الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   مبتدأو عاوز النصيحة (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=4471)

(seco) 11-01-13 10:41 PM

مبتدأو عاوز النصيحة

انا يا جماعة مبتدأ في الصيد و الرماية
و لفيت على الموقع ده و عجبني اوي
و عاوز مساعدتكم
انا دلوقتي عاوز ابتدي ابتدي بأنهو نوع و انا كنت عاوز حاجة خفيفة عشان لسة في الاول
في ناس قالولي بالهوا بتاع المسابقات
اللي هوة ده
ايه رأيكو في الكلام ده
و لو في رأي تاني ابدأ بأنهو نوع
و ياريت كده لو تقولولي على الاسعار في مصر
و الكلام ده
معلش بقى
مبتدأ

osama2011 11-01-13 11:05 PM

رد: مبتدأو عاوز النصيحة

حدد هدفك
صيد ولا رماية
اذا كان صيد فيلزمك بندقية خفيفة تتعلم عليها وممكن تجيب نوريكا56 او 61 أو صيني ودي اسعارها من 550 الي 1200 للاسباني
ولو انت غاوي رماية فانصحك بمسدسات كسر مش غاز عشان الغاز بيسرب
وعموما المسدسات لا تصلح للصيد لانها ضعيفة جدا

(seco) 11-01-14 12:52 AM

طيب مسدس الكسر ده شكلو عامل ازاي و سعرو عامل ازاي
و محتاج ترخيص ولا لأ

(seco) 11-01-14 12:52 AM

اه و اجيب نوع ايه
بس يكون خفيف عشان البداية
ده (المسدسات)

osama2011 11-01-14 01:01 AM

بصراحة ماعنديش خلفية عن الاسعار والأنواع وفي انتظار اراء الخبراء وعموما ممكن تنزل برضه وسط البلد عند فتح الله والصياد المصر ي في التوفيقية وتاخد جوله وتتفرج علي الأنواع الكسر وعلي الأقل هتاخد فكرة عملية
وفقكم الله

osama2011 11-01-14 01:02 AM

وعندك في رابط في جميع عناوين محلات الاسلحة في الجمهورية
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=2175

(seco) 11-01-14 02:15 AM

شكرا جدا على المساعدة

mahmoudalaa 11-01-14 02:55 AM

ولو عايز للصيد فزي ما قال استاذ اسامة عليك بالبنادق وارشحلك البندقية كرال التركي نمرة 2

salahfareed 11-01-14 06:56 AM

حدد صيد ام رمايه؟؟؟؟؟؟
مع احترامى اذا كان للرمايه فلابد ان يكون غاز واحسن الوجود فى مصر الايطالى و الانجليزى
والسعر من 750ج وانت طالع
اما الصيد فانت محتاج بندقيه وارشح لك التركى او النوريكا

أميجو 11-01-14 04:18 PM

[=""]زى ما قال الاستاذ / صلاح فريد اذا كان للرمايه فلابد ان يكون غاز واحسن الموجود فى مصر الايطالى و الانجليزى
والسعر من 750ج وانت طالع
ولك إذا كا للصيد فأرشحلك بندقية Diana 54
و الامكانيات
القوة:900 قدم فى الثانية نمرة 2 وتعتبر من اقوى فئة بنادق ضغط الهواء
الوزن:4.7 كيلو
الطول:105 سم
الدبشك:خشب اروو
الميزة الاساسية:ان البندقية ملهاش اى رد فعل وبالتالى سوف تساعدك
وأيضا لأنك هتحتاج للنوع ده عندما تحترف الصيد فلما لا تبدأ به وتتكيف معه من الان وعلى الاقل توفر فلوسك وتقتنى بندقية محترمة بجد من الاول .[

(seco) 11-01-14 11:10 PM

متشكر على الردود يا جماعة

Consul 11-01-15 12:49 AM

أخي العزيز الأستاذ سيكو...بالنسبة للمسدسات لا أنصح بالغاز للتسريب وغلو خراطيش الغاز وضعفها عموما...العملى جامو فالكون أسباني عيار 4.5 ( نمرة 1 ) متوافر في حدود 750 جنيه تعمير بعتلة سفلية يصلح للتدريب على الرماية وكذلك لصيد العصافير واليمام لمسافة أقصاها 10-15 متر...بندقية لتعلم الصيد والرماية أرشح لك نوريكا سبورت عيار 5.5 ( نمرة 2 ) في حدود 1250 جنيه وقابلة للفصال عند ميشيل عازر متوسطة القوة سرعتها 160م/ث نيشينكان فوسفوري سريعة في تجميع النيشان وخامتها نظيفة وأمان أوتوماتيكي مع التعمير سهلة في التعامل وتحببك في الصيد معمرة وتصلح للمستقبل أيضا...وهناك الكرال التركي عيار 5.5 ( نمرة 2 ) أم دبشك بني بلون الخشب خامتها أحسن وأنظف من السوداء وفي حدود 1100 جنيه...مدفع قوي سرعتها 240م/ث...وإن كنت لا أرشحها أو أنصح بها للتعلم أو التدريب...لكنها بندقية قوية وشديدة للمحترفين وللصيد من مسافات بعيدة...ويوجد أيضا ماركات بأسماء أخرى وخامات وأسعار أعلى...وخامات وأسعار أقل...حدد غرضك من الإقتناء وحدودك المادية...خالص تحياتي...

(seco) 11-01-15 01:05 PM

متشكر جدا بس هوة اسلحة الصيد بتبقى محتاجة رخص
او اسلحة الرماية

mahmoudalaa 11-01-15 01:26 PM

لا بالنسبة لبنادق الرش مش بتحتاج اي ترخيص حتي البنادق الرش الهاي باور مش بتحتاج لكن بالنسبة للمسدسات علي حد علمي مش بتحتاج برضو اي نوع من التصاريح

Consul 11-01-15 01:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (seco) (المشاركة 43469)
متشكر جدا بس هوة اسلحة الصيد بتبقى محتاجة رخص
او اسلحة الرماية

أخي العزيز الأستاذ سيكو...جميع أسلحة الرماية أو الصيد سواء بنادق أو مسدسات رش أو بلي حديد ( خرز ) تعمل بضغط الهواء أو الغاز لا تحتاج إلى ترخيص...بعض الأماكن كالمحميات الطبيعية ممنوع فيها الصيد...والبعض تحتاج إلى تصاريح صيد من حماية البيئة كالفيوم مثلا...جميع أسلحة الرماية أوالصيد أوالحماية الشخصية سواء بنادق أو مسدسات التي تستخدم البارود والرصاص أو الخرطوش تحتاج إلى ترخيص من مصلحة الأمن العام بوزارة الداخلية...بنادق القوس والسهم والرمح والأسلحة البيضاء بجميع أشكالها وأنواعها ممنوعة ومحظورة وليس لها ترخيص وكذلك التيليسكوبات ممنوعة وتصادر وتجرم حاملها وتضعه تحت طائلة القانون وتعرضه للحبس والغرامة...خالص تحياتي...

هشام سمير 11-01-15 02:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul (المشاركة 43473)
أخي العزيز الأستاذ سيكو...جميع أسلحة الرماية أو الصيد سواء بنادق أو مسدسات رش أو بلي حديد ( خرز ) تعمل بضغط الهواء أو الغاز لا تحتاج إلى ترخيص...بعض الأماكن كالمحميات الطبيعية ممنوع فيها الصيد...والبعض تحتاج إلى تصاريح صيد من حماية البيئة كالفيوم مثلا...جميع أسلحة الرماية أوالصيد أوالحماية الشخصية سواء بنادق أو مسدسات التي تستخدم البارود والرصاص أو الخرطوش تحتاج إلى ترخيص من مصلحة الأمن العام بوزارة الداخلية...بنادق القوس والسهم والرمح والأسلحة البيضاء بجميع أشكالها وأنواعها ممنوعة ومحظورة وليس لها ترخيص وكذلك التيليسكوبات ممنوعة وتصادر وتجرم حاملها وتضعه تحت طائلة القانون وتعرضه للحبس والغرامة...خالص تحياتي...

ما شاء الله ربنا يبركلك يا استذنا اجابه وافيه وكافيه ربنا يعزك

محمود شلبي 11-01-15 05:23 PM

كلام صح الصح لو فى امكانيه تبدا باديانا عشان تحب الصيد اكترواحنا يهمنا ان كل يوم يكون فى صياد جديد
وفى بنادق كتير ممكن تحببك فى الهوايا الجميله الراقيه هى ونسها ولك التوفيق انشاء الله

(seco) 11-01-16 02:25 AM

بجد متشكر اوي يا جماعة
على المتابعة و المشاركة في الموضوع

EGYKINGAYMAN 11-02-08 01:12 AM

ماهي اسعار الديانا 54

chemist ahmed fathy 11-02-08 04:25 AM

السلام عليكم
الديانا 54 حتجدها فى حدود من 6300 الى 6500 .

professional sniper 11-02-08 01:24 PM

إن شاء الله ربنا يوفقك لما فيه الخير والصلاح
تقبل مروري...

مصراويي 11-02-25 12:48 PM

موضوع شيق.. وهنا حتلاقي كل أنواع مسدسات الرش
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=387
اللي كان بيسأل في اول الموضوع كان بيسأل على مسدسات الرش بس الكلام أخدنا على البنادق والأفضل للبداية والتدريب

Wael Baker 11-02-25 04:36 PM

طب انا عايز اعرف ... فيه بنادق كرال تركي بعتله في مصر ؟ ولو فيه تكون فين واي انواع بالظبط اللي نازله منها ... ؟!!

مصراويي 11-02-25 10:13 PM

اللي بعتلة أحسن من التعمير اللي بكسر الماسورة؟؟؟ والكرال البني اللي بلون الخشب أحسن من الفيبر السودة؟؟ وفيه تباديل وتوافيق مابينهم؟؟ يعني فيه فيبر سودة بعتلة وكسر ماسورة؟؟ وفيه برده بني بعتلة وكسر ماسورة ولا ايه بالضبط؟؟ ياريت حد من المنتدى والخبراء يرد علينا وخصوصا أستاذ بدر والأستاذ القنصل جمال بك.. اللي حبيته والله من غير ماشوفه وكل أعضاء المنتدى العظيم ده فيهم الخير

Consul 11-02-28 12:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصراويي (المشاركة 49753)
اللي بعتلة أحسن من التعمير اللي بكسر الماسورة؟؟؟ والكرال البني اللي بلون الخشب أحسن من الفيبر السودة؟؟ وفيه تباديل وتوافيق مابينهم؟؟ يعني فيه فيبر سودة بعتلة وكسر ماسورة؟؟ وفيه برده بني بعتلة وكسر ماسورة ولا ايه بالضبط؟؟ ياريت حد من المنتدى والخبراء يرد علينا وخصوصا أستاذ بدر والأستاذ القنصل جمال بك.. اللي حبيته والله من غير ماشوفه وكل أعضاء المنتدى العظيم ده فيهم الخير

بارك الله فيك أخي الحبيب...وآسف للتأخير في الرد لإنشغالي وعدم رؤيتي إستفسارك وسؤالك...النوعين موجودين في الكرال ماجنوم سواء الكسر أو العتلة السفلية...وكل نوع له مزايا وعيوب...حتى في الماركات والأسماء العالمية المشهورة...الفيصل هنا راحتك النفسية وإمكانياتك المادية فعادة ما تكون ذات التعمير بالعتلة أغلى لوجود أجزاء متحركة ومفصلات أكثر وكذلك مكان تلقيم الرش يكون بوابة ( على سبيل المثال ) مثل الديانا الألمانية أو البام 21 و 22 الصينية بعتلة جانبية...والـ b3-2a الصينية بعتلة سفلية...أو جزرة في باقي الأنواع الأخري مثل الـ bsa الإنجليزية الشهيرة أو الريليوم المجري بعتلة سفلية...وعموما أنواع الكرال ماجنوم أشكالهم مختلفة ولكن قوتهم وسرعتهم واحدة 240-260 م/ث في عيار 5.5 ( نمرة 2 ) العيار المفضل في هذا النوع لأن عيار 4.5 ( نمرة 1 ) مفرطة في القوة والسرعة 305 م/ث وتسرق الطير...وليست القوة والسرعة المفرطة مطلوبة طول الوقت...وأسعارهم تتراوح ما بين 850- 900 جنيه للفايبر للسوداء و1000- 1100 جنيه للفايبر البني بلون الخشب و1200-1300 جنيه للدبشك الخشب البني و1600 جنيه للتعمير بعتلة سفلية...خالص تحياتي...

مصراويي 11-02-28 11:00 AM

أشكرك على إجابتك الشافية والوافية يا أستاذ جمال القنصل واسمح لنا أن ننهل من علمك العظيم..
أنا أشعر فعلا و كأني بين أخوتي و أتمنى أن تدوم روح التعاون بيننا

Wael Baker 11-03-01 02:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul (المشاركة 50280)
بارك الله فيك أخي الحبيب...وآسف للتأخير في الرد لإنشغالي وعدم رؤيتي إستفسارك وسؤالك...النوعين موجودين في الكرال ماجنوم سواء الكسر أو العتلة السفلية...وكل نوع له مزايا وعيوب...حتى في الماركات والأسماء العالمية المشهورة...الفيصل هنا راحتك النفسية وإمكانياتك المادية فعادة ما تكون ذات التعمير بالعتلة أغلى لوجود أجزاء متحركة ومفصلات أكثر وكذلك مكان تلقيم الرش يكون بوابة ( على سبيل المثال ) مثل الديانا الألمانية أو البام 21 و 22 الصينية بعتلة جانبية...والـ b3-2a الصينية بعتلة سفلية...أو جزرة في باقي الأنواع الأخري مثل الـ bsa الإنجليزية الشهيرة أو الريليوم المجري بعتلة سفلية...وعموما أنواع الكرال ماجنوم أشكالهم مختلفة ولكن قوتهم وسرعتهم واحدة 240-260 م/ث في عيار 5.5 ( نمرة 2 ) العيار المفضل في هذا النوع لأن عيار 4.5 ( نمرة 1 ) مفرطة في القوة والسرعة 305 م/ث وتسرق الطير...وليست القوة والسرعة المفرطة مطلوبة طول الوقت...وأسعارهم تتراوح ما بين 850- 900 جنيه للفايبر للسوداء و1000- 1100 جنيه للفايبر البني بلون الخشب و1200-1300 جنيه للدبشك الخشب البني و1600 جنيه للتعمير بعتلة سفلية...خالص تحياتي...

شكرا جزيلا استاذ جمال ... كفيت ووفيت متشكر جدا :)

amssmz 11-04-02 08:43 PM

الموضوع الشامل للمبتدئين
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=5244

amr_320 11-04-03 04:03 PM

مفيش حاجه كويسه زي الديانا 54 و في نفس الوقت بتاخد اكتر من رشه او يكون فيها خزنه

mohammad hassan 11-04-03 08:21 PM

و ايه رأى حضراتكم فى مسدس الرش gamo p800 , و هو كسر زى البندقية مش غاز .

الساعة الآن 02:22 PM