الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   صور وفيديو الصيد ورحلاته (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=47)
-   -   حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=38598)

مصطفى ابواسماعيل 13-03-11 09:34 AM

حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
17 مرفق
توجهت انا وصديقى محمد ابوطالب الى جزيرة البركةالساعة4.30مساء امس لتجربة الاسكوب الويبلى الجديد الخاص بمحمد مع المدفع ال52 والرش الماجنوم واخذنا مركب ودخلنا الجزيرة وكانت الحصيلة 2 ديك سلطانى _وفرختين

مصطفى ابواسماعيل 13-03-11 09:39 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
1 مرفق
صورة لم ترفع

MBadr 13-03-11 10:12 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
ما شاء الله يا قناصين تسلم الايادى يا باشا وبالف هنا وشفا

moorey 13-03-11 12:42 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
ما شاء الله طلعه موفقه

بس هو الديك السلطاني ده حاجه غير فراخ الميه

عادل عبده 13-03-11 12:44 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
انتو رابطنهوم عشان تصورهوم ولا بتعذبوهوم ياعم انت وهوا
الله ينور شغل عالى بجد
تسلم الايادى

Orabi 13-03-11 12:48 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
مـــا شـــــــــــــــــاء اللــــــــــــــــــه يا رجالـــــــــــــــه تسلــــــــــــم الأيــــــــــــــــادي

مصطفى ابواسماعيل 13-03-11 02:14 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbadr (المشاركة 486927)
ما شاء الله يا قناصين تسلم الايادى يا باشا وبالف هنا وشفا

ربنا يبارك فى حضرتك وسعدت بمشاركتك

مصطفى ابواسماعيل 13-03-11 02:22 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moorey (المشاركة 487011)
ما شاء الله طلعه موفقه

بس هو الديك السلطاني ده حاجه غير فراخ الميه

اشكرك يا استاذ مورى _ ده نوع وده نوع تانى _ والدليل القاطع على ذلك وجدت عنقود بيض بداخل الديك الكبير _والديك الاخر ذكر ووجدنا ما يميزه عن النتايه(الخصيتين)من الداخل زى ذكر اليمام _ ونفس الشيئ فى الفراخ واحدة نتاية وبها عنقودبيض والاخرى ذكر وتقبل تحياتى

مصطفى ابواسماعيل 13-03-11 02:24 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده (المشاركة 487012)
انتو رابطنهوم عشان تصورهوم ولا بتعذبوهوم ياعم انت وهوا
الله ينور شغل عالى بجد
تسلم الايادى

قلنا نعذبهم واحنا بنصورهم من ده على ده هههههههههههه تسلملى يا استاذ عادل

مصطفى ابواسماعيل 13-03-11 02:25 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة orabi (المشاركة 487014)
مـــا شـــــــــــــــــاء اللــــــــــــــــــه يا رجالـــــــــــــــه تسلــــــــــــم الأيــــــــــــــــادي

ان شاء الله تسلم يا باشا

Desert storm 13-03-11 07:18 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
الله ينووووووووووووور
تسلم الايادي

مصطفى ابواسماعيل 13-03-11 09:43 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة desert storm (المشاركة 487092)
الله ينووووووووووووور
تسلم الايادي

وعليك يا فندم وبارك الله فيك

هشام سمير 13-03-11 10:48 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
بسم الله ما شاء الله ولا قوة الا بالله
والله حاجه روعه يا مصطفى
مفيش اروع من الصحبه الحلوه

ابو مروان 13-03-11 11:26 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
روعة كالعادة يا باشا...........انا كنت هاسال بردة عن الديك السلطانى لانى كنت فاكرة ذكر فراخ الغيط بس طلع نوع تانى خالص.سبحان الله شكلة جميل ............حضرتك استاذ فى صيد فراخ الغيط...انا اخيرا عرفت مكان فية فراخ غيط بكميات كبيرة بس انسب وقت لصيد فراخ الغيط امتة.......وطريقة الصيد يعنى تلبد فى مكان والا تمشط الترعة بالطول؟............لانه حزرة جدا جدا........والمكان اللى انا اصتدت فية عبارة عن مصرف قليل المياة جدا وعلى جسرة بوص عالى ثم طريق ثم حقول برسيم وانا ضربت اتنين كانوا فى البرسيم...........طولت عليك فى الاسئلة بس مستنى اجابة حضرتك ........الف هنا وشفا الفراخ والديوك

moorey 13-03-12 02:46 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى ابواسماعيل (المشاركة 487037)
اشكرك يا استاذ مورى _ ده نوع وده نوع تانى _ والدليل القاطع على ذلك وجدت عنقود بيض بداخل الديك الكبير _والديك الاخر ذكر ووجدنا ما يميزه عن النتايه(الخصيتين)من الداخل زى ذكر اليمام _ ونفس الشيئ فى الفراخ واحدة نتاية وبها عنقودبيض والاخرى ذكر وتقبل تحياتى

شكرا ليك استاذ مصطفي علي التوضيح :lov:

hogan 13-03-12 09:48 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
http://up.3dlat.com/uploads/128874450113.gif

مصطفى ابواسماعيل 13-03-12 12:19 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 487158)
بسم الله ما شاء الله ولا قوة الا بالله
والله حاجه روعه يا مصطفى
مفيش اروع من الصحبه الحلوه

فعلآ الصحبة ثم الصحبة والاستاذ محمد انسان خلوق وصياد وشاكر مشاركتك الجميلة دى يا استاذ هشام وتحياتى ليك

مصطفى ابواسماعيل 13-03-12 12:37 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 487161)
روعة كالعادة يا باشا...........انا كنت هاسال بردة عن الديك السلطانى لانى كنت فاكرة ذكر فراخ الغيط بس طلع نوع تانى خالص.سبحان الله شكلة جميل ............حضرتك استاذ فى صيد فراخ الغيط...انا اخيرا عرفت مكان فية فراخ غيط بكميات كبيرة بس انسب وقت لصيد فراخ الغيط امتة.......وطريقة الصيد يعنى تلبد فى مكان والا تمشط الترعة بالطول؟............لانه حزرة جدا جدا........والمكان اللى انا اصتدت فية عبارة عن مصرف قليل المياة جدا وعلى جسرة بوص عالى ثم طريق ثم حقول برسيم وانا ضربت اتنين كانوا فى البرسيم...........طولت عليك فى الاسئلة بس مستنى اجابة حضرتك ........الف هنا وشفا الفراخ والديوك

ابومروان القناص الفنان احلى وقت لصيدها يافنان من 6_9صباحآ ومن الساعة 4_6 مساءآ وهية موجودة طول النهار بس ده انسب وقت للصيد _وانا اصطدت من ترع كبيرة برده بس المرة دى كنت واخد مركب مأجرينها جبنا من على البر قبل ما نركب المركب فرخة ومن المركب فرخة والديكين من على الجزيرة وما كنتش لابد لان اللبس هيظهرنى بسرعه ليهم _والمكان اللى بيكون فيه الفراخ حذرة جدآ دى دليل على ان فيه صيادين راحو المكان ده قبلك _او اتضرب عليهم بخرطوش فحاول تضرب من مسافة او تضربها بسرعة تجميع على الهدف

مصطفى ابواسماعيل 13-03-12 12:39 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moorey (المشاركة 487192)
شكرا ليك استاذ مصطفي علي التوضيح :lov:

لاشكر على واجب يا فندم

مصطفى ابواسماعيل 13-03-12 12:39 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 487250)

ربنا يخليك يا استاذ هوجان

ابو مروان 13-03-12 12:44 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
الف شكر على الاهتمام والاجابة.......ربنا يكرمك يا باشا

مصطفى ابواسماعيل 13-03-12 12:46 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 487291)
الف شكر على الاهتمام والاجابة.......ربنا يكرمك يا باشا

لاشكر على واجب يا قناص وتحياتى لحضرتك يا فندم

mohamed2010habib 13-03-12 12:53 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
الله ينور يا عم مصطفى دايما بتفتح نفسنا على الصيد

مصطفى ابواسماعيل 13-03-12 03:02 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed2010habib (المشاركة 487293)
الله ينور يا عم مصطفى دايما بتفتح نفسنا على الصيد

الله يخليك يا استاذ محمد ده من بعض ما عندكم ويارب الناس كلها نفسها تتفتح على الصيد وتحياتى ليك يا استاذ محمد

aymank2 13-03-13 06:51 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
ماشاء الله ياقناصين حلوان صيد روعه وصور اروع ربنا يباركلكم فى صيدكم الجميل.

bekhet 13-03-13 08:59 PM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اللهم صلى على النبى
بس كدة هتخلص الصيد كلة ومش هتسيبلى حاجة لما إنزل هههههههههيييييييييييييية
اللة ينور يا قناص

مصطفى ابواسماعيل 13-03-14 07:46 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymank2 (المشاركة 487596)
ماشاء الله ياقناصين حلوان صيد روعه وصور اروع ربنا يباركلكم فى صيدكم الجميل.

اشكرك يا استاذ ايمن على المشاركة الجميلة دى وتحياتى ليك يا قناص

مصطفى ابواسماعيل 13-03-14 07:50 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bekhet (المشاركة 487628)
اللهم صلى على النبى
بس كدة هتخلص الصيد كلة ومش هتسيبلى حاجة لما إنزل هههههههههيييييييييييييية
اللة ينور يا قناص

حبيبى بخيت باشا ربنا يعزك_ بس انت انزل ومكانك موجود يا سعادة الباشا

القبطان المصرى 77 13-03-14 08:32 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
بسم الله ماشاء الله
تسلم الايادى ياقناصين
طلعه للكبار بجد

مصطفى ابواسماعيل 13-03-14 09:21 AM

رد: حصار جزيزة البركة واعدم الخارجين عن القانون
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 (المشاركة 487732)
بسم الله ماشاء الله
تسلم الايادى ياقناصين
طلعه للكبار بجد

الله يخليك يا استاذ هانى يا قناص _ده حصلت مواقف على الجزيزة دى فيها سمك ها اكيد فاهمنى سمك ها ها وحمام(حمامة الاقرباء)لأ مش هية دى بري ههههههههههه وبط وعنز وفراخ وديوك سلطانى من قلبك يحبها وتحياتى ليك يا استاذ هانى


الساعة الآن 03:47 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir