![]() |
اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
اثناء مرورى اليوم بشارع جمال بمنطقة المنيب حيث يوجد سوق الخضار ..
سمعت احد المواطنين مما تظهر عليه علامات قهر الزمن يقول للبائع .. كيلو البطاطس بكام .. فقال له بـ 7 جنية .. فقال له الرجل .. طيب ممكن تدينى نصف كيلو بـ 3.5 لانى مش معايا فلوس تكفى .. فنظر اليه البائع بأحتقار وقال له "ياعم غور هى ناقصة شحاتين على اخر اليوم عليه الطلاق ارمى البطاطس على الارض ومابعهاش فرط" .. فجاءت ابنته الصغيرة وامسكت بيد ابيها.. وقالت " يلا يابا مش لازم نتعشى النهارده" فنظر اليها الرجل بحزن لم ارى مثله طيلة حياتى .. وفجأه انهمرت الدماء من انفه وفمه وسقط على الارض من غير نفس .. اجتمع الماره من حوله .. وبعد دقائق نزل احد الاطباء من عيادته الخاصة الموجودة بالمنطقة .. فنظر الى الرجل ووضع السماعه على قلبة .. ونظر الى الاهالى .. وقال لهم "البقاء لله".. فسقطت الابنه مغشياً عليها .. وترحم الجميع على الرجل.. وقاموا بحمله داخل احد "التكاتك" وذهبوا .. سألت الدكتور .. ماهو تفسيرك لحالة الوفاة .. فقال لى تعرض لضغط عصبى ونفسى شديد ادى الى ارتفاع الضغط بشكل كبير وحدث انفجار داخلى... وهنا فقط علمت ان الرجل مات مكسوراً لانه لم يستطع توفير وجبة العشاء لاطفاله .. مات بعد ان رأى الدموع فى عيون نجلته الصغيره .. مات بعد ان مد يده وأذل نفسه لأخ له فى الانسانية لكنه لم يرحمه .. فقرر ان يترك دنيانا الى دنيا اخرى قد تكون أحن عليه من دنيا البشر فاياكم وكسر نفس لانسان او رده مكسورا فان جائكم مستغيث فغسوه |
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
نهاية الموضوع القصة دى بجد بس هدف انى اكتبها مش اننا نتصعب او نبكى شوية دموع وبس لا نخليها فعل الى فايده حاجة يعملها روحوا واتبرعوا مصر فيها اماكن كتير تستحق كل مليم الى فايده خير ارجوكوا ميبخلش بيه ومهم انت شايف الخير ده قليل لكنه كبير للى محتاجه ممكن كوب ماء ينقذ عطشان فالصحراء لو عندك هدوم مبتلبسهاش وكلنا عندنا كده اتصل باى جمعية وهما هيجوا ياخدوهم الى عنده اكل فالتلاجه بدل ميبوظ وترميه فالزبالة اديه لحد حواليك يسد بيه جوعه بس ارجوكم متجرحوش كرامة الى هتديله حاجة والا احسن متدلوش حسسه انه واجب عليك تعمل كده اعتبره واحد كان مدينك بفلوس وعامله على هذا الاساس المواطن المصرى
|
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
|
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
ان لله وان اليه راجعون
للدرجه دى بقينا وحشين |
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
خلاص الرحمة انعدمت في قلوب بعض البشر ممكن لو سمحت يا استاذ عمرو تبعتلي العنوان بالتفصيل بتاع الخضري دا علي الخاص لو مفهاش مضيقة لحضرتك كسر الخاطر وحش اوي |
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
حسبي الله ونعم الوكيل في الجشع
الرحمه اتشالت من قلوب الناس خلاص |
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
انا لله وانا اليه راجعون
اللهم رحماك |
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
يا حول الله يا رب عشان ميبعش فرط كان السبب في وفاة شخص مسكين
|
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
لا حول ولا قوة الا بالله
|
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
حسبنا الله ونعم الوكيل فى بتاع الخضار كما تدين تدان وربنا يرحمة طيب مش ممكن حضرتك تقدر تسأل وتجيب عنوان المرحوم بأذن الله تعالى
|
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
انا لله وانا اليه راجعون.
|
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
ان لله وان اليه راجعون
لا حوله و لا قوة الا بالله العظيم الهم ارحم اموتنا واموات المسليمين اجمعين حسبنا الله ونعم الوكيل |
رد: اقراها بس انوى انك تعمل حاجة
اقتباس:
|
| الساعة الآن 06:14 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir