الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   الكرال التركي (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=36728)

محمود كمال 12-12-22 12:30 AM

الكرال التركي
 
السلام عليكم أهل المنتدي الكرام
ممكن حد من الخبراء يوضحلنا الفرق بين الاصدار الجديد و القديم بس يكون بالصور و هل الاصدار الجديد بيحتاج تعديلات

Angel of Death 12-12-22 12:46 AM

رد: الكرال التركي
 
الفرق بين الأصدار الجديد و القديم هو في الحلية اللي قدام بس.. اللي هي البتاع اللي شبه كاتم الصوت اللي قدام ده.. :)
في ناس بتقول إن الإصدار الجديد جودته أحسن وفي ناس بتقول مفيش فرق.. الصراحة الحكاية ديه لو حضرتك عملت فيها رسالة دكتوراه 2000 صفحة برده مش هتطلع بنتيجة..
ده الإصدار القديم, ركز أوي علي البتاع اللي قدام ده:


http://www.gcairguns.co.uk/images/kral_devil_ab.jpg


و ده الإصدار الجديد و ديه الحقيقة بندقيتي الخاصة :) :

https://lh3.googleusercontent.com/-Y...805_062900.jpg

أي حاجة تاني أنا تحت أمرك :)

محمود كمال 12-12-22 01:40 AM

رد: الكرال التركي
 
ألف شكر لحضرتك علي رعة الرد
أصل أنا الحقيقة بشتري كرال الاصدار الجديد و عايز أعرف هو لازم أعملها التعديلات ولا أشتغل بيها علي طول زي ما هي و ياريت أعرف من حضرتك تقييمك لهذه البندقية بعد الاستخدام
طولت عليك أصل أنا مبتدئ يادوب بقالي أربعة أيام فقط

دكتور عابدينوف 12-12-22 02:00 AM

رد: الكرال التركي
 
انا معايا الحمد لله تمام من حيث الدقة والقوة
مع العلم انا على ادى برضو لسة بتعلم وبحط ورقة وانشن عليها و اضربلى 40 رشة مثلا عشان اوقع 5 يمامات
والحمد لله لما جبتها فكيتها وشحمت الاجزاء الى جوا والسوستة تمام وكله
بس نصيحة قالهالى خبرا برضو انك ماتفكهاش بنفسك شوف مين فالمنتدى هنا بيظبطها لان فكك وضغطك عند التركيب ممكن يتنى الماسورة
ثانيا من تجربتى ماتفكش وتلعب كتير عشان ممكن تبوظ حاجة
بالنسبة للرش تجربتى الشخصية اشتغل بالمارسمان لحد ماتبقى كويس وبعد كدا هات ديابلو المانى او جامو ماتش
بعد كل كام رشاية كدا ربط عالمسامير بالمفك عشان ماتعرضش الدبشك للشرخ
امممممممممم دا كل الى اتجمع فدماغى دلوقت وارجو تكون استفدت

محمود كمال 12-12-22 02:12 AM

رد: الكرال التركي
 
أنا شاكر لحضرتك كتير يا دكتور
و يارب يوفقني و أوصل لخبرتك دي
بس ممكن أعرف ازاي أحدد المكان اللي أطلع أصطاد فيه

دكتور عابدينوف 12-12-22 05:00 AM

رد: الكرال التركي
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود كمال (المشاركة 463342)
أنا شاكر لحضرتك كتير يا دكتور
و يارب يوفقني و أوصل لخبرتك دي
بس ممكن أعرف ازاي أحدد المكان اللي أطلع أصطاد فيه

هههههههه ياباشا خبرة ايه بس بقولك تلات شهور واربعين رشة وخمس يمامات وكدا هى بس مواقف بتعدى بيها تعلمك وانا اختصرت عليك الى انا عديت بيه عشان تشوف غيره باه تجدد:joi:
انتا الاول طبعا هتقرا موضوع تظبيط النشان وتظبطه وتتمرن على سطح بيتكم باه او جنينة لو موجود
انا تحتى جنينة اشبه بالخرابة ماعلينا ..المهم باعلق الورقة على سور بلكونتنا ودا طبعا ارتفاع مش كفاية بس الموجود
وورقة تانية على سور الجنينة بحيث امثل كانى بضرب هدف على شجرة وهدف اودامى علطول
الكلام دا تدريب عالرماية مش لظبط النشان
بالنسبة للاماكن انا اخر واحد تساله لانى بطلع فمكان غبى فوسك المدينة واودام مديرية الامن ورحت كذا مكان ..رحت اراضى زراعية ..رحت حتة بعد البحيرة كدا اسمها الغزالى
واسمع ان الصيد جامد جدا عند اى شونة حبوب قمح وفول وكدا بس ماجربتش
وبالتوفيق باذن الله عايزين صور طلعاتك واستنى الخبرا الكبار يفيدوك بجد

محمود كمال 12-12-23 12:01 AM

رد: الكرال التركي
 
صور طلعاتي هههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه يا دكتور بقول لحضرتك أنا مبقاليش غير أربعة ؟أيام و كل اللي بحاول أعمله إني أظبط النشان و مش عارف .
باختصار كده أنا حالي يصعب علي الكافر

هشام سمير 12-12-23 01:04 AM

رد: الكرال التركي
 
محمود بك انتا بتشككفى قدراتى :)
وبتسأل ورايه عليك الــــــــــــــــ
بهذر يا معالى الباشا طبعاً والناس ظبططلك الصور وكل تمام اهوو
كلمنى علشان رقمك مش عارف اجيبه

دكتور عابدينوف 12-12-23 01:34 AM

رد: الكرال التركي
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود كمال (المشاركة 463623)
صور طلعاتي هههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه يا دكتور بقول لحضرتك أنا مبقاليش غير أربعة ؟أيام و كل اللي بحاول أعمله إني أظبط النشان و مش عارف .
باختصار كده أنا حالي يصعب علي الكافر

معذور ياباشا مانتا ماشفتش المناحة الى انا كنت عاملها اول ماجبتها عالمنتدى اسال اى عيل صغير معدى قول بس عابدين هيقولك بتاع الكرال :cuisin:
واهو بعد تلات شهور عامل فيها تاجر سلاح وبرد فبوستات وعادى لاتقلق مرحلة طبيعية

محمود كمال 12-12-23 07:50 AM

رد: الكرال التركي
 
يا دكتور عابدين أنا مش عارف أنشن خالص و البندقية اللي معايا بتظبط النشان علي مسافة حوالي سبع متر و أكتر من كده لاء
و بعدين أنا عندي مشكله كبيره أوي و هي إني بتحرج أنزل الشارع بالبندقيه فكلها أهداف فوق السطح

محمود كمال 12-12-23 07:55 AM

رد: الكرال التركي
 
مين اللي دخل يرد عليه ده هشام بيه بنفسه و الله الموضوع نور
و بعدين يا باشا أنا مش بسأل أنا متشوق إني أشوف شكل الكرال الجديده مش أكتر علي ربنا ما يسهل و تجيب البندقيه
البندقيه - البندقيه - البندقيه إللي أنا حاطط أخر أمل عليها و بحاول أعلق فشلي علي البندقيه الصيني أه أه أه
و رقم التليفون 01155095045

دكتور عابدينوف 12-12-23 02:19 PM

رد: الكرال التركي
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود كمال (المشاركة 463667)
يا دكتور عابدين أنا مش عارف أنشن خالص و البندقية اللي معايا بتظبط النشان علي مسافة حوالي سبع متر و أكتر من كده لاء
و بعدين أنا عندي مشكله كبيره أوي و هي إني بتحرج أنزل الشارع بالبندقيه فكلها أهداف فوق السطح

ماهى من مشاكل حاملى الكرال انهم مش واثقين فيها ...ابعد وجرب مسافة اكبر هتظبط معاك باذن الله وشوف باه قواعد ظبط النشنكاه والتحكم بالبكرتين الجانبية والعلوية حضرتك عارفهم ولا لا؟؟
الموضوع مايكسفش خالص انا بيتى اودام الجامعة وبنزل بيها فايدى من غير جراب والاحظ بصات غريبة والى تميل على زميلتها وتقول ها بصى وتقولها حاجة ويضحكوا
بس واحد محترم (استاذ محمود شلبى ) قالى الناس دى بتحقد عليك لان عندك هواية بتروح بيها عن نفسك
والى يحط الناس فدماغه مش هيرتاح
وربنا يوفقك

moorey 12-12-24 10:37 PM

رد: الكرال التركي
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور عابدينوف (المشاركة 463801)
ماهى من مشاكل حاملى الكرال انهم مش واثقين فيها ...ابعد وجرب مسافة اكبر هتظبط معاك باذن الله وشوف باه قواعد ظبط النشنكاه والتحكم بالبكرتين الجانبية والعلوية حضرتك عارفهم ولا لا؟؟
الموضوع مايكسفش خالص انا بيتى اودام الجامعة وبنزل بيها فايدى من غير جراب والاحظ بصات غريبة والى تميل على زميلتها وتقول ها بصى وتقولها حاجة ويضحكوا
بس واحد محترم (استاذ محمود شلبى ) قالى الناس دى بتحقد عليك لان عندك هواية بتروح بيها عن نفسك
والى يحط الناس فدماغه مش هيرتاح
وربنا يوفقك

هههههههههههههه برضو انا بتحرج من بصات الناس و برضو استاذ محمود شلبي قلي كده برضو


الساعة الآن 01:47 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir