الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=14501)

Mongy 11-08-25 08:32 AM

تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
لسادة أعضاء المنتدى الكرام،،،

سلام الله عليكم ورحمته وبركاته،،،

تباينت الأراء حول نوعية طبنجة صوت 9 مم. منهم من قال أنها بيرتا 92 إيطالي ومنهم من قال أنها طبنجة ريك ميامي 92 ألماني. ومنهم من ألتزم الصمت. فهل من خبير أسلحة يقدر يحكم ويفصل في نوعية هذه الطبنجة. فعلى الرغم من أني مالك هذه الطبنجة إلا أنني لا أعلم فعلاً ما هو نوعها. وعلى قدر علمي الضيئل بالسلاح أن جميع الطبنجات البريتا تكون مسورتها مفصوله عن جسم الطبنجة. إلا أن هذة الطبنجة مسورتها غير منفصلة عن جسمها. فهل من من خبير ؟؟ :)

مرفق طية صور الطبنجة التي عليها خلاف وتباين في الأراء

http://imageshack.us/photo/my-images/823/73793177.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/705/dsc02018u.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/717/dsc02014e.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images...sc02020cb.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/8/dsc02016t.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/12/dsc02011ex.jpg

sayedlabib 11-08-25 08:55 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
يا فندم واضح جدا من الكتابة انها بريتا وماعتقدش ان البريتا هى هى الريك الميامى واضح من الكتابه نوع المسدس

mrasool 11-08-25 09:29 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
بريتا 92 يا سيدى ولا عاوز حد يحلفلك
عموما لو محيراك اشتريها واخلصك منها :)

Mongy 11-08-25 09:45 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
سؤال بسيط..... هل من الممكن تكون البريتا الإيطالي مسورتها مش مفصولة عن جسم الطبنجة؟؟

ومن غير ما حد يحلف :) خلاص بريتا بريتا .... ما علينا :)

sayedlabib 11-08-25 10:15 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
يا ريس لو مسدس صوت مش ممكن تكون مفصولة ولو هاتتفصل لازم تكون بتتفك بمسمار او بنز او اى شئ اما المسدسات الحى فمش ممكن تلاقى الماسورة ماسكه فى المسدس ابدا لازم تكون بتتفك بسهولة بمجرد انك تحركها من مكانها

سرسور 11-08-25 10:18 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
يوجد بنز يثبت الماسورة ممكن تخلعة و تصبح الماسورة متحركة

أبو سلطان 11-08-25 10:29 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
السلام عليكم
أجابتى هذه على صاحب الموضوع
نعم البريتا فيها موديلات الماسورة غير متحركة (أى ملحومة)
ومنها البريتا 84 الايطالى اللى محفور عليها ميد ان ايطالى
وأيضا الموديلات الحديثة من البريتا 92
والى فى الصورة بريتا 92 9 مللى

Mongy 11-08-25 10:38 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو سلطان (المشاركة 183464)
السلام عليكم
أجابتى هذه على صاحب الموضوع
نعم البريتا فيها موديلات الماسورة غير متحركة (أى ملحومة)
ومنها البريتا 84 الايطالى اللى محفور عليها ميد ان ايطالى
وأيضا الموديلات الحديثة من البريتا 92
والى فى الصورة بريتا 92 9 مللى

أبو سلطان... مشكور على مرورك الكريم

1stlotengargidrees 11-08-25 03:20 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
واضح جدا شعار بيريتا علي المقبض
طبعا دي بيريتا 92 الاسطورية

jamayka 11-08-25 03:47 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
الموضوع مش محل شك (بريتا) مكتوبة على الدبشك و على الاجزاء
المسدس ده بيريتا 92

جود سانا 11-08-25 04:08 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mongy (المشاركة 183421)
لسادة أعضاء المنتدى الكرام،،،

سلام الله عليكم ورحمته وبركاته،،،

تباينت الأراء حول نوعية طبنجة صوت 9 مم. منهم من قال أنها بيرتا 92 إيطالي ومنهم من قال أنها طبنجة ريك ميامي 92 ألماني. ومنهم من ألتزم الصمت. فهل من خبير أسلحة يقدر يحكم ويفصل في نوعية هذه الطبنجة. فعلى الرغم من أني مالك هذه الطبنجة إلا أنني لا أعلم فعلاً ما هو نوعها. وعلى قدر علمي الضيئل بالسلاح أن جميع الطبنجات البريتا تكون مسورتها مفصوله عن جسم الطبنجة. إلا أن هذة الطبنجة مسورتها غير منفصلة عن جسمها. فهل من من خبير ؟؟ :)

مرفق طية صور الطبنجة التي عليها خلاف وتباين في الأراء

http://imageshack.us/photo/my-images/823/73793177.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/705/dsc02018u.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/717/dsc02014e.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images...sc02020cb.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/8/dsc02016t.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/12/dsc02011ex.jpg

استاذ mongy انا مش عارف ليه حضرتك مش عايز تقتنع بالحقيقة

والاعضاء مصممين على ان ده بريتا عشان الشعار على الدبشك

لكن ده مش دليل
انت مش عايز تتعب نفسك شوية وتبحث في النت عن المسدس
بس اعذرني انا اسف في الكلمة الي باعلك المسدس ده وقالك ده بريتا ايطالي يبقى نصاب
وانت حر في عدم اقنتاعك
اللهم قد بلغت اللهم فاشهد

جود سانا 11-08-25 04:20 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
وعلى فكرة دي صورة البريتا 92 الاصلي

ركز في عرض المقبض وقعب الخزنة ومفتاح فك السلاح وسقاطة الاجزاء وقارن بالي معاك

http://pu.i.wp.pl/k,Mzc1NDEzMjYsMzYw...beretta92f.jpg

دي بقى صورة الريك وركز في نفس الحاجات الي قلت عليها ما عدا الاجزاء والجريب

هتلاقيها نفس طبنجتك

http://imagehost.epier.com/116143/reck_miami_sw.jpg

ahmadkader 11-08-25 04:28 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
2 مرفق
على فكرة الصورتين اللى حضرتك حاططهم واحدة فيهم باينة فيها علامة بيريتا على المقبض بوضوح ، و فى واحدة تانية باين حفر ماركة بيريتا و الموديل 92F على أجزاء الطبنجة بوضوح ، مما لا يدع مجال للنقاش إنها Beretta 92F

old hunter 11-08-25 04:28 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
يا استاذ مكتوب عل جنب المسد بريتا مودل 92 اف غير شعار البريتا الي علي المقبض اذاي تبقي رك ثانيا الصورع الي انت جايبها لطبنجه حيه في اختلاف طبعا يباشا ولاحظ القبض بتاع الريك والمقبض الي في الصوره وانت تفهم وشكرا

جود سانا 11-08-25 04:30 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 183664)
على فكرة الصورتين اللى حضرتك حاططهم واحدة فيهم باينة فيها علامة بيريتا على المقبض بوضوح ، و فى واحدة تانية باين حفر ماركة بيريتا و الموديل 92f على أجزاء الطبنجة بوضوح ، مما لا يدع مجال للنقاش إنها beretta 92f

يا جماعة هو انا بتكلم في حتة تانية منا قولت الدبشك والاجزاء متغيرة

هو محدش ليه عايز يفهمني

ahmadkader 11-08-25 04:34 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mongy (المشاركة 183421)
لسادة أعضاء المنتدى الكرام،،،

سلام الله عليكم ورحمته وبركاته،،،

تباينت الأراء حول نوعية طبنجة صوت 9 مم. منهم من قال أنها بيرتا 92 إيطالي ومنهم من قال أنها طبنجة ريك ميامي 92 ألماني. ومنهم من ألتزم الصمت. فهل من خبير أسلحة يقدر يحكم ويفصل في نوعية هذه الطبنجة. فعلى الرغم من أني مالك هذه الطبنجة إلا أنني لا أعلم فعلاً ما هو نوعها. وعلى قدر علمي الضيئل بالسلاح أن جميع الطبنجات البريتا تكون مسورتها مفصوله عن جسم الطبنجة. إلا أن هذة الطبنجة مسورتها غير منفصلة عن جسمها. فهل من من خبير ؟؟ :)

مرفق طية صور الطبنجة التي عليها خلاف وتباين في الأراء

ده كلام حضرتك بالظبط ، فين بقى الحتة اللى قولت فيها إن الأجزاء و المقبض متغيرين ؟
هو ده سؤال و اللا فزورة ؟

جود سانا 11-08-25 04:35 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة old hunter (المشاركة 183666)
يا استاذ مكتوب عل جنب المسد بريتا مودل 92 اف غير شعار البريتا الي علي المقبض اذاي تبقي رك ثانيا الصورع الي انت جايبها لطبنجه حيه في اختلاف طبعا يباشا ولاحظ القبض بتاع الريك والمقبض الي في الصوره وانت تفهم وشكرا

يعني هي صورة الطبنجة الحية هي الي مزعلاك طيب دي صورة بريتا صوت الاستاذ فيصل كان عرضها للبيع

http://www.egypthunt.net/attachment....8&d=1312829049

http://www.egypthunt.net/attachment....9&d=1312829049

جود سانا 11-08-25 05:03 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
2 مرفق
اه جبتلكم الدليل القاطع

ركزوا بقى وقارنوا بين المسافة الي عامل عليها علامة

ahmedmh_ali 11-08-25 07:31 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
الدبشك علية شعار 3 دوائر فى منتصف كل دايرة سهم ( أكيد دى مش علامة تويوتا يعنى )

جود سانا 11-08-25 07:34 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 183768)
الدبشك علية شعار 3 دوائر فى منتصف كل دايرة سهم ( أكيد دى مش علامة تويوتا يعنى )

ممكن اسال حضرتك سؤال

يعني هو الدبشك مش ممكن يتغير

وبعدين في ايه يا جماعة هو انتوا مسكين في الدبشك وسيبين كل الي قولته

ahmedmh_ali 11-08-25 07:39 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جود سانا (المشاركة 183771)
ممكن اسال حضرتك سؤال

يعني هو الدبشك مش ممكن يتغير

وبعدين في ايه يا جماعة هو انتوا مسكين في الدبشك وسيبين كل الي قولته


لا والله مش القصد ، بس ح يغير الدبشك و يجيب دبشك بريتتا غلاسة ؟ ممكن .

عارف المواضيع ملهاش غير حل واحد بس ........... يتصل بخدمة العملاء :)

جود سانا 11-08-25 07:42 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 183777)
لا والله مش القصد ، بس ح يغير الدبشك و يجيب دبشك بريتتا غلاسة ؟ ممكن .

عارف المواضيع ملهاش غير حل واحد بس ........... يتصل بخدمة العملاء :)


عادي انا شفت الحكاية دي برة كتير مش في الريك بس لا والبروني 92 كمان

عايزك بس يا استاذ تقارن بين سقاطة الاجزاء في الطبنجتين وقولي رأيك

ahmedmh_ali 11-08-25 07:57 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جود سانا (المشاركة 183780)
عادي انا شفت الحكاية دي برة كتير مش في الريك بس لا والبروني 92 كمان

عايزك بس يا استاذ تقارن بين سقاطة الاجزاء في الطبنجتين وقولي رأيك


كلامك مظبوط بنسبة كبيرة .

جود سانا 11-08-25 08:00 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 183794)
كلامك مظبوط بنسبة كبيرة .

الف شكر يا باشا على كلام وانا اهم حاجة عندي نفيد الاعضاء

واقول للاخ mongy ان الريك مسدس جامد وهو متعدل كدة شكلة احلى بس المشكلة انه مش بريتا

Mongy 11-08-28 08:45 AM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جود سانا (المشاركة 183799)
الف شكر يا باشا على كلام وانا اهم حاجة عندي نفيد الاعضاء

واقول للاخ mongy ان الريك مسدس جامد وهو متعدل كدة شكلة احلى بس المشكلة انه مش بريتا

الأخ جود سانا... أنا بشكر على مجهودك ومشاركتك البناءة لإفادة أعضاء المنتدى.

جود سانا 11-08-28 03:16 PM

رد: تباين في الأراء بين أعضاء المنتدي على نوعية طبنجة صوت. هل من حكم عدل ؟
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mongy (المشاركة 185596)
الأخ جود سانا... أنا بشكر على مجهودك ومشاركتك البناءة لإفادة أعضاء المنتدى.

العفو يا باشا ده انا الي اتشرفت بمعرفتك
وكل سنة وانت طيب


الساعة الآن 10:11 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir