الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   عاوز اعرف اماكن التدريب على الرماية (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=3459)

محمدابوعلى 10-10-07 03:53 AM

عاوز اعرف اماكن التدريب على الرماية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كنت عاوز اعرف اماكن التدريب على الرماية
سواء للخرطوش او الرصاص الحى وهل هى بتحتاج ترخيص
و بالنسبة للاندية لو حد يعرف شروط الاشترك فى نادى الرماية الى فى الهرم و هل لازم تكون فى الجيش(جنب البيت)
وياريت التكاليف

الجزار 10-10-08 06:47 PM

رد: عاوز اعرف اماكن التدريب على الرماية

اعتقد انك تروح تسأل احسن في النادي

محمد عز 10-10-09 02:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدابوعلى (المشاركة 29933)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كنت عاوز اعرف اماكن التدريب على الرماية
سواء للخرطوش او الرصاص الحى وهل هى بتحتاج ترخيص
و بالنسبة للاندية لو حد يعرف شروط الاشترك فى نادى الرماية الى فى الهرم و هل لازم تكون فى الجيش(جنب البيت)
وياريت التكاليف

ممكن تتدرب في اي نادي للرماية بعد عمل عضوية سواء عضوية عاملة او عضوية موسمية كما في نوادي الصيد والكلام ده بالنسبة للرماية بالخرطوش
وممكن يكون فيه اختلاف شوية بالنسبة للرصاص
وفيه رماة كتير بيتدربوا في النوادي بدون تصريح طالما التمرين داخل ميادين الرماية تحت رقابة مشرفي النادي
اما اذا كنت عاوز تتملك بندقية خاصة بك مش بتاعة النادي فلازم تقدم للقسم اللي انت تابع له بطلب ترخيص بندقية خرطوش (الرصاص مش بيوافقوا وأغلبهم من الزملاء الضباط الرماة)
وتقدم مع الأوراق ما يدل على عضويتك في نادي الصيد او الرماية مع شهادة من النادي انك من الاعضاء الممارسين للرماية وخطاب موجه لمدير الامن في محافظتك من النادي بجانب باقي الاوراق المطلوبة والمبررات وتأخد دورك في الاوراق علما بأن المرحلة الماضية التراخيص فيها قليلة جدا
مع تمنياتي بالتوفيق

محمد عز 10-10-09 02:44 PM

بالنسبة لنوادي الصيد المعترف بها من الاتحاد المصري للرماية التي يسمح بالترخيص على عضويتها وممارسة الرماية بها فهي:
نادي الصيد المصري بالدقي
نادي الصيد بالأسكندرية
نادي الصيد 6 اكتوبر
نادي الشمس (لاعبو فرق الرماية)
نادي الرماية بالهرم (لاعبو فرق الرماية )
نادي الصيد بوادي النطرون (لازم تكون لاعب- الشهادات مابتمشيش الورق)
بالاضافة للاعبين في فرق نوادي واتحادات الشرطة والقوات المسلحة
الرماة الدوليين

محمود5555 10-10-09 09:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عز (المشاركة 30151)
ممكن تتدرب في اي نادي للرماية بعد عمل عضوية سواء عضوية عاملة او عضوية موسمية كما في نوادي الصيد والكلام ده بالنسبة للرماية بالخرطوش
وممكن يكون فيه اختلاف شوية بالنسبة للرصاص
وفيه رماة كتير بيتدربوا في النوادي بدون تصريح طالما التمرين داخل ميادين الرماية تحت رقابة مشرفي النادي
اما اذا كنت عاوز تتملك بندقية خاصة بك مش بتاعة النادي فلازم تقدم للقسم اللي انت تابع له بطلب ترخيص بندقية خرطوش (الرصاص مش بيوافقوا وأغلبهم من الزملاء الضباط الرماة)
وتقدم مع الأوراق ما يدل على عضويتك في نادي الصيد او الرماية مع شهادة من النادي انك من الاعضاء الممارسين للرماية وخطاب موجه لمدير الامن في محافظتك من النادي بجانب باقي الاوراق المطلوبة والمبررات وتأخد دورك في الاوراق علما بأن المرحلة الماضية التراخيص فيها قليلة جدا
مع تمنياتي بالتوفيق

تكلفة العضوية وشروطها ايه يا استاذ محمد

الساعة الآن 06:38 PM