الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   تطور حفر ابار البترول ممكن راسي وافقي لمسافات بعيده (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=40695)

avokato 13-06-15 08:01 PM

تطور حفر ابار البترول ممكن راسي وافقي لمسافات بعيده
 
مستعد انك تتنح ؟! ^_^
هحكيلكم عن آثار التكنولوجيا في حفر آبار البترول ^_^


1- حفر الموجه (مائل .. افقي !!) !!

بمعني .. ان كل 100 بئر حاليا .. 95 منهم .. مش بيحفر تحته !!
لا .. ده بيمشي تحت الأرض و يروح للمكان اللي هو عايزه المكان المحدد !!

ايون !! تخيل ؟!

هقولك .. الفكرة بس الأول نعرف ايه الأسباب ..

مثلا حفر الآبار في البحر غالي جدا علشان المعدات و المنشأت و كده ..
فحاليا .. ممكن من منصة واحده فقط تلاقيها مجمعة لـ12 بئر يعني بيجيب بترول من قدامه و وراه و يمينه و شماله بدل ما كان يحفر فوق كل مكان!!

ايوه يعني واقف في دمياط .. و بيجيب بترول من رأس البر :d

:d

طيب ممكن في ايه كمان ؟!
ممكن بدل ما تحفر اساسا اساسا في البحر .. تحفر من الشاطئ و تتجه للبحر من تحت الأرض !! بس ده لو المكان اللي هننتج منه قريب من الشاطئ شويه :d


طيب ايه كمان ؟!
مثلا منطقة سكنية اكتشفوا تحتها بترول
اي منطقة جغرافيه صعبه مثلا بحيرات مرتفعات .. و هكذا !!

و كمان ممكن لو في بئر مولع :d ايوه نار بقى مفيش حد عارف يطفيه و يوقف الغاز او الزيت اللي بيخرج علشان النار تقف .. فممكن تحفر بئر من مكان تاني .. و تروح لحد المولع ده من تحت الأرض و توقف الحريق بقى ^_^


طبعا ده كله مكنش هيكون موجود لولا تقدم التكنولوجيا و التقنيات المبتكرة الجديدة اللي تساعدنا في كده .. زي تحديد اتجاه الحفر .. يعني تخيل كده انت فوق و مش شايف اي حاجه تحت ولا عارف ماشي فين ^_^ و هكذا ..


من الأخر .. زي المترو .. تنزل من رمسيس .. تخرج من المرج :d :d
ياااه دنيا .. ^__^

$


الساعة الآن 08:59 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir