![]() |
دعوه للنقاش......ايهما افضل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا ناس كتير بيقولو ان الجلبه الزفره افضل من الجلبه الفبر وناس بيقولو العكس وطبعا كل واحد وله اسبابه الخاصه فياريت نعرف راي الخبراء في الموضوع دا والكل يستفيد بإذن الله
|
رد: دعوه للنقاش......ايهما افضل
اقتباس:
أعتقد الموضوع ده هيكون فيه وجهات نظر مختلفة. من وجهة نظرى الشخصية أن لكل جلبة ايجابيات وسلبيات. فمثلا الجلبة الزفرة تتميز عن الجلبة الفايبر فى عملية الصوت المنخفض اثناء الضرب. ولكن الجلبة الفايبر تتميز عن الجلبة الزفرة فى العمر الافتراضى فالجلبة الفايبر عمرها الافتراضى اطول من الجلبة الزفرة. الجلبة الزفرة تحتاج تزييت بصفة مستمرة علشان ما تنشفش وتبدأ فى التفتت. لكن عملية التزييت دى بتؤدى الى حدوث انفجار فى غرفة الهواء وده بيسمى Dieseling والعملية دى ليها سلبيات عديدة على الجلبة وباقى أجزاء البندقية. كما ان عملية التزييت تؤثر على دقة البندقية لأن عند حدوث هذا الانفجار تنطلق الرشة بسرعة كبيرة قد تتعدى سرعة الصوت فى بعض الاحيان وبالطريقة دى هتلاقى ان عدد من الرشش فى البداية بيضرب فوق الهدف من السرعة المفرطة. فى أوقات أخرى الزيت بيندفع من غرفة الهواء الى ماسورة البندقية وده برضه بيأثر فى دقة البندقية لأن الرشة بتتزحلق داخل الماسورة ومابتاخودش عملية الدوران من الشخشان بطريقة جيدة. الجلبة الفايبر بتتحمل أكثر من الجلبة الزفرة فى فترة التخزين. الجلبة الفايبر تعطى سرعة أكثر بقليل من الجلبة الزفرة للرشة مع نفس البندقية. الجلبة الزفرة ماتستحملش البنادق الهاى بور زى الجلبة الفايبر. لو حسبنا أجمالى وجهة نظرى الشخصية فى هذه المقارنة هنلاقى أن الجلبة الفايبر أفضل من الزفرة عموما. خالص تحياتى للجميع. |
رد: دعوه للنقاش......ايهما افضل
اقتباس:
الله ينور باشا كبير |
رد: دعوه للنقاش......ايهما افضل
اقتباس:
تحياتى. |
رد: دعوه للنقاش......ايهما افضل
اقتباس:
وجهة نظر حضرتك سليمة بنسبة كبير جدا جدا وتقديري الشخصي امتياز مع مرتبة الشرف |
رد: دعوه للنقاش......ايهما افضل
اقتباس:
كل كلمة كتبتها ما هى الا كلمات قليلة فى قاموس حضرتك الملئ بالخبرة ياأستاذى العزيز. خالص تحياتى وأحترامى لمعاليك. |
رد: دعوه للنقاش......ايهما افضل
شكرا على الافاده
|
| الساعة الآن 12:28 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir