الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   الموضوع الشامل للمبتدئين (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=5244)

lilkapo 11-06-10 09:56 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
استاز سيد معلش هتعبك محتاج ردك على الموضوع دو ضرورى جدا متبخلش على تلميزك بقى
http://http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=10208

lilkapo 11-06-10 09:57 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=10208

معلش الرابط تانى لان شكلى عملتو غلط

omarara 11-06-11 08:42 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed allaa (المشاركة 118579)
معلش يا جماعة بعد ازنكم طبعا
بالنسبة لموضوع شفط الهواء من الماسورة ده
انا شايفه مينفعش في الجلبة الداخلية بتاعت البستم ليه
1- ان ممكن الجلبة اللي في بيت الرش تكون مش حابسة الهوا كويس فساعتها مش هيعرف انهو واحدة اللي بتسرب
اللي جوه على البستم و لا اللي في بيت الرش
انت الاول بقى تعمل ايه عشان تتأكد ان البندقية مبتسربش
1- انك تكسر البندقية و تسد بصباعك الثقب اللي بيطلع منو الهوا و بعد كده تكمل تعمير لو البندقية بتقاوم و مش راضية تتعمر يبقى الجلبة كابسة الهواء صح و سليمة و لو كملت تعمير يبقى بتسرب مع اني شايفها سليمة ان لم تخدعني الصورة عشان مش واضحة اوي
الطريقة دي طبعا لازم تكون مثبت البندقية كويس عشان لو فلتت لاقدر الله ممكن تصيبك و يا ريت لو حد كان معاك عشان يساعدك
الطريقة دي بالنسبالي بيرفكت و نمرة 1 نمرة واحد دي التقدير مش البندقية هههههههه
المهم
بعد بقى لما اتأكدت من ان الجلبة اللي جوة مبتسربش تتاكد من اللي بره بأنك تشفط من الماسورة لو فيه هوا عمال يتسحب و عمال تشفط على الفاضي يبقى بتسرب
و لو شفط الهواء و بعد كده خلاص مفيش هواء تاني بيتشفط و حاسس ان مفيش هواء جوه يبقى كده سليمة و مبتسربش
و ساعتها هتحس بقوة البندقية
و ياريت طبعا محدش يزعل من اني اختلفت معاه في الرأي
و الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

طيب سؤال بقى ياباشا معلش
دلوقتى انا بشفط من الماسور من عند الفوهة بتفضل تجيب هواء لغاية لما انا بزهق
جربت الموضوع اللى قلت عليه ده كسرت الماسورة حاجة بسيطه وسديت الفتحة اللى مفروض انها قدام بيت الرش وكملت كسر برضه بتتكسر عادى بسهولة ومش بتشد صباعى ولا حاجة
ايه الكلام كده ؟ اغير الاتنين ؟
اصل البندقية كانت مركونة 5 سنين ضربتلى كام رشة ولقيتها مش بتأثر قى إزازة بلاستك اصلاً

zeromero 11-06-12 07:43 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
الله يباركلك موضوع فى غايه الجمال

sayed allaa 11-06-13 08:35 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
الله يخليك
و شكرا لمرورك

omarara 11-06-13 10:31 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
4 مرفق
باشا بعد اذنك انا بغير الجلبة بتاعت الجامو هنتر تقريباً هى 890 القديمة
دلوقتى انا فكيت اغلب الاشياء بس فيه مكان مش عارف هو ده بيتفك ازاى اصلاً الى هو الجزء البلاستك اللى فى آخر جسم البندقية ده عامل زى الغطاء باين فى الصور اهو

omarara 11-06-14 01:58 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكراً ياباشا انا خلاص فكتها

sayed allaa 11-06-15 04:34 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
العفو و الله انا اسف جدا انا مشوفتش المشاركة اسفف جدا
و الله اصلي مصاب و قليل يعني لما بفتح النت و اسف على التأخر
و ربنا معاك

sameer 11-06-15 04:36 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed allaa (المشاركة 122358)
العفو و الله انا اسف جدا انا مشوفتش المشاركة اسفف جدا
و الله اصلي مصاب و قليل يعني لما بفتح النت و اسف على التأخر
و ربنا معاك

ربنا يشفيك يا استاذ سيد ويجعله في ميزان حسناتك

sayed allaa 11-06-16 01:04 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
الله يخليك يا باشا
و شكرا لمرورك

ابو صهيب 11-06-28 11:57 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
جزاك الله خيرا و بورك فيك
فعلا كنت بدور على المعلومات دي

abdoweb 11-06-30 09:05 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكراً على التوضيح الرائع
وبجد لو كملت سلسلة للمبتدئين هتبقى ناجحة جداً
يعنى تمسك جزء جزء وتتكلم عنه بتفصيل شوية أكثر

ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

sayed allaa 11-07-01 09:12 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا على الردود يا جماعة و يا رب اكون عند حسن ظنكم

said ali 11-07-03 06:09 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
هههههههه


بسم الله ما شاء الله

والله يا اخى انت شرحت وبسط كل شئ
لدرجد ان انا اربت اصطات وانا قاعد فى مكانى
صراحه موضو هايل ورائع بحق
تسلم اديك
ودامت موضوعاتك القيمه

تحياتى

sayed allaa 11-07-03 12:00 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
الله يخليك يا باشا
و نورت الموضوع

سامى الحسينى 11-07-05 11:08 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
مشكور مشكور على المجهود الرئع ده

canoo 11-07-07 11:17 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
جزاك الله كل خير على هذا الموضع الرائع و ننتظر المزيد بإذن الله

Amiroz 11-07-07 11:41 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
طب سؤال من مبتدء
الفرق بين الرشة والبلي وايهما اقوي وافضل ممكن الافادة
وهل لو عندي بندقية بلي - تستطيع ضرب طلق رش نمرة واحد نفس مقاس البلي
ولكم جزيل الشكر

talha_hasan 11-07-07 03:06 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
السلام عليكم اخى العزيز ممكن معلومات عن الطلقات المجوفة زى الرش السام والرش المتفجر حاجات زى كدا

sayed allaa 11-07-07 10:49 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا يا جماعة على الردود الحلوة و بالنسبة للاستاذ :-->
Amiroz : و الله انا شايف ان الرشة اقوى ازاي بص لو ضربت رشاية في شوية مياه عشان تمتص الصدمة و ضربت بلية هتلاقي ان البلية اتاكل جزء كبير منها في الماسورة خصوصا في البنادق هتبص على فرق الحجم هتلاقي الرشاية اكبر فبتعمل تدمير اكبر للهدف
و الله في بنادق شوفتها ينفع تغيرلها الماسورة و تضرب اللي انت عاوزه رش 1 و رش 2 و بلي 1 و 2 برده كل نوع و ليه ماسورة الكلام ده شوفتو على اي باي لكن معرفش هية متوفرة هنا في مصر ولا لا بس بيتهيألي مش موجودة ده في الغالب يعني و شكرا لمرورك
talha_hasan : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
الطلقة المجوفة دي اساسا كانت معمولة للطلقات الحية اللي سرعتها عالية اوي تلاقي الطلقة اخدت جواها كمية هواء و هية بتجري بسرعة فالضغط بيبقى عالي اوي فلما بتصدم بالهدف بتدمره بالهواء ده و ضغطه على فكرة بيبقى عالي اوووووووووووووي و بيساعد على الاختراق جامد و بيدمر الهدف
انما بالرش انا مش شايفه ليه تأثير الصراحة عادي زيه زي بقيت الرش ده من وجهة نظري المتواضعة
رش السهام ده بقى ديه ابرة محطوطة على الرشة و ده انا مبحبهوش عشان احنا اللي بنبقى معدلين عليه انا مشوفتش شركة بتنزل من النوع ده الصراحة على حد علمي بس شوفت فيديوهات على النت لناس بتعمل الموضوع ده بس انا مبشجعهوش الصراحة عشان الابره مش مثبتة بأحكام انما لو فيه شركة عملت الموضوع ده اكيد هيبقى مصبوب يعني كله حتة واحدة مع اني برده مبشجعهوش
و الرش المتفجر ده بيبقى شوية بارود و فيه ناس بتعمله بالكبريت برده في مقدمة الرشة و المفروض انو بينفجر لما بيضرب في هدف و انا جربته قبل كده و مكانش بينفجر في الاهداف الحية الطرية زي اليمام و الحجات دي مكانش بينفجر الا على هدف صلب زي الخشب الحديد الحجات دي انما على الطرائد اللي بنصطادها زي قلته و بيبهدل الماسورة على فكرة و مرة فرقع جوة الماسورة من الحرارة و الحمد لله عدت على خير
فهوة احسن واحد الرش العادي و بيأدي الغرض
و شكرا لمرورك

talha_hasan 11-07-08 02:23 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا يااستاذ سيد ويارب تكون فى ميزان حسناتك

sayed allaa 11-07-08 04:20 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
العفو على ايه
انا في الخدمة في اي وقت

sokar2sokar 11-07-08 10:46 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
تسلم أيدك على الموضوع الجامد ده .

talha_hasan 11-07-09 11:51 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
السلام عليكم باهل المنتدى الكرام انا النهاردة جبت معايا بندقية ويبلى من السعودية بس فكتا عشان ميشفوش والحمد لله وصلت بالسلامة بس مش قادر اربطها ياريت من له الخبرة فى هذه البندقية يقولنا وشكرا-____________________________________ تحياتى للجميع

sayed allaa 11-07-12 12:05 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا يا جماعة على الردود
و بالنسبة للاستاذ talha_hasan
فيه موضوع ليا مثبت بالقسم الموضوع الشامل للمبتدئين 2
هتلاقي فيه طريقة الفك و التركيب ولا حضرتك قصدك انك مش عارف تركب السوستة
انت تعمل حاجة من دول 4 خيارات:--->
1- تخلي حد يساعدك
2-تروح لواحد بتاع صيانة
3-تخلي خراط يعملهالك و ربنا يستر و دي انا مبشجعهاش عشان هيشك فيك و سين و جيم و كلام من ده
فأنت تريح نفسك و تاخد خيار من دول
و الخيارة الرابعة انا اكلتها ههههههه
بالتوفيق ان شاء الله

نور المسلم 11-07-12 06:04 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
والله ربنا يكرمك ويجزيك خير وقال النبي صلي الله عليه وسلم خير الناس انفعهم للناس

sayed allaa 11-07-12 02:54 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور المسلم (المشاركة 147432)
والله ربنا يكرمك ويجزيك خير وقال النبي صلي الله عليه وسلم خير الناس انفعهم للناس

الله يخليك و شكرا لمرورك
و جزاك الله كل خير

marioxx 11-07-12 04:42 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
االف ششككرررر يا معلم

sayed allaa 11-07-12 06:35 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
العفو على ايه انا في الخدمة في اي وقت

محمدحجازى 11-07-14 03:47 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
بس مافيش اللاسعار دى كل مااسئل على سعر فى كل المحلات يقول مش اقل من 200 جنيهه وشكرا

mercury 11-07-16 11:35 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
عاجزين عن الشكر

sayed allaa 11-07-16 03:35 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا يا جماعة على الردود و بالنسبة للاسعار اكيد طبعا غلت الاسعار اللي انا كاتبها قديمة من قبل الثورة و انا كاتب كده و التاريخ قديم كمان
و شكرا كمان مرة للناس اللي ردت في الموضوع
و يا رب اكون عند حسن ظنكم

جنرال 11-07-16 03:51 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed allaa (المشاركة 150704)
شكرا يا جماعة على الردود و بالنسبة للاسعار اكيد طبعا غلت الاسعار اللي انا كاتبها قديمة من قبل الثورة و انا كاتب كده و التاريخ قديم كمان
و شكرا كمان مرة للناس اللي ردت في الموضوع
و يا رب اكون عند حسن ظنكم

طب ما تكمل جميلك و تقولنا أخر الأسعار .

sayed allaa 11-07-17 12:54 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
لا حاضر من عنيا الاتنين بس انا قاعد في البيت و متجبس و مبنزلش و اي محل هكلمه في التيليفون هيقولي ما تيجي تشرفنا في المحل زي ما حصل يوم ما كتبت الاسعار القديمة دي عشان هما مبيحبوش يقولو الاسعار لحد و خصوصا التجار و هما مش هيعرفوا مين التاجر و مين اللي بيسأل عشان نفسه بس عموما هبقى احاول بقدر الامكان
و شكرا لمرورك

ايهاب 2011 11-07-17 07:18 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم

خيركم من تعلم العلم وعلمه

بأمانه انت راجل محترم وخير

Amiroz 11-07-17 06:44 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا علي الموضوع والمجهود
بارك الله فيك وجزاك خيرا

sayed allaa 11-07-18 02:14 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
شكرا لمرورك و جزاك الله كل خير

sayed allaa 11-07-18 02:15 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
شكرا لمرورك و جزاك الله كل خير

solom1 11-07-18 11:43 AM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين 2
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solom1 (المشاركة 114607)
أولا أنا متشكر لحضرتك جدا على إهتمامك وعلى المعلومات القيمة دي. وبالنسبة للنوريكا جيت اللي مقلقني منها حاجتين أولا حكاية إن إنتاجها وقف وإن اللي موجود في السوق إنتاج قديم ومتخزن وثانيا كونها أقوى من السبورت خايف تكون صعبة عليها في الأول كمبتدئ( من ناحية نشانها ما يكونش كويس زي السبورت مثلا) وخصوصا ها تكون أول بندقية أشتريها. ولا حضرتك عندك معلومة تانية تحب تفيدني بيها؟

أستاذنا الفاضل. أنتظر ردك الكريم

mohamed fayd 11-07-18 04:02 PM

رد: الموضوع الشامل للمبتدئين
 
الموضوع حلو كتير بس انا سمعت انى الاسعار اتغيرت يعنى رمسيس نمرة 1 يقت ب650 ونمرة 2 يقت ب750 بعد الثورة والكرال مش ب1000 واسعار كتير اتغيرت ولو اتغيرت فعلا ممكن تعمل موضوع جديد عن الاسعار فقط وانت جايب الاسعار دى من محل اية علشان اشترى منة
وشكرا


الساعة الآن 12:33 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir