الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   هاى باور (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=35408)

دكتور عابدينوف 12-10-28 06:57 PM

هاى باور
 
ام بندقيتى الى ففلقتكم بيها
قبل ما اشترى الكرال عرفت انها هاى باور وارتدادها عهالى والكلام دا كله قلت هحتاج اسبوع مثلا على ماعرف اضرب من غير ماسند عالحيطة عشان ماقعش
قلت هلاقى كلاشنكوف فايدى
طبعا اتفاجئت مفيش تقريبا اى رد فعل ..لدرجة قلت لما اشوف قوتها ضربت على ازاز من على بعد بتاع 50 متر كدا يادوب سمعتها وهى بتخبط فيه
وماحدش يسالنى دا ازاز ايه هههههههه مش موضوعنا
انا لما بضرب على خشب من الى هو بتا مولة السرير دا على مسافة 10 متر تقريبن بتدخل الرشة كلها بالظبط
هل كل دا الطبيعى ؟؟
ما اقصى هدف مؤثر للبندقية دى ؟؟
اى نصايح من حضراتكم
اسف للاطالة

Karam 12-10-28 07:36 PM

رد: هاى باور
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور عابدينوف (المشاركة 448722)
ام بندقيتى الى ففلقتكم بيها
قبل ما اشترى الكرال عرفت انها هاى باور وارتدادها عهالى والكلام دا كله قلت هحتاج اسبوع مثلا على ماعرف اضرب من غير ماسند عالحيطة عشان ماقعش
قلت هلاقى كلاشنكوف فايدى
طبعا اتفاجئت مفيش تقريبا اى رد فعل ..لدرجة قلت لما اشوف قوتها ضربت على ازاز من على بعد بتاع 50 متر كدا يادوب سمعتها وهى بتخبط فيه
وماحدش يسالنى دا ازاز ايه هههههههه مش موضوعنا
انا لما بضرب على خشب من الى هو بتا مولة السرير دا على مسافة 10 متر تقريبن بتدخل الرشة كلها بالظبط
هل كل دا الطبيعى ؟؟
ما اقصى هدف مؤثر للبندقية دى ؟؟
اى نصايح من حضراتكم
اسف للاطالة

للأسف كلمه هاي بور لاتعني أي شئ أصلا دي كلمه من أختراع العقل المصري و المفروض تذكر السرعه كام

بالنسبه للقوه فالديانا 350 و البام 22 بيرخرموا الصاج من مسافه 10 متر (الصاج المعمول منه الكايسه بتاعت الكمبيوتر)

الخشب الناشف في قوه الزان بيكون أختراقه حوالي 1 سم

Karam 12-10-28 07:39 PM

رد: هاى باور
 
أضافه صغيره:

الديانا 350 بتخرم علب الصلصه الصفيح و تخرج من الناحيه التانيه و العلبه ما بتوقعش من مكانها من فرط القوه

ده من مسافه 55 متر :d

دكتور عابدينوف 12-10-28 07:41 PM

رد: هاى باور
 
متشكر جدا لمشاركة حضرتك بس انا بتكلم على كرال (240 م\ث )كما يقال وهى فعلا بتخرم الخشب زى ماحضرتك بتقول كدا بس انا نفسى مش حاسس بقوتها دى الشكوى

دكتور عابدينوف 12-10-28 07:50 PM

رد: هاى باور
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karam (المشاركة 448729)
أضافه صغيره:

الديانا 350 بتخرم علب الصلصه الصفيح و تخرج من الناحيه التانيه و العلبه ما بتوقعش من مكانها من فرط القوه

ده من مسافه 55 متر :d

يا باشا ربنا يباركلك فيها وتجيب احسن منها .....انا بس عايز حد ينصحنى فالغلبانة بتاعتى مش عايز حد يحنسنى هههههههههههههههه

دكتور عابدينوف 12-10-28 07:53 PM

رد: هاى باور
 
...............up....................

ashraf_f 12-10-28 09:55 PM

رد: هاى باور
 
الكرال المفروض سرعتها بعد تظبيطها من 200 الى 220 متر و لو وصلت للقوة دى المفروض ان الرشة تعدى من ملة السرير او على الاقل توصل لأخرها اللى انتا بتوصفو دة معناه ان السوستة ضعيفة هل قمت بتغييرها ؟ و بص على الجلبة و جلبة بيت الرش و لما الرشة البروماجنيم تخرم ملة السرير يبقى كدة تمام

دكتور عابدينوف 12-10-28 11:15 PM

رد: هاى باور
 
انا جربت المارسمان والديابلو المارسمان على ما اظن ماتش ..خرمت الملة من 10 متر بحيث فتحة الرشاية بقت على الحرف او جوا سنة
الديابلو (ماستر بوينت) خرمت الكان وعدت الناحية التانية من مسافة ازيد متر واحد يعنى لقيتها سايبة مدخل ومخرج

دكتور عابدينوف 12-10-28 11:16 PM

رد: هاى باور
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 448744)
الكرال المفروض سرعتها بعد تظبيطها من 200 الى 220 متر و لو وصلت للقوة دى المفروض ان الرشة تعدى من ملة السرير او على الاقل توصل لأخرها اللى انتا بتوصفو دة معناه ان السوستة ضعيفة هل قمت بتغييرها ؟ و بص على الجلبة و جلبة بيت الرش و لما الرشة البروماجنيم تخرم ملة السرير يبقى كدة تمام

بالنسبة للسوستة ماغيرتهاش والبندقية اول مافتحتها عشان اشحمها وكدا ماكنش فيه اى رايش وكانت نظيفة جدا مع العلم انا اول صاحب ليها

ashraf_f 12-10-28 11:39 PM

رد: هاى باور
 
لأ بردو لو انتا من القاهرة هتصرف عليها 300 جنيه كمان خلى عادل عبده او محمود شلبى يظبطوهالك و ساعتها هتعرف يعنى ايه هاى بور

دكتور عابدينوف 12-10-29 02:07 AM

رد: هاى باور
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 448757)
لأ بردو لو انتا من القاهرة هتصرف عليها 300 جنيه كمان خلى عادل عبده او محمود شلبى يظبطوهالك و ساعتها هتعرف يعنى ايه هاى بور

انا اه عايش فالقاهرة معظم الوقت
للاسف هى شطبت عليا حتى الصفر ...يعنى هى ماتقضينيش كدا لحد ماربنا يكرم بفلوس تانية ؟؟
وهى هتحتاج ايه بالظبط ؟؟

محمد خلف 12-10-29 02:41 AM

رد: هاى باور
 
القوه مش كل حاجه
اهم منها الدقه
و على حسب كلام اخواتنا الي جابو كرال و عدلوها هما بيغيرو السسته بسسته جامو
و بيشيلو حاجه من جوه البستم و بيغيرو الجلبه بتاعه بيت الرش و القاعده بتاعه السسته
و بتبقى كلاشنكوف بجد
بس مبتضربش الي :)
و برضو حسب كلامهم هتكلفك حوالي 300 زي ما استاذ اشرف قال
بس متعدلهاش انت
و وديها للناس الي قالك عليهم
الناس دي ناس محترمه جدا و بيحبو الحكايه دي و بيفهمو فيها كويس
انا معرفهمش ولا اتعاملت معاهم شخصيا بس دا رايي فيهم من المنتدى و مشاركاتهم و كلام الاخوه عنهم
خصوصا الاستاذ عادل عبده

دكتور عابدينوف 12-10-29 12:15 PM

رد: هاى باور
 
تمام كدا
ياباشا استاذ محمود قعد معايا ساعة وزيادة على التلفون افك البندقية واشحمها ههههههههههه
هى تقريبا دقتها مش وحشة بس انا الى ايدى مش ثابته اعمل ايه فالموضوع دا ...بقا انا القنصل ايدى ترعش وانا بضرب بزابورت :)

احمد عبد العزيز 12-10-29 03:23 PM

رد: هاى باور
 
السلام عليكم ورحمه الله يا جماعه مش كل حاجه نظلم البدقيه الكرال سواء فى النشان او قوة البندقيه لما نقارن نقارن بالسعر والقوة لو قارنا البندقيه هتلاقى ان البندقيه الرمسيس سعرها لمحل من المصانع جمله ب1200 دة سعر الجمله لمحل يعنى المحل هيبعها ب 1250 ولا الكرال الهاى باور ب1350 اول حاجه السعر تانى حاجه الخامات كله يقول رديئه المهم الى بيقارن البام والبى اس ايه و الديانا بالكرال طيب فين فرق السعر الى ما بينهم اسف للاطاله بس المضمون جرب انا لما ابيع فى المحل البندقيه بقول للزبون جرب البرو ماجنوم وجرب المارس مان وجربالديابلو التركى واحكم بنفسك على البندقيه بنوع الرش البرو ماجنوم او ماستر بوينت جامو قوة اختراق هائله والرش المارس مان ضعيفه اوى الديابلو متوسطه يعنى نحكم على البندقيه بنوع الرش والتصويب وتقبولو مرورى

دكتور عابدينوف 12-10-29 04:00 PM

رد: هاى باور
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عبد العزيز (المشاركة 448867)
السلام عليكم ورحمه الله يا جماعه مش كل حاجه نظلم البدقيه الكرال سواء فى النشان او قوة البندقيه لما نقارن نقارن بالسعر والقوة لو قارنا البندقيه هتلاقى ان البندقيه الرمسيس سعرها لمحل من المصانع جمله ب1200 دة سعر الجمله لمحل يعنى المحل هيبعها ب 1250 ولا الكرال الهاى باور ب1350 اول حاجه السعر تانى حاجه الخامات كله يقول رديئه المهم الى بيقارن البام والبى اس ايه و الديانا بالكرال طيب فين فرق السعر الى ما بينهم اسف للاطاله بس المضمون جرب انا لما ابيع فى المحل البندقيه بقول للزبون جرب البرو ماجنوم وجرب المارس مان وجربالديابلو التركى واحكم بنفسك على البندقيه بنوع الرش البرو ماجنوم او ماستر بوينت جامو قوة اختراق هائله والرش المارس مان ضعيفه اوى الديابلو متوسطه يعنى نحكم على البندقيه بنوع الرش والتصويب وتقبولو مرورى

متشكر لرد حضرتك ونورت الموضوع
انا جربت انهردا الديابلو لقيتها خرمت كان الحاجة الساقعة واختفت جوا لوح الخشب الى وراها

Angel of Death 12-11-04 10:02 PM

رد: هاى باور
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور عابدينوف (المشاركة 448826)
تمام كدا
ياباشا استاذ محمود قعد معايا ساعة وزيادة على التلفون افك البندقية واشحمها ههههههههههه
هى تقريبا دقتها مش وحشة بس انا الى ايدى مش ثابته اعمل ايه فالموضوع دا ...بقا انا القنصل ايدى ترعش وانا بضرب بزابورت :)

ده موضوع أنا كنت عامله يا أستاذ عابد عن كيفية الإمساك بالبنادق الهوائية و هو فعلا موضوع رائع بوصف الأساتذة الكرام.. ده إن شاء الله هيخليك ملك زمانك في حكاية الدقة.. :)

http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=30140

محمود كمال 12-12-22 12:27 AM

رد: هاى باور
 
هي الكرال الاصدار الجديد بتحتاج نغير سوسته و التعديلات اللي كانت بتتعمل علي الاصدار القديم


الساعة الآن 01:47 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir