام و الثانية تحريك ظفر سحب وضع ضرب الألى بلطرف الثانى من السوستة ببنسة رفيعة يتم ثنى طرف السوستة من الناحية السفلية التى مسئولة عن دفع ظفر سحب وضع الألى للخلف و تحرير الطارق و بزالك بيرجع المسدس للوضع الأول الضرب الفردى و عند تحريك مفتاح الأوضاع لضرب الالى و بتزيد حركة التتك ( الزناد ) للخلف و التى بتزيد مسافة سحبها و بيتحول المسدس الى الضرب على الوضع الألى عن طريق الضغط على ظفر سحب الوضع الألى و عند تحريك الأجزاء المتحركة للخلف و عند رجعوعها للأمام بتأخز معها الظفر و تحرر الطارق فى منتصف الطريق و بتالى بيطرق على الأبرة و تنفجر الطلقة و مع ارجاع الأجزاء للخلف بسبب رد الفعل الناتج عن الأنفجار المحكم فى بيت النار بتتكرر العملية و زالك ما يسمى الضرب على الوضع الألى . تحياتى و بتوفيق |
رد: اى عضو عندة مشكلة فى صيانة اى نوع مسدس يدخل و يكتبها
اقتباس:
و الروم rg |
| الساعة الآن 04:34 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir