![]() |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
استاز سيد معلش هتعبك محتاج ردك على الموضوع دو ضرورى جدا متبخلش على تلميزك بقى
http://http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=10208 |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
اقتباس:
دلوقتى انا بشفط من الماسور من عند الفوهة بتفضل تجيب هواء لغاية لما انا بزهق جربت الموضوع اللى قلت عليه ده كسرت الماسورة حاجة بسيطه وسديت الفتحة اللى مفروض انها قدام بيت الرش وكملت كسر برضه بتتكسر عادى بسهولة ومش بتشد صباعى ولا حاجة ايه الكلام كده ؟ اغير الاتنين ؟ اصل البندقية كانت مركونة 5 سنين ضربتلى كام رشة ولقيتها مش بتأثر قى إزازة بلاستك اصلاً |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
الله يباركلك موضوع فى غايه الجمال
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
الله يخليك
و شكرا لمرورك |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
4 مرفق
باشا بعد اذنك انا بغير الجلبة بتاعت الجامو هنتر تقريباً هى 890 القديمة
دلوقتى انا فكيت اغلب الاشياء بس فيه مكان مش عارف هو ده بيتفك ازاى اصلاً الى هو الجزء البلاستك اللى فى آخر جسم البندقية ده عامل زى الغطاء باين فى الصور اهو |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
شكراً ياباشا انا خلاص فكتها
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
العفو و الله انا اسف جدا انا مشوفتش المشاركة اسفف جدا
و الله اصلي مصاب و قليل يعني لما بفتح النت و اسف على التأخر و ربنا معاك |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
اقتباس:
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
الله يخليك يا باشا
و شكرا لمرورك |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
جزاك الله خيرا و بورك فيك
فعلا كنت بدور على المعلومات دي |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
شكراً على التوضيح الرائع
وبجد لو كملت سلسلة للمبتدئين هتبقى ناجحة جداً يعنى تمسك جزء جزء وتتكلم عنه بتفصيل شوية أكثر ربنا يجعله فى ميزان حسناتك |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
شكرا على الردود يا جماعة و يا رب اكون عند حسن ظنكم
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
هههههههه
بسم الله ما شاء الله والله يا اخى انت شرحت وبسط كل شئ لدرجد ان انا اربت اصطات وانا قاعد فى مكانى صراحه موضو هايل ورائع بحق تسلم اديك ودامت موضوعاتك القيمه تحياتى |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
الله يخليك يا باشا
و نورت الموضوع |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
مشكور مشكور على المجهود الرئع ده
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
جزاك الله كل خير على هذا الموضع الرائع و ننتظر المزيد بإذن الله
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
طب سؤال من مبتدء
الفرق بين الرشة والبلي وايهما اقوي وافضل ممكن الافادة وهل لو عندي بندقية بلي - تستطيع ضرب طلق رش نمرة واحد نفس مقاس البلي ولكم جزيل الشكر |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
السلام عليكم اخى العزيز ممكن معلومات عن الطلقات المجوفة زى الرش السام والرش المتفجر حاجات زى كدا
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
شكرا يا جماعة على الردود الحلوة و بالنسبة للاستاذ :-->
Amiroz : و الله انا شايف ان الرشة اقوى ازاي بص لو ضربت رشاية في شوية مياه عشان تمتص الصدمة و ضربت بلية هتلاقي ان البلية اتاكل جزء كبير منها في الماسورة خصوصا في البنادق هتبص على فرق الحجم هتلاقي الرشاية اكبر فبتعمل تدمير اكبر للهدف و الله في بنادق شوفتها ينفع تغيرلها الماسورة و تضرب اللي انت عاوزه رش 1 و رش 2 و بلي 1 و 2 برده كل نوع و ليه ماسورة الكلام ده شوفتو على اي باي لكن معرفش هية متوفرة هنا في مصر ولا لا بس بيتهيألي مش موجودة ده في الغالب يعني و شكرا لمرورك talha_hasan : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته الطلقة المجوفة دي اساسا كانت معمولة للطلقات الحية اللي سرعتها عالية اوي تلاقي الطلقة اخدت جواها كمية هواء و هية بتجري بسرعة فالضغط بيبقى عالي اوي فلما بتصدم بالهدف بتدمره بالهواء ده و ضغطه على فكرة بيبقى عالي اوووووووووووووي و بيساعد على الاختراق جامد و بيدمر الهدف انما بالرش انا مش شايفه ليه تأثير الصراحة عادي زيه زي بقيت الرش ده من وجهة نظري المتواضعة رش السهام ده بقى ديه ابرة محطوطة على الرشة و ده انا مبحبهوش عشان احنا اللي بنبقى معدلين عليه انا مشوفتش شركة بتنزل من النوع ده الصراحة على حد علمي بس شوفت فيديوهات على النت لناس بتعمل الموضوع ده بس انا مبشجعهوش الصراحة عشان الابره مش مثبتة بأحكام انما لو فيه شركة عملت الموضوع ده اكيد هيبقى مصبوب يعني كله حتة واحدة مع اني برده مبشجعهوش و الرش المتفجر ده بيبقى شوية بارود و فيه ناس بتعمله بالكبريت برده في مقدمة الرشة و المفروض انو بينفجر لما بيضرب في هدف و انا جربته قبل كده و مكانش بينفجر في الاهداف الحية الطرية زي اليمام و الحجات دي مكانش بينفجر الا على هدف صلب زي الخشب الحديد الحجات دي انما على الطرائد اللي بنصطادها زي قلته و بيبهدل الماسورة على فكرة و مرة فرقع جوة الماسورة من الحرارة و الحمد لله عدت على خير فهوة احسن واحد الرش العادي و بيأدي الغرض و شكرا لمرورك |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
شكرا يااستاذ سيد ويارب تكون فى ميزان حسناتك
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
العفو على ايه
انا في الخدمة في اي وقت |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
تسلم أيدك على الموضوع الجامد ده .
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
السلام عليكم باهل المنتدى الكرام انا النهاردة جبت معايا بندقية ويبلى من السعودية بس فكتا عشان ميشفوش والحمد لله وصلت بالسلامة بس مش قادر اربطها ياريت من له الخبرة فى هذه البندقية يقولنا وشكرا-____________________________________ تحياتى للجميع
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
شكرا يا جماعة على الردود
و بالنسبة للاستاذ talha_hasan فيه موضوع ليا مثبت بالقسم الموضوع الشامل للمبتدئين 2 هتلاقي فيه طريقة الفك و التركيب ولا حضرتك قصدك انك مش عارف تركب السوستة انت تعمل حاجة من دول 4 خيارات:---> 1- تخلي حد يساعدك 2-تروح لواحد بتاع صيانة 3-تخلي خراط يعملهالك و ربنا يستر و دي انا مبشجعهاش عشان هيشك فيك و سين و جيم و كلام من ده فأنت تريح نفسك و تاخد خيار من دول و الخيارة الرابعة انا اكلتها ههههههه بالتوفيق ان شاء الله |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
والله ربنا يكرمك ويجزيك خير وقال النبي صلي الله عليه وسلم خير الناس انفعهم للناس
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
اقتباس:
و جزاك الله كل خير |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
االف ششككرررر يا معلم
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
العفو على ايه انا في الخدمة في اي وقت
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
بس مافيش اللاسعار دى كل مااسئل على سعر فى كل المحلات يقول مش اقل من 200 جنيهه وشكرا
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
عاجزين عن الشكر
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
شكرا يا جماعة على الردود و بالنسبة للاسعار اكيد طبعا غلت الاسعار اللي انا كاتبها قديمة من قبل الثورة و انا كاتب كده و التاريخ قديم كمان
و شكرا كمان مرة للناس اللي ردت في الموضوع و يا رب اكون عند حسن ظنكم |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
اقتباس:
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
لا حاضر من عنيا الاتنين بس انا قاعد في البيت و متجبس و مبنزلش و اي محل هكلمه في التيليفون هيقولي ما تيجي تشرفنا في المحل زي ما حصل يوم ما كتبت الاسعار القديمة دي عشان هما مبيحبوش يقولو الاسعار لحد و خصوصا التجار و هما مش هيعرفوا مين التاجر و مين اللي بيسأل عشان نفسه بس عموما هبقى احاول بقدر الامكان
و شكرا لمرورك |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
خيركم من تعلم العلم وعلمه بأمانه انت راجل محترم وخير |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
شكرا علي الموضوع والمجهود
بارك الله فيك وجزاك خيرا |
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
شكرا لمرورك و جزاك الله كل خير
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
شكرا لمرورك و جزاك الله كل خير
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
اقتباس:
|
رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
الموضوع حلو كتير بس انا سمعت انى الاسعار اتغيرت يعنى رمسيس نمرة 1 يقت ب650 ونمرة 2 يقت ب750 بعد الثورة والكرال مش ب1000 واسعار كتير اتغيرت ولو اتغيرت فعلا ممكن تعمل موضوع جديد عن الاسعار فقط وانت جايب الاسعار دى من محل اية علشان اشترى منة
وشكرا |
| الساعة الآن 12:33 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir