الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   مهم لكل صياد (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=41064)

هشام سمير 13-07-02 01:07 PM

مهم لكل صياد
 
السلام عليكم
أنا حبيت أنى أحط الموضوع ده علشان شفت أن فيه خلط
واسئله كتير عن المدى المؤثر للطلقه
أولا مدى الطلقة : يحدد مدى الطلقة بعدة عوامل
1 - السرعة : فكلما زادت السرعة زاد المدى
2 - الوزن : كلما زاد الوزن قل المدى
3 - شكل و تصميم الطلقة : فكلما كان تصميم الطلقة من الأمام مسطح مثل جامو ماتش ( العلبة الحمراء ) كلما قل المدى و كلماكانت مقدمة الطلقة مدببة كلما زاد المدى و ذلك بسبب زيادة المعامل الباليسيتى
4 - الششخان : ده بقى مشكلة المشاكل 3/4 من الناس متأكدين 1000000/ 100 أنه كلما زاد طول الماسورة كلما زاد مدى الطلقة طيب تعالى نشوف

لو أنت ماسك سلك أو حبل و فى أخره ثقل و لفيته دائرتان علشان ترميه حيبعد عنك مثلا 3 متر و لو لفيته 7 أو 8 لفات حيبعد عنك مسافة أبعد
هى دى فكرة الششخان اللى موجود فى البندقية و لكن علشان تتحقق لازم الضغط خلف الطلقة يكون أكبر من الضغط اللى أمام الطلقة و إلا تحولت الششخانات إلى مقاومة أمام الطلقة
فى ناس كتير بيحبو يرهموا البنادق الخرطوش و ده أكبر غلط ( والله العظيم عارف أن البنادق الخرطوش مصقولة أى غير مششخنة ) بس النظرية حتنطبق عليها بردة يعنى لو طول الماسوره زاد عن مجال الأنفجار و زيادة الضغط داخل السبطانة مداها حيقل يعنى حيقل و فى حاجة مهمه أن شركات الأسلحة زى بنلى و بريتا و براوننج أكدو أن طول السبطانة فى البنادق الخرطوش ليس له علاقة بالمدى و لكن له علاقة بالأنتشار ما علينا خلينا فى الششخان
ده معناه أنه كلمل زادت عدد الششخانات أو زادت بروزها زادت سرعة الطلقة .
ثانيا الطاقة التى تحملها الطلقة :
1- الطاقة الحركية : هى الطاقة الموجودة فى الطلقة أثناء سريانها و تعتمد على الكتلة و السرعة و تساوى ( نصف الكتلة * مربع السرعة )
2- طاقة الأصطدام : كلما كان شكل مقدمة المقذوف مسطح مثل الجامو ماتش كانت طاقة الأصطدام عالية و تكون الطلقة مؤثرة أكبر لأنها تنقل أكبر كم من الطاقة الحركية إلى الجسم و لكن قدرتها على الأختراق أقل و كلما كان شكل المقذوف مدبب مثل الماستر بوينت أو الماجنوم يكون طاقة الأصطدام أقل و قدرتها على الأختراق أعلى لأتها تنقل أقل قدر من طاقتها الحركية .
كذلك تعتمد على الكتلة فكلما زادت الكتلة زادت طاقة الأصطدام .
ثالثا تأثير الطلقة على الجسم له عدى عوامل:
1- شكل المقذوف
2- كتلة المقذوف : فكلما كانت الكتلة أكبر كلما كان تأثيرها أعلى

فى حاجة مهمة قوى هى أن أى حد بيتكلم عن أوزان الطلقات أو البارود فى هذا المنتدى أو غيره بيتكلموا بالجرام لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
ليه لأن الطلقات بتتقاس بحاجة أسمها الجرين و هى تساوى 0648 . من الجرام ياريت ناخد بالنا من الحاجات دى علشان نبقى من أحسن و أفضل المنتديات إن لم نكن أفضلها
بالنسبة للجرين .. إحنا بنحولها بالجرام . لأن في مصر شغالين بالنظام المتري ال هو ال ملم و سم و متر و كيلو للأطوال .


و الأوزان جرام و كيلو جرام ..

و الطاقات . جول . أو نيوتن في المتر ...

و السرعة بالمتر و الكيلومتر .. لكل ثانية . و العجلة متر أو كيلو متر لكل ثانية تربيع ..

أما وحدة الجرين ..ال SLUG ما عندناش موازين في مصر بتوزن بالجرين .. عشان كده بنستخدم الجرام .




و يا ترى ... حد قدر يعرف علاقة التسارع للجبة و السسته مع ضغط الهوا وسرعة الطلقة ..
كل واحد يجاوب الي يعرفة . وفي الآخر حأقولكم .إيه العلاقة الصح ... وبالمعادلات الرياضية .!
عشان نحسب قوة البندقية . ومنها نقدر نحسب المدى عند أي زاوية إطلاق .و بالمعادلات إن شاء الله ..

و ده موقع تحويل أي قياسات http://peteducation.com/category_sum...cls=0&Cat=1305


حتلاقي كاتبين في خانة الأوزان 1 gram (g) = 15.43 grains (15)


و ده موقع بيعرض أغلب منتجات الرش من مختلف الشركات . وموضحا الأوزان بالجرين
http://www.dlairgun.com/pellets.htm



MBadr 13-07-02 01:55 PM

رد: مهم لكل صياد
 
موضوع رائع يا هشام ومعلومات لا غنى عنها لاى صياد تحياتى واحلى تقييم

هشام سمير 13-07-02 03:22 PM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MBadr (المشاركة 512127)
موضوع رائع يا هشام ومعلومات لا غنى عنها لاى صياد تحياتى واحلى تقييم

تسلم محمد باشا

loverlover 13-07-02 03:23 PM

رد: مهم لكل صياد
 
تسلم الايادي
مجهود رائع
ومعلومات مفيدة جدا

big man 13-07-02 03:54 PM

رد: مهم لكل صياد
 
تسلم ايدك يا استاذ هشام بصراحه مجهود رائع

aymank2 13-07-02 09:40 PM

رد: مهم لكل صياد
 
موضوع جميل جدا ومميز وتحليل منطقى جدا تسلم ايدك

Mohamed Mahmoud 13-07-05 03:12 PM

رد: مهم لكل صياد
 
تسلم ايديك يا هشام موضوع مميز جدا
تم التثبيت

وليد سالم 13-07-05 10:48 PM

رد: مهم لكل صياد
 
موضوع غاية في الروعه كالعاده من عمنا هشام سمير وربنا يبارك له كما هو يفيدنا بما يعرفة

هشام سمير 13-07-07 12:42 AM

رد: مهم لكل صياد
 
شرفنى مروركم العطر

احمد زكى 13-07-12 02:00 AM

رد: مهم لكل صياد
 
موضو مميزززززززززززز جداااااااااااااااااااااا جزاك الله خيرااااااااااااااااا

هشام سمير 13-07-12 02:44 PM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbadr (المشاركة 512127)
موضوع رائع يا هشام ومعلومات لا غنى عنها لاى صياد تحياتى واحلى تقييم

تسلم بشمهندس محمد شرفت الموضوع

هشام سمير 13-07-12 02:48 PM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loverlover (المشاركة 512157)
تسلم الايادي
مجهود رائع
ومعلومات مفيدة جدا

شرفنى مرورك العطر والله

هشام سمير 13-07-12 03:13 PM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة big man (المشاركة 512167)
تسلم ايدك يا استاذ هشام بصراحه مجهود رائع

ربنا يعزك يارب

هشام سمير 13-07-12 03:15 PM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymank2 (المشاركة 512200)
موضوع جميل جدا ومميز وتحليل منطقى جدا تسلم ايدك

ايمن باشا الجميل هو مرورك العطر

dr_mohasan 13-07-12 05:30 PM

رد: مهم لكل صياد
 
ايه يا باشا الكلام الكبير ده , كلام مفيد جدا و متفق معاك و خصوصا فى موضوع طول الماسورة ممكن يدى دقة أكثر و لكن لا يعطى مدى أكبر بل العكس قد يكون صحيح
كل عام وانت بخير و جزاك الله خيرا

هشام سمير 13-07-12 06:31 PM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 513954)
ايه يا باشا الكلام الكبير ده , كلام مفيد جدا و متفق معاك و خصوصا فى موضوع طول الماسورة ممكن يدى دقة أكثر و لكن لا يعطى مدى أكبر بل العكس قد يكون صحيح
كل عام وانت بخير و جزاك الله خيرا

برافو يا دكتور كلام حضرتك مظبوط بالفعل
لان كلما ذاد طول الماسوره زاد احتكاك المقذوف بالشخشان وكانت مقاومة الششخان للقوه الدافعه اطول فبطبع تقل السرعه تحياتى على انتباه حضرتك للخطا الغير مقصود
وانا فعلاً كنت اقصد ان طول الماسوره = الدقه فى السبطنات المشخشنه = طول المدى فى المواسير الملساء (خرطوش او موزر )
وكل عام ومعاليك بخير وتانى مره احييك على انتباه سيادتك

big man 13-07-14 12:14 AM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 513973)
برافو يا دكتور كلام حضرتك مظبوط بالفعل
لان كلما ذاد طول الماسوره زاد احتكاك المقذوف بالشخشان وكانت مقاومة الششخان للقوه الدافعه اطول فبطبع تقل السرعه تحياتى على انتباه حضرتك للخطا الغير مقصود
وانا فعلاً كنت اقصد ان طول الماسوره = الدقه فى السبطنات المشخشنه = طول المدى فى المواسير الملساء (خرطوش او موزر )
وكل عام ومعاليك بخير وتانى مره احييك على انتباه سيادتك

طول الماسوره بيذود الدقه وصحيح انا طول الماسوره بيذود المقاومه للطلقه لاكن مش شرط تقل سرعة الطلقه حسب نوع البندقيه يعني في بنادق بيكون كمية الهواء الي ضغطها البستم كبيره ولو كان الماسوره طولها قليل مش كل الطاقه الدافعه هتتفرغ في الرشه لان ممكن بعد اما الرشه تطلع يكون في هواء كتير يطلع بعدها ويضيع اما لو كانت الماسووره اطول كان هيبقا افضل مع البندقيه دي لان الرشه هتاخد طاقه دافعه اكتر مع طول الماسوره
اما في بنادق تانيه بيكون طول الماسوره بيسبب عائق لان زي ما حضرتك قلت ( لازم الضغط خلف الطلقة يكون أكبر من الضغط اللى أمام الطلقة و إلا تحولت الششخانات إلى مقاومة أمام الطلقة)

Mohamed zeid 13-07-14 07:52 AM

رد: مهم لكل صياد
 
تسلم الايادى هشام باشا جزاكم الله خيراً

هشام سمير 13-07-25 05:12 PM

رد: مهم لكل صياد
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed zeid (المشاركة 514277)
تسلم الايادى هشام باشا جزاكم الله خيراً

نورت وشرفت الموضوع

momo44 13-07-26 04:48 PM

رد: مهم لكل صياد
 
http://egyhunt.net/showthread.php?t=4037


الساعة الآن 11:53 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir