الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   طريقة لإعادة الهاتف للعمل بعد سقوطه في الماء (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=41309)

avokato 13-07-14 09:02 PM

طريقة لإعادة الهاتف للعمل بعد سقوطه في الماء
 
طريقة لإعادة الهاتف للعمل بعد سقوطه في الماء

نشرت مجلة تايم الأمريكية الشقيقة لـ CNN طريقة بسيطة وسهلة لإنقاذ الهاتف من التلف بعد سقوطه بالماء، فتنبه القراء إلى ضرورة تمالك الأعصاب والتصرف بسرعة وإاخراج الهاتف من الماء وتجفيفه بسرعة، خصوصًا عندما يسقط الهاتف في المرحاض مثلاً.

فيجب إخراج الهاتف من الماء ونزع البطارية بسرعة، وإذا كانت البطارية لا تنزع، فقم بإيقاف الجهاز عن العمل.

وبعد ذلك نعبئ وعاء بأرز غير مطبوخ، ونضع الهاتف بداخله، ثم نغلق الوعاء بصورة محكمة؛ لمنع الهواء من الدخول، حيث إن الأرز معروف بقدرته العالية على امتصاص الماء والرطوبة، ونترك الجهاز 24 ساعة على الأقل، ثم نعيد تشغيله :)
:music1:
http://im31.gulfup.com/fGHKQ.jpg

pooforever_2010 13-07-14 09:07 PM

رد: طريقة لإعادة الهاتف للعمل بعد سقوطه في الماء
 
ده احنا جامدين قوى
امى قايلالى الحكايه دى من زمان
حكايه الرز و الرطوبه عارفها المصريين
وانا بستخدم الموضوع ده لحفظ الطلقات كمان

Angel 13-07-16 01:16 PM

رد: طريقة لإعادة الهاتف للعمل بعد سقوطه في الماء
 
الراجل دة بيقول كلام زى الفل و فى حل تانى انك ترشة باسبراى تنضيف اجهزة الكترونية بعد ماتشيل البطرية و تسيبة لحد ما ينشف برااحتة

big man 13-07-16 05:52 PM

رد: طريقة لإعادة الهاتف للعمل بعد سقوطه في الماء
 
شكرا يا برنس عالمعلومه وانا فعلا جربتها السنه الي فاتت

M.SHADY 13-07-17 12:02 AM

رد: طريقة لإعادة الهاتف للعمل بعد سقوطه في الماء
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pooforever_2010 (المشاركة 514340)
ده احنا جامدين قوى
امى قايلالى الحكايه دى من زمان
حكايه الرز و الرطوبه عارفها المصريين
وانا بستخدم الموضوع ده لحفظ الطلقات كمان

كلام مظبوط مليون الميه


الساعة الآن 08:59 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir