![]() |
الحقيقة المره :((
تم حذف الموضوع لان ميصحش حد يشتم مصر في منتدي اسمه الصيد في مصر ثم مش حضرتك اللي هتقول ولا تقرر مصر بلد ناجحه ولا فاشله مصر في حاله غفله لكن لم ولن تموت ان شاء الله
تحياتي abo amar |
رد: الحقيقة المره :((
كلامك صحيح نظريا ولكن اعذرني اني اقولك برغم اختلاف وجهات نظر كتير ادت الي تصارع فكري بين اي طائفتين في البلد ولكن كل واحد فيهم شايف انه بيخدم البلد بطريقته الي متعارضه مع غيره وكل واحد شايف نفسه صح ويمكن مصر مش اعظم شعب لاننا عندنا العقل بس معندناش الفرصة عكس بلاد تانية عندها فرص ومفيش عقول يمكن مصر مفيهاش تعايش ولا وحدة بس لو دورت هتلاقي في كل حتة كتير اوي يمكن مصر معلمتش العالم واحنا اسوأ تعليم علي وجه الارض ولكن يكفي ان اسوأ تعليم طلع دكاترة ومهندسين وقادة تفوقوا في مجالهم عن بلاد تانية كتير تعليمها احسن مننا يمكن المصريين مش معروفين بقوتهم ولا بجبروتهم ولكن في رياضات كتير اتميزنا فيها ومن زمان اوي يمكن المصري دمه تقيل بس ليه افلامنا الكوميدية بتنجح برة وجوة مصر !! وليه صدرنا ماركات عالمية في الكوميديا من اول اسماعيل يس لحد عادل امام بالنسبة لكاس العالم .. انا مش بحب الكورة اصلا ولا مؤمن انها رياضة اصلا بصراحة :) يمكن حضرتك كتبت الموضوع ده في وقت خنقة وكلنا بنعمل اكتر من كدة لما الدنيا تضيق علينا يمكن احنا وحشين مع بعض ولكن من جوانا ابيض اوووووووووووووي |
رد: الحقيقة المره :((
اقتباس:
|
رد: الحقيقة المره :((
مصر بلد عظيمه جداً
ربنا عز وجل اثنى عليها كتير وكانت ممر للرسل والانبياء واستقرار لهم مش ذنبها ابداً انها ابتليت بينا . بأدنى واحقر شعب سكنها مصر شهرتها مش انها جنب اسرائيل . مصر شهرتها حضرتها . عن الكرم والضيافه يبقى انتا منزلتش الارياف . عن الطيبه والرجوله يبقى مزورتش الصعيد تعرض بعض الاغراب للمضيقات فى مصر ناتج عن ضيق ذات اليد والعيش الضنك اللى عايشنها اهل القاهره ما تعبش فى مصر اللى ربنا اثنى عليها ومدحها . عيب فينا احنا كشعب . شعب تحول من العظمه والرياده الى العقم الفكرى |
رد: الحقيقة المره :((
لا تعليق
صدق الحجاج بن يوسف الثقفى حين قال عن المصريين فى وصيته لطارق بن عمرو حين صنف العرب فقال عن المصريين .................................................. ........... لو ولاك أمير المؤمنين أمر مصر فعليك بالعدل فهم قتلة الظلمة وهادمى الأمم وما أتى عليهم قادم بخير إلا إلتقموه كما تلتقم الأم رضيعها وما أتى عليهم قادم بشر إلا أكلوه كما تأكل النار أجف الحطب وهم أهل قوة وصبر و جلدة و حمل .................................................. و لايغرنك صبرهم ولا تستضعف قوتهم فهم إن قاموا لنصرة رجل ما تركوه إلا والتاج على رأسه وإن قاموا على رجل ما تركوه إلا وقد قطعوا رأسه فاتقى غضبهم ولا تشعل ناراً لا يطفئها إلا خالقهم فانتصر بهم فهم خير أجناد الارض وأتقى فيهم ثلاثاً 1- نسائهم فلا تقربهم بسوء وإلا أكلوك كما تأكل الأسود فرائسها 2- أرضهم وإلا حاربتك صخور جبالهم 3- دينهم وإلا أحرقوا عليك دنياك وهم صخرة فى جبل كبرياء الله تتحطم عليها أحلام أعدائهم وأعداء الله وهل يتساوى ذلك مع ذكرها في القران خمس مرات صريحة وثمانيه و عشرين موضعا بالتلميح {اهبطوا مصراً فإنَّ لكم مَّا سألتم} (البقرة :61) . {وأوحينا إلى موسى وأخيه أن تبوَّءا لقومكما بمصر بيوتاً} (يونس:87). {وقال الذي اشتراهُ من مصر(يوسف:21) . {ادخلوا مصر إن شاء الله آمنين} (يوسف :99) . {قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ} (الزخرف:51) . ************************************************** وهل يتساوى ذلك بذكر الرسول الكريم لها (ستفتح عليكم بعدى مصر فاستوصوا بقبطها خيرا فإن لكم منهم ذمه و رحما ) رواه مسلم (إذا فتح الله عليكم مصر فاتخذوا بها جندا كثيفا فذلك الجند خير اجناد الأرض ، قال أبو بكر لم يا رسول الله؟ قال لأنهم و أزواجهم فى رباط إلى يوم القيامة ). ******************************************** أما دعاء نوح عليه السلام لها فقال عبدالله بن عباس " دعا نوح عليه السلام لابنه بيصر بن حام أبو مصر فقال اللهم إنه قد أجاب دعوتى فبارك فيه و فى ذريته و أسكنه الأرض الطيبه المباركه التى هى أم البلاد و غوث العباد " ********************************************** وقد وطئ تراب مصر من الأنبياء إبراهيم الخليل ، و إسماعيل ،و إدريس ، و يعقوب ، و يوسف ، و اثنا عشر سبطا . وولد بها موسى ، وهارون ، و يوشع بن نون ،و دانيال ، و أرميا و لقمان *********************************************** فى التوراة ( مصر خزائن الأرض كلها ، فمن أرادها بسوء قصمه الله ). |
رد: الحقيقة المره :((
يعنى السادة المشرفين ومديرى الموقع عاجبهم الكلام دة عن اعظم بلد واعرق بلد فى العالم كلة
بصراحة انا من راى الموضوع دة يتحذف فورا ويتم التنبية ان مفيش حد من الاعضاء يتكلم فى السياسية خالص وبالذات محدش يتكلم بسوء عن مصر |
رد: الحقيقة المره :((
ياريت يتم حذف الموضوع دة فورا
|
رد: الحقيقة المره :((
ثم انا مش فاهم
يعنى اللى كاتب الموضوع دة عايش على ارض مصر وبتاكل من خيراتها وبتتكلم عليها بسوء ازاى دة يا اخى لو مش عاجبك روح كندا او فنزويلا وبلاش تعيش على ارض مصر العظيمة ويعنى انتا سايب الاخوة فى المسيرات وجاى هنا تتكلم عن ارض الكنانة مصر |
رد: الحقيقة المره :((
الموضوع لم يتم حذفة لية يا مشرفين ويا مديرى الموقع والله ما هينفع كدة
ارجو حذف الموضوع دة فورا |
رد: الحقيقة المره :((
اقتباس:
اشمعنا كندا وفنزويلا :mechan: |
رد: الحقيقة المره :((
اهو اى بلد تانية غير اعظم دولة فى الارض مصر تستقبل اللى كاتب الموضوع دة اللى اسمة الشمسى
واللى منتحل صفة شخص اخر هنا اسمة abo amar وبيفهمنى ان الموضوع اتحذف يا استاذ هشام الموضوع دة ياريت يتحذف مينفعش حد يتكلم عن مصر بسوء ههههههههههههههههههههه مين اللي منتحل شخصيه ابو عمار ده يا ابو الكباتن انا اللي عدلت المشاركه بنفسي |
رد: الحقيقة المره :((
السادة مديرى الموقع والمشرفين ياريت يتم التنبية ان محدش يتكلم فى الساسية نهائيا وياريت الموضوع دة يتحذف بدل القيل والقال والاراء المعارضة
|
رد: الحقيقة المره :((
ايه يا جماعة حضرتكو دخلين شمال كلكو كده ليه
دى وجهة نظرى وانا مقتع بيها لان ده اللى انا شايفة على ارض الواقع (سيتم حذف الموضوع علشان القيل والقال والاراء المعارضه:) ) برجاء غلق الموضوع |
رد: الحقيقة المره :((
اقتباس:
|
رد: الحقيقة المره :((
طب انتا ازاى بتقول الكلام السىء دة عن مصر وانتا اساسا عايش على ارضها وبتاكل من خيراتها
معادلة غير مفهومة وغير منطقية |
| الساعة الآن 10:38 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir