الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=42141)

avokato 13-08-20 03:24 PM

تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
عرفتوا ان جيش مصر بيتعمل ليه الف حساب ومن اكبر دوله عسكريه في العالم
كشف تقرير مسرب عن أن وزارة الدفاع الأمريكية قدمت تقريراً للرئيس باراك أوباما حول الوضع المصري، وذكر محللو البنتاجون أن الرئيس الأمريكي يحاول بأي ثمن قبل نهاية الصيف التدخل العسكري في مصر ما يعني أنه سيكون هناك إنتحار عسكري، ولن يغير المعطيات على الأرض بالنسبة لمنطقة الشرق الأوسط بل إنه قد يؤدي لمزيد من الضرر للمصالح الأمريكية ومناطق أخرى من العالم .

تقرير البنتاجون الذي تسلمه أوباما تحدث عن معطيات محددة وبشكل شديد الواقعية، وجاء فيه متوسط السن للمصريين خاصة بين الذكور، وحدد عدد القادرين على حمل السلاح داخل مصر بعشرة ملايين من الذكور، وسبق لأكثر من ستة ملايين منهم التدرب عليه، ضمن الخدمة العسكرية الإجبارية في الجيش المصري .

وأوضح التقرير أنه سيكون بمقدور المصريين- دون الإعتماد على الجيش- أن يمارسوا الحرب ضد وجود أي قوات عسكرية نظامية هناك على مدى الساعة ولفترة غير محدودة .

وفي نهاية التقرير كان تقدير البنتاجون للموقف "بأن التورط في مصر عسكرياً سيجعل مما حدث للقوات الأمريكية فى حرب فيتنام نزهة عسكرية، مقارنة بما سينتظر القوات التي يمكن الدفع بها إلى مصـــــــــــــــــــــر" .

Mohamed Mahmoud 13-08-20 03:27 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
فرحت قلبى يا احمد والله
بس انا نفسى يجيوا وان شاء الله الشعب هيعمل الصح

avokato 13-08-20 03:30 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mahmoud (المشاركة 522650)
فرحت قلبى يا احمد والله
بس انا نفسى يجيوا وان شاء الله الشعب هيعمل الصح

انا مش عايز انشر التقرير كامل عشان اغلبه سياسه انا كده مصفيه
وفيه نقط كتير منها ان بمقدور الصواريخ البالستيه المصريه التي تم صناعتها مع كوريا الشماليه انهاء الوجود الامريكي بقصف القواعد الامريكيه حتي عمق اوروبا
المدفعيه المصريه ستمطر نار الغضب علي حليفتنا الاستراتيجيه اسرائيل وقصف كل مراكز الطوارئ والتجميع لشل الجيش الاسرائيلي في جمع الاحتياطي
بمقدور الشباب الغاضب المصري الغير نظامي قتل واسر كل تواجد عسكري دون حاجه لابلاغ القوات المسلحه وستكون بمثابه نزهه

avokato 13-08-20 03:53 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
‫#‏شبكه_اخبار_اسرائيل‬|||نقلا عن صحيفة جيروزالم بوست:اسرائيل تأمر مواطنيها بمغادرة مصر فورا

محمد خلف 13-08-20 08:20 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
تسلم ايدك يبو حميد
ياريت تبعتلي اللنك بتاع الموضوع الكامل

avokato 13-08-20 11:38 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد خلف (المشاركة 522691)
تسلم ايدك يبو حميد
ياريت تبعتلي اللنك بتاع الموضوع الكامل

ابعتلي اميلك مش عارف التقرير كبيررررر

ابن الوطن 13-08-21 12:03 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
ياريت التقرير كامل لانة هيكون بمثابة متعة للقارى عن الموضوع دة عشان الواحد منا يفتخر بالجيش بتاعة

adel152 13-08-21 12:44 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato (المشاركة 522656)
‫#‏شبكه_اخبار_اسرائيل‬|||نقلا عن صحيفة جيروزالم بوست:اسرائيل تأمر مواطنيها بمغادرة مصر فورا

يبقى هيحصل عملية ارهابية فى جنوب سيناء فى اى وقت.

محمد خلف 13-08-21 12:58 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato (المشاركة 522730)
ابعتلي اميلك مش عارف التقرير كبيررررر

هبعتلك لنك الاكونت بتاعي عالخاص

avokato 13-08-21 01:39 PM

رد: تقرير البنتاجون حول التدخل العسكري في مصر ووصفه بانتحار سياسي وعسكري
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابن الوطن (المشاركة 522824)
ياريت التقرير كامل لانة هيكون بمثابة متعة للقارى عن الموضوع دة عشان الواحد منا يفتخر بالجيش بتاعة

ابعتلي اميلك او الفيس عالخاص عشان مش هينفع انشره عشان نظام المنتدي ومش هعرف ابعته رساله في المنتدي عشان كبير اكبر من المسموح بيه في المنتدي ولو حد عايزه يبعتلي عالفيس
https://www.facebook.com/ahmed.said.33865


الساعة الآن 09:03 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir