الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   لخبراء الكمبيوتر (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30442)

abo salah 12-06-20 01:53 AM

لخبراء الكمبيوتر

المذربوردgigabyte h61 بيلت ان ولا بيلت اوت انا مش متأكد وعاوز أتاكد
والبروسيسور core i3 حلو وكويس ولا ايه
رام 4 جيجا كينج ستون
اهم حاجة كارت الشاشة نيفديا جى فورس 9500 جى تى 1 جيجا
هارد320 جيجا
ايه رأيكم يا جماعة فى الجهاز ده ويجى بكام كده
شكرا

Shooter1 12-06-20 08:34 AM

رد: لخبراء الكمبيوتر

الجهاز حلو يا فندم ماشاء الله لو نوع البوردة زى ماحضرتك كاتب بالظبط gigabyte h61 بس كده يبقى البوردة دى ليها كارت داخلى وهو بيكون دائما اضعف من كروت الشاشة الخارجية

بالنسة للبرسيسور هو كويس بس كان الافضل ليك تجيب معالج اقوى زى core i5 2500k البرسيسور ده جبار بمعنى الكلمة

بالنسبة للرامات 4 جيجا كويسة على الامكانيات دى وكفاية بس ايه الباص بتاع الرامات هل هو 1333 ولا 1600 واعتقد ان البوردة دى بتدعم رامات حتى 1333

بالنسبة للجهاز عامة كويس وده يتوقف على مدى استخدامك للجهاز

hogan 12-06-20 10:34 AM

بص ياباشا شكلك غاوى العاب
هوا تمام بس انا هقولك اولا البورده تمام والبروسيسور والرامات كويسه كارت الفيجا هاتو ATI 6790 hi coler او XFX
هما فى حدود 750 جنيه النفيديا هاتو جيجا بيت 420 1 جيجا DDR3 وده فى حدود 250 الDDR3 2G 500 جنيه وكارت حكايه وعن تجربه بس تنزل من النت اخر دريف ليه من موقعه
ولو عايز اى حاجه كلمنى على الخاص ابعتلى تليفونك وانا اكلمك
انا عندىشركه كمبيوتر ولو اى خدمه تحت امرك

abo salah 12-06-20 01:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shooter1 (المشاركة 390707)
الجهاز حلو يا فندم ماشاء الله لو نوع البوردة زى ماحضرتك كاتب بالظبط gigabyte h61 بس كده يبقى البوردة دى ليها كارت داخلى وهو بيكون دائما اضعف من كروت الشاشة الخارجية

بالنسة للبرسيسور هو كويس بس كان الافضل ليك تجيب معالج اقوى زى core i5 2500k البرسيسور ده جبار بمعنى الكلمة

بالنسبة للرامات 4 جيجا كويسة على الامكانيات دى وكفاية بس ايه الباص بتاع الرامات هل هو 1333 ولا 1600 واعتقد ان البوردة دى بتدعم رامات حتى 1333

بالنسبة للجهاز عامة كويس وده يتوقف على مدى استخدامك للجهاز

طبعا شكرا اولا لحضرتك
يعنى البوردة طلعت بلت ان صح ولا ايه عشان انا مش عاوز بيلت ان خالص ولو كده ياريت حضرتك تقولى نوع تانى

abo salah 12-06-20 01:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 390745)
بص ياباشا شكلك غاوى العاب
هوا تمام بس انا هقولك اولا البورده تمام والبروسيسور والرامات كويسه كارت الفيجا هاتو ATI 6790 hi coler او XFX
هما فى حدود 750 جنيه النفيديا هاتو جيجا بيت 420 1 جيجا DDR3 وده فى حدود 250 الDDR3 2G 500 جنيه وكارت حكايه وعن تجربه بس تنزل من النت اخر دريف ليه من موقعه
ولو عايز اى حاجه كلمنى على الخاص ابعتلى تليفونك وانا اكلمك
انا عندىشركه كمبيوتر ولو اى خدمه تحت امرك

شكرا يا باشا
بس معلش عشان مش فام قةى ياريت حضرتك تقولى الانواع كروت الشاشة اللى مكتوبة فوق
عشان انا مش فاهمها قوى:confused::)

Shooter1 12-06-20 03:24 PM

ايوة يا باشا البوردة دى بلت ان وفيها كارت شاشة مدمج وتقريبا هتلاقيه واحد جيجا بس بيكون ضعيف جدا على عكس كروت الشاشة الخارجية

بالنسبة للبوردة الفرى الموديلات كتير بس بيكون سعرها اعلى شوية من البورد البلت ان وعلى فكرة مافيش اى مشكلة لو جيبت بوردة فيها كارت شاشة وهات كارت شاشة خارجى كويس وركبه عليها

بالنسبة لكروت الشاشة اللى الاستاذ هوجان قال عليهم فى نوعين من كروت الشاشة يا اما انفيديا Nvidida او ATI

بالنسبة للافضل طبعا كروت انفيديا اقوى بس سعرها عالى شوية طبعا لانها بتدعم خاصية اسمها الفيزيكس والكودا

وكروت ATI كويس بس ضعيفة نسبيا بالنسبة لكروت Nvidia

ياريت حضرتك تحدد الميزانية المتوفرة واستخدامك للجهاز

abo salah 12-06-20 03:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shooter1 (المشاركة 390850)
ايوة يا باشا البوردة دى بلت ان وفيها كارت شاشة مدمج وتقريبا هتلاقيه واحد جيجا بس بيكون ضعيف جدا على عكس كروت الشاشة الخارجية

بالنسبة للبوردة الفرى الموديلات كتير بس بيكون سعرها اعلى شوية من البورد البلت ان وعلى فكرة مافيش اى مشكلة لو جيبت بوردة فيها كارت شاشة وهات كارت شاشة خارجى كويس وركبه عليها

بالنسبة لكروت الشاشة اللى الاستاذ هوجان قال عليهم فى نوعين من كروت الشاشة يا اما انفيديا nvidida او ati

بالنسبة للافضل طبعا كروت انفيديا اقوى بس سعرها عالى شوية طبعا لانها بتدعم خاصية اسمها الفيزيكس والكودا

وكروت ati كويس بس ضعيفة نسبيا بالنسبة لكروت nvidia

ياريت حضرتك تحدد الميزانية المتوفرة واستخدامك للجهاز

انا ياباشا مش بعمل كمبيوتر جديد انا بعدل فى القديم وفى الماذر بورد بالتحديد الميزانية 1600جنيه ياريت حضرتك تقول لى حاجات كويسة والاستخدام الاساسى جيمز

الساعة الآن 07:08 PM